Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:02

LDRD schreef:
Een paard dat dergelijk gedrag vertoont heeft toch wel degelijk een gedragsprobleem. Een paard die soortgenoten, maar ook mensen aanvalt en zichzelf verwondt, kan ik toch echt niet zien als normaal gedrag.

Mijn voorbeeld heb ik aangehaald om nu eens een einde te maken aan altijd hetzelfde verhaal, dat paarden die abnormaal gedrag vertonen altijd het stempel 'mishandeld' of 'niet juist opgevoed' krijgen.
Er gaat meer om in een paardenhoofd, net zo als bij mensen Knipoog .

Ik ben het helemaal met je eens Ja

Ik verbaas me ook altijd weer over de grote hoeveelheid paarden hier op Bokt die zogenaamd 'mishandeld' zouden zijn Dromen
Laatst bijgewerkt door Adil op 21-08-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:06

Ja, je zou gezien dat aantal nog de indruk krijgen dat menigeen een paard koopt om er eens flink op los te rossen Tong uitsteken .

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:17

Mijn pony is vrij 'simpel' te rijden doch met gebruiksaanwijzing om hem echt lekker aan het lopen te krijgen. Inprincipe kan iedereen er op rondhobbelen, alleen wordt pony er een beetje narrig van en ik als baasje niet zo blij. Vork

Paard is redelijk eenkennig, laat zich niet door iedereen rijden. Heb zelf nog regelmatig een storing omdat mevrouw bij de kleinste fout van de ruiter dat duidelijk laat weten. Bij een ruiter die wat grover/minder precies met de hulpen is gaat het niet goedkomen.

'Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden' vind ik een beetje een 'penny' begrip. Natuurlijk, jij zult je paard het beste kennen maar dat wil niet zeggen dat werkelijk niemand anders er na een paar keer proberen toch ook netjes mee weg kan rijden.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 21-08-08 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:31

Eenkennig is denk ik relatief. Ik denk dat iedereen die geveol heeft voor de lichaamstaal van een paard en die op de grond kennis met het paard kan maken er daarna ook op kan gaan zitten. Mits de ruiter natuurlijk fatsoenlijk kan rijden en het paard niet in de weg zit.

Albert_Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:19

Echt rijden vergt oefening natuurlijk, maar een klein rondje kan iedereen op elk paard denk ik

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:15

Albert_Vaals schreef:
Echt rijden vergt oefening natuurlijk, maar een klein rondje kan iedereen op elk paard denk ik

Ik weet heel zeker dat niet iedereen op elk paard een rondje kan maken. Zelfs niet als die "iedereen" al wat rijles heeft gehad. Erger nog, ik stap absoluut niet op ieder paard, omdat ik zeker weet dat dat bij bepaalde paarden geen goed plan is Duivel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:59

Waratje schreef:
Albert_Vaals schreef:

Ik weet heel zeker dat niet iedereen op elk paard een rondje kan maken. Zelfs niet als die "iedereen" al wat rijles heeft gehad. Erger nog, ik stap absoluut niet op ieder paard, omdat ik zeker weet dat dat bij bepaalde paarden geen goed plan is Duivel

Gelijk heb je.

De kern is niet de vaardigheid van de ruiter, maar de (on)wil van dat paard.

Eigenlijk kan je dit topic snel samenvatten:
- Wanneer je een paard ziet als een wezen met een eigen persoonlijkheid, een eigen emotionele belevingswereld, dan is het normaal dat je respecteert dat sommige paarden een ander niet wíllen. Dat normaal berijden dan niet kán.
- Wanneer je een paard ziet als een eigenwijze bromfiets, dan zal je denken dat elk paard berijdbaar is door elk iemand die vaardig genoeg is.

hc

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:33

Huertecilla schreef:
Waratje schreef:

Gelijk heb je.

De kern is niet de vaardigheid van de ruiter, maar de (on)wil van dat paard.

Eigenlijk kan je dit topic snel samenvatten:
- Wanneer je een paard ziet als een wezen met een eigen persoonlijkheid, een eigen emotionele belevingswereld, dan is het normaal dat je respecteert dat sommige paarden een ander niet wíllen. Dat normaal berijden dan niet kán.
- Wanneer je een paard ziet als een eigenwijze bromfiets, dan zal je denken dat elk paard berijdbaar is door elk iemand die vaardig genoeg is.

hc

Dat vind ik je meest zinnige opmerking in het hele topic Lachen Tuurlijk kan een bekwaam iemand elk paard rijden. Maar of dat die het goed rijd en of dat in harmonie gaat mét het paard is een tweede... Wamorkus (1 van mijn paarden) is al enkele keren bereden door andere mensen. Het betrof 3 mannen, alle 3 professioneel waarvan 2 internationaal. Ze konden er wel op rijden, maar er was totaal géén samenhang tussen hen en mijn paard. Eigenlijk al vanaf het moment dat ze opstapten ging het hoofd omhoog oren plat in de nek, van "Wat is dit in hemelsnaam?". Mijn paard vond het gewoon echt helemaal niet leuk! En tuurlijk konden ze hem op een "goede" manier laten lopen, maar zn best deed Wamorkus niet. Terwijl die voor mij wel altijd een stapje extra doet..

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:37

Afbeelding

ik ben ook een van de enige die op dit paard ken rijden hij is niet een van de makkelijkste Knipoog maar heel erg sterk dat maakt em zoo moeilijk Boos!...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:05

Charlenexx schreef:
Mijn paard vond het gewoon echt helemaal niet leuk! En tuurlijk konden ze hem op een "goede" manier laten lopen, maar zn best deed Wamorkus niet. Terwijl die voor mij wel altijd een stapje extra doet..

Kijk, en dan zijn er ook paarden die de grens ´een stapje extra´ een knap stuk strakker trekken Haha!

Die van mij staan 24/7 in een familiegroep op het land. Een ander kan die niet benaderen. Geen halster om doen. Die zien niet waarom ze voor een vreemde dat ´stapje extra´ naar hen toe zouden moeten doen. Wat daar voor hén voor belang bij is.
Dan moet ik ze roepen, een halster omdoen, naar de zadelkamer leiden, opzadelen en dan vervolgens tegen hun wil door een andere laten bestijgen. Die ander moet hen dan gaan dwingen tegen hun wil.
Dat zou hun vertrouwen in mij érnstig beschamen. Het stapje extra voor míj ernstig in gevaar brengen.

Het blijft mij verbazen dat de ruiterij zo´n moeite heeft met dit simpele gegeven.
Waarom snappen ruiters wel dat menig intensief getrainde hond alleen naar zijn ´baas´ luistert en is dat bij een paard ´slecht opgevoed´??
Mijn honden klimmen achter me de ladder het dak op als ik ze niet vast zet. Dat zouden op 1 na mijn paarden ook doen als ze geen klopmpvoetjes houden hebben.
Als er een dakdekker naar boven wil dan leg ik de honden ook vast, maar om een heel andere reden. Idem de paarden.
Heb ik nu fijne honden en rare paarden?

HC

p.s. mijn honden blijven ook wel beneden en van de dakdekker af als ik dat als opdracht geef. Vastleggen is echter inherent veilig.
Mijn paarden accepteren een ander ook als ik dit als opdracht geef maar...

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:16

Ik heb met plezier de lange loop van dit topic gelezen, erg interessant eens een echt boeiende (vond ik) en fundamentele discussie te lezen op Bokt. Pling Vond met name de bijdrage van zowel Jasmijn78 als HC erg onderhoudend, mede omdat het voor mij als derde makkelijker is een midden te vinden tussen twee standpunten die af en toe zo ver bij elkaar vandaan liggen (maar volgens mij in essentie als je echt verder doorredeneert en ziet vanwaar ze komen (uitgangspunten) een stuk minder ver dan op het eerste gezicht lijkt). Knipoog

Ik heb even op de site van HC gekeken en wilde graag nog even wat toevoegen aan de discussie m.b.t. het 'maar kunnen berijden van je paard door één persoon', waarover ik maar een paar korte opmerkingen vond:
Ik maak voor mezelf, en dus ook voor mijn paarden, de egoïstische keuze paard te rijden.
Voor mij is het paardrijden daarbij geen recht maar een verantwoordelijkheid. Het paard is niet geëvolueerd om een jager op de rug te dragen en de ruiter moet daarom het paard lichamelijk en geestelijk hierop voorbereiden.

Zoals HC hier zegt zou een ruiter het paard lichamelijk en geestelijk moeten voorbereiden op het bereden worden. In mijn ogen moet dit ook maar is het niet noodzakelijk gebleken, aangezien veel mensen gewoon op paarden rijden zonder zich dit te realiseren en het zo toch een x aantal jaar uitzingen met zo'n paard totdat hij 'op' is. Dit is zo jammer, vind ik ook! Maar helaas is onze maatschappij meestal wel de insteek bij het 'gebruik' van paarden, zoals veel mensen het zien... Huilen Indien dit het geval is bij een paard, en die dus wordt ingereden en vervolgens doorgereden of verkocht door mensen die zich niet realiseren hoe een paard van nature geestelijk en lichamelijk in elkaar zit, kan het gebeuren (afhankelijk van het karakter en de omstandigheden) dat een paard 'nare'/ 'vreemde'/ 'abnormale' gedragingen ontwikkelt. Noem het hoe je het wilt, maar voor het paard zijn het gedragingen die hij uitvoert omdat hij zich NIET PRETTIG voelt. Dus verschillende opmerkingen in dit topic kunnen hiervoor als voorbeeld dienen, bijvoorbeeld het zichzelf bijten etc., waarschijnlijk door het missen van een mens waaraan een paard gehecht is of een omgeving waaraan hij gehecht is (ik hoorde laatst van een paard dat (tot nu toe!!) nog nergens naartoe verkocht kon worden omdat hij op een nieuwe stal als een gek ging staan weven). Een lichamelijk gevolg van het zich niet realiseren van de natuurlijke kenmerken van een paard zou kunnen zijn stijfheid, rugproblemen, etc. etc. (zaken als rechtrichten etc. veronachtzamen tijdens trainingen zijn hier een i.m.o. zeer goed voorbeeld van).

Het is dus van groot belang voor het welzijn van het paard, naar mijn mening, om je te verdiepen in hoe het paard van nature is en denkt, en hier respect voor te hebben en er rekening mee te houden in je training van het paard. Brengt me weer terug bij de quote van de site van HC. In principe vind ik dat elk paard het verdient dat zijn eigenaar een band met hem op wil bouwen door echt tijd met hem door te brengen en hem tijd te geven zich te hechten, en bovenal door tijdens het rijden rekening te houden met zijn natuurlijke kenmerken (die per paard kunnen verschillen maar voor een groot deel universeel zijn, zie ook paardenbegrijpen.nl, voor mij een zeer goede theoretische onderbouwing met goede en prettige praktische uitvoering voor beide partijen). Pling Ja

jasmijntje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:08

Mijn pony vertrouwed ook alleen, mij. Ik liet er een keer een vriendin op rijden, en ik zei nog zó tegen haar, tegen hem praten!!! Maar nee hoor, binnen 2 seconden lag ze er weer af. En ik ging erop, zei een woordje, en hij deed het super.
praten is zo belangrijk voor hem...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:12

jasmijntje__ schreef:
Mijn pony vertrouwed ook alleen, mij. Ik liet er een keer een vriendin op rijden, en ik zei nog zó tegen haar, tegen hem praten!!! Maar nee hoor, binnen 2 seconden lag ze er weer af. En ik ging erop, zei een woordje, en hij deed het super.

en ik kan je vertellen dat ik er zo mee wegrij Haha!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:26

ben eerlijk gezegd geen voorstander van iedereen op je paard zetten,maar goed dat is een andere discussie..

mijn pony heeft voor anderen waarschijnlijk een uitstraling van heb ik jouw daar..vooralsnog zijn het alleen onbevangen kinderen die er zonder blikken of blozen opstappen(en heerlijk wegrijden trouwens) volwassen WILLEN er eigenlijk niet op (met uitzondering van mijn lesgeefmens..die is er uit goed fatsoen op gaan zitten). en nee,ze is niet te klein of iets dergelijks en ze is ook best te rijden met wat aanwijzingen, maar blijkbaar heeft ze er toch een pittige kop op Duivel ????.

of zou het toch mijn houding zijn Bloos

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:00

Ik denk dat er zeker wel meer mensen op mijn paard kunnen rijden, maar of ik dat wil is een tweede...
Ik ken er een paar die ik er zo op zou zetten omdat ik vind dat ze op een manier rijden die ik prettig vind Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 17:04

jasmijntje__ schreef:

Dan zou dat geen goede pony voor mij wezen.
Paardrijden en je móet wat zeggen. Natuurlijk zeg je wel
iets van 'Braaf jongen', maar als je niets gaat zeggen en
je ligt er binnen 2 seconden af.. ROFL

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:31

Misschien zullen er best paarden zijn waar maar een enkeling op weg kan rijden, maar dat zal dan voornamelijk komen doordat zo'n paard in het verleden al gigantisch veel heeft meegemaakt. De ruiter die er dan uiteindelijk wel op kan, heeft hoogstwaarschijnlijk al zo veel vertrouwen moeten winnen bij het paard, dat hij/zij de enige is die er 123 op kan stappen.

Persoonlijk ben ik echter nog nooit een paard tegengekomen waar ik niet zo op weg kon rijden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:03

Ik had al eerder gereageerd in dit topic maar dat ging over mijn Arabier.
Grappig genoeg zagen we dit weekend een staaltje gedrag van ons andere paard, dat is een Belg. Inderdaad het andere uiterste Haha!

De Belg is eigenlijk niet van mij, maar van mijn vriend. Mijn vriend heeft al een hele tijd niet gereden (20 jaar?) gaat ook heel anders met paarden om dan ik (ik ben meer `natural` gericht, hij meer `normal` zeg maar als je het per se een etiket moet meegeven) en kent de paarden verder ook nauwelijks. Dus voor de paarden is hij een vreemde eend in de bijt zegmaar. Maar hij wilde gewoon graag eens op zijn paard zitten Clown Clown Clown dus hij nam plaats en wilde een rondje stappen.

Alleen ... daar had mevrouw, hoe meegaand en braaf ze normaal gesproken is, dus helemaal geen zin in. En die bleef dus gewoon staan. Het was echt wel een heel maf gezicht. Neel stond er ook echt met een houding van `ja, dahaaag`. Hij was op haar rug aan het aansporen (niet lomp hoor, maar heel gewoon hoe HIJ van vroegah gewend is te rijden). Je kon duidelijk zien dat zij het niets vond, ze sloot zich af, hield zich doof en bleef gewoon staan. Dus hij probeerde het eens op haar manier, met stemcommando´s en gebaren en riep `stap´ (daar reageert ze normaal gesproken onmiddellijk op). Ook dat ging niet. Hij kreeg haar niet eens in stap op de hoefslag (beetje genant was het wel, hihi).

Omdat het hem in z´n spieren schoot (daarom rijdt hij verder ook niet) is hij maar weer afgestapt en Suzanne, mijn verzorgmeisje is opgestapt. Zij kent Neel goed, gaat dagelijks met haar om, en weet ook alle knopjes te vinden. Suzan zegt vervolgens `stap` en Neel doet stap. Suzan zegt `draf` en Neel doet draf. Wel haar eigen koppige zelf hoor, maar Suzan krijg het dan met haar 11 jaar en 40 kg zwaar wel voor elkaar wat een volwassen vent met een lijf van 85 kg dus NIET voor elkaar krijgt. Het gaat in dit geval ook niet om spieren. Het gaat niet eens om de knopjes. Het gaat erom dat dit paard gewend is om contact met z´n ruiter te hebben. Dat mistte ze gewoon. Suzan knipt ahw even met haar vingers en checkt bij Neel of de connectie aanstaat, en ze zorgt ervoor dat ze even op elkaar getuned staan. En dan heb je helemaal geen aansporen meer nodig bij Neel.

Dit heb ik dus eerder bij Neel gezien. Als mensen het stapje communicatie over slaan, dan `doet` ze het dus gewoon niet.

Natuurlijk kan iemand met veel gevoel voor paarden, die dus ook aanvoelt WAAR het knopje zit, best op haar rijden. Laatst heeft ook een vriendin een keer op haar gereden, daar was ze eerst ook wel even koppig hoor, maar die vriendin ging dus WEL in communicatie en vervolgens ging dat ook gewoon goed en gaf Neel zich gewonnen.

Het is dus geen Penny-verhaal, en Neel is bepaald geen mishandeld paard (tenzij doodknuffelen een vorm van mishandelen is) maar wel een goed voorbeeld van dat niet iedereen zomaar op ieder paard kan wegrijden.

Ik denk dat dit veel vaker het geval zal zijn bij die typische eenkennige paarden. Ze missen op de een of andere manier het intunen, het op 1 lijn komen. En dan `doen` ze het niet.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:33

Sommige paarden zijn daar wat gevoeliger in, lijkt mij?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:19

Hoewel ik niet het hele topic heb doorgelezen vind ik het wel een interessante discussie.. Ja

Ik vind dat ik mijn werk goed heb gedaan als ik een paard heb gereden waar vervolgens iedereen op kan stappen en fijn na te rijden is.
Dit is niet bij ieder paard het geval, want soms kun je de 'klik' niet vinden en doet dat paard niet dat pasje extra voor de ruiter en dat is wel waar het imo om gaat.
Je moet als ruiter dan je ego aan de kant kunnen zetten en dit kunnen accepteren. Je hoeft niet met elk paard goed overweg te kunnen

Uiteraard moet je ook het nivo van de ruiter en het paard mee-rekenen. Een klein meisje kan zonder problemen op mijn paard een rondje rijden, maar dit is niet natuurlijk niet gelijk aan wat ik van hem vraag Bloos

Het is de vraag waar het in deze discussie omgaat; wedstrijdgericht rijden en oefeningen vragen van je paard of recreatief rijden met weinig druk.. Hier zit een bijzonder groot verschil in. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:58

ik had het met mijn oude pony, rijden ging nog wel maar niemand moest proberen haar uit de stal/land te halen, die stormde op iedereen af en liep er gewoon overheen of trapte je of beet, bij het rijden probeerde ze wel iedereen eraf te bokken maar als je een beetje kon rijden bleef je wel zitten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 00:59

Ik weet heel zeker dat ik niet op elk paard kan rijden hihi! Er zijn er meer dan genoeg waar ik van mijn leven niet op ga zitten! En waarom zouden paarden dat niet omgekeerd hebben? Er moet wel een soort van "klik" zijn. De meeste paarden waarmee ik geen klik heb zullen best lopen bij mij, en waarschijnlijk heel hard ook, maar feitelijk alleen in verzet komen tegen mij. Niet omdat ik niet kan rijden, ik kan (al zeg ik het zelf) best redelijk rijden al ben ik zeker geen topper, maar domweg omdat de "klik" er niet is en zowel paard als ruiter geen moeite voor elkaar willen doen.

Daarnaast vind ik het belangrijk om een paard te leren kennen voordat ik erop spring, dat zowel paard als ik kan kijken of het kan gaan werken. En een paard dat aangeeft dat ie mij niet moet laat ik dan ook lekker aan anderen over, net zoals ik paarden die ik niet mag aan anderen overlaat.

Denk dat het alles te maken heeft met karakter van zowel paard als ruiter, die moeten bij elkaar passen. Ik ben bijvoorbeeld heel druk en kan de meest slome duikelaar in een behoorlijk tempo door de bak "jagen" gewoon doordat ik van nature weinig rust heb, dus zonder geweld zoals zweep en sporen, maar met een felle donder kan ik helemaal niets, dan ga ik zandhappen en zit met een ontevreden paard. Heeft niemand wat aan. En zo denk ik dat rustige mensen met de driftkikkers onder de paarden een heel eind kunnen komen (over het algemeen), maar sommige rustige mensen kunnen een rustig en bedaagd paard niet vooruit krijgen ongeacht nivo.

Dus ik denk zeker niet dat iedereen met elk paard weg kan rijden, heb te vaak gezien dat het gewoon niet werkte. Je komt er meestal heus de bak wel mee door maar zowel paard en ruiter beleven er geen plezier aan en dat lijkt me niet de bedoeling, voor beide niet.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:04

bij mijn paard kon er eerst niemand anders op rijden.
heeft mij zelf een half jaar gekost voor ik er op kon, want die van mij is vroeger niet zo aardig behandeld en heeft geen vertrouwen in mensen.

Nu na 4 jaar kan een vriendin van mij er op rijden, maar tot nu toe ben ik er elke keer bij geweest, maar het lijkt goed te gaan.

Bij zulk soort paarden, kan er volgens mij best een paard tussen zitten die echt alleen zijn eigen baas laat rijden.
Mijn paard sloeg gewoon in blinde angst als er iemand anders op stapte.

Maar er is veel te bereiken met geduld en training Knipoog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:07

Eefje is niet door iedereen te rijden. Als ik een topic plaats hier dan krijg ik vaak reacties dat het voorwaartser kan etc. Ik ben hier ook heel erg mee bezig en het gaat super. Laatst was een vriendin mee om foto's van ons te maken. Als ik dan rij ziet het er erg makkelijk uit. Mijn vriendin ging erop en ze kreeg Eef net in stap maar verder ging het niet, hoe ze ook probeerde... Nou snap ik best dat het een fout in haar opvoeding is Tong uitsteken Maar al stapt Anky erop... Denk dat ze Eef pas de 3e keer aan het lopen krijgt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:44

Iedereen kan op mijn paard rijden, als je er normaal mee omgaat Haha! Hij heeft zijn beperkingen en hudt je er rekening mee, is hij niet zo moeilijk...

Maar doordat ik hem al jaren ken, kan ik er misschien wel het beste mee rijden. Lijkt me trouwens logisch Lachen