Lusitana schreef:@mylittlejoy (maar ook in het algemeen) Hoe sta je tegenover een slecht opgevoedde merrie, eentje die steigert, bijt, trapt? Daar zul je toch zonder hulp van castratie het ook op moeten knappen.
Daar wil ik trouwens niet mee zeggen dat het geen verstandige beslissing kan zijn om te castreren, vooral als er rekening gehouden moet worden met anderen, maar het moet wel duidelijk zijn dat de resultaten van slechte opvoeding los staan van het hengst zijn.
Oh jongens, wat gaan jullie toch verschrikkelijk hard. Kom nu pas weer bij de pc in de buurt, moet ik eerst een half boekwerk door om bij te lezen...
Maar om even op bovenstaande terug te komen. Nee, ik denk niet dat als je een slecht opgevoede hengst z'n balletjes afknipt, hij spontaan een keurige ruin wordt. Dat had ik in m'n eerdere post even wat duidelijker moeten vermelden.
Wat ik bedoelde was dat als een wat oudere hengst onopgevoed bij mij terecht zou komen, waardoor er toch redelijk wat tijd overheen zou gaan om die te heropvoeden, ik het zelf niet verantwoord zou vinden om hem in de tussentijd hengst te laten. Naast dat het karakter heel erg meespeelt, heb je dan ook een paard voor je dat gewend is op elke (hormonale) impuls te reageren zoals hij wenst. Als ik dan in ieder geval de hormonale drive kan verminderen door te castreren, zal ik dat zeker doen. Bovendien zou ik mij een stuk veiliger voelen als dat paard zou uitbreken, dat ie dan ruin is dan hengst. (Waarmee ik dan weer niet bedoel dat ik bij een ruin me geen zorgen zou maken, maar over het algemeen scheelt het qua dominantie richting andere paarden als de testosteron gehaltes wat omlaag gaan). Ik ben in dat geval de eigenaar en ik ben verantwoordelijk voor de acties van het paard. Dus castreren zou in dat geval mijn eerste actie zijn.
Een slecht opgevoede merrie/ruin zou natuurlijk net zoveel tijd kosten, al is het alleen maar dat je daar meer met de karakters zelf te maken hebt, en niet zozeer met hormonen.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat een niet opgevoed paard een gevaar is, maar een niet opgevoede hengst dubbel zo gevaarlijk kan zijn, omdat er dan testosteron in het spel is, wat zorgt voor extra agressie. Een hengst castreren zou in dat geval dus niet het probleem oplossen, maar wel een goed begin zijn.
Hopelijk heb ik mezelf nu iets duidelijker gemaakt.