Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:26

Aanvallen kun je me niet, maar ik vind wel dat je de term LDR heel wat meer mag nuanceren omdat je zelf goed genoeg weet wat voor negatieve reputatie het heeft.

Daarbij is het nu al verschillende keren door verschillende mensen gezegd: rijden zonder constant op de LL te letten en bewust achter de loodlijn rijden zijn twee verschillende dingen. En maak er dan niet van dat het 'per ongeluk' of 'als foutje' is, neen het is bewust het paard losmaken en het kan me bewust niets schelen of hij erachter gaat, ik heb andere prioriteiten. Ik maak hem bewust nageeflijk, dat is een doel en als hij daarmee achter de LL komt is dat gewoon een waargenomen feit, geen 'foutje' want blijkbaar was het nodig om hem los te krijgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:35

oji schreef:
Uhhmmm...aangevallen...ik weet van niets. Ik vraag het toch ook gewoon?

Volgens mij staat Rollkur niet voor laag-diep-rond, maar voor diep-rond, vaak juist hoog. Tevens heeft de FEI volgens mij gesteld (maar ken de reglementen niet uit mijn hoofd) dat de LDR houding niet door druk verkregen mag worden.

Je hebt helemaal gelijk, je hebt inderdaad ook nog de hoge variant. Ik geloof dat ze rollkur hebben gedefinieerd als flexie van de nek verkregen door geweld, dus dat gaat om de combinatie van flexie en hoge druk.

Naar mijn idee heeft rollkur een negatieve reputatie, maar LDR wordt gemiddeld toch wel als positief gezien.

LDR kan in zoveel verschillende vormen, daar kan ik niet echt één foto opplakken. De foto van de galop die eerder geplaatst is, is daar een voorbeeld van.

Ik wil zelf graag de neus naar voren rijden, om honderden verschillende redenen die al eerder genoemd zijn. Ik heb ook echt een enorm probleem met de neus naar de borst rijden, maar met dat grijze gebied van een paar centimeter erachter, tsja, niet mijn ding biomechanisch en rijtechnisch gezien, maar ook geen vreselijke mishandeling naar mijn idee.

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:42

Hé hé, nou, daar hebben we nu zo een gedoe om? We roepen al 4 pagina's (- en meer) hetzelfde, maar voor dat we daar duidelijkheid in hebben kost een hoop tekst typen zeg! :')

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:06

SinneJ schreef:
Daarbij is het nu al verschillende keren door verschillende mensen gezegd: rijden zonder constant op de LL te letten en bewust achter de loodlijn rijden zijn twee verschillende dingen. En maak er dan niet van dat het 'per ongeluk' of 'als foutje' is, neen het is bewust het paard losmaken en het kan me bewust niets schelen of hij erachter gaat, ik heb andere prioriteiten. Ik maak hem bewust nageeflijk, dat is een doel en als hij daarmee achter de LL komt is dat gewoon een waargenomen feit, geen 'foutje' want blijkbaar was het nodig om hem los te krijgen.

Ik wil dat mijn paard de neus naar voren naar mijn contact reikt, dat is per definitie voor de loodlijn dus. Ik voel dus gelijk als dat niet gebeurt. Heeft niets met de loodlijn zelf te maken, heeft te maken met alle andere kwaliteiten die ik wil hebben die als resultaat geven dat die neus voor die loodlijn blijft. Je voelt toch waar je hand heen gaat? Ik snap gewoon niet hoe je dat niet kan schelen of waarom je dat niet zou herstellen? :)

Het kan mij persoonlijk dus wel schelen dat hij erachter gaat en als ik hem per ongeluk niet nageeflijk kan maken zonder ronder te worden (die twee dingen (nageeflijk en ronder) zijn twee aparte vragen en ik wil zeker niet dat die vragen door elkaar gehaald worden door het paard), dan herstel ik die fout meteen door gelijk weer te vragen of de neus weer naar voren komt met behoud van nageeflijkheid.

Ik zeg niet dat het een dramatische fout is, maar als je doel is om de hals lang en de neus naar voren te houden, dan zie je dat als een foutje en herstel je die actie. Als je wel het paard achter de loodlijn wil hebben, dan laat je het zo en blijft je paard in die meer gebogen houding lopen.

Het kan natuurlijk zijn dat je op dat moment inderdaad je niet op zoveel dingen gelijk kan focussen en gewoon blij bent dat paard nageeflijk is en dat is helemaal niet erg, maar dat maakt nog steeds dat je in een later stadium toch ergens zal moeten beslissen wat je doel is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:15

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:

Ik wil dat mijn paard de neus naar voren naar mijn contact reikt, dat is per definitie voor de loodlijn dus. Ik voel dus gelijk als dat niet gebeurt. Heeft niets met de loodlijn zelf te maken, heeft te maken met alle andere kwaliteiten die ik wil hebben die als resultaat geven dat die neus voor die loodlijn blijft. Je voelt toch waar je hand heen gaat? Ik snap gewoon niet hoe je dat niet kan schelen of waarom je dat niet zou herstellen? :)

Het kan mij persoonlijk dus wel schelen dat hij erachter gaat en als ik hem per ongeluk niet nageeflijk kan maken zonder ronder te worden (die twee dingen (nageeflijk en ronder) zijn twee aparte vragen en ik wil zeker niet dat die vragen door elkaar gehaald worden door het paard), dan herstel ik die fout meteen door gelijk weer te vragen of de neus weer naar voren komt met behoud van nageeflijkheid.

Ik zeg niet dat het een dramatische fout is, maar als je doel is om de hals lang en de neus naar voren te houden, dan zie je dat als een foutje en herstel je die actie. Als je wel het paard achter de loodlijn wil hebben, dan laat je het zo en blijft je paard in die meer gebogen houding lopen.

Het kan natuurlijk zijn dat je op dat moment inderdaad je niet op zoveel dingen gelijk kan focussen en gewoon blij bent dat paard nageeflijk is en dat is helemaal niet erg, maar dat maakt nog steeds dat je in een later stadium toch ergens zal moeten beslissen wat je doel is.

En ik denk oprecht dat je tekort schiet in het bevestigen van je nageeflijkheid (en dus ook wat jij per se aanleuning noemt) als die vw nw'se neiging onmiddellijk verloren gaat wanneer je paard even achter de LL komt.

Maar dat is ook niet erg, hangt gewoon van je doel af.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:19

Waarom zou die neiging verloren gaan? Mijn doel is juist uitnodigen tot naar voren strekken in plaats van naar achter buigen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:23

sanne83 schreef:
Waarom zou die neiging verloren gaan? Mijn doel is juist uitnodigen tot naar voren strekken in plaats van naar achter buigen?

Jij moet die actie herstellen, bij mij herstelt die zich vanzelf vanaf dat ik hand geef, want mijn paard heeft heel erg duidelijk geleerd om niet alleen die grenzen te respecteren, maar ook te volgen. Er gaat NIETS kapot met dat moment achter de loodlijn en ik voel het verschil ook niet omdat het er niet is. Het is geen vaste grens waar je paard bij wijze van spreke plots van explodeert als hij erover gaat. Die grenzen liggen ten eerste bij elk paard anders en ten tweede; vanaf dat het ruggebruik goed bevestigd is, kan je dat niet zomaar verpesten, dus als jij per se wilt stellen dat ik een fout maak (zelfs al stel je me gerust dat het niet erg is), dan kaats ik gewoon de bal terug.

Je kan ook kiezen om in te zien dat je mijn manier van werken niet begrijpt, maar dan zal je moeten afstappen van die afkeurende toon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:32

Eens met Sinne, we volgen een beetje dezelfde weg en ook hier veranderd er niet zo veel als ie er toch achter komt. :) sterker nog. Ik denk dat je per paard en per bouw moet kijken in welke houding deze het best beweegt. Mijn huidige paard is 'beter' als hij net wat ronder is (over de hele bovenlijn ) bv. :) natuurlijk met behoud van lente in de bovenlijn, daar wordt hij alleen maar fijner van.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:38

SinneJ schreef:
sanne83 schreef:

Jij moet die actie herstellen, bij mij herstelt die zich vanzelf vanaf dat ik hand geef, want mijn paard heeft heel erg duidelijk geleerd om niet alleen die grenzen te respecteren, maar ook te volgen. Er gaat NIETS kapot met dat moment achter de loodlijn en ik voel het verschil ook niet omdat het er niet is. Het is geen vaste grens waar je paard bij wijze van spreke plots van explodeert als hij erover gaat. Die grenzen liggen ten eerste bij elk paard anders en ten tweede; vanaf dat het ruggebruik goed bevestigd is, kan je dat niet zomaar verpesten, dus als jij per se wilt stellen dat ik een fout maak (zelfs al stel je me gerust dat het niet erg is), dan kaats ik gewoon de bal terug.

Je kan ook kiezen om in te zien dat je mijn manier van werken niet begrijpt, maar dan zal je moeten afstappen van die afkeurende toon.

Sinne, even diep in en uit ademen :D

Ik weet niet waarom je je constant zo persoonlijk aangevallen voelt door wat ik schrijf, maar ik schrijf nergens dat jij persoonlijk een fout maakt en ik ben al helemaal niet afkeurend tegenover jou :) de je-vorm in mijn tekst is geschreven als ik of men, nergens is dat persoonlijk bedoelt ;)

Ik heb juist het idee dat wij redelijk op een lijn zitten, maar sommige dingen wat anders beschrijven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:45

sanne83 schreef:
SinneJ schreef:

Sinne, even diep in en uit ademen :D

Ik weet niet waarom je je constant zo persoonlijk aangevallen voelt door wat ik schrijf, maar ik schrijf nergens dat jij persoonlijk een fout maakt en ik ben al helemaal niet afkeurend tegenover jou :) de je-vorm in mijn tekst is geschreven als ik of men, nergens is dat persoonlijk bedoelt ;)

Ik heb juist het idee dat wij redelijk op een lijn zitten, maar sommige dingen wat anders beschrijven.

Dat zou goed kunnen, maar ik ben stilaan allergisch geworden aan de loodlijn en FEI en aanleuning discussies. Het doet er gewoon allemaal niet toe als je paard verder niet aan de hulpen is en je enkel lief wil spelen. Dan stopt het gewoon.

Ik vind het ook zo onnodig dat het concept paardvriendelijkheid in ieder gesprek weer naar boven moet komen terwijl we het daarin eens zijn. Niemand hier is paardenbeul.

Nog altijd hebben we niet kunnen spreken over de Franse rijstijl zonder dat men er meteen een waarde-oordeel aan gaf. Ik dacht dat Marjans ons daar de kans toe gaf, maar zelfs zij werd afgeschrikt door het woord 'Frans'. En zolang we niet over die stomme loodlijn en aanleuning heen komen, gaat dat ook niet lukken. Erg jammer, want het heeft veel te bieden en jij hebt daarstraks zelfs een centraal principe aangehaald zonder dat je het doorhad.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 01:59

Ik praat graag over de "franse" stijl, ik rij zelf ook meer richting frans. Ik heb uitgebreid gepbt met Marjans. Zij geeft les in de Philippe Karl methode (of is in ieder geval in opleiding bij hem zelf) en organiseert ook clinics met een van de top instructeurs.

Waarom is het onderwerp paardvriendelijkheid overbodig? Dat heeft voor mij eigenlijk top prioriteit. Iedereen die ik op een dag tegenkom vind zichzelf paardvriendelijk en toch zie ik op een dag zoveel paardenleed om me heen. Voor mij persoonlijk is dat echt een heel belangrijk punt, juist tussen alle puur technische dressuurmatige discussies door.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:07

Kijk Sanne, voor mij is het allemaal heel simpel. "life is all about priorities"
Mijn prioriteit, en ik denk van een aantal andere hier, ligt bij impuls en lichaamsgebruik. De consessie die ik daarvoor doe is de neus op de loodlijn, wat in training geen tot weinig aandacht krijgt. Een fijne aanleuning, een paard dat mijn hand volgt en lengte in hals, lijf en pas behoudt heeft zeker wel mijn prioriteit, maar de neus an sich niet.
Bij jou heeft de loodlijn prioriteit. Ook jij doet daarvoor consessies. Ik kan eerlijk gezegd niet uit je verhaal opmaken of jij je realiseert welke consessies je daarvoor doet, maar dat heeft je volle aandacht dus iets anders minder. Wat ik bij heel veel getoonde beelden van ruiters die de loodlijn op 1 stellen zie is dat zij de consessie op impuls doen.

Ieder het zijne zou ik zeggen. Wat mij verbaast is dat degene die de loodlijn niet op nr 1 hebben regelmatig aangevallen worden omdat het "zo niet bedoeld zou zijn" door de FEI. Ja, de loodlijn wordt genoemd in de reglementen...maar wat dacht je van impuls...dat is echt bij de FEI ook een hele belangrijke voorwaarde. Een steeds belangrijkere voorwaarde want dat zie je wel terug in de wijze van jureren.

En wat betreft de gezondheid en diervriendelijkheid. Ach, ik denk dat een ieder die zijn paard niet teveel op druk rijdt, enigzins een horizontaal evenwicht weet te bereiken en met enig gezond verstand bezig is, zijn paard niet gauw door zijn dressuur stuk rijdt. Waar het fout gaat is bij de ruiters die hun paard met kracht "geen gelu... in de krul" trekken waardoor rugklachten onstaan, de ruiters die hun paard op de voorhand laten sloffen. Ruiters die een paard kopen dat eigenlijk een maatje teveel is waardoor de ruiter gespannen gaat zitten en rijden. En laten we vooral de "oh zo paardvriendelijke en ik vraag niets van mijn paard" recreatieruiters niet vergeten die werkelijk geen idee hebben en met een paard "onder het mom zo lekker voor het paard" gewoon ongetraind door het bos gaan raggen, door mul zand gaan raggen. Dat zijn de groepen mensen die hun paarden kapot rijden. Paarden gaan veel eerder kapot omdat mensen niet nadenken over opbouw, overbelasting, slecht stalmanagent.

Ik denk dat iedere topicdeelnemer hier het paardenwelzijn en gezondheid heel hoog in het vaandel heeft staan en dat dat hier dus niet echt een onderdeel van de discussie is. Verschil van mening over hoe je naar een Happy Athlete traint, jazeker, maar daar is dit topic ook voor bedoeld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:19

Fijne post oji, daar ben ik het wel mee eens. Ik denk ook dat de meesten hier met hele goede bedoelingen vanuit hun eigen visie het beste met hun paard voorhebben. Ik vind het alleen wel jammer dat een aantal mensen hun eigen wijsheid als de enige waarheid neerzetten en anderen niet respecteren. Ik heb niemand veroordeeld om hun rijderij, al zou ik het nu wellicht anders aanpakken. Toch vinden mensen het nodig om mij te veroordelen, omdat ik het anders doe. Jammer, maar dat zal me nergens van weerhouden. Ik heb de ontspanning en het loodlijnverhaal als eerste prioriteit en de impuls. Komt daarna. Dat een ander een andere prioriteit heeft, prima, maar ik geloof in wat ik doe.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:37

Maar murosch nogmaals het moet wel bij je paard passen, z'n bouw en z'n mentaal.
Dus als je topics opent en advies vraagt en je advies krijgt, en ik zie geregeld hele goede tips en raad voorbij komen en je doet t toch op je eigen manier, is dat helemaal prima, maar zeg dan niet dat mensen je veroordelen.ik zou jouw paard ook anders trainen, meer op het impuls evenwicht en bovenlijn boogje en oeps iets achter de loodlijn. Maar wel meer op achter en niet meer zo op de voorhand. Want ik ben bang dat ze daar last van krijgt of al heeft.
Maar nogmaals ieder z'n eigen prioriteiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:43

Nee Murosch dat begrijp je verkeerd. Niemand veroordeelt je omdat je het "anders" doet. Er is - bij mij in ieder geval - discussie over de manier hoe je het doet. Een paard (dat al niet rad is) meer dan een jaar lang zwaar op de voorhand rijden met een niet goed passend zadel, dat levert kritiek op. Niet de methode.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:48

Sanne we hebben de LL discussie nu ui ten treure bediscussieerd; met elkaar vastgesteld dat achter de LL niet "fout" is (zolang we het niet over rollkur hebben) , dan moeten we het ook niet meer als "fout" benoemen.

Het is met ieder paard weer anders. Nog weer een keer met het paard van Marinke als voorbeeld: De bouw van het paard (hoge halsaanzet, lange rechte rug/recht kruis en steil achterbeen) maakt dat het zich sneller zal vastzetten in de bovenlijn dan een anders gebouwd paard. Dat paard zou LDR training nu juist goed doen en die maak je minder door hem lang te houden met de neus voor de LL omdat hij al (door het rechte achterbeen) moeite heeft met onder treden.

Zo kun je dus heel graag volgens een bepaalde methode willen rijden, maar het moet wel passen bij je paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:53

Vergelijk die van marinke ook maar meteen met de mijne! Net zo een model. Ik weet niet of ie net zo een kikker is, of liever cavia, want nu met dit vriesweer dat alles bevroren is kan ie niet echt z'n energie kwijt, al loopt ie hele dag buiten, maar piept de hele dag.. :')
Whhhiiiieeeeeppp!!!
Maar voor hem is de ldr meenemen in het werk echt belangrijk om los in z'n lijf en ik blijf t zeggen tussen z'n oren rust te krijgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:15

Jongens, ik heb me goed vermaakt, terwijl ik gister ziek in bed lag :+

Maar dit is een oeverloze discussie.. Zonder einde en zonder echte argumenten. Ik voel me beter en ik ga weer wat nuttigs doen :D

Babootje schreef:
Sanne we hebben de LL discussie nu ui ten treure bediscussieerd; met elkaar vastgesteld dat achter de LL niet "fout" is (zolang we het niet over rollkur hebben) , dan moeten we het ook niet meer als "fout" benoemen.

Het zou fijn als je zou aangeven dat je voor jezelf praat. Jij hebt dat besloten, ik ben het daar niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:17

Murosch, het is niet de methode waar men over valt bij jou (gok ik zo), het is meer dat men het idee heeft (na het zien van het beeldmateriaal: foto's en film) dat de merrie niet in orde is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:42

knollentuin schreef:
Maar murosch nogmaals het moet wel bij je paard passen, z'n bouw en z'n mentaal.
Dus als je topics opent en advies vraagt en je advies krijgt, en ik zie geregeld hele goede tips en raad voorbij komen en je doet t toch op je eigen manier, is dat helemaal prima, maar zeg dan niet dat mensen je veroordelen.ik zou jouw paard ook anders trainen, meer op het impuls evenwicht en bovenlijn boogje en oeps iets achter de loodlijn. Maar wel meer op achter en niet meer zo op de voorhand. Want ik ben bang dat ze daar last van krijgt of al heeft.
Maar nogmaals ieder z'n eigen prioriteiten.

Ik heb het niet over adviezen knollentuin, adviezen zijn altijd welkom en dat heb ik ook nooit anders beweerd, maar over het opdwingen van andermans mening en zelfs zeer persoonlijke sneren omdat ik niet alles voor zoete koek slik. Geloof me maar als ik zeg dat ik echt wel voldoende ervaring heb opgedaan in de afgelopen 25 jaar met heel veel verschillende paarden. Ik ben in 2009 op bokt gekomen toen mijn dochter geboren is en mijn droom op een professionele carrière daarmee beëindigd is. Toen kreeg ik meer tijd en zo kwam ik hier terecht. Jullie kennen me hier alleen van Wainonia, maar zij kwam pas in beeld nadat ik een periode niet meer had gereden en daar is heel veel aan voorafgegaan, zelfs een korte periode subtop voor mijn zwangerschap. Ik wil absoluut niet met dat soort dingen te koop lopen en die tijd is geweest, alleen denk ik ook niet dat ik als iemand hoef worden neergezet die niks kent en gezien heeft en dus alles maar aan moet nemen van jan en alleman. Dat Wainonia een apart verhaal is weet ik ook. Dat is een keuze die ik heel bewust heb gemaakt namelijk. Ik had de keuze uit 2 paarden die ik mocht meenemen naar huis toen het verhaal stopte bij mijn ouders op stal. De ene was een heel getalenteerde ruin, mooi dressuurtypisch gebouwd en nationaal veulenkampioen geweest, super beweger. De andere was Wainonia.. Tja, geen dressuurpaard, geen bewegingstopper en ook al niet makkelijk in de omgang. Toch was er bij mij geen twijfel, Wainonia is mijn vriendin, mijn alles, dus zij ging mee. Daar heb ik ook nog geen tel spijt van gehad hoor.

Adviezen neem ik altijd ter harte wanneer ik denk dat mijn paard en ik daar iets aan hebben. Dat heb je destijds zelf ook kunnen volgen (er is een nieuw zadel gekomen, er is een fysiotherapeut bij gehaald, de hoefsmid heeft haar gecorrigeerd en ze is nagezien door de DA, er is een trainingsplan opgesteld in overleg met instructie), maar ik sta (nog steeds) volledig achter de manier waarop we bezig zijn, dus de adviezen op dat vlak heb ik naast me neergelegd. Simpelweg omdat ik voor mijzelf tot de conclusie ben gekomen dat mijn paard en ik daar niet beter van gaan worden en ik erin geloof dat we wel beter worden van de manier waarop ik het aanpak. Ik heb daarbij niet al mijn topics geopend om adviezen in te winnen maar ook om aan mensen die dat prettig vinden of die open staan voor nieuwe inzichten te laten zien hoe wij trainen en ik weet aan de hand van alle priveberichten dat dit zeker ook is gebeurd. Ik vind het ook erg interessant om hier te lezen hoe andere mensen dingen aanpakken met hun paard, ik leer daarvan en wil ook niemand veroordelen om hoe hij of zij dit doet. Nogmaals, ik geloof er echt in dat iedereen het beste voorheeft met zijn of haar paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:48

Ik val geloof ik hier weer van mijn stoel. Wonderlijk hoe iemand in een post het ene kan zeggen en in de volgende zonder gene weer de andere kant op draait.

sanne83 schreef:
Maar dit is een oeverloze discussie.. Zonder einde en zonder echte argumenten. Ik voel me beter en ik ga weer wat nuttigs doen :D

Babootje schreef:

Het zou fijn als je zou aangeven dat je voor jezelf praat. Jij hebt dat besloten, ik ben het daar niet mee eens.

Mag ik even je eigen woorden in herinnering brengen?

oji schreef:
Uhhmmm...aangevallen...ik weet van niets. Ik vraag het toch ook gewoon?

Volgens mij staat Rollkur niet voor laag-diep-rond, maar voor diep-rond, vaak juist hoog. Tevens heeft de FEI volgens mij gesteld (maar ken de reglementen niet uit mijn hoofd) dat de LDR houding niet door druk verkregen mag worden.

sanne83 schreef:
Je hebt helemaal gelijk, je hebt inderdaad ook nog de hoge variant. Ik geloof dat ze rollkur hebben gedefinieerd als flexie van de nek verkregen door geweld, dus dat gaat om de combinatie van flexie en hoge druk.

Naar mijn idee heeft rollkur een negatieve reputatie, maar LDR wordt gemiddeld toch wel als positief gezien.

LDR kan in zoveel verschillende vormen, daar kan ik niet echt één foto opplakken. De foto van de galop die eerder geplaatst is, is daar een voorbeeld van.

Ik wil zelf graag de neus naar voren rijden, om honderden verschillende redenen die al eerder genoemd zijn. Ik heb ook echt een enorm probleem met de neus naar de borst rijden, maar met dat grijze gebied van een paar centimeter erachter, tsja, niet mijn ding biomechanisch en rijtechnisch gezien, maar ook geen vreselijke mishandeling naar mijn idee.

Sanne, dat achter de LL jouw "ding" niet is, is wel duidelijk. Dat mag jij zeggen.
Maar dat het fout is kun je simpelweg niet zeggen, dus moet je daar eens mee ophouden.

Er zijn voldoende "echte argumenten" over de buhne gegaan, diverse duidelijke voorbeelden, filmpjes etc. Maar blijkbaar kwalificeer jij die dan weer als niet echt? %)
Ik geloof dat jij het tot een oeverloze discussie maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:59

Heel brutaal en vervelend Murosch, maar heb je foto's laten maken van jouw merrie? Ik heb bijvoorbeeld een 5 jarige ruin staan met artrose in het SI-gewricht: kwam overigens pas na inwendige echo aan het licht en die kan ik trainen op welke manier dan ook, tot ik een ons weeg, maar dat gaat niet helpen en werken. Ik wilde koste wat het kost weten wat er precies aan de hand was met hem, omdat het beeld zo vaag en raar was, en hij niet altijd beroerd liep... Binnenstebuiten hebben we hem laten keren en nu hoeft hij niks meer dan grazen, spelen, een kort rondje longeerlijn en een dagelijkse poetsbeurt. Ik meen me te herinneren dat jij je paard alleen klinisch na hebt laten kijken en een fysio en osteo erbij gehad hebt....Omdat je zo open en bloot alles op Bokt zet, krijg je vragen en opmerkingen. Overigens niet altijd verkeerd bedoeld... maar heel eerlijk viel mijn mond weleens open van verbazing, juist omdat jij zo'n geschiedenis hebt in de sport met je paarden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:02

Babootje schreef:
Ik val geloof ik hier weer van mijn stoel. Wonderlijk hoe iemand in een post het ene kan zeggen en in de volgende zonder gene weer de andere kant op draait.

Ik schrijf in alle quotes exact hetzelfde. Ik denk dat je even wat beter moet lezen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:09

Wat maakt het zelfs uit. Het uiteindelijke besluit is dat ze het afkeurt babootje, daar kunnen we niets aan veranderen.

Ik wil wél nog even opmerken dat jouw rijstijl ongeveer even Frans is als een Bratwurst...

Want dan zijn we allemaal Frans. Je keurt langs de ene kant de belangrijkste waarde van de Franse rijstijl af (nl. het gebrek aan aanleuning) en langs de andere kant zou je Frans rijden. Je kan er elementen van gebruiken ja, maar de ziel ervan heb je niet begrepen, dat kan ik zonder problemen uit je tekst halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:28

Waarom rijdt niemand meer 'gewoon paard'? Vroegah kregen we zitles tot we erbij neervielen, moesten we springen en dressuren, hadden we een strenge meneer in het midden van de bak die je niet tegensprak en niemand noemde dat Duits, Frans of Hollands. :+