DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:31

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Toch is het uit je opmerkingen heel duidelijk op te maken dat je LDR rijden verwart met geen aanleuning of trekken, terwijl iedereen die het doet je vertelt dat het niet zo is blijf je dat doen.
Ik weet niet waar jij dat elke keer weer vandaan haalt.
Als je niet snapt waar ik het over heb, hoe kan je dan beweren dat ik onzin verkoop?
Mireille1970 schreef:
gebaseerd op de wijze woorden van?.......... en van wanneer? en wie zegt dat?

Laat de theorie eens los en ga dan eens in de praktijk voelen wat er allemaal kan... er kan zoveel meer dan omschreven is... en dat binnen het omschrevene!
Probeer de theorie eens te begrijpen voor je het onzin noemt.

Jij hebt het over LDR dat je geen aanleuning kan hebben, het paard nooit op de goede manier kan lopen en het paard naar beneden trekken. Daar haal ik dat vandaan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:32

horseyfries schreef:
Jij hebt het over LDR dat je geen aanleuning kan hebben, het paard nooit op de goede manier kan lopen en het paard naar beneden trekken. Daar haal ik dat vandaan!
Dan lees je duidelijk niet goed (maar dat was me al duidelijk).

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:35

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Toch is het uit je opmerkingen heel duidelijk op te maken dat je LDR rijden verwart met geen aanleuning of trekken, terwijl iedereen die het doet je vertelt dat het niet zo is blijf je dat doen.
Ik weet niet waar jij dat elke keer weer vandaan haalt.
Als je niet snapt waar ik het over heb, hoe kan je dan beweren dat ik onzin verkoop?
Mireille1970 schreef:
gebaseerd op de wijze woorden van?.......... en van wanneer? en wie zegt dat?

Laat de theorie eens los en ga dan eens in de praktijk voelen wat er allemaal kan... er kan zoveel meer dan omschreven is... en dat binnen het omschrevene!
Probeer de theorie eens te begrijpen voor je het onzin noemt.

Ik noem het geen onzin, alleen de theorie moet je met het jaar bijstellen.

Het theorieexamen van vroeger van de auto was vast heel anders dan nu. En ooit was er een theorie dat de aarde plat was...

Om maar even aan te geven dat je je grenzen binnen het paardrijden niet moet laten staven door de theorie van vroeger, maar je grenzsen zijn er om verlegd te worden en aangepast aan het heden ... en je ervaringen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:37

janderegelaa schreef:
En op les 2 terug te komen: als je in beginsel een slof nodig hebt om het paard in de LDR positie te krijgen dan is dat trekken want uit zich zelf gaat het paard niet in deze houding. Als iets of iemand niet in een bepaalde houding wil moet je het dwingen, forceren dus.

Wat ik wel jammer vind is dat bepaalde personen hier direct op de man gaan spelen.

Ik krijg toch sterk de indruk dat ( een enkele uitzondering daar gelaten ) jullie wel de klok hebben horen luiden maar zeker niet weten waar de klepel hangt. En dat blijkt ook wel uit jullie profielen.

Om een hoop geschreeuw te voorkomen, ook ik heb de wijsheid niet in pacht.

dan heb je het eerste essentieeltste ding van paardrijden niet begrepen of die ruiters die de slof nodig hebben niet. Jij mag het invullen.Maar het aller aller aller super verschrikkelijkste belangrijkste ding in het paardrijden is rijd je paard van achter naar voren. Reite dein pferd vorwarts und richte es gereade.
Als jij van achter naar voren rijd maar aan de voorkant gaat trekken dan rijd je je paard als het ware met de handrem erop en dan maak je hem toch wel zo verschrikkelijk kapot.
Snap je je kunt namelijk niet en drijven en remmen, jij rijd toch ook geen auto met de handrem erop. Gvd de hand die terugwerkt blokkeert toch immers het achterbeen, en wie is nu juist belangrijk het achterbeen,
Wil je het niet begrijpen zeg het me dan dan leg ik het opnieuw uit.

Je dwingt het paard niet in die houding je vraagt hem. Dwangmatig lopen zal nooit stralen en eerder slijten met alle gevolgen van dien.
Het zal allemaal best dat we de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Maar in jouw uitleg loop je gewoon de basisbeginsels voorbij en laat je het skala der dressuur links liggen.

Takt, losgelassenheit, aanleuning, schwung, recht richten en verzamelen hoe wil je ooit een van deze zes dingen bereiken als je gaat rijden met de handrem er half op.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:39

Mireille1970 schreef:

Het theorieexamen van vroeger van de auto was vast heel anders dan nu. En ooit was er een theorie dat de aarde plat was...

Om maar even aan te geven dat je je grenzen binnen het paardrijden niet moet laten staven door de theorie van vroeger, maar je grenzsen zijn er om verlegd te worden en aangepast aan het heden ... en je ervaringen...
Wat een onzin! Of heb jij zelf "ervaren" dat de aarde niet plat is?
Bovendien is de theorie die ik je hier voorleg over de aanleuning ongetwijfeld totaal nieuw voor je (anders had je niet zoveel moeite om 't te volgen), dus: Stel je kennis maar even bij Knipoog
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 30-08-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:40

janderegelaa schreef:
Ik weet niet of je in de Brabanthallen hengstenkeuring 2005 geweest bent. Onze landelijke helden waren de jonge hengsten zo erg met de slof aan het bewerken dat de omstanders er schande van spraken.

Daar behoort de official ringmeester iets van te zeggen he. Je kunt overigens ook bezwaar indienen bij het KWPN. Zo heeft niemand er iets aan de paarden ook niet als je er alleen van spreekt maar verder niets doet.
Neem dan een voorbeeld aan Klaus Balkenhol die spreekt de rutiers erop aan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:42

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Wat een onzin! Of heb jij zelf "ervaren" dat de aarde niet plat is?
Bovendien is de theorie die ik je hier voorleg over de aanleuning ongetwijfeld totaal nieuw voor je (anders had je niet zoveel moeite om 't te volgen), dus: Stel je kennis maar even bij Knipoog

*kuch*

Ik ga voor de goede orde deze post van je maar niet lezen...
Geboren met deze kapsones? Of helemaal zelf ontwikkeld zonder enige ervaring? Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:44

Mireille1970 schreef:
Geboren met deze kapsones? Of helemaal zelf ontwikkeld zonder enige ervaring? Haha! Haha!
Dat doe je blijkbaar wel vaker dan...
Ik heb nog niemand gehoord die met een zinnig verweer kan komen, jij inclusief.
Goofy lijkt de enige die mijn verhaal hierover snapt en er iets zinnigs over weet te zeggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:45

QQQQ schreef:
MissVicky schreef:
als ik mijn pony zelf achter de loodlijn instel heb ik net zo goed nog een goede aanleuning en dat kun je onderbouwen of onderuithalen maar ik weet echt wel wanneer ik een goede aanleuning met mn pony heb en op dit moment gaat dat even beter als ik m te diep instel ( denk nou niet dat ik een of andere penny ben omdat ik een pony heb! Ben gewoon al 20 en heb paardenhouderij en management gedaan)
Probeer je eens te verdiepen in onze argumenten, die hiervoor en ook een fiks aantal pagina's terug uiteen zijn gezet. Bij dieper ingesteld paard is geen aanleuning mogelijk die van beide kanten (ruiter & paard) echt "los" en harmonisch te noemen is.
Wil niet zeggen dat ie volledig fout is, maar het is niet "dezelfde" aanleuning. En als het goed is streven we allemaal naar die harmonische aanleuning.

Ik heb me er wel in verdiept maar kan het simpelweg niet met je eens zijn!
De aanleuning die ik heb als ik het paard rond en diep instel is precies dezelfde aanleuning die ik heb als ik het paard bovenin zet. Dat is juist de essentie van het hele LDR rijden: dat je die aanleuning in alle mogelijke houdingen voor elkaar hebt en dat het paard daarbij ontspannen, nageeflijk, over de rug en aan het been blijft.
Je kunt nog zoveel dingen proberen theoretisch te bewijzen, als in de praktijk blijkt dat het wel kan gaat je theorie niet op.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:46

Waarom denk jij dat theorien door de jaren heen worden bijgesteld en herschreven? Juist, omdat er dingen ervaren worden die dus bijstelling vereisen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:47

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Dat doe je blijkbaar wel vaker dan...
Ik heb nog niemand gehoord die met een zinnig verweer kan komen, jij inclusief.
Goofy lijkt de enige die mijn verhaal hierover snapt en er iets zinnigs over weet te zeggen.

Ik heb verweer gegevens uit ervaring, net als Tyrza en zojuist Horseyfries. Maar ehm, ervaring is voor jou totaal onbelangrijk.
Dat jij mijn verweer niet zinnig VINDT, wil niet zeggen dat dat zo IS.

Praktijk is het enige juiste verweer.
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 30-08-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:48

horseyfries schreef:

Ik heb me er wel in verdiept maar kan het simpelweg niet met je eens zijn!
De aanleuning die ik heb als ik het paard rond en diep instel is precies dezelfde aanleuning die ik heb als ik het paard bovenin zet. Dat is juist de essentie van het hele LDR rijden: dat je die aanleuning in alle mogelijke houdingen voor elkaar hebt en dat het paard daarbij ontspannen, nageeflijk, over de rug en aan het been blijft.
Je kunt nog zoveel dingen proberen theoretisch te bewijzen, als in de praktijk blijkt dat het wel kan gaat je theorie niet op.

PRECIES...

En tuurlijk is dat frustrerend voor diegenen die het in de praktijk niet kunnen en daarom afbranden met theorie, maar zo is het wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:04

Wel knap, LDR met een fries. Verticale hals rond en diep rijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:06

Ahum ik ben theoretisch niet zo knap en rijtechnisch ook nog niet maar......

Als ik paardrijd dan wil ik gevoel met de paardenmond dus drijv ik hem met mijn been 80%, met mijn zit 15% naar mijn actief vriendelijk vragende hand toe. De energie die ik er achter in stop komt er dus voor bij mijn handen weer uit, toch QQQQQ?
Nu kan ik die energie laten wegvloeien met als gevolg dat ik steeds harder ga. Ik kan echter ookbegeleiden voor hand 5% . Totale energie 100%. Dus dat opvangen moet omdat ik anders steeds harder ga. Nee geen kilos want als ik kilos op moet vangen heb ik teveel been gegeven of teveel mijn zit laten werken.
Snap je het verhaal moet altijd op 100 uitkomen. Ik wil een klein beetje gevoel dus geef ik een klein beetje been, ik wil 100 gram in mijn hand dus geef ik 85 gram been en ontspan ik mijn zit 15gram.
Nu komt het dus vragen en nageven. Ik houd niet vast maar geef op tijd na zodat ik weinig in mijn hand heb maar wel gevoel houd.
Ik wil dus contact houden met de mond en dat zal mijn aanleuning moeten zijn.

Kom je nu op het punt de je geen aanleuning hebt dan zijn er twee mogelijkheden of jouw hulpenpakket is niet afgestemd op wat je wilt bereiken met de ingezette hulpen. Of het paard reageert even niet.
In geval paard reageert niet kun je je afvragen houd die vast dan heb je dus veel in de hand of het ik helemaal geen gevoel, nou ja dan is het paard dus achter de teugel. En dan mijn beste man vervalt het verhaal rijd je paard voorwaarts van achter naar voren naar de elastisch vriendelijk vragende hand toe.
Het paard dient dan per direct voorwaarts gereden te worden want niet alleen is die achter de teugel hij is ook achter het been een situatie die vermeden moet worden.
Vooral als je op bijvoorbeeld die jonge hensten rijd want achter de teugel en achter het been is ondeugend en moet altijd vermeden worden. Gevaarlijke situaties moet je niet uitlokken maar juist vermijden.

En over vrouwen en emoties ach daar laat ik me als rasechte vrouw niet over uit. Maar Jan jullie mannen kunnen er ook wat van hoor ik ben vrouw maar werk in een uitsluitend mannenwereld en echt soms zijn de theekranjes, roddeluurtjes, gezeur en emoties bij mannen nog erger dan bij vrouwen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:06

janderegelaa schreef:

Wat een raar berichtje?

1. niets knaps aan
2. zomaar uit het niets deze post
3. verticale hals is juist goed voor laag diep en rond, wordt ie minder verticaal in het werk van Knipoog
4. ...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:08

janderegelaa schreef:

Daarom ook met sommige paarden kun je geen LDR rijden en moet je je daar niet aanwagen.
Bijvoorbeeld paarden die op de voorhand gebouwd zijn of daar extreem graag op lopen.
Ligt ook aan halsaanzet en bouw.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:10

Kafue schreef:
Ahum ik ben theoretisch niet zo knap en rijtechnisch ook nog niet maar......

Als ik paardrijd dan wil ik gevoel met de paardenmond dus drijv ik hem met mijn been 80%, met mijn zit 15% naar mijn actief vriendelijk vragende hand toe. De energie die ik er achter in stop komt er dus voor bij mijn handen weer uit, toch QQQQQ?
Nu kan ik die energie laten wegvloeien met als gevolg dat ik steeds harder ga. Ik kan echter ookbegeleiden voor hand 5% . Totale energie 100%. Dus dat opvangen moet omdat ik anders steeds harder ga. Nee geen kilos want als ik kilos op moet vangen heb ik teveel been gegeven of teveel mijn zit laten werken.
Snap je het verhaal moet altijd op 100 uitkomen. Ik wil een klein beetje gevoel dus geef ik een klein beetje been, ik wil 100 gram in mijn hand dus geef ik 85 gram been en ontspan ik mijn zit 15gram.
Nu komt het dus vragen en nageven. Ik houd niet vast maar geef op tijd na zodat ik weinig in mijn hand heb maar wel gevoel houd.
Ik wil dus contact houden met de mond en dat zal mijn aanleuning moeten zijn.

Kom je nu op het punt de je geen aanleuning hebt dan zijn er twee mogelijkheden of jouw hulpenpakket is niet afgestemd op wat je wilt bereiken met de ingezette hulpen. Of het paard reageert even niet.
In geval paard reageert niet kun je je afvragen houd die vast dan heb je dus veel in de hand of het ik helemaal geen gevoel, nou ja dan is het paard dus achter de teugel. En dan mijn beste man vervalt het verhaal rijd je paard voorwaarts van achter naar voren naar de elastisch vriendelijk vragende hand toe.
Het paard dient dan per direct voorwaarts gereden te worden want niet alleen is die achter de teugel hij is ook achter het been een situatie die vermeden moet worden.
Vooral als je op bijvoorbeeld die jonge hensten rijd want achter de teugel en achter het been is ondeugend en moet altijd vermeden worden. Gevaarlijke situaties moet je niet uitlokken maar juist vermijden.

En over vrouwen en emoties ach daar laat ik me als rasechte vrouw niet over uit. Maar Jan jullie mannen kunnen er ook wat van hoor ik ben vrouw maar werk in een uitsluitend mannenwereld en echt soms zijn de theekranjes, roddeluurtjes, gezeur en emoties bij mannen nog erger dan bij vrouwen.

Ik werk ook in een mannenwereld, en kan dit beamen, daarbij heeft de gemiddelde man een groter bla-bla gehalte. dat ding waar ze de hele dag aan krabben (zeep doet wonderen) is in hun theorie ook 3x zo groot dan in de praktijk, en ja, ervaring leert dan dat de theorie aangepast dient te worden.

Maar even over jouw verhaal: zo is het maar net. Fantastisch duidelijk uitgelegd! Petje af!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:12

Kafue schreef:
janderegelaa schreef:

Daarom ook met sommige paarden kun je geen LDR rijden en moet je je daar niet aanwagen.
Bijvoorbeeld paarden die op de voorhand gebouwd zijn of daar extreem graag op lopen.
Ligt ook aan halsaanzet en bouw.

In principe is dat niet zo. Juist één die graag op voor wil zou je door het voorwaartse LDR meer opwaarts moeten kunnen rijden.

Net als geldt dat je een hele voorwaartse heel veel been moet geven en een trage nagenoeg geen been!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:17

Bedankt Mireille voor het kompliment.
Dat klopt wel maar die op de voorhand lopen stel ik maar liever niet wat ronder en lager in meestal zien ze dit al beloning die laat ik dan duys wel wat hoger en probeer het achterbeen wat meer te halen zodat ze meer tot dragen komen.

Die trage slecht voorwaartse spoor ik krachtig aan zodat hij leert been is voorwaarts, meestal met de spoor hoor maar dan voor wel toestaan anders is het wer rijden met de handrem erop.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:21

janderegelaa schreef:

Mijn Fries IS ook knap! Knipoog

LDR is juist voor een Fries zeer geschikt. Ze hebben van nature de neiging om de hals erop te zetten en de schoft en rug wat weg te drukken, waardoor je in een soort boot komt te zitten. Door zo'n paard LDR te rijden leer je hem beter over schoft, rug en lendenen te gaan en zijn hals niet tégen, maar voor je te gebruiken!
Zo'n paard alleen klassiek trainen geeft niet hetzelfde effect, zo is mijn ervaring.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:24

Mireille1970 schreef:
janderegelaa schreef:

Wat een raar berichtje?

1. niets knaps aan
2. zomaar uit het niets deze post
3. verticale hals is juist goed voor laag diep en rond, wordt ie minder verticaal in het werk van Knipoog
4. ...

Hoezo niets knaps aan? Het is HARTSTIKKE KNAP! Haha! Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:25

Precies. Niet de handrem erop en dan gas geven, dat werkt niet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:26

horseyfries schreef:

Hoezo niets knaps aan? Het is HARTSTIKKE KNAP! Haha! Bloos

Hahahahahahaha ja oké, maar ik bedoel: geen eer voor iets wat zoooooooo logisch is Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:28

Mireille1970 schreef:
Precies. Niet de handrem erop en dan gas geven, dat werkt niet.

Ach, als je bodybuilding en rijden tegelijk wilt doen.... Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:32

Nou dan mag je wel eerst bodybuilding gaan doen en dan pas rijden... pffffffffff