Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amadeo schreef:CaroleKlomp schreef:Met name het verschil in souplesse met een niet LDR gereden paard en een RDL gereden paard (in het nadeel van het LDR getrainde paard).
Sorry, nu mis ik iets. RDL? Wat is dat? Ik vat 'm zo snel niet.....
KiWiKo schreef:tjadan ben ik uitgeluld
russel schreef:Bestaat het hele paardrijden uit deze methode dan?? En dan juist omdat de goegemeente het verkeerd uitvoert is het een reden om die methode te verbieden lijkt mij maar weer.
Ik ga mij steeds meer storen aan de egoïstische houding die ik hier en daar lees, het gaat dus idd niet om het paard maar om de mens, scoren, scoren, scoren. Tja het ego heden ten dage is erg belangrijk in deze ik cultuur, merk ik al weer.
CaroleKlomp schreef:Veel LDR ruiters rijden met sporen...komt dat niet omdat het paard achter kracht verliest?
CaroleKlomp schreef:Onnatuurlijke manier, met geweld, stress, pijn, tegenstrijdigheid, kracht van de ruiter, onbalans...
CaroleKlomp schreef:Ben benieuwd wat er gebeurd met het gewicht bij LDR...komt dat niet op de voorhand dan?
Veel LDR ruiters rijden met sporen...komt dat niet omdat het paard achter kracht verliest?
KiWiKo schreef:Ldr bestaat niet zonder een krachtig achterbeen, en kan alleen bij een recht paard, van achteren naar voren gereden dat compleet in balans is. Het paard is los, los in het lijf....... en zeker los in de kaak. Maar dat is niet in de basissport van toepassing, daarvoor moet je ook een paard hebben met een corecte bouw (MINSTENS) met een enorm gericht getraind lijf. Hier gaat jaren lange training aan vooraf...
De mensen die zo hard dit soort onzin roepen, laten zich leiden door slecht gemaakte foto's en nemen klakkeloos meningen over van mensen die nog niet in de buurt komen van dat kleine selecte groepje mensen die zoveel talent hebben dat ze dit soort trainingen kunnen uitvoeren. Deze mensen houden op met zelf nadenken......... zien een foto van een boeg van een paard een een onderlip die bij de schouder komt, en roepen dan massaal DIERENKWELLINGterwijl dat stukje wat die onderlip bij de schouder bracht niet op de foto staat............ namelijk de achterkant
en zo kan ik me wel voorstellen dat mensen een vertekend beeld hebben, zeker als je het nooit van de inside hebt meegemaakt....
KiWiKo schreef:De mensen die zo hard dit soort onzin roepen, laten zich leiden door slecht gemaakte foto's en nemen klakkeloos meningen over van mensen die nog niet in de buurt komen van dat kleine selecte groepje mensen die zoveel talent hebben dat ze dit soort trainingen kunnen uitvoeren. Deze mensen houden op met zelf nadenken......... zien een foto van een boeg van een paard een een onderlip die bij de schouder komt, en roepen dan massaal DIERENKWELLING terwijl dat stukje wat die onderlip bij de schouder bracht niet op de foto staat............ namelijk de achterkant en zo kan ik me wel voorstellen dat mensen een vertekend beeld hebben, zeker als je het nooit van de inside hebt meegemaakt....
Vido schreef:Door LDR te rijden, ontwikkel je de aansluiting van achter naar voren. Het paard wordt leniger en elastischer en gaat lossiger door zijn lijf bewegen.
Vido schreef:Precies, zo is t. Ik heb nog nooit kritiek horen uiten door iemand die gewaagd is aan het niveau wat dit selecte groepje met hun trainingen bereikt. We hebben het over topsporters (ruiters én paarden) die goed zijn in hun vak.
russel schreef:En top sporters maken nooit fouten. Die hebben altijd geduld.
CaroleKlomp schreef:Over krachtverlies zijn we het dus eens. Maar wat is volgens jou de oorzaak? Ik zie namelijk bij veel LDR paarden dit probleem. En ik heb ook zeker de indruk dat de sporen bij velen niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn zoals je ook al schetst.
CaroleKlomp schreef:Het is natuurlijk in mijn ogen erg dom om gas te geven en vervolgens te remmen. Heb jijenig idee waar dat wegkomt? Zou het met de zit van een ruiter te maken kunnen hebben?
CaroleKlomp schreef:Ik zie bij LDR paarden geen rechtheid en zeker geen balans.
CaroleKlomp schreef:Ik moet je ook bekennen dat er soms vreselijke foto's langskomen.
CaroleKlomp schreef:Ik ben dus iemand die objectieve informatie wil om te komen tot een weloverwogen oordeel.
CaroleKlomp schreef:Mijn mening over LDR is dus gevormd naar kijken bij de top (bij anderen ga ik niet eens kijken), ervaring (paarden die problemen hebben en LDR getraind zijn.
CaroleKlomp schreef:Ik heb het al ervaren en ik vind het effect van LDR slecht.
CaroleKlomp schreef:Grappig wat ik denk juist dat je met LDR die aansluiting gedeeltelijk mist.
CaroleKlomp schreef:Ik heb namelijk de ervaring en het idee dat paarden nog veel losser kunnen als ze niet LDR getraind worden.
CaroleKlomp schreef:Turnsters gebruiken geen trainingsmethode waarbij overbelasting/ beschadiging van de nekpees ontstaat
CaroleKlomp schreef:Bovendien kunnen zijn zelf dingen bepalen omdat ze zich kunnen uiten. Ook kunnen ze hun eigen balans blijven bepalen. Dat is allemaal met paarden en LDR niet aan de orde.
CaroleKlomp schreef:Met andere woorden denk ik dat er heel veel onbewust fout gaat of beter kan.
CaroleKlomp schreef:@russel IK ben het wel met je eens. Ik ben ervan overtuigd dat er veel paarden de wandelgangen passeren bij topruiters. Vaak levend maar ook wel eens niet levend.
Kitty schreef:Mijn doel van rechtrichten? Het paard op zowel links als rechts zo recht mogelijk in zijn lijf krijgen ter voorkoming van overbelasting van één zijde en om te kunnen zakken in de achterhand en beide achterbenen gelijk onder te kunnen laten treden.
Je kunt een paard niet (op de juiste manier) ronder over zijn schoft laten lopen wanneer hij niet recht is in zijn lijf.
Ik heb het idee dat er telkens in een kringetje gepraat wordt en ik stop met deze discussie. Zoals ik al zei, rijd ik zelf niet LRD maar zie ik er wel de voordelen van in.
moniqueder schreef:Wat ik te zeggen heb op het LDR trainen van paarden is dat het me tegen staat dat het zo'n onnatuurlijke houding is voor een paard. Een paard dat zich vrij beweegt en afbuigt met het hoofd (nageeflijk loopt) zal nooit met zijn neus achter de loodlijn komen.
moniqueder schreef:Natuurlijk zullen er paarden zijn die zo'n geweldig sterke achterhand (bijv. een Salinero) hebben dat ze enigzins correct kunnen blijven ondertreden, maar het meerendeel van de paarden kan dit niet!
moniqueder schreef:Sinds de opkomst van het LDR rijden (mede door de vele successen van Anky) zijn er meer dan ooit paarden met rugproblemen en problemen aan de voorbenen.
moniqueder schreef:Anky is dan mischien erg vaardig met die matterie, dat is lang niet voor iedereen weggelegd!
moniqueder schreef:De hoofd- hals houding is onnatuurlijk en bovendien wordt het paard verstoord in zijn natuurlijke motoriek en balans.
moniqueder schreef:Het is al zo onnatuurlijk om op een paard te rijden. Laten we dan in ieder geval zoveel mogelijk rekening houden met het paard natuurlijke mogelikheden en beperkingen. Met de kin op de borst lopen is voor mij zo'n beperking!
moniqueder schreef:Ik werk veel met probleem/ kreupele paarden en vaak zijn dit paarden die LDR getraind worden...
Natuurlijk zal goede begeleiding en het juiste paard een hoop schelen, maar niet iedereen heeft die middelen en dus betekend het helaas voor veel paarden een hoop ellende!
jasmijn78 schreef:moniqueder schreef:Wat ik te zeggen heb op het LDR trainen van paarden is dat het me tegen staat dat het zo'n onnatuurlijke houding is voor een paard. Een paard dat zich vrij beweegt en afbuigt met het hoofd (nageeflijk loopt) zal nooit met zijn neus achter de loodlijn komen.
Topturnsters zitten ook niet in spagaat TV te kijken. Als je lekker natuurlijk wil blijven moet je er niet op gaan zitten. Oprichting is ook geen natuurlijke houding trouwens. En in hun vrije tijd varieren paarden ook van hoofd/halshouding. Van kin op de borst tot bij de lieve heer op schoot. In zijn vrije tijd heeft een paard geen vaste houding of stelling. Die doet dan wat hem op dat moment het best uitkomt en het minste moeite kost. Dus wat is nu je punt betreft 'onnatuurlijk'?moniqueder schreef:Natuurlijk zullen er paarden zijn die zo'n geweldig sterke achterhand (bijv. een Salinero) hebben dat ze enigzins correct kunnen blijven ondertreden, maar het meerendeel van de paarden kan dit niet!
Het meerendeel van de paarden heeft ook niet zo'n kundige ruiter als Salinero.moniqueder schreef:Sinds de opkomst van het LDR rijden (mede door de vele successen van Anky) zijn er meer dan ooit paarden met rugproblemen en problemen aan de voorbenen.
Waar baseer je deze stelling op?moniqueder schreef:Anky is dan mischien erg vaardig met die matterie, dat is lang niet voor iedereen weggelegd!
Dat wordt door pro-LDR ruiters ook niet beweerd. Die zeggen alleen maar 'dont try this at home'.moniqueder schreef:De hoofd- hals houding is onnatuurlijk en bovendien wordt het paard verstoord in zijn natuurlijke motoriek en balans.
Dus jij vindt Salinero verstoord in zijn balans/motoriek?moniqueder schreef:Het is al zo onnatuurlijk om op een paard te rijden. Laten we dan in ieder geval zoveel mogelijk rekening houden met het paard natuurlijke mogelikheden en beperkingen. Met de kin op de borst lopen is voor mij zo'n beperking!
Sorry, maar ik denk eerder dat de mensen die al deze boute/ononderbouwde stellingen roepen over LDR eerst eens rekening moeten gaan houden met hun eigen beperkingen in hun kennis en vaardigheden voordat ze dit doen. Dat je een methode niet direct kan doorgronden of begrijpen, of de meerwaarde ervan kan ervaren wil niet meteen zeggen dat die methode niet deugt.moniqueder schreef:Ik werk veel met probleem/ kreupele paarden en vaak zijn dit paarden die LDR getraind worden...
Natuurlijk zal goede begeleiding en het juiste paard een hoop schelen, maar niet iedereen heeft die middelen en dus betekend het helaas voor veel paarden een hoop ellende!
Dat er mensen zijn die hun paard in de vernieling rijden (met of zonder LDR) zegt nog niets over de methode ansich. Eerder over onkunde van de ruiter. En waarschijnlijk krijg jij geen paarden op stal die de stal van Van Grunsven (of andere ruiters die deze methode wel goed kunnen toepassen) via de zijdeur hebben verlaten.
silfie35 schreef:Ben het met je eens dat paarden vaak in de vernieling worden gereden doordat ze verkeerd LDR rijden... maar als je de aflevering van Laurens van Lieren op zoek naar talent bekijkt en dan de aflevering waar hij de wereldbekerfinalel rijd zie je als hij in de inrijpiste aan het praten is anky op de achtergrond rijden op Salinero en dan rijd ze hem ook op een manier waar veel mensen het niet mee eens zijn.. Letterlijk met de kin op de borst!!!
silfie35 schreef:Op heel veel fimpjes.foto's zie je dat zij heel erg op de stang rijdt... Dat vind ik niet goed... de stang is bedoeld om iets scherper te maken en niet om volledig op te rijden... Ik vind dat zo'n manier van rijden als Anky op dat filmpje niet goed te praten is. Dit is nog effe een tikkie gekker dan Idool
moniqueder schreef:Maar een topturnster kiest ervoor te doen wat zij doet een paard niet! Bovendien kan die topturnster haar grenzen aangeven! Paarden worden vaak niet gehoord als zij dat doen
moniqueder schreef:i]Dat is zonder meer waar en zal ik ook nooit tegenspreken! Dat kan ook niet anders al je zoveel goede resultaten boekt met verschillende paarden. Alleen de manier waarop is niet mijn ding. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden en die van haar is niet die van mij! So be it!
moniqueder schreef:Op bevindingen van dierenartsen!
moniqueder schreef:Das heel fijn dat ze dat zeggen, maar het gebeurt ondertussen wel! Met alle gevolgen van dien!
moniqueder schreef:Het lijkt me dat Salinero naar jarenlange LDR training daar nu geen last meer van heeft anders zou hij onmogelijk kunnen presteren op het niveau dat hij loopt!
moniqueder schreef:De paarden die ik train zijn van zowel recreatie ruiters als kundige ruiters...