DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:43

Nou dat zou je niet zeggen gezien je posts...

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:46

Even simpel: wat is aanleuning ?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:50

Heel simpel uitgelegd?

Jip en janneke taal:

De stille verbinding tussen het puntje van de staart en het puntje van de neus, bewerkstelligd door een verband te scheppen tussen het achterbeen enerzijds geactiveerd en de mond van het paard alwaar de voorwaartse druk wordt opgevangen en tegengehouden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:51

Simpel genoeg? (was beetje raar uitleggen volgens mij)

Tot later... ik mag weer naar huis Lachen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:51

Mireille1970 schreef:
Heel simpel uitgelegd?

Jip en janneke taal:

De stille verbinding tussen het puntje van de staart en het puntje van de neus, bewerkstelligd door een verband te scheppen tussen het achterbeen enerzijds geactiveerd en de mond van het paard alwaar de voorwaartse druk wordt opgevangen en tegengehouden.

OK dan!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:00

Jip: "Welk puntje van de staart ?".

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:07

Janneke: "Welke staart?"

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:08

Ergo: Jip en Janneke rijden op trekpaarden Tong uitsteken

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:11

Maar wel LDR!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:11

horseyfries schreef:
Ik heb me er wel in verdiept maar kan het simpelweg niet met je eens zijn!
De aanleuning die ik heb als ik het paard rond en diep instel is precies dezelfde aanleuning die ik heb als ik het paard bovenin zet. Dat is juist de essentie van het hele LDR rijden: dat je die aanleuning in alle mogelijke houdingen voor elkaar hebt en dat het paard daarbij ontspannen, nageeflijk, over de rug en aan het been blijft.
Je kunt nog zoveel dingen proberen theoretisch te bewijzen, als in de praktijk blijkt dat het wel kan gaat je theorie niet op.

Het is idd prima mogelijk om bovenin dezelfde aanleuning te hebben als in LDR. Dat is mede mijn punt en de rede waarom het zo populair is: Dit geeft een zeer stabiel ogende aanleuning, die is echter veel minder harmonisch dan de fragiele aanleuning waar ik het over heb.
Kafue schreef:
Ahum ik ben theoretisch niet zo knap en rijtechnisch ook nog niet maar......

Als ik paardrijd dan wil ik gevoel met de paardenmond dus drijv ik hem met mijn been 80%, met mijn zit 15% naar mijn actief vriendelijk vragende hand toe. De energie die ik er achter in stop komt er dus voor bij mijn handen weer uit, toch QQQQQ?
Nu kan ik die energie laten wegvloeien met als gevolg dat ik steeds harder ga. Ik kan echter ookbegeleiden voor hand 5% . Totale energie 100%. Dus dat opvangen moet omdat ik anders steeds harder ga. Nee geen kilos want als ik kilos op moet vangen heb ik teveel been gegeven of teveel mijn zit laten werken.
Snap je het verhaal moet altijd op 100 uitkomen. Ik wil een klein beetje gevoel dus geef ik een klein beetje been, ik wil 100 gram in mijn hand dus geef ik 85 gram been en ontspan ik mijn zit 15gram.
Nu komt het dus vragen en nageven. Ik houd niet vast maar geef op tijd na zodat ik weinig in mijn hand heb maar wel gevoel houd.
Ik wil dus contact houden met de mond en dat zal mijn aanleuning moeten zijn.
Prima theoretisch verwoord hoor en niets mis mee. Met beide "typen" aanleuning kan je zo rijden, toch is de aanleuning wezenlijk verschillend.
horseyfries schreef:
Ik ben het met Mireille eens. Veel gemaakt fout bij een erg voorwaarts paard is juist dat mensen hun benen eraf houden waardoor de reactie ALS er dan een been komt nog verder uitvergroot wordt. De truc bij zo'n paard is dus inderdaad om er constant een beetje je been aan te houden zodat er niet een explosie volgt als je toch been moet geven.
Toch wil je ook zo'n paard niet te ver gaan afstompen zo, want het is voor verderop juist handig dat ie scherp reageert. Veel oefeningen rijden waarbij je wèl met het been eraan kunt komen (SB, traver etc) helpt ook.
Goofy44 schreef:
Jip: "Welk puntje van de staart ?".
Sjips, laat ik die net hebben afgeknipt Gestoord

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:12

horseyfries schreef:
Maar wel LDR!

Ah, zeg dat dan meteen! Jij denkt met LDR de mond en de staart dichter bij elkaar te brengen om zo een directe verbinding te krijgen! Ja Clown

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:12

Jip: "De vliegenmepper. Dat ding zit aan een kant vast en hangt over de kont".

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:14

horseyfries schreef:
Maar wel LDR!

Jip heeft dat ook wat jaartjes gedaan. Dat andere ook trouwens, hoe heet dat ook al weer ?
Ik ben met beide even gestopt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:17

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
De aanleuning die ik heb als ik het paard rond en diep instel is precies dezelfde aanleuning die ik heb als ik het paard bovenin zet. Dat is juist de essentie van het hele LDR rijden: dat je die aanleuning in alle mogelijke houdingen voor elkaar hebt en dat het paard daarbij ontspannen, nageeflijk, over de rug en aan het been blijft.
Je kunt nog zoveel dingen proberen theoretisch te bewijzen, als in de praktijk blijkt dat het wel kan gaat je theorie niet op.

Het is idd prima mogelijk om bovenin dezelfde aanleuning te hebben als in LDR. Dat is mede mijn punt en de rede waarom het zo populair is: Dit geeft een zeer stabiel ogende aanleuning, die is echter veel minder harmonisch dan de fragiele aanleuning waar ik het over heb

Hoe kom je erbij dat dat minder harmonisch en stabieler en minder fragiel is??
Als jij het zelf nooit in de praktijk hebt gevoeld, hoe kun je dan dit soort conclusies trekken?
Weet je wat pas harmonisch maar ook fragiel is? Een paard laten reageren op de kleinste ophouding terwijl hij achter de loodlijn is ingesteld zonder dat hij daarbij verder doorslaat!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:23

horseyfries schreef:

horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat dat minder harmonisch en stabieler en minder fragiel is??
Ga je er dan toch nog maar eens in verdiepen, want dat heb ik al heel duidelijk toegelicht Ja .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:27

Nou, je hebt een theoretisch verhaal opgehangen. Dat jij je mening op een theoretisch verhaal baseert wat totaal niet aan de praktijk gekoppeld is, is je goed recht.
Mijn goed recht is om te concluderen dat ik een andere mening heb, die ook nog eens bevestigd wordt in de praktijk.
Je hebt er niets aan als je in theorie mooi kan berekenen dat een draad 20 kilo kan dragen, als in de praktijk die draad breekt bij 15 kg.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:33

Durchalssigkeit is het absolute wat je wilt bereiken. Het paard laat de hulpen van achter naar voor allemaal juist door, op de allereerste kleinste aanwijzing van de ruiter in staat om direct energietisch het gevraagde uit te voeren.
Nou als ik vraag Laag moet hij dat doen, stel ik hem rond moet hij dat ook doen en tja diep ik ben de chef dus ook dat moet hij doen. En doet hij dat voila beter kan het dus niet.
Het is aan de ruiter om daarbij de juiste verbinding te houden.

En de strakke verbinding hallo ook al zo vaak verteld dat swingt niet dat is getrokken dat is van voor naar achter gereden, daar staat de handrem er nog op, daar wordt het achterbeen geblokkeert, daar is dwang, noem maar op. Dus slecht slecht slecht. En die ruiters die graag slecht slecht slecht gaan die weerhoud je er toch niet van weggegooide energie.

O ja Lielle terriug rijden met je zit door middel van meer of minder kantelen van je bekken het paard als het ware onder je uit drukken.

En horseyfries het been hoort altijd lang naar beneden ontspannen aan te liggen, afsteken is fout ook met paarden die extreem voorwaarts zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:34

horseyfries schreef:
Nou, je hebt een theoretisch verhaal opgehangen. Dat jij je mening op een theoretisch verhaal baseert wat totaal niet aan de praktijk gekoppeld is, is je goed recht.
Mijn goed recht is om te concluderen dat ik een andere mening heb, die ook nog eens bevestigd wordt in de praktijk.
Je hebt er niets aan als je in theorie mooi kan berekenen dat een draad 20 kilo kan dragen, als in de praktijk die draad breekt bij 15 kg.

Haha! Haha! Haha! knap banketstaaf als je net aan het bungeejumpen bent Haha! Haha! Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:42

Jip (bloedserieus): "Wat is aanleuning nou ?".

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:56

Aanleuning komt iig NA nageeflijkheid Ja Wat vaak wordt omgedraaid Haha!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:06

Dat brengt ons al een stukje verder.
Maar:
Wat is nageeflijkheid en wat is aanleuning?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:08

Gut... die termen ben ik allang kwijt, moest ik tijdens mijn Masterclass leren.

Als ik een paard zie lopen of als ik les geef, kan ik het zo uit mijn mouw schudden, maar voor de specifieke termen moet ik even mijn schoolboek uit de kast halen Haha!

Maar goed, ik had wel een 9 voor mijn toets rijtechniek Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:39

Aanleuning is de zachte en constante verbinding tussen ruiterhand en paardenmond die van het paard uitgaat als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter.
Jaja ik ken ook theorie..... Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:30

Ah ja, dat was em! Haha!

Tja... ben niet meer op mijn scherpst nu hoor. Ben behoorlijk gaar van het rijden en heb ook nog eens een veulen in de houdgreep moeten nemen (aaaaaaw, sielug!!) omdat het de eerste keer bij de smid was.

Maar een lekker warm bad doet wonderen Haha! Even lekker op de bank bijkomen nu Haha!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:32

horseyfries, je hebt groot gelijk. LDR is juist bedoelt als afwisseling om te oefenen met je paard dat jij hem kunt laten lopen waar je zelf wilt! LDR is heus niet altijd op dezelfde plek hoor! Als ik terug kijk naar de lessen die op mijn stage werden gegeven dan ging het er juist om dat er veel gewisseld kon worden tussen diep en minder diep, rond en minder rond enz!Daar wordt de AANLEUNING alleen maar beter van!