[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:02

Dit filmpje is wel aangedikt hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:39

Joolien schreef:
Dit filmpje is wel aangedikt hoor ;)

haha ja dat dacht ik eigenlijk ook wel, maar de werking is wel duidelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:43

ik post ook is een filmpje nu! heb al een aantal keer foto's gepost, maar nu kunnen jullie dan ook even zien hoe mn paard loopt :)
Zitten veel verbeterpunten is (was ook aardig wat spanning, wat ook te zien is als je kijkt wat er allemaal in de bak staat :+ ), maar toch vind ik er een paar mooie (wel korte) stukjes inzitten! en met die stukjes ben ik heeel erg blij :D

http://vimeo.com/83447587

alle tips welkom! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:53

Leuke combinatie Dreamer.
Probeer wat meer naar een constante aanleuning te rijden. Het mag van mij wat meer voorwaarts zijn en dan wat meer opvangen, zodat het paard wat meer aan elkaar komt. Hij is nu nog niet aan het bit.
Ik zag een stukje spanning idd, probeer niet meteen terug te rijden maar geef in zo'n geval ook maar eens meer been, wees wat brutaler met corrigeren. Ik vind hem iets teveel op de voorhand en met het stukje spanning zie je hem juist wat omhoog komen. Dat moet je dan niet afpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:55

dankjewel, het gaat ook steeds beter samen :) okee bedankt voor de tip! spanning kwam nu ook wel een beetje van mij, ik was ook nerveus voor hoe zij zou reageren op al die dingen in de bak :=
maar wat bedoel je met "aan het bit" ?
en dat van de voorhand klopt ja, zijn we hard mee bezig ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:57

Niet over nadenken en gewoon rijden. Het ziet er verder wel goed uit hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:57

Babootje schreef:
Niet over nadenken en gewoon rijden. Het ziet er verder wel goed uit hoor.

haha zal mn best doen! normaal dacht ik daar nooit over na, en nu het mijn eigen paard is ineens wel haha :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:28

donnar schreef:
Ik heb mijn moeder gisteren gevraagd foto's te maken van het rijden, helaas moest zij weg en heeft ze alleen foto's in het begin kunnen maken waarbij ik nog een beetje bezig ben met een goed tempo en ontspanning. Er zit wel een foto bij waar hij netjes ontspannen loopt en ook een goed tempo heeft. In het begin wil hij namelijk altijd onder mij uit rennen en loopt hij met weggedrukte rug te dribbelen. Gelukkig kan hij steeds sneller ontspannen, deze foto is een van de laatste foto's die ze genomen heeft waar hij dus begint met ontspannen. Hij is helaas niet zo scherp dus ik hoop dat jullie er wel wat mee kunnen. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

[ Afbeelding ]

Lastige foto. Maar ik wil er toch even op reageren. Zie je dat het linkerachterbeen een beetje rechts onder het lijf gaat? De plaats waar dat been staat, zou je verwachten dat je een volte aan het rijden bent. Toch geeft jou lichaam en de rest van het lichaam van je paard dat niet aan.
Dat betekend dat jou paard erg scheef is, hij zoekt balans door z'n been op een niet helemaal toepasselijke manier neer te zetten.
Probeer een beetje met hem te gaan rechtrichten. Dan wordt je paard waarschijnlijk al snel wat meer los in zijn lijf en zal het rennerige ook verminderen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:03

Dat zijn we inderdaad al aan het doen, en we waren een volte aan het rijden. Ik vergeet zelf altijd om ook met mijn lichaam mee te draaien, hij maakt zich ook nog wel eens een beetje recht als hij het moeilijk vind. (Vooral in het begin als hij nog niet helemaal warm is) ik heb altijd minimaal 1 keer in de week les. Meestal zelfs 3 keer, 1 keer grondwerk en 2 rechtricht lessen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:32

Hallo allemaal !
Mag ik me hier ook melden ?
Wij kochten anderhalf jaar geleden een manegepony (na een leaseperiode van 5 maanden).
Ik heb toen al vrij snel (ook al was hij erg sterk aan de voorkant) een dubbelgebroken (en vrij dun, ze hadden er 1 van 18mm dik en enkelgebroken) watertrensje gekocht. Ook rijden we hem met een hele zachte hand, zodra je wat druk zet pakt hij vrij snel vast (ik denk dat hij zich hiermee gewapend heeft tegen een hele harde hand, hij heeft ook in zijn linker mondhoek wat littekenweefsel zitten, linksom is hij ook moeilijker dan rechtsom).
We proberen hem vooral te leren dat hij kan loslaten zonder dat hij pijn ervaart.
Het lijkt erop dat het langzaam aan begint te lukken, zeker na de galop, dan is hij warm gelopen, gaat hij regelmatig zakken. We willen graag leren hoe we hem van daaruit kunnen gaan op en uitbouwen.
Mijn dochter is 11 en rijdt hem het meest, ik hobbel af en toe een rondje mee op zijn rug.
Graag zou ik dan ook een filmpje met jullie willen delen, sommige stukken kun je niet zoveel zien want het was vrij druk in de bak met vrijrijden, hierdoor rijden er mensen voor mijn telefoon langs :D .
Ze heeft veel (groeps)les maar echt veel tijd wordt er dan niet aan het individu besteed dus ik zou graag van jullie tips krijgen.
Het laatste stuk in het filmpje draaft ze overigens uit aan een lange teugel.
Ik hoop dat het lukt het filmpje erop te krijgen......

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:47

Ik vind het voor een 11 jarige op een door de wolgeverfde haflinger al goed uitzien hoor... ja hij is nog erg onrustig met het hoofd.(en daardoor is het wel lastig om rustig contact met de mond te bewaren, teugels zijn vaak te lang).. en activiteit is nog lastig (hij reageert niet meteen als ze weer naar draf wil). Je dochter moet wel oppassen dat ze haar handen niet te breed neer gaat zetten... of haar armen te veel doorstrekt, dus handen bij elkaar, en elleboog gebogen.
Ze mag ook best eerder haar zweepje gebruiken ipv haar hakken op te trekken.
Zou als het mogelijk is wel proberen om half uurtje priveles per week waar dan vooral gaat over houding en activiteit... (en niet zo zeer wend af bij A en rij een volte bij E) Denk dat ze dan met sprongen vooruit gaat want voor de rest vind ik haar vriendelijk rijden.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:54

Evelijn schreef:
Ik vind het voor een 11 jarige op een door de wolgeverfde haflinger al goed uitzien hoor... ja hij is nog erg onrustig met het hoofd.(en daardoor is het wel lastig om rustig contact met de mond te bewaren, teugels zijn vaak te lang).. en activiteit is nog lastig (hij reageert niet meteen als ze weer naar draf wil). Je dochter moet wel oppassen dat ze haar handen niet te breed neer gaat zetten... of haar armen te veel doorstrekt, dus handen bij elkaar, en elleboog gebogen.
Ze mag ook best eerder haar zweepje gebruiken ipv haar hakken op te trekken.
Zou als het mogelijk is wel proberen om half uurtje priveles per week waar dan vooral gaat over houding en activiteit... (en niet zo zeer wend af bij A en rij een volte bij E) Denk dat ze dan met sprongen vooruit gaat want voor de rest vind ik haar vriendelijk rijden.

Bedankt voor je reactie !
Priveles heeft ze denk ik best wat aan :j
Willen we ook zeker gaan doen !
Ze heeft nogal de neiging het zweepje te gebruiken in plaats van haar been, nu gebruikte ze hem wat minder omdat hij haar de week ervoor (na een onterecht tik met de zweep) eraf bokte :=
Ik heb overigens ook een bustrensje (dubbelgebroken en koper) aangeschaft om te kijken of hij daar wat fijner op loopt, volgens mij ligt dat ook wat stiller in zijn mond ?
Vindt je wel dat hij ontspannen loopt ?
Is het zakken wat hij steeds doet inderdaad uit ontspanning, de beginselen van het nageeflijk lopen ?
Hij is van zichzelf best een beetje relaxt, en hij is als manegepony verschrikkelijk dood aan het been geworden. Zijn allemaal dingen om aan te werken, maar eerst het vertrouwen en dan steeds verder uitbouwen. Hij is 8 dus ik denk dat we hem best nog veel kunnen leren (met begeleiding uiteraard).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:01

Oh ja... als ze onterecht gebruikt tja dan moet ze leren haar been beter te gebruiken, lang houden. Ik zou trouwens dat zakken nog niet zien als nageeflijk.. maar meer zoekend.. en denk dat je hem daar ook even de tijd voor moet geven. Eerst maar eens gewoon luisteren naar been. Daarbij kan hij pas echt nageven als de verbinding constant is... en dat lukt gewoon nu nog niet. Paard moet op eigen benen lopen zonder in de hand te hangen (als exmanege paard en haflinger met zware hals is dat tactiek nr. 1) en reageren op been... pas daarna kan je gaan nadenken over nagevelijkheid.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 00:02

Wat ik geleerd heb is het idd wel ontspannen, maar voorlopig nog niet nageeflijk.. Ik ben het met Evelijn eens, en denk dat je dochter veel kan leren van privé les! Ze moet ook nog veel leren, vandaar dat ik zeg voorlopig nog niet nageeflijk. Ze moet eerst zelf leren de teugels op juiste lengte te krijgen en houden. Leren hoe ze haar handen draagt, en leren hoe ze haar paard zo kan laten lopen dat ie ook echt gaat ontspannen. Het begin is er zeker! Ben benieuwd wat dit gaat worden!
Verder vraag ik me af of haar beugels niet nét een gaatje korter moeten... Vind dat het lichtrijden erg moeizaam gaat. Het ziet er zo uit in elk geval. Daardoor bewegen haar benen (dat ook weer niet ten goede komt van het been = reactie) en zit ze achter de beweging aan. Kan komen door het filmpje want ik twijfel heel erg :=. Verder doorzitten.. Maar dat is een kwestie van leren voelen, en les. :j
Leuke haf, en ik ben benieuwd naar meer van jullie in de 'toekomst'.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:10

LoveUggs schreef:
Hier heb ik nog even de filmpjes.

Galop:
[ Video ]
De galop lijkt zo wel mee te vallen maar als je erop zit is dat dus niet zo..

[ Video ]
Hier op de andere hand, hier zie je ook duidelijk dat ze wel de hand op zoekt, maar ook heel erg gaat hangen, en op de voorhand knalt.

Het laatste filmpje krijg ik er op een of andere manier niet op..

Je bent misschien wel een klein beetje groot voor deze pony. Maar t ziet er niet verkeerd uit!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 00:14

LoveAmadeo schreef:
LoveUggs schreef:
Hier heb ik nog even de filmpjes.

Galop:
[ Video ]
De galop lijkt zo wel mee te vallen maar als je erop zit is dat dus niet zo..

[ Video ]
Hier op de andere hand, hier zie je ook duidelijk dat ze wel de hand op zoekt, maar ook heel erg gaat hangen, en op de voorhand knalt.

Het laatste filmpje krijg ik er op een of andere manier niet op..

Je bent misschien wel een klein beetje groot voor deze pony. Maar t ziet er niet verkeerd uit!

Te groot? Nee zeker niet.. :n misschien wat te fors maar daar zijn we mee bezig :j
Ben misschien 3 cm groter dan de eigenaresse haha. Verder bedankt.

Hoop binnenkort weer wat materiaal te hebben!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:45

LoveUggs schreef:
Wat ik geleerd heb is het idd wel ontspannen, maar voorlopig nog niet nageeflijk.. Ik ben het met Evelijn eens, en denk dat je dochter veel kan leren van privé les! Ze moet ook nog veel leren, vandaar dat ik zeg voorlopig nog niet nageeflijk. Ze moet eerst zelf leren de teugels op juiste lengte te krijgen en houden. Leren hoe ze haar handen draagt, en leren hoe ze haar paard zo kan laten lopen dat ie ook echt gaat ontspannen. Het begin is er zeker! Ben benieuwd wat dit gaat worden!
Verder vraag ik me af of haar beugels niet nét een gaatje korter moeten... Vind dat het lichtrijden erg moeizaam gaat. Het ziet er zo uit in elk geval. Daardoor bewegen haar benen (dat ook weer niet ten goede komt van het been = reactie) en zit ze achter de beweging aan. Kan komen door het filmpje want ik twijfel heel erg :=. Verder doorzitten.. Maar dat is een kwestie van leren voelen, en les. :j
Leuke haf, en ik ben benieuwd naar meer van jullie in de 'toekomst'.

Dit is een filmpje van een maand of 8 terug, hier reden we nog met een veelzijdigheidszadel (zat ze dus korter) en deed ze haar best om het er netjes uit te laten zien (het eerste filmpje was ze een beetje aan het freewheelen :D ). Misschien dat het ene iets beter beeld geeft, echter hier was hij nog niet zoveel op zoek naar je hand (dat ontspannen en zakken zeg maar).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 15:58

Ja ik vind haar daar prettiger lichtrijden, dus misschien de beugels toch even een gaatje korter doen. :j
Heb niet het hele filmpje bekeken, heb daar het geduld niet voor. := Benen hangen ook een stuk stiller, en het ziet er rustiger uit dan het eerste filmpje. :j

Voor wie toch nog even wat foto's van Gas wil zien; LoveUggs @ [ITP] 24 jarige Gaspard weer eens ITP! even spammen :=
In het topic staat wat we doen, zijn totaal niet meer met dressuur bezig, gewoon lekker rijden.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:19

Wat ik mij afvraag...
Als ik met Elina bezig ben in de paddock, zoals vandaag, als ik gewoon geen tijd heb om te rijden, maar wel met haar wil bezig zijn doen we soms wat VD.
Nu, altijd als ik dan rond stap in de paddock en zij volgt naast mij, zet zij zichzelf in die hele opgerichte houding zoals ook met het rijden. Waarom doet ze dat? Heb haar ook eens wat laten lopen gewoon aan touwhalster en aan touw, maar ze geeft eigenlijk helemaal geen tekenen van ontspanning dan (terwijl ze wel mooi in stap 2 passen overstapt en in draf mooi achterhand meeneemt)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:03

_Michelleee schreef:
Wat ik mij afvraag...
Als ik met Elina bezig ben in de paddock, zoals vandaag, als ik gewoon geen tijd heb om te rijden, maar wel met haar wil bezig zijn doen we soms wat VD.
Nu, altijd als ik dan rond stap in de paddock en zij volgt naast mij, zet zij zichzelf in die hele opgerichte houding zoals ook met het rijden. Waarom doet ze dat? Heb haar ook eens wat laten lopen gewoon aan touwhalster en aan touw, maar ze geeft eigenlijk helemaal geen tekenen van ontspanning dan (terwijl ze wel mooi in stap 2 passen overstapt en in draf mooi achterhand meeneemt)....

Hoe gespannen ben je zelf?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:04

Joolien schreef:
_Michelleee schreef:
Wat ik mij afvraag...

Hoe gespannen ben je zelf?

Niet, want ik zit er niet op :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:05

Heeft ze last van haar rug?
En hoe is haar exterieur? Sommige paarden hebben gewoon een hele verticale hals.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:06

loveulla94 schreef:
Heeft ze last van haar rug?
En hoe is haar exterieur? Sommige paarden hebben gewoon een hele verticale hals.

Laat jaarlijks 2 x checken en ze zit altijd wel vast volgens osteo...
Foto's in profiel en hier 1 of 2 pag's terug, de palomino ;)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:07

Zal na het eten even kijken en het kan best zijn dat ze daarom haar rug zo vastzet/wegdrukt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:12

Is dit topic al niet 21 paginas over de grens? Of mogen we tot 500?