duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:22

Ik denk dat vele niet meer reageren omdat alles wel zo'n beetje besproken is en er nu steeds gewoon mensen foto's plaatsen zonder zich in de rest van het topic te verdiepen.
Zou toch prettig zijn als je eerst er zelf wat van zegt. Wat vind je er zelf van. Daarnaast is al eerder gezegd dat je wel iets van een ongetraind paard kan zeggen, maar dat ze eigenlijk nooit goed over de rug lopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:36

dat is overigens ook niet zo gek, in de natuur loopt geen enkel paard 'over de rug'. er is nl een heel verschil tussen hoe het paard onder de man beweegt, en hoe het in vrijheid bij het losgooien of het grazen beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 23:36

Ik ben het met jou eens, Evelijn.
Verder heeft het imo geen zin om te reageren op een foto van een ongetraind paard, als de ruiter er op zit, krijg je toch een heel ander plaatje.
Gewoon een dressuurbasis aanhouden in de training. Je begint met wat overgangen, en een beetje sturen, een rem erop en dat is het dan. Geleidelijk bouw je dat uit, maar dat geldt imo voor ieder paard.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:00

Het paard is wel aan de hand getraind, ben ook bezig met het zadelmak maken.
Ik vind dat ze rechtsom beter loopt op de foto dan linksom, links steunt ze volgens mij te veel op haar voorbeen.
Dit had ik niet verwacht, want rechts is haar moeilijke kant.
Overigens heb ik alle 123 bladzijden gevolgd.....erg leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:01

Waarom zou een ongetraind paard niet over de rug kunnen lopen?
Als hij het van nanture niet kan, dan zou het onder de man toch zeker niet kunnen? Lachen

MareiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:35

Van nature lopen ze ook over de rug,hoor.Alleen geen uur lang.Met spelen zie je ze ook de gekste dingen doen en dus ook vaak vwnw. e.d.
Het éne paard is daarmee veel elastischer als de ander door aanleg of bouw.
Het is juist de kunst om je paard te leren z'n belaste rugspieren sterker te maken zodat hij zichzelf en z'n ruiter goed kan dragen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:48

Vanaf het gaan van een ongereden paard kan je heel veel afleiden, dat van belang is voor de training en scholing van het paard. Over de bouw, het exterieur van het paard is ook het nodige te zeggen. Dat heeft impact op het gaan van het paard, maar ook wat de mogelijkheden en beperkingen van het paard zijn, binnen bepaalde disciplines, zoals dressuur, springen of SGW.

Ik maak met longeren over het algemeen een paard al voldoende sterk om een ruiter bij het eerste gaan onder de man, al goed te kunnen dragen. Daarbij kan het paard bij de eerste keer onder de man alle hulpen al, het enige dat even wennen is, is iemand op de rug in stap en draf en later in galop. Dat kan je onafhankelijk van hulpen en training het paard ook al vooraf leren. M.a.w. voordat je begint met rijden, kan je het paard voorwaarts laten denken, aan de hulpen zetten, een paard absoluut halt laten houden onder alle omstandigheden, het paard de hals laten strekken en het hoofd laten zakken, het bit volledig te accepteren, stelling te geven en geringe buiging op de grote volte laten doen. Ook wijken voor eenzijdige kuitdruk, kan je vanaf de grond het paard leren. Je kan het paard vanaf de grond leren in een constant tempo te gaan, dus takt zuiver te gaan, volledig te ontspannen, los en soepel te laten zijn. Het paard zal aan de longeerlijn contact met het bit zoeken en aanleuning zoeken, reageren op halve ophoudingen.....

Je kan oefeningen doen om de paslengte, het optillen van de benen en het zweefmoment voor draf te ontwikkelen, het paard te leren dragen en vooral de gewrichten te leren gebruiken..... Als het paard dat aan de longeerlijn onder de knie heeft en de ruiter ook dan heb je een paard, waarvan je de reacties kent, waarvan de bevestiging op de hulpen heeft plaatsgevonden en een paard dat sterk en soepel genoeg is om zonder risiko een ruiter op de rug te dragen.

Een paard kan in de natuur en bij longeren net als bij rijden ook over de rug gaan. Je kan het paard aan de longeerlijn volledig boetseren en klaar maken voor het starten van een rijtraining en scholing. Omdat tijd kostbaar is, stappen de meeste ruiters eerder op. Als het paard onervaren is en de ruiter weinig of geen ervaring met het africhten heeft, dan is de weg via longeerarbeid een hele goede optie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:21

Een paard kan nog véél verder geschoold worden aan de longeerlijn hoor Goofy Haha!
[ITP] Twee penny's en fotograaf op bezoek bij Weyden
Dit paard heeft het hele Grand Prix programma aan de longe geleerd. Het enige wat hoefde om Olympisch brons te winnen was erop te gaan zitten en hem ook de ruiterhulpen aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:49

Is dat paard echt zo getraind?
Wat gaaf zeg Ja
Eens wat anders Lachen

Heb je daar toevallig ook foto's van? Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:52

Een paard kan je idd alles leren aan de longe. Dat probeer ikzelf ook veel te doen. Maar dan voornamelijk de oefeningen. Het is meer een aanvulling op mijn rijden, maar als ik bijv. aan travers toe ben leer ik ze het eerst aan de longe.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:01

runningkawa schreef:
Is dat paard echt zo getraind?
Wat gaaf zeg Ja
Eens wat anders Lachen

Heb je daar toevallig ook foto's van? Lachen

Ja, hij is echt zo getraind Ja
En we kregen gisteren te horen dat Sven vorig jaar persé Weyden mee wilde nemen naar een hengstengala ( Verward ben vergeten wat precies, Sall?!). Toen was ie dus zeker twee jaar niet gereden, maar hij kende alles nog als vanouds Ja

Waarvan? Van de training?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:05

Ik vind dat echt leuk.
Zou dus ook best veel beter willen kunnen longeren.
Ik kan de meeste paarden wel vwnw krijgen, maar net als WBC travers, nee dat kan ik niet. Lijkt me erg leuk omdat als toevoeging erbij te kunnen doen Ja

Ja, foto's van die longeer training Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:14

Goofy44 schreef:
Vanaf het gaan van een ongereden paard kan je heel veel afleiden, dat van belang is voor de training en scholing van het paard. Over de bouw, het exterieur van het paard is ook het nodige te zeggen. Dat heeft impact op het gaan van het paard, maar ook wat de mogelijkheden en beperkingen van het paard zijn, binnen bepaalde disciplines, zoals dressuur, springen of SGW.

Ik maak met longeren over het algemeen een paard al voldoende sterk om een ruiter bij het eerste gaan onder de man, al goed te kunnen dragen. Daarbij kan het paard bij de eerste keer onder de man alle hulpen al, het enige dat even wennen is, is iemand op de rug in stap en draf en later in galop. Dat kan je onafhankelijk van hulpen en training het paard ook al vooraf leren. M.a.w. voordat je begint met rijden, kan je het paard voorwaarts laten denken, aan de hulpen zetten, een paard absoluut halt laten houden onder alle omstandigheden, het paard de hals laten strekken en het hoofd laten zakken, het bit volledig te accepteren, stelling te geven en geringe buiging op de grote volte laten doen. Ook wijken voor eenzijdige kuitdruk, kan je vanaf de grond het paard leren. Je kan het paard vanaf de grond leren in een constant tempo te gaan, dus takt zuiver te gaan, volledig te ontspannen, los en soepel te laten zijn. Het paard zal aan de longeerlijn contact met het bit zoeken en aanleuning zoeken, reageren op halve ophoudingen.....

Je kan oefeningen doen om de paslengte, het optillen van de benen en het zweefmoment voor draf te ontwikkelen, het paard te leren dragen en vooral de gewrichten te leren gebruiken..... Als het paard dat aan de longeerlijn onder de knie heeft en de ruiter ook dan heb je een paard, waarvan je de reacties kent, waarvan de bevestiging op de hulpen heeft plaatsgevonden en een paard dat sterk en soepel genoeg is om zonder risiko een ruiter op de rug te dragen.

Een paard kan in de natuur en bij longeren net als bij rijden ook over de rug gaan. Je kan het paard aan de longeerlijn volledig boetseren en klaar maken voor het starten van een rijtraining en scholing. Omdat tijd kostbaar is, stappen de meeste ruiters eerder op. Als het paard onervaren is en de ruiter weinig of geen ervaring met het africhten heeft, dan is de weg via longeerarbeid een hele goede optie.

Zou ik ook zo graag doen, maar hoe leert de longeur dat allemaal? Die moet het toch het eerst kunnen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:15

Nee, daar heb ik zelf helaas geen foto's van Bloos In de tijd dat ik dat met eigen ogen heb gezien, was ik nog niet van de (digitale) fotografie Bloos (was er een beetje laat bij Clown )
Nu is Weyden met pensioen, dus wordt helemaal niet meer getraind. Maar met dank aan Arnd:

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 682&-find=

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 680&-find=

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 883&-find=

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 677&-find=

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 676&-find=

Ik wil dit zelf heel graag met mijn eigen paard leren en het is daarom ook mijn bedoeling met Zotje een cursus of iets dergelijks in Duitsland te gaan doen Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:55

Aimee schreef:
Een paard kan nog véél verder geschoold worden aan de longeerlijn hoor Goofy Haha!
Dit paard heeft het hele Grand Prix programma aan de longe geleerd. Het enige wat hoefde om Olympisch brons te winnen was erop te gaan zitten en hem ook de ruiterhulpen aan te leren.

Dat weet ik ook. Pling
We hebben paarden uitsluitend met longeren en dubbele lijnen de volledige opleiding gegeven, die een paard onder de ruiter moet kunnen uitvoeren, dus t/m Piaffe en Levade.
Het is een aanpak die mij erg aanspreekt. Je moet zelf wel in staat zijn om dat te kunnen en de lol is dat je ermee door kan gaan, ook op leeftijden dat de meeste ruiters gestopt zijn met rijden. Mijn reactie was alleen maar een aanzet als antwoord op de vraag die gesteld werd, wetende dat de meeste paarden niet meer zo getraind en geschoold worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:18

Jammer hè?
Het lijkt ook wel alsof de kunde van goed longeren verloren gaat of in Nederland niet eens echt aanwezig is geweest Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:19

Dat is zeker jammer.
Ik zou het echt wel eens goed willen leren Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:21

Dan ga je met Sall en mij mee naar een Lehrgang Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:22

Geloof dat mijn duits daar niet genoeg voor is Ja
Maar vind het een héél lief aanbod Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:24

Haha... omdat het Duits van Sall waarschijnlijk ook niet voldoende is om daar echt lessen mee te volgen, is het de bedoeling naar een geboren Nederlander te gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:28

ooh, dat wordt interresant Lachen Ja
En naar wie gaan jullie en waar woont die beste man?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:50

Wij zouden graag naar Wieger de Boer in Norderstedt willen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 19:54

Geen idee waar jij woont, maar van hieruit is dat 4,5 uur Haha!
Pfff....wat een eind Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:04

Ja, vanuit Den Haag is dat ook zo'n eind rijden Haha! Maar dat heb ik er wel voor over Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:22

Even om het terug te trekken naar een jong paard. Ik merk dat ik veel teruggrijp naar longeerwerk, het bevalt me goed de jonge merrie die ik doe vanaf de grond een hele stevige basis te geven. En ik stap er op om te kijken hoe het allemaal uitpakt. Ben nog maar paar maandjes bezig, dus staat nog in de kinderschoenen. Voel me af en toe meer een grondwerker dan ruiter en twijfel een beetje of ik er goed aan doe?
Je hoort namelijk wel eens dat longewerk belastend is, vanwege het vele werk op een volte?