Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lusitana schreef:Maar ik vind zelf een van de dingen in de dressuurwedstrijd juist dat men moet aantonen om met een paardenmond om te kunnen gaan. Een van de grootste uitdagingen in de hele scholing is om een mond onbedorven te houden. Dat het in de praktijk heel anders is op wedstrijden, is een ander verhaal.
JoviBan schreef:Lusitana schreef:Maar ik vind zelf een van de dingen in de dressuurwedstrijd juist dat men moet aantonen om met een paardenmond om te kunnen gaan. Een van de grootste uitdagingen in de hele scholing is om een mond onbedorven te houden. Dat het in de praktijk heel anders is op wedstrijden, is een ander verhaal.
Ach welnee, hoe kom je daar toch bij. Dat is het doel van de dressuur helemaal niet.
Het is toch te zot voor woorden om een stuk metaal in de paardenmond te leggen en dan vervolgens in een reglement zetten "En nu moet iedereen laten zien dat ze daarmee om kunnen gaan".![]()
En ondertussen..., die arme paarden..., al die ruiters die helemaal niet met dat stuk metaal in die gevoelige monden kunnen omgaan.
Fijn reglement.
hannesjeh schreef:Voorbeeld:
Als ik een super scherp bid in mijn paard zijn mond hang en ik laat de teugels los hangen gebeurt er niks, ze voelt er nog niet eens iets van. Het is allemaal de hand van de ruiter.
hannesjeh schreef:Bitloos rijden is leuk als je het kan,
maar mij lijkt dat je minder kan als met een bid.
ik weet het zelf niet, maar het lijkt me wel, je kan gewoon minder goed aanleuning nemen.
en als mensen zeggen dat een bid slecht is voor de paarden mond. Dat is eigenlijk zware onzin. Het licht allemaal aan de hand van de ruiter.
Voorbeeld:
Als ik een super scherp bid in mijn paard zijn mond hang en ik laat de teugels los hangen gebeurt er niks, ze voelt er nog niet eens iets van. Het is allemaal de hand van de ruiter.
Zelfs met een vriendelijk bis kan je een paard zijn mond beschadigen.
En tenslotte is een paardenneus ook nog eens 'zwaar' gevoelig. Dus ik weet niet wat dan echt vriendelijker is.
ieder wat hij of zij witl.
Om even terug te komen op bitloos op wedstrijd, als je dan eens wedstrijden voor alleen bitloos. Dan heb je ook gelijke concurentie.
Lusitana schreef:Het stuk metaal in de paardenmond was er al voor de reglementen... Maar als we dan eenmaal met een stuk metaal in de paardenmond dressuurrijden is het logisch dat er moet worden aangetoond dat men het paard daarmee niet in de weg zitten, maar het als hulpstuk wordt gebruikt om te communiceren.
Lusitana schreef:De paarden neus is net zo gevoelig, zo niet gevoeliger, en dus moet ook met bitloos byzonder fijn worden omgegaan.
Lusitana schreef:Blijkbaar heb je je niet echt genoeg verdiept in de anatomie.
Lusitana schreef:Losse teugels is niet de bedoeling. Communicatie is alleen mogelijk als er lichte spanning is, een slappe teugel geeft niks door. Dit is hetzelfde voor communicatie op de neus.
Lusitana schreef:Maar in de dressuurwedstrijdwereld wil men nu eenmaal communicatie VIA HET BIT zien. Dat heb ik niet uitgevonden....maar daar zijn de regels wel op gebaseerd.
Lusitana schreef:Waarom weet je dan niet dat er meer zenuwen over de neus lopen dan in de mond? Dat is dan een deeltje wat je wat minder bestudeerd hebt...
Lusitana schreef:Dat heb ik niet uitgevonden....maar daar zijn de regels wel op gebaseerd.
Lusitana schreef:,het gaat om bitloos op concours.
Lusitana schreef:Er zijn gewoon in beide vormen vriendelijke en minder vriendelijke, en in slechte handen is alles pijnlijk. Laten we dat alsjeblieft vooral voor ogen houden.
We hebben gewoon normaal om te gaan met teugels, het hele paard is een gevoelig dier.
AafkeB schreef:hannesjeh schreef:Voorbeeld:
Voelt er niets van? Leg eens uit. En... leg zelf eens iets op je tong, gewoon leggen. Voel je dat? Zo ja, wat gebeurt er dan?
Myour schreef:hannesjeh schreef:Bitloos rijden is leuk als je het kan,
maar mij lijkt dat je minder kan als met een bid.
ik weet het zelf niet, maar het lijkt me wel, je kan gewoon minder goed aanleuning nemen.
en als mensen zeggen dat een bid slecht is voor de paarden mond. Dat is eigenlijk zware onzin. Het licht allemaal aan de hand van de ruiter.
Voorbeeld:
Zelfs met een vriendelijk bis kan je een paard zijn mond beschadigen.
En tenslotte is een paardenneus ook nog eens 'zwaar' gevoelig. Dus ik weet niet wat dan echt vriendelijker is.
ieder wat hij of zij witl.
Om even terug te komen op bitloos op wedstrijd, als je dan eens wedstrijden voor alleen bitloos. Dan heb je ook gelijke concurentie.
Hier ben ik het echt niet mee eens. Het ís ook de hand van de ruiter en daardoor wordt bij voornamelijk verkeerd gebruik het bit slecht voor de mond. En ik zie vrijwel niemand die dressuur rijdt het hele uur met losse teugels rijden, dus.
Paardenneus gevoelig? Botten zijn een zeer sterk geheel en zijn veel minder gevoelig dan als het met tandvlees omhuld is of de tong (en dan heb ik het nog niet over de lippen van een paard). Druk zelf maar eens op het harde gedeelte van je neus met je vingers. Vind je dat zo gevoelig dan? Ik in ieder geval niet.
horseyfries schreef:Maar Aafke, dat is bij mét bit rijden toch ook zo? Ook daar is rijden niet gebaseerd op constante druk en nageeflijkheid.
Als je ervan uitgaat dat alles op de juiste manier gedaan wordt dan ga je uit van de ideale wereld. In de werkelijkheid gaan er ruiters zijn die niet onafhankelijk zitten, zichzelf optrekken aan de teugels, constante druk houden en daardoor veel te veel druk houden en gaan er vast ook mensen zijn die naar bitloos overstappen omdat ze mét bit geen punten krijgen, net zoals er nu springruiters zijn die overstappen op een hackamore omdat ze hun paard met bit niet meer kunnen rijden omdat ze de mond totaal verpest hebben. (en daarmee zeg ik dus niet dat ze allemaal zo zijn, er zijn er natuurlijk ook die er netjes mee rijden, maar dat is precies hetzelfde mét bit!)