Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 19:58

Ik ben het helemaal met je eens Fransje_70.
Het hals strekken van de hals is een 1e fase om het paard voor te bereiden voor de gewone dressuur.
Het is de fase dat het paard zijn eigen evenwicht leert te hervinden bij het werken op een cirkel, en onder het ruitergewicht.
Het leert tijdens het hals strekken om zich zonder spanning, door zijn hele lijf swingend, voorwaarts te bewegen.
Het versterkt de bespiering van de achterhand, de lendenen en de rug, het ontwikkeld/verbetert het zweefmoment in draf.
Het maakt het paard klaar voor het echte werk en het installeert een "gereedschap" waarmee we ten alle tijde de schoft naar voren kunnen sturen om te voorkomen dat het paard met aangespannen rug gaat lopen.

Is dit eenmaal bevestigd dan moeten we gaan werken in de arbeidshouding en niet doorgaan met het bevestigen van iets dat reeds bevestigd is. Het hals strekken is een fase.
Normaal duurt deze een week of 6.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:04

Ik sluit me daar bij aan :)

Met het hoofd op de grond maak je de bovenlijn los, heel goed, maar je maakt hem niet sterker. Daarvoor moet de neus naar boeghoogte. In het horizontaal evenwicht is de balans tussen aan en ontspannen van de bovenlijn gunstiger.
In die houding kunnen ze ook mooi de halsspieren aanspannen voor verfijnde balans.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:41

Ik ben het ook met jullie eens. Mijn zwarte duiveltje raakt af en toe een pas volledig de grond maar bij elkaar is dat misschien 5 minuutjes van de hele training. Over het algemeen vind ik tussen borst en knie hoogte een mooi punt om naar te streven en met succes! Haar bespiering <3

Vandaag zijn we een stapje verder gegaan, we zijn gaan longeren met zadel! Het is een ander zadel dan hiervoor want door het longeren steekt haar rugwervel minder uit door betere bespiering evenals haar buikspieren, borstspieren, bovenhals en kontspier waardoor ik twijfelde of mijn oude zadeltje nog goed lag. Toevallig kreeg ik een oud, maar kwalitatief super, zadel aangeboden dat als gegoten ligt *D
De eerste paar passen was het even wennen en mopperde ze wat maar na een rondje kwam ze toch weer terug naar een mooie stretch. Ik ga kijken of ik een mooie foto kan maken van een aantal weken geleden (we hadden een fotoshoot) en eentje van nu na het longeren

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:01

Ik gebruik de hele diepe stretch nu om los te rijden, voor de cooling down en als beloning tussendoor (wel vaak nog, maar niet heel lang).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:44

Manolo's Training Philosophy

My style of training emphasizes a soft, swinging back, making sure all the joints in the body including the hindquarters are moving freely and evenly, and making sure I have even diagonals in all paces. I will ask for this before I ask the horse to seek the bit. It is a conscious decision rather than a training error on my part.

I encourage the horse to distribute his weight evenly over his four feet, and to become a partner. In the early stages of training, I encourage him to be free with his head and neck, to keep the poll supple and the throatlatch soft and open, and to travel with his eye level with a point between the stifle and the hip depending on his conformation so his muscles build from strength to strength. I do not ride purposefully behind the vertical nor do I shorten or stack the neck. The horse learns to relax through the poll and jaw and to carry himself and me with ease. I use this early work to develop straightness, balance, rhythm, flexion and regularity in all paces – a crucial basic foundation. Along with riding, I use in-hand to encourage the horse to use its entire body.

Before I ask a horse to work, I want to know its history. Has it had problems or an incident that would leave it mistrustful of people and resistant or defensive? If the horse does not like me at the start of his training, I spend time to be a friend. Only when the horse’s trust is established will it work in a positive way, relaxed in body and mind.

I only take the next step when the previous one is solid and the horse is physically and mentally comfortable with the work. Then, and only then do I ask for more. If the horse becomes confused, I do not add to his confusion, instead I take a full step or half step back and allow the horse to re-establish his confidence and balance before progressing to the next step.

I adhere to the principles of traditional dressage and Article 401, which preserves the horse’s body instead of wearing it down, and gently nurtures his mental wellbeing, so that the physical and mental aspects work in unity.

Many horses today have become so far separated from their essence, or the harmony that comes from the mind and body working in synchronicity, that they suffer needlessly each day of their lives. I witness this damage as part of my work.

My work is about sharing with others the importance of the partnership, the joy of the dance that can be experienced by horse and rider when body, heart and mind are working in a shared partnership. The horse is an athlete, a partner in the dance and as such, should be treated with the greatest respect, care and consideration.

The goal of my training approach is to help the horse reach his potential with his full and willing cooperation and without pushing him beyond his mental and physical abilities.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:12

Starbreeze schreef:
Ik gebruik de hele diepe stretch nu om los te rijden, voor de cooling down en als beloning tussendoor (wel vaak nog, maar niet heel lang).

Hier idem dito. En ook als hij gespannen is geraakt van het 1 of ander van buitenaf.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:00

Hier ook! Ik rijd vwnw los en gebruik het als ontspannende beloning en als hij gespannen raakt van het een of ander.

Rijden jullie paard als je stretcht helemaal met zijn snufferd op het zand of zijn neus net voorbij de knie. Die van mij loopt het lieftst voorbij zijn knie en ik vind hem daar ook het prettigste lopen. Want wat is eigenlijk het trainingsdoel van een hele diepe stretch?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 10:07

Het trainingsdoel is een totale losgelatenheid te bevestigen.
Een paard dat niet helemaal uit strekt houdt zich om wat voor redenen ook ergens vast.
Het heeft geen zin in die diepe stretch mannden door te werken, het voegt verder neits toe.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:15

Zo diep mogelijk, door het zand idd. Doet hij ook heel graag. In de galop gaat het steeds beter. En daarom lukt de galop in arbeidshouding ook zo goed nu denk ik: hij gaat loslaten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:46

Ik gebruik de diepe stretch nu alleen met losrijden en als beloning. Hij vind het ook erg fijn om na iets moeilijks even lekker heel diep te stretchen. Ik stelde die vraag ook omdat ik in de WF filmpjes van paarden die al wat verder zijn, zoals Legolas, hij de paarden niet meer in een hele diepe stretch rijdt, maar ze meer net voorbij de knie rijdt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:51

Dat doe ik nu hoofdzakelijk ook, en wat hoger wanneer het kan. Mijn paard heeft nu geleerd te zakken wanneer ik dat vraag, dus dat kan ik nu constant inzetten. Ik gebruik de diepe stretch trouwens ook tussendoor terwijl ik impuls opwek. Aan de longe zie ik zijn achterhand dan zo enorm van links naar rechts bewegen terwijl hij ondertreedt. Het achterbeen wordt dan soms onder het lichaam getrokken zeg maar. Ik denk dat dat wel een goede oefening is.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:17

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:30

Fransje_70 schreef:
Wat ik dan leuk zou vinden is om het te gaan hebben over de volgende stap, dus a. het stretchen lukt. Nu moet er meer naar b. arbeidshouding worden gewerkt. Wat is daarvoor nodig en hoe vraag je je paard meer te gaan sluiten?

Dat is inderdaad waar ik nu mee bezig ben met mijn paard. Wat ik daarbij lastig vind is hoelang je achter elkaar in werkhouding kan rijden en hoe vaak je terug moet gaan naar het hals strekken. Vaak doe ik het in het begin en als beloning en wanneer er spanning optreedt zoals starbreeze, vur en damian.

Tot nu toe gaat het wel goed! Hij heeft gelukkig niet de neiging om achter de loodlijn te kruipen, waar ik aan merk dat het voor hem zwaar wordt is dat hij erg terugkomt in tempo.
Toch twijfel ik of dat het dan een te laag tempo is of dat hij dan gewoon meer bij elkaar komt?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:56

Fransje_70 schreef:
Wat ik dan leuk zou vinden is om het te gaan hebben over de volgende stap, dus a. het stretchen lukt. Nu moet er meer naar b. arbeidshouding worden gewerkt. Wat is daarvoor nodig en hoe vraag je je paard meer te gaan sluiten?

Trouwens voor wie het interessant vindt, hier een interview met Anja Beran, wel in het Duits:
http://www.pferdefluesterei.de/zauberwort-dressur-hilfsmittel/ deel 1
http://www.pferdefluesterei.de/richtig-dressur-echte-versammlung/ deel 2

Dat is zeker leuk! Je loopt dan toch weer tegen andere dingen aan en hoe los je dat op.

Ik rijd nu veel in werkhouding maar ik vraag nog niet om meer te sluiten. Om naar werkhouding te gaan vraag ik mijn paard daar door mijn teugels rustig te verkorten en hij volgt dan zonder de druk te verhogen of terug te komen in tempo mijn hand. Ik heb wel eens in een enthousiaste bui voorwaards gevraagd en wat lichte druk op het bit gegeven. Simpelman kan dat zo mooi omschrijven. Maar dat gevoel is..
hoe zal het omschrijven...trots...als een koning te paard... dansend...

ik ben ook erg benieuwd hoe jullie het ervaren en waar je tegenaan loopt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:00

Die van mij ging juist rennen als hij het moeilijk vond. In het begin vond hij buiging in werkhouding moeilijk. Dan ging hij rennen en moest ik hem juist terugrijden. Dat heeft een maandje of twee/drie geduurd voordat hij sterk genoeg was.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:22

Ik ben bang dat ik wel maanden in de stretch moet gaan rijden. In stap stretcht hij nu makkelijk. Maar die draf =__=
Mijn opoe heeft wat meer tijd nodig. Denk dat het ook een kwestie is van goed naar je paard kijken

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:42

Fransje_70 schreef:

Trouwens voor wie het interessant vindt, hier een interview met Anja Beran, wel in het Duits:
http://www.pferdefluesterei.de/zauberwort-dressur-hilfsmittel/ deel 1
http://www.pferdefluesterei.de/richtig-dressur-echte-versammlung/ deel 2

Bedankt voor het plaatsen Fransje. Interessant om te lezen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:09

(ik spreek nu even vanuit het longeren).
Wat ik doe om mijn paard meer in een werkhouding te laten komen, is dat als eerste vooral werk aan het juiste tempo. Dit is best een lastig item, want, wanneer loopt je paard nu in dat tempo waarin hij kan swingen, maar toch zijn buikspieren aanspant en in contact staat van kruin tot staartwortel. Ik weet dat mijn PRE merrie heel goed net onder het tempo kon lopen waardoor ze net niet aan het werk kwam. En wat ze deed zag er al heel 'actief' uit. De kunst is dus dat te gaan onderscheiden. Schakelen in tempo, en als je t te pakken hebt ga zie je dat het hoofd gaat zakken, en dan weer omhoog komt, en dan weer zakt (ik heb het nu niet over het diepe zakken maar over een hoofd in werkhouding).
Het tempo gaat omlaag als het hoofd zakt, dan moedig ik aan om iets voorwaarts te blijven gaan, want dan gaat het paard werkelijk zijn spieren gebruiken.
Daarna komt het vragen om in te buigen, en kan je de buikspier wat aanmoedigen door er naar te wijzen en eventueel aan te tikken.
Maar wat mij betreft is een juist werktempo, ook ohz, een van de belangrijkste sleutels naar de juiste werkhouding. De hoofd/hals positie is daar mede een gevolg van. Samen met een beter ondertredend achterbeen.

NB ik merk dat ik vooral denk vanuit een iberisch paard, die vooral hoger wil lopen met zijn hoofd, bij een KWPN er oid zal je denk ik het hoofd vooral omhoog moeten gaan vragen vanuit de stretch met een kleine ophouding aan de kaptoom? en ook activiteit vanuit de buikspier. Ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:26

Longeren zoals we dat nu doen zie ik op dit moment niet echt als werk, ik rij al 5 dagen in de week en 2x komt hij dan aan de longe (gewoon voor beweging/ei kwijt indien nodig en structuur aan de week geven).

We doen dan eerst wat VD (eerst losstappen in molen) en gaan dan wat draven en galopperen aan de longe (of helemaal los). Meestal loopt hij uit zichzelf te stofzuigen en kan daarin goed voorwaarts. Ik moedig dat ook aan, eerst bijna terug naar stap en van daaruit veer vooruit. Wanneer hij 'aantrekt' in draf lijken die achterbenen te zweven en zie je zijn bekken echt alle kanten op bewegen. Heel los is hij dan, de bovenlijn 'blubbert' dan echt.

In het rijden neem ik werkhouding als vanzelfsprekend mee nu, ik neem alleen mijn teugels wat korter, meer doe ik eigenlijk niet. Wanneer ik ze nog wat korter neem loopt hij nog wat hoger. Ik probeer nu te schakelen in de gevraagde houding en probeer die dan te onderhouden. Ook rij ik veel voltes en wendingen om tijdens de (maximale) rek ook buiging te vragen. Ook voltes links/rechts zodat hij met omschakelen handiger wordt in zijn balans.

Eigenlijk rij ik gewoon als voorheen maar probeer de basis voorwaarden om dit juist te doen voorop te stellen, dus te allen tijde moet het hoofd willen zakken en moet het tempo van mij zijn. Zijn de voorwaarden weg dan laat ik de hals zakken. Daar beneden herstelt eigenlijk alles zich en gaan we weer verder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:29

Oh ja, met mijn fries vroeger lukt dat stofzuigen niet. Ze liep wel vwnw in alle gangen en rijkte naar het bit. Maar neus op kniehoogte was wel zo'n beetje het diepst wat ik voor elkaar kreeg. Zij had een erg verticale halsaanzet. Met het rijden had ik steeds in mijn achterhoofd haar zo diep mogelijk te rijden en dan liep ze mooi over haar rug zonder valse krul.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:17

Wij komen ook tot aan kniehoogte.
Soms gaat ze in een fractie echt naar de grond maar dit is één seconde.

Uiteraard uitbundige beloning en stoppen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:17

Sommige paarden eten ook met hun benen wijd uit elkaar. Daarvan kun je dan redelijkerwijs ook niet verwachten dat ze dan met rijden wel op de grond komen uiteraard.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:49

Zo, even een paar daagjes gemist hier vanwege onze bruiloft.
Voor wie nieuwsgierig is… :o :D
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/11960209_863061493789927_619161345697489307_n.jpg?oh=26c3bca8c2c9d97252422fca65df7065&oe=56613F97

Vanmorgen voor het eerst sinds een kleine week gereden. Het viel me absoluut niet tegen. Ze kwam vrij gemakkelijk in alle gangen weer in de diepe stretch. Ook het voorwaarts daarin gaat steeds beter. Zo nu en dan probeer ik van daaruit iets meer naar werkhouding te gaan, maar als ik dat probeer dan verbreekt of weer de verbinding of ze wordt zwaar in de hand, omdat ze liever gaat halsstrekken. Ik vind dat nog niet zo gemakkelijk en tips zijn heel erg welkom!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:54

Gefeliciteerd met je huwelijk!

Hoe probeer je dan in de werkhouding te gaan?
Als je het paard vraagt om te schakelen, komt het dan niet vanzelf al wat meer omhoog?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:29

Ik heb net gereden en alle tips van jullie uitgeprobeerd. En ik moet zeggen: het viel me niet tegen :D

Ik heb om te beginnen mijn sporen afgedaan en ben zonder beugels gaan stappen. M'n handen heb ik lager gedaan en dichter bij elkaar en m'n teugels iets korter zodat ik mijn handen wat meer voor me hield. Ik heb mijn benen volledig los/slap laten hangen en alleen aangespoord indien nodig (wat verrassend weinig het geval was).

Al snel bleek dat de handen dicht bij elkaar geen succes was met de relatief dikke touwteugels. Deze begonnen te schuren. Ik ga kijken of iemand leren teugels op maat kan maken want uiteindelijk moet ik natuurlijk sowieso weer met handen bij elkaar kunnen rijden. Handen lager ging goed; teugels korter en handen meer naar voren vond ik moeilijk, want dan kukel ik snel weer voorover. Zal een kwestie van doen en wennen zijn.

Na 5 minuutjes losstappen in de diepe stretch heb ik hem opgepakt in werkhouding en hem heel bewust met mijn kuit meer naar voren gereden. Ik kreeg toen een betere aanleuning; het voelde werg goed. Toen ik dat een tijdje gedaan heb ben ik gaan draven, met beugels in, eerst in de diepe stretch. Na een paar minuten heb ik hem al opgepakt. Hij wilde er weer wat achter kruipen dus weer met mijn kuiten naar voren gedreven en maar even voor lief genomen dat hij eerst wat rennerig werd. Al snel ging het rennerige eraf en kreeg ik een actiever paard dat veel meer naar mijn hand toe was in de werkhouding en met een veel stillere aanleuning daar. Precies wat ik wilde :) Daarna nog even doorgezeten zonder beugels, wat me niet tegenviel maar wat ik niet lang vol hield. Daarna nog 2 rondjes in de diepe stretch en toen gestopt.