Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:30

loriene schreef:
Correctie...Ze heeft een vliegende galopwisseling gesprongen.

Zij of haar paard................... :) :) (grapje)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:31

Ik vind het juist humor dat u concrete vragen ontwijkt. Wat u van Nederlandse termen denkt, dat weten we ondertussen al, maar als ik vraag naar het waarom, dan omzeilt u deze vraag (bewust?) zeer tactisch.
Hierbij nogmaals en hopelijk glipt die deze keer niet door de mazen van het net.

Gini schreef:
Een vliegende wissel is synoniem voor changement.
Net zoals penalty voor strafschop.
Een goal voor een doelpunt.

Of bij tennis, breekpunt voor break point.
Of misschien liever basketbal waar double-dribble en second dribble synoniemen zijn.

Mag ik vragen waarom u dat in de paardensport anders ziet?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:32

Professor schreef:
loriene schreef:
Correctie...Ze heeft een vliegende galopwisseling gesprongen.

Zij of haar paard................... :) :) (grapje)

Het paard sprong en zij zat erop. :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:33

Loriene er schiet me nog iets te binnen. Eerder werd gezegd dat pony- en paardenproeven hetzelfde zijn. Maar de Z2 proeven bij de pony's zijn toch anders? Dat zijn toch FEI proeven die in alle landen gereden worden dacht ik. En die vliegende wissel zit er niet in meen ik. Gaat je dochter daarom Z1 starten bij de paarden loriene of is het omdat ze verwacht dat het niveau bij de paarden hoger zal zijn?
En nu ik toch aan het vragen ben, is haar instrukteur het eens met het niveau waarop ze start? Vaak zie je toch wel dat ruiters sneller willen dan de instrukteurs. Maar dat hangt denk ik ook van je instelling af.

Zoals ik bijvoorbeeld Burl heb leren kennen in dit topic gaat zij niet op pad om 60% te halen maar streeft ze naar veel meer. Hoe doen jullie dat allemaal bij je leerlingen, raad je ze af om (hoger) te starten als jullie het niet goed genoeg vinden? En luisteren ze naar jullie adviezen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:43

Professor schreef:
En Hermelientje moet niet steeds dingen uit het verband halen, en mensen dingen in de mond leggen, en doen of ze de moeder van dit forum is amen.

En wat ben jij dan van dit forum? De dictator? Met je belerende 'Men kan zien...'waar bijna elke zin mee begint? En als je er anders over denkt dan ben je de 'zwakste schakel'? Tot ziens?

Electra63 schreef:
Hermelien heeft anders duidelijke, goed onderbouwde berichten. Zij is duidelijk een "fan" van de britse dressuurruiters, zonder daarbij andere internationale dressuurruiters af te katten. Ik weet dat zij een Spaans paard heeft, maar toch kat zij niet de KWPN-ers af. Ik, en vele andere meelezers lezen graag de fijne berichten van Hermelien. In tegenstelling tot de brrichten van sommige andere posters. Ik wilde dat meer bokkers zo "open-minded" waren als Hermelien. Dat zou de sfeer en de discussies ten goede komen!!

Volkomen mee eens.

Professor schreef:
Humor mag waarschijnlijk niet?

Tuurlijk? Wanneer begin je? :)

Professor schreef:
Denk dat men tegenwoordig niet rechtuit zijn eigen mening schrijft en wat men geleerd heeft mag schrijven,

Dat mag zeker. Maar jij zet jouw mening altijd neer als voldongen feiten. En dat is een beetje het probleem. Er is dan geen ruimte meer voor andere meningen. Wat jij hebt geleerd is waarheid en de rest is nonsens.

loriene schreef:
Dochter heeft een paar dagen geleden voor het eerst een wissel met de E pony gesprongen.Pony pikte het best wel goed op.

Oh oh... verkeerde terminologie

Professor schreef:
Kijk en daar valt iedereen mij over aan, juist over dat ik dan vraag een changement bedoelde u waarschijnlijk???????????

Hoe voorspelbaar... -O-

Als iemand tegen mij zegt 'ik heb een wissel gesprongen...' dan begrijp ik precies wat die bedoelt hoor. En ik geloof de rest hier ook. Ik vind het top Loriene! Het is altijd weer fijn en een overwinning als iets lukt. Hoe hebben jullie er naar toe gewerkt? Wat was jullie aanpak om toe te werken naar het springen van de wissel? Ging het meteen in een keer? Liep je ook nog ergens tegen aan? (Vlak of scheef gesprongen bijvoorbeeld?)

nombrado schreef:
professors zijn zwaar emotioneel afwezig....grote ego en alleen hun wil en kennis is wet
vandaar dat hij die naam gekozen heeft hahahahahaha

:D :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:44

Gini schreef:
Ik vind het juist humor dat u concrete vragen ontwijkt. Wat u van Nederlandse termen denkt, dat weten we ondertussen al, maar als ik vraag naar het waarom, dan omzeilt u deze vraag (bewust?) zeer tactisch.
Hierbij nogmaals en hopelijk glipt die deze keer niet door de mazen van het net.

Gini schreef:
Een vliegende wissel is synoniem voor changement.
Net zoals penalty voor strafschop.
Een goal voor een doelpunt.

Of bij tennis, breekpunt voor break point.
Of misschien liever basketbal waar double-dribble en second dribble synoniemen zijn.

Mag ik vragen waarom u dat in de paardensport anders ziet?

Heb uw vraag helaas overlezen, sorry komt dat ik met een mobieltje onderweg was.
Een vliegende wissel zou dan moeten heten een vliegende galopwissel.
En niet een vliegende wissel wanneer men juist de vertalingen ziet bij andere sporten zijn die veel zuiverder.
Strafschop is juist dat is een penalty kick, voorheen had je nog free kick nu vrijeschop enz...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:44

Electra63 schreef:
Hermelien heeft anders duidelijke, goed onderbouwde berichten. Zij is duidelijk een "fan" van de britse dressuurruiters, zonder daarbij andere internationale dressuurruiters af te katten. Ik weet dat zij een Spaans paard heeft, maar toch kat zij niet de KWPN-ers af. Ik, en vele andere meelezers lezen graag de fijne berichten van Hermelien. In tegenstelling tot de brrichten van sommige andere posters. Ik wilde dat meer bokkers zo "open-minded" waren als Hermelien. Dat zou de sfeer en de discussies ten goede komen!!

Ik lees de berichten van Hermelien ook graag.

Alleen, heel soms, interpreteert ze berichten niet helemaal zoals ze bedoeld zijn (ik 'spreek' nu even voor mezelf)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:46

Ja Z2 pony`s is anders dan de proeven bij de paarden.
FEI proeven ja.
Geen vliegende galopwissels en bij de paarden moet je ook appuyeren in galop(niet alle proeven volgens mij).
Onze pony`s kennen de vliegende galopwissel niet.Dus die moeten ze leren en dat kost tijd,in de tussentijd start ze dus Z1 om toch een beetje in het wedstrijdritme te blijven.
Hier is het zo dat we pas overgaan naar een hogere klasse wanneer het thuis goed bevestigd is,daarna pas op vreemd terrein.
Muriël(onze dochter)haar instructeur wil vaak vlugger over dan wij,meestal hou ik dat tegen omdat ik zie dat het nog niet goed genoeg is om over te gaan naar een hogere klasse.
Muriël zelf wil ook dat het in de proef goed gaat dus thuis moet het gewoon eerst goed gaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:47

murphy102 schreef:
Hermelientje schreef:
En als vroeger alles zo goed was dan had Ernest van Loon zijn stukjes niet hoeven schrijven. Over aangesnoerde neusriemen gesproken, die foto in Ruiters en Rechters toont wel een kampioen van het aansnoeren.

Hermelientje, volgens mij suggereert níemand hier dat het vroeger allemaal beter was.
Sterker nog, ikzelf kan een heel boek schrijven over wat er allemaal niet goed ging.

Het ging over discipline.
Het goede van vroeger zit hem in de gedisciplineerde opleiding van paard en ruiter en in de gehele omgang met het paard. Iets waar je je hele leven profijt van hebt. En dát mis ik nu tot op het hoogste niveau.
Dát was de kern van míjn boodschap.
Discipline betekent ook WACHTEN tot een paard ergens (aan de volgende stap) aan toe is en ook dát mis ik hedentendage.
In mijn optiek is het zo dat het paard nl. het tempo van zijn opleiding bepaalt en niet de ruiter, zoals dat nu gebeurt.

Vwb de "aansnoer"-foto's van Ernest v. Loon, dat zijn foto's van willekeurige wedstrijdruiters van vroeger, waarin dus zeker ook weer blijkt dat alles vroeger óók niet goed ging.
Het trieste nú is dat de "aansnoer"-kampioenen zich tegenwoordig veelal begeven op top- en subtopniveau.
De Hengstenkeuring komt er weer aan eind van de maand. Ik zou zeggen ga eens kijken bij de losrijbaan en "geniet"...

In ieder geval zo "gedisciplineerd" dat elk paard op dezelfde wijze werd gedisciplineerd.
Want ja ;) de duitse "klassieke" manier past natuurlijk bij ieder paard -O-

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:51

Hermelientje schreef:
Zoals ik bijvoorbeeld Burl heb leren kennen in dit topic gaat zij niet op pad om 60% te halen maar streeft ze naar veel meer. Hoe doen jullie dat allemaal bij je leerlingen, raad je ze af om (hoger) te starten als jullie het niet goed genoeg vinden? En luisteren ze naar jullie adviezen?

Ik heb dan geen leerlingen :) maar ik streef wel naar meer dan 60%. In de training moet het wel zo goed gaan dat dat mogelijk moet zijn. Ik heb een instructrice die ook jurylid is, dus tegen de tijd dat ik weer ga starten gaan we altijd wat meer proefgericht trainen. Mijn vorige paard had helaas wel vaak last van wat spanning op wedstrijd. Dus om dat net zo te rijden als thuis was extra moeilijk. Dat kun je helaas niet helemaal oplossen thuis, dat moet in de ring gebeuren. Dus daarom kon het wel zijn dat ik tevreden kon zijn met 60%, als het op dat moment bijvoorbeeld gelukt was de spanning af te laten vloeien tijdens de proef. Terwijl ik dan weet dat het eigenlijk nog vee beter had gekund. Wat ik dan eigenlijk ook wel weer frustrerend vond, maar dan zie ik het als 'work-in-progress'. Ik moet wel zeggen dat ik door de jaren heen steeds kritischer wordt wanneer ik het thuis goed genoeg vind gaan om op wedstrijd te gaan. Misschien omdat ik het hele riedeltje van B tm Z nu met verschillende paarden een aantal keer doorlopen heb en nu meer besef wat er nodig is om een goede proef neer te zetten.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:05

Wat was jullie aanpak om toe te werken naar het springen van de wissel? Ging het meteen in een keer? Liep je ook nog ergens tegen aan? (Vlak of scheef gesprongen bijvoorbeeld?)

De allereerste keer was bij een andere instructeur.Hier moest ze in contra in een hoek de hulpen geven voor de wissel en zeg maar de pony omgooien(begrijpen jullie dat?)
Met deze methode sprong ze voor wel maar achter niet.

Andere methode ....pony steeds meer verzameld laten springen tot het moment dat ze haast stilstaat en achter haast huppelt(met meer spanning)en dan de hulpen geven en de wissel rijden.
Deze methode werkt dus wel bij de pony want ze sprong achter dus mee,wel vlak gesprongen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:23

loriene schreef:
Wat was jullie aanpak om toe te werken naar het springen van de wissel? Ging het meteen in een keer? Liep je ook nog ergens tegen aan? (Vlak of scheef gesprongen bijvoorbeeld?)

De allereerste keer was bij een andere instructeur.Hier moest ze in contra in een hoek de hulpen geven voor de wissel en zeg maar de pony omgooien(begrijpen jullie dat?)

Andere methode ....pony steeds meer verzameld laten springen tot het moment dat ze haast stilstaat en achter haast huppelt(met meer spanning)en dan de hulpen geven en de wissel rijden.
Deze methode werkt dus wel bij de pony want ze sprong achter dus mee,wel vlak gesprongen.

Wat men doen kan, is op de grote volte in contragalop gaan de grote volte sluiten tot dat men voelt dat het bijna niet meer gaat, en dan de vliegende galopwissel in zetten, het is meestal een timings fout van de ruiter die de hulp te laat werkelijk inzet, maar dat lukt meestal wanneer men dit vanuit contra galop op de grote volte beoefend zoals boven beschreven, en nooit te veel achter elkaar doorgaan hiermee, gewoon af en toe er tussendoor.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:29

Ze heeft net weer even gereden en heb een wissel op film.
Ze oefent de vliegende galopwissel 2 of soms 3 keer en dan weer het gewone werk.
Ze is ook nog maar net begonnen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:32

Professor schreef:
Heb uw vraag helaas overlezen, sorry komt dat ik met een mobieltje onderweg was.
En niet een vliegende wissel wanneer men juist de vertalingen ziet bij andere sporten zijn die veel zuiverder.
Strafschop is juist dat is een penalty kick, voorheen had je nog free kick nu vrijeschop enz...

Ik lees dit hele topic al zo ongeveer mee, omdat ik het erg leerzaam vind, maar nou wil ik toch even wat kwijt. Wat kun jij (professor) ontzettend doordrammen over alle terminologie zeg!
Als je dan toch al zo precies bent in je terminologie en jezelf een professor noemt, doe dan ook wat aan je spelling.

Het lijkt wel een soort van baas boven baas idee. Daarbij lijk je het elke keer beter te weten dan een ander. Dit irriteert me mateloos.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:36

loriene schreef:

Ja, ik begrijp het :)

Wat ik wel goed vind werken is het volgende: je rijdt op de linker hand in contragalop (dus rechtergalop) en dan ga je je paard licht travers naar links stellen. Op het moment dat je paard daarin goed meewerkt sluit je je buitenhand en geef je de hulp en neem je de voorhand ook mee naar binnen. Op een een of andere manier lukt het dan wel vaak :)

Ik las overigens in het artikel van Ingrid Klimke dat zij heel vaak gebruik maakt van balken op de ac lijn als ze de wissel aanleert. Zij ervaart dan niet dat de paarden gaan naspringen. Uiteindelijk denk ik dat met dit soort dingen het ook gewoon zoeken is naar een manier doe voor jou en je paard werkt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:46

Supervixen schreef:
Ik lees dit hele topic al zo ongeveer mee, omdat ik het erg leerzaam vind, maar nou wil ik toch even wat kwijt. Wat kun jij (professor) ontzettend doordrammen over alle terminologie zeg!
Als je dan toch al zo precies bent in je terminologie en jezelf een professor noemt, doe dan ook wat aan je spelling.

Het lijkt wel een soort van baas boven baas idee. Daarbij lijk je het elke keer beter te weten dan een ander. Dit irriteert me mateloos.

Dan begrijpt u niet wat ik bedoel, en in vele studie richtingen word juist aan een juiste terminologie vastgehouden, en dat irriteert mij mateloos dat men dat juist in de paardensport dat door elkaar haalt.
En dat allemaal achter elkaar aanhollen en blind de sloot in springen mentaliteit vind ik ook zeer bevreemdend. En sorry mijn spelling en de fouten die ik maak, dat heeft een andere oorzaak. En dat meelezen van u is leuk, maar het is een forum afdeling discussie, en discussie heet ook eraan mee doe. En het moeilijke is bij geschreven tekst dat men de reactie van de ander niet ziet of kent en dat is het grote manco, denk dat live discussies een heel ander beeld zou geven van bepaalde personen op de fora.
Die mij kennen weten dat ik niet een verstijfde boekenwurm ben, dat ik juist een praktijk mens ben die belezen is. En mijn nickname ach die is spontaan gekomen na tientalle malen en naam in te geven en elke keer was deze al voorhanden, en toen heb ik deze naam in gegeven, snap niet dat men zich daar aan stoort. Wanneer men mijn avatar ziet weet dat ik van humor hou.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:53

Professor schreef:
horseyfries schreef:
Belgische proeven: vliegende galopwissel.

Het is doodnormaal Nederlands en het wordt tijd dat iemand die zich Professor durft te noemen zich inspant voor die titel en zichzelf bijschoolt in de meer recente terminologie.....

Vlaams is geen Nederlands.

Om hier nog even over door te zagen:
Om het voor eens en voor altijd duidelijk te maken: de standaardtaal, (AN) die men in Nederland en België schrijft (en af en toe nog praat) is dus helemaal dezelfde.
Kijk maar naar het Groot Dictee der Nederlandse taal: nederlanders en belgen mogen hieraan meedoen en de twee presentatoren zijn een belg en een nederlander.

Inderdaad, het 'vlaams' kan wel afwijken, maar alleen als je met vlaams de tussentaal of zelfs het dialect bedoelt. Maar dit geldt natuurlijk ook voor alle 'hollandse' dialecten.

En nu lees ik weer graag mee met de zinvollere, inhoudelijke discussies :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:57

Professor schreef:
Supervixen schreef:

Dan begrijpt u niet wat ik bedoel, en in vele studie richtingen word juist aan een juiste terminologie vastgehouden, en dat irriteert mij mateloos dat men dat juist in de paardensport dat door elkaar haalt.
En dat allemaal achter elkaar aanhollen en blind de sloot in springen mentaliteit vind ik ook zeer bevreemdend. En sorry mijn spelling en de fouten die ik maak, dat heeft een andere oorzaak. En dat meelezen van u is leuk, maar het is een forum afdeling discussie, en discussie heet ook eraan mee doe. En het moeilijke is bij geschreven tekst dat men de reactie van de ander niet ziet of kent en dat is het grote manco, denk dat live discussies een heel ander beeld zou geven van bepaalde personen op de fora.
Die mij kennen weten dat ik niet een verstijfde boekenwurm ben, dat ik juist een praktijk mens ben die belezen is. En mijn nickname ach die is spontaan gekomen na tientalle malen en naam in te geven en elke keer was deze al voorhanden, en toen heb ik deze naam in gegeven, snap niet dat men zich daar aan stoort. Wanneer men mijn avatar ziet weet dat ik van humor hou.

Ook al is je nickname dan "onbewust" gekozen, je probeert hem wel eer aan te doen.
Het soort "baas boven baas" en het iedere keer "beter" weten, speel je heel vaak op de man en niet op de bal.
Ben daar in het "verleden" regelmatig ingetrapt en probeer dat nu in ieder geval te voorkomen.

Het is inderdaad een discussie en dan zou ik zeggen; "Bij een discussie zijn er meerdere meningen en die hoeven niet hetzelfde te zijn aan die van jou"
Respect is belangrijk in een discussie, ook al ben je het niet eens met die ander.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:58

Professor schreef:

Ja, je hebt je punt inmiddels wel meerdere keren gemaakt. Maar ik en vele anderen hier, begrijpen van elkaar vaak prima wat we bedoelen en storen zich daar dus niet of nauwelijks aan. Dus je kunt dat ook gewoon accepteren en er over ophouden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:02

Professor schreef:

Bedankt voor uw antwoord.
Ik snap echter niet waarom u 'vliegende' in het vet hebt gezet, volgens mij moest dit 'galop' zijn, daar dit het enige is wat afwijkt van mijn term.
Maar is het dan zo slecht om in spreektaal, tijdens training, tijdens discussies,... deze termen te gebruiken? Ik begrijp dat theoriehandboeken deze correctheid wel moet hanteren, maar in de dagelijkse omgang is men toch niet zo stug om slechts aan 1 term de juiste betekenis toe te kennen. Dat erodeert het taalgebruik en dat komt communicatie absoluut niet ten goede. Taal moet in de eerste plaats functioneel zijn. Zoals eerder vermeld in dit topic: 'maak een tempowisseling naar middengalop' is dan misschien de correcte term maar is niet functioneel wanneer je in een dubbelsprong zit. Het woord 'GAS!' is dan misschien niet de correcte uitdrukking, maar qua functionaliteit fungeert het prima. Maar uiteraard is dat een persoonlijke voorkeur: correctheid of functionaliteit. Alleen probeert u de voorkeur van anderen om te buigen naar die van u, nog meer, u noemt de voorkeur van andere foutief en slecht. Beknotting van de vrije meningsuiting is dat.

Wanneer een voetbaltrainer na een gemene tackle in het strafschopgebied zegt: "leg de bal maar op de stip", staan de spelers ook niet doelloos toe te kijken niet wetende wat te doen. Nee, zij weten dat de trainer daarmee bedoelt dat er en strafschop/penalty genomen mag worden. Taal is zoiets mooi, het geeft ons de mogelijkheid om ons op verscheidene manieren uit te drukken. Ik zou nog een heel verhaal kunnen afsteken over metonymie en metafoor, maar dat zou niet thuis horen in deze discussie.
Laatst bijgewerkt door Gini op 13-01-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:02

Professor schreef:
En Hermelientje moet niet steeds dingen uit het verband halen, en mensen dingen in de mond leggen, en doen of ze de moeder van dit forum is amen. *\o/*

Kijk eens in de spiegel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:03

Professor schreef:
Humor mag waarschijnlijk niet?
Ze komt bij mij over als een moedertje wat steeds weer iedereen op de vingers tikt, en dat zo slim (duitse slim) dat niemand het erg vind. Helaas kan ik dat niet en leer dat ook niet meer en wil dat niet.
Onderbouwen tja, weet niet Josef Neckermann had toen geld en dat had John Swaab ook door zijn toenmalige huwelijk, maar Josef Neckermann haalde de top en een John Swaab niet die reed alleen maar mee op paarden die kant en klaar waren.
Dus alles is relatief.

Net als berichten hier op zeker?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:04

horseyfries schreef:
Belgische proeven: vliegende galopwissel.

Het is doodnormaal Nederlands en het wordt tijd dat iemand die zich Professor durft te noemen zich inspant voor die titel en zichzelf bijschoolt in de meer recente terminologie.....

Sommige dingen zijn onmogelijk.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:10

Supervixen schreef:
Professor schreef:

Ik denk dat heeeeeeeeeeel veel mensen zich aan hem storen, mijn advies: net als bij kleine kindertjes, gewoon negeren. Dan leren ze het vanzelf.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:16

Damned schreef:
Om hier nog even over door te zagen:
Om het voor eens en voor altijd duidelijk te maken: de standaardtaal, (AN) die men in Nederland en België schrijft (en af en toe nog praat) is dus helemaal dezelfde.
Kijk maar naar het Groot Dictee der Nederlandse taal: nederlanders en belgen mogen hieraan meedoen en de twee presentatoren zijn een belg en een nederlander.

Inderdaad, het 'vlaams' kan wel afwijken, maar alleen als je met vlaams de tussentaal of zelfs het dialect bedoelt. Maar dit geldt natuurlijk ook voor alle 'hollandse' dialecten.

En nu lees ik weer graag mee met de zinvollere, inhoudelijke discussies :)

U bedoeld Nederlandse dialecten. Net zoals men Belgen heeft en daarin het verschil heeft tussen Vlaanderen en Wallonië, sorry maar niet iedere Nederlander is ook Hollander.