Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ninx schreef:KiWiKo schreef:het referentiekader probleem......... iemand die al 20 jaar haar enigste eigenste fjord heeft.... heeft een hele andere belevingswereld dan iemand die in 20 jaar zo een pakmbeet 1000 paarden onder het zadel gehad heeft
Ik denk dat het ook anders werkt wanneer je er zo ontzettend veel onder je kont krijgt. Zeker wanneer je brood verdient met paarden aanrijden, of in paarden handelt, etc... Daarom is het voor mij gevoelsmatig ook niet altijd een goede combi: paarden & zaken. Wanneer er geld in het geding is trekt een paard vaak aan het kortste eind. Maar daar tegen ageren is als vechten tegen het feit dat het morgen waarschijnlijk wel weer regent.
Marlous schreef:@Margytje Dat zei My_Chivas net ook al, en ik zei dat ze gelijk had. Foute vergelijking, niet goed over nagedacht. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat je respect niet kan afdwingen, niet van kinderen maar ook niet van paarden!
Marlous schreef:Dus; als je een bedrijf hebt met 20 paarden, mag je die paarden wel slaan omdat ze zo snel mogelijk beleerd moeten worden. Als je je (enige) eigen paard op die manier beleerd is het fout?
Ik snap wel dat het zo gebeurd, maar tis een beetje raar als ik er zo overnadenk .Moet ik misschien ook maar niet doen;)
Ben nu een boek van Monty Roberts aan het lezen en die man heeft ook weet ik veel hoeveel paarden getraint in korte tijd. Dus het kán wel.
Ninx schreef:@ Promptertje & Kiwiko: jullie lijken elkaar te kennen en een warm hart toe te dragen.
Wanneer Prompertje hetzelfde voor elkaar krijgt op een wel degelijk consequente maar zachtere manier, wil je dan niet eens bij haar in de leer? Ik nl wel....
KiWiKo schreef:Marlous schreef:Dus; als je een bedrijf hebt met 20 paarden, mag je die paarden wel slaan omdat ze zo snel mogelijk beleerd moeten worden. Als je je (enige) eigen paard op die manier beleerd is het fout?
Ik snap wel dat het zo gebeurd, maar tis een beetje raar als ik er zo overnadenk .Moet ik misschien ook maar niet doen;)
Ben nu een boek van Monty Roberts aan het lezen en die man heeft ook weet ik veel hoeveel paarden getraint in korte tijd. Dus het kán wel.
Ik denk dat jij je dan eens goed moet verdiepen in Monty, hij slaat niet....... maar zijn methodes zijn echt behoorlijk heftig...... ooit van de buckstopper gehoord??? Monty heeft behoorlijke martelwerktuigen en manieren... dan liever een keer een goede smakkert op de wangetjes
en inderdaad als je 20 paarden op stal heb staan en er slechts 24 uur in een dag zitten, dan heb je niet de tijd om een halve dag bij een mafketel in het land te gaan zitten
Marlous schreef:KiWiKo schreef:
Ik denk dat jij je dan eens goed moet verdiepen in Monty, hij slaat niet....... maar zijn methodes zijn echt behoorlijk heftig...... ooit van de buckstopper gehoord??? Monty heeft behoorlijke martelwerktuigen en manieren... dan liever een keer een goede smakkert op de wangetjes
en inderdaad als je 20 paarden op stal heb staan en er slechts 24 uur in een dag zitten, dan heb je niet de tijd om een halve dag bij een mafketel in het land te gaan zitten
De buckstopper heb ik nog nooit van gehoord nee, en van zijn martelwerkthuigen en manieren ook niet?? Beschrijft hij in dat boek dan alleen zijn paardvriendelijke methodes?
garny95 schreef:ceesje, laat je kinderen de fout ingaan en het zelf ook weer rechtzetten, daar groeien ze van en leren ze ook van hun beslissingen, fouten en goede dingen. Het belangrijkste is dat je ze straks als stabiele volwassen wegzet die prima zelf goed overwogen beslissingen nemen. Dubbelvouwen voegt daar niets aan toe maar breekt alleen maar af. Pubers kunnen heel lastig zijn, ik hb er ook een thuis, maar dat maakt ze niet minder kwetsbaar.
Ninx schreef:Plulief: mijn redenatie is dat er al iets is misgegaan voordat het paard bijt of trapt. Slaan is het bestrijden van het symptoom, maar niet van de oorzaak heb ik het idee.
Het paard heeft toch te weinig respect wanneer ie herhaaldelijk bijt of trapt, het moge duidelijk zijn dat de eerdere meppen niet geholpen hebben. Je dan verdiepen in andere mogelijkheden is dan niet zo'n slechte zaak toch?
Ninx schreef:Plulief: mijn redenatie is dat er al iets is misgegaan voordat het paard bijt of trapt. Slaan is het bestrijden van het symptoom, maar niet van de oorzaak heb ik het idee.
Het paard heeft toch te weinig respect wanneer ie herhaaldelijk bijt of trapt, het moge duidelijk zijn dat de eerdere meppen niet geholpen hebben. Je dan verdiepen in andere mogelijkheden is dan niet zo'n slechte zaak toch?
Nathan__ schreef:mijn ponny {nathan} luisterd altijd goet naar mij duszz.. ik zit niet met dat probleem duszz het zit hem in de goedfe opvoeding he {daarom}
Marloes_R schreef:Blijkbaar kunnen de meeste mensen niet gewoon een band opbouwen met hun paard zonder af en toe een tik uit te delen...