Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:46

loriene schreef:
Wat was jullie aanpak om toe te werken naar het springen van de wissel? Ging het meteen in een keer? Liep je ook nog ergens tegen aan? (Vlak of scheef gesprongen bijvoorbeeld?)

We hebben de gallopwissel meegenomen vanaf de tijd dat de pony bevestigd was in het rechtgericht zijn en de hulpen voor de galop. Vanuit de eenvoudige galopwissel.
Ook handig omdat we springen is het fijn als de pony gemakkelijk wisselt. Pony loopt nu M1 dus voor de wedstrijden zelf is het nog niet echt nodig.

loriene schreef:
De allereerste keer was bij een andere instructeur.Hier moest ze in contra in een hoek de hulpen geven voor de wissel en zeg maar de pony omgooien(begrijpen jullie dat?)
Met deze methode sprong ze voor wel maar achter niet.

Toen zijn we (grappig) op dezelfde manier begonnnen met de gallopwissel te rijden vanuit de contra (omdat dat moeilijk is en je ervan uitgaat dat de pony graag terug wisselt naar de goede kant. Met hetzelfde resultaat (dat achter soms niet mee ging of hij niet goed genoeg van achter naar voren gesprongen was)

loriene schreef:
Andere methode ....pony steeds meer verzameld laten springen tot het moment dat ze haast stilstaat en achter haast huppelt(met meer spanning)en dan de hulpen geven en de wissel rijden.
Deze methode werkt dus wel bij de pony want ze sprong achter dus mee, wel vlak gesprongen.

Uiteindelijk is bij ons ook deze methode de beste gebleken (meer te verzamelen), omdat de pony zo "sprong" blijft houden, welke nodig is om de wissel goed van achter naar voren te springen.

Lieuwkje_90

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:57

Boeiende uitleg over de vliegende wissels hier. Heb ik weer wat over bijgeleerd nu! Ikzelf ben met m'n Z1 paard bezig met de vliegende wissels, dat gaat best goed.
Met m'n 12 jarig M2 paard neem ik het nu tussendoor ook mee. Die hoeft het niet percé te leren van mij, want ik ben er niet zeker van dat we ooit zo ver gaan komen. Maar je weet maar nooit. Paard heeft niet zo'n goede achterhand. Als ik dit nu met hem train ga ik op de volte in contragalop, stel ik hem naar de nieuwe binnenkant en probeer ik zijn achterhand ook wat naar binnen te zetten (nieuwe binnenkant). Als hij dan goed blijft galoperen probeer ik de wissel. Nu springt hij altijd eerst vanvoor en later met de achterhand (soms na 1 pas, soms na 5 passen,..). Eerst dacht ik dat'ie het niet zou kunnen vanwegen zijn minder goede achterhand, maar ondertussen springt hij ook gewoon om vanachter dus volgens mij moet het toch mogelijk zijn. Hoe zouden jullie dit oplossen zodat ik toch tot een goede wissel kan komen? Want volgens mij zijn er toch verschillende manieren om dit correct te leren.. Tips? :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:17

Gebruikt hier helemaal niemand in de beginfase 8-jes geheel in galop, om het "omspringen"/van galop wisselen aan te leren? Natuurlijk kan elk paard dat van nature, en doet dat ook meestal, als je vanaf het kruispunt van de 8 weer op de hoefslag bent: ieder paard "kan" een vliegende galopwissel.
Dat is natuurlijk wel een soort van "beginners" en aanvankelijk ongecontroleerd omspringen, maar dat kun je ondersteunen, en er ook mee varieren, zoals op de kruising van de 8 terugrijden en dan meteen voor je al weer op de hoefslag bent in de andere galop aanspringen? Als je dat moment steeds korter maakt lukt dat ook.
Een vliegende galopwissel kan ook zo tot stand komen, waarmee ik bedoel: gecontroleerd aangeleerd worden, ietwat onorthodox, maar het kan toch ook zo.
De 8 kun je daarbij zo groot (wedstrijdbak formaat) of zo klein mogelijk rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:22

Bedoel je dat je het paard eerst op de kruising in draf laat gaan?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:31

Ook een goeie terpentijn, zie je westernruiters ook doen(daar zit het zelfs in de proef) maar dan een grote 8, op de grote volte galoperen op X naar de andere grote volte en een wissel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:41

Ben daar persoonlijk heel erg op tegen, om meerdere redenen:
1. Je hebt maar één klein punt waar je op kan wisselen en als je voorbereiding niet helemaal klaar is, probeer je toch te wisselen omdat je de X bereikt, wat eigenlijk alleen maar fout kan gaan
2. Je bent erg snel geneigd om je paard om te gooien waardoor het paard zich van links naar rechts leert te gooien in de wissel
3. Als je dit enkele keren gedaan hebt gaat je paard veel te veel anticiperen op dat ene punt waardoor je je voorbereiding niet meer goed kan doen
4. Mocht je beginnen met enkele passen draf op de X, dan leer je je paard aan uit de galop te vallen en achter je been te komen, wat heel moeilijk weer af te leren is.

In mijn ogen is het zo aanleren van wissels vragen om problemen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:47

Nee, hier ook geen achtjes in de galop om een vliegende wissel aan te leren. Sommige paarden worden daar erg zenuwachtig van.
Ik leer het ze vanuit contra en liever gewoon op een lange zijde. In de contra moet je het paard recht kunnen maken, omstellen en ook naar voren en weer terug. Pas als dat echt heel goed voor elkaar is, een keer ook het been omleggen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:08

Ik zeg niet dat het perse op X moet, op x naar de andere grote volte en dan een wissel als je er klaar voor bent. En als je van volte veranderd door je paard om te gooien gaat er al toch iets fout? Een oefening goed voorbereid uitvoeren lijkt me een vereiste om hem goed te kunnen doen, al valt het in de praktijk allemaal niet mee soms.
En sowieso worden sommige paarden in het begin zenuwachtig van het aanleren van de vliegendegalopswissels.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:09

Okee, da's dan redelijk duidelijk. Met goede argumenten, oa. mbt tot de contra en rechtrichten. Wist trouwens niet dat dit in de Western World wel een gebruikelijk iets was (misschien eens omscholen, hahaha).
Het is dus in algemeenheid "not done" in de traditie van de dressuur, om het op deze wijze te benaderen/aan te leren. Dat wist ik natuurlijk wel, maar ik haal wel meer niet helemaal traditionele experimenten uit, daar heb ik het paard ook wel naar, ik ben echter steeds benieuwd of iedereen nu alles echt voortdurend en exact volgens het boekje doet of daar ook wel eens van af wijkt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:15

Misschien is het inderdaad niet de beste manier om een wissel te leren hoor, maar ik herkende de manier wel net zoals die van een balk op de diagonaal, deze inderdaad vanuit het springen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:48

Hoe komt het eigenlijk dat paarden zenuwachtig worden van vliegende wissels (aanleren)? Ik zit nog lang niet aan dat niveau, maar ik heb in het verleden wel al eens van de wissels mogen proeven bij een goed opgeleid paard. En ook dat paard, dat anders de rust zelve was, werd idd wat "heter" na het vragen van een wissel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:09

Gini schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat paarden zenuwachtig worden van vliegende wissels (aanleren)? Ik zit nog lang niet aan dat niveau, maar ik heb in het verleden wel al eens van de wissels mogen proeven bij een goed opgeleid paard. En ook dat paard, dat anders de rust zelve was, werd idd wat "heter" na het vragen van een wissel.

Omdat de ruiters er te veel poeha van maken en druk gaan doen in het zadel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:10

Ik heb ook nergens aan gemerkt dat Jaopie zenuwachtig werd van het gegeven, het leek me voor hem gezien zijn Tinker x Fries afkomst en bijbehorende gangwerk, toch een wat makkelijker manier om "spelenderwijs" te leren hoe zo iets gaat, maar ik begrijp men dat hier anders ziet.

Overigens zit ik natuurlijk ook niet op "dat niveau", maar dat was allang duidelijk, hahaha.
Ik ben gewoon een wat meer out of the box denker, maar ook rijder.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:28

Pizza64, als je de wissel niet op X rijdt dan doe je het niet zoals Terpentijn omschrijft, immers dan rijd je door in contragalop tot je voorbereiding zo goed is dat je daadwerkelijk denkt de wissel te kunnen springen, en spring je de wissel vanuit de contragalop ipv vanuit een 8.

Terpentijn, out of the box denken kan werken maar besef wel dat heel veel mensen een bepaalde methode vaak al geprobeerd hebben en er achter zijn gekomen dat hij niet goed werkt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:31

Gini schreef:

Verschilt per paard, de één maakt zich er druk in, de ander totaal niet. Ik denk ook niet dat het persé aan de ruiter hoeft te liggen, sommige paarden worden er gewoon nogal enthousiast van en willen graag wisselen, als je dat als ruiter dan niet toestaat krijg je vermeerderde energie die nergens heen kan en dat zorgt dan voor zenuwachtig of hyperactief gedrag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:42

terpentijn schreef:
Gebruikt hier helemaal niemand in de beginfase 8-jes geheel in galop, om het "omspringen"/van galop wisselen aan te leren? Natuurlijk kan elk paard dat van nature, en doet dat ook meestal, als je vanaf het kruispunt van de 8 weer op de hoefslag bent: ieder paard "kan" een vliegende galopwissel.

Nou, nee... hier ook geen 8-jes... Ik wil sowieso niet dat mijn paarden in de gaten krijgen dat ze op een bepaalde plaats in de bak moeten wisselen. Anders werk je in de hand dat ze dat voor je hulp uit gaan doen. Of zoals eerder gezegd iets gespannen raken omdat ze weten dat er 'iets' gaat komen. Ze moeten wel op de hulp wachten.

En natuurlijk kan ieder paard een wissel springen. Maar de kwaliteit in uitvoering, of dat het je uberhaupt gaat lukken om ze het netjes op commando te laten doen kan per type paard wel verschillen. Een paard moet over een goede galop beschikken om de wissels mooi van de grond te springen. Een belgisch trekpaard (om een uiterste te noemen) zal van nature best kunnen wisselen, maar daar een wissel uitrijden die voor een voldoende doorkan lijkt mij geen gemakkelijke opgave (maar principieel vind ik ook dat je van een bodybuilder geen atleet/ballarina moet willen maken.)

Met het 'omspringen' zoals westernruiters doen (vlak, zonder stelling/buiging) ga je in de reguliere proeven geen voldoende mee scoren. Over het algemeen lijkt mij: hoe koudbloediger het paard, hoe moeilijker deze scherp en snel aan de hulpen te krijgen, hoe moeilijker deze dit aan te leren. Een wissel die welliswaar goed gesprongen maar 4/5 springen na de hulp was gesprongen is in de hogere proeven evengoed snel een onvoldoende. Helemaal als je series wissels wilt gaan rijden, dan moet je paard echt wel goed/scherp aan de hulpen staan. Dat kun je deels trainen, maar het heeft ook deels te maken met hoe snel de reflexen van een paard van nature zijn. Daarom zijn de betere dressuurpaarden ook vaak van die sensibele paarden. Die hebben snelle reflexen en als je dat beheersbaar kunt maken heb je daar echt veel voordeel van in de hogere dressuur.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:33

Toch heb ik wel eens wissels gezien bij een paard die constant in 4 takt galoppeerde en erg vlak was en werkelijk keurige wissels sprong. Dat vind ik nog steeds verbazingwekkend.

Terpentijn, het gaat er uiteindelijk wel om wat je einddoel is. Ergens je paard om laten springen is prima, maar wil je op wedstrijd een goed cijfer scoren voor je wissel, moet je ze het wel goed aanleren.

Horseyfries en Jasmijn, hoe leren jullie het ze aan? En wanneer beginnen jullie ermee?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:37

Ja klopt Setteke. Dat ken ik ook. Het is net of ze dan extra moeite doen in de wissel en echt een mooie sprong maken terwijl de gewone galop maar zo zo is.
Ik ben ook niet zo van de "trucjes" om paarden omspringen te leren. Ik doe het gewoon meteen zoals ik het altijd wil hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:00

En ik heb geen einddoel, zoals welbekend inmiddels is dat doel ook voor mij ook geen wedstrijd rijden, maar ik probeer (fysiek) met het paard graag eens iets uit, dat kan ik me veroorloven omdat ik geen traditioneel klassiek dressuur paard heb en ook niet als doel heb wedstrijden te gaan rijden.
Ik bemoei mij echter graag om de structuren van het klassiek rijden en de fysieke mogelijkheden van een paard (en ruiter) die nu juist niet dat wedstrijd-streven als doel er achter hebben.
Omdat ik nu juist geen wedstrijdstreven heb, en ook geen typisch wedstrijd paard, heb ik de vrijheid om andere benaderingen uit te proberen.

Uiteraard begrijp ik: "dit zijn bewezen methodes" om een paard officieel dressurmatig iets aan te leren. Als je competitief wenst te rijden ja, maar voor mij is het geen bewezen verhaal, dat het niet ook anders kan:er is in de stricte dressuursport gewoon geen ruimte voor andere invalshoeken.
Men probeert gewoon niks anders, maar volgt de doctrines. Omdat dat de kortste klap naar resultaten is. Zo je wil de uitgesleten paden, andere ideeen zijn "wel leuk" of "helemaal niks" maar brengen je niet zo snel daar waar men dressuurmatig wil wezen.

Maar dat hadden we jaren geleden met de dressuur toch ook al... wat men toen als gewenst achtte, is nu achterhaald.
Waarom niet eens wat nieuwe dingen/benaderingen geintroduceerd, of overwogen, die dan ook NU weer aanvankelijk compleet idioot lijken, maar wellicht zo raar nog niet blijlken te zijn.

Zo als duidelijk mag zijn ben ik erg voor de traditionele dressuur(methodes), maar ik vind dat dit niet een ABSOLUTE doctrine moet worden waar binnen geen ruimte voor experiment of andere benadering meer mogelijk is DAT bedoel ik met "out of de box" denken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:11

terpentijn schreef:
er is in de stricte dressuursport gewoon geen ruimte voor andere invalshoeken.

Hoe kom je daarbij? Dat is toch al duidelijk in dit topic?

terpentijn schreef:
Men probeert gewoon niks anders, maar volgt de doctrines. Omdat dat de kortste klap naar resultaten is.

Ook weer zo'n aanname. Wie is men?

Juist als je met paarden omgaat moet je veel nadenken over wat je doet. Wat voor het ene paard werkt, werkt misschien niet voor de ander.
En ik ga ervan uit, dat je werkelijk jaren onderweg bent voor je een paard klaar hebt voor het hoogste niveau, dus er is geen kortste klap.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:39

setteke schreef:
Toch heb ik wel eens wissels gezien bij een paard die constant in 4 takt galoppeerde en erg vlak was en werkelijk keurige wissels sprong. Dat vind ik nog steeds verbazingwekkend.

Terpentijn, het gaat er uiteindelijk wel om wat je einddoel is. Ergens je paard om laten springen is prima, maar wil je op wedstrijd een goed cijfer scoren voor je wissel, moet je ze het wel goed aanleren.

Horseyfries en Jasmijn, hoe leren jullie het ze aan? En wanneer beginnen jullie ermee?

Ik leer ze zo vroeg mogelijk aan, zodra een paard in balans en op eigen benen kan galopperen probeer ik al een wissel te springen. Ik leer de wissel aan vanuit de contragalop, maak eerst de nieuwe binnenkant goed nageeflijk door stelling en buiging naar binnen te vragen in contragalop, maak het paard vervolgens weer recht, en begin met mijn nieuwe binnenbeen een reactie te vragen van het nieuwe binnenachterbeen. Als ik voel dat daar reactie op komt, hetzij doordat het paard meer af begint te springen van de grond, hetzij door al met dat been richting mijn been te reageren/uitslaan, dan geef ik de hulp voor de wissel met mijn nieuwe buitenbeen samen met een ophouding op mijn nieuwe buitenteugel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:45

setteke schreef:
terpentijn schreef:
er is in de stricte dressuursport gewoon geen ruimte voor andere invalshoeken.

Hoe kom je daarbij? Dat is toch al duidelijk in dit topic?

terpentijn schreef:
Men probeert gewoon niks anders, maar volgt de doctrines. Omdat dat de kortste klap naar resultaten is.

Ook weer zo'n aanname. Wie is men?

Juist als je met paarden omgaat moet je veel nadenken over wat je doet. Wat voor het ene paard werkt, werkt misschien niet voor de ander.
En ik ga ervan uit, dat je werkelijk jaren onderweg bent voor je een paard klaar hebt voor het hoogste niveau, dus er is geen kortste klap.

Bij een wissel kan het slechts ofwel goed, ofwel fout gaan. Een beetje zelf aanklooien en dingen uitproberen zonder er gedegen over na te denken, leidt vaak tot paarden die maar wat doen en meestal wel voor omspringen, maar achter niet meekomen. Soms hoor ik dan ook nog mensen trots vertellen dat het paard voor al omspringt, die denken blijkbaar dat achter dan een vanzelfsprekend vervolg is. Helaas is dat allesbehalve waar en is het gewoon zo, dat hoe vaker je een paard fout laat wisselen in de training, hoe moeilijker het wordt om het paard alsnog te leren het wel goed te doen en achter mee om te wisselen.

Out of the box denken is leuk, als je echter geen enkele ervaring hebt met het aanleren van wissels is het vaak alleen maar de fouten maken die anderen al vele malen voor je gemaakt hebben en waar zij ondertussen allang van weten dat het niet werkt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:34

Hier nog een filmpje (net als het filmpje wat ik plaatste over een Duiste L proef), maar nu een Duiste M proef; http://www.youtube.com/watch?v=uj61xa1TJ6g
Met vliegende wissels :D

Ben weer benieuwd wat jullie ervan vinden (ik heb helaas geen geluid).

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:37

Dankje voor de uitleg Horseyfries. Zo leer ik ze ook aan, alleen wat bedoel je met zo vroeg mogelijk? Voordat een paard echt goed contra kan zijn ze meestal 5 of 6 jarig. Sommigen vinden dat je ze beter eerst de wissels kan leren en dan pas contra.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:42

setteke schreef:
Dankje voor de uitleg Horseyfries. Zo leer ik ze ook aan, alleen wat bedoel je met zo vroeg mogelijk? Voordat een paard echt goed contra kan zijn ze meestal 5 of 6 jarig. Sommigen vinden dat je ze beter eerst de wissels kan leren en dan pas contra.

Zodra ik het gevoel heb dat ze in balans galopperen, ik heb op een springstal gewerkt waar ik met sommige driejarigen prima een wissel kon springen, en probeer toch vaak rond de vier, vijf jaar al in ieder geval de wissels eens te springen tenzij de galop echt dramatisch slecht is. Ik heb er ook geen problemen mee de wissels aan te leren voor de contragalop, maar doe het meestal gelijktijdig.