[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:20

Snackie schreef:
Is dit topic al niet 21 paginas over de grens? Of mogen we tot 500?

300 volgens mij

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:20

Ah beter!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:50

LoveUggs schreef:
Enkel gebroken werkt harder in de mond. Dubbelgebroken is zachter.
http://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY

In werkelijkheid werkt een bit niet zo.
Dit filmpje is een vervorming van de waarheid.
Wanneer een paard zijn hoofd en hals normaal draagt werkt het bit niet in op 90° t.o.v. de tong en de lagen maar onder een hoek en voornamelijk op de tong en richting mondhoeken.

Het gekozen bit hoort uiteraard netjes passend in de mond van het paard te liggen en dat is vaak niet het geval, veel bitten zijn te groot of te dik.
Dit is voornamelijk een kwestie van gezond verstand.

Het gebruik van sperriemen is af te raden en de neusriem hoort zo los omgegespt te zijn dat het paard ruimte heeft om de mond enigszins te openen.
Ikzelf gebruik nooit een neusriem.
Als een paard hiermee problemen laat zien in de mond is dat alleen maar een voordeel omdat die dan nu zichtbaar worden en dus opgelost kunnen worden.

Bij paarden met een heel dik, vlezig, laag verhemelte kan een dubbel gebroken trens beter zijn omdat deze minder ruimte in neemt.

Normaal werkt een enkel gebroken trens beter omdat deze preciezer de eenzijdige aanwijzingen kan doorgeven.
Ongebroken trensen zijn in hun communicatie erg beperkt en onrustig.
Een goed passende niet te dikke D trens ligt het rustigst in de mond en geeft de mogelijkheid om van buiten af zacht op de tegenoverliggende mondhoek in te werken (watertrensen werken scherper en kunnen zelfs de mond binnedringen) wat bij jonge paarden belangrijk is om ze beter uit te kunnen leggen dat we een wending met stelling en buiging vragen.
Heel aangenaam voor de meeste paarden zijn de z.g. kunsstof appelbitjes, (D trens), ze worden door jonge paarden duidelijk als minder bedreigend ervaren.

Bitloos rijden leidt onvermijdelijk tot contactloos rijden en dat maakt dat er geen aanspanning meer mogelijk is.
Paarden gaan hiermee op de voorhand sloffen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 09:01

Simpelman schreef:
LoveUggs schreef:

Wanneer een paard zijn hoofd en hals normaal draagt werkt het bit niet in op 90° t.o.v. de tong en de lagen maar onder een hoek en voornamelijk op de tong en richting mondhoeken.

Het gekozen bit hoort uiteraard netjes passend in de mond van het paard te liggen en dat is vaak niet het geval, veel bitten zijn te groot of te dik.

Het gebruik van sperriemen is af te raden en de neusriem hoort zo los omgegespt te zijn dat het paard ruimte heeft om de mond enigszins te openen.
Als een paard hiermee problemen laat zien in de mond is dat alleen maar een voordeel omdat die dan nu zichtbaar worden en dus opgelost kunnen worden.

Bij paarden met een heel dik, vlezig, laag verhemelte kan een dubbel gebroken trens beter zijn omdat deze minder ruimte in neemt.

Normaal werkt een enkel gebroken trens beter omdat deze preciezer de eenzijdige aanwijzingen kan doorgeven.
Een goed passende niet te dikke D trens ligt het rustigst in de mond en geeft de mogelijkheid om van buiten af zacht op de tegenoverliggende mondhoek in te werken (watertrensen werken scherper en kunnen zelfs de mond binnedringen) wat bij jonge paarden belangrijk is om ze beter uit te kunnen leggen dat we een wending met stelling en buiging vragen.
Heel aangenaam voor de meeste paarden zijn de z.g. kunsstof appelbitjes, (D trens), ze worden door jonge paarden duidelijk als minder bedreigend ervaren.

Bitloos rijden leidt onvermijdelijk tot contactloos rijden en dat maakt dat er geen aanspanning meer mogelijk is.

Bedankt! Dag is nog eens een duidelijke en fijne uitleg! Dus eigenlijk klopt het filmpje 'voor een deel'? Laat meer verkeerd gebruik van het bit zien?

Gaspard rijd ik nu bitloos, maar wel gewoon omdat hij er fijn op loopt. Lekker hobbelen (zie topic in een van m'n post hiervoor, waarin wat meer uitleg staat.) verder heeft ie een enkelgebroken trensje aan het gewone hoofdstel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:56

Simpelman schreef:
LoveUggs schreef:

Ik ben het niet met je eens simpelman. Zeker niet op het gebied van rijden zonder neusriem. Ik ben niet zo'n fan van sperriemen. Maar mits met gewoon ruimte om de kaak te bewegen en de mond iets te open kan het wel. Bij voorkeurig zeg ik voor de meeste paarden dat een lage neusriem geweldig is. Geeft een hoge mate van stabiliteit en geeft genoeg ruimte om te kauwen (mits goed gebruikt, maar dat is met al die dingen)

Ongebroken is helemaal niet zo beperkt. Je moet er wel mee leren rijden. Maar het is zeker niet onrustig. Het mist namelijk het extra scharnierpunt wat extra beweegt in de mond.

Appelbitten zijn zacht. Maar er zit ook een groot gevaar aan. Ken menig paard die er in stress of paniek een stuk uit bijt... En dan?

_Michelleee

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:06

Zou zo'n appelbitje oplossing kunnen zijn voor Elina? :) of ééntje ervan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:10

_Michelleee schreef:

De oplossing bij jou is ontspanning ;)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:11

Joolien schreef:
_Michelleee schreef:

Daarom dat ik ook zeg één van de oplossingen... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:20

_Michelleee schreef:
Joolien schreef:

Daarom dat ik ook zeg één van de oplossingen... :D

hoe vaak ben je van bit gewisseld?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:21

Nog nooit... :) enkel dit en dan eens bitloos

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:19

Ik zeg altijd: wie niet waagt, niet wint ;)

Een appelbitje zou voor de mijne denk ik geen oplossing zijn. Als hij iets moeilijk vindt knabbelt hij zo hard alsof het lijkt dat hij het bit in 2 wil bijten.. Ik rij met een gewone dubbelgebroken watertrens, ik weet dat hij is opgeleerd met een dubbel gebroken bustrens. Soms twijfel ik om mij zo eentje aan te schaffen..

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:52

SheeNegro schreef:
Ik zeg altijd: wie niet waagt, niet wint ;)

Een appelbitje zou voor de mijne denk ik geen oplossing zijn. Als hij iets moeilijk vindt knabbelt hij zo hard alsof het lijkt dat hij het bit in 2 wil bijten.. Ik rij met een gewone dubbelgebroken watertrens, ik weet dat hij is opgeleerd met een dubbel gebroken bustrens. Soms twijfel ik om mij zo eentje aan te schaffen..

Ik heb er een aangeschaft (koper) en heb het idee dat hij wat rustiger is met zijn hoofd. Bustrensje schijnt net wat stiller te liggen dan watertrens....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:19

Veulen84 schreef:
Simpelman schreef:

Ik ben het niet met je eens simpelman. Zeker niet op het gebied van rijden zonder neusriem. Ik ben niet zo'n fan van sperriemen. Maar mits met gewoon ruimte om de kaak te bewegen en de mond iets te open kan het wel. Bij voorkeurig zeg ik voor de meeste paarden dat een lage neusriem geweldig is. Geeft een hoge mate van stabiliteit en geeft genoeg ruimte om te kauwen (mits goed gebruikt, maar dat is met al die dingen)

Ongebroken is helemaal niet zo beperkt. Je moet er wel mee leren rijden. Maar het is zeker niet onrustig. Het mist namelijk het extra scharnierpunt wat extra beweegt in de mond.

Appelbitten zijn zacht. Maar er zit ook een groot gevaar aan. Ken menig paard die er in stress of paniek een stuk uit bijt... En dan?

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik toch gewoon zonder neusriemen blijf rijden?

Hoe meer men het paard beperkt zich te verdedigen, met sper en neusriem, tegen onredelijk gebruik van het bit des te minder signalen de ruiter zal ontvangen.
Een lage neusriem werkt aanzienlijk stringenter in dan een hoge.
De "stabiliteit" van een neus en sperriem hoort men niet nodig te hebben, als dit soort "stabiliteit" wel nodig is is er iets mis gegaan in de basisafrichting en is het beter hier naar toe terug te keren om dat te herstellen.

Paarden horen gereden te worden met zachtheid.

Doordat ze geen scharnierpunt hebben zijn ongebroken bitten veel onrustiger in de mond dan gebroken.
Bij ongelijkmatige inwerking zal de afgelegde afstand aan de ene kant een omgekeerde afstand afleggen aan de andere kant, het bit kantelt van de ene naar de andere kant over de tong.
Het scharnierpunt is er niet voor niets...

Appelbitten zijn niet zachter dan metalen bitten, de werking is identiek maar passief voelen ze minder hard aan en zijn niet zo koud.
Ze hebben een metalen kern en kunnen daardoor uiteraard niet doorgebeten worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:44

Iedereen doet wat hij wil. We voeren een gesprek waarin ik je vertel er niet zo over te denken.

Ja er is onlangs een onderzoek geweest dat zegt dat er veel druk op een neusriem kan komen te staan tijdens het rijden. Maar dat is niet gemeten in relatie tot bitdruk en andere zaken. Daarnaast zijn er erg veel redenen te bedenken waarom het niet gewenst is dat z'n paard z'n mond te ver open kan doen. Gewoon niet te straks vastmaken zou logisch moeten zijn. Ik heb hier ook nog niemand gezien die bewust z'n paard zo strak aansnoerde.

Een ongebroken bit heeft de grootste drukverdeling en ligt daarom prettiger in de mond. Wanneer correct ingewerkt trek je een bit ook niet scheef in de mond.

Het buitenste materiaal van een appelbit is kunststof. Dit kan onderdruk kapot gaan. Er mist dan een stuk van de buitenste laag en hierdoor ontstaat er een rare drukverdeling en (scherpe) rand in de mond. Appelbitten zijn alleen geschikt voor paarden die niet overmatig kauwen en niet de kaken klappen (bv na een sprong).

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:26

Nu we het toch over harnachement hebben, had ik nog ff een vraagje.
Vandaag les gehad over passende zadels op school.
Had al een tijdje een vermoeden dat mijn zadel niet goed lag aangezien ze staakte (rechtsom)
Dus na de les gelijk naar mijn zadel gekeken.
Er pasten geen 2 vingers tussen de boom en schoft. Dus ze kan nooit gaan zitten en vanuit de schoft omhoog komen want dat knelt.
Ook was de rechterkussen breder en dunner dan de linker. Deze linker was juist wat dikker en smaller.
Kan dit de oorzaak zijn van haar staakgedrag?
Kussen verschil is trouwens heel klein maar is er dus wel! Ik kon er geen zadelmaker bij halen door een reden die je kan opvragen bij mij via pb.

Nu had ik ook nog een vraag, kan een frontriser het zadel wat opliften zodat ze wel voldoende ruimte zou hebben bij de schoft?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:27

Een niet passend zadel kan zeker tot staakgedrag leiden.

Jij gaat toch zelf ook niet in te krappe schoenen hardlopen? En ook dansen? Logisch dat je paard daar op reageerde.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:32

Nee maar ik vroeg mij af of die paar mm van de kussens dat kon veroorzaken echt 2-3mm

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:37

Jep. Als een paard gevoelig is van een vlieg?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:47

Oke :) maar mijn andere vraag dan?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:48

Ik zou niet gaan lopen klooien met pads ed, zeker niet als je verschil ziet in de kussens zelf zelfs! Ik zou persoonlijk het liefst voor een nieuw zadel gaan, of deze aan laten passen door een zadelmaker. Daarom zou ik graag willen weten waarom deze toen niet (kon?) komen.

Een zadel moet gewoon goed liggen, ook zonder pads ed.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:50

Donnar: ik zal je even een pb sturen.
En de front riser is niet bedoelt voor dit zadel, maar voor 1tje die wel fijn ligt maar ook net iets te weinig ruimte geeft bij de schoft.
En trouwens voor TIJDELIJK hoor!! :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:32

Ik heb onder mijn nieuwe zadel een prolite pad liggen, tijdelijk, omdat m'n merrie heel weinig bespiering op die plek heeft

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:34

Tijdens spieropbouw oké, doe ik momenteel ook, maar een te krap zadel maak je alleen maar nog krapper door er een onderlegger onder te leggen.. Tenminste dat lijkt mij

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:43

Dat klopt. Zodra die pad niet meer past, gaat er ook direct een foto naar de zadelpasser en desnoods laat ik d'r gewoon langs komen :)
Lijkt mij dat dat ook de beste optie is voor loveulla94 :) Maar je had gezegd dat dat geen optie was. Is er niemand bij je op stal van wie je een passend zadel zou kunnen lenen? (tijdelijk)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:54

Diertjec ; Hopelijk komt bij ons de zadelmaker nu ook zsm, (als je de reden nog wilt weten moet je even een pbtje sturen!)
en we hebben 4 zadels (staan gewoon bij mensen thuis, geen stal ofzo,) met nog een ander meisje.
de andere 3 zadels passen ook niet echt, alleen de hulsebos ligt best fijn, alleen ook het probleem met krap bij de schoft, maar dit wil ik dus tijdelijk oplossen met een front riser, ik dacht namelijk dat deze het zadel van voor iets omhoog lifte zodat er juist wat meer ruimte ontstond, ?