Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:52

Askja schreef:
Jammer dat de discussie nu een beetje ontaardt in gehakketak met af en toe echt vervelende op de persoon gerichte sneren.

Het filmpje van Ingrid Klimke spreekt mij wel aan, al snap ik dat er mensen zijn die een af en toe terugwerkende hand menen te zien. Je ziet haar hand/ arm inderdaad af en toe even terug bewegen. Je zou kunnen stellen dat dit 1 keer iets te sterk gebeurt, waarop je ook even een kleine protestreactie van het paard ziet. Maar wie rijdt er nu 100% volmaakt? Ik wou dat ik zo rond kon sturen. Het totaalbeeld is fijn, een vrij, mooi op lengte gereden, in balans bewegend paard dat regelmatig de hals even uit mag schuiven.
De ldr goed-foutdiscussie, daar ga ik me niet inmengen. Ik heb er geen ervaring mee. Zelf vind ik het belangrijk om veel af te wisselen in hoofd-halshouding. Daarbij kan een paard best even iets ronder worden en/of achter de looplijn komen, maar ik rijd ze daar niet bewust langere tijd naartoe. Ik heb zelf het idee dat dat niks oplevert omdat je dan de hals te veel verbuigt ten opzichte van de rug, en dat de balans in het functioneren van de bovenlijn, en daarmee de connectie met het achterbeen, dan verstoord raakt.

Dat is idd wel de valkuil dat verbuiging van die hals, zaak blijft dat je altijd die stretch en waaier naar voren toe moet blijven voelen en uitnodigen!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:53

Picasso schreef:
Waarom rijdt niemand meer 'gewoon paard'? Vroegah kregen we zitles tot we erbij neervielen, moesten we springen en dressuren, hadden we een strenge meneer in het midden van de bak die je niet tegensprak en niemand noemde dat Duits, Frans of Hollands. :+

Ik noem t dus fusion :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:02

maura schreef:
Waar maak je je druk om Babootje? Dit topic (en de eerdere topics) heeft meer meelezers dan deelnemers. Niet in de laatste plaats om de sfeer. Dat vind ik jammer en omdat ik lang niet zoveel verstand heb van paardrijden als van mensen, heb ik niet zo gek veel bij te dragen aan de rijtechnische discussie. Maar juist omdat ik wel veel kan leren van die discussie, zo wist ik voor dit topic bijvoorbeeld niet eens van het bestaan van de Duitse en Franse school, blijf ik meelezen en hoop ik dat de mensen uit de verschillende stromingen allemaal blijven meedoen.

Alleen raakt dit topic regelmatig waardevolle posters kwijt en volgens mij komt dat door de sfeer. Eerst waren daar de voor- en tegenstanders van Simpelman en nu die het definitief opgegeven lijkt te hebben worden Frans en Duits tegenover elkaar geplaatst. Nu kwam er een hartstikke interessant filmpje van Marjans, met haarzelf als boeiende nieuwe poster in het topic en binnen en paar dagen was voor haar de lol er weer af. Onnodig en ontzettend zonde vind ik dat. Als jij echt denkt dat het topic bijdragen van meelezers nodig heeft om 'de zaken op scherp te zetten' dan moet je misschien nog eens wat dingen teruglezen.

Maar goed, een vriendelijke uitnodiging is aan mij wel besteed. Ik zal mijn best doen om deel te nemen aan de discussie. Misschien kun jij dan de beantwoording van mijn vragen verder overlaten aan Kadankovitch, voor zover hij daartoe nu nog moverende redenen ziet.

Ik vond juist dat er de laatste tijd weer een heleboel waardevolle posters bij gekomen waren en dat juist volgens mij ook omdat er bepaalde posters niet meer posten die nogal streng, neerbuigend of arrogant uit de hoek konden komen, linksom of rechtsom, you lose some,you win some, zal altijd zo blijven. Ik heb een hele tijd geleden meegepost in een erg goed lopend topic opnieuw leren rijden ongeveer 4 of 5 x verlengd en daar ws het hetzelfde laken en pak.
Probleem is dat als je gaat discussiëren over zaken als paardrijden dat mensen op zichzelf gewezen worden op hun eigen gedrag- consequent zijn, zelfkennis emotie en ga maar door, mensen schieten al snel in de zelfverdediging en gaan schermen. Dan krijg je felle discussies, maar zolang we als vokwassenen met elkaar omgaan komt dat best goed. Ik ben niet zo snel van de rel als t wat scherper wordt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:38

knollentuin schreef:
Probleem is dat als je gaat discussiëren over zaken als paardrijden dat mensen op zichzelf gewezen worden op hun eigen gedrag- consequent zijn, zelfkennis emotie en ga maar door, mensen schieten al snel in de zelfverdediging en gaan schermen. Dan krijg je felle discussies, maar zolang we als vokwassenen met elkaar omgaan komt dat best goed. Ik ben niet zo snel van de rel als t wat scherper wordt.

Zeker waar hoor. Alleen ik ben een watje en maak me gauw zorgen dat mensen die wat sneller van de rel zijn zullen vertrekken. Da's ook eigenbelang trouwens, er zit hier beduidend meer kennis bij elkaar dan ik vermoedelijk ooit zal hebben dus iedereen die afhaakt kan net degene zijn die een voor mij ontbrekend puzzelstukje had kunnen aanleveren.

Jouw fusion klinkt trouwens goed. De grote vraag voor mij is dan hoe je weet wat je gaat doen. Is dat gevoel en ervaring of trek je ook soms gewoon een boek uit de kast en ga je aan de slag met een oefening die zowel jij als je paard nog nooit hebben gedaan. Of doe je dat echt alleen als er begeleiding naast staat?

Nog een algemene vraag, het is al eens aan bod geweest maar dat is lang geleden en met andere deelnemers zijn er misschien andere ervaringen. Rijdt iedereen altijd met bit of ook wel bitloos? Ik ben zelf inderdaad zo'n recreatieruiter die bitloos rijd. Ben daarmee begonnen omdat mijn paard niet zachtzinnig beleerd is qua bit, hij raakte serieus in paniek zodra hij druk op het bit voelde. Omdat dat na een maand niet beterde heb ik het bit er eens uitgehaald en voilà, geen paniek meer en blij paard. Hij is zo prima te sturen, maar toen het eerder aan bod kwam waren er mensen die van mening waren dat het onmogelijk is om echte aanleuning dan wel nageeflijkheid te verkrijgen zonder bit. Het werd mij alleen niet duidelijk waarom dat niet zou kunnen? Bijvoorbeeld een kaptoom heeft ook geen bit, maar toch wordt die ook ingezet bij serieuze dressuurmatig training vanaf de grond. Dus voor (verfijnde) communicatie is de neus dan toch ook geschikt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:39

Kadankovitch schreef:
Picasso schreef:
Is dat dan hetzelfde als wat je doet bij het überstreichen? Ik check soms of ik de houding hetzelfde kan laten zijn met en zonder verbinding, maar nooit hele lange stukken achter elkaar. Heb eigenlijk altijd verbinding op die momenten na. Vind het beeld wel mooi S&Z.

Ja en nee. Überstreichen is meer bedoeld als test of de voorafgaande arbeid het gewenste resultaat heeft bewerkt. In de Franse opvatting is het een 'instrument'. Maar natuurlijk daar zijn wel de raakvlakken te vinden tussen de stijlen.
Het echte punt waar de ruiters verschillende stijlen overeenkomen is het moment dat de Duitse ruiter op 'Zügelschwere' [='teugelgewicht'] rijdt als afronding van de opleiding en de Franse ruiter OOK de op z'n hoogtepunt is.
Bij S_en_Z heb ik het geïnterpreteerd, dat zijn bij Zyalda het deed om een bepaald negatief gedrag af te stellen, door het paard een langere periode aanleuning te ontzeggen. [S_en_Z graag correctie indien ik u verkeerd begrepen zou hebben]

Ook ik vind het een bijzonder mooi beeld.

U heeft het correct geïnterpreteerd KDV.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:55

knollentuin schreef:
FCSA schreef:

Ik denk dat Knollentuin hier een goed voorbeeld van is. Ik was zelf altijd meer van de Duitse school, maar pas (doordat mijn instructrice beide scholen combineert) nu ook Franse elementen toe (lager tempo, periodes zonder aanleuning).

Dankje frederique, ik combineer àlles, als ik denk dat het een combinatie helpen kan, probeer ik het. Ik heb lang niet alle wijsheid in pacht, train elke week met begeleiding en als ik interessante clinics kan volgen doe ik dat.
Ik roep wel eens dat ik volgens de fusion methode lesgeef voor de grap want er komen geregeld mensen naar me toe met vragen? Ben je een centered riding instructrice? Nee, maar ik gebruikte dezelfde termen al voor centerd riding ontstond, bent u van rechtrichten.nl? Nee, dat heet het scala... Bent u zitlesinsteuctrice? U doet zoveel met houding... Euhhhhh nee dat hoort elke instructie te doen!! Doet u aan we? Nee dat heet lol met je knol...
Alles moet een naam hebben, sticker erop en mensen kunnen het plaatsen.

Ik kan niet anders, ik zou ook niet willen :+ , dan het er 100% mee eens te zijn. Dat hoort allemaal onder één dak!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:58

maura schreef:
knollentuin schreef:

Zeker waar hoor. Alleen ik ben een watje en maak me gauw zorgen dat mensen die wat sneller van de rel zijn zullen vertrekken. Da's ook eigenbelang trouwens, er zit hier beduidend meer kennis bij elkaar dan ik vermoedelijk ooit zal hebben dus iedereen die afhaakt kan net degene zijn die een voor mij ontbrekend puzzelstukje had kunnen aanleveren.

Jouw fusion klinkt trouwens goed. De grote vraag voor mij is dan hoe je weet wat je gaat doen. Is dat gevoel en ervaring of trek je ook soms gewoon een boek uit de kast en ga je aan de slag met een oefening die zowel jij als je paard nog nooit hebben gedaan. Of doe je dat echt alleen als er begeleiding naast staat?

Nog een algemene vraag, het is al eens aan bod geweest maar dat is lang geleden en met andere deelnemers zijn er misschien andere ervaringen. Rijdt iedereen altijd met bit of ook wel bitloos? Ik ben zelf inderdaad zo'n recreatieruiter die bitloos rijd. Ben daarmee begonnen omdat mijn paard niet zachtzinnig beleerd is qua bit, hij raakte serieus in paniek zodra hij druk op het bit voelde. Omdat dat na een maand niet beterde heb ik het bit er eens uitgehaald en voilà, geen paniek meer en blij paard. Hij is zo prima te sturen, maar toen het eerder aan bod kwam waren er mensen die van mening waren dat het onmogelijk is om echte aanleuning dan wel nageeflijkheid te verkrijgen zonder bit. Het werd mij alleen niet duidelijk waarom dat niet zou kunnen? Bijvoorbeeld een kaptoom heeft ook geen bit, maar toch wordt die ook ingezet bij serieuze dressuurmatig training vanaf de grond. Dus voor (verfijnde) communicatie is de neus dan toch ook geschikt?

Lezen, leren van clinics van allerlei stromingen en leermeesters en bij veel mensen meekijken, en jaaaaaaaaren zadeluren met meerdere paarden.
Proberen idd en op een gegeven moment erachter komen dat je dingen in je rijden doet zonder erover na te denken omdat je naar een bepaald gevoel en beweging toe wil, en als dat lukt ga je dat uitbreiden.
Ik rij niet vaak bitloos
, maar heb wel de ervaring dat als de tandarts geweest is en ga met een halster rijden dat er niks anders is feitelijk. Wat er dan ook meteen omhoog komt is waarom de knhs zolang moeite heeft gehad met bitloos starten, zonder bit geen aanleuning, dus hoe beoordeel je dan?
Met een halster rij je op de druk op de neus, het contact daarop kan ook nageeflijkheid geven ervaar ik.
Ja en aanleuning is volgens de regels en beschrijvingen via de onderkaak tegen het bit.... Ik voel ook een verbinding ala aanleuning maar dan via de neus. Met een kaptoom heb ik gewoon geen ervaring werk ik niet mee, omdat ik het niet nodig heb, ik vind de meeste kaptomen best streng, en dat heb ik niet nodig.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:08

maura schreef:

Ik ben zo vrij om daar mijn visie op te geven.
Ik kan niet begrijpen waarom een paard , bitloos gereden, geen aanleuning zou kunnen hebben? En zelfs als dat zo is, en uw paard voelt duidelijk tevredener aan dan met een bit [foert, zoals men in Vlaanderen zegt, met aanleuning].
Maar nee, uw paard zal toch zeker contact nemen met uw hand en deze meenemen? Waarom zou men dat geen aanleuning mogen noemen. Ik denk eerder dat het gezegd wordt door mensen die het niet kennen. Het kan u dus ook niet duidelijk worden, waarom aanleuning en nageeflijkheid niet te verkrijgen is zonder bit, want daar is geen degelijke redenering voor ! Tenminste niet die ik ooit gelezen of gehoord heb.

Toevoeging:
Inderdaad heeft mevr.Knollentuin gelijk; in de theoretische beschrijvingen gaat men uit van het ontspannen van kaak en nek gewricht. En inwerking op de rug van de neus slaat inderdaad de 'kaak en de ontspanning van dat gewricht over. Maar Zoals in de meeste theoriën houdt men zich meestal bezig met het meest voorkomende. Behalve in de Iberische rij-cultuur werd de kaptoom nauwelijk gebruikt. Ik denk dat over dat onderwerp meer gezaghebbende literatuur moet verschijnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:53

Volgens de theoretische beschrijvingen dus niet.
Desondanks heb ik vaak genoeg combinaties bitloos zien rijden waarbij het paard wel degelijk de kaak ontspande.
Uiteindelijk rijd je naar de verbinding toe en geeft je paard daarop na (wijkt voor druk) dus het is principieel hetzelfde.
Persoonlijk (maar dat is puur persoonlijk, want ik heb nog niet bitloos gereden) denk ik dat ik het directe contact met de paardenmond fijner vind.
Maarrr ik heb niet voor niets een Micklem Multi Bridle aangeschaft, toch ook met het idee erachter om toch eens bitloos te gaan rijden en om een keuze te hebben als dat eens nodig is. Het is er nog niet van gekomen, maar het heeft zeker mijn interesse.
V.w.b. de wedstrijden. Geen idee ook waarom het KNHS er zo moeilijk over doet. Het lijkt me qua beoordeling toch niet zo heel anders.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:23

Kadankovitch schreef:
Mevrouw Sanne, het is u die bij voortduring het begrip 'fout' hanteert, met ook noch de zeer denigrerende bijzin "Ik begrijp dat jullie het niet beter" kunnen. Wilt u beweren dat zoiets niet neerbuigend is? Of dat 'fout' een positieve connotatie heeft? U bent zelf in het geheel niet onschuldig aan de geïrriteerde toon die hier is ontstaan.
Dan even een vaststelling: alle zwijnen zijn varkens, maar niet varkens zijn zwijnen.
Phillippe Karl is een prominent vertegenwoordiger van de Franse school. Is hij de Franse School? NEEN. HIJ IS EEN VAN DE Beoefenaars van die school. Om op de vergelijking terug te komen; hij is een van de varkens [en varkens is helemaal niet negatief bedoeld]. Ik volg bijvoorbeeld meer E.Beudant, R.Bacharach, J.C. Racinet en Patrice Franchet d'Espèrey. EN ik waardeer Ph. Karl zeer. Wie zijn werk gelezen heeft en zijn video's gezien heeft, kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het concept 'Anlehnung' zoals dat in de conventionele methode gebruikt wordt, niet in zijn rij-opvatting voor komt. Dat wil niet zeggen dat een paard niet voorwaartsneerwaarts gaan mag of er nooit toe uitgenodigd wordt. Een paard uitnodigen in die houding te bewegen is niet gelijk aan rijden in 'Anlehnung'. In denk dat daar Marjan een vergissing heeft begaan.

En dan nog dit: De tijdsduur dat iemand bekend is met een bepaald gegeven is niet altijd bepalend voor de mate waarin iemand dat systeem begrepen heeft. Uw sneer naar Sinne alsof zij de Franse methode niet voldoende begrepen zou hebben, omdat zij er slechts een paar weken mee bekend zou zijn, is volslagen onterecht. Haar komt mijn respect toe dat zij juist heel precies begrepen heeft wat die Franse methode inhoudt. En als dat maar een paar weken zou zijn [wat niet juist is] dan zou menigeen daar jaloers op mogen wezen. Het gaat trouwens niet om de veronderstelde kennis, maar om de kracht van de argumenten.

Ik zou het prettig vinden als u even goed de verschillende berichten leest en mij niet dingen in de mond legt, die ik niet gezegd heb. "Ik begrijp dat jullie niet beter kunnen" zou ik nooit zeggen en dat staat ook nergens.
Ik word constant in een zelfde hokje geplaatst met een aantal andere posters, waar ik helemaal niet in zit, waar ik sommige meningen mee deel en sommige niet.

Waarom mag ik niet zeggen wat in mijn opinie goed en fout is, dat doet men toch in een discussie? Aangeven wat men goed en fout vind en dat het liefst onderbouwen met argumenten?

Het zou fijn zijn als dat niet constant volledig persoonlijk werd opgevat. Ik heb nu meerdere malen geprobeerd de sfeer met Sinne te sussen, aangegeven dat wat ik zeg mijn mening is en niet als een persoonlijke aanval bedoeld is, haar sneren te negeren en juist de overeenkomsten te vinden (die er naar mijn idee juist zijn) maar als ik daar elke keer een nare reactie op krijg, dan vergaat mij een beetje de lol erin.

Mijn vraag over de lengte van de ervaring met de franse rijkunst van Sinne, was puur en alleen een vraag op haar reactie dat, en ik quote: "ik zo frans ben als een bratwurst" en "de ziel van de franse rijkunst duidelijk niet begrepen heb". Dat vind ik nogal aparte en bijzonder stellige uitspraken (te meer omdat ik nooit beweerd heb volledig aanhanger van de franse rijkunst te zijn :? ) en dan vooral omdat ze in dit topic een aantal weken geleden pas haar enthousiasme over deze nieuwe stroming heeft geuit. Mijn excuses, mocht ik dat verkeerd gelezen hebben.

Ik vind het ook een bijzondere uitspraak van uzelf om aan te geven dat Marjans niet zou weten wat Philippe Karl wel of niet van aanleuning vind, als ze nota bene zelf van de man les krijgt en opgeleid wordt om les te geven in zijn methode.

Over de franse stijl vs. Philippe Karl heb je verder helemaal gelijk. Philippe Karl staat inderdaad niet gelijk aan de gehele franse stijl. Het had interessant kunnen zijn om (met Marjans) over die verschillen te discussiëren.

maura schreef:
Zeker waar hoor. Alleen ik ben een watje en maak me gauw zorgen dat mensen die wat sneller van de rel zijn zullen vertrekken.

Ik denk niet dat het er om gaat dat mensen van de rel zijn. Ik denk dat heel veel mensen een nuttige discussie over paarden willen hebben. Als de discussie ondergesneeuwd wordt door constant op de persoon spelen en niet op de bal, dan ben je op een gegeven moment alleen nog maar over de manier van discussie aan het discussiëren. Voelt een beetje nutteloos naar mijn idee. Ik ga er dus ook voorlopig maar weer een eind aan breien.

Bitloos of bit maakt mij niets uit. Ik zou niet weten waarom je niet gewoon bitloos aanleuning of nageeflijkheid zou kunnen krijgen. Het is natuurlijk wel een net iets andere inwerking, maar daar moet je gewoon rekening mee houden. Ik rij zelf bitloos en met bit. Verschilt per paard en stadium van africhting.

Ik rij trouwens ook met aanleuning en zonder aanleuning. En met franse invloeden en met duitse invloeden :D :D

hwn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:45

Even enkele (weliswaar late) reacties: ik ben ook niet bijster enthousiast over het filmpje van Ingrid Klimke. De atlas moet toch altijd het hoogste punt zijn? Hier zie ik het hoogste punt van de hals toch een paar wervels verder, wat toch altijd beschreven wordt als een "valse knik"?

@Maura, ik rij zelf met een bitloos hoofdstel, een nurtural, en ik heb de indruk dat ik mijn paard makkelijker en correcter nageeflijk krijg dan met bit. Is sowieso wel een redelijk gevoelig paardje, met bit kon ik soms ongewild te hard inwerken vrees ik. Met dubbele longe bijvoorbeeld ging ze automatisch in rollkur (met holle rug) omdat gewoon het longegewicht voor haar al te veel was.

Ik ben zelf trouwens van mening dat contact idd niet nodig is om je paard in een correcte hoofd-/halshouding te laten lopen. Nu die van mij soepeler is, kan ik haar in vrijheid longeren in de roundpen met een voorwaarts-neerwaartse hoofd-hals houding. Activeer ik haar wat meer, dan gaat ze - niet altijd hoor, iedereen heeft goede en slechte dagen - vaak vanzelf een stuk opgerichter lopen.

Ik betwijfel trouwens of de oorspronkelijke dressuur (voor de oorlogen) wel met contact/aanleuning reed. De ridders hadden toch hun handen vol met hun wapens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:15

Dank voor de uitleg KDV en S&Z! Duidelijk! :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:25

S_en_Z schreef:
Ik kies er soms voor om tijdelijk
aanleuning te verbreken. Heb regelmatig rondgestuurd met een slingerend teugeltje. Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op).

Uiteindelijk voelde mijn aanleuning op contact daardoor veel lichter en fijner.

Streven was wel naar contact behouden maar zonder dat het paard "rukjes" geeft aan mijn hand.

Zyalda
[ [url=m/ETsz9U.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T1KI8y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of het frans-duits-spaans is.. geen idee. Moet zeggen dat het puur op gevoel is en deels ook smaak (en gewoon soms ook testen.. al doende leert men).

Ik hou niet zo van "Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op)".
Het sterk worden van het paard komt meestal toch voort uit een stukje wat verkeerd aangeleerd is. Nu weet ik natuurlijk niet wat de correctie was ;-) en de meeste correcties die ik ken komen uit de "moderne" hoek en daarvan gaan mijn nekharen overeind. Iets in de trant van: geef een fikse ophouding en trap em naar voren. Of inderdaad: kin naar de borst en sporen erin.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:28

Afbeelding
Nadat wij de lol kwijt geraakt zijn in de moderne hoek, en dan met name het feit dat het paard toch vaak iets "moet" terwijl er niet op de feedback van het paard gelet wordt, hebben wij op bovenstaande wijze de basis weer opnieuw opgebouwd.
Voor ons zijn de pilaren: fysiek&mentaal ontspannen, voorwaartse drang en neus VOOR of op de ll.
Deze houding pakken we nu als cooling down of op momenten dat het paard het wat moeilijk heeft. We rijden zo niet uren rond ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:06

Kamy schreef:
S_en_Z schreef:
aanleuning te verbreken. Heb regelmatig rondgestuurd met een slingerend teugeltje. Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op).

Streven was wel naar contact behouden maar zonder dat het paard "rukjes" geeft aan mijn hand.

Zyalda

Of het frans-duits-spaans is.. geen idee. Moet zeggen dat het puur op gevoel is en deels ook smaak (en gewoon soms ook testen.. al doende leert men).

Ik hou niet zo van "Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op)".
Het sterk worden van het paard komt meestal toch voort uit een stukje wat verkeerd aangeleerd is. Nu weet ik natuurlijk niet wat de correctie was ;-) en de meeste correcties die ik ken komen uit de "moderne" hoek en daarvan gaan mijn nekharen overeind. Iets in de trant van: geef een fikse ophouding en trap em naar voren. Of inderdaad: kin naar de borst en sporen erin.

Wauw, wat wil je nu eigenlijk zeggen Kamy? Jouw paard wordt nooit eens sterk? De mijne wel hoor en ja dan vraag ik ze ook terug om vervolgens weer te ontspannen en los te laten...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:07

Kamy schreef:
S_en_Z schreef:

Zyalda

Beetje overdreven denk ik? Correcties worden in de klassieke dressuur ook gegeven, dan noemen we ze halve ophoudingen of arrets,
Iedereen vertaalt tekst zoals hij de tekst leest, dus als jij dit zo leest in deze vertaling zegt dat meer van jou dan over hoe s en z de correctie zal geven.
En dan de andere kant? Hoe corrigeer jij je paard?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:09

[/quote] Wauw, wat wil je nu eigenlijk zeggen Kamy? Jouw paard wordt nooit eens sterk? De mijne wel hoor en ja dan vraag ik ze ook terug om vervolgens weer te ontspannen en los te laten...[/quote]

Wauw nee dat wilde ik niet zeggen! Wat een ontvlambaar topic is dit zeg!
Maar sinds je het vraagt: voor de volle 100% NEE!!!! Mijn paard wordt nooit sterk. Zul je vast niet geloven gezien je reactie/toon maar het is zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:12

Welke toon? Was verbaasd! Hoe doe je dat dan? :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:21

Vraag je dan überhaupt ook wel iets als hij nooit sterk wordt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:23

Kamy schreef:
S_en_Z schreef:

Zyalda

"En ik hou niet zo van" een aanname maken en mij daar op bekritiseren terwijl je niets hebt gezien of gevoeld. :')

Je weet niet wat de correctie is. Maar je weet ook niet wat ik ervaar als sterk en corrigeer.

Het sterk worden van een paard hoeft niet altijd een stukje verkeerd aangeleerd te zijn. Het kan ook een lichamelijke reactie zijn op oefening die nog te moeilijk is.

Daarbij hoeft een paard met sterk worden niet altijd het hoofd omhoog te doen maar dat kan net zo goed omlaag zijn.

Sterk kan zijn een paard dat bijna je armen er af rukt. Of dat ze nét ietsje meer met de neus tegen de verbinding met de hand aan drukken/duwen dan ik verlang te voelen. Het is maar net wat je definitie van sterk is.

Nu ga ik lekker mijn bedje in :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:27

Picasso schreef:
Welke toon? Was verbaasd! Hoe doe je dat dan? :oo

Sorry maar die toon en vraag komt niet helemaal over...komt meer over als: wat moet je nou met je post? Terwijl ik S&Z niet wilde aanvallen (mocht dat wel zo overkomen) daarom zei ik ook "ik weet niet wat de correctie was".... mijn intentie was niet om een oordeel te vellen.
En nee ik rij niet aai-paardje-aai. Of alleen maar met de stretch.

Wat versta je onder vragen Ayasha? Ik kijk niet naar "klasse". Mijn paard is nog niet uitgebracht en het zegt me ook niks of ze thuis B, L of whatever nivo is. Ik gymnasticeer dus pak de oefeningen die op dat moment passend zijn. Zoals de zijgangen waar we nu mee bezig zijn. Renvers, schoudervoor etc.
Afbeelding
Ter illustratie een idee. Bovenste is van voor verandering van inzicht en de onderste na. En nee ze loopt nog lang niet genoeg bij elkaar of op de achterhand. Maar daar komt ze wel als ze sterker wordt. Daar heb ik geen handen voor nodig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:30

Mooie valse knik zat daarin!
Tweede foto is wat beter maar knik zit er nog zeker.
Op de foto van de stretch is je paard ook nog achter de loodlijn, dus je stretch is daar ook nog niet optimaal, maar, het is foto dus twee passen verder en het zou ok kunnen zijn, ik vind je paard hier nog wel flink voorover dus doe dit niet te lang idd
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 20-01-17 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:31

Tja dat maak jij er van Kamy.. ik las in jouw eerste post ook een heel andere toon dan je (nu na je uitleg) bedoelde. Paard mag inderdaad nog veel meer bij elkaar imo. Maar jij loopt toch ook weleens tegen weerstand aan? Ergens moet je weer een nieuwe grens opzoeken lijkt me en dat zal niet altijd zonder slag of stoot gaan toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-17 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

[/quote]Ik hou niet zo van "Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op)".
Het sterk worden van het paard komt meestal toch voort uit een stukje wat verkeerd aangeleerd is. Nu weet ik natuurlijk niet wat de correctie was ;-) en de meeste correcties die ik ken komen uit de "moderne" hoek en daarvan gaan mijn nekharen overeind. Iets in de trant van: geef een fikse ophouding en trap em naar voren. Of inderdaad: kin naar de borst en sporen erin.[/quote]

"En ik hou niet zo van" een aanname maken en mij daar op bekritiseren terwijl je niets hebt gezien of gevoeld. :')

Je weet niet wat de correctie is. Maar je weet ook niet wat ik ervaar als sterk en corrigeer.

Het sterk worden van een paard hoeft niet altijd een stukje verkeerd aangeleerd te zijn. Het kan ook een lichamelijke reactie zijn op oefening die nog te moeilijk is.

Daarbij hoeft een paard met sterk worden niet altijd het hoofd omhoog te doen maar dat kan net zo goed omlaag zijn.

Sterk kan zijn een paard dat bijna je armen er af rukt. Of dat ze nét ietsje meer met de neus tegen de verbinding met de hand aan drukken/duwen dan ik verlang te voelen. Het is maar net wat je definitie van sterk is.

Nu ga ik lekker mijn bedje in :)[/quote]

De enige die een aanname doet en dat ben je zelf! Je voelt je direct aangesproken maar dat was waarschijnlijk mijn fout. Ik gebruikte je tekst om iets te willen zeggen. Je vindt nergens mijn oordeel of veroordeling op jou.

Vijandig topic dit. Ik ga ook naar bed.

Kamy

knollentuin schreef:
Mooie valse knik zat daarin!

Nou mooi.... ;-) de onderste is ook nog niet "af"... oortjes mogen iets meer hoogste punt zijn.