duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:54

Jitske_ schreef:
Aimee, ik ben het absoluut niet met je eens dat je je knieeen naar buiten moet draaien! Dit is in dit topic al eerder aan de orde geweest, maar volgens mij zit je daar echt verkeerd mee.

Binnenkant bovenbeen aan je paard, knie wijst naar voren, onderbeen hangt met de binnenkant tegen je paard aan.

Zoals jij het zegt, knie naar buiten draaien, dan kom je met de achterkant van je onderbeen tegen je paard aan en dat is nu net niet de bedoeling.

De kunst is om de binnenzijde van je hele been langs je paard te leggen zonder spanning.

Dat onderwerp is inderdaad al aan de orde geweest en de conclusie was dat de knie naar buiten gedraaid moet worden.

Wel eens zitles in Duitsland gehad van een topruiter? Enig idee waarom men daar in het algemeen zoveel beter zit?
Als je je knie naar je paard toedraait, draai je je onderbeen van je paard af. In de meeste gevallen gaan ruiters ook nog eens de hakken naar voren uitdrukken in plaats van naar beneden, zodat het onderbeen afgestoken wordt.
Om vanuit die basishouding te kunnen drijven, ontstaat een kloppend onderbeen. Bovendien wordt die beenligging bewerkstelligd door aangespannen spieren aan de binnenkant van de bovenbenen, met klemmende bovenbenen tot gevolg.
Het is juist de bedoeling de spieren aan de binnenkant van je bovenbeen te ontspannen, opdat niet meer geklemd wordt. Daarvoor zal je knie wat naar buiten gedraaid moeten worden. Je hak in een loodrechte lijn onder je heup en je voeten aan je paard. Als je je voeten aan je paard houdt, met je teen op 12 uur, dan zit je kuit om je paard heen en raakt de binnen-bovenkant van je kuit het paard. Het paard haalt hieruit zelf voorwaartse drang, drijven kan zonder dat omstanders het kunnen zien en je zult je benen stil ontspannen op de plek kunnen houden.
In Nederland wordt het echter niet zo aangeleerd. Hier wordt een beetje geroepen: "druk je hakken uit!" "Been lang!" Met het gevolg dat de ruiter alleen maar de binnenkant van de bovenbenen aanspant en zichzelf uit het zadel drukt, en/of de hakken naar voren wegdrukt met stoelzit tot gevolg (ook jezelf uit het zadel drukken). Om van daaruit een goede beenligging aan te leren, zal behoorlijk spierpijn kosten maar iedereen kan het, als je je voet maar aan je paard houdt.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:58

Van wie was die conclusie dan?
Ik herinner het me eerder (ook mede dankzij de post van Goofy) dat de knie juist niet naar buiten gedraaid moet worden.

Feitelijk is het de heup naar binnen draaien,waardoor de knie als vanzelf meer naar binnen komt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:02

Bij mijn weten zei juist Goofy dat de knie wat naar buiten gedraaid moet worden.
Maar al zegt Goofy het tegenovergestelde. Hij is niet alwetend en niet alles wat hij zegt moet onmiddelijk voor waar aangenomen worden.

Ik wil mijn heup helemaal niet naar binnen draaien. Dan zet ik m'n heup op slot en trek ik de binnenkant van m'n bovenbenen aan, in een X-been-houding alsof ik ga skieën. Dat betekent klemmende bovenbenen en een ruiter die zichzelf uit het zadel drukt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:14

LoveLeandro schreef:
Qimm schreef:
Bij een dun paard heb je dat probleem ook hoor Clown Als ik op Garinka mijn been los laat hangen zit er ook enorm veel ruimte tussen mijn kuit en haar buik.

Clown ik heb het nog nooit eerder zo erg gehad, op mijn vorige pony ging ik ook wel springen zonder zadel, nou, ik moet er met leandro niet aan denken Nagelbijten / Gniffelen

[stiekum even offtopic]
http://img.photobucket.com/albums/v219/ ... sen084.jpg
dit is dan met zadel, maar zonder hangen mijn benen net zo :p

Over de knie, als je je knie naar buiten draait gaan te tenen toch ook naar buiten staan?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:18

Aimee schreef:
Bij mijn weten zei juist Goofy dat de knie wat naar buiten gedraaid moet worden.
Maar al zegt Goofy het tegenovergestelde. Hij is niet alwetend en niet alles wat hij zegt moet onmiddelijk voor waar aangenomen worden.

Ik wil mijn heup helemaal niet naar binnen draaien. Dan zet ik m'n heup op slot en trek ik de binnenkant van m'n bovenbenen aan, in een X-been-houding alsof ik ga skieën. Dat betekent klemmende bovenbenen en een ruiter die zichzelf uit het zadel drukt.

Dan doe je het dus verkeerd. Het kost tijd en oefening, om de heup naar binnen te draaien, zonder de boel op slot te zetten.
Het is een wat onnatuurlijke houding waar spieren zich op moeten aanpassen, ze moeten rekken zodat jij in de juiste positie kunt zitten.

Maar dat dit bij de meeste ruiters fout gaat (bij mij inclusief) wil niet zeggen dat het daarom niet de goede houding is!

De allermakkelijkste houding op het paard (zie een volslagen beginner) is de stoelzit, kost geen inspanning, krijg je geen spierpijn van. Dus kun je volledig ontspannen en ongedwongen zitten.
Maar is het daarom de juiste houding om in combinatie met je paard je in balans voort te bewegen? Nee!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:21

Qimm schreef:
[stiekum even offtopic]
http://img.photobucket.com/albums/v219/ ... sen084.jpg
dit is dan met zadel, maar zonder hangen mijn benen net zo :p

Over de knie, als je je knie naar buiten draait gaan te tenen toch ook naar buiten staan?

je tenen moeten dus naar het hoofd van je paard wijzen, je moet het idee hebben dat je je voeten onder te buik van het paard naar elkaar toen brengt
Kost wat moeite, maar dan heb je wel wat Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:28

Jitske, heb je daar misschien een duidelijke foto van?

(vind het niet zoveel offtopic, omdat een correcte zit álles te maken heeft met een goed over de rug gaand paard)

Ik ben sinds een tijdje heel erg aan het werk met mijn zit en beenligging, en ik merk zoveel verschil in mijn balans, en de duidelijkheid van mijn hulpen.

Misschien is het een idee, om een keer iemand met een fototoestel te regelen, dan kan is het verschil misschien ook goed te zien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:29

Knie naar buiten, ontspannen bovenbenen, binnenkant kuit aan het paard, voet op 12 uur:
http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 916&-find=

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 412&-find=

http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 676&-find=

Rechterbeen (voor ons links) iets naar voren afgestoken, maar houding knie mag duidelijk zijn:
http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 153&-find=

Dit vindt iedereen nu ineens vreselijk Haha! Clown
http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 150&-find=

Ook mijn favorieten nog even spuien Tong uitsteken
http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 015&-find=

Hier duidelijk iets gespannen in de bovenbenen:
http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 220&-find=

Binnenbeen in de pirouette niet ideaal, maar verhaal van de knieën mag duidelijk zijn:
http://abf.xs4all.nl/archief_abf/FMPro? ... 234&-find=

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:33

Jitske_ schreef:
Dan doe je het dus verkeerd. Het kost tijd en oefening, om de heup naar binnen te draaien, zonder de boel op slot te zetten.
Het is een wat onnatuurlijke houding waar spieren zich op moeten aanpassen, ze moeten rekken zodat jij in de juiste positie kunt zitten.

Maar dat dit bij de meeste ruiters fout gaat (bij mij inclusief) wil niet zeggen dat het daarom niet de goede houding is!

De allermakkelijkste houding op het paard (zie een volslagen beginner) is de stoelzit, kost geen inspanning, krijg je geen spierpijn van. Dus kun je volledig ontspannen en ongedwongen zitten.
Maar is het daarom de juiste houding om in combinatie met je paard je in balans voort te bewegen? Nee!

Ach.... ik doe een heleboel verkeerd op het paard. Maar ik weet wel hoe het idealiter zou moeten. Zie bovenstaande foto's, kostte even tijd om goed duidelijk beeldmateriaal op te zoeken. De heup moet NIET naar binnengedraaid worden.

Als je mijn verhaal nou nog eens goed doorleest, vertel ik je precies hoe je van een stoelzit afkomt, niet dat je een stoelzit aan moet nemen. Ik vertel wel waar een stoelzit vandaan komt en dat is mede die gedachtenkronkel dat de heup en knie naar binnen gedraaid moeten worden.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:33

oke.. deze foto's zijn ook duidelijk Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:36

Sall schreef:
oke.. deze foto's zijn ook duidelijk Haha!

Zullen we jou de volgende keer even op de foto zetten? Tong uitsteken
Met je "oude" beenligging en je "nieuwe"? Cool

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:38

in 'nog meer moois' in mijn onderschrift staan een aantal oude foto's.
Nieuwe heb ik (nog) niet

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:42

Aimee: ik vind al je foto's niet duidelijk genoeg om te beoordelen.
Maar sommige wel.

De tweede foto, die jij betitelt als knie naar buiten, vind ik een duidelijk voorbeeld van knie naar binnen gedraaid en heup naar binnen gedraaid waardoor de binnenzijde van het been mooi tegen het paard aan komt te liggen. Ik zie daar echt geen knie die naar buiten wijst.

Dus wellicht bedoel je wel veel meer, van wat ik zeg.

Je laatste foto, binnenbeen in de piroutte, daar zie je dat de knie naar buiten is gedraaid (waarschijnlijk teveel mee in de bewegingsrichting) en je ziet gelijk dat de tenen naar binnen gaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:43

Sall schreef:
in 'nog meer moois' in mijn onderschrift staan een aantal oude foto's.
Nieuwe heb ik (nog) niet

Ooooooooooooooooooh.... die foto's! Bloos! Haha!

Nu weet ik weer precies waarom je je benen anders moest leggen Haha!
Duidelijker dan dat kan het niet worden:
Afbeelding

Knie aan paard, gespannen bovenbenen, klemmende bovenbenen, achterkant kuit tegen paard, voet van het paard naar voren weggestoken, teen naar buiten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:47

Jitske_ schreef:
Aimee: ik vind al je foto's niet duidelijk genoeg om te beoordelen.
Maar sommige wel.

De tweede foto, die jij betitelt als knie naar buiten, vind ik een duidelijk voorbeeld van knie naar binnen gedraaid en heup naar binnen gedraaid waardoor de binnenzijde van het been mooi tegen het paard aan komt te liggen. Ik zie daar echt geen knie die naar buiten wijst.

Dus wellicht bedoel je wel veel meer, van wat ik zeg.

Je laatste foto, binnenbeen in de piroutte, daar zie je dat de knie naar buiten is gedraaid (waarschijnlijk teveel mee in de bewegingsrichting) en je ziet gelijk dat de tenen naar binnen gaan.

Nee Jitske, je kunt de boel nu wel naar je toe gaan draaien, maar ik zeg écht niet wat jij zegt.

Marrigjes knieën wijzen duidelijk naar buiten, terwijl haar voeten evenredig aan haar paard zijn. Mooi naar Coby geluisterd Ja

Zoals je ziet, gaf ik zelf direct aan dat het binnenbeen in de pirouette niet ideaal is. Maar goed, misschien doet hij het wel expres om het binnenachterbeen in de pirouette niet te belemmeren door middel van een klemmend bovenbeen Haha!
Het is wel te zien dat ook de buitenknie naar buiten wijst, welliswaar minder dan de binnenknie, maar de voet is evenwijdig aan het paard terwijl de knie een tik naar buiten wijst.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:55

Jitske, ik zag pas dat mijn knie naar buiten draaide, toen ik mijn been in een juiste positie had. Terwijl ik dat niet voor me 'zag' toen ik de uitleg hoorde

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:02

Tja, zo blijven we bezig, ik vind haar knieen naar binnen wijzen.

Imo gebruik jij een tekortkoming in goed zitten als excuus om aan te grijpen dat de knie naar buiten moet.

Knie moet naar binnen, uiteindelijk ZONDER KLEMMEND BOVENBEEN.
En er zijn ruiters die dat kunnen hoor!

Maar goed, ik lees via je profiel je berichten en merk dat ik wel meer dingen niet met je eens ben Lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:04

de kant dat de knieën opwijzen in geen 'doel op zich' maar een gevolg van een juiste beenligging en voet/teen stand.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:09

Jitske_ schreef:
Tja, zo blijven we bezig, ik vind haar knieen naar binnen wijzen.

Imo gebruik jij een tekortkoming in goed zitten als excuus om aan te grijpen dat de knie naar buiten moet.

Knie moet naar binnen, uiteindelijk ZONDER KLEMMEND BOVENBEEN.
En er zijn ruiters die dat kunnen hoor!

Maar goed, ik lees via je profiel je berichten en merk dat ik wel meer dingen niet met je eens ben Lachen

Tekortkoming in goed zitten? Nee hoor... het is een tekortkoming van de Nederlandse rij-instructie om dergelijke aannames te doen.

De knie kán niet naar binnen zonder klemmend bovenbeen.
Je kant het niet met me eens zijn, in deze weet ik simpelweg dat ik gelijk heb Haha! én er zijn zelfs mensen hier op bokt die dat kunnen bevestigen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:10

Sall schreef:
de kant dat de knieën opwijzen in geen 'doel op zich' maar een gevolg van een juiste beenligging en voet/teen stand.

Precies. Als je bezig gaat met de kant waar je knieën opwijzen, ga je alleen maar je bovenbenen aanspannen. Terwijl je juist met je onderbeen in de weer moet, zodat je bovenbeen gaat ontspannen.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:19

Interessante discussie Lachen

Ik neig het meeste naar Aimee's visie.
(Trouwens goed onderbouwt in tekst en beeld Lachen )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:19

Voor de goede orde, als je knie op 12:00 uur staat als je op een paard zit, dat is onmogelijk met afhangende benen. Je knie staat altijd naar buiten als je op een paard zit.
Het gaat om de mate van hoever de knie naar buiten ligt.

Als je je voeten en kuiten min of meer evenwijdig aan het paard wilt hebben, dan zal je alleen vanuit het heupgewricht je dijbeen iets naar binnen kunnen draaien. Dat is even wennen, maar het issue is dan opgelost. Je kan alleen niet onbegrenst je dijbenen naar binnen draaien om een betere been (kuit) - en voetligging te krijgen.

Met het naar binnen of naar buiten draaien van een knie zou ik erg oppassen. De kans op knieklachten is groot als je forceert en als je je dijbenen verkeerd plaatst tov het bekken, dan wordt door verkeerde dijbeenligging je onderrug voor meegaande bewegingen met de paardenrug geblokkeerd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:41

Goofy44 schreef:
Met het naar binnen of naar buiten draaien van een knie zou ik erg oppassen. De kans op knieklachten is groot als je forceert en als je je dijbenen verkeerd plaatst tov het bekken, dan wordt door verkeerde dijbeenligging je onderrug voor meegaande bewegingen met de paardenrug geblokkeerd.

En dat is de reden dat als ik zitles geef (toevallig in de afgelopen weken weer gedaan sinds lange tijd Bloos ) helemaal niet met die bovenbenen in de weer ga. Dijen rollen om het "vet" naar achteren te leggen en that's it Lachen

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:57

Goofy44 schreef:
Voor de goede orde, als je knie op 12:00 uur staat als je op een paard zit, dat is onmogelijk met afhangende benen. Je knie staat altijd naar buiten als je op een paard zit.
Het gaat om de mate van hoever de knie naar buiten ligt.

Als je je voeten en kuiten min of meer evenwijdig aan het paard wilt hebben, dan zal je alleen vanuit het heupgewricht je dijbeen iets naar binnen kunnen draaien. Dat is even wennen, maar het issue is dan opgelost. Je kan alleen niet onbegrenst je dijbenen naar binnen draaien om een betere been (kuit) - en voetligging te krijgen.

Mee eens. Wanneer je zoals jij zegt, even moet wennen en vanuit het heupgewricht je dijbeen meer naar binnen kunt draaien (waardoor je dichter bij de ideale correcte zit komt) dan wordt toch, als een logisch gevolg daarvan, de mate waarin de knie naar buiten wijst toch kleiner?
Dus knie meer naar binnen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:52

Afbeelding

Alleen de mijn houding... Scheve mond Maar kijk naar het paard. Ik weet dat ik veel te ver naar voren zit.