Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

Lusitana

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:38

AafkeB, regels kunnen bijgesteld, maar dat zíjn ze nog niet en de vraag is of het eerlijke competitie is als het door elkaar gebruikt wordt in dezelfde klasses.

Daan_Ordeal, je kunt het er niet mee eens zijn maar het is een van de dingen die verborgen zit in wedstrijddressuur en waarom men dus nog steeds een bit in de mond wil zien. Dit is dus niet iets wat bij mij persoonlijk vandaan komt, ik heb al gezegd dat ik in het midden laat wat moeilijker is.

En het is idd gewoon zo dat sommige mensen gewoon niet fijn met teugels omgaan, maar die zouden met een bitloos hoofdstel net zoveel schade aanrichten en net zo weinig rijkunstig voor elkaar krijgen.
Veel eerder in het topic is dit ook al aangestipt, een slechte ruiter is een slechte ruiter, met of zonder bit aan het hoofstel en andersom ook, een goede ruiter kan ook wel presteren zonder dat er een bit aan hangt. Het bit op zich zorgt in mijn ogen niet voor de gewenste bewegingen van het paard.

Ik denk dat ik ook al gezegd heb dat ik groot voorstander ben van het rijden zonder neusriem omdat je dan pas goed kunt zien hoe er met het bit wordt omgegaan...Het dichtsnoeren van de mond maskeert vaak grove ruiterfouten.
Maar dat heeft allemaal niet zoveel te doen met het toestaan van bitloos rijden.

Ik ben van mening dat het niet GELIJK is (ongeacht wat moeilijker of makkelijker is) en daarom niet doorelkaar kan.
Maar, ik ben niet tegen het doorvoeren van een regel dat het wel zou kunnen ofzo. Het zou mij niet tegenhouden om met of zonder wedstrijden te rijden tegen anderen met of zonder. En ik kan me voorstellen dat het voor velen zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:42

Lusitana schreef:
Maar ik vind zelf een van de dingen in de dressuurwedstrijd juist dat men moet aantonen om met een paardenmond om te kunnen gaan. Een van de grootste uitdagingen in de hele scholing is om een mond onbedorven te houden. Dat het in de praktijk heel anders is op wedstrijden, is een ander verhaal.

Ach welnee, hoe kom je daar toch bij. Dat is het doel van de dressuur helemaal niet.

Het is toch te zot voor woorden om een stuk metaal in de paardenmond te leggen en dan vervolgens in een reglement zetten "En nu moet iedereen laten zien dat ze daarmee om kunnen gaan". Gestoord
En ondertussen..., die arme paarden..., al die ruiters die helemaal niet met dat stuk metaal in die gevoelige monden kunnen omgaan.
Fijn reglement. Boos!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:48

Lusitana, ik dacht dat het wel jou persoonlijke mening was, vandaar Knipoog

Het gaat mij er verder ook niet om wat moeilijker zou zijn. Gelijk is het niet nee, maar dat vind ik persoonlijk geen reden om bitloos niet toe te staan. Ik vind dat een jury moet beoordelen wat ze in de ring zien. Of dat met of zonder bit is en of het nou met een Z pony en een beginnende ruiter is of een Z ruiter met een jonge pony (bij wijze van spreken). Gewoon beoordelen hoe de proef neergezet wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:58

De reden van bitloos niet toestaan, is dat het reglementair nog niet kan....er zitten heel wat regels verankerd in bitgebruik.
Vervolgens is het ook wat onhandig met de aansluiting op FEI regels. Een wereldwijde aanpassing zal niet zo gemakkelijk gaan. De dressuur- en wedstrijdculturen zijn per land verschillend en niet iedereen(elk land) is zo fanatiek met bitloos bezig.

Het zou dus alleen kunnen als er bepaalde regels veranderd worden, maar dat vergt wel enig nadenken, want er moet dan ook over nagedacht welke bitloze hoofdstellen wel en niet kunnen worden toegestaan, omdat de werkingen ook daar scherp en minder scherp kunnen zijn.
Ik kan me indenken dat je dan ook pas in hogere klassen "scherpere" bitloze hoofdstellen mag gebruiken.
Dit ook in het kader van gelijkheid.
Internationaal iets orginiseren wordt dan ook lastiger. Ik kan me voorstelen dat op bestuurniveau de beslissing helemaal niet makkelijk ligt.

JoviBan schreef:
Lusitana schreef:
Maar ik vind zelf een van de dingen in de dressuurwedstrijd juist dat men moet aantonen om met een paardenmond om te kunnen gaan. Een van de grootste uitdagingen in de hele scholing is om een mond onbedorven te houden. Dat het in de praktijk heel anders is op wedstrijden, is een ander verhaal.

Ach welnee, hoe kom je daar toch bij. Dat is het doel van de dressuur helemaal niet.

Het is toch te zot voor woorden om een stuk metaal in de paardenmond te leggen en dan vervolgens in een reglement zetten "En nu moet iedereen laten zien dat ze daarmee om kunnen gaan". Gestoord
En ondertussen..., die arme paarden..., al die ruiters die helemaal niet met dat stuk metaal in die gevoelige monden kunnen omgaan.
Fijn reglement. Boos!

Dit is duidelijk een emotioneel overladen reactie. Ik heb het nergens over het DOEL, ik spreek slechts van een uitdaging. Het doel van dressuur is een paard verbeteren, lenig maken etc.
Het stuk metaal in de paardenmond was er al voor de reglementen... Maar als we dan eenmaal met een stuk metaal in de paardenmond dressuurrijden is het logisch dat er moet worden aangetoond dat men het paard daarmee niet in de weg zitten, maar het als hulpstuk wordt gebruikt om te communiceren.
De paarden neus is net zo gevoelig, zo niet gevoeliger, en dus moet ook met bitloos byzonder fijn worden omgegaan. (Ik kan dus ook wel roepen, ach al die ruiters die hardhandig met de neus omgaan... maar dat heeft geen zin, er is al eerder uitgelegd dat een slechte ruiter een slechte ruiter blijft met of zonder gebruik van bit).
Maar de manier van communiceren is anders.
Een van de dingen die men op dressuurwedstrijden tot nu toe nu eenmaal wil zien is dat de ruiter is staat is om via de mond te communiceren met het paard....

hannesjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:29

Bitloos rijden is leuk als je het kan,
maar mij lijkt dat je minder kan als met een bid.
ik weet het zelf niet, maar het lijkt me wel, je kan gewoon minder goed aanleuning nemen.
en als mensen zeggen dat een bid slecht is voor de paarden mond. Dat is eigenlijk zware onzin. Het licht allemaal aan de hand van de ruiter.
Voorbeeld:
Als ik een super scherp bid in mijn paard zijn mond hang en ik laat de teugels los hangen gebeurt er niks, ze voelt er nog niet eens iets van. Het is allemaal de hand van de ruiter.
Zelfs met een vriendelijk bis kan je een paard zijn mond beschadigen.
En tenslotte is een paardenneus ook nog eens 'zwaar' gevoelig. Dus ik weet niet wat dan echt vriendelijker is.
ieder wat hij of zij witl.

Om even terug te komen op bitloos op wedstrijd, als je dan eens wedstrijden voor alleen bitloos. Dan heb je ook gelijke concurentie.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:44

hannesjeh schreef:
Voorbeeld:
Als ik een super scherp bid in mijn paard zijn mond hang en ik laat de teugels los hangen gebeurt er niks, ze voelt er nog niet eens iets van. Het is allemaal de hand van de ruiter.

Voelt er niets van? Leg eens uit. En... leg zelf eens iets op je tong, gewoon leggen. Voel je dat? Zo ja, wat gebeurt er dan?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:54

hannesjeh schreef:
ik weet het zelf niet, maar het lijkt me wel, je kan gewoon minder goed aanleuning nemen.
en als mensen zeggen dat een bid slecht is voor de paarden mond. Dat is eigenlijk zware onzin. Het licht allemaal aan de hand van de ruiter.
Voorbeeld:
En tenslotte is een paardenneus ook nog eens 'zwaar' gevoelig. Dus ik weet niet wat dan echt vriendelijker is.

Om even terug te komen op bitloos op wedstrijd, als je dan eens wedstrijden voor alleen bitloos. Dan heb je ook gelijke concurentie.

Hier ben ik het echt niet mee eens. Het ís ook de hand van de ruiter en daardoor wordt bij voornamelijk verkeerd gebruik het bit slecht voor de mond. En ik zie vrijwel niemand die dressuur rijdt het hele uur met losse teugels rijden, dus.
Paardenneus gevoelig? Botten zijn een zeer sterk geheel en zijn veel minder gevoelig dan als het met tandvlees omhuld is of de tong (en dan heb ik het nog niet over de lippen van een paard). Druk zelf maar eens op het harde gedeelte van je neus met je vingers. Vind je dat zo gevoelig dan? Ik in ieder geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:06

Lusitana schreef:
Het stuk metaal in de paardenmond was er al voor de reglementen... Maar als we dan eenmaal met een stuk metaal in de paardenmond dressuurrijden is het logisch dat er moet worden aangetoond dat men het paard daarmee niet in de weg zitten, maar het als hulpstuk wordt gebruikt om te communiceren.

Het is veel meer logisch en veel paardvriendelijker om al dat metaal uit de mond weg te laten.

Lusitana schreef:
De paarden neus is net zo gevoelig, zo niet gevoeliger, en dus moet ook met bitloos byzonder fijn worden omgegaan.

Met een béétje logisch denken en zonder enige kennis van de anatomie weet iedereen dat de mond véél gevoeliger is dan de neus. De neus is een stevig, hard stuk bot. Met daaromheen stevige huid. En daaromheen nog eens een haarkleed. De mond bestaat slechts uit heel dun en gevoelig slijmvlies.
Heel simpel testje: druk zelf eens met je vinger op je neusbrug en op je tandvlees. Voel het verschil.

Bovendien heeft iedereen het maar over de neus, alsof je daar constant druk maar op uitoefent. Er zijn hoofdstellen die de druk verdelen rondom het hoofd, bijv. het kruislingse systeem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:12

Op de paardenneus lopen ontzettend veel zenuwen, in de mond minder. De tong is daarbij een spier (kussen). Blijkbaar heb je je niet echt genoeg verdiept in de anatomie.

Mensendelen kun je niet vergelijken met paarden delen. Wij hebben geen tandeloze lagen. Verder kan ik je vertellen dat ook de mensenneus gevoelig is en overdreven druk als pijnlijk ervaren wordt. Houd die vinger maar een een paar minuten flink tegen je neus...

Losse teugels is niet de bedoeling. Communicatie is alleen mogelijk als er lichte spanning is, een slappe teugel geeft niks door. Dit is hetzelfde voor communicatie op de neus.
Overigens is het zo dat hoe sterker de verzameling, hoe losser de teugel komt, kijk bv naar piaffe, dat met een doorhangende teugel gereden kan worden.
Als mensen verkeerd met druk omgaan, heeft dit niks met het instrument zelf te maken.
Nogmaals je kunt niet pleiten dat omdat er mesnen zijn die slecht met een bit omgaan, het maar beter is om bitloos te gaan, want ook daarmee kun je en paard pijn doen en in de weg zitten.
Het gaat om de eertse plaats om rijkunst. Een goede ruiter doet een paard geen pijn, een slechte ruiter zit ook een paard bitloos in de weg.
Het is niet juist om aan te nemen dat een paard minder gevoelig is op de neus.
In eerdere topics zijn mooie plaatjes getoond waarop te zien was waar zenuwen lopen en de neus is flink bekleed met zenuwen...

Metaal op zich in de mond kan als even hinderlijk of niet hinderlijk worden ervaren als een neusriem... er zijn paarden die het een niet verdragen en er zijn paarden die het ander niet verdragen, maar in principe hoeft een normaal paard van geen van beide last te hebben.
De argumenten die tegenstanders van bitten gebruiken zijn niet steekhoudend en het is zeker niet zo dat bitloos per definitie vriendelijker is. Denk bv aan een hackamore....
Maar zo dwalen we weer af...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-09-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:14

Lusitana schreef:
Blijkbaar heb je je niet echt genoeg verdiept in de anatomie.

Daar vergis je je behoorlijk in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:15

Waarom weet je dan niet dat er meer zenuwen over de neus lopen dan in de mond? Dat is dan een deeltje wat je wat minder bestudeerd hebt...

Even zijdelings, zijn jullie bekend met wat amerikanen "shanking" noemen? Oftewel plotseling hard rukken aan het halster, om hengsten in bedwang te houden bv. Je ziet aan de zeer heftige reactie van de paarden dat dit zeeeeer pijnlijk is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-09-08 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:18

Lusitana schreef:
Losse teugels is niet de bedoeling. Communicatie is alleen mogelijk als er lichte spanning is, een slappe teugel geeft niks door. Dit is hetzelfde voor communicatie op de neus.

Ook dit is onzin. Voor goede communicatie, afstemming en samenwerking heb je niet per definitie spanning op de teugels nodig, en al helemaal niet continue.
Dat veel dressuurruiters denken van wel, dat weet ik. Maar dat maakt het nog geen regel of wet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:22

Communicatie MET BIT is alleen mogelijk als er lichte spanning is. As je met bit en slappe teugels rijdt heeft het bit geen nut, de (normale teugel)hulpen komen niet aan. Dat is de stelling, die je nu dus uit het verband trok.
Natuurlijk heb je voor communicatie op zich geen bit nodig!
Maar in de dressuurwedstrijdwereld wil men nu eenmaal communicatie VIA HET BIT zien. Dat heb ik niet uitgevonden....maar daar zijn de regels wel op gebaseerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:35

Lusitana schreef:
Maar in de dressuurwedstrijdwereld wil men nu eenmaal communicatie VIA HET BIT zien. Dat heb ik niet uitgevonden....maar daar zijn de regels wel op gebaseerd.

Pling

Juist dát is nu waaróm het 'klassieke' dressuur heet: aan-de-teugel-aan-het-bit. Het streven is een krachtenspel tussen aan de teugel en nageven wat nadert tot nul.
Daarom is m.i. een krachtsensor heden ten dagen essentieel om nog íets te objectiveren nu de rest volledig los is van de basis.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:17

Lusitana schreef:
Waarom weet je dan niet dat er meer zenuwen over de neus lopen dan in de mond? Dat is dan een deeltje wat je wat minder bestudeerd hebt...

Jij hebt ook een gedeelte overgeslagen blijkbaar. Knipoog

Maar: Stèl dat er op/rond de neus meer zenuwen zouden lopen dan in de mond. Stèl. Dan nòg is het op de neus minder gevoelig dan in de mond. Zoals ik al aangaf, is de neus omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven zo'n zenuw heb je dan dus nog een laag bindweefsel, daarboven heb je een laag onderhuid, daarboven heb je een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid (de buitenste laag) en daarboven nog eens een haarkleed en evt. huidvet. De zenuwen op/rond de neus liggen dus heel goed beschermd.
Dit in tegenstelling tot de zenuwen in de mond. Deze zenuwen hebben nauwelijks bescherming, want hier liggen ze vrij aan de oppervlakte in een dun laagje slijmvlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:20

Lusitana schreef:
Dat heb ik niet uitgevonden....maar daar zijn de regels wel op gebaseerd.

Je posts doen lijken alsof het jouw mening is steeds. Zo schrijf je het tenminste.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:41

Als gezegd, ik ben volkomen neutraal. Ik weet niet wat dergelijke posts (die van jou en nu deze van mij) toevoegen?

Verder, een bit ligt ook nog op de tong en niet alleen op de lagen. Een paard kan ook doornige planten en taaie grassen eten... Als een paard een supergevoelige mond had, ging dat niet.

Het is niet nodig om te bewijzen wat al of niet pijnlijker is, elk verkeerd gebruik veroorzaakt discomfort, hoe je het ook wendt of keert en of dat nou op de neus is of in de mond. We moeten gewoon correct met teugels omgaan.
Maar dit is geen bitloos versus met bit discussie,het gaat om bitloos op concours.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 01:10

Lusitana schreef:
,het gaat om bitloos op concours.

op klassiek dressuur concours = interne tegenstelling, een non-onderwerp.

Wie daar van vindt dat het moet kunnen mist de kern.
Bitloos kan, veel dressuurvormen kunnen bitloos. Klassiek = met bit. Zo is Doma Vaquera zelfs met één type bit. Dat kan je wel met trens willen, maar dan is het geen Doma Vaquera. De aan-de-teugel-bitloos variant op klassieke dressuur zal zonder enige kanttekening net zo 'fraai' zijn als klassiek dressuur, het is alleen niet klassiek Pling

Over de ts kan je dus kort zijn:
- kán niet
- begin zelf een parallel alternatief

hc

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 09:32

Het zal inderdaad wel heel wat tijd en werk kosten om bitloos doorgevoerd te krijgen als de KNHS dat zou willen. Maar toch denk ik dat het er wel eens van zal komen.

Wat betreft de gevoeligheid van de mond / neus. De neus is inderdaad ook echt wel gevoelig, ook daar lopen zenuwen. Maar de lagen van een paard zijn echt nog veel gevoeliger!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:54

We kunnen daarvan gewoon van mening verschillen, dat heeft verder geen invloed op het onderwerp.
Maar de hoeveelheid zenuwen op een plek speelt een grotere rol dan waar ze mee bedekt zijn. Zelfs door eelt heen kun je zeer gevoelig zijn op een plek die rijk is van zenuwen.
Er zijn gewoon in beide vormen vriendelijke en minder vriendelijke, en in slechte handen is alles pijnlijk. Laten we dat alsjeblieft vooral voor ogen houden.
We hebben gewoon normaal om te gaan met teugels, het hele paard is een gevoelig dier. En geen dier met een houten neus ofzo.

HC, dat is dus het hele punt, dat ik ook verdedig. Het is volgens de regels van deze dressuur niet mogelijk.
Aanpassen van regels is mogelijk en dan krijg je dus een aparte vorm van wedstrijden die niet meer internationaal aansluiten met de "gewone" (klassiek) dressuur.
Aan de andere kant weten we dat er al lang niet meer gejureerd wordt naar de normen, maar dat is een ander verhaal.

Punt is dat we niet hoeven te discussiëren over wat zieliger, beter of wat dan ook is, maar of aanpassen van de regels een goed idee is.

Verder was de oorspronkelijke vraag of er toekomst voor zou zijn.
Ik denk het wel, dat heb ik ook gestemd, maar dan toch in eigen rubrieken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:16

Lusitana schreef:
Er zijn gewoon in beide vormen vriendelijke en minder vriendelijke, en in slechte handen is alles pijnlijk. Laten we dat alsjeblieft vooral voor ogen houden.
We hebben gewoon normaal om te gaan met teugels, het hele paard is een gevoelig dier.

Volledig mee eens Lachen

hannesjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:31

AafkeB schreef:
hannesjeh schreef:
Voorbeeld:

Voelt er niets van? Leg eens uit. En... leg zelf eens iets op je tong, gewoon leggen. Voel je dat? Zo ja, wat gebeurt er dan?

tuurlijk voelt ze het bit hangen, maar ze zal niet het verschil voelen tussen scherp of zacht.

hannesjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:36

Myour schreef:
hannesjeh schreef:
Voorbeeld:

Hier ben ik het echt niet mee eens. Het ís ook de hand van de ruiter en daardoor wordt bij voornamelijk verkeerd gebruik het bit slecht voor de mond. En ik zie vrijwel niemand die dressuur rijdt het hele uur met losse teugels rijden, dus.
Paardenneus gevoelig? Botten zijn een zeer sterk geheel en zijn veel minder gevoelig dan als het met tandvlees omhuld is of de tong (en dan heb ik het nog niet over de lippen van een paard). Druk zelf maar eens op het harde gedeelte van je neus met je vingers. Vind je dat zo gevoelig dan? Ik in ieder geval niet.

een paarden neus is wel gevoelig, dat is een ding wat ik zeker weet!, en ik weet niet veel zeker maar dat wel Clown
het gaat er niet om dat je met losse teugels rijd het is maar een voorbeeld, dat het dus niet aan het bid liht maar vooral aan de hand van de ruiter.
als ik een super scherp bit er in hang voelt het paard een bit, klaar. als ik sterk ga vragen zal het paad zeker voelen dat het een scherp bit is. maar als ik niks doe wete hij/ zij het nog niet eens. Daar gaat het mij om. En het is een voorbeeld.Zeg ook niet dat je zo moet rijden.,

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:46

horseyfries schreef:
Maar Aafke, dat is bij mét bit rijden toch ook zo? Ook daar is rijden niet gebaseerd op constante druk en nageeflijkheid.
Als je ervan uitgaat dat alles op de juiste manier gedaan wordt dan ga je uit van de ideale wereld. In de werkelijkheid gaan er ruiters zijn die niet onafhankelijk zitten, zichzelf optrekken aan de teugels, constante druk houden en daardoor veel te veel druk houden en gaan er vast ook mensen zijn die naar bitloos overstappen omdat ze mét bit geen punten krijgen, net zoals er nu springruiters zijn die overstappen op een hackamore omdat ze hun paard met bit niet meer kunnen rijden omdat ze de mond totaal verpest hebben. (en daarmee zeg ik dus niet dat ze allemaal zo zijn, er zijn er natuurlijk ook die er netjes mee rijden, maar dat is precies hetzelfde mét bit!)

Een interessant stukje om te lezen i.v.m. met 'druk'.
Er zit nogal verschil tussen druk via een bitloos hoofdstel met name de 'cook' op het hoofd en de enkele cm.-ers op de lagen in de mond.

Werking 'cook'

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:29

BITLOOS IS TOP :D :D