Yamcha schreef:Ik snap wel wat jij bedoelt, maar ik denk dat je daar misschien ook wat makkelijker in wordt als je zelf op het grensgebied zit, van wat kan of niet kan.
En dat je dan heel veel vind kunnen wat een ander neit oké vindt.
En wat ik altijd vreemd vind, is dat er op Bokt altijd zo een heel gedoe over is als paarden niet genoeg buiten komen, en een slof altijd vreselijk fout is, overal zadelmaker en fysiotherapeuten en osteo's en tandartsen bij worden gehaald, andere bitten en zadels, en dat som een rijtechnisch probleem er hem gewoon in zit dat de ruiter te zwaar is, en paard daardoor de rug niet wil en kan loslaten, dat de ruiter niet goed meezit, en dat daarom het paard niet fijn loopt, maar dat mag niet gezegd worden. Alles kan overal aan liggen, maar zeg nooit dat de ruiter de oorzaak van het probleem is, want dan heb je het gedaan..... terwijl dat in 90% van de gevallen gewoon wel het geval is.
Natuurlijk zijn er veel slechte zadels, en niet-passende bitten, en weet ik wat allemaal. Maar als ik een meid van 60 kg op een C-pony zie klimmen, zeg ik daar ook wat van, dat vind ik gewoon te zwaar. Een tinker x fries, of een tuiger x haflinger zal heel wat meer kilo's kunnen dragen dan mijn ranke volbloedje, en dan kun jij zeggen dat er met endurance wedstrijden ook 90 kg op de volbloeden komt, dat zal best allemaal. Niet op de mijne. Wat een ander oké vindt, moet die persoon zelf weten, maar dat gewicht komt niet op de mijne...... ík vind het namelijk niet kunnen, ik vind het plaatje niet mooi, en het komt boven 12% van haar gewicht, en is dus te zwaar. Voor andere paarden zul je andere percentages kunnen hanteren.
Helemaal mee eens! Elk paard moet gewoon te rijden zijn op een dubbel gebroken bitje. Met een goed passend zadel en af en toe naar de tandarts. Zijn er andere dingen, vergeten we vaak bij onszelf eerst te kijken, maar ligt het altijd aan het paard. Echter wordt de eigenlijke oorzaak nooit eerlijk verteld, je bent te zwaar, neem eens goed les, stop met rukken en plukken. Zorg dat je paard mooie bikke voetjes heeft, gezond gewicht voor zijn rug en benen. En leer een beetje netjes in evenwicht op je paard te zitten.