wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:01

Maar dit zal helaas altijd een discussie blijven, sommige mensen vinden het niet zo mooi, what the f*ck Knipoog als wij als koudbloedruiters regelmatig onze punten en prijsjes halen en lol hebben, prima toch, iemand hoeft een fjord niet mooi te vinden of niet kunnen passen in de ring, maar ze passen er dus wel in genoeg goede resultaten tja, ik vind fjorden leuk maar dat is mijn mening daar hoeft niet iedereen mee eens te zijn. Maar ik vind het jammer als iemand zulke bekrompen antwoorden geeft, mening mag altijd maar ajb wel wat minder bekrompen en denigrerend want alle paarden zijn gelijkwaardig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:03

Precies, smaken verschillen en dat mag. Maar zulke denigrerende opmerkingen van iemand die zelf niet eens wat in zijn profiel heeft staan, dat vind ik een beetje laf ook eigenlijk. Om dan meteen een bepaald ras als kermis en 1 euro pony te bestempelen of om over de Teletubbies te beginnen, klinkt wel erg gefrustreerd, hoor. Haha!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:06

Ik rij zelf het liefst op warmbloedpaarden, maar dat neemt niet weg dat ik in de dressuurring liever een correct gereden 'koudbloedpaard' zie dan een super kwpn-er waar op geprutst wordt.
Het gaat er toch om hoe goed je, je paard voor elkaar hebt, niet welk uiterlijk ie heeft?!

(geldt trouwens overal, niet alleen in de 'dressuurring'...)

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:08

langemans schreef:
@ Amber; Ja.

Nee hoor niet minderwaardig. Gewoon realistisch.
Alle paarden zijn gelijkwaardig, maar niet alle paarden zijn gelijk.....fjorden dus toch op de kinderboerderij.

Omg bekrompen zeg ... las dat jij met je JAZZ jaja erg bijzonder een JAZZ hoog rijd zo what ... ik zie jou niet echt een fjord haflinger hoog opleiden ... kijk wat Ginny,Kelly en Jolanda al bereikt hebben dat met een NIET gefokt spring of dressuurpaard... zie jou dat toch echt niet doen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:08

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:09

Tja ik vind het zelf niets, ik kvind het nu eenmaal niet mooi om een Fjord in de dressuursport te zien. Lachen

Komt denk ik door hun korte en vlakke pasjes, en vooral de erg korte nek.

Ik houd trouwens van stevigere paarden (en daarmee bedoel ik niet dik, maar stevig gebouwd, denk aan lichte koudbloedpaarden). Maar Fjorden... Nee. Ik kan het niet echt goed onder woorden brengen, maar vind het gewoon niet mooi om ze te zien lopen. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:12

Wuis, dat kan dat je dat vindt, maar ga jij ze dan meteen bestempelen als kinderboerderij paarden?
Overigens vind ik Fjorden nou niet per uitstek echte kinderpaarden, hoor. Zijn ze vaak iets te sterk en te initiatiefrijk voor. Knipoog

En paarden zoals Jazz e.d., tja, sorry, maar daar heb ik persoonlijk helemaal niets mee. Geef mij maar mijn eigen geweldige kwartje Fjord, kwartje Haf en halve Anglo Arabier maar. Tong uitsteken
Ook geen dressuurwonder (gaan we wel doen trouwens, omdat het goed voor ons is, maar niet in wedstrijdverband), maar dat hoeft ook niet. Niet iedereen heeft als doel Z of meer, je kunt ook hele andere doelen hebben en daar op je eigen manier ver mee komen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:13

Fjorden zijn ZEKER geen kinderponys veelste eigenwijs en veeelste sterk..!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:15

Weet je waarom ik koudbloeden zoo knap vind ik in de dresuur??Niet omdat ik er zelf 1 heb hoor ... maar omdat die ruiters ervan echt hard hebben getraint met een niet GEFOKT paard ervoor daar heb ik echt respect voor zoals Ginny,Kelly Jolande enz.. dat zie ik een wie dan ook ruiter als die Langemans of AvG echt niet doen en overigens ook niet kunnen!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:17

Jolo schreef:
Het gaat er toch om hoe goed je, je paard voor elkaar hebt, niet welk uiterlijk ie heeft?!

helemaal mee eens.

Nadya schreef:
Wuis, dat kan dat je dat vindt, maar ga jij ze dan meteen bestempelen als kinderboerderij paarden? Overigens vind ik Fjorden nou niet per uitstek echte kinderpaarden, hoor. Zijn ze vaak iets te sterk en te initiatiefrijk voor. Knipoog
.

Precies Knipoog
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 14-02-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:17

Toevallig hou ik persoonlijk erg van sterke grote pony's waar een kop op zit en nee, dat zijn niet bepaald kinderpaardjes. Haha!
Denk dat deze Langemans niet helemaal weet waar hij/zij over praat als hij ze op deze manier bestempeld.

Maar goed. Ik vind dat Fjorden, Haflingers of andere rassen van dit soort net zo goed mee mogen draaien in de sport. Stel je voor dat alleen maar de Jazzen mee mogen doen, dan zou het toch wel een saaie bedoening zijn, hoor. Geef mij maar wat diverse rassen, veel leuker!!! Ja

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:22

Nadya schreef:
Stel je voor dat alleen maar de Jazzen mee mogen doen,

Ook niet alle jazzen lopen ruim enz. maar dat een paard niet goed loopt ligt ook vaak aan de ruiter niet aan het type paard Knipoog .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:23

Klopt, Moniquelucky.... Knipoog

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:27

Aan een Jazz is echt niks bijzonders lopen er zoveel van rond en van die Gribaldi's een fjord of haflinger blijven bijzonder Lachen

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:36

Nou Paula, ik ken wel wat jazzen die fantastisch lopen en van die proeven geniet ik ook zeker, maar een koudbloed is ook leuk Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:37

Waar ik me zelf vooral niet druk over kan maken is dat hele afstammingsgebeuren. Is niet aan mij besteed Haha! . Vandaar dat ik een kruising heb waarschijnlijk, want ik viel niet op papieren, maar eigenlijk alleen op uitstraling en karakter.

Vorige zomer vroeg een vriendinnetje die wel fanatiek aan keuringen doet met haar paarden me mee naar een onofficiele keuring om toch eens te kijken wat men zegt over mijn pony en toen had ik echt zoiets van 'joh, wat kan mij het schelen wat anderen mijn paard voor predikaat geven?' Echt, werkelijk, ik vind het totaal onbelangrijk. Ik wil wel dat mensen mijn paard respecteren, ook al is het geen supersportpaard of duur paard met 'belangrijke' afstamming inclusief papieren.

En gelukkig hoor ik toch van vele mensen met KWPNers en sportpaarden e.d. dat het een opvallend beestje is, die ze erg grappig vinden. Niks geen kermis of 1 euro pony en men vraagt ook niet wat ik per se wil bereiken met mijn paardje. Knipoog
Iedereen laat elkaar gewoon in zijn/haar waarde.

Overigens zou ik wel graag endurance willen gaan doen in de toekomst, maar dressuur hou ik lekker voor thuis tijdens mijn lessen. Is gewoon geen echte hobby van me, maar leuk om erbij te doen om mijn paard te gymnastiseren en een goede oefening voor mijn eigen rijkunsten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:39

Paula1990 schreef:
Weet je waarom ik koudbloeden zoo knap vind ik in de dresuur??Niet omdat ik er zelf 1 heb hoor ... maar omdat die ruiters ervan echt hard hebben getraint met een niet GEFOKT paard ervoor daar heb ik echt respect voor zoals Ginny,Kelly Jolande enz.. dat zie ik een wie dan ook ruiter als die Langemans of AvG echt niet doen en overigens ook niet kunnen!

Waar beoordeel jij dat op, dat zij dat niet kunnen? En beweer jij dat mensen met dressuurgefokte paarden niet hard hoeven te trainen? Beetje jammer dat je er zo over denkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:41

Paula1990 schreef:

Paula, iedereen moet er hard voor trainen.
Als je een KWPN hebt gaat het ook echt niet vanzelf hoor

Heb niet het idee dat ik er harder voor moet trainen dan iemand anders Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:42

Kelly_Taco schreef:
Paula1990 schreef:

Heb niet het idee dat ik er harder voor moet trainen dan iemand anders Knipoog

OK dan!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:43

Nadya schreef:
Waar ik me zelf vooral niet druk over kan maken is dat hele afstammingsgebeuren.
ik ook niet.
Nadya schreef:
Iedereen laat elkaar gewoon in zijn/haar waarde. .
Dat is belangrijk!!!

Nadya schreef:
mijn paard te gymnastiseren en een goede oefening voor mijn eigen rijkunsten.
precies dressuur, het gymnastiseren van een paard is voor elk paard goed mits je hem niet overvraagd!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:44

Kelly_Taco schreef:

Zou ook niet leuk meer zijn als het vanzelf ging Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:45

MarcoBorsato schreef:
Waar beoordeel jij dat op, dat zij dat niet kunnen? En beweer jij dat mensen met dressuurgefokte paarden niet hard hoeven te trainen? Beetje jammer dat je er zo over denkt

Ik denk dat mensen met dressuurgefokte paarden ook hard moeten trainen, natuurlijk, maar ik zie op onze stalling wel degelijk een verschil met de sportpaarden en bv. mijn eigen paardje. Is toch een iets ander verhaal, hoor. Knipoog
Ik krijg zelf les van iemand die fanatiek aan klassieke dressuur doet en zij zegt zelf toch ook dat er wel degelijk verschil is tussen de rasssen. En natuurlijk zullen er dan nog wat individuele verschillen zijn hier en daar, maar over het algemeen kun je wel iets stellen, denk ik.

Langemans lijkt mij inderdaad niet iemand met veel ervaring met bv. Fjorden als hij/zij stelt dat het kinder(boerderij)paardjes zijn. Knipoog

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:46

langemans schreef:
Tja in slowmotion ziet alles er spectaculairder uit dan het is. Bovendien ziet een strekkende shetlander er ook beter uit dan dezelfde shetlander die gewoon in zijn arbeidsdrafje loopt.

hier ben ik het echt niet mee eens.
ieder paard kan het leren. Bij koudbloeden kost het waarschijnlijk meer moeite dan een warmbloed. omdat het minder natuurlijk is. Maar ik vind niet dat je alles over 1 kam kan scheren.

Bovendien (ik zag dat het al eerder werd genoemd):
Wanneer een koudbloed een oefening goed kan uitvoeren vind ik persoonlijk dat deze het recht heeft op een normaal cijfer. Ik zou het krom vinden dat ze automatische een punt aftrek bij iedere oefening krijgen. (er stond niet bij dat het om alles ging maar hier ging ik even van uit).
Aftrek van punten in de onderste rij kan ik me voorstellen maar om nou een 3 te geven o_O?

Sorry ik zou als eigenaar van een koudbloed dit soort bevooroordeelde jurys ontlopen, daar heb ik echt geen behoefte aan Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:48

Inderdaad, Cloverdale, zo is de lol er snel af om wedstrijden te doen, als je zulke juryleden treft Ja .
Daarom heb ik het niet zo op dressuurwedstrijden, omdat het een jurysport is en ik het idee heb dat er meer mensen rondlopen zoals een Langemans. Ik vind dat heel oneerlijk en als ik ergens allergisch voor ben.... Tong uitsteken

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:48

Nadya schreef:
Ik krijg zelf les van iemand die fanatiek aan klassieke dressuur doet en zij zegt zelf toch ook dat er wel degelijk verschil is tussen de rasssen. En natuurlijk zullen er dan nog wat individuele verschillen zijn hier en daar, maar over het algemeen kun je wel iets stellen, denk ik.

Ik denk dat je over het algemeen wel gelijk hebt daarover.
Nadya schreef:
Langemans lijkt mij inderdaad niet iemand met veel ervaring met bv. Fjorden als hij/zij stelt dat het kinder(boerderij)paardjes zijn. Knipoog
Langemans wordt op andere topics ook al bekritiseerd om zijn botte uitspraken op koudbloeden.