LDRD schreef:Een paard dat dergelijk gedrag vertoont heeft toch wel degelijk een gedragsprobleem. Een paard die soortgenoten, maar ook mensen aanvalt en zichzelf verwondt, kan ik toch echt niet zien als normaal gedrag.
Mijn voorbeeld heb ik aangehaald om nu eens een einde te maken aan altijd hetzelfde verhaal, dat paarden die abnormaal gedrag vertonen altijd het stempel 'mishandeld' of 'niet juist opgevoed' krijgen.
Er gaat meer om in een paardenhoofd, net zo als bij mensen.
Ik ben het helemaal met je eens

Ik verbaas me ook altijd weer over de grote hoeveelheid paarden hier op Bokt die zogenaamd 'mishandeld' zouden zijn
.
.
Tuurlijk kan een bekwaam iemand elk paard rijden. Maar of dat die het goed rijd en of dat in harmonie gaat mét het paard is een tweede... Wamorkus (1 van mijn paarden) is al enkele keren bereden door andere mensen. Het betrof 3 mannen, alle 3 professioneel waarvan 2 internationaal. Ze konden er wel op rijden, maar er was totaal géén samenhang tussen hen en mijn paard. Eigenlijk al vanaf het moment dat ze opstapten ging het hoofd omhoog oren plat in de nek, van "Wat is dit in hemelsnaam?". Mijn paard vond het gewoon echt helemaal niet leuk! En tuurlijk konden ze hem op een "goede" manier laten lopen, maar zn best deed Wamorkus niet. Terwijl die voor mij wel altijd een stapje extra doet.. 
...
Vond met name de bijdrage van zowel Jasmijn78 als HC erg onderhoudend, mede omdat het voor mij als derde makkelijker is een midden te vinden tussen twee standpunten die af en toe zo ver bij elkaar vandaan liggen (maar volgens mij in essentie als je echt verder doorredeneert en ziet vanwaar ze komen (uitgangspunten) een stuk minder ver dan op het eerste gezicht lijkt).
Indien dit het geval is bij een paard, en die dus wordt ingereden en vervolgens doorgereden of verkocht door mensen die zich niet realiseren hoe een paard van nature geestelijk en lichamelijk in elkaar zit, kan het gebeuren (afhankelijk van het karakter en de omstandigheden) dat een paard 'nare'/ 'vreemde'/ 'abnormale' gedragingen ontwikkelt. Noem het hoe je het wilt, maar voor het paard zijn het gedragingen die hij uitvoert omdat hij zich NIET PRETTIG voelt. Dus verschillende opmerkingen in dit topic kunnen hiervoor als voorbeeld dienen, bijvoorbeeld het zichzelf bijten etc., waarschijnlijk door het missen van een mens waaraan een paard gehecht is of een omgeving waaraan hij gehecht is (ik hoorde laatst van een paard dat (tot nu toe!!) nog nergens naartoe verkocht kon worden omdat hij op een nieuwe stal als een gek ging staan weven). Een lichamelijk gevolg van het zich niet realiseren van de natuurlijke kenmerken van een paard zou kunnen zijn stijfheid, rugproblemen, etc. etc. (zaken als rechtrichten etc. veronachtzamen tijdens trainingen zijn hier een i.m.o. zeer goed voorbeeld van).