Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:41

Precies, hahaha

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:47

Jammer dat de discussie nu een beetje ontaardt in gehakketak met af en toe echt vervelende op de persoon gerichte sneren.

Het filmpje van Ingrid Klimke spreekt mij wel aan, al snap ik dat er mensen zijn die een af en toe terugwerkende hand menen te zien. Je ziet haar hand/ arm inderdaad af en toe even terug bewegen. Je zou kunnen stellen dat dit 1 keer iets te sterk gebeurt, waarop je ook even een kleine protestreactie van het paard ziet. Maar wie rijdt er nu 100% volmaakt? Ik wou dat ik zo rond kon sturen. Het totaalbeeld is fijn, een vrij, mooi op lengte gereden, in balans bewegend paard dat regelmatig de hals even uit mag schuiven.
De ldr goed-foutdiscussie, daar ga ik me niet inmengen. Ik heb er geen ervaring mee. Zelf vind ik het belangrijk om veel af te wisselen in hoofd-halshouding. Daarbij kan een paard best even iets ronder worden en/of achter de looplijn komen, maar ik rijd ze daar niet bewust langere tijd naartoe. Ik heb zelf het idee dat dat niks oplevert omdat je dan de hals te veel verbuigt ten opzichte van de rug, en dat de balans in het functioneren van de bovenlijn, en daarmee de connectie met het achterbeen, dan verstoord raakt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 20-01-17 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:48

SinneJ schreef:
Wat maakt het zelfs uit. Het uiteindelijke besluit is dat ze het afkeurt babootje, daar kunnen we niets aan veranderen.

Ik wil wél nog even opmerken dat jouw rijstijl ongeveer even Frans is als een Bratwurst...

Want dan zijn we allemaal Frans. Je keurt langs de ene kant de belangrijkste waarde van de Franse rijstijl af (nl. het gebrek aan aanleuning) en langs de andere kant zou je Frans rijden. Je kan er elementen van gebruiken ja, maar de ziel ervan heb je niet begrepen, dat kan ik zonder problemen uit je tekst halen.

Sinne, ik heb echt geprobeerd aardig te blijven en geprobeerd de discussie leuk te houden, maar je bent weer ontzettend onaardig en denigrerend aan het praten en ik ga daar niet meer op reageren.

Nu heb ik nooit iets gezegd over het afkeuren van wel of geen aanleuning, dus je hebt ook nog eens de verkeerde voor je.

Ik heb het idee dat jij pas een paar weken geleden in aanraking gekomen bent met de meer franse rijstijl?
Marjans (die nota bene in opleiding is bij Philippe Karl) heeft al een paar keer aangegeven dat daar helemaal niet zonder aanleuning gereden wordt, dus hoe je hierbij komt is me echt een raadsel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:55

Om even terug te komen bij de bouw van een paard en de halshouding /lengte Het paard van Klimke heeft ook wel de ideale bouw en de hals is mooi lang Zie je daar tegenover een Undercover van Edward ja die is idd kort in de hals Met alle training van de wereld kan je die niet langer maken Is dit hoe Edward zijn paarden het liefst rijdt? Nee! Maar je moet er het beste van maken een paard wat zo giga kan piafferen en zitten laat je niet staan op zijn korte hals! Als je dan nu kijkt naar Zonick (heel ander type paard) Die loopt keurig op lengte in de hals met 905 van de tijd zijn neus eruit Paard heeft dan ook een mooie langere hals Denk dat Edward dat ook liever ziet als bv een Undercover

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:58

Geef het nog een jaar of twee... En om nu te zeggen dat ie keurig op lengte loopt.... Wellicht moet ik dit onderwerp maar aan me voorbij laten gaan. Dat is missschien verstandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:05

Ben zelf niet zo'n fan van meneer G. al. Al vind ik het reteknap wat hij doet met die hete paarden, ik stapte er niet op :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:06

Undercover was onder zijn vorige ruiter helemaal niet zo extreem heet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:10

Het is allemaal een beetje 'op het randje' hè? Niet zo mijn ding... Sorry meneer Ga.l

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:52

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:54

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:
Wat maakt het zelfs uit. Het uiteindelijke besluit is dat ze het afkeurt babootje, daar kunnen we niets aan veranderen.

Ik wil wél nog even opmerken dat jouw rijstijl ongeveer even Frans is als een Bratwurst...

Want dan zijn we allemaal Frans. Je keurt langs de ene kant de belangrijkste waarde van de Franse rijstijl af (nl. het gebrek aan aanleuning) en langs de andere kant zou je Frans rijden. Je kan er elementen van gebruiken ja, maar de ziel ervan heb je niet begrepen, dat kan ik zonder problemen uit je tekst halen.

Sinne, ik heb echt geprobeerd aardig te blijven en geprobeerd de discussie leuk te houden, maar je bent weer ontzettend onaardig en denigrerend aan het praten en ik ga daar niet meer op reageren.

Nu heb ik nooit iets gezegd over het afkeuren van wel of geen aanleuning, dus je hebt ook nog eens de verkeerde voor je.

Ik heb het idee dat jij pas een paar weken geleden in aanraking gekomen bent met de meer franse rijstijl?
Marjans (die nota bene in opleiding is bij Philippe Karl) heeft al een paar keer aangegeven dat daar helemaal niet zonder aanleuning gereden wordt, dus hoe je hierbij komt is me echt een raadsel.

Door omstandigheden gedwongen, heb ik mij je laatste pagina's niet in de discussie gemengd, maar nu voel ik mij toch even genoodzaakt om me in de discussie te mengen.

Mevrouw Sanne, het is u die bij voortduring het begrip 'fout' hanteert, met ook noch de zeer denigrerende bijzin "Ik begrijp dat jullie het niet beter" kunnen. Wilt u beweren dat zoiets niet neerbuigend is? Of dat 'fout' een positieve connotatie heeft? U bent zelf in het geheel niet onschuldig aan de geïrriteerde toon die hier is ontstaan.
Dan even een vaststelling: alle zwijnen zijn varkens, maar niet varkens zijn zwijnen.
Phillippe Karl is een prominent vertegenwoordiger van de Franse school. Is hij de Franse School? NEEN. HIJ IS EEN VAN DE Beoefenaars van die school. Om op de vergelijking terug te komen; hij is een van de varkens [en varkens is helemaal niet negatief bedoeld]. Ik volg bijvoorbeeld meer E.Beudant, R.Bacharach, J.C. Racinet en Patrice Franchet d'Espèrey. EN ik waardeer Ph. Karl zeer. Wie zijn werk gelezen heeft en zijn video's gezien heeft, kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het concept 'Anlehnung' zoals dat in de conventionele methode gebruikt wordt, niet in zijn rij-opvatting voor komt. Dat wil niet zeggen dat een paard niet voorwaartsneerwaarts gaan mag of er nooit toe uitgenodigd wordt. Een paard uitnodigen in die houding te bewegen is niet gelijk aan rijden in 'Anlehnung'. In denk dat daar Marjan een vergissing heeft begaan.

En dan nog dit: De tijdsduur dat iemand bekend is met een bepaald gegeven is niet altijd bepalend voor de mate waarin iemand dat systeem begrepen heeft. Uw sneer naar Sinne alsof zij de Franse methode niet voldoende begrepen zou hebben, omdat zij er slechts een paar weken mee bekend zou zijn, is volslagen onterecht. Haar komt mijn respect toe dat zij juist heel precies begrepen heeft wat die Franse methode inhoudt. En als dat maar een paar weken zou zijn [wat niet juist is] dan zou menigeen daar jaloers op mogen wezen. Het gaat trouwens niet om de veronderstelde kennis, maar om de kracht van de argumenten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:22

Kadankovitch schreef:
Door omstandigheden gedwongen, heb ik mij je laatste pagina's niet in de discussie gemengd, maar nu voel ik mij toch even genoodzaakt om me in de discussie te mengen.

Waarom genoodzaakt? En waarom op zo'n manier en niet bijvoorbeeld per PB? En waarom precies nu de discussie net niet uit de hand is gelopen maar succesvol omgebogen door een aantal posters die subtiel over iets anders beginnen? Beweren dat iemand bij voortduring iets zegt, klinkt akelig veel als een beschuldiging. Als die beschuldiging terecht is, is het voor de aangesprokene een stuk eenvoudiger om daar verdere tekst en uitleg bij te geven wanneer die voortduring wordt geïllustreerd met citaten en geformuleerd wordt als een vraag.

Als de noodzaak zit in de toon die tussen Sinne en Sanne is ontstaan, dan vraag ik me oprecht af wat u denkt te bereiken met deze hooghartige tik op de vingers van 'mevrouw Sanne'. De sfeer wordt er in elk geval niet beter van, maar los daarvan is Sinne uitstekend in staat om voor zichzelf op te komen wanneer ze dat nodig vindt. Door (ongevraagd en onnodig) in haar plaats te reageren ontneemt u Sinne daartoe zelf de gelegenheid en dat vind ik eigenlijk nogal denigrerend. Ook vergroot het het 'wij' en 'jullie' effect en daar wordt het topic niet beter van. Spreek gewoon voor jezelf, het is overduidelijk dat het al moeilijk genoeg is om helder de eigen ervaringen en standpunten onder woorden te brengen. Juist dat 'wij' en 'jullie' bedreigt steeds de constructieve sfeer in het topic. Terwijl volgens mij de waarde van het topic juist zit in de verschillende zienswijzen, want je leert nou eenmaal meer van mensen die andere dingen weten en zien dan jijzelf dan van mensen die precies hetzelfde weten en zien.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:29

Sanne,

ik hoef hier mijn curriculum niet te plaatsen, ik zal me wel gewoon redden met onderbouwde argumenten.
Je weet niet waar je het over hebt. Je mag zoveel rij-ervaring hebben als je wilt en dat kan ik gerust respecteren, maar wat je hier zegt is gewoon niet conform de Franse methodiek en dus op geen enkele bron gebaseerd.

Je kan in werken over de Franse methode gerust gaan zoeken naar het woord 'Anlehnung', maar dat vind je niet omdat het niet van toepassing is. Tenzij om bepaalde gevoelens en beelden eindelijk aan het verstand te brengen van Duits georiënteerde lezers die anders in paniek schieten, want geen aanleuning, dat kan toch niet??

Maar als je je nu eens echt inleest, dan merk je dat er enkel wordt gesproken over de VW NW'se tendens en soms zélfs contact, maar dat zien ze als een noodzakelijk kwaad dat enkel tijdelijk mag bestaan. Vanaf dat een paard 'leunt' tegen de hand, wordt dat gecorrigeerd.

Philippe Karl weert zich juist tégen het concept aanleuning in zijn boek (en ik vermoed dat hij daar dan toch wel over nagedacht heeft): Dérives du dressage moderne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:47

Als jij vindt Maura, dat KDV zich niet met de situatie moet bemoeien, zou jij dat om dezelfde reden ook moeten laten.

Sanne kan ook prima voor zichzelf opkomen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:10

Babootje, waar haal je het vandaan dat ik voor Sanne opkom?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:19

Babootje, het gaat om de toon van de discussie en de daardoor ontstane vervelende sfeer. Daar levert KDV met zijn laatste post nu niet direct een positieve bijdrage aan

Zijn er hier ook mensen die elementen uit de Duitse en Franse school combineren? Dus die niet het een aanhangen en het ander verketteren? Die vinden dat je rijden met en zonder aanleuning (liever gezegd: teugelverbinding) gerust kunt afwisselen? Ben ik wel benieuwd naar.

Ayasha, ik heb helaas nooit beelden gezien van Undercover onder zijn vorige ruiter, zijn die nog ergens terug te vinden?
Een ander voorbeeld hiervan. Parzival oogde in de ring altijd als
een groot, lang paard met benen als stelten en een disproportioneel korte hals. In een reportage ooit in Bit kreeg Adelinde les van Albert Voorn, die haar (logischerwijs) totaal anders liet rijden. Meer met zit, minder teugeldruk. Had Parzival ineens wel halslengte, ook in piaffe. Stond ook een fraaie foto bij van Voorn met Adelinde haar andere paard in een aansprekende piaffe, met lichte aanleuning en mooie niet opgekropte houding.
Nu is dat uiteraard iets heel anders dan het rijden van een dressuurproef met veel toeters, bellen en publiek, maar toch. Zonde dat er bij Parzival en diverse andere Nederlandse dressuurpaarden, nooit eens voor een andere trainingsbenadering is gekozen, wie weet hoe veel beter ze dan misschien nog waren geweest. Of toch tenminste fijner om naar te kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:23

maura schreef:
Babootje, waar haal je het vandaan dat ik voor Sanne opkom?

Waar haal jij het vandaan dat KDV voor Sinne opkomt? Waarom denk jij dat KDV zich niet om zijn eigen moverende redenen in de discussie mengt? Dat hij de post aanhaalt van Sinne, wil nog niet zeggen dat hij niet voor zichzelf spreekt. Dat recht om zich in de discussie te mengen heeft hij gewoon.

Je kunt beter gewoon deelnemen aan de discussie en niet iedere keer als een duveltje uit een doosje de zaken op scherp komen zetten. Om vervolgens net te doen of je dat niet doet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:29

Askja schreef:
Zijn er hier ook mensen die elementen uit de Duitse en Franse school combineren? Dus die niet het een aanhangen en het ander verketteren? Die vinden dat je rijden met en zonder aanleuning (liever gezegd: teugelverbinding) gerust kunt afwisselen? Ben ik wel benieuwd naar.

Ik denk dat Knollentuin hier een goed voorbeeld van is. Ik was zelf altijd meer van de Duitse school, maar pas (doordat mijn instructrice beide scholen combineert) nu ook Franse elementen toe (lager tempo, periodes zonder aanleuning).

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:48

FCSA schreef:
Askja schreef:

Ik denk dat Knollentuin hier een goed voorbeeld van is. Ik was zelf altijd meer van de Duitse school, maar pas (doordat mijn instructrice beide scholen combineert) nu ook Franse elementen toe (lager tempo, periodes zonder aanleuning).

Ik reken mijzelf ook onder de mensen die beide scholen vertegenwoordigen. Als ik hier een standpunt inneem zoals hierboven, dan is het om duidelijk te maken wat precies het Duitse element is en welk precies het Franse element. Ik neem daarbij niet woorden als 'fout' in de mond.
Zo zou ik het paard van Marjan [met alle voorbehoud dat noodzakelijk is omdat ik alleen 2 video's gezien heb van deze combinatie], veel langer over de schouder gereden hebben, voorwaarts neerwaarts. En waarschijnlijk om daar stabiliteit in te brengen, had ik het paard daar aanleuning in laten nemen. Ik ben oprecht benieuwd hoe deze combinatie evolueert. En hoop oprecht dat zij kan aantonen dat zij ook op de methode van Ph.Karl mooie progressie kan maken. Ik zal dan nooit zeggen dat het op een andere manier beter gekund had.
Leest u mij schrijfsels uit het verleden erop na, dan ziet u dat ik herhaaldelijk erop hamer dat deze twee stijlen perfect naast elkaar kunnen en ook een aanvulling op elkaar kunnen zijn. Ik betreur het juist dat mensen 'niet over de haag' willen kijken.
EN ruiters/africhters die het verkiezen om aan één methode vast houden, kan ik evenzeer waarderen. Voor dat standpunt is ook veel te zeggen. Het is alleen niet mijn keuze.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:52

Waar maak je je druk om Babootje? Dit topic (en de eerdere topics) heeft meer meelezers dan deelnemers. Niet in de laatste plaats om de sfeer. Dat vind ik jammer en omdat ik lang niet zoveel verstand heb van paardrijden als van mensen, heb ik niet zo gek veel bij te dragen aan de rijtechnische discussie. Maar juist omdat ik wel veel kan leren van die discussie, zo wist ik voor dit topic bijvoorbeeld niet eens van het bestaan van de Duitse en Franse school, blijf ik meelezen en hoop ik dat de mensen uit de verschillende stromingen allemaal blijven meedoen.

Alleen raakt dit topic regelmatig waardevolle posters kwijt en volgens mij komt dat door de sfeer. Eerst waren daar de voor- en tegenstanders van Simpelman en nu die het definitief opgegeven lijkt te hebben worden Frans en Duits tegenover elkaar geplaatst. Nu kwam er een hartstikke interessant filmpje van Marjans, met haarzelf als boeiende nieuwe poster in het topic en binnen en paar dagen was voor haar de lol er weer af. Onnodig en ontzettend zonde vind ik dat. Als jij echt denkt dat het topic bijdragen van meelezers nodig heeft om 'de zaken op scherp te zetten' dan moet je misschien nog eens wat dingen teruglezen.

Maar goed, een vriendelijke uitnodiging is aan mij wel besteed. Ik zal mijn best doen om deel te nemen aan de discussie. Misschien kun jij dan de beantwoording van mijn vragen verder overlaten aan Kadankovitch, voor zover hij daartoe nu nog moverende redenen ziet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:55

Ik kies er soms voor om tijdelijk
aanleuning te verbreken. Heb regelmatig rondgestuurd met een slingerend teugeltje. Paard mocht de hand opzoeken maar niet sterk worden (werd ie dat wel dan kwam daar een correctie op).

Uiteindelijk voelde mijn aanleuning op contact daardoor veel lichter en fijner.

Streven was wel naar contact behouden maar zonder dat het paard "rukjes" geeft aan mijn hand.

Zyalda
Afbeelding

Afbeelding

Of het frans-duits-spaans is.. geen idee. Moet zeggen dat het puur op gevoel is en deels ook smaak (en gewoon soms ook testen.. al doende leert men).
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-01-17 16:01, in het totaal 4 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:59

maura schreef:
Maar goed, een vriendelijke uitnodiging is aan mij wel besteed. Ik zal mijn best doen om deel te nemen aan de discussie. Misschien kun jij dan de beantwoording van mijn vragen verder overlaten aan Kadankovitch, voor zover hij daartoe nu nog moverende redenen ziet.

Uiteraard. Leuk dat je meedoet. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:03

Ik vind het een mooi voorbeeld van wat er bedoeld wordt S-en-Z (althans in mijn optiek).
Duidelijk, dat op het moment dat de verbinding tot stand gebracht is, je dat kunt onderhouden zonder druk op de teugels. Dat stukje is imo wel Frans. De Duitster zou de aanleuning houden, alhoewel die ook licht kan zijn.
En dat je ook mooi kunt varieren in hoofd/hals houding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:06

Is dat dan hetzelfde als wat je doet bij het überstreichen? Ik check soms of ik de houding hetzelfde kan laten zijn met en zonder verbinding, maar nooit hele lange stukken achter elkaar. Heb eigenlijk altijd verbinding op die momenten na. Vind het beeld wel mooi S&Z.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:32

Picasso schreef:
Is dat dan hetzelfde als wat je doet bij het überstreichen? Ik check soms of ik de houding hetzelfde kan laten zijn met en zonder verbinding, maar nooit hele lange stukken achter elkaar. Heb eigenlijk altijd verbinding op die momenten na. Vind het beeld wel mooi S&Z.

Ja en nee. Überstreichen is meer bedoeld als test of de voorafgaande arbeid het gewenste resultaat heeft bewerkt. In de Franse opvatting is het een 'instrument'. Maar natuurlijk daar zijn wel de raakvlakken te vinden tussen de stijlen.
Het echte punt waar de ruiters verschillende stijlen overeenkomen is het moment dat de Duitse ruiter op 'Zügelschwere' [='teugelgewicht'] rijdt als afronding van de opleiding en de Franse ruiter OOK de op z'n hoogtepunt is.
Bij S_en_Z heb ik het geïnterpreteerd, dat zijn bij Zyalda het deed om een bepaald negatief gedrag af te stellen, door het paard een langere periode aanleuning te ontzeggen. [S_en_Z graag correctie indien ik u verkeerd begrepen zou hebben]

Ook ik vind het een bijzonder mooi beeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:50

FCSA schreef:
Askja schreef:

Dankje frederique, ik combineer àlles, als ik denk dat het een combinatie helpen kan, probeer ik het. Ik heb lang niet alle wijsheid in pacht, train elke week met begeleiding en als ik interessante clinics kan volgen doe ik dat.
Ik roep wel eens dat ik volgens de fusion methode lesgeef voor de grap want er komen geregeld mensen naar me toe met vragen? Ben je een centered riding instructrice? Nee, maar ik gebruikte dezelfde termen al voor centerd riding ontstond, bent u van rechtrichten.nl? Nee, dat heet het scala... Bent u zitlesinsteuctrice? U doet zoveel met houding... Euhhhhh nee dat hoort elke instructie te doen!! Doet u aan we? Nee dat heet lol met je knol...
Alles moet een naam hebben, sticker erop en mensen kunnen het plaatsen.