Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:46

Besje schreef:
en Nadya heel goed dat jij JOUW paard zo kan leren dat het niet mag, maar andere paarden vragen meestal ook een andere aanpak... bij sommige paarden helpt het om eens goed te roepen, andere verdienen gewoon een tik...

Tja, hierin lees ik toch echt dat jij denkt dat het vooral bij mij en mijn paard zo werkt, maar ''bij andere paarden werkt meestal een andere aanpak''. En daar ben ik het dus niet mee eens.
Dat kan toch? Ik benader paarden het liefst zonder geweld, kijk heel goed naar hun lichaamstaal en probeer de oorzaak van eventuele problemen te zoeken en die liggen vaak toch echt bij de ruiter/begeleider of andere (medische/omgevings)oorzaken. Zeker toch wel 9 van de 10x....

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:53

welja ANDER paard ANDERE aanpak... niet elk paard moet je op dezelfde manier behandelen, MEESTAL is elk paard verschillend
zal ik dit taalkundig uitleggen waarop "meestal" slaat in de zin???
Ieder zijn ervaring, ieder zijn aanpak, elk paard is verschillend. daar komt het op neer... hoe jij mijn bericht interpreteert, dat is jouw zaak natuurlijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:55

In basis zijn paarden helemaal niet zo verschillend, hoor.
Ze hebben allemaal een eigen karakter, natuurlijk, maar qua lichaamstaal zijn ze allemaal hetzelfde en daar kun je leuke, interessante dingen mee doen.

Maar goed, jij jouw manier, ik de mijne.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:06

detour schreef:
Pak melk? Reed je daar mee rond??? En sloeg je die kapot? Vreemd..

ja ook handig als je dorst heb...

we zochten de situatie op wanneer er gesteigerd werd en dan sloeg je een pak melk tussen zijn oren open/kapot ipv een zweep

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:08

Dus iemand overhandigde dat terwijl het paard liep te steigeren om vervolgens precies het plekje te vinden en het pak kapot te slaan? Jullie zijn handige mensen.. Nog ff drinken tussendoor voor als je dorst hebt..

Ik vind het echt heel knap.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:15

Een pak melk? Hihi, zeker knap. Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:17

nee je ging gewoon rijden met een pak melk, je moet alleen geen hogeschool verwachten met een pak melk op zak. Maar dat deed je ook alleen als je wist dat je aan dat probleem ging werken, dus zocht je de situatie op wanneer dat gebeurde en dan had je je pak melk bij de hand. We dachten wanneer we dat deden dat het paard dacht dat het zijn hoofd stootte en bloedde. Was wel effectief, maar misschien was dat onze eigen overtuiging. Ik kijk er nu toch wel weer anders tegen aan maar toen vonden we dat een veel betere optie als een zweep.
We vonden dat toen helemaal niet knap, je reed gewoon met een hand.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:18

Ik kan me voorstellen dat een paard nog meer over de zeik gaat als hij vanuit een ooghoek zo'n pak langs zijn lijf ziet zwaaien.. Zeker als het vol adrenaline zit, maar als het werkt, tsja...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:19

Ik rij ook niet met zweep, dus ik zou niet eens weten hoe ik mijn paard tussen zijn oren zou moeten slaan. Clown

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:22

Wat een gel*l Bloos ...
Nou doen in eens alle bokkers net of ze de goedheid zelve zijn.
Ik durft ze wedden dat íedereen hier wel eens een corrigerende tik uitgedeeld heeft. Knipoog

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:24

dan scheelt het weer hoe het komt dat een paard steigert, is het gedrag of is het pure paniek van zo'n paard, waarbij ik een gevecht met een zweep tussen de oren dan bij het laatste helemaal niet echt lekker vind.
Wij hadden een jonge pony die net beleerd was en bij het minste geringste op 2 benen ging ( was ook altijd fris) maar ik stapte er altijd zo op, fris of niet. Bij deze werkte de melk prima, we hebben het 2 x gedaan en dan denk ik dat de timing essentieel is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:24

L-ola, Nadya is op een heel andere manier bezig met haar paard op communicatief gebied dan een hoop anderen, mocht je op haar doelen.. Of bedoel je anderen?.. Vind juist wel dat er een hoop zijn die toegeven dat ze het wel zouden toepassen in hachelijke situaties... Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 07-03-08 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:29

L_ola schreef:
Wat een gel*l Bloos ...
Ik durft ze wedden dat íedereen hier wel eens een corrigerende tik uitgedeeld heeft. Knipoog

ben het helemaal met je eens, in de 30 jaar dat ik met paarden bezig ben, heb ik met regelmaat een verkeerde klap uitgedeeld, al gaat tussen de oren slaan mij echt veel te ver, toen en nu.
Gelukkig leert met van zijn fouten en dat kan ik ook best toegeven en ik vind slaan niet nodig, tegenwoordig is er zoveel op gebied van ontwikkeling en communicatie dat het ook niet meer nodig is er zijn andere manieren om met je paard te werken en naar je paard te kijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:32

L_ola schreef:
Wat een gel*l Bloos ...

Oh ja, hoor, vroeger. Toen ging ik nog op een andere manier met paarden om, omdat ik het nou eenmaal zo geleerd had. Nu heb ik al een hele tijd voor een andere manier gekozen en eerlijk gezegd, bevalt deze manier me veel beter. Lachen
Zou ook graag met moeilijke paarden willen werken, is nog een droom van me. Nu help ik af en toe eens wat mensen met hun paard, omdat ik de tijd niet heb er mijn werk van te maken (en omdat ik vind dat ik nog meer moet leren). Zelfs na ruim 30 jaar paardenliefde. Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:12

Als een paard je bijt, vind ik een klein tikje niet genoeg, dan krijgt hij van mij wel een klap..(Nou moet je niet denken dat ik hem helemaal in elkaar sla Tong uitsteken) Maar tussen de oren vind ik te ver, het blijft bij mij op zn bil xP

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:58

Vind ik vreselijk...Vind sowieso al erg als je paarden slaat, ik sla alleen als die me bijt of probeert te schoppen, en dan sla ik op de plek waarmee die dus iets wilt doen, bij bijten dus op de hoofd (niet tussen de oren) en op de been als die wilt trappen.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:47

Bij ons staat er ook een paardje dat vroeger mishandeld geweest is.
Wanneer je nu onverwachts richting haar oren/hoofd komt, is ze nog steeds band!
Als je bijvoorbeeld haar manen wil kammen moet je heel duidelijk laten zien dat je ook echt haar manen wil kammen anders panikeert ze.

supermandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:56

garny95 schreef:
ik vind slaan tussen de oren heel bizar, met gesteiger loste we dat vroeger op met een pak melk maar niet met een sweep.

dus om een paard zo bang te maken, dmv het bloeden te simuleren, vind jij beter dan een tik tussen de oren, waar ie in normale situaties geen angst aan over zal houden ????

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:10

er staat vroeger, voor mij is dat iets van 25 jaar geleden, ik zou er nu ook niet meer voor kiezen, maar vooralsnog vind ik dat zelfs nog beter dan een paar klappen met de zweep

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:33

Een paard kan behoorlijk kopschuw raken van tussen de oren slaan...
Ik vind het niet normaal om je paard eens te meppen tussen zijn oren hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:11

supermandy schreef:
garny95 schreef:
ik vind slaan tussen de oren heel bizar, met gesteiger loste we dat vroeger op met een pak melk maar niet met een sweep.

dus om een paard zo bang te maken, dmv het bloeden te simuleren, vind jij beter dan een tik tussen de oren, waar ie in normale situaties geen angst aan over zal houden ????

'Normale situaties'? Voor mij is er echt geen normale situatie om je paard uberhaupt tussen zijn oren te slaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:16

Er is voor mij maar 1 reden om tussen de oren te slaan, en da's om 'mijn leven' te redden. Bij steigeren begin ik altijd eerst met flink voorwaarts drijven, en dat lost al veel op. Maar zo niet, dan kies ik voor een draai om de oren, voor ik achterover klap.

supermandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:55

'Normale situaties'? Voor mij is er echt geen normale situatie om je paard uberhaupt tussen zijn oren te slaan. [/quote]

dus als jou paard op achteroverslaan staat vind jij geen situatie om hem/haar tussen de oren te slaan ????

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 02:02

Adil18 schreef:
Maar je gaf aan dat je dat wel deed...?

Nee, ik heb haar nog nooit tussen dr oren gemept. Echt niet. Ze heeft al een oren fobie, moet ik het dan daarmee nog erger maken. Ik zou er niet eens bij komen(oren éng en zweep éng). Ze heeft al zoveel overwonnen en vertrouwen gekregen in de mens en dat verbeter je niet door even met een zweepje te gaan rammen.

Adil18 schreef:
Héél knap dat je toe durft te geven dat er een storing is in jullie rangorde, want de meeste mensen durfen dit gewoon niet toe te geven en zeggen dan "Ach, ik heb gewoon een heel erg moeilijk en dominant paard" (die bestaan overigens ook wel hoor Knipoog , maar de meeste mensen zeggen dit onterecht van hun paard). Ook goed dat je dan niet een ongelooflijke trap wilt geven, want paarden zijn achter al zo gevoelig, en schoppen is altijd minder gecontrollerd dan een tik met de hand (ik sla mijn paard dus met de vlakke hand op zijn bil als het echt te dol wordt, dit is voldoende voor hem om hem op zijn plek te zetten *LOL*. Negeren is niet de oplossing, want negeren is in dit geval het gedrag toestaan. Voor zulk gedrag zijn consequenties nodig...! Paarden met een verleden zijn altijd moeilijk, ik heb er bewondering voor dat je met jouw manier van bestraffen rekening houdt met haar verleden, maar dit macht niet ten koste gaan van jou en de rangorde...!

Mijn paard heeft geen naar verleden, maar de 3 ruiters die voor mij waren wel een naar verleden bezorgd om op terug te kijken (met andere woorden: hij's niet makkelijk, maar ook niet moeilijk hoor. Hij heeft een simpele gebruiksaanwijzing als je hem door hebt Knipoog )

Ja, maar het is gewoon heel duidelijk. Als ik het zou ontkennen zou ik mijn eigen paard niet kennen. Ik vind het heel moeilijk, want aan de ene kant wil je haar niet met het verleden blijven confronteren. Aan de andere kant wil je het verleden gewoon 'uit' haar halen.
Ik poets er altijd in haar stal en uitloopstalletje. (Ik kan ook haast nergens anders poetsen.) Met opzadelen doe ik haar hoofdstel alvast in en de deur van dr uitloopstalletje alvast open. Als ze echt in dr uitloopstal staat, zit ze zich helemaal op te fokken en reageert ze feller als dat ik de deur open heb. Simpel gezegd is ze iets meer afgeleid. Het is misschien geen goede manier, maar ik heb het liever als dat ik er steeds moet slaan.
Ik heb het helemaal niet op slaan. Toen ik haar begon met verzorgen, kon ik haar gewoon niet straffen voor wat ze deed, daarom negeerde ik het maar. Ze was echt gemeen, maar logisch ik was een wildvreemde voor haar. Weet zij veel dat ik haar geen kwaad wou doen.. Na 1/1.5 jaar durfde ik langzaam aan haar te pakken en kreeg ik steeds meer de overhand. Nu na bijna 4 jaar (wat gaat de tijd snel) is ze erg veranderd. Geeft uitzichzelf 'kusjes' zoals wij dat doen. Maar echt het knuffelen met het echte baasje doet ze niet, wel jammer, maar met mij doet ze weer hele andere dingen. En het leuke is dat ik ben gaan merken, dat ze me wel leuk vindt.. Soms hinniken, staat al bij het hek te wachten als ze mn brommertje/auto hoort, naar me toe lopen om effe een aai te krijgen.. Die kleine dingetjes Lachen.

3 ruiters die ervoor niet fijn gereden hebben, is ook een ellende hoor. Als je kijkt dat mn vzorgpony voor haar 4e is mishandeld (precies weten we niet) en nu 22 is en rond de 19de levensjaar pas écht een beetje is gaan veranderen.. Is het niet zo gek dat je paard ook 'moeilijk' is. Knipoog
Wat doet je paard eigenlijk? Is hij gewoon onder het rijden moeilijk ofwat? En hoe los je dat op?

Adil18 schreef:
Probeer dan zoveel mogelijk dingen daar te doen; ga haar borstelen op stal etc. Laat haar zien dat zij "haar" omgeving met jou moet delen, omdat jij haar meerdere bent Lachen

Ja, ik doe ook alles op stal, behalve rijden (en nog wel meer dingen), maar het meeste doe ik daar..

Ik merk aan de ene kant wel dat het beter gaat, maar aan de andere kant blijft t moeilijk.. Maar gelukkig kan ik zo aan dr gezicht zien hoe ze denkt en wat ze gaat doen, dat het wel een stuk vergemakkelijkt Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:46

ik heb overigens nog nooit direct gehoord of gezien dat een paard op het hoofd (al dan niet tussen de oren) met een zweep wordt geslagen.
Lijkt me niet verstandig, je zou het paard op zijn oog kunnen slaan en dan kan het blind raken.
Daarnaast mag je je afvragen of dit fair is naar het paard. Betreft nl. niet echt paardengedrag, ik heb een ander paard ook nog nooit een paard tussen de oren zien slaan.

ps als ik iemand een paard op hoofd met zweep zie slaan, berg je dan maar .......