6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:50

Ik heb trouwens niks met die Z en hoger ruiters hier die zichzelf goed en talenvol noemen. Met de juiste financiele middelen, begeleiding e.d. kan iedereen wel Z rijden en dat geldt eigenlijk ook voor paarden. Ik ben van mening dat elk rad lopend paard zonder ernstige lichamelijke gebreken Z kan lopen met de juiste begeleiding; het is inderdaad allemaal basis (en dat is iets wat ik heel belangrijk vind en waar ik veel tijd in wil investeren. Helaas ontbreekt het vaak aan die belangrijke juiste begeleiding)... Ook zijn er wel degelijk mensen die hun jonge paard elk weekend weer meenemen, ook al hebben ze al lang de punten voor de volgende klasse. Staat zo leuk,"L+42 in 30 wedstrijden" en bovendien is het ook wel leuk voor de prijzenkast.

Sommige mensen hier praten heel neerbuigend over L ruiters (en ook over de B en de M als het uitkomt); de L van Levenslang, butsers die al jaren L rijden, Schoppen, duwen en trekken in de L, mensen die nooit de L uitgekomen zijn etc. Gelukkig zie ik in de L (en de B en de M en de Z) ook genoeg mensen die wel netjes rijden en in het Z en hoger ook wel mensen die ik niet graag op mijn paarden zou zetten...

Er zijn zat Z paarden die door anderen dan de vaste ruiter bijna niet of moeilijk na te rijden zijn. Dat vind ik jammer; zo'n paard kan niet makkelijk ingezet worden om nieuw, jong talent op te leiden, wat heb je er dan aan? Jah, een paard met het sportpredikaat, leuk voor de fokkerij, dat wel, maar als leerpaard niet veel waard. talenten weten paarden zo op te leiden dat elke netjes rijdende ruiter er daarna ook weer leuk op rond kan sturen. In mijn ogen bereik je dat als je de tijd neemt voor de basis. 3 keer in de week een half uurtje en dan al Z2; dat vind ik niet echt 'de tijd nemen'. Talenvolle paarden kunnen het vast wel aan (sommigen ook niet, maar goed; die discussie heb ik eigenlijk wel gevoerd), maar ik vraag me af hoe goed de oefeningen bevestigd worden. Nu zullen de 6 jarige Z paarden in dit topic wel door iedereen makkelijk na te rijden zijn, maar ik heb het dan even over paarden die ik wel in mijn omgeving zie. Lopen op het zevende of achtste Z2 met tig winstpunten (vaak ruintjes), gaan dan naar iemand die bij de pony's al M/Z reed en dat meisje kan niks met het sterke paard dat alle kneepjes van het vak moet kennen, maar blijkbaar alleen de kneepjes laat zien om onder het werk uit te komen. Niet klikkende combinatie; paard verwijnt in de handel en die zien we nooit meer te-rug.... Zonde. Zou het beter gegaan zijn als er meer tijd was besteed aan de basis? Is dit een enkeling?

Dat weten we niet. We kunnen alleen maar speculeren, maar de kans was misschien groter geweest? Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:55

Lopen op het zevende of achtste Z2 met tig winstpunten (vaak ruintjes), gaan dan naar iemand die bij de pony's al M/Z reed en dat meisje kan niks met het sterke paard dat alle kneepjes van het vak moet kennen, maar blijkbaar alleen de kneepjes laat zien om onder het werk uit te komen. Niet klikkende combinatie; paard verwijnt in de handel en die zien we nooit meer te-rug.... Zonde. Zou het beter gegaan zijn als er meer tijd was besteed aan de basis? Is dit een enkeling?

Daar heb je dus een punt, je suggereert dat ze er dus wel degelijk zijn, maar in de verkeerde handen kan zo'n dier zich dus als verzettend ontpoppen. Knipoog

Daarom vind ik de weg naar het doel ook zo belangrijk, het leerproces.. Hoe pak je dat aan? Draait het alleen om de centen of om jezelf op te krikken? In hoeverre doen ruiter en paard het samen en doorziet een ruiter zijn paard werkelijk?...

tijd nemen voor die basis lijkt me een vereiste. En zoals Russel al aangeeft; dan zonder slof, geruk en gepluk, met afwisseling, proberen het dier niet te veel op de voorhand te laten lopen; kortom, met zeer goede begeleiding.

Dat geldt imo trouwens voor elke ruiter en paard ongeacht het nivo! Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:00

Ik ben het gedurende de hele discussie al met je eens, maar heb even een tijdje minder gereageerd, omdat ik telkens persoonlijk werd aangevallen als zijnde een L ruitertje dat nooit uit de L komt etc. (klopt ook nog niet eens, maar goed; is niet belangrijk in mijn ogen). Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:04

Ja, dat is een beetje de strekking hier he, het is kennelijk moeilijk hier om mensen niet persoonlijk aan te vallen vanwege een andere mening.
Knipoog

TRek het je niet aan hoor, en leuk dat je er ook zo over denkt.
Laat ze maar kletsen! Cool

Ieder zoekt zijn of haar weg en denkt het zijne of hare! moet kunnen toch?.. Knipoog

Alsof alles van die letter afhangt; imo is een ruiter pas goed als hij met heel uiteenlopende paarden uit de voeten komt door zich aan de mogelijkheden van het dier aan te passen en ernaar te lsuiteren en ernaar te kijken. Aanleg is ook een groot goed. Knipoog
Heb een paard gehad waar een Z ruiter niks mee kon. Er bestaat ook nog zoiets als klikken.
Daarom heeft een goed paard een goede ruiter nodig en vice versa.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:33

Tja, ik heb niet zoveel met het nivo waar iemand op rijdt. Dat zegt imo helemaal niks over de ruiterkwaliteiten van iemand. Ambitie is ook een rol die mee speelt. Niet iedereen heeft de ambitie om Z te worden. Zal wel een schok zijn voor veel penny bokkers.

Ik kan er heerlijk van genieten als mijn paard lekker in basis, ontspannen en los door de baan heen sjouwt. Dan rijdt ik een kwartiertje verder en heb ik mijn voldoening. Van een goed gereden dressuur oefening kan ik ook genieten, maar als ik moet kiezen kies ik voor het eerste. Daarbij heb ik perssonlijk niks met wedstrijdelement. Helemaal niet de laatste jaren. Ik ga alleen nog naar de wedstrijden die ik gezellig vindt. Verder ga ik lekker een buitenrit maken en maak soms een sprongetje. Ik weet voor mezelf dat mijn 5 jarige beter loopt dan menig ander wedstrijdpaard. Dat is voor m ijn voldoende. Ik hoef me niet zo nodig te bewijzen tegenover anderen.

En zo zijn er een heleboel meer ruiters. Zoals KWK. Die heeft verder geen wedstrijd ambitie, maar die weet ook donders goed waar ze mee bezig is. Voor deze mensen heb ik dan ook meer respect.
Maar goed dat is mijn ongenuanceerde mening.

Wat overigens niet wil zeggen dat elke ''recreant'' weet waar hij zij mee bezig is, maar dat geld imo voor de wedstrijdruiters. Er zijn weinig die weten wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Die stappen op een paard en doen maar wat.

Een enkeling die doordacht met zijn paard bezig is en die het paard bewust wat ronder maakt of juist lang en laag rijdt omdat het paard dat op dat moment nodig heeft.

Om een voorbeeld te noemen: Ik houd helemaal niet van paarden die achter de LL lopen. Echter mag Wino graag zijn onderhals eruit drukken. Helemaal als hij wat meer aan het werk moet. Ik zet hem dan op momenten bewust wat ronder in. Ook achter de LL. Dat is hij dan nodig. Terwijl ik er geen voorstander van ben, maar het beter is dan wanneer zijn onderhals eruit komt. Dit wordt vanzelf weer beter. Maar ik trek hem niet bij voorbaat al daar heen. Eerst voelen, kijken. Wat doet ie. Daar komt zijn onderhals, even ronder instellen.

En zo zijn er wel voorbeelden te bedenken. Als je zo met paarden om gaat kán het heel snel gaan.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:10

die van mij liep als 7 jarige ZZ
en ken een 6 jarige die Z2 loopt

maar ligt helemaal aan het dier!! dressuurpaard wordt misschien 3x in de week gereden Bloos en wordt steeds weer wat sterker!
en mijn ZZ paard gaat weinig mee, met af en toe een vakantie om het te kunnen verwerken, verder veel afwisseling en vooral luchtig houden Ja

deze paarden geven het aan. ik heb ook een 6 jarige (net mee begonnen) en die bleek het L werk niet aan te kunnen, wel qua vermogen enz, maar ze kon het in haar kopje niet verwerken! die heeft lekker 4 maand rust gehad en dat heeft geholpen!

je moet gewoon goed naar het dier kijken!

maar ook ik kan me soms ergeren aan ruiters die hun jonge Z paarden elk weekend maar weer meesleuren op concours. en dan praat ik ook gewoon over ELK weekend Bloos volgens mij stompen ze dan af! en als ze eenmaal Z lopen is het enige wat nog van belang is dat je ze heel houdt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:38

Yvonnelind schreef:
Nu zullen de 6 jarige Z paarden in dit topic wel door iedereen makkelijk na te rijden zijn, maar ik heb het dan even over paarden die ik wel in mijn omgeving zie. Lopen op het zevende of achtste Z2 met tig winstpunten (vaak ruintjes), gaan dan naar iemand die bij de pony's al M/Z reed en dat meisje kan niks met het sterke paard dat alle kneepjes van het vak moet kennen, maar blijkbaar alleen de kneepjes laat zien om onder het werk uit te komen. Niet klikkende combinatie; paard verwijnt in de handel en die zien we nooit meer te-rug.... Zonde. Zou het beter gegaan zijn als er meer tijd was besteed aan de basis? Is dit een enkeling?

Je hebt gelijk; er moet ook meer tijd besteed worden aan de basis... VAN RUITERS!!! Als een paard met zijn vorige eigenaar tig wp in de Z2 heeft gelopen en zo'n ponymeisje krijgt het er niet uit, aan wie ligt dat dan? Aan het meisje!!!

Iedereen kijk zo op tegen Z, maar als je als ruiter de basis beheerst zijn het enkel maar figuurtjes. Ieder normaal gezond rijpaard moet een Z proef kunnen lopen, en die hoeven daar dan echt niet pas op hun 10e te komen.

Yvonnelind schreef:
Gelukkig zie ik in de L (en de B en de M en de Z) ook genoeg mensen die wel netjes rijden en in het Z en hoger ook wel mensen die ik niet graag op mijn paarden zou zetten...

Altijd zo'n dooddoener dit soort opmerkingen; andersom geldt exact hetzelfde namelijk... Dus het zegt helemaal niks dat jij mensen in lagere klasse netjes ziet rijden en mensen in de Z niet op je paard zou willen laten. Het is ook maar net wat je wil zien. Bovendien; als die b, l, M ruiters zo handig waren, waren ze allang hoger geklasseerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 06:59

Ik ben nooit de L uitgekomen Lachen Lachen Lachen voel me zwaar beledigd Lachen

en de laatste keer dat ik gestart heb is denk ik 18 jaar geleden geweest, toen was de L nog helemaal een simpel verhaal........

kan je nagaan Lachen

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:37

tja de basis is heel erg belangrijk!! ik loop er ook tegenaan, en dan heb ik toch wel wat beestjes naar het Z gereden. maar ik ben ok geen prof en hoef een paard dus ook niet verkopen zodat iemand anders er mee verder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:42

Maar als jij zou willen Kim kwam jij de L zo uit.
Dat is geen vergelijk met elke week 2 proeven starten, jaren op een rij, de jury de schuld geven want die houd niet van een bruine met 1 wit voetje Tong uitsteken , en nog steeds in de L zitten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:07

WinBinChes schreef:
Tja, ik heb niet zoveel met het nivo waar iemand op rijdt. Dat zegt imo helemaal niks over de ruiterkwaliteiten van iemand. Ambitie is ook een rol die mee speelt. Niet iedereen heeft de ambitie om Z te worden. Zal wel een schok zijn voor veel penny bokkers.

Ik kan er heerlijk van genieten als mijn paard lekker in basis, ontspannen en los door de baan heen sjouwt. Dan rijdt ik een kwartiertje verder en heb ik mijn voldoening. Van een goed gereden dressuur oefening kan ik ook genieten, maar als ik moet kiezen kies ik voor het eerste. Daarbij heb ik perssonlijk niks met wedstrijdelement. Helemaal niet de laatste jaren. Ik ga alleen nog naar de wedstrijden die ik gezellig vindt. Verder ga ik lekker een buitenrit maken en maak soms een sprongetje. Ik weet voor mezelf dat mijn 5 jarige beter loopt dan menig ander wedstrijdpaard. Dat is voor m ijn voldoende. Ik hoef me niet zo nodig te bewijzen tegenover anderen.

En zo zijn er een heleboel meer ruiters. Zoals KWK. Die heeft verder geen wedstrijd ambitie, maar die weet ook donders goed waar ze mee bezig is. Voor deze mensen heb ik dan ook meer respect.
Maar goed dat is mijn ongenuanceerde mening.

Wat overigens niet wil zeggen dat elke ''recreant'' weet waar hij zij mee bezig is, maar dat geld imo voor de wedstrijdruiters. Er zijn weinig die weten wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Die stappen op een paard en doen maar wat.

Een enkeling die doordacht met zijn paard bezig is en die het paard bewust wat ronder maakt of juist lang en laag rijdt omdat het paard dat op dat moment nodig heeft.

Om een voorbeeld te noemen: Ik houd helemaal niet van paarden die achter de LL lopen. Echter mag Wino graag zijn onderhals eruit drukken. Helemaal als hij wat meer aan het werk moet. Ik zet hem dan op momenten bewust wat ronder in. Ook achter de LL. Dat is hij dan nodig. Terwijl ik er geen voorstander van ben, maar het beter is dan wanneer zijn onderhals eruit komt. Dit wordt vanzelf weer beter. Maar ik trek hem niet bij voorbaat al daar heen. Eerst voelen, kijken. Wat doet ie. Daar komt zijn onderhals, even ronder instellen.

En zo zijn er wel voorbeelden te bedenken. Als je zo met paarden om gaat kán het heel snel gaan.

Daar ga je toch heel mooi inhoudelijk op in de manier waarop je met je paard kunt werken idd..
Ambitie is ook erg belangrijk. Dacht vroeger serieus: Als iemand M rijdt is ie beter dan een L ruiter.
Zo werkt het uiteraard niet, heb zulke ruiters op mijn expaarden gehad die er een loopje mee namen.
Was toen verbaasd. Al doende leert men! Cool

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:12

Biertabje schreef:
tja de basis is heel erg belangrijk!! ik loop er ook tegenaan, en dan heb ik toch wel wat beestjes naar het Z gereden. maar ik ben ok geen prof en hoef een paard dus ook niet verkopen zodat iemand anders er mee verder kan.

Basis basis basis.... Pling

Kan een paard uberhaupt scoren op Z nivo als de basis niet voldoende aanwezig is?..
Wel interessante vb geef je, zeg! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:15

Ja helaas kan dat
Die hebben de punten gehaald bij sinterklaas jury's die niet zien of een paard in de krul getrokken word of niet.
Helaas die jury's die bestaan.
En dan na veel starten kun je dan perongeluk eens in het Z raken.
Paarden met een stijve rug en mond van beton...
Maar dat krijg je niet voor elkaar om daar te komen in een jaartje tijd Lachen
Maar dat zijn dan echt van die combi's waar je van denkt, hoe zijn die in de Z gekomen?

(en vervolgens hun paard te koop aan bieden als leerpaard Lips are sealed )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:17

Sinterklaasjury's...

het is toch eigenlijk erg dat je als amateur kunt waarnemen op dat nivo dat een paard vast zit en de jury egwoon goede punten geeft? Blijft ook bijzonder onderdeel hoor, dat beoordelen.

Mijn Arabier heeft M2 gelopen maar kan nu pas echt over de rug lopen, heeft destijds met vals knikje gelopen. Zag er kennelijk leuk uit op het eerste gezicht. Maar ontspannen?.. nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:21

Ik ben ook een ruiter die zich daar over op kan winden als er zulke jury zit (gelukkig is dat niet altijd)
Ik vind als eerste ontspanning belangrijk, zonder dat kan de rest niet.
Dan dat een paard van achteruit over de rug naar een licht hand gereden word.
Dus niet van voren gesjort word.
Maar helaas, soms word er idd niet het verschil gezien met in het front omhoog hijsen of daar naartoe rijden.

Maar vergeet niet dat die jury in die basis sport zelf ook gewoon een amateur ruiter is Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:24

Niet alle jury's in de basis sport zijn amateurs; veel prof ruiters zijn ook jurylid in de basis...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:27

Van de week zat ik te kijken naar een meisje die met haar pony reed en zelf les gaf. Pony zwiepte met staart, liep verkort maar met krulletje. Ruiter zaagde en prikte constant met de sporen. En ze beloonde het dier met haar stem!!

Dan geef je zulke verschillende signalen door..Dat dier was helemaal niet ontspannen en volgens mij was ze er mee weg gekomen bij de minder jury's. Zonde.

Sommige amateurjury's zullen daar idd vast wel op letten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:28

Wat noem jij een prof ruiter?
Ik heb hier in het jury hokje nog nooit een bekende ruiter gezien Lachen

Maar goed enkele GP ruiters hebben hun paard er van achter niet bij en een doorgezakte rug...en dat scoort ook nog Verdrietig

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:31

Iemand die zijn geld verdiend met het rijden van paarden is een prof. Dat is een feit en geen mening trouwens. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:32

Dat vind ik ook een prof Ja
Maar je hoort ooit mensen een prof noemen die naast hun gewone werk toevallig meerdere paarden rijdt.
daarom maar ff vragen Lachen

Ik zie die hier eigenlijk nooit in het hokje zitten Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:35

Dat is een goede vraag; in Nl zal een profruiter vast beoordeeld worden op zijn prestaties in de ring en kunnen leven van zijn of haar werk in de sport. Knipoog

Voor mij is een profruiter een ruiter die een fysiek (dus niet mentaal) goed ontwikkeld paard zo naar het ZZ kan rijden (of zelfs hoger) dat het mentaal en fysiek goed kan presteren en dat tot zijn 16 de zeker kan blijven doen... Dat betekent dat de ruiter al het mogelijke uit een paard weet te halen door het postief te triggeren op de juiste manier zonder dat het dier eronder leidt, ontspanning ontspanning ontspanning, vertrouwen, respect.. Knipoog

We hebben hier in de buurt een amazone (zij is prof), die van vrij gewone paarden dieren weet te maken die veel meer beweging en ontwikkeling krijgen, en het ziet er zo makkelijk uit, ze is enorm handig met hete paarden maar krijgt flegmatieke ook aan het lopen.

Zij kan er inmiddels van leven; heeft veel lesklanten die enorm gebaat zijn bij haar (zelf de orun hebben gevolgd, jurylid zijn etc)..
Ze heeft net dat beetje meer. Enorm getalenteerd en gedreven, erg knap. Cool
het lijkt verdorie wel een reclamespotje!Haar mentaliteit maakt haar imo zo bijzonder, niet zo zeer de bekers die ze heeft gewonnen. HJ Lozeman heeft me destijds geholpen bij het rijden van mijn exrenpaard (die ik in ierland trainde).. Deze jongen kon ahw toveren en kon met de lastigere paarden enorm goed omgaan. Dat vind ik knapper dan de PAVO-cup binnenslepen.

Heb je daar iets aan RK?..
Wat is dan een prof in jouw ogen?...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:37

Dat zijn amateurs. Je bent pas een prof als het echt je baan is en je moet leven van de paarden(sport). Bij ons zitten die regelmatig in een hokje met als nadeel dat hun leerlingen toch nog al eens met de linten naar huis gaan, terwijl ze die eigenlijk niet mogen jureren. Ook niet elke prof is ook echt een goede ruiten trouwens. Voor sommige mensen maakt het niet uit hoe hun paarden getraind worden, als ze maar zo snel mogelijk Z2 zijn en een sportpredikaat hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:39

Hihi, dit was een antwoord op Runningkawa natuurlijk Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:40

Ohja, RK, deze mensen leven beide van het rijden van paarden. Het zijn dus ook profs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:41

En prof is voor mij idd iemand zonder andere baan er naast.
Dus iemand die leeft van de paarden