Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut_

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:24

Een dagje "vrij" is ook wel eens goed voor ze idd Knipoog

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:52

Mijn paard staat - als het weer het toelaat - van 9u tot 16.15u op de wei. Ik neem 2 keer in de week les, daarbij probeer ik zelf nog 2 keer te rijden (hangt af hoe zwaar de lessen zijn geweest) en 1 keer longeren (al dan niet met balken) Op zondag doen we meestal niets, af en toe een buitenritje.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:38

Ja, ik vind dat paarden absoluut een dag vrij nodig hebben. Wij verlangen doordeweeks ook altijd naar het weekend > want dan hebben we rust. Bij paarden zal het net zo werken, iedereen heeft afentoe even een vrije dag verdient Ja

rosannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:43

Paarden moeten idd sowieso wel eens een dagje vrij hebben. Net als mensen moet zij ook zo nu en dan even kunnen 'chillen' Haha!

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:56

Ik vind het aan het paard liggen, mijn paard heeft het absoluut nodig, soms ook wel meerdere vrije dagen, ik ken ook een paard die er absoluut niet tegen kan om een dagje niet te rijden, dan gaat het antuurlijk de ene dag veel rustiger dan de andere..
ik vind dus dat je moet kijken naar je paard, maar over het algemeen vind ik wel dat een paard een rustdag nodig heeft!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:43

Die van mij heeft minimaal 2 dagen rust in de week!! zelf heb je toch ook wel is graag dagje niksen!!?

Loves_xyoup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:07

Jaa want als ze een hele week hard werken krijgen ze bijv. zondag een dagje vrij.
xx

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:09

wij hebben zondag een standaard rustdag voor de paarden, behalve de paarden die koersen die dag..
verder hebben ze nog 1 a 2 vrije dagen per week, vind het wel netjes en voor alle paardjes ook wel lekker hele dag in het land staan spelen met elkaar Vingers aflikken

marit_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:22

Ik vind van wel, het is ook leuk voor jezelf om eens met je paard te gaan wandelen, lekker te laten grazen,
of hem lekker in de wei of los te zetten.
Even lekker ontspannen voor je paard. =)

Ik zou alleen niet onder 'een dagje vrij in de week' vestaan dat je je paard lekker heel de dag op stal laat staan, en er
voor de rest niks mee te doen. Dat is nou ook niet echt leuk voor je paard lijkt me (a)

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:26

mijn paard gaat 7 keer in de week op de wei en ik rijd hem de hele week Knipoog

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:40

mijn paarden worden altijd helemaal wild als ik een dagje niet op ze rijdt.
de ene loopt iedere dag rondjes in zijn stal. tenminste als er geen eten is of kleine kindjes die hem aandacht geven Haha!
dat vind hij helemaal geweldig.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:04

Ik kan aan mijn paard merken, dat ze te veel getraind is, dan is ze op haar manier 'down' en 'kattig'
Die van mij heeft minimaal 1 tot 2 dagen rust in de week, dan kom ik even poetsen of wandelen..

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:00

mijn paard staat als het weer het toe staat elke dag buiten, verder probeer ik ook zeker elke dag te rijden. Hij is blij als ik er aan kom en ga rijden Lachen Verder les ik 3 à 4 keer per week, en moet natuurlijk ook nog voor me zelf kunnen rijden, dus ja er blijven weinig rust dagen over.

XxLOLxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:00

mijn pony van 4 rij ik 4x per week en mijn pony van 9 rij ik meestal 5x per week en mijn pony van 19 meestal 4 of 5x per week maar ze komen elke dag buiten van 9 uur tot 4 uur ongeveer en in de zomer met mooi weer meestal dag en nacht buiten en ik geef ze meestal 45 min tot 1 uur beweging
en mijn pony van 32 jaar word 1 of 2 x gereden 30 min ongeveer maar ik vindt het wel nogidg een dagje vrij maar als ze de hele dag in hun stalletje staan moeten ze er wl even uit zijn geweest elke dag

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:54

Ze lopen de hele dag in de bak met zn 2 en elke dag ze staan nu alleen savonds in de stal.
Verder worden ze meestal om de dag gereden of gelongeerd dus ik rijd ze maar 2 a 3 maal per week en daarnaast longeren en verders zijn ze vrij.
Dit vinden ze prima soms rijd ik een weekje niet doet ze niks hoor ze worden er echt niet slechter op....

Gr Gemma

Merya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:59

In de zomer staat mijn paard alle dagen buiten en heeft ze 1 dag in de week vrij. Maar in de winter staat mijn paard altijd binnen (op een uurtje paddock & uurtje rijden na) dus dan word er wel elke dag wat met hem gedaan. Op een 'vrije dag' gaan we een eind wandelen of doen we grondwerk of een buitenritje.

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:17

ja je moet we je paard een dagje vrij geven Haha!
dat is wel zo lekker want als wij elke dag zouden moete werken zouden wij ook een dagje vrij willen .

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:19

af en toe een dagje vrij...
Vind het zelf ook super als ik een dagje niet hoef te werken

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:50

Ik doe op dit moment niet veel vrij geven om omstandigheden hoe mijn pony nu doet. Maar veder meestal 2 dagen in de week of 1. En als ik merk dat ie der echt ff door heen zit dan krijgt ie 1 of 2 weken vakantie Clown

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:54

Ik geef mijn paarden vrij vaak een rust dag of zelfs rust week. Ze staan de hele dag en nacht buiten, dus bewegen doen ze toch wel. Ik vind het niet kunnen dat als paarden alleen maar op stal staan er op zo'n rust dag ook hele dag niet uit komen.
Ik heb mijn paarden niet om elke dag keihard te trainen. Ik train wel, maar daar horen ook rustdagen en rustperiodes bij. In de wei, uiteraard.

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:49

Ik vind dat een paard zeker een rustdag nodig heeft dat wil je zelf toch ook wel eens
maar het ligt er ook aan hoe je paard getraind is.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:45

Ik vind zeker dat een paard een rustdag nodig heeft, ik zou ook geen 7 dagen in de week willen werken. Ik doe zeker 1 dag in de week lekker longeren, en een dag gewoon lekker een tutteldagje, lekker poetsen, en stukjes aan de hand wandelen.
En soms heb ik ook wel eens een week ertussen dat ik maar 4 dagen echt rij. Maar ik geef ze wel een rustdag.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:56

Joceline schreef:
Nibbit schreef:
Ik geef mijn paard 2 dagen per week vrij. Je paard moet toch ook kunnen herstellen van eventuele spierpijn?
Mijn schema is nu;
zondag; rustig rijden of 20 min longeren
maandag; vrij
disndag; 45min clubles
woensdag; bosrit of 30-45 min dressuur
donderdag; 30-45min dressuur of bosrit als dat woensdag niet ging door bijv het weer
vrijdag; vrij
zaterdag; dressuur of longeren.

Ik ben de conditie weer aan het opbouwen ze heeft de hele zomer stil gestaan ivm blessure.
Dit is het schema wat ik had en waar ik weer heen wil
zondag; bosrit of rustig rijden
maandag; vrij
dinsdag; clubles
woensdag; om de week springles, anders 45-60 min dressuur
donderdag; priveles
vrijdag; rust, evt kort longeren
zaterdag; dressuur evt wedstrijd

Als ik een zware training heb gehad met mijn merrie en ik vermoed dat ze spierpijn zou kunnen hebben de volgende dag, ga ik toch licht met haar rijden, longeren of een lange wandeling. Want als je het paard met spierpijn stilzet is het slechter dat dan je haar de volgende dag rustig losrijd/loopt.. Dacht ik zo Lachen

Precies.
Maar op een echt vrije dag staat ze in de wei zolang het licht is

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:35

Mijn paardje en ik hebben lekker de zondag vrij. Over het algemeen train ik hem 3 keer in de week zwaar en 3 keer in de week wat lichter. Na een zware les longeer ik hem de volgende dag zo'n 20 minuten anders blijft ie spierpijn houden. in beweging blijven is het beste Knipoog

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:07

Ik vind ook dat ze wel een dag per week rust moeten hebben!