Besje schreef:en Nadya heel goed dat jij JOUW paard zo kan leren dat het niet mag, maar andere paarden vragen meestal ook een andere aanpak... bij sommige paarden helpt het om eens goed te roepen, andere verdienen gewoon een tik...
Tja, hierin lees ik toch echt dat jij denkt dat het vooral bij mij en mijn paard zo werkt, maar ''bij andere paarden werkt meestal een andere aanpak''. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Dat kan toch? Ik benader paarden het liefst zonder geweld, kijk heel goed naar hun lichaamstaal en probeer de oorzaak van eventuele problemen te zoeken en die liggen vaak toch echt bij de ruiter/begeleider of andere (medische/omgevings)oorzaken. Zeker toch wel 9 van de 10x....
...
) Maar tussen de oren vind ik te ver, het blijft bij mij op zn bil xP
. Negeren is niet de oplossing, want negeren is in dit geval het gedrag toestaan. Voor zulk gedrag zijn consequenties nodig...! Paarden met een verleden zijn altijd moeilijk, ik heb er bewondering voor dat je met jouw manier van bestraffen rekening houdt met haar verleden, maar dit macht niet ten koste gaan van jou en de rangorde...!