Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:49

knollentuin schreef:
*zucht heel diep,telt tot 10* maar zegt t toch...dit staat toch ook al een aantal pagina'sterug? dus toch herhaling?

kan zijn, maar als ik dan zie, dat ze hier de oplossing gaan maken, door een paard schouder voor te vragen of te buigen,om het zo in de spieren recht te krijgen? waar ben je als ruiter dan mee bezig? heb je het wel begrepen dan?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-02-11 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:50

ja,maar enkele seconden....ik heb mijn hengst in de wei best weleens een wissel zien maken.
Maar echt niet 17 stuks om de pas hoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:54

nombrado schreef:
knollentuin schreef:
*zucht heel diep,telt tot 10* maar zegt t toch...dit staat toch ook al een aantal pagina'sterug? dus toch herhaling?

kan zijn, maar als ik dan zie, dat ze hier de oplossing gaan maken, door een paard schouder voor te vragen of te buigen,om het zo in de spieren recht te krijgen? waar ben je als ruiter dan mee bezig? heb je het wel begrepen dan?

ik weet dat jij het niet snel met iets eens bent en je moeilijk ombuigt met iemands mening,maar je bent t er toch wel mee eens dat je als je zelf ergens last van hebt bv links,je je dan links onttrekt of elders in je lichaam compenseerd,en dat een dier dat ook zal doen? dat je dus onbewust spieren rondom het probleem gebied nog korter maakt? en dat je dan door buigen,de spieren stimuleerd losser te worden dat dat helpt?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:55

Zo ik kom er weer even tussendoor met een vraag. Ik loop nou al heel lang met deze vraag en kom niet op het antwoord en ben het gister wéér vergeten te vragen in mijn les.
Wat is aanleuning precies? En waarom rijden we een paard met aanleuning? En hoe voelt de juiste aanleuning?

Graag alleen mensen reageren met een beetje zinnige antwoorden ;) het is een vraag waar ik al enige tijd mee rondloop, ik voel het niet en ik snap het niet. Rijkunstig gevoel moet je ontwikkelen maar als je het theoretisch snapt kun je er veel beter een beeld bij vormen en dat uiteindelijk verder ontwikkelen in het zadel. Het beeld moet even tot mij doordringen vandaar dat ik alleen mensen vraag te reageren die deze vraag kunnen beantwoorden en niet de boel gaan lopen verzieken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:55

nombrado, ik wens je veel plezier met het voeren van een discussie met vooral jezelf.
Ik ga niet meer reageren op jouw posten. Ik heb het een tijd geprobeerd, maar zodra het door jou gewenste antwoord er niet tussen lijkt te zitten blijf je erover doorzemelen.

Daarnaast kom je alleen maar met je eigen verhalen waarbij je jezelf ook nog eens tegen lijkt te spreken en absoluut niet iets kan bewijzen of aantonen door middel van beeldmateriaal of wetenschappelijk bewijs.

Wanneer iemand een andere mening toebedeeld is reageer je alsof het de stomste idiote gedachtes zijn van diegenen en trek je conclusies die kant noch wal raken.

Ik lees dat er meerderen zijn die zich storen aan jouw reacties in dit topic en wil je dan ook vriendelijk verzoeken om je reacties te veranderen of gewoon een eigen rechtrichtdiscussietopic (galgje :P) te starten. Wanneer je daar geen zin in hebt kan je klikken op "geplaatst" in een post van jezelf en dan zie je alle posten die jezelf geplaatst hebt. Die kan je dan gaan lezen want dat zijn waarschijnlijk de enige reacties in dit topic waar je achter staat.

Alvast bedankt!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:56

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

aanleuning voelt alsof je glaasjes water met je handen draagt. licht of iets zwaarder en het verandert telkens een beetje. het paard vertrouwt op het bit en wil er contact mee maken.

edit: klotserig kan verkeerd worden uitgelegd
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

je vraagt lichte stelling op de hoefslag omdat zoals al eerder is beschreven de schouder smallerzijn dan de heupen, dus wil je het paard recht laten sporen rij je altijd de buiten schouder van de wand af, simpel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:00

aanleuning is het contact dat t paard maakt aan de teugel als hij ontspannen is en met de onderkaak tegen de teugel drukt en je als ruiter het gevoel hebt dat alle beweging van het paard doorvloeit van achter naar voren zonder blokkades. dus een actief ondertredend achterbeen een omhoog welvende dragende rug en een ontpannen hals. de bovenlijn van het paard is aangespannen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:01

quadripes schreef:
aanleuning voelt alsof je glaasjes water met je handen draagt. licht of iets zwaarder en het verandert telkens een beetje. het paard vertrouwt op het bit en wil er contact mee maken.

Heeft het paard ook altijd contact met je hand in de juiste aanleuning? Soms loopt mijn paard namelijk in een juiste houding maar is er sprake van een heel licht contact. Ik voel haar mond (als het ware) maar ze hangt niet. Ze loopt eigenlijk op haar eigen benen en heel los door het lichaam maar wat ik al zei ik voel 'niets' in mijn hand. Ze kruipt dan overgens niet achter de teugel.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:02

aanleuining is een heel complex iets waarbij alles moet kloppen er komt binnenkort een boek over uit , waarbij meerdere kundige mensen antw. gaan geven op deze vraag tzt marlies zal ik je dat pb 'en

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:03

xmarliez schreef:
quadripes schreef:

Heeft het paard ook altijd contact met je hand in de juiste aanleuning? Soms loopt mijn paard namelijk in een juiste houding maar is er sprake van een heel licht contact. Ik voel haar mond (als het ware) maar ze hangt niet. Ze loopt eigenlijk op haar eigen benen en heel los door het lichaam maar wat ik al zei ik voel 'niets' in mijn hand. Ze kruipt dan overgens niet achter de teugel.

dat kan valse lichtheid zijn iets wat het paard zich gewoon heeft gemaakt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:03

Dankje, klinkt interessant!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:03

xmarliez schreef:
quadripes schreef:

voel niets? als het gewicht van de teugel in de hand is, is dat voldoende, als je haar mond voled en ze is niet zwaar is dat juist dat geen wat je wil

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:04

knipperdeknip, ze waren me voor ;)

Moll

liberty22 schreef:
xmarliez schreef:

dat kan valse lichtheid zijn iets wat het paard zich gewoon heeft gemaakt.

dan is er geen achterhand gebruik, gaast het paard niet over de rug, en is de bovenhals spier hoegenaamd niet aanwezig

quadripes

aanleuning is afhankelijk van het paard, sommige paarden zijn heel licht, andere voelen wat zwaarder aan. maar het paard moet altijd op eigen benen lopen, want anders heb je geen aanleuning dan gebruikt het paard gewoon het bit als steun.

aanleuning is hetgeen dat het paard moet maken, contact onderhou je zelf. dus het is eigenlijk een heen en weer communicatie tussen mond (en dus eigenlijk het hele paard) en je hand.

via de aanleuning kun je voelen of een paard goed doortreedt of niet. en dan kun je dat herstellen door een juiste hulp te geven. natuurlijk wordt dat in de loop van de africhting steeds 'fijner'.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:05

maar dan moet ze de hand wel ten allertijde ook volgen , niet bijv. een seconde later als je je hand geeft maar per direct toch?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:06

@ Moll, ja dat bedoel ik :D ik had 'niets' niets voor niets tussen haakjes gezet. Ik voel haar mond, de beweging en de lichtheid maar ik voel geen 'vaste' verbinding in de zin van druk op mijn teugel of iets dergelijks.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:06

ja het paard moet altijd aanleuning willen behouden. dus ter controle kun je checken of ze dat doen of niet. als je paard niet halsstrekt bij het volledig vrijgeven van de teugel, heb je geen aanleuning gehad maar liep het dier in een valse knik. als het paard op de voorhand klettert als je dit doet, dan heeft het het bit als steun gebruikt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:07

marlies: ik schreef al het voelt niet als vast, maar het verandert met elke stap een beetje. of nouja, verandert, het is nooit elke pas exact hetzelfde. het is niet stug, het is dynamisch, verend.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 28-02-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

xmarliez schreef:
Zo ik kom er weer even tussendoor met een vraag. Ik loop nou al heel lang met deze vraag en kom niet op het antwoord en ben het gister wéér vergeten te vragen in mijn les.
Wat is aanleuning precies? En waarom rijden we een paard met aanleuning? En hoe voelt de juiste aanleuning?

Graag alleen mensen reageren met een beetje zinnige antwoorden ;) het is een vraag waar ik al enige tijd mee rondloop, ik voel het niet en ik snap het niet. Rijkunstig gevoel moet je ontwikkelen maar als je het theoretisch snapt kun je er veel beter een beeld bij vormen en dat uiteindelijk verder ontwikkelen in het zadel. Het beeld moet even tot mij doordringen vandaar dat ik alleen mensen vraag te reageren die deze vraag kunnen beantwoorden en niet de boel gaan lopen verzieken.

eerlijk gezegd?
zou ik dit aan je instructeur vragen

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

haar instructeur en vorige instructeur hebben haar inmiddels al geantwoord :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:08

Oke, dat klinkt logisch voor mij. Dankje!

nombrado, doe ik ook maar zoals ik zei ben ik dat wéér vergeten. Maar gelukkig weet mijn instructeur nu dat ik met deze vraag zit dus kunnen we het de volgende les uitvoerig bespreken :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:08

xmarliez schreef:
@ Moll, ja dat bedoel ik :D ik had 'niets' niets voor niets tussen haakjes gezet. Ik voel haar mond, de beweging en de lichtheid maar ik voel geen 'vaste' verbinding in de zin van druk op mijn teugel of iets dergelijks.

das dus super
er hoort geen vaste verbinding te zijn
2 veertjes in de hand/vinger is voldoende