Bodyprotector verplichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Re: Bodyprotector verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:39

Pfff wat wil je nog meer verplichten? Veiligheids beugels? Een gordel dat je niet eens meer valt? Knie en elleboog bveschermers? Een serieuze motorhelm? Ben benieuwd hoe de ruiters er over 50 jaar uit zien Tong uitsteken Ben benieuwd hoeveel 'mens' je nog kunt zien onder die dikke laag bescherming.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:47

Een cap draag ik altijd. Maar een body protector, nou, dat vertik ik. Eventueel bij kinderen en bepaalde takken van de paardensport, prima, maar ga zo'n ding niet verplichten. Dan mogen ze op de brommer/motor/fiets ook zo'n ding om. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:47

Nou idd, ongeluk zit in een klein hoekje maar kan moeilijk compleet ingepakt gaan rijden Nagelbijten / Gniffelen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:13

Waar ik dan wel weer heel moeilijk over doe is deugdelijk schoeisel. Met gymschoenen mogen ze alleen op het grote paard met de voltigesingel of zonder zadel op de pony.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:24

Als je met beugels rijdt, vind ik goed schoeisel inderdaad ook erg belangrijk. Je ziet soms echt gevaarlijke situaties en je zult maar vast blijven hangen in je beugels, brrrrrrr.......

Ik rij zelf ook regelmatig op mijn bareback pad en dan ben ik wat makkelijker (al hoewel mijn rijschoenen heerlijk zitten, maar bij echt warm weer draag ik ook mijn gympjes wel eens Knipoog ).
Maar met zadel, wil ik echt verantwoorde schoenen/laarzen aan!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:28

Nadya schreef:
Als je met beugels rijdt, vind ik goed schoeisel inderdaad ook erg belangrijk. Je ziet soms echt gevaarlijke situaties en je zult maar vast blijven hangen in je beugels, brrrrrrr.......

Ik rij zelf ook regelmatig op mijn bareback pad en dan ben ik wat makkelijker (al hoewel mijn rijschoenen heerlijk zitten, maar bij echt warm weer draag ik ook mijn gympjes wel eens Knipoog ).
Maar met zadel, wil ik echt verantwoorde schoenen/laarzen aan!!!

Helemaal mee eens Knipoog (hoewel ik geen bbp heb)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:24

Waratje, een bbp is echt heel fijn, hoor, ter afwisseling. Zeker met die warme dagen van de laatste tijd...... Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:11

Nadya schreef:
Waratje, een bbp is echt heel fijn, hoor, ter afwisseling. Zeker met die warme dagen van de laatste tijd...... Knipoog

Nah, m'n merrie houdt er niet van, ze wil dan zitbeenknobbels ontwijken enzo Knipoog En met dat hete weer rij ik gewoon helemaal niet, of pas 's avonds een stapritje.
Misschien dat ik wel nog eens op de Welsh Cob kruip zonder zadel, ik denk dat hij het veel gemakkelijker accepteert, maar ik vrees dat ik nog niet voldoende vertrouwen in hem heb om het te doen. Hoewel, in de bak zou het best kunnen. Ach, eind van de maand doen we een speelmiddag op stal, misschien dat ik het dan eens doe, dan zijn er ook genoeg mensen om me een zetje te geven Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:16

Waratje, ik rij met het hete weer ook alleen maar in de avonden, hoor. Maar ook dan is het fijn om niet met dat ''grote'' zadel aan te komen (en mijn Barefoot weegt maar 3,5 kg Knipoog )

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:40

alsjeblieft niet.
Ik vind het echt vreselijk.

Louhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:54

Ik vind het ten eerste niet echt een mooi zicht en door minder bewegingsvrijheid val ik veel gemakkelijker met protector dan zonder.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:28

bij ons in de LRV (België) is het voor ponyruiters verplicht om een BP te dragen tijdens het springen op wedstrijd.
dit is nu al enkele jaren zo ( 4 à 5 jaar denk ik).
ik vind dit helemaal niet slecht! Het verhoogd echt wel je veiligheid tijdens het spring of tijdens eventing!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:07

Nee, dressuur echt niet
Springen vind ik het wel veiliger, op de manege bij ons willen ze het NIET verplicht maken, want als je van je paard alvalt kan je ook niet doorrollen.
Met springen heb ik zelf ook om en vind ik het wel veilig, bij ons op de manege springe nwe niet echt, en als we springen zijn het mensen die langer rijden

PaardenZweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:20

IK vind het echt afschuwelijk!
ten eerste rijd het niet lekker!
en ten tweede voel ik me als een ridder Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:39

Black_White schreef:
Pfff wat wil je nog meer verplichten? Veiligheids beugels? Een gordel dat je niet eens meer valt? Knie en elleboog bveschermers? Een serieuze motorhelm? Ben benieuwd hoe de ruiters er over 50 jaar uit zien Tong uitsteken Ben benieuwd hoeveel 'mens' je nog kunt zien onder die dikke laag bescherming.

Wel, ik rij ´ruigritten´ met een helm met kinbeugel, een moto-x harnas compleet met armset en harde scheen-/beschermers. Ja dat is ´veiliger´.
Het punt is dat veiliger ríjden inherent veiliger is. Ik zou zonder die beschermers dergelijke ritten niet zou maken dus die spullen ´zetten aan´ tot onveiliger rijgedrag Vork
Rij normaal met elegante hoed en uitsluitend met inherent veilige ijzeren kooibeugels. Een ijzeren kooi om voetpletten tegen rotsen te voorkomen Haha!
Oh en altijd zonder optoming Cool

Cruciaal is niet de vraag of het allemaal wel/niet zinvol is, maar of verplíchten een goed idee is.
Net als bij de valhelm gaat het niet om veilig maar om het afwentelen van verantwoordelijkheid, om schijnzekerheid.
Dat is slecht.

Ronduit ongrondwettelijk is het beperken van individuele vrijheden. Dat dit bij rijverenigingen gewoon kan ligt heel dicht naast het onderwerp van wel/niet OS voor individuele sporters: door je akkoord te verklaren met reglementen doe je afstand van individuele rechten.

Niemand wordt verhinderd beschermende kleding aan te trekken waar of wanneer ook. Waarom dan verplichten? Afwentelen van verantwoordelijkheid met als prijs inleveren van beslissingsvrijheid...
Trek toch gewoon aan wat je wil als je dat nodig vindt. Klaar!

hc

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:18

Ik vind niet dat ze die moeten gaan verplichten, ik vind dit wel een beperking in je beweging.
Maar ik vind het wel goed dat het wordt verplicht bij eventing en cross, omdat je hierbij te maken hebt met vaste hindernissen! Clown

_Pablo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:47

Ik hoop het niet! Maar wel voor cross.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:44

Op de jonge paarden/pony's rij ik altijd met body. Of het nu springen of dressuur is! Ook paarden die ik niet ken worden met body gereden.

Ik rij maar op 1 pony zonder body en dat is de pony waar ik al 7 jaar mee hobbel. Zodra ik de dressuurring verlaat om te gaan springen of buitenrijden ofzo gaat de body gewoon weer om!

Je leert er mee rijden. En een goed zittende bodyprotector zit gewoon prima hoor Knipoog Liever een body dan een gebroken werveltje Tong uitsteken Uitzonderingen daargelaten!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:13

Ik heb zelf nog nooit met zo'n ding gereden, maar het lijkt me niet prettig.
Net als velen vindt ik goed schoeisel en vooral een cap belangrijk Ja
En net als eerder genoemd, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:14

Ik heb met mijn bodyprotector het gevoel dat ik niet goed kan ademen. Vanwege mijn grote platgerukte voorgevel Tong uitsteken

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:16

Oke; een cap verplichten, prima!
Maar om iedereen een bodyprotector te laten verplichten vind ik toch wel iets te ver gaan. Het is misschien heel veilig voor je borstkast, maar als stel; over 10 jaar word misschien verplicht om een rijbroek gevuld met stof waardoor je minder hard valt verplicht. Ik vind het een beetje onzin, maar goed, de mensen die een bodyprotector fijn vinden zullen het hier niet mee eens zijn (denk ik Bloos)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:17

Je borstkas is wel een heel ander verhaal dan je benen. Daar kan alles wel aan kapot gaan zonder rampzalige gevolgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:20

sologirl schreef:
Liever een body dan een gebroken werveltje Tong uitsteken

Prima persoonlijke keuze. De vraag is of dit jouw opgelegd moet woden, of jouw die keuzeVRIJHEID ontnomen moet worden ´voor jou eigen bestwil´.

Ík vind het een verregaande beperking en belediging van weldenkende mensen om helm etc verplicht te stellen. Ook bij cross of wat ook, want dat maakt fundamenteel geen verschil. Die ruiters kunnen zélf besluiten te dragen wat ze willen. Niemand die ze tegenhoudt een motorcross-set aan te trekken.

De kern van de vraag is of anderen mogen besluiten dat jij niet beslissingsbekwaam bent.

hc

xFauve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:23

Sheran schreef:
Je borstkas is wel een heel ander verhaal dan je benen. Daar kan alles wel aan kapot gaan zonder rampzalige gevolgen.

oke, daar heb je gelijk mee Bloos