kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

KiWiKo

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:58

en sterker nog Phara.......... WAT waren hun punten......... hadden ze het nou wel niet of net wel om bij de bovenste 5 te eindigen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:42

KiWiKo schreef:
en sterker nog Phara.......... WAT waren hun punten......... hadden ze het nou wel niet of net wel om bij de bovenste 5 te eindigen Lachen

waarschijnlijk niet Haha! Met een dufkop die bij het groeten met een been op rust staat en het onderlipje laat hangen kom je vrees ik niet ver op dit niveau...Die zijn tong hangt na 3 oefeningen tot op de grond en na de eerste piaffe denk ik dat je zn benen mag spalken zodat ie iig recht blijft staan Haha!

dressuur gaat heel veel om uitstraling, een paard dat heet is, straalt wat uit. Maar een paard wat heet is, zit ook net op die grens van ontspanning/spanning. En dat is niet eenvoudig om hem net onder het randje van spanning te houden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:54

En dan hangt de tong dus ook uit die mond...

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:05

pharagirlke schreef:
En dat ben ik met je eens Haha! Maar dat een stel bloedkikkers op zo'n wedstrijd niet zo ontspannen is vind ik niet dat je daarop mag oordelen Haha! Tuurlijk waren er paarden die ontspannen waren, en uit wat voor landen kwamen die? Nederlandse paarden zijn nu eenmaal hysterischer Knipoog

Maar het doel van de dressuur was 'vroeger' toch juist om een ontspannen proef te rijden, terwijl je al die gevraagde oefeningen toont. Niet met spektakel, maar correct gereden. En ik vindt dat het daar tegenwoordig een beetje de mist in gaat. Natuurlijk is een paard gespannen voor de proef, en vooral in zo'n grote enge baan als bij de OS, maar dan moet de hoofdzaak alsnog zijn dat je hem zo ontspannen mogelijk door die baan krijgt, en niet gebruik maakt van die spannnig en hem maar laten lopen om het er zo spectaculair mogelijk uit te laten zien. Heb op de OS weer veel voorbeen gezwaai voorbij zien komen Tong uitsteken

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:07

Met een zo ontspannen mogelijke proef kom je bij ons de L1 al niet uit. Dus nee, dat is niet het doel van dressuur en volgens mij ook nooit geweest. Ontspanning is alleen het eerste stadium van dressuur en dusdanig zou het in de B voldoende moeten zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:43

lorvxy schreef:
pharagirlke schreef:
En dat ben ik met je eens Haha! Maar dat een stel bloedkikkers op zo'n wedstrijd niet zo ontspannen is vind ik niet dat je daarop mag oordelen Haha! Tuurlijk waren er paarden die ontspannen waren, en uit wat voor landen kwamen die? Nederlandse paarden zijn nu eenmaal hysterischer Knipoog

Maar het doel van de dressuur was 'vroeger' toch juist om een ontspannen proef te rijden, terwijl je al die gevraagde oefeningen toont. Niet met spektakel, maar correct gereden. En ik vindt dat het daar tegenwoordig een beetje de mist in gaat. Natuurlijk is een paard gespannen voor de proef, en vooral in zo'n grote enge baan als bij de OS, maar dan moet de hoofdzaak alsnog zijn dat je hem zo ontspannen mogelijk door die baan krijgt, en niet gebruik maakt van die spannnig en hem maar laten lopen om het er zo spectaculair mogelijk uit te laten zien. Heb op de OS weer veel voorbeen gezwaai voorbij zien komen Tong uitsteken

Maar wie zegt dat ze hem niet zo ontspannen mogelijk hielden? Een paard dat heet is tegen houden is geen optie, mijn merrie word het snelst rustig als ik een beetje "profiteer" van die heetheid en haar fijn laat doorlopen, inderdaad, dan is ze gespannen en spectaculair, en als ze dan voorbij die eerste "heetheid" is dan gaat ze ontspannen. Een heet paard kan je laten ontspannen door hem fijn voorwaarts te rijden en hem zijn overtollige energie goed te laten gebruiken. De ruiters zetten de spanning dus om in energie die voor een spectaculaire proef zorgt. Ben het met je eens dat een proef ontspannen hoort te zijn, maar ik denk dat je het spectaculaire in de proef ook kan zien als zorgen dat het paard zijn energie kwijt kan en op die manier dus gaat ontspannen. Lachen Een paard dat iets eng vind heb je niet zomaar rustig.

Ik heb een heethoofdje en die was compleet ontspannen afgelopen, tot ze bij het de ring binnen gaan (was zo'n voorrijbakje) tegen een plant liep omdat ik de draai niet goed ingeschat had. Hoppa, helemaal gespannen...Nu heb ik maar een "huis tuin keuken paardje" dat niet zo heet is, en ik had haar ontspannen vlak voor ik binnen moest door haar goed voorwaarts te rijden en haar idd met spanning spectaculair te laten lopen zodat die spanning en energie af vloeit. Maar stel je eens voor dat zo'n heethoofd met een uithoudingsvermogen van hier tot in timboektoe en een kracht van het kan niet meer in een ring vol enge dingen komt? Dan heb je die dieren niet zomaar op 2 min ontspannen. Chapeau voor de ruiters dat ze het op deze manier kunnen oplossen.

Vind dat dus een beetje dubbel Lachen Ik snap jou punt he! Ben het ook met je eens, maar ik denk niet dat je de spanning en het spectaculaire in de ring zo zwart wit mag bekijken... Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:29

pharagirlke schreef:

hmmm dat is wel een gewaagde uitspraak, hengsten van knhs worden daar niet op geselecteert hoor Knipoog dus wederom best wel beetje onzin. Paarden hebben idd meer bloed, maar het is vooral de manier waarop de gereden worden waardoor die paarden zo heet worden! Wat wil je kin op de borst trekken e lekker bijdrijven met je benen, daar worden paarden ook gek van...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:33

ik ben het eens dat tegenwoordig steeds meer gekeken wordt oor jury's naar spectaculair zwaaien van voorbenen. Helaas heeft dat niet altijd wat met africhting van paard te maken.

Daarnaast heb je echt geen heet paard nodig voor een goede GP proef! meestal werken dit soort paarden zich juist tegen omdat ze niet willen ontspannen. Vind daarom vergelijking van een duf paard en een ontzettend gespannen paard wel groot. Als voorbeeld zie ik liever Marlies van Baalen met Kigali, waarbij het paard soms het hete mist, mar wel ontspannen en op de juiste manier zijn oefeningen maakt dan een painted black die leuk met de voobenen zwaait, maar verder de achterbenen niet gebruikt en vervolgens ook nog een zn mond open te sperren van de spanning

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:19

owja zo nederlands salinero niet, tis n hannoveraan Knipoog en knhs moet kwpn zijn trouwens, ben zo goed in namen he Haha!

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:28

lorvxy schreef:

Helemaal mee eens, hier een filmpje van Klimke met Ahlerich en Jensen met Marzog in een pas de deux. Het beeld in de dressuur is de laatste (twintig) jaar enorm veranderd,
hier geen doorgeslagen stangen, zwiepende staarten en fling-flang voorbeen verruimingen, paarden kunnen zomaar langs klappend publiek galopperen (saaie bokken waren het Duivel )

http://nl.youtube.com/watch?v=HXEcqyoi0dw

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:58

Mooi filmpje. Tegenwoordig zou zo'n paard absoluut niet scoren, terwijl de oefeningen wel goed en netjes worden uitgevoerd. Best jammer eigenlijk.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:50

op die filmpjes zie ik eerlijk gezegd nog minder achterhand/been gebruik dan op de huidige Bloos En ik zie heel wat puntjes bij oefeningen waarvan k denk "nee, dat is het net niet" en dan heb ik het niet over spectaculairzijn, maar de appuyementen vind ik bv helemaal niet goed. Lachen Dat zou nu idd gelukkig niet meer scoren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-09-08 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:37

Vergeet niet dat het een pas de deux is. De ruiters en paarden moeten rekening met elkaar houden en zich op elkaar aanpassen. Een super appuyement kan niet met een paard 1 meter naast je...

De paarden brengen de achterhand goed onder de massa en het is een heel ontspannen en correct gereden proef. Eigenlijk zoals het hoort in de dressuur. Ik zie 10 keer liever dit dan overdreven voorbeen gezwaai..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:47

ik vind ze er uit zien alsof ze elk moment door hun benen kunnen zakken van vermoeidheid Nagelbijten / Gniffelen Dressuur is voor mij ook uitstraling. Dat hoort er nu eenmaal bij. Van deze proef word ik niet koud of warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:32

Ik ben er ook niet kapot van, moet ik zeggen.
Een filmpje verder zie je Anne Grethe Jensen ook op Marzog. Alleen dan niet isn pas de deux, maar in een kür. Het blijft een fijn paard, fijne combi ook.
Hier zie ik wat meer in....

Terugkomend op de eerdere discussie: In de B begin je idd in ontspanning. Verder naar de L1, en verder en ver zul je je paard steeds alerter moeten maken (en dus heter) omdat het steeds sneller moet reageren op de ruiterhulpen, en omdat de oefeningen steeds sneller na elkaar komen.
Omdat te bereiken, train je op snelheid en kracht en souplesse. We trainen het paard zó dat het een atleet wordt.

Maar Roos: heb je wel eens naar dansen gekeken? Zie je ontspanning bij de dansers? Nee, die ga je niet zien, omdat een correct uitgevoerde pirouette wordt gedaan met spanning in benen en rug. Buikspieren zijn aangespannen, de armen doen mee.... dán krijg je een fraaie pirouette.
Met dansen leer je om je spieren op een goede manier aan te spannen, sowieso met sport. Door die spanning heen kun je ontspanning creëren.
Je zult nooit een spagaat kunnen uitvoeren, als je niet eerst je spieren losgemaakt en ontspannen hebt. En je zult het ook niet kunnen als je ze niet in de jaren ervoor steeds voorzichtig hebt opgerekt. Het mooie met spieren is dat dat kan.

Je kunt een spier oprekken tot je denkt: nu kan het niet verder, hier houdt het op.... en dan blijkt er toch de week daarop nog wel wat rek in te zitten. En zeker met een goed dieet, voldoende beweging zodat de spieren goed doorbloed zijn, blijkt je lijf veel meer te kunnen dan je denkt.
Overigens, de voorbeelden die ik gaf over dansen komen van een goede vriendin van mij, die danst aan de Nationale Balletacademie. Zelf ben ik niet erg getalenteerd. Ik ben meer een fitnesser, en een amazone.

Goed. Dat over het menselijk lijf, met een paardenlijf werkt het min of meer hetzelfde. Je kunt de spieren van een paard een aardig eindje oprekken, en zeker als dat paard van nature al wat spiermassa heeft.
Je kunt een paard stimuleren nét dat beetje extra te geven door het even, heel kort, paar seconden iets dieper te vragen dan je normaal doet. Verbinding moet nog steeds zeer licht zijn, zodra je weerstand voelt, geef je meer teugel, en rijdt het neusje er weer uit.
Bij weerstand ben je iets aan het forceren, en forceren geeft beschadiging. Doe je dat elke dag, heel even, dan merk je na verloop van tijd, dat het paard meer rek heeft in de lange rugspieren.
Zouden we bv elke dag veel werken met stelling en buiging, dan merk je na verloop van tijd dat een kleine volte, die eerst niet te rijden was, nu goed uitvoerbaar is. Zo werkt LDR ook.

Het nut ervan kan zijn extra souplesse, kan zijn meer kracht icm met krachtsoefeningen, kan zijn beter lichaamsgebruik.
LDR is voor 90% van de ruiters totaal nutteloos, maar erzijn er van wie ik zeker geloof dat ze zóveel gevoel hebben, en begrip van de methode, dat ik ze zonder meer in staat acht, het goed uit te voeren.
90% van de paarden heeft er ook niets aan. Maar er zijn paarden (zoals de merrie van Pharagirlke) die er zeer zeker baat bij hebben. Die paarden hebben nog zóveel over, kunnen nog zóveel meer, dat het de moeite waard is om wat extra's uit de kast te trekken voor ze. De resultaten zullen ongetwijfeld de moeite waard zijn.

Een jaar geleden nog zag ik het nut van LDR niet in, maar al doende leert men, krijgt een mens nieuwe inzichten, en nu geloof ik dat de methode op zichzelf niet verkeerd is. Ik vind wel dat het heel zorgvuldig gedaan moet worden, met veel gevoel, geduld, en liefde en inzicht. Ontbreekt een van die factoren, dan kun je er idd veel kwaad mee aanrichten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:04

Door middel van spanning verpest je de bewegingen van je paard voor een groot deel! Kan er wel lekker spectaculair uitzien met lekker voorbeengezwaai, maar achterbeen gebruik is wel essentieel. Die gespannen paarden spannen juist de spieren aan, waardoorde bewegingen gedwongen worden en daardoor dus niet ht beste laten zien van zichzelf..

Maar goed wordt nu beetje moe van deze discussie Haha! Als je iemand ermee uitlult met iets wordt er niet op teruggekomen (zie nederlandse paarden steeds vaker gespannen Nagelbijten / Gniffelen lekkere onzin) maarja goed ik hoop dat snel de jury's veranderen met jureren, want er wordt niet meer naar juiste manier van paarden trainen gekeken.... Ik weet, ookal gaan jurys steeds meer dat voorbeenzwaaien goed beoordelen ipv goed achterbeengebruik, ik ga die methode nooit maar dan ook nooit toepassen Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:12

Denk dat LDR een beetje zwart wit bekeken word. Da's zonde Lachen Ik zie liever ook terug meer ontspanning. Maar om het per definitie slecht te noemen... tja Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:11

Roos_s schreef:
Door middel van spanning verpest je de bewegingen van je paard voor een groot deel! Kan er wel lekker spectaculair uitzien met lekker voorbeengezwaai, maar achterbeen gebruik is wel essentieel. Die gespannen paarden spannen juist de spieren aan, waardoorde bewegingen gedwongen worden en daardoor dus niet ht beste laten zien van zichzelf..

Is niet waar Roos.
Gewoon niet. Als je een paard nageeflijk rijdt, vraag je aanspanning van de buikspieren, en de dijspieren. Je vraagt dat het paard de bovenlijn loslaat, maar wat jij voortdurend vergeet, is dat als de strekker in bv. de dij losgelaten wordt, de buiger zich aanspant.
De ene spiergroep kán niet ontspannen, als de andere niet gespannen is.

Oh, wacht even, het kan wel, maar die toestand heet slapen. Waarbij hart (= spier) en de spieren in het middenif, en nog aan aantal nog altijd actief zijn, om te voorkomen dat de dood intreedt. Ik neem niet aan dat je een proefje dood of slapende wilt rijden, wel?

Wat je moet leren is de juiste spanning. Welke spiergroepen moeten aangespannen worden, welke losgelaten? Verzameling is alleen mogelijk met strak aangespannen buikspieren. Wat je ziet is een losse, ontspannen bovenlijn. Wat je ziet is een achterbeen dat er verder onder komt, wat je ziet is een paard dat hoger opgericht wordt. Maar ik denk werkelijk dat jij geen flauw idee hebt, van de enorme kracht die nodig is voor die oprichting. Kracht in de achterhand, maar ook in de rug, de nek, de buik.... Kracht en dus aangespannen spieren.
Je moet echt eens een studie maken van de anatomie van een pard, en dan met name van het bewegingsapparaat en de biomechanica (bewegingsleer) en de werking van het spierenstelsel.
Roos_s schreef:
Maar goed wordt nu beetje moe van deze discussie Haha! Als je iemand ermee uitlult met iets wordt er niet op teruggekomen (zie nederlandse paarden steeds vaker gespannen: = lekkere onzin) maarja goed ik hoop dat snel de jury's veranderen met jureren, want er wordt niet meer naar juiste manier van paarden trainen gekeken.... Ik weet, ookal gaan jurys steeds meer dat voorbeenzwaaien goed beoordelen ipv goed achterbeengebruik, ik ga die methode nooit maar dan ook nooit toepassen Haha!

LDR heeft niets te maken met voorbeenzwaaien.
Dat voorbeenzwaaien heeft te maken met "trixen" van een paard, maar hoe je dat doet, geen flauw idee. Dat is wat ik gehoord heb. LDR heeft daar geen bal mee te maken, LDR wordt gebruikt om paarden leniger en sterker te maken.
Ik vind het heel verstandig dat je dat niet gaat toepassen, je moet nooit iets toepassen waarvan je niet weet hoe het werkt Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:58

Yamcha schreef:
Roos_s schreef:

Is niet waar Roos.
Gewoon niet. Als je een paard nageeflijk rijdt, vraag je aanspanning van de buikspieren, en de dijspieren. Je vraagt dat het paard de bovenlijn loslaat, maar wat jij voortdurend vergeet, is dat als de strekker in bv. de dij losgelaten wordt, de buiger zich aanspant.
De ene spiergroep kán niet ontspannen, als de andere niet gespannen is.

Het klopt helemaal wat je zegt, maar ik denk dat Roos bedoelde dat er dan een verkeerde spanning in de spieren is. Niet aanspanning, maar overspanning (is dat een echt woord? hoop iig dat jullie begrijpen wat ik bedoel), zodra je verkeerde spanning hebt, wordt de beweging idd belemmerd.

Ik weet niet of dit ook van toepassing is bij de voorbeenzwaaiers, ik denk het niet, want dan zouden ze niet zover kunnen komen met de voorbenen, dan zouden ze juist dribbelen, zie de stresskipjes op wedstrijden.

edit: niet denken dat ik voorbeengezwaai aanmoedig hoor, het gaat mij even om het voorbeeld van spanning en zwaaien..

@ Yamcha: LDR, is dit puur voor oprekken van de bovenlijn/ rug? Of heeft het enigszins invloed op het beengebruik? (voor en/of achter) Als dit niet het geval is, begrijp ik niet waar het voor dient. Voor oprekken heb je zoveel andere oefeningen, deze zijn toch "natuurlijker" dan LDR?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:00

LDR is een krachttraining. Het word moeilijker om de achterhand onder te brengen waardoor het paard dus meer kracht moet zetten om hetzelfde achterhandgebruik te bereiken. Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:07

Hetzelfde doel als achteruit een bult opgaan dus? Iets wat veel springruiters en westernruiters toepassen.

Als ik het goed begrijp, is LDR compleet nutteloos als je paard een zwakke achterhand heeft (hij moet al heel sterk zijn, anders laat hij z'n achterhand zwabberen) en als je zelf niet de achterhand van je paard mee kan nemen? (dit bedoel ik niet negatief!)

Maar als je de spieren rekt, en hij moet meer moeite doen, dan wordt het later toch hetzelfde verhaal als bij de turnsters? Uitgerekt, dus het kan niet meer of langer omdat je paard geen koprol kan doen (gelukkig Tong uitsteken) en eerder met pensioen door te lange spieren?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:10

Dat hangt er van af hoe je het op bouwt, turners zijn vaak jong buiten spel omdat ze te jong beginnen en te snel gaan Knipoog LDR moet rustig opgebouwd worden zodat er geen blessures kunnen ontstaan.

Bovendien overrek je ze niet, je vraagt het maximale er van en zorgt ook voor krachttraining zodat de lenigheid en kracht van de spieren in "verhouding" blijven. Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:22

pharagirlke schreef:
Dat hangt er van af hoe je het op bouwt, turners zijn vaak jong buiten spel omdat ze te jong beginnen en te snel gaan Knipoog LDR moet rustig opgebouwd worden zodat er geen blessures kunnen ontstaan.

Bovendien overrek je ze niet, je vraagt het maximale er van en zorgt ook voor krachttraining zodat de lenigheid en kracht van de spieren in "verhouding" blijven. Lachen

Waardoor je altijd door kunt gaan met rekken? want met kracht maak je spieren kort en met rekken lang. Dus eigenlijk is het een manier om ervoor te zorgen dat een paard heel sterk kan worden, zonder de lengte in de spieren te verliezen. Corrigeer me als ik als een koe aan het praten ben. Koe Dat eerste kan ik overigens nog wel plaatsen, rustig aan doen, niet overrekken en je paard gaat lang mee Haha!

Maar nou snap ik nog niet waarom deze methode bij bepaalde paarden beter is dan gewoon buigen, rekken en vwnw. Je rekt hetzelfde, maar dan in iets mindere mate waardoor het wat langer duurt. Er moet toch een reden zijn waarom er niet meer zo mag worden gereden op wedstijdterreinen? Ik heb bijvoorbeeld een foto gezien hoe de hals staat bij LDR (botten, gewrichten etc), dat ziet er echt niet lekker uit, met een "verkeerd" hoogste punt waardoor de atlas kan beschadigen. (ik ben geen expert, dus ik zeg puur wat ik lees en zie)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:34

Er mag wél nog zo gereden worden op wedstrijd terrein Knipoog met mijn vorige pony reed ik altijd zo in. Mijn huidige merrie kan het nog niet aan, die word daar nu op voorbereid. Stapje per stapje zien wat zij aan geeft.

Het is gewoon een extra krachttraining. Zorgt dat je paard het lichaam nog beter gebruikt. Zeker voor paarden die wel kracht hebben maar liever "lui dan moe zijn" en die niet gebruiken is het een fijne oefening om toch het onderste uit de kan te halen. Lachen Echte krachtpatsers zoals bv Salinero zullen er profijt aan hebben omdat het gewoon extra kracht vergt om oefeningen zo uit te voeren. Maakt hem dus nog sterker. Gezien hij onze normale buigingoefeningen al met 3 hoeven in zijn neus uit voert Knipoog (tenminste, als ik logisch denk zou ik het zo bekijken) Voor mijn eigen merrie doe ik het vooral omdat het iets meer controle geeft. Madame is nogal een heethoofd en op die manier kan ik haar heetheid omzetten in hard werken omdat het extra concentratie vergt. En ik kan niet zeggen dat ze er minder graag om werkt hoor. Hoe harder je haar laat werken hoe liever ze het heeft. Als je haar niet bezig houd met dingen enz dan gaat ze zelf dingen verzinnen.

Op dit moment kan je dat echter nog geen LDR noemen. Ik rijd haar iets dieper dan op de loodlijn op het moment omdat dat voorlopig het enige is dat ze aan kan. Zolang zij me niet meer geeft, vraag ik niet meer. Lachen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:46

pharagirlke schreef:
Er mag wél nog zo gereden worden op wedstrijd terrein Knipoog met mijn vorige pony reed ik altijd zo in. Mijn huidige merrie kan het nog niet aan, die word daar nu op voorbereid. Stapje per stapje zien wat zij aan geeft.

Mag het ook internationaal? Je zegt al dat dit de 2e is die je (hoogstwaarschijnlijk) LDR gaat rijden, zou je de methode bij elk paard toepassen? en is het "gebrek" aan concentratie , snel afgeleid zijn niet een verkeerde reden? Hier zijn toch andere oplossingen voor?

Natuurlijk mag je nooit zomaar iets nieuws proberen zonder begeleiding. Alles is schadelijk als het verkeerd uitgevoerd wordt. Ik denk ook dat dat iets is waar veel mensen niet aan denken.

@ iedereen hier die LDR rijdt: waarom zijn jullie begonnen met deze methode? er is altijd al heel veel negativiteit over geweest. Vonden jullie het niet logischer om andere methodes te gebruiken?