wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:46

Klara16 schreef:
Lusitana schreef:
Ik begrijp de vraag niet waarom iemand een niet goedgekeurde hengst zou willen hebben. Waarom niet? Het maakt met rijden en omgang echt geen reet uit of er een extra papiertje bij zit of niet. Ee zeuren toch ook niet over het hebben van niet gekeurde merries?
Alle protesten die worden aangevoerd (wil geen paard in mijn nek, wil geen ongewenst veulen) blijven echt hetzelfde of er nu ene papiertje bij de hengst zit of niet.
Ik vind het keuringsverhaal totaal niet relevant.

Als de hengst genetisch zo waardevol is dat hij een verbetering van het ras kan brengen, en dat wordt erkend door een stamboek, hebben die ballen een functie.

Anders hangen ze er alleen maar aan voor het ego van baasje. (of je moest salami willen fokken, maar dat is een andere discussie)

En hier ben ik het helemaal mee eens.............. als de ballen slechts als functie hebben de hengst te frustreren met zijn hormonen en het ego van de eigenaar te strelen........... dan is het hengstzijn slechts sneu voor het beest

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:09

@ Needje: ik denk het niet, ik weet het hij heeft het nl. al gedaan als hij het erom gedaan heeft (mij eraf gooien) denk ik niet dat hij blijft staan of gewoon een rondje loopt maar als het niet de bedoeling was wel

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:17

Citaat:
Enkel in de lente kan hij het lastig krijgen maar dan besparen we hem ook van wandelingen, ook om ongelukken te voorkomen.
Clown
Moet zeggen dat ik het apart vind dat je in Belgie schijnbaar als jonge meid zonder wedstrijdervaring met ene hengst op wedstrijd mag. Ben blij dat dat hier niet zo is.
Helemaal omdat jij de instelling hebt van "mij gebeurd dat niet". Vraag me af in hoeverre je je bedenkt dat je wel gewoon een hengst onder je hebt, en dat als er een hengstige merrie op je pad komt het wel fout kan gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:02

KiWiKo schreef:
En hier ben ik het helemaal mee eens.............. als de ballen slechts als functie hebben de hengst te frustreren met zijn hormonen en het ego van de eigenaar te strelen........... dan is het hengstzijn slechts sneu voor het beest

Waar komt dat ego gebeuren toch vandaan? Is dat niet het gevolg van hoe jullie over hengsten denekn? Hier heeft het nl niks met ego te maken, iedereen rijdt op een hengst, maar veel meer met het feit gewoon geen nut zien in het castreren.
Een hengst is gewoon een mannetjes paard waarom zou iemand daar extra trots op moeten zijn. en waar komt het vandaan dat het sneu is voor een beest? Het is toch gewoon natuurlijk dat de ballen er aan hangen? Leefomstandigheden worden door de bazen gecreëerd, ze wordn wellicht geisoleerd vanweg de achterlijke hengstenhaat/fobie van anderen!

Mijn hengsten liepen gewoon met merries (die niet drachtig werden dus zo vanzelfsprekend is dat niet) en ruinen de hele dag in de wei , tot de lessen begonnen. Ze hadden geen enkel andere routine dan de andere ponies. Waarom zou hij? En ik had die hengsten niet voor mijn ego, maar omdat ik het onzin vind om bij een volwassen dier te gaan snijden als ze kipmak zijn.

Waarom moeten zijn ballen nut hebben? Een merries spul heeft toch ook geen enkel nut als je niet mee fokt? Waaromdat meten met twee maten en die haat naar eigenaren van hengsten en naar de hengsten?

Waarom als een hengst iets doet is het omdat hij hengst is, maar als de ruin of merrie de draak uit hangt en levensgevaarlijk is, is het de schuld van iets anders?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-05-08 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:04

Maar niet iedereen woont in Portugal Knipoog en dan zal het best te maken hebben met De Nederlandse benadering, maar dat is hier gewoon een feit. IMO doe je een hengst in Nl een veel groter plezier door zijn ballen eraf te halen. En als je dat hier niet wil doen, maar wel de diverse (grote) nadelen accepteert mag je bij jezelf te rade gaan wat je motief daarvoor is. In Afrika was het iig zeer zeker wel een menselijk karaktertrekje waarom de hengsten niet gecastreerd werden. Als je dat opperde was het alsof je dreigde de persoon zelf te castreren Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-05-08 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:09

Ik had mijn hengsten in Nederland. Ik reed hengsten in Nederland.
Ik ben me bewust van het verschil, maar dat is een mentaliteitsverschil, meer niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:10

zie mijn edit Knipoog

Ik heb zowel in Nl als in Afrika met hengsten te maken gehad, hele brave en echte klootzakken. En in alle gevallen zou ik ze hebben laten castreren, en waar ik de zeggenschap had is dat ook gebeurd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:11

Lusitana schreef:
Waarom als een hengst iets doet is het omdat hij hengst is, maar als de ruin of merrie de draak uit hangt en levensgevaarlijk is, is het de schuld van iets anders?

Ik word nu een beetje leesmoe hiervan. Er wordt gewoon iets gezegd en elke keer kom je weer met een opmerking als deze of van dezelfde strekking, terwijl er hier helemaal niks over gezegd wordt.

En waar dat ego gebeuren vandaan komt moet je vragen aan de personen die een hengst hebben. Blijkbaar vinden zij (en jij ook, want je bent zo defensief bezig) een hengst iets bijzonders. Wat is er dan bijzonder aan? Bijzonder karakter? Nee, toch? Volgens jou is een hengst hetzelfde als elk ander paard? Er wordt hier zelfs beweerd dat een hengst makkelijker te rijden is dan een merrie/ruin. Waarom dan die ballen laten hangen. Er is toch niks bijzonders aan? I kheb al tig redenen gegeven waarom ik er geen nut in zie om ze wel te laten hangen. Jij beweert stellig dat een hengst net als elk ander paard is qua karakter, omgang en weet ik het wat.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:26

Wij beweren heus niet dat een hengst een draak mag zijn/is omdat hij hengst is. We accepteren ook heus geen dominant gedrag van een hengst 'omdat hij hengst is'.

En waarom ballen laten hangen als deze toch geen functie hebben?
Zit je de hengst (vooral hier in nederland) vaak mee in de weg, geeft alleen maar nadelen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:37

Ik heb ook een aantal hengsten gereden. Tsja ze zijn over het algemeen wat kijkeriger en wat drukker, maar als je je daar niet aan stoort vallen ze prima te rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:46

Waarom wordt er nu weer gedacht dat ik een hengst byzonder vind? Ik vind het alleen natuurlijker. (hier is 99% van de rijpaarden hengst, dus een ruin is byzonder)

Ik wordt leesmoe van jullie gezeur over sneu leven etc.

Niks in die richting?

"Maar een hengst is nu eenmaal lastig", "een hengst zorgt voor ongewilde veulentjes" "ik wil geen hengst in mijn nek" , "het blijft een hengst" en zo kan ik nog wel een stief kwartiertje doorgaan, want bijna alle posts gaan over allerlei zogenaamde nadelen, maar die gelden net zo goed voor ruinen en merries die niet deugen. En vallen niet ineens weg als zo´n dier goedgekeurd is.

Ik denk niet dat er een persoon is die een hengst heeft, hem heeft voor zijn/haar ego. Dat is iets wat van ze gedacht wordt.
Wel eens bij stilgestaan dat men misschien een hengst heeft omdat het een paard is waar ze het goed mee kunnen vinden, een dier dat super mensgericht en eenkennig is en ze dat prettig vinden? En als ze dat in een merrie of ruin vinden, gewoon daar voor gaan? Dat ze misschien gewoon geen onderscheid maken?

En ja, ik durf te beweren dat en karakter, of hoe een paard is in de omgang, niet in de ballen van een paard zit, maar in zijn aangeboren aard en daarna zijn opvoeding.
Natuurlijk is er een factor (testeron) die hem lastiger (agressiever, met name) kan maken, maar dat geldt gewoon niet voor alle hengsten in dezelfde mate en hoe het zich uit.
Als het zuiverhet testeron is dat hem lastig maakt, helpt castratie. Dat is heel vaak. Maar als je te maken hebt met een slecht karakter of opvoeding help castratie alleen de mensen die geloven dat hij dan ineens mak is, omdat ze hem dan ook gaan behandelen als normaal paard.

Sinds wanneer is een karakter geslachtsbepaald?

Ik zeg niet dat alle hengsten lief zijn. Ik zeg niet dat iedereen maar een hengst moet, ik zeg niet dat catreren maar afgeschaft moet ofzo, ik zeg alleen dat het van veel meer factoren afhangt hoe een paard is, dan alleen aan zijn hengst zijn.

en of ene paard bij je past moet je per paard bekijken. En een goede match kan ook met een hengst zijn. Waarom die bij voorbaat uitsluiten ?

Waarom denken jullie van alles van mij? ik heb al een aantal dingen tegen gekomen over "Lusitana vind", of "jij vind". moet zelfs moeten vertellen waar ikdan gewoond zou hebebn etc. Dat is toch te gek om los te lopen, het topicgaat niet over mij, het is er ook niet voor mij, ik heb het niet gestart. Ik ben simpelweg een deelnemer in de discussie met een mening die, gewoon op ervaring en realiteit gestoeld is en niet op voroordelen.
en ik begrijp gewoon wel waarom mensne ene hengst zouden willen, (waarom niet) en niet waarom jullie doen alsof ze dn persse gedoemd zijn tot een "sneu leven".

Het is heus waardevol als mensen komen met slechte ervaringen. We moeten realistisch blijven.
Maar, nogmaals, waarom zou iemand geen hond mogen hebben omdat er honden zijn die bijten? Je kunt niet generalisreen. dat doe ik ook niet al wordt het me verweten. ik ben me heus bewust dat niet alle hengsten lievertjes zijn en dat sommen castratie of d edood verdienen, dat heb ik ook genoemd. Maar ik ben me ook bewust dat er hengsten bestaan waarvan je niet merkt dat het hengsten zijn.
ik heb de boel wel in evenwicht en een overzicht, maar een aantal van jullie zitten zo in het negatieve dat niet eens voormogelijk wordt gehoduen dat een hengst wel eens lief kan zijn en een gewoon leven kan leiden.

Voor de rest draaien we inderdaad gewoon in kringetjes, want er valt verder niet zoveel meer tezeggen.

Alle situaties moet je individueel bekijken en als iemand een hengst wil, moet hij dat zelf weten, als hij de verantwoording 100% draagt en zich daarvan bewust is.

Maar andere paarden eigenaren zijn heus niet minder verantwoordelijk voor de daden van hun paarden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:51

tja, aangezien je zelf regelmatig roept "ja maar hier .... " is dat misschien niet zo raar Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:21

Off topic...

Dat " ja maar hier" , is alleen om aan te geven dat in een samenleving met veel hengsten er gewoon harmonie kan bestaan en dat mensen geen hengst hebben voor hun ego, want ze zijn niet byzonder. Het is de natuurlijke vorm van een mannetjespaard. Ook om aan te geven dat het mentaliteitsverschil een rol speelt bv. Altijd relevant op dat moment van de discussie, niet om te laten denken dat ik alleen Portugese ervaring heb...

Kunnen we nu weer on topic ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:24

ja maar hier Clown leven wij niet in de luxe (jammer genoeg/ gelukkig) dat er veel hengsten zijn. Het is hier merries en ruinen wat de klok zwaait Clown
En ik denk dat er hier wel heel veel mensen zijn die een hengst hebben voor hun ego. (hh e.d. daargelaten).

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:27

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=940144
Lees dit topic maar eens door. de risico van een hengst hebben. Ik bedoel ook al is jou hengst braaf en staat braaf op de wei, maar er zijn ook wel eens merries die hengstig zijn, en dan krijg je dit groot probleem, lees maar eens door.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:30

Lusitana
ik ben het volledig met je eens, een hengst is gewoon een paard
Bij de PRE (andalusier ) is het heel gewoon om ze hengst te laten en te rijden tussen de merrie's
Geen probleem !
en sammie het heeft niks met ego te maken maar meer of je het aandurft en aankan
dat word vaak als een te groot ego gezien hier in Nederland daarbij is de PRE en de Lusitano een paard met (meestal) een goed hengstenkarakter mits goed opgevoed

Jammer dat iedereen zo bang is voor hengsten merries zijn soms net zo link

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:37

*zucht* negeert laatste zin.

Dan gaat hettoch juist om ego(!) als je wilt laten zien/weten of je het aandurft en/of aan kan. Waarom zou je dit willen weten. Een hengst is toch net als elk ander paard? Dat wordt door jullie beweert? Prima, gaat er bij mij meer dan in. Maar waarom kun en/of durf je meer als je een hengst rijdt Verward

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:59

oOoKellyoOo schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=59&t=940144
Lees dit topic maar eens door. de risico van een hengst hebben. Ik bedoel ook al is jou hengst braaf en staat braaf op de wei, maar er zijn ook wel eens merries die hengstig zijn, en dan krijg je dit groot probleem, lees maar eens door.

Daar zijn verzekeringen voor. Laten die het maar uitvechten. De eigenaar van de hengst en de hengst zelf treffen in zulke gevallen totaal geen blaam en het is ook geen risico van het hengst hebben, maar van een merrie hebben.....zeg ik dan op mijn beurt. Als je niet wilt dat je merrie naar een hengst gaat als ze hengstig is, moet je haar opsluiten of achter betere omheining zetten. Als je niet weet dat ze dat doet, is het gewoon een pech, maar je kunt niet een hengst of de houder aansprakelijk stellen. De merriehouder heeft ook zijn/haar verantwoordelijkheden op zich te nemen. De merrie was daar het probleem, niet de hengst.

Ik kan me een ritje in Engeland herinneren, (dat we trouwens bijna dagelijks reden)waarbij een vrouw ons toe riep of we niet om konden rijden, haar merries (op stal!!!!) waren hengstig. Hoe ver kun je gaan met rekening houden met hitstige merries? We zijn niet om gereden, wel in stap gepasseerd, voor zo min mogelijk "excitement", zo netjes waren we ook wel weer. Als die een geval was van iemand die op een merrie zat die ze moeilijk kon controleren omdat er paarden langs kwamen, waren we misschien wel omgekeerd (als dat zou helpen, grote kans dat de merrie er achteraan was gekomen), ik bedoel, er zijn omstandigheden dat je rekening met elkaar kunt houden, dat heeft ook te maken met etiquette en gewoon fatsoen, maar als het gaat om paarden in de wei of stal, nee, daar houd het bij mij op. "Verboden hier langs te komen als mijn merrie hengstig is" "verboden uw hengst buiten te zetten als mijn merrie hengstig is". Dat lijkt me van de zotten. Overigens reden we op ruinen, dat wist ze, we waren "buren".

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:22

Lusitana schreef:
@mylittlejoy (maar ook in het algemeen) Hoe sta je tegenover een slecht opgevoedde merrie, eentje die steigert, bijt, trapt? Daar zul je toch zonder hulp van castratie het ook op moeten knappen.
Daar wil ik trouwens niet mee zeggen dat het geen verstandige beslissing kan zijn om te castreren, vooral als er rekening gehouden moet worden met anderen, maar het moet wel duidelijk zijn dat de resultaten van slechte opvoeding los staan van het hengst zijn.

Oh jongens, wat gaan jullie toch verschrikkelijk hard. Kom nu pas weer bij de pc in de buurt, moet ik eerst een half boekwerk door om bij te lezen... Clown

Maar om even op bovenstaande terug te komen. Nee, ik denk niet dat als je een slecht opgevoede hengst z'n balletjes afknipt, hij spontaan een keurige ruin wordt. Dat had ik in m'n eerdere post even wat duidelijker moeten vermelden. Haha! Wat ik bedoelde was dat als een wat oudere hengst onopgevoed bij mij terecht zou komen, waardoor er toch redelijk wat tijd overheen zou gaan om die te heropvoeden, ik het zelf niet verantwoord zou vinden om hem in de tussentijd hengst te laten. Naast dat het karakter heel erg meespeelt, heb je dan ook een paard voor je dat gewend is op elke (hormonale) impuls te reageren zoals hij wenst. Als ik dan in ieder geval de hormonale drive kan verminderen door te castreren, zal ik dat zeker doen. Bovendien zou ik mij een stuk veiliger voelen als dat paard zou uitbreken, dat ie dan ruin is dan hengst. (Waarmee ik dan weer niet bedoel dat ik bij een ruin me geen zorgen zou maken, maar over het algemeen scheelt het qua dominantie richting andere paarden als de testosteron gehaltes wat omlaag gaan). Ik ben in dat geval de eigenaar en ik ben verantwoordelijk voor de acties van het paard. Dus castreren zou in dat geval mijn eerste actie zijn.

Een slecht opgevoede merrie/ruin zou natuurlijk net zoveel tijd kosten, al is het alleen maar dat je daar meer met de karakters zelf te maken hebt, en niet zozeer met hormonen.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat een niet opgevoed paard een gevaar is, maar een niet opgevoede hengst dubbel zo gevaarlijk kan zijn, omdat er dan testosteron in het spel is, wat zorgt voor extra agressie. Een hengst castreren zou in dat geval dus niet het probleem oplossen, maar wel een goed begin zijn.

Hopelijk heb ik mezelf nu iets duidelijker gemaakt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 05:10

Ik ken een hengst die 15 jaar! hengst was. En een echte. Eigenaren waren wat bang voor m dus echt heel fijn handelbaar was ie niet.
Ze wouden er vanaf en een handelaar heeft m meegenomen en laten castreren. 2 weken later kon je er echt alles mee! Wat een zoet dier was dat geworden. En dat na 15 jaar hengst zijn en niet makkelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 06:28

Idem dus hier Needje, en ik heb al eerder het voorbeeld van Hors La Loi aangehaald Knipoog Dat zal toch ook niet zijn gedaan omdat het niets uitmaakte.

Maar ik vind het een zeldzaam vermoeiende discussie worden, waarin lezen bepaald slecht wordt gedaan en er om het hardst wordt geroepen dat een hengst een paard is als alle anderen. Prima toch, dan kun je het toch ook een ruin maken Extreme duivel

Lusitana, we weten nu echt wel dat het "bij jou hier" zo werkt. "Bij ons hier" niet Haha!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:46

Lusitana schreef:
... Overigens reden we op ruinen, dat wist ze, we waren "buren".

Schitterend! Ik vind dit een prachtige anekdote.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:00

Citaat:
Dieren met meer testosteron zijn dan ook vaak agressiever dieren, die hun soortgenoten met lager testosteronspiegels domineren. Hoe hoger je op de sociale ladder van groepen dieren komt, des te hoger zijn de testosteronspiegels

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:02

Citaat:
Testosteron en agressiviteit
Bij mannen blijkt de mate van agressiviteit en antisociaal gedrag gerelateerd te zijn aan het testosteronniveau. Dit is in diverse studies vastgesteld van o.a. oorlogsveteranen [2] [3]. Ook blijkt agressief gedrag van gevangenen, zoals het overtreden van gevangenisregels, betrokkenheid in gevechten en dominantie aan testosteron gerelateerd. Dit geldt zowel voor mannen[4] als vrouwen [5] Het laatste bevestigt laboratoriumonderzoek dat aantoont dat een verhoogd testosteron ook leidt tot meer onderlinge agressiviteit in vrouwtjesdieren. Het is echter nog onduidelijk in hoeverre het verhoogde testosteron de oorzaak is van agressief gedrag, omdat de verworven dominantie in de groep ook het testosteron niveau heeft kunnen doen stijgen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:04

Dus het testosteron door middel van castratie verminderen moet ook wel een duidelijk verschil in gedrag bewerkstelligen. Ja