Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:46

Ligt er aan waarom en hoe er een spoor wordt gebruikt.
Spoor gebruiken als motor? Fout als je het mij vraagt.
Ik heb er zelf ook een spoortje bij, dat om mijn hulpen te verfijnen en met SB, travers en wijken nét ietsje meer te krijgen.
Ik ga er nog wel zo mee bezig dat het zonder sporen net zo gaat als met, maar zo heb ik nog wel meerdere puntjes om aan te werken..Bloos

Dj69

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:15

Ben er niet tegen.Maar wel als ze niet goed gebruikt worden.
Maar voor als je het netjes als hulpmiddel gebruikt.Beter dan veel met zweep tikken geven.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:17

Ik vind het een beetje onzin als mensen zo anti-spoor zijn.
En oke als het niet goed gebruikt wordt; maar dat ligt aan de ruiter niet aan het spoor

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:58

Vroeger, héél lang geleden, (in mijn opa's tijd en ver daarvoor) was het de spoor die tussen "het been" en "de zweep" in zat. Daarmee werd bedoeld: de beenhulp was het belangrijkst, reageerde het paard niet genoeg, dan kwam een korte spoortik. En als het paard er écht een potje van maakte, dan kwam een tik met de karwats. Voor sommige paarden was een mep met de karwats dan ook bijna een openlijke oorlogsverklaring...Dus een spoorhulp was minder "erg" dan een zweephulp, ook vanuit het paard bekeken. Er waren dan ook paarden die wel de spoor maar niet een tik met de zweep (karwats) accepteerden. Tegenwoordig is het omgekeerd: de zweephulp wordt "normaal" gevonden, en de spoorhulp is "oei uitkijken, pas op, doe maar liever niet, tenzij je zijgangen rijdt". Tijden veranderen...

In veel gevallen zijn sporen niet echt nodig, voor beginners met slingerbenen zijn ze uit den boze, maar als je in staat bent ze goed te gebruiken, dan hoeft je paard niet eens te merken dat je sporen draagt, want dan gebruik je ze alleen voor dat éne piepkleine prikkie dat nét ff op het juiste moment gegeven wordt...dan vind ik sporen zachter dan een zweephulp, of een schop met maat 39.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:46

Het is belangrij dat men nadenkt over de functie. Het is een beetje vreemd om tegen een voorwerp te zijn, want het voorwerp zelf doet absuluut niets uit zichzelf. Hierboven is het al gezegd, het is in wezen een zachtere hulp dan een schop of een lel.

Je kunt discussiëren over spoorgebruik op zich, dat is een andere ingang.
sporen worden helaas nog verkeerd gebruikt, maar het zelfde geldt voor de zweep, teugel- been- en zit hulpen....
Elk verkeerd gebruik van een hulp is onwenselijk.

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:57

Ik vind persoonlijk dat je ze moet gebruiken op een paard waarbij het nodig is. Sommige doen sporen aan en dan rijden ze op een paard dat zonder sporen ook perfect rijd, en daar ben ik wel tegen ja. Maar anders.. Lachen

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:04

Ben niet tegen sporen, maar heb zelf x aantal jaren niet gereden en daarvoor ook nooit met sporen dus zou ze zelf neit zomaar gebruiken, maar als je goed met sporen kan rijden en er op een normale verantwoorde manier mee omgaat zie ik niet in waarom er iets op tegen zou zijn.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:23

youreperfect schreef:
Ik vind persoonlijk dat je ze moet gebruiken op een paard waarbij het nodig is. Sommige doen sporen aan en dan rijden ze op een paard dat zonder sporen ook perfect rijd, en daar ben ik wel tegen ja. Maar anders.. Lachen

Vanaf de M1 moet je met sporen rijden,paardwat het ndig heeft of niet

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:29

Ik ben ook tegen spoortjes tenzij de ruiter ze op de juiste manier gebruikt. Ik vind dat je alleen met spoortje moet rijden, als je zeker weet dat je het paard niet onnodig gaat lopen prikken. Ook moet je het paard natuurlijk niet gaan schoppen met spoortjes. Persoonlijk vind ik een lichte druk van het spoortje (waar het paard soms al gelijk op reageert) vriendelijker dan een schop omdat hij niet luisterd.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:19

ik ben niet tegen sporen maar ik zou het zelf niet gebruiken. Ik vind wel dat je alleen sporen mag gebruiken als je een stil been heb. anders ben je er gewoon niet geschikt voor en zou je ze van mij niet mogen gebruiken.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:05

Ik ben het een beetje van allebei.
soms zijn sporen gewoon handig bij het rijden van een paard, en sommige mensen gebruiken té vaak hun sporen denk ik.
Vooral van die hele puntige of wieltjes vind ik er zielig uitzien.

nikki__95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:09

Ik weet eigenlijk niet echt Tong uitsteken Als je ze goed gebruikt ben ik dnk ik wel voor. Maar als je ze zo gebruikt, dat je pony/paard er last van heeft, dan ben ik ertegen!

Lothorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:12

Hangt er van af hoe ze worden gebruikt, als het is om constant te prikken als het niet nodig is.. laat dan maar Boos!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:14

bij goed gebruik ben ik voor sporen om duidelijke hulpen te gebruiken, ik ben tegen sporen als je ze gebruikt om je paard vooruit te rammen!

wat mij ook gigantisch eriteerd is dat mensen die sporen dragen hun paard constant bij elke pas een tikje geven, hier wordt ik echt schijtziek van!

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:51

ik rij zelf heel af en toe met sporen.
ik vindt je kan pas met sporen rijden als je goed je benen stil kan houden en en ermee kan omgaan. en niet zomaar beginnen.
ik merk wel dat als ik ze om heb dat ik dan echt op me been ligging ga letten en niet teveel probeer ermee te bewegen en rustig te drukken en niet hele tijd te prikken.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:54

ik rij zelf met sporen maar llop dan ook niet steeds in haar buik te prikken. ik vind zelf dat je pas echt met sporen mag rijden als je je benen stil houd en met je tenen naar binnen rijd dan prik je ook niet steeds in de buik.

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:55

Ben er niet tegen, maar ook absoluut niet voor, ik zie vaak mensen die de sporen op een verkeerde manier gebruiken en dan van die redenen hebben zoals,zo kan ik hem beter aandrijven en hij valt door het binnenbeen en met sporen een stuk minder. Dat vind ik nou zo slecht. Sporen zijn er alleen voor het verfijnen van hulpen en niet om dingen te dwingen!!

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:03

Ik ben zelf niet voor of tegen rijden met sporen. Als je je ze goed gebruikt, dus rustig en niet porren! dan ben ik ervoor, hierdoor creeer je de zogenaamde 'knopjes' op je paard, en kan je goed op je been rijden!
Er zijn mensen die het paard ermee prikken! En daar ben ik erg op tegen!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:50

Ik ben er niet tegen!
Maar ik vind wel als je ze gebruikt,
dat je ook wel weet hoe je ze Goed gebruikt!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:55

Ik rij zelf met spoortjes alleen om af en toe even wat duidelijk te maken. Hoeft maar heel weinig te zijn maar dan lukken sommige oefningen net wat beter!