Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:08

nombrado schreef:
xmarliez schreef:
Oke, dat klinkt logisch voor mij. Dankje!

nombrado, doe ik ook maar zoals ik zei ben ik dat wéér vergeten. Maar gelukkig weet mijn instructeur nu dat ik met deze vraag zit dus kunnen we het de volgende les uitvoerig bespreken :D

vreemd dat je dat dan via het topic vraagt, als ze hier ook zijn

Dat is om het overzichtelijk te hebben ;)
Ze had het vergeten in de les, dus vroeg ze het hier. Haar vorige en nieuwe instructeur posten hier ook ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:09

Moll schreef:
moll raakt niet in de war, dit is gewoon een feit, die u gewoon op intrernet terug kan vinden

Plaats even een link dan :D
Of de bron, internet zal het toch ergens vandaan hebben :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:10

cherie78 schreef:
Moll schreef:
moll raakt niet in de war, dit is gewoon een feit, die u gewoon op intrernet terug kan vinden

doet je google pagina het niet?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:11

cherie78 schreef:
Moll schreef:

ik denk dat men het antwoord niet weet cherie
dan gaat men hier raar antwoorden ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:11

cherie78 schreef:

Koopt u maar eens een paar rijtechnische boeken van de FN in Warendorf leren rijden enz...
Daar staat het in en elk kind weet wat Stelling en Buiging is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:13

Moll schreef:
doet je google pagina het niet?

Problemen met het te vinden, soms :')
Ik kan ook van alles roepen, zonder bron komt het op mij ongeloofwaardig over *D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:14

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

ik denk dat men het antwoord niet weet cherie
dan gaat men hier raar antwoorden ;)

hahahahaha dan weet u zeker geheel niks over paardrijden anzich, het geen wat u uitkraamt is totaal onzinnig en raar.

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:17

elk paard kan met zijn hoofd links of rechts kijken en rechtdoor lopen
daar is niets rijkunstigs aan

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:21

nombrado schreef:
elk paard kan met zijn hoofd links of rechts kijken en rechtdoor lopen
daar is niets rijkunstigs aan

Ik heb het niet over die stelling, hoor :')

Maar gewoon de bron, waar staat dat de fransen zonder stelling rijden op de rechte lijn en de duitsers met stelling rijden op de rechte lijn.
Wat stelling en buiging is en wat het betekent voor een paard, dat weet ik wel :')

Sorry, Nombrado, was natuurlijk niet voor jou bedoeld ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:24

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Koopt u maar eens een paar rijtechnische boeken van de FN in Warendorf leren rijden enz...
Daar staat het in en elk kind weet wat Stelling en Buiging is.

Deze boeken hoef ik gelukkig niet aan te schaffen, heb ze nl al
*\o/* *\o/*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:37

Danmoet je ze ook lezen Cherie _O- :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:40

kennen jullie het boek 'training horse and rider' van podhaishky?(ik denk fout geschreven)
(Mijn vroegere studieboek)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:47

geerke schreef:
kennen jullie het boek 'training horse and rider' van podhaishky?(ik denk fout geschreven)
(Mijn vroegere studieboek)

Nee, dat boek ken ik niet.

Ik heb wel het boek van Romaszkan "leren paardrijden, voor beginners en gevorderden"

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:35

Podhajsky is een van mijn grote voorbeelden. Ik vind zijn boek ook een aanrader, hij heeft trouwens nog meer prachtige boeken op zijn naam staan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:45

nou jullie het toch over boeken hebben .....
welke boeken of auteurs vinden jullie echt een goede duidelijk uitleg geven mbt dressuur ?

Zelf vind ik philippe karl en ook horst becker fijne boeken schrijven. Met duidelijke uitleg over hoe en vooral ook waarom.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:47

nombrado schreef:
Moll schreef:
vind 1 keer al erg genoeg

schijnt altijd erg moeilijk te zijn voor mensen, om te kijken hoe ze zelf eigenlijk zitten op een paard
begin daar eens mee, met je eigen scheefheid, alvorens je begint met de scheefheid van een paard.

als een instructeur het niet ziet van zichzelf
hoe kan je dan verwachten dat hij de juiste houding ziet van een leerling?

Nombrado, misschien is het dan een idee je vooral, of eigenlijk enkel en alleen lekker bezig te houden met zitles, van jezelf of voor mijn part van een ander, maar geef a.u.b. geen commentaar meer, want het is zinloos in jouw geval.
Wat jij zou moeten doen is leren luisteren, lezen, op je in laten werken, uitproberen, vragen stellen mag altijd, maar verder vooral leren wanneer je je mond moet houden. Dan heb je toch maar weinig geleerd bij die strenge leermeester van je vroeger, want die had vast geen "Ja, maar" van je geduld. Discipline is ook: zwijgen en niet altijd het laatste woord willen hebben, maar sta open...! Neem je eigen gedrag eens onder de loep.
We willen allemaal leren, zijn nog lang niet uitgeleerd, ons hele leven niet. Zorg dat het niet irritant wordt, want dat is het nu wel!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:07

nombrado schreef:
Moll schreef:
niet weer hoor, hey nombi nok met je onzinigheid, iedereen is net blij dat die flauwekul was opgehouden

Is geen flauwekul
Is een hele serieuze vraag.
En blijkbaar, wordt het merendeel boos, omdat ze simpelweg het antwoord niet weten!
schaam je :(

Nombrado, geen enkel paard is volledig symmetrisch gebouwd. De lengte-as van een paard loopt dus -overdreven gezegd- in een knik, alsof het paard in een soort van "komma" loopt. Dit is zijn natuurlijke scheefheid. Een paard is links gebogen of rechts gebogen, maar loopt niet symmetrisch op 2 sporen van nature.
Om in balans te blijven, buigt het paard het achterbeen aan de holle zijde meer en plaatst het niet onder het lichaam, maar iets zijdelings daarvan. Het achterbeen aan de bolle zijde wordt wel onder de masssa geplaatst, maar wordt minder gebogen. De scheefheid komt dus voort uit het ongelijk gebruik van de achterbenen.
Dit is de reden dat paarden rechtgericht dienen te worden, gegymnastiseerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:16

murphy102 schreef:
Nombrado, geen enkel paard is volledig symmetrisch gebouwd. De lengte-as van een paard loopt dus -overdreven gezegd- in een knik, alsof het paard in een soort van "komma" loopt. Dit is zijn natuurlijke scheefheid. Een paard is links gebogen of rechts gebogen, maar loopt niet symmetrisch op 2 sporen van nature.
Om in balans te blijven, buigt het paard het achterbeen aan de holle zijde meer en plaatst het niet onder het lichaam, maar iets zijdelings daarvan. Het achterbeen aan de bolle zijde wordt wel onder de masssa geplaatst, maar wordt minder gebogen. De scheefheid komt dus voort uit het ongelijk gebruik van de achterbenen.
Dit is de reden dat paarden rechtgericht dienen te worden, gegymnastiseerd.

ongelijke achtebenen? ;(
hoe komt die holle zijde in het lijf?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:18

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:22

Zooist schreef:

ow...nu begrijp ik het academische
dat is als je er heeeeel veeeeel boeken over hebt gelezen of hebt?
of begrijp ik het nu weer verkeerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:23

Geen bloem geen dier is symetrisch.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:26

xmarliez schreef:
Zo ik kom er weer even tussendoor met een vraag. Ik loop nou al heel lang met deze vraag en kom niet op het antwoord en ben het gister wéér vergeten te vragen in mijn les.
Wat is aanleuning precies? En waarom rijden we een paard met aanleuning? En hoe voelt de juiste aanleuning?

Graag alleen mensen reageren met een beetje zinnige antwoorden ;) het is een vraag waar ik al enige tijd mee rondloop, ik voel het niet en ik snap het niet. Rijkunstig gevoel moet je ontwikkelen maar als je het theoretisch snapt kun je er veel beter een beeld bij vormen en dat uiteindelijk verder ontwikkelen in het zadel. Het beeld moet even tot mij doordringen vandaar dat ik alleen mensen vraag te reageren die deze vraag kunnen beantwoorden en niet de boel gaan lopen verzieken.

Aanleuning ontstaat door het voor opvangen van de voorwaartse drang. Het paard dient nageeflijk te zijn in nek en kaak waardoor in ieder geval een situatie ontstaat waarin het paard over de rug kan gaan lopen, dit om de energie te laten circuleren. Wat er ontstaat is een veerkrachtige, elastische, soms stevige verbinding in een zachte hand. Je paard valt niet meer uit elkaar, hetgeen wel het geval is als het contact te licht is of zelfs wegvalt: de hulpen komen door!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:32

Citaat:
Aanleuning ontstaat door het voor opvangen van de voorwaartse drang.

Niet alleen het komt door de motor de achterhand inwerking te zetten. Dus de impuls te benutten.

Citaat:
Het paard dient nageeflijk te zijn in nek en kaak waardoor in ieder geval een situatie ontstaat waarin het paard over de rug kan gaan lopen, dit om de energie te laten circuleren. Wat er ontstaat is een veerkrachtige, elastische, soms stevige verbinding in een zachte hand. Je paard valt niet meer uit elkaar, hetgeen wel het geval is als het contact te licht is of zelfs wegvalt: de hulpen komen door!

Nageeflijk is Durchlässigkeit dit word altijd vaak verward met nageven in nek en kaak waar het hier om handeld en u bedoeld.
Alles wat te is niet goed, maar u bedoeld wanneer het paard achter de teugel komt, omdat men dan de hand kan nageven maar er geen reactie voorwaarts is, dan ontrekt het paard de hulpen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:36

Bij de juiste aanleuning is er dan contact op beide teugels of alleen op de buitenteugel?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:42

Volgens mij kun je paardrijden niet uit de boeken leren, het is uren maken op je paard en VOELEN, VOELEN, VOELEN.
Daarbij is Goede instructie belangrijk; van instructeurs ( voor mij liefst klassiek) die weten hoe ze het over moeten brengen op een duidelijke manier die ook aankomt bij de ruiter, met respect voor ruiter en paard.
Instructeurs die alle boeken uit hun hoofd kennen en weten hoe de oude meesters het allemaal deden, maar die het niet over kunnen brengen bij hun leerlingen, daar heb je als leerling niks aan. Je moet als leerling het ook na kunnen rijden de rest van de week en weten waar je mee bezig bent.

In mijn ogen zijn de betere instructeurs diegene die de klassieke manier beheersen en dit versimpeld over kunnen brengen op hun (jonge) leerlingen, niet iedereen is in staat de veelal saaie boeken over de oudheden te lezen èn te begrijpen.

*edit* Jullie zijn inmiddels al weer 8 antwoorden verder; :o excusez moi als mijn mening nergens meer op slaat....