Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:41

terpentijn schreef:
Als alle mensen met een (te)zwaar gewicht (en wanneer is iets TE zwaar) niet meer zouden kunnen of mogen paardrijden, zouden er een hoop maneges leegloop kennen.
Het juiste paard bij de juiste ruiter combineren, toch?
Niet alle maneges beschikken over zwaargewicht-paarden.
Maar de gemiddelde Tinker, Fries, Haflinger kan toch aardig wat aan.
Let wel: als zij, de paarden dus, wel ouder zijn dan 7 jaren. Maar dat is vrijwel altijd het geval op maneges (hoop ik toch!).

Ik heb meerdere paarden, 2 stuks en een Shet, gewoon prive, niet op een manege, je ziet toch al snel "wat wel of niet kan/past"?

Een ervaren amazone van 100 kg of meer zou ik zonder meer op mijn Bonte Jaopie durven te zetten.

Ik zeg altijd maar zo. Liever een ruiter die zwaarder is en weet hoe een paard te rijden dan een ruiter van 50 kg die constant het paard in de rug bonkt en in de weg zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:45

Wilawander schreef:
Geen idee. Wat het probleem is. Ik snap ook niet waarom hier zoveel mensen lopen te zanniken over mensen die een maatje of 2 maatjes meer hebben dan dat ze zelf hebben.

Erg vermoeiend dit.....

het gaat niet om een maatje meer, want mij betreft heb je maat 86, mijn zegen heb je.

Het gaat erom dat mensen te zwaar zijn voor hun paarden en er toch op gaan zitten. Dat kan ook met 50 kg op een B-pony en maat 34.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:51

zeker erg vermoeiend.
Zoals je door het hele topic al hebt kunnen lezen kan niemand veel pesonen opnoemen die geen rekening houden betrekking tot gewicht en ras.
We lezen zelfs dat mensen gestopt zijn met rijden.
En voor die ene persoon die het dan niet inziet moet zo gezeurd worden?
Ja zeker heel vermoeiend.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:52

Yamcha schreef:
Wilawander schreef:
Geen idee. Wat het probleem is. Ik snap ook niet waarom hier zoveel mensen lopen te zanniken over mensen die een maatje of 2 maatjes meer hebben dan dat ze zelf hebben.

Erg vermoeiend dit.....

het gaat niet om een maatje meer, want mij betreft heb je maat 86, mijn zegen heb je.

Het gaat erom dat mensen te zwaar zijn voor hun paarden en er toch op gaan zitten. Dat kan ook met 50 kg op een B-pony en maat 34.

Vindt het ook vermoeiend hoor.......

Ik denk dat jij best snapt wat ik bedoel. ;)

Ik denk dat sommige een beetje overdrijven met "wat" te zwaar is voor je paard. En als je een beetje om je heen kijkt dan zul je dat zelf ook kunnen zien. Want dan hebben 9 van de 10 paarden het niet bepaald goed en zware rugproblemen. Ik zou zeggen doe de ogen eens open en kijk niet alleen naar dat wat je zien wilt.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:03

Ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik denk dat je daar misschien ook wat makkelijker in wordt als je zelf op het grensgebied zit, van wat kan of niet kan.
En dat je dan heel veel vind kunnen wat een ander neit oké vindt.

En wat ik altijd vreemd vind, is dat er op Bokt altijd zo een heel gedoe over is als paarden niet genoeg buiten komen, en een slof altijd vreselijk fout is, overal zadelmaker en fysiotherapeuten en osteo's en tandartsen bij worden gehaald, andere bitten en zadels, en dat som een rijtechnisch probleem er hem gewoon in zit dat de ruiter te zwaar is, en paard daardoor de rug niet wil en kan loslaten, dat de ruiter niet goed meezit, en dat daarom het paard niet fijn loopt, maar dat mag niet gezegd worden. Alles kan overal aan liggen, maar zeg nooit dat de ruiter de oorzaak van het probleem is, want dan heb je het gedaan..... terwijl dat in 90% van de gevallen gewoon wel het geval is.

Natuurlijk zijn er veel slechte zadels, en niet-passende bitten, en weet ik wat allemaal. Maar als ik een meid van 60 kg op een C-pony zie klimmen, zeg ik daar ook wat van, dat vind ik gewoon te zwaar. Een tinker x fries, of een tuiger x haflinger zal heel wat meer kilo's kunnen dragen dan mijn ranke volbloedje, en dan kun jij zeggen dat er met endurance wedstrijden ook 90 kg op de volbloeden komt, dat zal best allemaal. Niet op de mijne. Wat een ander oké vindt, moet die persoon zelf weten, maar dat gewicht komt niet op de mijne...... ík vind het namelijk niet kunnen, ik vind het plaatje niet mooi, en het komt boven 12% van haar gewicht, en is dus te zwaar. Voor andere paarden zul je andere percentages kunnen hanteren.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:12

Yamcha schreef:
Ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik denk dat je daar misschien ook wat makkelijker in wordt als je zelf op het grensgebied zit, van wat kan of niet kan.

En wat ik altijd vreemd vind, is dat er op Bokt altijd zo een heel gedoe over is als paarden niet genoeg buiten komen, en een slof altijd vreselijk fout is, overal zadelmaker en fysiotherapeuten en osteo's en tandartsen bij worden gehaald, andere bitten en zadels, en dat som een rijtechnisch probleem er hem gewoon in zit dat de ruiter te zwaar is, en paard daardoor de rug niet wil en kan loslaten, dat de ruiter niet goed meezit, en dat daarom het paard niet fijn loopt, maar dat mag niet gezegd worden. Alles kan overal aan liggen, maar zeg nooit dat de ruiter de oorzaak van het probleem is, want dan heb je het gedaan..... terwijl dat in 90% van de gevallen gewoon wel het geval is.

Natuurlijk zijn er veel slechte zadels, en niet-passende bitten, en weet ik wat allemaal. Maar als ik een meid van 60 kg op een C-pony zie klimmen, zeg ik daar ook wat van, dat vind ik gewoon te zwaar. Een tinker x fries, of een tuiger x haflinger zal heel wat meer kilo's kunnen dragen dan mijn ranke volbloedje, en dan kun jij zeggen dat er met endurance wedstrijden ook 90 kg op de volbloeden komt, dat zal best allemaal. Niet op de mijne. Wat een ander oké vindt, moet die persoon zelf weten, maar dat gewicht komt niet op de mijne...... ík vind het namelijk niet kunnen, ik vind het plaatje niet mooi, en het komt boven 12% van haar gewicht, en is dus te zwaar. Voor andere paarden zul je andere percentages kunnen hanteren.

Helemaal mee eens! Elk paard moet gewoon te rijden zijn op een dubbel gebroken bitje. Met een goed passend zadel en af en toe naar de tandarts. Zijn er andere dingen, vergeten we vaak bij onszelf eerst te kijken, maar ligt het altijd aan het paard. Echter wordt de eigenlijke oorzaak nooit eerlijk verteld, je bent te zwaar, neem eens goed les, stop met rukken en plukken. Zorg dat je paard mooie bikke voetjes heeft, gezond gewicht voor zijn rug en benen. En leer een beetje netjes in evenwicht op je paard te zitten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:18

Yamcha schreef:

Ik ben het deels ook wel met je eens hoor maar het probleem is dat jij dus vindt dat bijvoorbeeld een Tim Lips niet op zijn ranke paard de military moet rijden. Maar zo zijn er zo vreselijk veel voorbeelden en die paarden hebben echt niet allemaal problemen met de rug.

Overgewicht en niet kunnen rijden, dat vindt ik ook not done. En ook vindt ik dat een ruiter zelf moet kijken wat wel en niet kan. Zo heb ik hier 2 paarden van 1.72, 1 is gelders en de andere veel bloederige en net 3 jaar oud. Op de gelderse ga ik gerust opzitten met 90 kilo maar op de andere niet.
Mijn man heeft destijds de gelderse gekocht en weegt in slanke toestand al dik in de 90 a 100 en is onervaren, waarom zou ik daar dan niet op kunnen met 90 en als ervaren ruiter?

Ik zie niet in dat mijn kilo's teveel het paard in de weg zouden zitten terwijl mijn wederhelft met meer kilo's in de weg zit af en toe maar voor het oog slank is.

En ik vraag me ook af wat overgwicht te maken heeft met de rest? de paarden hier hebben passend materiaal, krijgen optimale medische verzorging wanneer dat nodig is en hebben geen rijtechnische mankementen.

Nog sterker heb al meerdere pony's via de dierenarts hier gehad die rugproblemen hadden en hier weer vertrokken zijn zonder problemen en die heb ik ook gereden en recht gericht. Ik was toen rond de 80 kilo. gaat om D a E pony's. Voor de dierenarts geen probleem ze naar mij te sturen. Inmiddels lopen de dames in het 4 span internationaal. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:54

Citaat:
En ik vraag me ook af wat overgwicht te maken heeft met de rest? de paarden hier hebben passend materiaal, krijgen optimale medische verzorging wanneer dat nodig is en hebben geen rijtechnische mankementen.

je wilt toch niet ontkennen dat hoe zwaarder de ruiter, des te groter de belasting is voort de rug? En des te groter de belasting des te meer slijtage en kans op mankementen?

Dat is gewoon een feit lijkt me, los van of je nou lang bent of kort, goed rijd of niet, zwart bent of wit, man bent of vrouw, GTST kijkt of niet

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:29

Colway schreef:
Citaat:

je wilt toch niet ontkennen dat hoe zwaarder de ruiter, des te groter de belasting is voort de rug? En des te groter de belasting des te meer slijtage en kans op mankementen?

Dat is gewoon een feit lijkt me, los van of je nou lang bent of kort, goed rijd of niet, zwart bent of wit, man bent of vrouw, GTST kijkt of niet

Dan denk ik dat we beter allemaal kunnen stoppen met rijden. veel mensen hobbelen maar wat rond, ook zeer belastend. Misschien beter het paard , paard te laten. :')

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:42

idd niet goed rijden is wel net zo erg, maar een dikke ruiter moet wel een paard hebben dat past! evenals een ruiter die moet leren een brave knol nodig heeft ipv een 3jarige.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:11

Wilawander schreef:
Ik ben het deels ook wel met je eens hoor maar het probleem is dat jij dus vindt dat bijvoorbeeld een Tim Lips niet op zijn ranke paard de military moet rijden. Maar zo zijn er zo vreselijk veel voorbeelden en die paarden hebben echt niet allemaal problemen met de rug.

Dat zal best. Maar waarom steeds op die bovengrens zitten (en in dit geval er overheen)? Waarom dat risico voor je paard nemen?
Wilawander schreef:
zie niet in dat mijn kilo's teveel het paard in de weg zouden zitten terwijl mijn wederhelft met meer kilo's in de weg zit af en toe maar voor het oog slank is.

Maar dat het één erg is, maakt het ander toch niet goed? Nogmaals: de maten interesseren mij niet, en voor het oog slank zijn ook niet.
Wilawander schreef:
de paarden hier hebben passend materiaal, krijgen optimale medische verzorging wanneer dat nodig is en hebben geen rijtechnische mankementen.

Maar ook dat is toch geen excuus om er dan wel op te gaan zitten als je te zwaar voor ze bent?
Wilawander schreef:
Dan denk ik dat we beter allemaal kunnen stoppen met rijden. veel mensen hobbelen maar wat rond, ook zeer belastend.

Het gaat er niet om wat óók belastend is. Waarom is het zo verdomd moeilijk te begrijpen dat een zwaardere ruiter een zwaardere belasting betekent?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:15

Vroeger toen ik bij de manege reed zat er ook een dik meisje in mijn groep. Ze was ongeveer 17 jaar. Van de manege mocht ze op sommige paarden niet rijden, maar dat maakte haar niet zo veel uit. Ze reed meestal op de was forsere paarden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:42

ja dat klopt zwaarder is meer belasting.
Maar meer staat niet gelijk aan teveel.
En dat lijkt door sommige personen vergeten te worden.

Hier komt jaarlijks de zadel fitter, tandarts en osteo langs voor een check up.
Dat vind ik belangrijk maar dat deed ik ook toen ik een gezond gewicht had.
Ze kunnen niet praten dus een extra controle vind ik belangrijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:11

Citaat:
Dan denk ik dat we beter allemaal kunnen stoppen met rijden. veel mensen hobbelen maar wat rond, ook zeer belastend. Misschien beter het paard , paard te laten.

dat zou mooi zijn, maar als we er dan toch voor kiezen een paard wel te berijden, laten we dan de belasting van de rug zoveel mogelijk in te perken

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:05

Ik ken een manege waar mensen boven de 100 kg worden weg gestuurd, dit vanwege het welzijn van de paarden.

xsharonxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:09

het lijkt mij ook niet echt lekker rijden als je te dik bent

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:22

xsharonxx schreef:

waarom zou dat anders rijden (tov de persoon zelf) dik of dun?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:44

Wat denk je zelf?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:14

Denk aan 'extra massa'.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:21

Ik moet wel zeggen dat het me opvalt dat de meeste wat forsere ruiters hier bijna allemaal hoog in de dressuur rijden. Althans ik zie regelmatig topics voorbij komen en vind die ruiters meestal beter dan ruiters (zeg niet altyd) dan die gewoon slank zijn. Van wat ik hier zie op bokt
Dit heeft mischien niet met het topic te maken mijn excuus maar wilde mijn mening graag met jullie delen.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:44

Yamcha schreef:
Wat denk je zelf?

ik zou niet weten hoe het voelt om slank te zijn en op een paard te rijden , ben volslank maat 44 en rijd op mijn eigen fjord.....ook mijn bijrijdtser is volslank .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:47

Volslank is iets anders dan 'te dik' (en dus jezelf ook in de weg zitten).

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:51

er wordt gezegd.....
xsharonxx schreef:

het lijkt mij dat je nooit kan weten of kan voelen.
waarom zou het minder lekker rijden.....? we hebben het hier over de amazone /ruiter en niet de belasting voor het paard.
ik zit mezelf niet in de weg.....

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:55

Wanneer je te dik (er staat ook té dik en niet volslank) bent heb je een hoop vet wat in de weg zit.
Op tv wordt ook wel eens gesproken over mensen die gewoon niet lekker meer kunnen zitten, zelfs in een stoel of niet fijn meer kunnen traplopen.
Hoe moet je dan los en ontspannen op een paard zitten? Hoe ga je fijn mee met de beweging?

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:03

ik ben ook 110 kilo geweest maat 52 ( lees te dik) had ik er ook geen last van.......