Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Kuggur, ik snap niet zo wat uw bijdragen betekenen? Dit topic bestaat uit 122 pagina's. En er zijn heel interessante zienswijzen en meningen voorbijgekomen. Dat een discussie af en toe bitsiger wordt is geen reden om het kind met het badwater weg te gooien. Dit reguleert zichzelf wel weer.
Professor schreef:De terminologie in Nederland en daar doelde ik op is weg en door elkaar gehaald.
Een voorbeeld:
Arbeits stap, wat gewone stap betekend.
Vreemd dat het woord arbeit uit het Duits komt waar zij deze stap geheel niet kennen.
Die kennen verzamelde-, midden- en uitgestrektestap. Nee in Nederland maken ze nog een stapvorm erbij de Arbeitsstap?
oji schreef:U heeft zelf de terminologie ook niet helemaal op orde professor.Professor schreef:De terminologie in Nederland en daar doelde ik op is weg en door elkaar gehaald.
Een voorbeeld:
Arbeits stap, wat gewone stap betekend.
Vreemd dat het woord arbeit uit het Duits komt waar zij deze stap geheel niet kennen.
Die kennen verzamelde-, midden- en uitgestrektestap. Nee in Nederland maken ze nog een stapvorm erbij de Arbeitsstap?
Het is geen Arbeits stap, maar arbeidsstap. Gewoon naar het nederlandse woord arbeid, en betekent gewoon een actieve stap, niet verzameld, niet verruimd. Gewoon een officiele vakterm in de nederlandse paardensport. Niets mis mee lijkt mij dus. Dat ze deze term in duitsland niet gebruiken...ist mir wurst...Ik rij in nl en luister dus naar de nederlandse terminologie.
Dus niet alleen de termen leren die in uw plaatje passen, maar dan ook gewoon het hele arsinaal aan vakterminologie.
Verder wordt een balk voor het aanleren van een vliegende galopwissel veel gebruikt in de springsport. Een heel makkelijk hulpmiddel voor de ruiter en het onervaren paard om de wissel te timen. Ik heb zelf nooit op Z niveau gedressuurd, maar wel al met veel paarden de wissels geoefend, gewoon voor in het parcours. Maar lees vaak dat er paarden zijn die in de Z1 blijven hangen omdat ze de vliegende galopwissel er niet uitgereden krijgen. Ik vraag mij af waarom dat zo'n probleem is eigenlijk, in de springsport wordt ie vaak al op B, maar in ieder geval wel op L niveau al gesprongen door alle paarden. Kan iemand mij uitleggen waarom dit in de dressuur vaak een struikelblok blijkt?
oji schreef:@ailill: Dat is idd ook mijn punt. In het springen is het heel gebruikelijk dat paarden al op relatieve jonge leeftijd en op laag niveau een wissel springen. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat springpaarden moeite hebben met het aanleren van een wissel. Tuurlijk, in de dressuur moet ie veel rechter naar voren en veel meer op het achterbeen gesprongen worden. Maar dat is uitvoering. In weze is het volgens mij niet een beweging waar paarden met een goede galop moeite mee zouden moeten hebben. Daarom was ik best verbaast om te lezen (in andere topics tegengekomen) dat dit dus vaak een struikelblok is en dat dat de reden was waarom de Z1 een klasse was waar je oneindig in mag doorrijden. Omdat dus niet ieder paard die vliegende galopwissel zou kunnen leren.
horseyfries schreef:Ailill, een eenvoudige wissel is in de Nederlandse dressuursport een wissel door de stap, en ik denk niet dat je dat bedoelt, maar je bedoelt een enkelvoudige vliegende galopwissel denk ik?
Het probleem met wissels in de dressuursport is vaak dat mensen er vaak pas aan denken als ze de contragalop al tot in den treure bevestigd hebben, terwijl springruiters niet spastisch doen als hun paard een keer omspringt en er veel gemakkelijker mee omgaan, waardoor het paard dat ook doet.
horseyfries schreef:Ailill, een eenvoudige wissel is in de Nederlandse dressuursport een wissel door de stap, en ik denk niet dat je dat bedoelt, maar je bedoelt een enkelvoudige vliegende galopwissel denk ik?
Het probleem met wissels in de dressuursport is vaak dat mensen er vaak pas aan denken als ze de contragalop al tot in den treure bevestigd hebben, terwijl springruiters niet spastisch doen als hun paard een keer omspringt en er veel gemakkelijker mee omgaan, waardoor het paard dat ook doet.
Ik zou graag horen van Ailill maar ook van die andere mensen die in dit topic beweren dat hun paard aangeeft wanneer ze klaar zijn voor iets, wat ze daarmee bedoelen. WAT interpreteren zij als "hij geeft aan dat hij eraan toe is"?
Is het niet altijd de inschatting van de ruiter of het paard ergens aan toe is? Als je van mening bent dat dat niet zo is, dan graag een goede duidelijke uitleg hoe jouw paard volgens jou jou vertelt toe te zijn aan een oefening die hij niet kent.
horseyfries schreef:.
Ik zou graag horen van Ailill maar ook van die andere mensen die in dit topic beweren dat hun paard aangeeft wanneer ze klaar zijn voor iets, wat ze daarmee bedoelen. WAT interpreteren zij als "hij geeft aan dat hij eraan toe is"?
Is het niet altijd de inschatting van de ruiter of het paard ergens aan toe is? Als je van mening bent dat dat niet zo is, dan graag een goede duidelijke uitleg hoe jouw paard volgens jou jou vertelt toe te zijn aan een oefening die hij niet kent.
pien_2010 schreef:horseyfries schreef:.
Ik denk Horsefries dat je gelijk heb dat het altijd de inschatting is van de ruiter. Ik was en ben helemaal niet bezig met de vliegende galop wissel. Een paar maanden geleden was ik bezig met de eenvoudige galop wissel in draf in het weiland. Weiland was mooi droog dus voilà er kon weer gegaloppeerd worden. Ik reed halve volte links, op "x" paar stappen draf en dan volte rechts in de andere galop. Terwijl ik dat aan het doen was voelde ik dat ik heel gemakkelijk een vliegende galop wissel zou kunnen rijden. Dus gaf de hulpen en ze ging met het grootste gemak in de andere galop over zonder enige hapering bokje of wat dan ook. Dus alles klopte op dat moment.
Daarna heb ik het niet meer gevraagd omdat naar MIJN gevoel het moment er niet meer was en ik ook niet meer zo met de galop bezig was (vaak veel te glad dus oppassen geblazen). Ik denk dat jij gelijk hebt als je zegt het is altijd de inschatting van de ruiter want wellicht dat ze het wel weer gemakkelijk had gedaan, ik heb dat niet meer geprobeerd.
Ailill zoals jij het beschrijft om het af en toe jong te doen vind ik ook een goede.
Contra galop rijd ik nog niet want vind ik haar nog niet sterk genoeg voor.
pien_2010 schreef:Dat klopt Ailill en in mijn geval lukte het om de galopwissel te springen (of ze nooit anders gedaan had) en op mijn niveau is dat zo GAAAAAAAF. Mijn man zag het gelijk toen ik thuis kwam want ik grijnsde van oor tot oor de verdere hele dag.
oji schreef:Het gaat idd om de enkelvoudige vliegende galopwissel![]()
Dat contragalopverhaal klinkt wel aannemelijk. Denk idd dat dat het omspringen moeilijker maakt. Andersom is het waarschijnlijk lastiger je paard in contragalop te houden, als je hem vanwege het springen al in een vroeger stadium de vliegende galopwissel hebt aangeleerd.
pien_2010 schreef:horseyfries schreef:.
Ik denk Horsefries dat je gelijk heb dat het altijd de inschatting is van de ruiter. Ik was en ben helemaal niet bezig met de vliegende galop wissel. Een paar maanden geleden was ik bezig met de eenvoudige galop wissel in draf in het weiland. Weiland was mooi droog dus voilà er kon weer gegaloppeerd worden. Ik reed halve volte links, op "x" paar stappen draf en dan volte rechts in de andere galop. Terwijl ik dat aan het doen was voelde ik dat ik heel gemakkelijk een vliegende galop wissel zou kunnen rijden. Dus gaf de hulpen en ze ging met het grootste gemak in de andere galop over zonder enige hapering bokje of wat dan ook. Dus alles klopte op dat moment.
Daarna heb ik het niet meer gevraagd omdat naar MIJN gevoel het moment er niet meer was en ik ook niet meer zo met de galop bezig was (vaak veel te glad dus oppassen geblazen). Ik denk dat jij gelijk hebt als je zegt het is altijd de inschatting van de ruiter want wellicht dat ze het wel weer gemakkelijk had gedaan, ik heb dat niet meer geprobeerd.
Ailill zoals jij het beschrijft om het af en toe jong te doen vind ik ook een goede.
horseyfries schreef:Een enkelvoudige vliegende galopwissel zegt dat er niet meer dan één, dus geen serie gesprongen wordt. Dit wordt in lessen wel degelijk veel gebruikt op hoger niveau om duidelijk te maken dat je er maar één dient te springen.
Ailill schreef:Ik denk dat er een verschil is tussen een wissel en een wissel, of eigenlijk het gebruik/de inzet van een wissel. Die springpaarden sprongen dan wel een wissel, maar helemaal volgens het boekje verloopt zo'n wissel niet. Het is meer een reactie van het paard zelf. Echte wissels (binnen de dressuur) zijn er o.a. om bepaalde oefenigen te kunnen uitvoeren (bijv. in of uit een contragalop gaan). Vaak heb je die wissel pas in een later stadium nodig, zeker t.o.v. de springsport, waar het imo meer een handige 'tool' of 'schakel' is.