Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:49

KiWiKo train(de) jij paarden voor een ander? beroepsmatig?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:52

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
het referentiekader probleem......... iemand die al 20 jaar haar enigste eigenste fjord heeft.... heeft een hele andere belevingswereld dan iemand die in 20 jaar zo een pakmbeet 1000 paarden onder het zadel gehad heeft

Ik denk dat het ook anders werkt wanneer je er zo ontzettend veel onder je kont krijgt. Zeker wanneer je brood verdient met paarden aanrijden, of in paarden handelt, etc... Daarom is het voor mij gevoelsmatig ook niet altijd een goede combi: paarden & zaken. Wanneer er geld in het geding is trekt een paard vaak aan het kortste eind. Maar daar tegen ageren is als vechten tegen het feit dat het morgen waarschijnlijk wel weer regent.

heb je helemaal gelijk in.......... het zou al een stuk anders kunnen als een opdrachtgever bereid is gewoon geld neer te leggen, maar nee........ het moet allemaal zo goedkoop mogelijk, en tijd is geld......

Neemt niet weg dat ik altijd wel mijn tijd genomen heb hoor, dan verdiende ik er maar niks op....... Het enige waar ik niet op inlever is mijn veiligheid, en 600 kilo dat bovenop je springt omdat het geen respect voor je heeft...... valt buiten mijn grenzen van toelaatbaarheid Lachen Lachen

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:53

Dus; als je een bedrijf hebt met 20 paarden, mag je die paarden wel slaan omdat ze zo snel mogelijk beleerd moeten worden. Als je je (enige) eigen paard op die manier beleerd is het fout?

Ik snap wel dat het zo gebeurd, maar tis een beetje raar als ik er zo overnadenk .Moet ik misschien ook maar niet doen;)
Ben nu een boek van Monty Roberts aan het lezen en die man heeft ook weet ik veel hoeveel paarden getraint in korte tijd. Dus het kán wel.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:56

Ja hoor ik durf ook!
Alleen als hij echt "stout" is! Maar gelukkig is Jims meer lief dan "stout".

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:56

Marlous schreef:
@Margytje Dat zei My_Chivas net ook al, en ik zei dat ze gelijk had. Foute vergelijking, niet goed over nagedacht Tong uitsteken. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat je respect niet kan afdwingen, niet van kinderen maar ook niet van paarden!

Nou Bij mijn drie pubers, heb ik twee van de drie weleens dubbelgevouwen.(juist omdat ze uit een gesprek , voor hun ongelijk wegliepen, om gewoon hun eigen ding te doen.
Bij beide is gebleken dat , na het dubbelvouwen er wel degelijk respect was afgedwongen, en dit zich niet herhaalt heeft) want bij kinderen kun je beroep doen op redelijkheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:58

Ik denk dat iedereen het ook wel op de 'Monty Roberts' manier zou kunnen misschien.
Maar het kost de 1 meer moeite dan de ander. Zo kan de 1 prachtig zingen zonder 1 les, en betaald de ander zich blauw aan zanglessen maar is het geluid nog niet om aan te horen.
De 1 heeft meer talent dan de ander, de mensen met iets minder 'natuurlijk/ aangeboren talent' (daar reken ik mezelf toe) kunnen zichzelf wel bekwamen om dat stukje talent dat er wel is verder te ontwikkelen. Je moet het gewoon echt willen....

Overigens kan ik gelukkig wel zingen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:59

Marlous schreef:
Dus; als je een bedrijf hebt met 20 paarden, mag je die paarden wel slaan omdat ze zo snel mogelijk beleerd moeten worden. Als je je (enige) eigen paard op die manier beleerd is het fout?

Ik snap wel dat het zo gebeurd, maar tis een beetje raar als ik er zo overnadenk .Moet ik misschien ook maar niet doen;)
Ben nu een boek van Monty Roberts aan het lezen en die man heeft ook weet ik veel hoeveel paarden getraint in korte tijd. Dus het kán wel.

Ik denk dat jij je dan eens goed moet verdiepen in Monty, hij slaat niet....... maar zijn methodes zijn echt behoorlijk heftig...... ooit van de buckstopper gehoord??? Monty heeft behoorlijke martelwerktuigen en manieren... dan liever een keer een goede smakkert op de wangetjes Lachen

en inderdaad als je 20 paarden op stal heb staan en er slechts 24 uur in een dag zitten, dan heb je niet de tijd om een halve dag bij een mafketel in het land te gaan zitten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:00

Als het écht nodig is doe ik het wel, maar wil het liever niet. Vind het helemaal geen fijne straf voor een paard. Als jij iets fout doet krijg je toch ook niet gelijk een mep in je gezicht? Toch ook een boos persoon, waaraan je aan de stem merkt dat het fout is?
Geef meestal gewoon een schreeuw(niet extreem hard ofzo!) en dan gewoon; AU! ookal doet het geen pijn. Nou, daar luisteren ze ook wel naar hoor. Heb mijn eigen merrie nog nóóit geslagen in 5 jaar tijd. En Sheila, Mozes en Julia ook niet trouwens, eigenlijk geen 1 paard.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:01

ceesje, laat je kinderen de fout ingaan en het zelf ook weer rechtzetten, daar groeien ze van en leren ze ook van hun beslissingen, fouten en goede dingen. Het belangrijkste is dat je ze straks als stabiele volwassen wegzet die prima zelf goed overwogen beslissingen nemen. Dubbelvouwen voegt daar niets aan toe maar breekt alleen maar af. Pubers kunnen heel lastig zijn, ik hb er ook een thuis, maar dat maakt ze niet minder kwetsbaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:02

Ninx schreef:
@ Promptertje & Kiwiko: jullie lijken elkaar te kennen en een warm hart toe te dragen.
Wanneer Prompertje hetzelfde voor elkaar krijgt op een wel degelijk consequente maar zachtere manier, wil je dan niet eens bij haar in de leer? Ik nl wel....

Zoals KiWiKo al zegt, zij werkt met paarden van anderen en wellicht de problemen van anderen, ik alleen met mijn eigen paarden die ik zelf opvoed en die dus nooit bij anderen in handen komen. Is een heel verschil hoor! Ik heb makkelijk praten, mijn paarden komen 'blanco' binnen, KiWiKo moet maar afwachten wat ze naar zich toe geschoven krijgt.

Verder ben ik van mening dat het soort paarden waar ik mee werk (harddravers) van nature een makkelijk en zachtmoedig soort paard is, dat zal ook schelen. Ik ben gek op hengsten, dat vind ik - als je ze eenmaal door hebt - hele makkelijke dieren om mee om te gaan.

Ik veroordeel KiWiKo niet en zij mij niet, er is wederzijds respect. En zij is in wezen een prettig en invoelend paardenmens, die soms met hele andere paarden moet werken dan ik.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:03

@ Marlous: was ook niet helemaal tegen jouw bedoeld, de pagina's hiervoor werd deze vergelijking ook gemaakt, en die leek me hier gewoon echt er niet toe te doen maar goed Lachen.

Ik denk dat het ook een beetje van de persoon zelf afhangt, wat deze persoon zelf uitstraalt van dominantie! Iemand die z'n paard niet goed kent, en niet goed vetrouwt of wat bang is zal sneller een "hap" of dergelijke krijgen dan iemand die zelfzeker overkomt denk ik dan ?
En verder ligt het ook heel erg aan het paard, en welke opvoeding deze al dan niet heeft gehad ! De ene is al diep onder de indruk van een stemverheffing, of iemand die zich wat breder maakt, en de ander heeft wel eens een tik nodig, of een opgeheven hand!
Zo ken ik een paard, die mag je afrossen met wat je wilt, zal gewoon vrolijk doorgaan, die maakt er gewoon een spelletje van ! Dit komt ook door z'n opvoeding, heeft in z'n jonge leven al verschillende keren zwepen, hooivorken en schoppen zien passeren... En toch blijft het beest lief, super lief, alleen kent hij z'n grenzen niet! Dat is er zo één die je ook bij je kont nijpt als je z'n hoeven aan het krabben bent, en als je die een tik geeft, snapt die daardoor echt niet dat hij nu iets verkeerds heeft gedaan hoor, door dat bijten, en de mensen die met dit paard omgaan, kennen niets anders dan slagen om een paard iets af of aan te leren, met als gevolg... tsja zielig gewoon Lachen

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:04

KiWiKo schreef:
Marlous schreef:

Ik denk dat jij je dan eens goed moet verdiepen in Monty, hij slaat niet....... maar zijn methodes zijn echt behoorlijk heftig...... ooit van de buckstopper gehoord??? Monty heeft behoorlijke martelwerktuigen en manieren... dan liever een keer een goede smakkert op de wangetjes Lachen

en inderdaad als je 20 paarden op stal heb staan en er slechts 24 uur in een dag zitten, dan heb je niet de tijd om een halve dag bij een mafketel in het land te gaan zitten

De buckstopper heb ik nog nooit van gehoord nee, en van zijn martelwerkthuigen en manieren ook niet?? Beschrijft hij in dat boek dan alleen zijn paardvriendelijke methodes?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:08

Marlous schreef:
KiWiKo schreef:

De buckstopper heb ik nog nooit van gehoord nee, en van zijn martelwerkthuigen en manieren ook niet?? Beschrijft hij in dat boek dan alleen zijn paardvriendelijke methodes?

buckstopper, door monty zelf ontworpen........ een lijn die van het zadel over de hals over het hoofd naar de mond van het paard loopt....... op het moment dat het paard het hoofd naar beneden doet om te bokken, snijd dat ding in zijn mond op het tandvlees....

onwijs vriendelijk, paard zal inderdaad niet meer zo snel bokken........

maar geef mij maar gewoon een slof dan Knipoog Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:12

@ Kiwiko: jakkie..... : ( Overigens noemde ik Monty Roberts maar even als referentie, maar weet niet exact wat die man allemaal bekokstoofd.
Ik zeg maar liever: 'ik doe het op zijn 'iks', en steek overal wat op'
Wel lief wat promp over je zegt...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:12

Daar ben ik ook niet echt voorstander van dan nee Bloos

Ik denk dat dit toch een eindeloze discussie is. Ik vind gewoon dat als je je paard(en), ook al zijn dit er 20, kan beleren zonder dwang en 'geweld' je het meeste respect verdiend. Maar er zijn inderdaad weinig mensen die dit kunnen en hier de tijd voor nemen. Dat is jammer, maar zal toch nooit veranderen Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:14

Ik durf, maar doe het niet vaak.
Mambo heeft het soms gewoon even nodig omdat hij zo onbenullig is en zich anders in zijn goeigheid jou bezeert.
Sara Heeft het ook regelmatig nodig maar die trapte ook gericht naar je als iets haar niet zint. Als ze trapt is het meteen trap terug als ze bijt klap terug zo simpel is het voor haar en ze heeft het wel afgeleerd en nog steeds zijn we super goede maatjes. Dan kunnen sommige mensen wel zeggen dat slaan etc als een pony trpat bijt enz nergens goed voor is maar wat zou een ander paard toen, juist ja die mept vol terug.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:15

garny95 schreef:
ceesje, laat je kinderen de fout ingaan en het zelf ook weer rechtzetten, daar groeien ze van en leren ze ook van hun beslissingen, fouten en goede dingen. Het belangrijkste is dat je ze straks als stabiele volwassen wegzet die prima zelf goed overwogen beslissingen nemen. Dubbelvouwen voegt daar niets aan toe maar breekt alleen maar af. Pubers kunnen heel lastig zijn, ik hb er ook een thuis, maar dat maakt ze niet minder kwetsbaar.

Ja ben ik met je eens als het over het gebied gaat waar ze hun verantwoordelijkheden voor dragen, maar het land van onbegrensde mogelijkheden laat ik hun niet grensloos betreden.(dan hebben we het in het gooi over een andere opvoedsituatie , dan in de polder, en je zal begrijpen dat je met drie mooie meiden niet alles uit kan laten proberen) Knipoog Het dubbelvouwen heeft bij hun in deze niets afgebroken , maar heeft een duidelijkheid gebracht.Het zijn twee bijsturingen geweest welke zeer legitiem zijn, en noodzakelijk.Verder zijn het probleemloze meiden juist omdat ze weten wat er wel en niet kan ,en nemen ze hun eigen realistische beslissingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:18

Plulief: mijn redenatie is dat er al iets is misgegaan voordat het paard bijt of trapt. Slaan is het bestrijden van het symptoom, maar niet van de oorzaak heb ik het idee.
Het paard heeft toch te weinig respect wanneer ie herhaaldelijk bijt of trapt, het moge duidelijk zijn dat de eerdere meppen niet geholpen hebben. Je dan verdiepen in andere mogelijkheden is dan niet zo'n slechte zaak toch?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:18

je moet zeker een band opbouwen, daar ben ik t helemaal mee eens! ook moet een paard eerst goed snappen wat je bedoelt voor dat je zoomaar gaat straffen Clown .
maar jij als eigenaar moet wel bovenaan de rang staan.. t paard moet zo nu en dan wel eens op zn plek worden gezet.. ik merkt dat bij 1 van mijn verzorgmeisjes..
meisje staat nie wei, mijn paard komt aanlopen loopt dat meisje gewoon om! hij loopt dr gewoon tegenaan, loopt dr letterlijk omver... maar ze geeft m geen mep want dat is sielug..
nou dat hoeft hij bij mij dus echt niet te proberen want dan heeft hij een flinke mep hangen!
ik moet zeggen dat hij t bij mij ook niet probeert omdat hij weet dat hij gewoon fatsoenlijk om mij heen moet lopen. is stel grenzen en heb regels, dit verzorgmeisje niet, want dat vind ze sielug maar t paard weet wel wat hij aan mij heeft Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:20

Ninx schreef:
Plulief: mijn redenatie is dat er al iets is misgegaan voordat het paard bijt of trapt. Slaan is het bestrijden van het symptoom, maar niet van de oorzaak heb ik het idee.
Het paard heeft toch te weinig respect wanneer ie herhaaldelijk bijt of trapt, het moge duidelijk zijn dat de eerdere meppen niet geholpen hebben. Je dan verdiepen in andere mogelijkheden is dan niet zo'n slechte zaak toch?

Ze bijt niet meer naar mij hoor en trappen laat ze helemaal uit der hoofd. Dit is begonnen toen zae na 5 jaar eindelijk weer in een kude kwam met andere paarden hierdoor is ze alles op nieuw gaan proberen enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:30

Ninx schreef:

en dit vind IK dus mishandeling......... op het moment dat je een paard een tweede keer op zn falie moet geven omdat het naar je slaat of je bijt, dan ben je de eerste keer niet duidelijk genoeg geweest.....

en daar kom ik dan weer, beter een keer goed, dan 20 keer een beetje.........

Ik wil niet hoeven inkomen, vind het vreselijk....... helaas ontkwam ik daar niet altijd aan, maar komop zeg.... het is toch veel leuker om een paard te kunnen laten merken dat je er trots op bent, en dat hij goed zijn best doet, en dat je hem lief vind dan dat je het iedere dag weer voor hetzelfde op zn flikker moet geven???

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:34

Pluklief...ben benieuwd wat jij dan gaat doen als een paard van 1.78 steigerend naar je toe komt om je te raken? Lief toespreken?

Nathan__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:39

mijn ponny {nathan} luisterd altijd goet naar mij duszz.. ik zit niet met dat probleem duszz het zit hem in de goedfe opvoeding he {daarom}

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:41

Nathan__ schreef:
mijn ponny {nathan} luisterd altijd goet naar mij duszz.. ik zit niet met dat probleem duszz het zit hem in de goedfe opvoeding he {daarom}

Helemaal mee eens ...maar wat als de opvoeding NIET goed is gegaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:43

Marloes_R schreef:
Blijkbaar kunnen de meeste mensen niet gewoon een band opbouwen met hun paard zonder af en toe een tik uit te delen...

*springt weer even in voor ik naar bed vertrek*
Maar die band daar word ik hier op Bokt dus ook helemaal kriegel van.
Mensen vinden dat je 'een band' met je paard hebt omdat ie braaf aan het halstertouw meewandelt of omdat ie hinnikt als je aankomt. Imo heb je een band met een paard als je daar een heleboel samen mee hebt meegemaakt. En dan doel ik niet op samen een bosritje maken of een proefje rijden maar echt emotioneel diep gaan. Wrangler heb ik sinds 2,5 jaar, zelf ingereden, gaat veel mee op wedstrijd en doe ik van alles mee en toch heb ik daar geen band mee. Dat is een groeiend plantje, waaraan vooral hele bijzondere gebeurtenissen bijdragen. Het is mijn vent en ik ben onwijs trots op hem en hij komt hinnikend aandraven als ie op de wei staat maar die band duurt nog wel een paar jaar. Iemand is toch ook niet vanaf dag 1 je beste vriendin, dan heb je toch ook een geschiedenis samen? Ik ben niet iemand die me makkelijk geeft en gelukkig mijn paard ook niet.

Dus nee, ik denk niet dat ik door mijn paard op zijn plaats te zetten een band opbouw. Maar ik weet wel zeker dat wanneer ik zijn hengstenmaniertjes als kappen met het voorbeen en happen niet tijdig had ingedamd, die band er ook nooit komt. En dan heb ik echt echt echt een gruwelijk lief paard, maar geef hem een keer een vinger en de tweede keer heeft ie je hele hand. En dat kom ik bijv. met rijden nog steeds tegen, dat ik dingen niet in een keer adequaat heb opgelost. Zelf een keer iets te lauw gevraagd of hij voor mijn been naar voren gaat en de volgende keer denkt hij lalalalala. Zo is hij in de omgang ook, maar daar ben ik zelf handiger in.