Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:08

quadripes schreef:
ja het paard moet altijd aanleuning willen behouden. dus ter controle kun je checken of ze dat doen of niet. als je paard niet halsstrekt bij het volledig vrijgeven van de teugel, heb je geen aanleuning gehad maar liep het dier in een valse knik. als het paard op de voorhand klettert als je dit doet, dan heeft het het bit als steun gebruikt.

je voelt het tijdens het rijden wanneer er geen aanleuning is daar hoef je dit soort dingen niet voor te doen, er is geen rug gebruik op dat moment, wat wil je nog meer voor duidelijkheid

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:09

het was een opmerking bedoeld voor voor de mensen die zich afvroegen of zij de juiste aanleuning hadden met hun paard of niet.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:09

nombrado..:roll:

pien_2010

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:26

De vraag over aanleuning van Marlies ben ik blij mee en ook met het antwoord. Het stelt me gerust, want mijn paard is ook erg licht. Wat me wel opvalt is dat ik altijd in het begin van rijden moet waken dat ze niet te licht wordt en onder de teugel gaat lopen. Ze vindt al gauw de druk te hoog en als iemand anders haar eens rijdt dan valt me op dan heeft ze enorm de neiging om met hoofd te gaan schudden of te kantelen met het hoofd enz. Dat doet ze gelukkig bij mij bijna niet meer.
Ik probeer haar in het begin goed voorwaarts neerwaarts te rijden en haar zo uit te nodigen om het bit aan te nemen. Ik zal haar altijd moeten uitnodigen. Dan kan ik haar langszaam hoger in stellen en ook de overgangen rijden en versnellingen in de gangen (voor en terug) enz. TEvens probeer ik door heel voorzichtig wat meer druk te nemen haar ook het bit te laten pakken (ik heb de neiging om te zacht te zijn en dan kun je ook niets heb ik begrepen).
Waarschijnlijk doe ik nog meer maar hier wil ik het even bij laten.
Zijn er nog adviezen hoe je die gevoelige paardjes kunt uitnodigen om mooi bit aan te pakken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:30

aanleuning moet altijd uit het paard komen, dus vanuit de achterhand. je kunt een paard dmv losmakende oefeningen daarnaast uitnodigen om na te geven.

je mag dus nooit lang druk uitoefenen op het bit, alleen het contact onderhouden. kantelen en schudden zijn tekenen dat er te lang druk gezet wordt en er niet van achteruit wordt gereden of dat er op 1 kant vastgepakt wordt door de ruiter.

en hoger instellen: wat mij betreft doe je dat door een paard meer te gaan verzamelen van achteruit, waardoor het vanzelf opgericht wordt. niet door 'hoger in stellen'

edit: er is een wezenlijk verschil tussen nageven en nageeflijkheid.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:31

PDM:
Ik denk dat wat je doet heel goed is.
Ik doe niet anders met mijn uk, hoewel je wel moet waken om niet over het tempo te gaan rijden.
Daar ga ik nogal eens mee de boot in :j

Hoe bedoel je je zin: Tevens probeer ik door.....begrepen? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:34

Helemaal mee eens Guadripes. Ik merk alleen met mijn twee paarden dat de een nooit zal schudden met het hoofd of kantelen (ook niet met de beginners erop) en het andere paard waar ik altijd op rijd (is geen beginnerspaard) als er eens een keer een andere ruiter opzit als ik, dat gedrag gelijk laat zien. Dus het zeg ook iets over de gevoeligheid van de paarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:36

Zooist met de zin "tevens probeer ik ...meer druk te nemen", bedoel ik dat ik zo zacht ben geworden in mijn vingers en handen vanwege haar over gevoeligheid dat ik moet oppassen dat het niet met slappe hand of vingers wordt dat er gereden wordt. Ik probeer dus toch iets van druk op te voeren (is minimaal hoor) onder leiding van mijn instructrice.
sinds kort heb ik ontdekt dat eens goed galoperen op de volte en van daaruit stap galop en draf af te wisselen de aanleuning ook beter wordt en ze begint te knabbelen en schuimen (soms vliegen de vlokken in het rond), maar het luistert allemaal zeer nauw.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-02-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:39

je kan nog zo zacht zijn in de hand (en vingers?) maar als de eleboog niet beweegt is de aanleuning niet correct.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:39

Klopt Moll helemaal mee eens!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:40

[pien_2010] schreef:
De vraag over aanleuning van Marlies ben ik blij mee en ook met het antwoord. Het stelt me gerust, want mijn paard is ook erg licht. Wat me wel opvalt is dat ik altijd in het begin van rijden moet waken dat ze niet te licht wordt en onder de teugel gaat lopen.

U bedoeld hier natuurlijk achter de teugel gaat. Lopen doen ze op de wei en onder de teugel?? :D

Citaat:
Ze vindt al gauw de druk te hoog en als iemand anders haar eens rijdt dan valt me op dan heeft ze enorm de neiging om met hoofd te gaan schudden of te kantelen met het hoofd enz. Dat doet ze gelukkig bij mij bijna niet meer.
Ik probeer haar in het begin goed voorwaarts neerwaarts te rijden en haar zo uit te nodigen om het bit aan te nemen. Ik zal haar altijd moeten uitnodigen.

Mijn vraag hoe oud en hoe lang is dit paard onder het zadel???

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:43

Franse school geen stelling op de rechtelijn.
Duitse school wel stelling op de rechtelijn.
Schouder Voor is niet een buigingsoefening dus die maakt het paard niet recht, het houd het paard op de rechtelijn recht, men rijdt eigenlijk altijd met de tendenz Schouder/voorhand voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:45

Professor: Het paard is zeven jaar en twee jaar onder het zadel. Ze komt uit de kudde en heeft enorm moeten wennen aan Nederland ook al loopt ze hier ook altijd buiten. Qua gevoeligheid en sensitiviteit is het een super paardje, zeer gevoelig, zeer ijverig en voorwaarts en echt ik rijd zo graag op haar.
:D Ze loopt achter de teugel. Dank U :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:46

Professor schreef:
Schouder Voor is niet een buigingsoefening dus die maakt het paard niet recht, het houd het paard op de rechtelijn recht, men rijdt eigenlijk altijd met de tendenz Schouder/voorhand voor.

dat zeg ik :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:47

Professor schreef:

*\o/* *\o/* :')

Lees mijn antwoord hier nog eens op na

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Wij hebben het over achterwaarts gaan gehad.
Hoe rijd u dan uw paard op de rechte lijn?
Wel stelling geen stelling, daar zit nl ook een verschil tussen Frans en Duits.

Volgens de fransen is recht op een rechte lijn, zonder buiging
Volgens de duitsers is recht op een rechte lijn, met buiging.

Over stelling ben ik het nog nooit tegen gekomen. Maar in het boek van "van Reede" ook nog niet opgezocht

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:54

[pien_2010] schreef:
Professor: Het paard is zeven jaar en twee jaar onder het zadel. Ze komt uit de kudde en heeft enorm moeten wennen aan Nederland ook al loopt ze hier ook altijd buiten. Qua gevoeligheid en sensitiviteit is het een super paardje, zeer gevoelig, zeer ijverig en voorwaarts en echt ik rijd zo graag op haar.

Zou u toch Frans moeten praten met haar. 8-)
Nee alle gekheid op een stokje, mij valt steeds weer op dat men schrijft ik probeer mijn paard voorwaarts neerwaarts te rijden, sorry maar dat kan alleen wanneer van een in de handgesteld paard men de hals laat strekken, wat ik in het Duits duidelijker vind die zeggen Teugel uit de hand laten kauen.
Een paard wat men rijdt is in de houding(rot woord) Durchs Genick, een paard tritt Durchs Genick.
Dat treten zegt het al van achter naar voor in de hand drijven, waardoor men een anlehnung kan verkrijgen, maar alleen met een paard dat nageeft in de nek.
Dat in de handstellen is dus van achater naar voren rijden zodat men een teugel verbinding krijgt (aanleuning).
Dat schudden in de nek onstaat daardoor dat het paard zijn nek verstijft op het moment dat men deze in de hand drijft. Daar zijn vele oplossingen voor.
Maar dat vwnw rijden doet men zelfs in de hoogste verzameling die tendens is er altijd, wanneer ik uit een Piaffe mijn vingers open dan is het paard in stap en gaat met een lage diepe halshouding voorwaarts.
Denk dat men te veel aan vwnw werkt en dat is niet goed het is het resultaat van goed werken met mijn paard.
Een jong paard rijd men van lang naar kort, een ouder paard van kort naar lang.
Dat is niets nieuws dat is zuiver Klassiek.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:56

Citaat:

Wie dit geschreven heeft weet dus niet het verschil tussen buiging en stelling.
De Duise School met stelling op de rechtelijn.
De Franse School zonder stelling op de rechtelijn.
Buiging is niet over gesproken.

Stelling zonder buiging kan.
Buiging zonder stelling is onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Professor op 28-02-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:57

Bedankt professor voor het antwoord. Enne, deze week begint ook mijn franse les dus komt ook goed :D
Ik moet nu voor langere tijd van internet af.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:58

Professor schreef:
Citaat:

Zou je de bron kunnen geven, waar dat staat over stelling ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:00

cherie78 schreef:
Professor schreef:

Zou je de bron kunnen geven, waar dat staat over stelling ;)

dat staat in elk klassiek boek onderhand

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:04

Moll schreef:

Dat is ook niets nieuws cherie, dat weet mijnheer Moll en al de anderen ook.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:05

xmarliez schreef:
Oke, dat klinkt logisch voor mij. Dankje!

nombrado, doe ik ook maar zoals ik zei ben ik dat wéér vergeten. Maar gelukkig weet mijn instructeur nu dat ik met deze vraag zit dus kunnen we het de volgende les uitvoerig bespreken :D

vreemd dat je dat dan via het topic vraagt, als ze hier ook zijn

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:05

Professor schreef:

Zou je de bron kunnen geven, waar dit staat, professor ;)

Maar even opnieuw, anders raakt moll in de war :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:06

cherie78 schreef:
Professor schreef:

Zou je de bron kunnen geven, waar dit staat, professor ;)

Maar even opnieuw, anders raakt moll in de war :')

moll raakt niet in de war, dit is gewoon een feit, die u gewoon op intrernet terug kan vinden

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:06

Professor schreef:
Moll schreef:

Dat is ook niets nieuws cherie, dat weet mijnheer Moll en al de anderen ook.

:D ;)

Ik heb even mijn "vraag" aangepast, speciaal voor moll en al de anderen ook :')