Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:06

Ik kan me wel voorstellen dat je gewicht je beperkt bij het rijden.
Hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn, maar ik kan het me wel voorstellen.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:37

xsharonxx schreef:
het lijkt mij ook niet echt lekker rijden als je te dik bent

Precies mijn mening!!

En als ervarings deskundige ;-) kan ik zeggen dat het ook niet lekker rijd.
Toen ik vroeger nog een normaal gewicht had ging alles veel makkelijker, of misschien omdat ik jong was en geen gevaar zag, iig was ik toen niet bang om te vallen en nu tril ik al bij het idee.

Ik denk dat iedereen die heeft leren rijden terwijl ze al dik waren dit verschil niet zullen kennen/erkennen, maar als je werkelijk slanker bent dan zit je ook zoveel beter, je hebt geen vet wat mee klotst om het zo maar te verwoorden.Op 1 of andere manier heb je dan ook een betere balans.
( Niet dat iemand die dik is geen balans kan hebben, ik spreek nu alleen voor mezelf, en dan heb ik het over fors overgewicht, niet 2 maatjes meer ;-)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:38

parador schreef:
ik ben ook 110 kilo geweest maat 52 ( lees te dik) had ik er ook geen last van.......

Misschien ben jij wel erg groot? Kloppen de verhoudingen nog redelijk?

Helaas heb ik er wel last van en ben dan nu ook gestopt met rijden ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:43

GroteVogel schreef:
xsharonxx schreef:
het lijkt mij ook niet echt lekker rijden als je te dik bent

Precies mijn mening!!

En als ervarings deskundige ;-) kan ik zeggen dat het ook niet lekker rijd.
Toen ik vroeger nog een normaal gewicht had ging alles veel makkelijker, of misschien omdat ik jong was en geen gevaar zag, iig was ik toen niet bang om te vallen en nu tril ik al bij het idee.

Ik denk dat iedereen die heeft leren rijden terwijl ze al dik waren dit verschil niet zullen kennen/erkennen, maar als je werkelijk slanker bent dan zit je ook zoveel beter, je hebt geen vet wat mee klotst om het zo maar te verwoorden.Op 1 of andere manier heb je dan ook een betere balans.
( Niet dat iemand die dik is geen balans kan hebben, ik spreek nu alleen voor mezelf, en dan heb ik het over fors overgewicht, niet 2 maatjes meer ;-)

Bij jou ligt je zwaartepunt een stuk hoger dan wanneer je slank zou zijn.
Bij mij ligt mijn zwaartepunt onder mijn navel, en iets boven mijn heupen, ik denk dat dat ook uitmaakt, ik kan makkelijk diep gaan zitten, omdat mijn lijf dat toelaat. Dat lijkt me veel moeilijker wanneer je een stuk zwaarder bent, imo zit je dan ook anders.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:55

Zwaartepunt? Wat bedoel je precies?

Als ik bv in het zadel zit en ga in draf dan kukel ik al naar voren, heeft dat dan met gewicht te maken ( wat ik persoonlijk wel denk)
Of is dat een balans probleem?
De 1 zegt balans ( wat ik niet heb, op een fiets verlies ik al mijn evenwicht)
De ander zegt gewicht ( wat mij ook zo lijkt, vroeger zonder al dat gewicht had ik hier geen last van, maar was wel leniger en had balans, reed vaker zonder zadel zelfs) Ging perfect mee met de beweging van het paard, moet ook wel anders lig je ernaast haha.

Maar goed, voor mij is deze discussie toch ten einde want ik ben echt gestopt met rijden en klim er weer op als er heeeeel veel gewicht en vet weg gesmolten is ;-)
Niet alleen voor het paard meer voor mezelf, vind het gewoon te gevaarlijk, en ja iedere beginner/manege ruiter heeft problemen met zijn balans enz maar met het extra gewicht durf ik het niet aan om dat te gaan trainen, dat doe ik nu wel in de sportschool en later........tja dan zie ik het wel, wie weet durf ik later nog niet echt te rijden, nouja dan maar af en toe erop zitten en stappen, is ook al genoeg hihi.

Als het klikt met de bokker en paard heb ik vanaf zaterdag een knuffel, en kan ik lekker tutten en bezig met een paard zijn zonder ook maar te hoeven rijden ;-) ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:09

Je zwaartepunt zit op het punt waar je precies in balans bent. Dat heeft met gewicht te maken, hoe meer gewicht aan de bovenkant, hoe hoger je zwaartepunt zit.
En dat heeft alles met balans te maken, want hoe hoger je zwaartpunt, hoe sneller je je evenwicht verliest. :)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:16

Bedankt voor de uitleg Yamcha!!!

Dan ligt mijn zwaartepunt onder mijn kin ( hahahaha moet er even om lachen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:26

Ik kan jouw zelfspot wel waarderen :D

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:36

Yamcha schreef:
Ik kan jouw zelfspot wel waarderen :D

Hahaha ik zelf ook, moet dagelijks wel ergens om lachen, of maak iets bizars mee ;-)
Nu zijn er mensen die depri ervan worden, niks kunnen verdragen, ik ben altijd positief geweest in alles gelukkig.

Gister avond, ik naar de sportschool, kreeg ik uitleg over een apparaat.
Zegt de coach dat ik maar alvast moest gaan zitten...ik wurm me er echt tussen in, en begin te lachen, komt hij aan en zegt gaat het? Ik euh euh dit is niet gemaakt voor dikke mensen, mn buik past echt niet!
Hij kreeg een rooie kop? en zei sorry, waarom? Was toch zo, ik paste gewoon net niet.

Maar ach, ik heb hem getroost en gezegd dat over een paar weken het vast wel moet lukken. Haha hij wist niet hoe hij moest reageren, geweldig!

Ik baal alleen van.......kleren.............Ik heb maar 2 broeken die echt passen, de rest is echt te klein.
Ik moet naar de winkel maar de broeken zitten in de was ( nat)
Ik wil geen nieuwe kleren kopen, ik heb echt een hekel aan shoppen.( en daarbij heb ik genoeg kleren maar allemaal te klein en hou ik me voor over een paar weken past er weer 1)
Nouja doe ik dalijk mijn rijbroek maar aan en dan naar de winkel, probleem voor nu even opgelost hihihihi.
In mijn pyamabroek vind ik echt te ver gaan.

Zo reed ik vorig jaar door Belgie. Ik had geen veiligheid gordel om, en plomp houden ze me aan.
Zegt die agent "Past ie niet meer mevrouw?" Ik had hem niet eens meteen door, toen het kwartje viel moest ik erg lachen en zei, nee meneer dat ziet u goed. Ik mocht gewoon doorrijden ( heb hem wel snel omgedaan hoor)

Ach en zo maak ik wel vaker dingen mee, humor toch? hihihii

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:03

hihi

Ik had voorheen een collega die ook echt een paar maatjes te veel had.
Maar ook een geweldige humor.
Om alles maar ook om dat.
Die maakte ook met haar gewicht van alles mee maar door wat ze dan opmerkte wisten sommige niet hoe ze moesten kijken.
Zij had het wel van te veel eten.
Maar dit onbewust om onaantrekkelijk te zijn.
Door haar misbruik in haar jeugd.
Daarom voor haar dubbel respect hoe ze in het leven stond al was het ook soms een masker.
Nu ik daar zo aan denk ben ik wel benieuwd hoe het met haar gaat. Omdat ze in die tijd pas begreep waarom ze zoveel at en daar toen net hulp in kreeg.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:13

Schrikdraad -> Zoek haar op! Vraag ind hoe het gaat, dat zal ze heel erg waarderen.

Hihihi ik ben nu ook te zwaar door te veel eten hoor!
Ook al krijg je van medicijnen vreetbuien, ik stop het er toch zelf in...Tja waarom geen hele komkommer en kilo tomaten dan he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:23

Da's een raar iets, dat je met een vreetbui je nooit vergrijpt aan enorme salades, maar altijd aan de verkeerde dingen..... ik moet wel erg om je lachen, geweldig als je er zo mee om kunt gaan :D

@ schrikdraad: idd opzoeken, ik denk dat ze het erg waardeert idd :j

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:48

GroteVogel schreef:
parador schreef:
ik ben ook 110 kilo geweest maat 52 ( lees te dik) had ik er ook geen last van.......

Misschien ben jij wel erg groot? Kloppen de verhoudingen nog redelijk?

Helaas heb ik er wel last van en ben dan nu ook gestopt met rijden ;-)

163 cm ,

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:46

Je zwaartepunt is afhankelijk van de verdeling van je gewicht, als het gewicht op je buik dan heb je veel meer last van disbalans dan wanneer het gewicht op je heupen zit. Ik heb zelf altijd veel moeite gehad met mijn balans, ondertussen niet meer en zit ik juist best goed eigenlijk, ondanks het feit dat ik nu een stuk zwaarder ben dan toen. Maarja, dat is gewoon ervaring natuurlijk.

@pion, als je last hebt van vet en het in de weg zit, dan wordt je dus inderdaad belemmerd met rijden (en alles wat je verder doet), maar als dat niet het geval is, dan is er toch niet zoveel aan de hand? Als je jezelf niet in de weg zit, dan heeft je paard er doorgaans ook niet zoveel last van.

Wel grappig, een vriendin van me is na mijn lijnpoging ook maar gaan lijnen, en zij zit dus inderdaad stukken beter nu met rijden en is daardoor ook gemotiveerder om door te gaan. Goed om te zien, bij haar zat het ook echt in de weg (zit bij haar op de buik), maarja, dat geldt dus niet voor iedereen, bij mij zit het vooral op de heupen en heeft het gewoon minder invloed op mijn rijden.

Bij een maat 52 zou ik zelf trouwens absoluut niet meer op een paard stappen, ik zit mezelf bij een maat 48 al verschrikkelijk in de weg namelijk, en omdat ik vrij lang ben, zou ik ongeveer op 130-140 kilo zitten om op een maat 52 uit te komen. Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk voorstellen dat je met die maat jezelf ook niet in de weg zit, maar iedereen is daar toch anders in.

@Yamcha, soms heb je ook vreetbuien met normaal voedsel, ik heb het ook wel eens met salade dat ik dan echt een hele bak wegvreet omdat het zo lekker is :'). Maar meestal gaat het om snaaiwerk inderdaad :roll:

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:19

Hypolyte,

Maten zeggen doorgaans niet zoveel, maar ik heb bv maat 48 en dan is het al erg moeilijk om bv een goedkope rijbroek te kopen die ook nog eens lekker zit ;-)
Iedere 7 kilo is 1 kledingmaat erbij of eraf.
Het is wel zo dat als je het vet verdeeld hebt zitten over je lijf dat je dan minder last ervan hebt ja, en als je er zelf geen last van hebt kun je doorgaans ook beter rijden.
Persoonlijk denk ik ook dat als je maat 52 hebt dat je dan echt moet gaan nadenken, klein of groot maakt dan niet zoveel uit.
( Hahaha als ik soms een broek zie hangen in de winkel dan zien die er zoooooooooooo groot uit!!!, dan denk ik wel eens oh my god, nog heel even en ik moet er ook aan geloven.)

Oh en een hele bak salade herken ik ook, idd als ie erg lekker is hahahah of in en restaurant, daar smaakt een blaadje sla toch altijd anders dan thuis.....

Pfff ik wou dat ik een normale maat 42/44 had hoor.............maar dat gaat nog lang duren ben ik bang ;-(

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:27

Pion schreef:
Wanneer je te dik (er staat ook té dik en niet volslank) bent heb je een hoop vet wat in de weg zit.
Op tv wordt ook wel eens gesproken over mensen die gewoon niet lekker meer kunnen zitten, zelfs in een stoel of niet fijn meer kunnen traplopen.
Hoe moet je dan los en ontspannen op een paard zitten? Hoe ga je fijn mee met de beweging?

Gewoon zitten blijven en mee blubberen????
Ik bedoel, het gaat toch wel vanzelf, als je je bekken kantelt haha.
Nee grapje, of nee geen grapje, het blubbert in mijn geval vanzelf wel hoor, als ik door moest zitten dan had ik altijd zoiets van arm paard, ipv 1 keer een klap in het zadel voelt hij het bij mij 2x .....zielig hoor, rijd maar eens zonder bh, dan heb je hetzelfde effect als vet dat op en neer springt hoor.
( bij veel overgewicht zoals bij mij)
Als je het vet verdeeld hebt over je lijf en toch strak in je vel zit dan heb je dat bh effect natuurlijk niet, dus ik vind dat je dan gewoon moet kunnen rijden, je voelt het zelf toch wel aan?

Als je niet meer in een stoel lekker kunt zitten, achterover moet leunen, niet je benen over elkaar kunt krijgen door al het vet, de trap niet meer opkomt, laat staan op een fiets vooruit komt dan heb je in mijn ogen niks te zoeken OP een paard, dan moet je eerst wat doen eraan, al is het om je eigen veiligheid!!!
Je bent gewoon veel meer kwetsbaar dan om te vallen met alle gevolgen van dien.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:34

Ik heb natuurlijk niet alle 125 blz gelezen maar een te dik iemand moet niet gaan zitten op een te klein paardje die dan daardoor door zijn rug zakt. Maar dat is het zelfde als iemand die te lang is op een te klein paard gaat zitten, vooral als ie bijna mee kan lopen. Ik denk dat je het persoon/paard moet aan kijken of het goed is.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:42

dvfotografie schreef:
Ik heb natuurlijk niet alle 125 blz gelezen maar een te dik iemand moet niet gaan zitten op een te klein paardje die dan daardoor door zijn rug zakt. Maar dat is het zelfde als iemand die te lang is op een te klein paard gaat zitten, vooral als ie bijna mee kan lopen. Ik denk dat je het persoon/paard moet aan kijken of het goed is.

Precies.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:44

Ja daarom kijk je moet het maar omdraaien en jezelf voorstellen als een paard. Dat er iemand op jouw rug gaat zitten die te zwaar of te licht is. Dat vind je denk ik ook niet fijn.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:50

Haha te licht zal geen probleem zijn denk ik ;-)

Maar ik kan nu nog niet eens 20 kilo mee slepen hoor ( gewicht van een zadel?)
Stel je hebt een paard een heeeeeel dik, flink paard een fjord ( Ik noem maar iets)
Stel op dat beest heeft alleen een kind gezeten van 40 kilo en nooit iets mee gedaan.
Bah dan zou ik erop stappen met mijn gewicht, arm ding dat zou dan toch niet eerlijk zijn, spieren en conditie is net zo belangrijk, net als bij een mens

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:55

Daarom juist, je moet het paard bij de ruiter zoeken. Want de ruiter kan dat paardje wel leuk maar bv er te zwaar voor zijn. Dus dan moet ie gewoon een paard zoeken die haar of zijn gewicht wel aan kan.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:52

Ik heb niet alles nauwkeurig gelezen maar ik zag iets voorbij komen met dat 70 kilo de grens is? Nou wat een b*ll Sh*t. Mijn broer van 18 is iets van 80 kilo maar hij bestaat uit een en al spier! Dus volgens sommige van jullie mij hij niet rijden?

smokey73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:07

emilyslaluna schreef:
Ik heb niet alles nauwkeurig gelezen maar ik zag iets voorbij komen met dat 70 kilo de grens is? Nou wat een b*ll Sh*t. Mijn broer van 18 is iets van 80 kilo maar hij bestaat uit een en al spier! Dus volgens sommige van jullie mij hij niet rijden?

Even wel nauwkeurig lezen :j dit zou te kort door de bocht zijn nietwaar!

Er is altijd nog zoiets als een inner stem die je vraagt of de combi wel zo ideaal is.
Heb je dat innerstemmetje de kop omgedraaid, dan is een stemmetje van een ander misschien de oplossing.

Ik blijf er vanuit gaan, dat we allemaal het beste voor onze trouwe viervoeter willen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:42

Huh ik snap jou niet. Wat heeft dit te maken met mijn antwoord? :(:)

smokey73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:41

Als je wel leest zul je zien, dat ik gereageerd heb op je antwoord.
Namelijk, dat er in alle pagina's voorafgaande wel is genuanceerd, maar je gaf aan niet alles gelezen te hebben. Maar goed, nog even > dat een absoluut getal, zonder dat je weet welk paard, niet te geven is.

Daarna een vrije invulling van mijn mening.

Hoop dat ik nu wel te begrijpen ben :)