Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:23

Ik kan er toch niet echt meer van maken dan dat je je teugels voorzichtig korter maakt en dus begrenst aan de voorkant. De eerste keren werkhouding deed ik overigens alleen met mijn juf erbij want ik vond het handiger als er iemand vanaf de grond kan zien of het tempo niet terug ging of dat hij zijn rug hol ging maken. Beetje onzekerheid over hoe het moet voelen. Maar dat leer je vanzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=mGBg6G-WE1I

Je dochter lijkt echt als twee druppels water op je!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:46

damian23 schreef:
Ik kan er toch niet echt meer van maken dan dat je je teugels voorzichtig korter maakt en dus begrenst aan de voorkant. De eerste keren werkhouding deed ik overigens alleen met mijn juf erbij want ik vond het handiger als er iemand vanaf de grond kan zien of het tempo niet terug ging of dat hij zijn rug hol ging maken. Beetje onzekerheid over hoe het moet voelen. Maar dat leer je vanzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=mGBg6G-WE1I

Je dochter lijkt echt als twee druppels water op je!

Dankje Damian.
Ik zal er wat meer mee stoeien. Het hol maken voel ik gelukkig zelf wel heel goed (ouder paard met niet de meest geweldige rug meer). Tempo is nog wel een dingetje. Ze wil met name versnellen als ze het moeilijk vind.
Dat mijn dochter op mij lijkt hoor ik heel veel, maar op onze trouwdag alleen maar, hahaha.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:05

Mijn merrie Khavanna (6 jaar Fries x KWPN tuiger, D-pony maat) heeft aanstaande woensdag een date met een dame die me/haar verder komt helpen en begeleiden om haar na zadelmakmaken vorig jaar en de daaropvolgende enigzins uit de hand gelopen pauze (o.a. vanwege training Bonte Jaopie) weer van 't begin af te her-oppakken.

Dat zal ook niet zo direct meevallen die in een ontspannen stretch te laten lopen, gezien bouw en temperamentje, vermoed ik zo:

Dit is Khavanna:

Afbeelding

Wel enorme zin weer met haar aan de slag te gaan, nu ik eindelijk hulp heb gevonden.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:06

Wat een leuke pony :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:09

Fransje, volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Als aan alle randvoorwaarden voldaan wordt, loopt het paard in takt.
Ik doelde meer specifiek op de vraag of je takt kunt trainen, in de zin van direct beinvloeden. Dat maakt meestal meer kapot dan het goed maakt als je gaat proberen te sleutelen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:15

Het wordt nog een uitdaging, want ze heeft wel een beetje die tuigerige dingetjes (onderhalsje gauw er op), eerst maar weer aan de longe tot de 'vliegerigheid"er uit is en ze het aan de longe (evtl. aangevuld met de longeerhulp) rustig kan. Daarna kan ik er zelf weer op, maar dat is nu nog toekomstmuziek. zal alle aanwijzingen en raadgevingen in dit topic ter harte nemen bij het her-oppakken!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:21

Neem daar lekker de tijd voor @terpentijn.
Dit is er een mét handicap.
Zoals je zegt tuigpaard eigenschappen.
Die moet je eerst langzaam aan omvormen naar rijpaard.

Eerst een maand of drie 20 min./dag aan de longe, zonder gehannes, gecombineerd met wandelingen aan een contactteugel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:43

Ik heb alle tijd van de wereld voor haar, @simpelman, we doen het kalmpjes aan in háár tempo.

Zal de voortgang t.z.t. met foto's en zo mogelijk filmpjes in dit topic proberen te plaatsen, maar ze krijgt ook haar eigen volg-topic. Ik realiseer me dat dit géén Jaopie is (zowat het tegendeel) en dat dit veel tijd gaat nemen. Misschien is het ooit wat voor voor de kar, o.i.d. maar ook dat is toekomstig pandoer, ze zal zich eerst fysiek op een juiste manier moeten ontwikkelen en haar balans en kracht dienen te hervinden. En langzaamaan moeten leren VWNW te gaan zodat die neiging tot onderhals uit drukken wordt geminimaliseerd.

Ze is erg lief en leergierig, beetje hittepetitterig, maar dat is logisch, er is nog heel weinig mee gedaan. heb er na het zadelmak maken wel eens al een paar keer op gezeten, maar zo wil ik nu natuurlijk totaal niet beginnen (zou ook niet kunnen), we gaan nu vanaf de basis van de basis weer er mee aan de slag, zoals je al adviseert dus.

We start all over again....alsof ze helmaal niet zadelmak is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 18:36

Ik rijdt mijn Arabo Fries onder het zadel en voor de kar, twee heel verschillende benaderingen, werkt uitstekend, kost wat tijd maar het een versterkt het andere.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 18:44

Ik denk dat ik mijn been-euvel weer onder controle heb.
Blijkbaar liet ik haar te 'vrij' in de overgang.
Als ik iets meer oppak en een ophouding maak daarbij dus iets meer lichaamsspanning genereer dan reageert ze meteen. Na de overgang kan ik haar dan weer lengte geven.
Heb fijn gereden vandaag.

Stippie galoppeerd nu inmiddels ook weer aan zonder protest en hoofd slaan, dus het lijkt erop dat de kniebanden het weer 'doen'.

Dan ook nog lekker 20 graden en een zonnetje, wat wil een mens nog meer :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:10

Simpelman schreef:
Ik rijdt mijn Arabo Fries onder het zadel en voor de kar, twee heel verschillende benaderingen, werkt uitstekend, kost wat tijd maar het een versterkt het andere.

Ik ben wel benieuwd naar fotomateriaal van de 'meester'.
Heb je zelf ook wat beeld materiaal ohz?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:16

TurboTinker schreef:
Simpelman schreef:

Ik ben wel benieuwd naar fotomateriaal van de 'meester'.
Heb je zelf ook wat beeld materiaal ohz?

Ben je het niet met mijn post eens?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:18

Ik denk eerder dat het uit interesse is ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:45

Top dag Sizzle!

Aangezien het een film/foto topic is, vind ik het niet raar als er wordt gevraagd om materiaal. Ik ben ook wel benieuwd Simpelman.
Ik ga woensdag middag weer proberen om foto's te plaatsen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 23:00

Citaat:
Ben je het niet met mijn post eens?

Jazeker wel!
Ik ben enorm nieuwsgierig naar een beeld bij de nickname. Wat voor juweeltje er onder uw zadel loopt.
Puur intresse :D

Ik reed mijn paard in het verleden ook ohz en voor de wagen. Een prettige afwisseling.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 04:09

Om mezelf te beschermen kies ik er voor anoniem te blijven. :o

Met mijn paarden probeer ik het te laten lijken of ik niets doe, in werkelijkheid is het toveren, dat vinden ze leuk. ;)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:42

Een vraagje: hoe zie je dat een paard de juiste bespiering aan het ontwikkelen is? Op welke plaatsen etc?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:52

Simpelman schreef:
Om mezelf te beschermen kies ik er voor anoniem te blijven. :o

Met mijn paarden probeer ik het te laten lijken of ik niets doe, in werkelijkheid is het toveren, dat vinden ze leuk. ;)

Jammer maar begrijpelijk.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:59

Ik zie aan mijn draver dat zijn dikke onderhals begint weg te trekken, en dat de spier die vanaf de schoft verder naar de hals loopt steviger begint te worden.
Hij verandert echt qua lichaam. Ook bij zijn billen, maar wat daar allemaal precies veranderd, kan ik niet beschrijven. Misschien iemand een mooi plaatje?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 09:03

Anne_Sproet schreef:
Een vraagje: hoe zie je dat een paard de juiste bespiering aan het ontwikkelen is? Op welke plaatsen etc?

Heel grof weg, het volume van de kuitspier (onder het kniegewricht) neemt toe, de bovenhals wordt gevulder, het achterste deel van de rug komt meer en meer boven de wervels uit, de billen worden vierkanter.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:01

Het is leuk elke week een foto te maken van je paard in de zelfde positie. Dan zie je achteraf heel goed hoe hij is veranderd.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:04

Fransje_70 schreef:
Het is leuk elke week een foto te maken van je paard in de zelfde positie. Dan zie je achteraf heel goed hoe hij is veranderd.

Ja dat klopt!! Ik zie heel duidelijk de nekspier veranderen en de schoft wordt anders. Eerder had ik moeite met de precieze plaats van waar ik het zadel neer moest leggen. Moest altijd goed voelen waar de schouders zaten. Nu kan het niet missen. Duidelijk anders

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:06

Om even op bespiering terug te komen. Ik vind dat mijn paard heel erg vooruit is gegaan wat betreft bespiering. Een goede foto zoeken van een tijdje terug was moeilijker dan ik dacht maar ik heb wat gevonden. Dit was een half jaar geleden op onze eerste wedstrijd (spring). De kwaliteit is er niet op vooruit gegaan. Deze foto geeft een goed gemiddelde aan, dus er waren ook dagen dat het véél beter ging!

Afbeelding

En deze foto is van gisteravond

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:08

Fransje, dat is niet zo makkelijk vind ik.
Ik maak soms foto's van paarden van klanten die er heel slecht bij staan. Dan hebben ze soms zo veel atrofie dat je een gat hebt ipv trapezius.
Maar op de foto zie je er dan niets van.
Dan moet he volgens mij echt met de juiste belichting werken.
Daarnaast heb ik het 'talent' om elk paard als een geit op de foto te krijgen :+

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:36

Mijn paard heeft zélf het talent om als een geit op de foto te gaan :D :))
Wilde laatst dus een standfoto maken zoals ik die 2 jaar terug gemaakt heb. Echt serieus, tong eruit, niet vierkant, oren terug, vrijheidsdressuur, nee? Haha echt grappig. Zal straks eens een poging wagen maar ben het met je eens dat weg gevallen bespiering vaak niet goed zichtbaar is op de foto.