[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:57

Ik ben even reviews aan het lezen op internet, daar lees ik dat mensen niet tevreden zijn, omdat alleen de voorkant omhoog wordt gelift en niet het hele zadel. Dus dat het zadel dan achterover gaat kantelen, waardoor het achter dan niet goed ligt.
Correct me if I'm wrong!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:03

Diertjec schreef:
Ik ben even reviews aan het lezen op internet, daar lees ik dat mensen niet tevreden zijn, omdat alleen de voorkant omhoog wordt gelift en niet het hele zadel. Dus dat het zadel dan achterover gaat kantelen, waardoor het achter dan niet goed ligt.
Correct me if I'm wrong!

dit is wel een hele logische theorie.
Op stage hebben we ook een frontriser omdat daar meerdere paarden onder 1 zadel wordt gereden, en die liggen naar mijn idee wel erg fijn!
paarden lopen er ook fijn onder.

Heb je een pb gestuurd, toch nog langer geworden weer dan gehoopt haha

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:08

loveulla94 schreef:
Diertjec schreef:
Correct me if I'm wrong!

dit is wel een hele logische theorie.
Op stage hebben we ook een frontriser omdat daar meerdere paarden onder 1 zadel wordt gereden, en die liggen naar mijn idee wel erg fijn!
paarden lopen er ook fijn onder.

Heb je een pb gestuurd, toch nog langer geworden weer dan gehoopt haha

Ja ik heb geen idee, ik zag het op internet staan, en vond het ook erg logisch klinken. Misschien dat die zadels ook wel iets achterover liggen, maar dat je dat niet ziet ofzo?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:12

T zou kunnen dat hij omhoog komt. Maar als je een krap zadel gaat opvullen met een extra pad word die nog krapper.

Bespaar je alle moeite. Bel je zadelmaker en je bent met een opvulbeurt van 80 euro, helemaal klaar.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:15

ben een beetje bang dat het zadel niet meer gered kan worden.. :=
en ik had jou toch een pb gestuurd snackie?
dan moet je begrijpen dat het niet zo makkelijk gaat :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:15

Nope..geen pb gehad

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:16

ja dat zou inderdaad kunnen, ga er morgen eens op letten! ben er wel benieuwd naar.

snackie: ooh sorry voor mijn 'beschuldiging' dan!

TurboTinker

Maar, niet makkelijk gaan. Als t ten koste moet gaan van de paardenrug zou ik niet zomaar aanklungelen. Maar heel voorzichtig zijn

TurboTinker

Geeft niks ;) :D

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:18

Snackie schreef:
Maar, niet makkelijk gaan. Als t ten koste moet gaan van de paardenrug zou ik niet zomaar aanklungelen. Maar heel voorzichtig zijn

gaat niet ten koste,
ik ga niks doen zonder dat ik weet dat het goed is.
tot die tijd wordt ze lekker gelongeerd aan de longeerhulp :)

zal je even een pbtje doen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:28

Ik snap je situatie nu. Ach van longeren blijven ze ook op conditie!

Typfout. Lol
Laatst bijgewerkt door TurboTinker op 09-01-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:32

je snap het niet of 'nu' ?:P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:35

Typfoutje haha

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:41

haha dacht al :D :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:08

Oke ik heb een vraag!
Net Amira gereden en ze liep lekker! :j
Maaaaar... Gister bij de les vande eigenaresse gekeken en we rijden haar dus met binnenteugel van de hals binnen been er aan. Ze is nog wat scheef. Zo gaat ze rechter lopen en hebben we binnenstelling. Opzich dus lekker gereden maar met bijvoorbeeld een volte loopt ze onwijs door die buiten teugel en binnenbeen heen.. :(
Wat ik gedaan heb: buitenteugel eraan, buitenbeen eraan, maar dan verlies ik weer de stelling want dan maak ik haar eigenlijk recht.. Iemand die tips heeft?
Ik heb pas (hopelijk) de 28e les met haar dus tot die tijd moet ik het nog even alleen doen. Er is weer iets dat misgaat namelijk.. (Hopelijk ook dan foto's/ filmpje!)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:25

Een paard is maar langs 1 kant scheef. Op de ene hand lopen ze van nature al in de juiste buiging en op de andere hand hebben ze veel moeite om gewoon recht te lopen. Wat jij dus doet waarschijnlijk is op de goede kant teveel stelling vragen waardoor amira de kans heeft om over de buitenschouder te vallen. Rij haar maar voor jou geval recht, want eigenlijk heeft ze van haar eigen buiging genoeg. En door haar op haar goede kant zelfs naar buiten te stellen oefen je haar slechte kant, want dan pas is ze echt recht.

Snap je het? :=

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:49

Ja ik snap hem! Dank je haha. Klinkt logisch idd. Dan moet ik de volgende keer even opletten wat dan precies haar scheve kant is... Reed met 2 anderen in de bak waarvan 1 parelli les had dus moest even aanpassen. Niet kunnen doen wat ik in gedachten had maar dat kan de volgende keer ook. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:18

Dat recht maken is juist goed, eerst maar recht door de bocht, dan kleine stukjes stelling vragen en weer recht zetten.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:03

inderdaad wat SheeNegro zegt! zo probeer ik mijn paard ook recht te krijgen. en dan ook op de volte met stelling af en toe naar buiten.
Of geen stelling maar de schouder iets naar binnen zetten.

Heb vandaag even nagevraagd op stage over de front riser.
en ze zeggen dat dat het zadel wél van voren oplift, maar dat deze frontriser nog niet zo bekend is bij iedereen, dus denken veel mensen aan een soort gelpad die het dus nog krapper maakt bij de schoft.

Maar vandaag ook 2 zadels van een vriendin gepast en beide passen aardig netjes! kan er bijna niks aan vinden (met mijn ogen dan) wat er verkeerd aan zou zijn.
de ene alleen nog iets fijner dan de ander. (schoudervrijheid)

Ik zal even een foto zoeken van de front riser die ik bedoel.

Gevonden.

Afbeelding

Deze ligt dus alleen aan de zijkant van de schoft.

Afbeelding

hier zie je dus dat het stukje dat over de schoft heen gaat, super dun is en dat super dunne stukje maakt het natuurlijk een super mini beetje krapper, maar daar tegen over staat dus dat hij het zadel oplift en er dus meer ruimte vrijmaakt.

erg uitgebreid naar gekeken vandaag op stage.

Ook zat ik nog te denken he..

misschien vinden jullie me wel dom, maar ik stel de vraag toch.

Je hebt een zadel, die past dus niet, maar je hebt een oplossing gevonden dat hij wel goed past.
Het zadel kan niet meer passend gemaakt worden, maar met het pad/bontje weet ik veel, past het wel. (en dan heb ik het over als een zadelmaker het beoordeeld heeft)
Waarom,.. zou je dan een nieuw zadel kopen?
Als je niet te veel geld te besteden hebt, en het met bontje of wat dan ook wel fijn ligt.
Ik lees vaak: Je moet gewoon een zadel hebben dat past zonder troep eronder.
Maar wat maakt het nou eigenlijk uit als je zadel dan wel past??

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:15

Maar in hoeverre kan jij zelf zien dat zadel echt goed ligt? En hoeveel denk je dat een zadelmaker kost... want denk dat zo'n apart dekje ook niet goedkoop is. Goed bontje is ook snel 100 euro... keertje bijvullen bij de zadelmaker is goedkoper... en die kan het ook weer recht maken, vaak zijn de kussens wat ongelijk... en daar heb ik nog geen bontje/onderlegger oid voor gezien.

Waarom wil je trouwens zo graag horen dat het met dekje/onderlegger/bontje wel prima is...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:22

Ik wil niet horen dat een onderlegger prima is, maar ik vraag mij af dat als wanneer de zadelmaker het zadel niet meer volledig passend krijgt maar met weet ik veel er onder wel prima ligt, waarom 'iedereen' dan nog zegt: moet je een nieuw zadel kopen.

Ik zelf ben ook van mening, een bontje oid kan wel, maar wel voor tijdelijk.
Maar Waarom ik dat vind, weet ik niet.
Ik probeer daar nu dus achter te komen.

Want ja als het zadel met bontje oid prima ligt, waarom dan een nieuw zadel?

nogmaals, ik ben dus van mening dat een zadel zonder bontje gewoon moet passen, maar Waarom..

Mn verhaal is een beetje warrig, dus hoop dat iemand mij snapt.

dat 'apart dekje' of nou ja, Front riser is 35,-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:35

Tja, vaak is niet passend een te krappe boom, een te lange boom, een scheve boom... en dat is allemaal niet op te lossen met een apart dekje. Prijs van die Front riser valt me nog mee... maar dat zou dus alleen zijn bij een zadel waarvan de boom te breed is en die over de schoft heen valt bijv. omdat de bespiering nog niet goed genoeg is... dan zou ik wel nut zien van front riser.
En tja... ik ken paarden die 30 jaar worden die nog nooit een passend zadel hebben gehad... maar ja of we daar nou echt voorbeeld aan moeten nemen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:37

hey ja, daar heb je een punt. (van de bespiering)
bedankt voor je antwoord!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:21

Ik heb ook tijdelijk met een frontriser gereden. Die zijn er speciaal voor om het zadel van voor wat op te tillen zodat bespiering terug kan komen.
ik heb nu een nieuw zadel en zadelmaker wilde mijn zadel bewust wat ruimer zodat mijn paard zijn rugspieren weer kan gaan ontwikkelen. Tijdelijk moet ik nu met een bontje rijden. En dit afbouwen (dmv dunner bontje) indien bespiering weer bijkomt.
mijn zadel is echt wel passend maar er is bewust gekozen voor ruimte om te groeien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:25

Weer even terug naar "aan de teugel" heb weer leuk filmpje gevonden in het engels.. dus "on the bit" is aan de teugel, "above the bit" is wat wij noemen tegen de hand en "behind the bit" wat is achter de teugel. Vooral als ze in stap laten zien wat er dan met de beweging gebeurt.

moet ik het filmpje wel toevoegen :Y)

http://youtu.be/TVyL0bq0t2k