Sommige mensen hier praten heel neerbuigend over L ruiters (en ook over de B en de M als het uitkomt); de L van Levenslang, butsers die al jaren L rijden, Schoppen, duwen en trekken in de L, mensen die nooit de L uitgekomen zijn etc. Gelukkig zie ik in de L (en de B en de M en de Z) ook genoeg mensen die wel netjes rijden en in het Z en hoger ook wel mensen die ik niet graag op mijn paarden zou zetten...
Er zijn zat Z paarden die door anderen dan de vaste ruiter bijna niet of moeilijk na te rijden zijn. Dat vind ik jammer; zo'n paard kan niet makkelijk ingezet worden om nieuw, jong talent op te leiden, wat heb je er dan aan? Jah, een paard met het sportpredikaat, leuk voor de fokkerij, dat wel, maar als leerpaard niet veel waard. talenten weten paarden zo op te leiden dat elke netjes rijdende ruiter er daarna ook weer leuk op rond kan sturen. In mijn ogen bereik je dat als je de tijd neemt voor de basis. 3 keer in de week een half uurtje en dan al Z2; dat vind ik niet echt 'de tijd nemen'. Talenvolle paarden kunnen het vast wel aan (sommigen ook niet, maar goed; die discussie heb ik eigenlijk wel gevoerd), maar ik vraag me af hoe goed de oefeningen bevestigd worden. Nu zullen de 6 jarige Z paarden in dit topic wel door iedereen makkelijk na te rijden zijn, maar ik heb het dan even over paarden die ik wel in mijn omgeving zie. Lopen op het zevende of achtste Z2 met tig winstpunten (vaak ruintjes), gaan dan naar iemand die bij de pony's al M/Z reed en dat meisje kan niks met het sterke paard dat alle kneepjes van het vak moet kennen, maar blijkbaar alleen de kneepjes laat zien om onder het werk uit te komen. Niet klikkende combinatie; paard verwijnt in de handel en die zien we nooit meer te-rug.... Zonde. Zou het beter gegaan zijn als er meer tijd was besteed aan de basis? Is dit een enkeling?
Dat weten we niet. We kunnen alleen maar speculeren, maar de kans was misschien groter geweest?
en wordt steeds weer wat sterker!
, en nog steeds in de L zitten.
)