Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:41

Stipje maar verwijderen, het gaat van kwaad tot erger hier...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:48

Kuggur, ik snap niet zo wat uw bijdragen betekenen? Dit topic bestaat uit 122 pagina's. En er zijn heel interessante zienswijzen en meningen voorbijgekomen. Dat een discussie af en toe bitsiger wordt is geen reden om het kind met het badwater weg te gooien. Dit reguleert zichzelf wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:50

Kuggur schreef:
Stipje maar verwijderen, het gaat van kwaad tot erger hier...

Er bestaat ook nog een Foeiknop. Die kan ik aanbevelen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:01

Het is jammer want ik lees alles mee en probeer af en toe iets te posten, maar tot nu toe zijn mij een aantal dingen duidelijk geworden;
Ik heb geen uitgebreide, historische, theoretische rijkennis. Heb nog nooit een wissel, vliegende wissel, vliegende galopwissel, changement of weet ik veel wat er nog meer allemaal genoemd is gesprongen. Tenminste niet bewust, wel eens per ongeluk :D . Ik rijd vanaf mijn 9e pony/paard (ben intussen 40) en wat mij wel duidelijk is geworden dat er hier een aantal ontzettend kinderachtige posts voorbij komen. Als ik om duidelijke taal vraag word mij geadviseerd om een topic "paardenpraat" te openen?! Maar vervolgens "zemelt" het hele topic alleen maar door over taal en terminologie. Verder heb ik wel een aantal leuke en mooie filmpjes voorbij zien en op de laatste pagina wat leuke rijtips tbv de wissel. Als ik naar mijzelf en mijn eigen persoonlijke "rijkunst" kijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het zo gek nog niet doe. Ik gebruik gewoon mijn gezonde verstand.

Wij (mijn familie en ik) doen ons hele werkzame leven al zaken met Duitsland en er zijn veel, zeer veel goede dingen over de Duitsers te zeggen. Ik ben gek op hun "punktlichkeit" (of hoe je het ook schrijft, denk dat jullie weten wat ik bedoel en anders hebben jullie pech ;) ) Ik kom ook regelmatig op maneges in Duitsland want mijn nichtje rijdt al geruime tijd. Ziet er over het algemeen goed uit. Maar ook daar zie ik met regelmaat een hele sloot hulpteugels voorbij komen.
Zo zijn er nog ontzettend veel goede zaken over de Duitsers te zeggen, maar één ding is mij na al die jaren wél duidelijk geworden; ZE HEBBEN GEEN HUMOR!!!!!!
Nou ik wens jullie allemaal nog veel succes met zeuren en zeveren, maar ik ga wat anders doen. :wave: :wave: :wave: Ik hoop dat straks weer wat zinnigs gepost word.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-13 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 16:02

Gini schreef:
Kuggur, ik snap niet zo wat uw bijdragen betekenen? Dit topic bestaat uit 122 pagina's. En er zijn heel interessante zienswijzen en meningen voorbijgekomen. Dat een discussie af en toe bitsiger wordt is geen reden om het kind met het badwater weg te gooien. Dit reguleert zichzelf wel weer.

Mijn bijgrage wijst erop dat het merendeel van de mensen in dit topic die zichzelf als zeer deskundige ruiters profileren zich gedragen als kleuters.
"Af en toe bitsiger" is het understatement van het jaar, het merendeel van de posts in de pak hem beet laatste tien paginas is loos gehakketak. En dat vind ik nogal jammer, het onderwerp is interessant maar ik houd ermee op het hier te volgen, irriteer me teveel aan de kinderachtige manier van discussieren.
Ik heb geen zin door bladzijden van dit soort gemekker te moeten worstelen om te zien of het "zichzelf reguleert", ik vermoed dat ik daarin niet alleen ben.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:10

U heeft zelf de terminologie ook niet helemaal op orde professor.
Professor schreef:
De terminologie in Nederland en daar doelde ik op is weg en door elkaar gehaald.
Een voorbeeld:
Arbeits stap, wat gewone stap betekend.
Vreemd dat het woord arbeit uit het Duits komt waar zij deze stap geheel niet kennen.
Die kennen verzamelde-, midden- en uitgestrektestap. Nee in Nederland maken ze nog een stapvorm erbij de Arbeitsstap?

Het is geen Arbeits stap, maar arbeidsstap. Gewoon naar het nederlandse woord arbeid, en betekent gewoon een actieve stap, niet verzameld, niet verruimd. Gewoon een officiele vakterm in de nederlandse paardensport. Niets mis mee lijkt mij dus. Dat ze deze term in duitsland niet gebruiken...ist mir wurst...Ik rij in nl en luister dus naar de nederlandse terminologie.
Dus niet alleen de termen leren die in uw plaatje passen, maar dan ook gewoon het hele arsinaal aan vakterminologie.

Verder wordt een balk voor het aanleren van een vliegende galopwissel veel gebruikt in de springsport. Een heel makkelijk hulpmiddel voor de ruiter en het onervaren paard om de wissel te timen. Ik heb zelf nooit op Z niveau gedressuurd, maar wel al met veel paarden de wissels geoefend, gewoon voor in het parcours. Maar lees vaak dat er paarden zijn die in de Z1 blijven hangen omdat ze de vliegende galopwissel er niet uitgereden krijgen. Ik vraag mij af waarom dat zo'n probleem is eigenlijk, in de springsport wordt ie vaak al op B, maar in ieder geval wel op L niveau al gesprongen door alle paarden. Kan iemand mij uitleggen waarom dit in de dressuur vaak een struikelblok blijkt?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:15

oji schreef:
U heeft zelf de terminologie ook niet helemaal op orde professor.
Professor schreef:
De terminologie in Nederland en daar doelde ik op is weg en door elkaar gehaald.
Een voorbeeld:
Arbeits stap, wat gewone stap betekend.
Vreemd dat het woord arbeit uit het Duits komt waar zij deze stap geheel niet kennen.
Die kennen verzamelde-, midden- en uitgestrektestap. Nee in Nederland maken ze nog een stapvorm erbij de Arbeitsstap?

Het is geen Arbeits stap, maar arbeidsstap. Gewoon naar het nederlandse woord arbeid, en betekent gewoon een actieve stap, niet verzameld, niet verruimd. Gewoon een officiele vakterm in de nederlandse paardensport. Niets mis mee lijkt mij dus. Dat ze deze term in duitsland niet gebruiken...ist mir wurst...Ik rij in nl en luister dus naar de nederlandse terminologie.
Dus niet alleen de termen leren die in uw plaatje passen, maar dan ook gewoon het hele arsinaal aan vakterminologie.

Verder wordt een balk voor het aanleren van een vliegende galopwissel veel gebruikt in de springsport. Een heel makkelijk hulpmiddel voor de ruiter en het onervaren paard om de wissel te timen. Ik heb zelf nooit op Z niveau gedressuurd, maar wel al met veel paarden de wissels geoefend, gewoon voor in het parcours. Maar lees vaak dat er paarden zijn die in de Z1 blijven hangen omdat ze de vliegende galopwissel er niet uitgereden krijgen. Ik vraag mij af waarom dat zo'n probleem is eigenlijk, in de springsport wordt ie vaak al op B, maar in ieder geval wel op L niveau al gesprongen door alle paarden. Kan iemand mij uitleggen waarom dit in de dressuur vaak een struikelblok blijkt?

Ik haak even in op je laatste stuk, afgelopen zomer veel springpaarden gereden, de meeste waren nog geen 5 jaar oud maar ze sprongen allemaal een eenvoudige wissel. Dit is natuurlijk nodig om tijdens een springparcours tijd te winnen, paarden sneller/wendbaarder te maken.

Ik denk dat er een verschil is tussen een wissel en een wissel, of eigenlijk het gebruik/de inzet van een wissel. Die springpaarden sprongen dan wel een wissel, maar helemaal volgens het boekje verloopt zo'n wissel niet. Het is meer een reactie van het paard zelf. Echte wissels (binnen de dressuur) zijn er o.a. om bepaalde oefenigen te kunnen uitvoeren (bijv. in of uit een contragalop gaan). Vaak heb je die wissel pas in een later stadium nodig, zeker t.o.v. de springsport, waar het imo meer een handige 'tool' of 'schakel' is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:38

@ailill: Dat is idd ook mijn punt. In het springen is het heel gebruikelijk dat paarden al op relatieve jonge leeftijd en op laag niveau een wissel springen. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat springpaarden moeite hebben met het aanleren van een wissel. Tuurlijk, in de dressuur moet ie veel rechter naar voren en veel meer op het achterbeen gesprongen worden. Maar dat is uitvoering. In weze is het volgens mij niet een beweging waar paarden met een goede galop moeite mee zouden moeten hebben. Daarom was ik best verbaast om te lezen (in andere topics tegengekomen) dat dit dus vaak een struikelblok is en dat dat de reden was waarom de Z1 een klasse was waar je oneindig in mag doorrijden. Omdat dus niet ieder paard die vliegende galopwissel zou kunnen leren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:46

oji schreef:
@ailill: Dat is idd ook mijn punt. In het springen is het heel gebruikelijk dat paarden al op relatieve jonge leeftijd en op laag niveau een wissel springen. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat springpaarden moeite hebben met het aanleren van een wissel. Tuurlijk, in de dressuur moet ie veel rechter naar voren en veel meer op het achterbeen gesprongen worden. Maar dat is uitvoering. In weze is het volgens mij niet een beweging waar paarden met een goede galop moeite mee zouden moeten hebben. Daarom was ik best verbaast om te lezen (in andere topics tegengekomen) dat dit dus vaak een struikelblok is en dat dat de reden was waarom de Z1 een klasse was waar je oneindig in mag doorrijden. Omdat dus niet ieder paard die vliegende galopwissel zou kunnen leren.

Ik denk dat het een relatief natuurlijke beweging is, zie (jonge) paarden vaak genoeg een serie wissels springen in het weiland. Dus dat paarden het niet kunnen is dikke onzin. Wel kan ik me indenken dat het voor de ruiter een moeilijk iets is om te leren. Dit is echt een oefening waarbij je goed met je lichaam moet werken en een perfecte timing moet hebben.

Ik vraag me nu wel af of die wissel daadwerkelijk het grootste struikelblok is binnen het Z1, of dat er meer achter zit. Als ik naar mijn eigen lesklanten kijk heb ik er nog niet een gezien die echt veel moeite had met de wissels. Wel is het zo dat zowel paard als ruiter er klaar voor waren, dat maakt denk ik het verschil. Die van mij loopt nu PSG, heeft bij alles de tijd gehad om zelf aan te geven wanneer hij er klaar voor was. Ik heb hem toen hij 4 was eens willen testen, gaf de hulpen voor een wissel en hij sprong ze. Ben daar heel langzaam en spelenderwijs mee door gegaan, heel rustig 2/3 keer per maand eens kijken of hij het knopje nog wist. Super leuk :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:49

Ailill, een eenvoudige wissel is in de Nederlandse dressuursport een wissel door de stap, en ik denk niet dat je dat bedoelt, maar je bedoelt een enkelvoudige vliegende galopwissel denk ik?

Het probleem met wissels in de dressuursport is vaak dat mensen er vaak pas aan denken als ze de contragalop al tot in den treure bevestigd hebben, terwijl springruiters niet spastisch doen als hun paard een keer omspringt en er veel gemakkelijker mee omgaan, waardoor het paard dat ook doet.

Ik zou graag horen van Ailill maar ook van die andere mensen die in dit topic beweren dat hun paard aangeeft wanneer ze klaar zijn voor iets, wat ze daarmee bedoelen. WAT interpreteren zij als "hij geeft aan dat hij eraan toe is"?
Is het niet altijd de inschatting van de ruiter of het paard ergens aan toe is? Als je van mening bent dat dat niet zo is, dan graag een goede duidelijke uitleg hoe jouw paard volgens jou jou vertelt toe te zijn aan een oefening die hij niet kent.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:53

horseyfries schreef:
Ailill, een eenvoudige wissel is in de Nederlandse dressuursport een wissel door de stap, en ik denk niet dat je dat bedoelt, maar je bedoelt een enkelvoudige vliegende galopwissel denk ik?

Het probleem met wissels in de dressuursport is vaak dat mensen er vaak pas aan denken als ze de contragalop al tot in den treure bevestigd hebben, terwijl springruiters niet spastisch doen als hun paard een keer omspringt en er veel gemakkelijker mee omgaan, waardoor het paard dat ook doet.

Klopt HF, mijn groene-bokt-boekje ligt nog op stal *grijns*

Springruiters gaan sowieso anders met hun paarden om, dat was ook goed te merken tijdens het rijden van de springpaarden. Veel minder stress als er iets verkeerd gaat, gewoon nog een keer proberen. Niks aan de hand.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:53

Als je paard goed in evenwicht wordt gereden, kan het geen probleem zijn, maar daar wringt volgens mij de schoen. O, Alill, het is geen eenvoudige wissel (galop - stap - galop is dat wel), maar een vliegende galopwissel. :D O, sorry, horsefries was me voor.
Als je een paard in onbalans (sorry Professor) in de contragalop dag in dag uit laat lopen (niet gaan dus), dan is het paard gewoon verkeerd geschool en krijg je er dus moeilijk of niet een vliegende galopwissel uit. En al helemaal niet, als je het zelf niet weet en/of een instructeur hebt die maar wat doet (zoals in een hoek laten omspringen omdat ie uit evenwicht wordt gehaald). Zo leer je het dus nooit echt goed. Maar ja, dat is een stukje frustratie van mij. Eerst beter paardrijden en je paard fatsoenlijk in evenwicht rijden, dan is een goede dressuurmatige vliegende galopwissel een "fluitje van een cent".

Mooi dat je weer terug bent Horseyfries. Wat heeft je doen besluiten weer te posten?
Laatst bijgewerkt door vur op 13-01-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:54

horseyfries schreef:

Ik zou graag horen van Ailill maar ook van die andere mensen die in dit topic beweren dat hun paard aangeeft wanneer ze klaar zijn voor iets, wat ze daarmee bedoelen. WAT interpreteren zij als "hij geeft aan dat hij eraan toe is"?
Is het niet altijd de inschatting van de ruiter of het paard ergens aan toe is? Als je van mening bent dat dat niet zo is, dan graag een goede duidelijke uitleg hoe jouw paard volgens jou jou vertelt toe te zijn aan een oefening die hij niet kent.

Je zet me weer aan het denken, super!

Hiet moet ik even heel goed over nadenken. Ik kom er straks op terug :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:57

Het gaat idd om de enkelvoudige vliegende galopwissel :j
Dat contragalopverhaal klinkt wel aannemelijk. Denk idd dat dat het omspringen moeilijker maakt. Andersom is het waarschijnlijk lastiger je paard in contragalop te houden, als je hem vanwege het springen al in een vroeger stadium de vliegende galopwissel hebt aangeleerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:07

horseyfries schreef:
.

Ik denk Horsefries dat je gelijk heb dat het altijd de inschatting is van de ruiter. Ik was en ben helemaal niet bezig met de vliegende galop wissel. Een paar maanden geleden was ik bezig met de eenvoudige galop wissel in draf in het weiland. Weiland was mooi droog dus voilà er kon weer gegaloppeerd worden. Ik reed halve volte links, op "x" paar stappen draf en dan volte rechts in de andere galop. Terwijl ik dat aan het doen was voelde ik dat ik heel gemakkelijk een vliegende galop wissel zou kunnen rijden. Dus gaf de hulpen en ze ging met het grootste gemak in de andere galop over zonder enige hapering bokje of wat dan ook. Dus alles klopte op dat moment.
Daarna heb ik het niet meer gevraagd omdat naar MIJN gevoel het moment er niet meer was en ik ook niet meer zo met de galop bezig was (vaak veel te glad dus oppassen geblazen). Ik denk dat jij gelijk hebt als je zegt het is altijd de inschatting van de ruiter want wellicht dat ze het wel weer gemakkelijk had gedaan, ik heb dat niet meer geprobeerd.
Ailill zoals jij het beschrijft om het af en toe jong te doen vind ik ook een goede.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:11

pien_2010 schreef:
horseyfries schreef:
.

Ik denk Horsefries dat je gelijk heb dat het altijd de inschatting is van de ruiter. Ik was en ben helemaal niet bezig met de vliegende galop wissel. Een paar maanden geleden was ik bezig met de eenvoudige galop wissel in draf in het weiland. Weiland was mooi droog dus voilà er kon weer gegaloppeerd worden. Ik reed halve volte links, op "x" paar stappen draf en dan volte rechts in de andere galop. Terwijl ik dat aan het doen was voelde ik dat ik heel gemakkelijk een vliegende galop wissel zou kunnen rijden. Dus gaf de hulpen en ze ging met het grootste gemak in de andere galop over zonder enige hapering bokje of wat dan ook. Dus alles klopte op dat moment.
Daarna heb ik het niet meer gevraagd omdat naar MIJN gevoel het moment er niet meer was en ik ook niet meer zo met de galop bezig was (vaak veel te glad dus oppassen geblazen). Ik denk dat jij gelijk hebt als je zegt het is altijd de inschatting van de ruiter want wellicht dat ze het wel weer gemakkelijk had gedaan, ik heb dat niet meer geprobeerd.
Ailill zoals jij het beschrijft om het af en toe jong te doen vind ik ook een goede.
Contra galop rijd ik nog niet want vind ik haar nog niet sterk genoeg voor.

Ik dacht ook inderdaad meteen: het heeft met de inschatting van de ruiter te maken. Maar dan haal ik natuurlijk mijn eigen theorie onderuit. Ik denk dat het een combinatie van beide moet zijn, paard is er aan toe en kan het aan, daarnaast voelt de ruiter dat het nu zou kunnen lukken. Het blijft natuurlijk altijd proberen, kijken of het lukt.

Wel is het zo dat een wissel wel of niet wordt gesprongen (het lukt of het lukt niet), het is wat anders dan bijv. wijken waarbij je wel naar de zijkant kunt bewegen zonder echt te wijken. En ik denk dat daar ook gelijk het gevaar ligt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:19

Dat klopt Ailill en in mijn geval lukte het om de galopwissel te springen (of ze nooit anders gedaan had :D ) en op mijn niveau is dat zo GAAAAAAAF. Mijn man zag het gelijk toen ik thuis kwam want ik grijnsde van oor tot oor de verdere hele dag.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:21

pien_2010 schreef:
Dat klopt Ailill en in mijn geval lukte het om de galopwissel te springen (of ze nooit anders gedaan had :D ) en op mijn niveau is dat zo GAAAAAAAF. Mijn man zag het gelijk toen ik thuis kwam want ik grijnsde van oor tot oor de verdere hele dag.

Kijk Pien, daar doen we het allemaal voor :D

Nogmaals, een goed ruiter heeft geen niveau (dan weet jij wel bij die quote vandaan komt) ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:30

oji schreef:
Het gaat idd om de enkelvoudige vliegende galopwissel :j
Dat contragalopverhaal klinkt wel aannemelijk. Denk idd dat dat het omspringen moeilijker maakt. Andersom is het waarschijnlijk lastiger je paard in contragalop te houden, als je hem vanwege het springen al in een vroeger stadium de vliegende galopwissel hebt aangeleerd.

Eerst even "muggenziften" :+ het is een vliegende galopwissel, dat enkelvoudige hoort er niet bij.

Een eenvoudige galopwissel is een galopwissel door eerst vanuit galop naar stap te gaan (geen drafpas ertussen) en dan vanuit een ontspannen stap weer in galop aanspringen.

Een paard wat net opgeleid en getraind wordt, springt meestal een vliegende galopwissel als er van hand veranderd wordt in galop. Dat gaat eigenlijk "automatisch"
(Het wordt lastiger om het echt op ieder willekeurig punt als ruiter zelf te willen)
In de proeven wordt contra-galop eerder gevraagd dan de vliegende galopwissel en "moeten" paarden het omspringen afleren.

Als de contragalop "uit het boekje" gaat, is het eigenlijk vrij simpel om het paard in de contra te houden.
Het probleem ontstaat pas, zoals Vur eigenlijk ook al aangaf, als een paard in "onbalans" de contra doet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:25

Een enkelvoudige vliegende galopwissel zegt dat er niet meer dan één, dus geen serie gesprongen wordt. Dit wordt in lessen wel degelijk veel gebruikt op hoger niveau om duidelijk te maken dat je er maar één dient te springen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:28

pien_2010 schreef:
horseyfries schreef:
.

Dat zijn gave kadootjes die je soms krijgt, kan me helemaal voorstellen dat je dan de hele dag rondloopt met een lach op je gezicht. Het blijft inderdaad jouw interpretatie en jouw idee om dan het gevoel dat je krijgt dat de voorbereiding goed is om te zetten in het daadwerkelijk proberen, en dan vertelt je paard je pas of je gevoel en je inschatting juist was.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:41

Dat is inderdaad spelenderwijs iets meenemen in de training en soms lijkt het dan beter te lukken, tot het echt moet gebeuren :D . Tenminste zo ervaar ik dat vaak.

Gister een 1.40m rubriek bekeken in Drachten en wat een relaxtheid bij die springruiters, echt die zitten niet gauw met iets, waar wij dressuurruiters al van op onze achterste benen zouden gaan (of de paarden). Wel leuk om te zien.
Ook bij de hele jonge paarden al galopwisseltjes gezien, die gewoon volgens mij standaard in hun puppy-opleiding meegenomen worden. De meesten springen ze dus niet dressuurmatig correct (springen achter na), maar gaan redelijk soepel van de ene naar de andere galop. Ze krijgen er tenslotte geen cijfer voor, functionaliteit en snelheid erin zijn belangrijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:42

horseyfries schreef:
Een enkelvoudige vliegende galopwissel zegt dat er niet meer dan één, dus geen serie gesprongen wordt. Dit wordt in lessen wel degelijk veel gebruikt op hoger niveau om duidelijk te maken dat je er maar één dient te springen.

Ik dacht dat wedstrijdruiters toch slimmer waren ;) omdat in de proeven er gewoon een vliegende galopwissel wordt gevraagd.
Of natuurlijk een vliegende galopwissel om de 3 (galop)sprongen etc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:50

Is alleen maar duidelijk tijdens de les, heeft niets met slim of niet slim te maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:58

Ailill schreef:
Ik denk dat er een verschil is tussen een wissel en een wissel, of eigenlijk het gebruik/de inzet van een wissel. Die springpaarden sprongen dan wel een wissel, maar helemaal volgens het boekje verloopt zo'n wissel niet. Het is meer een reactie van het paard zelf. Echte wissels (binnen de dressuur) zijn er o.a. om bepaalde oefenigen te kunnen uitvoeren (bijv. in of uit een contragalop gaan). Vaak heb je die wissel pas in een later stadium nodig, zeker t.o.v. de springsport, waar het imo meer een handige 'tool' of 'schakel' is.

Ik denk dat het verschil met springpaarden/ruiters is dat de dressuur vooral functioneel moet zijn. Een paard moet kunnen wisselen, maar als ze in het parcours de wissel vlak springen, na-springen of een tikkie scheef springen dan ligt geen springruiter daar wakker van. Als hij het maar doet. Wij dressuurruiters willen hem recht, mooi van de grond en dan het liefst nog in serie kunnen rijden. Het paard dat ik onlangs verkocht heb kon ze tot om de 2 en op een goede dag zelfs een of twee om de pas. En hij kon ze echt mooi recht en van de grond springen. Dat vond ik echt kicken als dat weer lukte :) Natuurlijk moet de basis altijd vooropstaan, maar het is toch te gek als op een dag dit soort dingen goed lukt? Voor dat soort momenten doe ik het als dressuurruiter hoor :)

Ik moet wel zeggen dat ik in het verleden ook wel eens een balk gebruikt heb voor de wissel aan te leren bij een van mijn paarden. Die begreep in het begin echt even niet wat de bedoeling was en bleef stug contra doorgalloperen. Ik heb even balken gebruikt om hem uit die modus te halen en toen hij eenmaal snapte dat er wat moest gebeuren was het goed. Van de ene dag op de andere sprong hij toen gewoon goede wissels en deed hij het eigenlijk nooit meer fout. Toen ik hem te koop had staan liep hij met vreemde ruiters ook zo weg en sprong hij keurige wissels.