Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:30

Gefeliciteerd met je huwelijk Ankem *\o/* Prachtige foto :D

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:40

Super Horseware!! Ze blijven je verbazen hè, die paarden ;) ga zo door!!

@ankum, mooie foto en proficiat!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:43

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik vandaag op de wei reed. Daar is hij sowieso al actiever en beter aan mijn been dan in de binnenbak. Volgende uitdaging: ditzelfde gevoel in de binnenbak.

Maar inderdaad Starbreeze verbaasde het mij hoeveel hij deed met een stuk minder hulpen :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:49

Ohja ik heb vandaag 'de Superman' geprobeerd :D maar moet mn beugels een gaatje korter doen denk ik want mn hak was niet meer laag (lukte simpelweg niet). Ik merkte wel dat mn voet stiller lag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:55

Haha, superwomen.
fijn dat de tips helpen :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:28

Gefeliciteerd Ankem! Mooie foto.
Wat mooi om te horen Horseware. :j

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:03

Starbreeze schreef:
Ohja ik heb vandaag 'de Superman' geprobeerd :D maar moet mn beugels een gaatje korter doen denk ik want mn hak was niet meer laag (lukte simpelweg niet). Ik merkte wel dat mn voet stiller lag.

:D haha cool de Superman!!! Waarom gebruik je het longeren niet ook als training? Ik vind longeren zo goed om de bewegingen en lichaamsgebruik te analyseren en te verbeteren. Zo goed kan je het niet zien als je er op zit.

Gefeliciteerd ankem met je huwelijk. Wat betreft de werkhouding: misschien proberen eerst wat schouderbuiten/binnen mee te nemen, dan voltes rijden, binnenhand vraagt nagefelijkheid (kleine vibraties) en stelling, buitenteugel begrensd. Als ze nagefelijk wordt op de volte, dan rechtuit op de hoefslag, in elke bocht weer stelling met binnenhand (iets naar boven). Raak je het helemaal kwijt? Weer op de volte sturen en sessie van voren af aan. Je maakt je paard recht met laterale gangen. Voorhand en achterhand moeten los van elkaar kunnen functioneren ahw. Daar worden ze soepel en sterk van. N Fries is ook een barokkie, altijd veel werk om ze goed nagefelijk te krijgen zonder dat ze achter t bit kruipen, vind t toch anders werken dan een ander type paard.

Horseware komt er binnenkort ook weer een filmpje van zo'n sessie? Vind het heel interessant om te zien hoe je bezig bent.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:22

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb vandaag denk ik ongeveer een 30 minuten gereden. Het ging goed en ik was tevreden. Ik ben niet zo goed in het uitleggen wat ik precies doe om haar naar werkhouding te krijgen. Ik ben wel bezig met aan mijn been zetten, omdat ze altijd voor mijn been uit was. Als ze in een hele diepe stretch zakt en ik haar daarin met een beetje extra been rijd, dan voel ik alsof ik op een hele ronde, verende boog zit die van neus tot kont aangespannen zit. Ik bied dan een beetje weerstand en probeer de boog een beetje omhoog te halen met ondersteuning van mijn been. Ze komt dan wel omhoog, maar verbreekt de verbinding, haar hals wordt weer een recht stokje en de rug zakt weg. Zodra ze weer mag zakken is het weer goed.

Ik rijd nu btw kwpn, de Fries op mijn avatar is helaas bijna 4jr geleden gestorven op 14jarige leeftijd aan koliek.
Laatst bijgewerkt door ankem op 06-09-15 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:25

Ik heb het altijd heel leuk gevonden om mijn filmpjes hier te plaatsen Fransje_70 en ben ook blij met alle tips die ik krijg, en ik sta ook altijd open voor opbouwende kritiek, maar ik zit niet zo te wachten op nog een keer negatieve kritiek dat ook gegeven werd, wat gewoonweg beledigend was, dus ik weet het nog niet en dat vind ik zelf ook erg jammer.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:38

Ik heb een heel stuk van je film bekeken Horseware en ik vind juist het delen van foto en filmmateriaal heel waardevol! Ik hoop dat je dat ook blijft doen. Ik vind het supermooi om te zien wat je hebt bereikt met je paard. Ik snap dat anderen zeggen dat je toe bent aan een stap verder, terwijl jij streeft naar het verder perfectioneren van de stretch. Ik herken mezelf daarin. Zou je binnenkort ook een stukje film/foto progress van je oudje willen laten zien? Dat vind ik, met ook een veteraan, erg leuk om te volgen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:43

@horseware ja ik snap het hoor, je stelt jezelf erg kwetsbaar op met plaatsen van filmpjes, het zou fijn zijn als mensen daar ook naar reageren, maar dat lukt blijkbaar niet altijd. Wat wordt nu je volgende stap met rijden?

@Ankem o sorry, dacht dat je t paard reed uit je avatar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:56

@horseware, vind je filmpjes ook echt goede aanvulling voor dit topic en vind trouwens je wel de beste ruiter die WF in zijn kritiek service heeft van wat ik gezien heb (en dat zijn er aardig wat) misschien dat ik daarom beetje fel was.

Ik morgen na weekje vakantie weer te paard :) ben heel benieuwd... Voor de vakantie ging het super lekker ontspannen met mijn grote (bijrij)merrie. Moet ook maar eens filmpje maken...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:22

Fransje_70 schreef:
Waarom gebruik je het longeren niet ook als training? Ik vind longeren zo goed om de bewegingen en lichaamsgebruik te analyseren en te verbeteren. Zo goed kan je het niet zien als je er op zit.

Komt nu eigenlijk zo uit :) ik rij gewoon liever, dan kan ik het nog beter bepalen dan aan de longe. Soms doen we ook wel serieus longeren, dan leg ik ook wat balkjes neer :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:20

Horseware, ik vind het altijd super leerzaam om je filmpjes te bekijken. Laat je niet kisten dame! En wat fijn dat je nu wat meer in de werkhouding kunt rijden:)

Ankem, gefeliciteerd!!! Prachtige bruid!

Ik heb vandaag ook de super(wo)man geprobeerd. Goede tip! Het voelt wel een beetje raar nog ;)
Ik had eindelijk een fijne constante stretch in draf vandaag. De vlag mag uit. Een volte galop en daarna was meneer voorwaarts en ontspannen. Ik wist niet wat ik meemaakte. Misschien was ik in mijn laatste post wat te pessimistisch. Denk nu niet meer dat het nog maaanden gaat duren voordat we naar de werkhouding toe kunnen gaan ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:26

Hihi net als je denkt dat iets niet lukt of niet fijn is, lijkt het binnen zeer korte tijd ineens geen probleem meer. Dat herken ik ook wel!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:40

Maar toch blijf ik benieuwd hoe iedereen dat aan gaat pakken naar de werkhouding. Wat mij betreft is dat niet alleen meer de teugels opnemen, maar ook vanuit de laterale gangen gaan werken en op de volte. Ik weet van een vorige instructrice die meer 'recht door zee' was om het zo maar eens te noemen, dat er eerst aan voorwaartsheid en takt wordt gewerkt. Bij bijv Anja Beran begin je echter al vroeg met de laterale gangen om het paard rechter te maken op beide zijden, en wissel je het taktmatige trainen af met voltes, schouderbinnen, travers en renvers, en dat ook op de voltes.
Hoe gaan jullie het aanpakken? En misschien weet jij Horseware hoe Will Faerber dat aanpakt?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:46

Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Gisteren weer gestart. Heb 10 minuten lekker in de stretch losgereden en haar vervolgens 'opgepakt'. Merk dat ze veel soepeler en fijner door de proef ging. Helaas vond de jury dat ik flitsender mag rijden en moet oprichting veel meer....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:02

Mijn paard is natuurlijk geen complete newbe op dressuurgebied, dus wat mij betreft is het oppakken naar de werkhouding idd niet meer dan de teugels korter nemen met behoud van takt, regelmaat, balans en losgelatenheid. Werk op 3/4 hoefslagen neem ik sowieso weer mee nu.

Hoe werk je aan takt? Dat ontstaat toch wanneer je paard in balans loopt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:23

Aan takt zou je niet actief moeten werken.
Een paard dat niet kreupel of stijf is loopt in vrijheid taktmatig. De kunst is juist om dat niet te verstoren.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:04

Mijn paard is dus wel een complete noob op dressuur gebied, en ik ook! Haha
Ik rij nu in de stretch voltes en gebroken lijnen, en we rijden regelmatig op de binnenhoefslag. Meer doen we niet, want dat kunnen we niet XD
Maar zodra we alle gangen onder controle hebben in de stretch, gaan we daar aan werken. Ik ben bang dat ik het zelf vooral nog aardig zwaar ga krijgen met het oppakken in de werkhouding. Want ik heb geen idee hoe dat er uit moet zien, of moet voelen.
Teugels korter pakken kan ik bij inkomen.. en dan? :P

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:19

Ik denk dat je het niet ingewikkelder moet maken dan het is :) gewoon steeds een stukje korter nemen die teugels, voel tot waar het fijn aanvoelt, zoek dat punt op, en wanneer je paard takt, ritme en dus losgelatenheid verliest, maak je ze weer iets langer en zoek je het goede gevoel weer op.

Speel hiermee.

Je paard moet gewoon een nieuwe balans leren vinden met het hoofd wat hoger.

Tussendoor kun je dan eens een keer naar voren schakelen of een zijgang meenemen, wederom met behoud van losgelatenheid. Lukt dat niet dan ga je weer een stapje terug.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:24

Sizzle schreef:
Aan takt zou je niet actief moeten werken.
Een paard dat niet kreupel of stijf is loopt in vrijheid taktmatig. De kunst is juist om dat niet te verstoren.

Ja dat is in vrijheid, en het ideaalbeeld. Vaak niet met een ruiter op de rug. Ik zie zelf heel veel paarden niet in een zuivere takt lopen. Ofwel ze worden verstoord door de ruiter, ofwel ze lopen niet in het juiste tempo voor een juiste takt, ofwel ze zijn niet uitgebalanceerd ofwel een combinatie van dit alles. Ik denk zelf dat je juist wel actief met een juiste taktmatigheid bezig moet zijn. Ervan uitgaande dat een stap draf of galop van een gezond, niet kreupel paard, niet altijd meteen een zuivere goede takt hoeft te zijn. Ik denk dat je de zuivere takt ook kan en moet begeleiden als ruiter of als longeerder etc. Als ik goed luister als ik aan de lange lijnen werk in de bak, dan hoor je aan het geluid of een bepaald been zwaarder of lichter wordt neergezet. Dat is dan een kwestie van onbalans. Daar werk ik aan, en dan wordt de takt verbeterd. Ik denk dus dat het zeker wel active aandacht nodig heeft. De motor, de takt, ritmisch en uitgebalanceerd, is de basis. Maar die verstoor je in principe al als je een volte opstuurt, vanwege de veranderde balans op de benen. Zo denk ik erover. Hoe meer je paard rechtgericht is, hoe beter de uitgeblanceerdheid op de 4 benen, hoe zuiverder de takt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:34

Dan begreep ik je vraag verkeerd, Fransje. Ik dacht dat je bedoelde hoe vraag je je paard in werkhouding en niet wat je in die werkhouding doet.

Ik moest van mijn instructrice de oefeningen voortzetten die je in de stretch ook doet. Zij geeft les volgens de WF manier (is associate trainer maar wel met haar eigen sausje)
Ik rijd voltes, slange voltes, gebroken lijnen (in galop ook 5 meter) in werkhouding. Ik rijd schouder voor, travers en ik wijk. En ik schakel af en toe naar voren en terug.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:35

Ankem, gefeliciteerd met je huwelijk. Dat mooie meisje op de foto is zeker je dochter?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:10

Bedankt voor alle felicitaties en ja, dat bruidsmeisje is onze dochter :)

Damian23
Hoe geeft jouw instructrice dan aan hoe je van stretch naar werkhouding moet gaan? Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik werk nu in de stretch ook aan steeds meer oefeningen: voltes, 8tjes, gebroken lijnen. In stap een stukje schoudervoor/sbw. In stretch gaat het goed, maar iets omhoog gaat ze erg duwen op het bit of verbreekt ze de verbinding en gaat ze weer in giraffenstand. Ik probeer heel rustig de teugel iets te verkorten en daarin het contact met de mond te bewaren en toch gebeurt het. Is dit een teken dat ze daar nog niet aan toe is?

Ik heb hiervoor AdB gereden en nog wat verder in het verleden ook AR-les gehad. Heb toen wel veel gedaan met zijgangen. Alleen was het AdB tempo veel te hoog en het AR-tempo veel te laag ;)