Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:en sterker nog Phara.......... WAT waren hun punten......... hadden ze het nou wel niet of net wel om bij de bovenste 5 te eindigen
Met een dufkop die bij het groeten met een been op rust staat en het onderlipje laat hangen kom je vrees ik niet ver op dit niveau...Die zijn tong hangt na 3 oefeningen tot op de grond en na de eerste piaffe denk ik dat je zn benen mag spalken zodat ie iig recht blijft staan 
pharagirlke schreef:En dat ben ik met je eensMaar dat een stel bloedkikkers op zo'n wedstrijd niet zo ontspannen is vind ik niet dat je daarop mag oordelen
Tuurlijk waren er paarden die ontspannen waren, en uit wat voor landen kwamen die? Nederlandse paarden zijn nu eenmaal hysterischer

lorvxy schreef:pharagirlke schreef:En dat ben ik met je eensMaar dat een stel bloedkikkers op zo'n wedstrijd niet zo ontspannen is vind ik niet dat je daarop mag oordelen
Tuurlijk waren er paarden die ontspannen waren, en uit wat voor landen kwamen die? Nederlandse paarden zijn nu eenmaal hysterischer
Maar het doel van de dressuur was 'vroeger' toch juist om een ontspannen proef te rijden, terwijl je al die gevraagde oefeningen toont. Niet met spektakel, maar correct gereden. En ik vindt dat het daar tegenwoordig een beetje de mist in gaat. Natuurlijk is een paard gespannen voor de proef, en vooral in zo'n grote enge baan als bij de OS, maar dan moet de hoofdzaak alsnog zijn dat je hem zo ontspannen mogelijk door die baan krijgt, en niet gebruik maakt van die spannnig en hem maar laten lopen om het er zo spectaculair mogelijk uit te laten zien. Heb op de OS weer veel voorbeen gezwaai voorbij zien komen
Een paard dat iets eng vind heb je niet zomaar rustig.
Ik snap jou punt he! Ben het ook met je eens, maar ik denk niet dat je de spanning en het spectaculaire in de ring zo zwart wit mag bekijken...
pharagirlke schreef:En dat ben ik met je eensMaar dat een stel bloedkikkers op zo'n wedstrijd niet zo ontspannen is vind ik niet dat je daarop mag oordelen
dus wederom best wel beetje onzin. Paarden hebben idd meer bloed, maar het is vooral de manier waarop de gereden worden waardoor die paarden zo heet worden! Wat wil je kin op de borst trekken e lekker bijdrijven met je benen, daar worden paarden ook gek van...
en knhs moet kwpn zijn trouwens, ben zo goed in namen he
lorvxy schreef:Maar het doel van de dressuur was 'vroeger' toch juist om een ontspannen proef te rijden, terwijl je al die gevraagde oefeningen toont. Niet met spektakel, maar correct gereden. En ik vindt dat het daar tegenwoordig een beetje de mist in gaat. Natuurlijk is een paard gespannen voor de proef, en vooral in zo'n grote enge baan als bij de OS, maar dan moet de hoofdzaak alsnog zijn dat je hem zo ontspannen mogelijk door die baan krijgt, en niet gebruik maakt van die spannnig en hem maar laten lopen om het er zo spectaculair mogelijk uit te laten zien. Heb op de OS weer veel voorbeen gezwaai voorbij zien komen
)
En ik zie heel wat puntjes bij oefeningen waarvan k denk "nee, dat is het net niet" en dan heb ik het niet over spectaculairzijn, maar de appuyementen vind ik bv helemaal niet goed.
Dat zou nu idd gelukkig niet meer scoren.
Dressuur is voor mij ook uitstraling. Dat hoort er nu eenmaal bij. Van deze proef word ik niet koud of warm.
Als je iemand ermee uitlult met iets wordt er niet op teruggekomen (zie nederlandse paarden steeds vaker gespannen
lekkere onzin) maarja goed ik hoop dat snel de jury's veranderen met jureren, want er wordt niet meer naar juiste manier van paarden trainen gekeken.... Ik weet, ookal gaan jurys steeds meer dat voorbeenzwaaien goed beoordelen ipv goed achterbeengebruik, ik ga die methode nooit maar dan ook nooit toepassen
Ik zie liever ook terug meer ontspanning. Maar om het per definitie slecht te noemen... tja
Roos_s schreef:Door middel van spanning verpest je de bewegingen van je paard voor een groot deel! Kan er wel lekker spectaculair uitzien met lekker voorbeengezwaai, maar achterbeen gebruik is wel essentieel. Die gespannen paarden spannen juist de spieren aan, waardoorde bewegingen gedwongen worden en daardoor dus niet ht beste laten zien van zichzelf..
Roos_s schreef:Maar goed wordt nu beetje moe van deze discussieAls je iemand ermee uitlult met iets wordt er niet op teruggekomen (zie nederlandse paarden steeds vaker gespannen: = lekkere onzin) maarja goed ik hoop dat snel de jury's veranderen met jureren, want er wordt niet meer naar juiste manier van paarden trainen gekeken.... Ik weet, ookal gaan jurys steeds meer dat voorbeenzwaaien goed beoordelen ipv goed achterbeengebruik, ik ga die methode nooit maar dan ook nooit toepassen
Yamcha schreef:Roos_s schreef:Door middel van spanning verpest je de bewegingen van je paard voor een groot deel! Kan er wel lekker spectaculair uitzien met lekker voorbeengezwaai, maar achterbeen gebruik is wel essentieel. Die gespannen paarden spannen juist de spieren aan, waardoorde bewegingen gedwongen worden en daardoor dus niet ht beste laten zien van zichzelf..
Is niet waar Roos.
Gewoon niet. Als je een paard nageeflijk rijdt, vraag je aanspanning van de buikspieren, en de dijspieren. Je vraagt dat het paard de bovenlijn loslaat, maar wat jij voortdurend vergeet, is dat als de strekker in bv. de dij losgelaten wordt, de buiger zich aanspant.
De ene spiergroep kán niet ontspannen, als de andere niet gespannen is.
) en eerder met pensioen door te lange spieren?
LDR moet rustig opgebouwd worden zodat er geen blessures kunnen ontstaan.
pharagirlke schreef:Dat hangt er van af hoe je het op bouwt, turners zijn vaak jong buiten spel omdat ze te jong beginnen en te snel gaanLDR moet rustig opgebouwd worden zodat er geen blessures kunnen ontstaan.
Bovendien overrek je ze niet, je vraagt het maximale er van en zorgt ook voor krachttraining zodat de lenigheid en kracht van de spieren in "verhouding" blijven.
Dat eerste kan ik overigens nog wel plaatsen, rustig aan doen, niet overrekken en je paard gaat lang mee
met mijn vorige pony reed ik altijd zo in. Mijn huidige merrie kan het nog niet aan, die word daar nu op voorbereid. Stapje per stapje zien wat zij aan geeft.
Echte krachtpatsers zoals bv Salinero zullen er profijt aan hebben omdat het gewoon extra kracht vergt om oefeningen zo uit te voeren. Maakt hem dus nog sterker. Gezien hij onze normale buigingoefeningen al met 3 hoeven in zijn neus uit voert
(tenminste, als ik logisch denk zou ik het zo bekijken) Voor mijn eigen merrie doe ik het vooral omdat het iets meer controle geeft. Madame is nogal een heethoofd en op die manier kan ik haar heetheid omzetten in hard werken omdat het extra concentratie vergt. En ik kan niet zeggen dat ze er minder graag om werkt hoor. Hoe harder je haar laat werken hoe liever ze het heeft. Als je haar niet bezig houd met dingen enz dan gaat ze zelf dingen verzinnen.
pharagirlke schreef:Er mag wél nog zo gereden worden op wedstrijd terreinmet mijn vorige pony reed ik altijd zo in. Mijn huidige merrie kan het nog niet aan, die word daar nu op voorbereid. Stapje per stapje zien wat zij aan geeft.