Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idra

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:33

Mindfields schreef:
In Jerez gaat het er inderdaad niet klassiek aan toe. Voor klassiek kun je beter naar Wenen gaan.

In de vergelijking tussen de Spaanse Rijschool uit Wenen en de Andalusiche Rijschool uit Jerez moet wel rekening gehouden worden met maar liefst 400 jaar verschil aan traditie. In Wenen zijn ze al 430 jaar bezig, in Jerez nog maar een kleine 30 jaar. Het is dan ook logisch dat één en ander er nog niet zo gedisiplineerd aan toe gaat in Jerez. Die zijn hun weg nog wat aan het zoeken.

Ik ben overigens in de zomer ook naar Jerez geweest en heb de trainingen bijgewoond, ik heb niks gezien wat imo niet kon.
In hun shows gaat alles er inderdaad veel chaotischer aan toe dan in Wenen, maar dat is volgens mij te wijten aan de leeftijd van het instituut.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:53

liberty22 schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=nGdUumKaMYo
misschien leuk voor jou @vido om te zien hoe een hoog geschoold klassiek paard eruit ziet en kun je zien waarom een horizontaal gereden piaff wat voor jouw dan makkelijker is voor overgang passage bij ons dan vloeken in de kerk is Bloos omdat bij klassiek stroomt de levade voort uit de piaff als bewijs dat ie goed is even kort door de bocht gezegt en daarom moet het paard alles op de achterkant dragen omdat ie anders niet in staat is de voorhand op te lichten.

Kheb het filmpje bekeken. Natuurlijk ken ik de Spaanse rijschool wel: als kind was ik er helemaal lyrisch van! Een videoband versleten.

Hier worden allemaal kunstjes vertoont, is niet helemaal representatief voor de manier van trainen natuurlijk. Maar eigenlijk is dat wat wij in de ring ook doen: binnen een minuut of 6 moet ik al mijn kunstjes laten zien. Vandaar dat ik de kritiek die ik hier steeds lees over spanning en gemaakte fouten nogal kort door de bocht. Kijk ook eens hoeveel spanning in dit filmpje te zien is..

Inderdaad is in de GP het punt dat het paard 'echt achterop komt' in de piaffe niet gewenst. Het gevoel moet voorwaarts blijven, een heet of onervaren paard zal dan ook wel eens in de 'levade' terecht komen, maar wij zeggen dan dat hij stout is Knipoog (nja, de ruiter reed hem teveel terug).

Ik vind de hulpen die gegeven worden niet echt super subtiel (in dit filmpje, ik heb het wel eens anders gezien). Ook in de GP is dat een verschil in kwaliteit van de ene en de andere ruiter: Anky is heel subtiel, Kirsten Beckers ook, bij anderen zie je veel beter en duidelijker de inwerking.

Wat doet die kerel bij de courbette? Een tik op zn kont geven??

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:29

Liberty 22 je hebt vast de mooie foto's op paardenfoto gezien van mensen die op dezelfde klassieke wijze rijden als jij. Ik zie foto's van paarden met monden open. De ridder Forien op Palmer heb jij ook vast gezien als ze de "test" rijdt. Palmer doet ook herhaaldelijk zijn mond open!
Klassiek is niet altijd en alleen de sleutel naar goed paardrijden. Mijns inziens is het noodzakelijk om te willen blijven leren en niet star te zijn!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:47

Idra schreef:
In de vergelijking tussen de Spaanse Rijschool uit Wenen en de Andalusiche Rijschool uit Jerez moet wel rekening gehouden worden met maar liefst 400 jaar verschil aan traditie. In Wenen zijn ze al 430 jaar bezig, in Jerez nog maar een kleine 30 jaar. Het is dan ook logisch dat één en ander er nog niet zo gedisiplineerd aan toe gaat in Jerez. Die zijn hun weg nog wat aan het zoeken.

Wat een kul zeg! Ten eerste: als ik de Spaanse rijschool in actie zie dat zie ik ook dergelijke zaken (neemt nog steeds niet weg dat ik ook een show van de spaanse rijschool mooi en leuk vind om naar te kijken. Wenen staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje) Ten tweede is het niet zo dat men het wiel opnieuw uit hoeft te vinden, de kennis is immers voor handen. Ten derde wordt bij de kritiek op moderne GP ruiters ook geen rekening gehouden met de leeftijd van de ruiter, hoelang men al bezig is met moderne dressuur etc. etc. Verder is niks mis met kritiek geven op zich, maar probeer wel objectief te blijven.

Vido schreef:
Hier worden allemaal kunstjes vertoont, is niet helemaal representatief voor de manier van trainen natuurlijk. Maar eigenlijk is dat wat wij in de ring ook doen: binnen een minuut of 6 moet ik al mijn kunstjes laten zien.

Maar daar wringt ook de schoen! Wanneer een moderne dressuurruiter een GP proef rijdt wordt iedere pas en iedere seconde van de proef geanalyseerd. Bij iedere misstap wordt gezegd: zie je wel de ruiter/trainer/methode deugt niet! En wanneer er kritiek wordt geuit op klassieke ruiters worden alle misstappen gebagetaliseerd met: ja het is de leeftijd van het instituut, ze zijn hun weg nog aan het zoeken, ze moeten de show geven vanwege de financien anders gaat het intituut verloren etc. etc. en krijgen wij te horen dat wij eens verder moeten kijken dan onze neus lang is????

pol schreef:
Klassiek is niet altijd en alleen de sleutel naar goed paardrijden. Mijns inziens is het noodzakelijk om te willen blijven leren en niet star te zijn!!

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Open your mind!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:04

pol schreef:
Liberty 22 je hebt vast de mooie foto's op paardenfoto gezien van mensen die op dezelfde klassieke wijze rijden als jij. Ik zie foto's van paarden met monden open. De ridder Forien op Palmer heb jij ook vast gezien als ze de "test" rijdt. Palmer doet ook herhaaldelijk zijn mond open!

Palmer doet hier zijn mond open omdat hij last heeft van zijn kogel achter maar als florien hem stil laat staan is het met palmer gedaan nu doet ze ook echt een stap terug met hem.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:09

Vido schreef:
Hier worden allemaal kunstjes vertoont, is niet helemaal representatief voor de manier van trainen natuurlijk. Maar eigenlijk is dat wat wij in de ring ook doen: binnen een minuut of 6 moet ik al mijn kunstjes laten zien.

Maar daar wringt ook de schoen! Wanneer een moderne dressuurruiter een GP proef rijdt wordt iedere pas en iedere seconde van de proef geanalyseerd. Bij iedere misstap wordt gezegd: zie je wel de ruiter/trainer/methode deugt niet! En wanneer er kritiek wordt geuit op klassieke ruiters worden alle misstappen gebagetaliseerd met: ja het is de leeftijd van het instituut, ze zijn hun weg nog aan het zoeken, ze moeten de show geven vanwege de financien anders gaat het intituut verloren etc. etc. en krijgen wij te horen dat wij eens verder moeten kijken dan onze neus lang is????

pol schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan! Open your mind![/quote]

@yasmijnik heb nog geen een keer de gp ruiter afgezeken ik wil graag dat meer mensen inzicht krijgen in het klassiek , maar jij beweerd dan dat de GP op hetzelfde niveau staat als die rijschool en dat vind ik ook gewoon kul
Zonder dat een paard zo perfect is opgeleid zal hij nooit die hoge school sprongen uit kunnen voeren als hij niet altijd doorgelaten en met takt enzo enzo gereden is.(vandaar het verder kijken dan de neus lang is)
(los gezien van het baucher systeem) maar het bewijs is toch dat het gemiddelde klassieke paard langer bruikbaar is en zelfs leeft.
En dan heb ik het over gemiddelden dus ik scheer niet iedereen over een kam.
Ik stel me wel open voor iedereen maar geef jij dan ook het goede voorbeeld .ipv alle deuren direct dicht te smijten.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:27

Bacher niet klassiek?? Waar valt hij dan onder GP??

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:30

pol schreef:
Bacher niet klassiek?? Waar valt hij dan onder GP??

baucher van ongv. 100 jaar geleden of nog meer had ook een manier van rijden uitgevonden wat ronduit dierenmishandeling was maar de man leeft niet meer.Hij word ook vaak benoemd in das gemnasium des pferdes van gustav steinbrecht

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:33

liberty22 schreef:
@yasmijnik heb nog geen een keer de gp ruiter afgezeken ik wil graag dat meer mensen inzicht krijgen in het klassiek , maar jij beweerd dan dat de GP op hetzelfde niveau staat als die rijschool en dat vind ik ook gewoon kul

Als beide niveau's bij voorbaat al niet vergelijkbaar zijn waar hebben we het dan al 13 pagina's over? klassieke ruiters worden in deze discussie toch vergeleken met moderne GP ruiters? M.i. zijn buiten de scholen boven de aarde bijna alle aspecten in uitvoering prima vergelijkbaar. Zeker aspecten als takt, ontspanning, aanleuning etc.

En waarom horen we nu niemand meer over de 'open keelgang'?

Verder zeg ik jou niet dat jij GP ruiters loopt af te zeiken. Maar jij bent duidelijk wel een klassieke aanhanger. Verder niets mis mee, maar de argumenten of verdediging die jij aandraagt voor de imo matige kwaliteit van de basisaspecten gaan er bij mij niet in. Als wij als moderne dressuurliefhebbers daarmee aan zouden komen, worden we vierkant uitgelachen. Dat is enkel mijn punt.

liberty22 schreef:
Zonder dat een paard zo perfect is opgeleid zal hij nooit die hoge school sprongen uit kunnen voeren als hij niet altijd doorgelaten en met takt enzo enzo gereden is.(vandaar het verder kijken dan de neus lang is)

Ik heb het volgende geantwoord op deze opmerking van jou:

jasmijn78 schreef:
Weet ik niet? Als die paarden zo'n perfecte opleiding genoten hebben dan zouden ze toch ook andere (basis) zaken goed moeten laten kunnen zien? Aanleuning/takt/ontspanning is m.i. toch een basisvoorwaarde... Maar nogmaals: jij haalt dit filmpje zelf aan als HET voorbeeld van een klassiek geschoold paard.

liberty22 schreef:
maar het bewijs is toch dat het gemiddelde klassieke paard langer bruikbaar is en zelfs leeft.

Wat is het 'bewijs' dan? Ik ken namelijk ook vele 'moderne' GP paarden die in blakende gezondheid een hele acceptabele leeftijd hebben bereikt?

Ik wil je alleen maar meegeven: voordat je je pro klassieke meningen/beweringen hier ventileert je je moet realiseren dat deze in deze discussie worden opgevat als 'in tegenstelling tot' moderne dressuur (tenzij je expliciet iets anders benadrukt)

liberty22 schreef:
En dan heb ik het over gemiddelden dus ik scheer niet iedereen over een kam.

Welke gemiddelden? Hoe kom je aan die gemiddelden?

liberty22 schreef:
Ik stel me wel open voor iedereen maar geef jij dan ook het goede voorbeeld .ipv alle deuren direct dicht te smijten.

Ik smijt geen deuren dicht hoor. Ik ben niet pro of tegen het een of het ander. Ik vind het allebei zijn charmes en deskundigheid hebben, ik zie vele overeenkomsten, ik kan genieten van een goed rijdende ruiter ongeacht of deze klassiek of modern is. Het gaat er mij alleen om dat de verwijten of kritieken die geleverd worden, met name op de moderne ruiters, niet geheel objectief zijn. Er wordt gemeten met twee maten:

jasmijn78 schreef:
Wanneer een moderne dressuurruiter een GP proef rijdt wordt iedere pas en iedere seconde van de proef geanalyseerd. Bij iedere misstap wordt gezegd: zie je wel de ruiter/trainer/methode deugt niet! En wanneer er kritiek wordt geuit op klassieke ruiters worden alle misstappen gebagetaliseerd

liberty22 schreef:
Palmer doet hier zijn mond open omdat hij last heeft van zijn kogel achter maar als florien hem stil laat staan is het met palmer gedaan nu doet ze ook echt een stap terug met hem.

Wederom een verdediging c.q. bagetalisatie. Staan de klassieke ruiters er niet om bekend dat ze ook paarden met beperkingen c.q. mankementen zo kunnen trainen dat ze er geen last meer van hebben? Dat is toch waar Bent om bekend staat? Dan hoort daar een uiting van verzet als een open mond tocht niet bij?

Let op: ik geef geen oordeel over Forien, enkel over jouw reactie op de kritiek die op haar geleverd wordt door Pol.
Nogmaals: als wij met een dergelijke 'verdediging' aankomen als het om een GP ruiter gaat waarvan het paard de mond een keer heeft opengedaan tijdens een proef dan worden wij keihard onderuit gehaald. Waarom zou volgens jou dan een dergelijke verklaring als het gaat om een klassieke ruiter dan afdoende moeten zijn in deze discussie?
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 31-01-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:43

liberty22 schreef:

Wederom een verdediging c.q. bagetalisatie. Staan de klassieke ruiters er niet om bekend dat ze ook paarden met beperkingen c.q. mankementen zo kunnen trainen dat ze er geen last meer van hebben? Dat is toch waar Bent om bekend staat? Dan hoort daar een uiting van verzet als een open mond tocht niet bij?

Let op: ik geef geen oordeel over Forien, enkel over jouw reactie op de kritiek die op haar geleverd wordt door Pol.
Nogmaals: als wij met een dergelijke 'verdediging' aankomen als het om een GP ruiter gaat waarvan het paard de mond een keer heeft opengedaan tijdens een proef dan worden wij keihard onderuit gehaald. Waarom zou volgens jou dan een dergelijke verklaring als het gaat om een klassieke ruiter dan afdoende moeten zijn in deze discussie?[/quote]

o nou bij deze sorry voor mijn gekat ik voelde me een beetje persoonlijk aangesproken maar dat moet ook niet.
het paard palmer wat ik natuurlijk nog wel graag wil zeggen is van heel ver gekomen hij heeft zoals iedereen heeft gezien een erg ongelukkige bouw en daarbij ook nog eens osteoropose of hoe je dat schrijft.Door de manier van trainen is hij nu nog fit en heeft hij nog kwaliteit van leven maar het dier is nu 18 en aan zijn tax dus dat met dat mankementen gebeuren enzo is op haar zeker van toepassing.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:51

liberty22 schreef:
het paard palmer wat ik natuurlijk nog wel graag wil zeggen is van heel ver gekomen hij heeft zoals iedereen heeft gezien een erg ongelukkige bouw en daarbij ook nog eens osteoropose of hoe je dat schrijft.Door de manier van trainen is hij nu nog fit en heeft hij nog kwaliteit van leven maar het dier is nu 18 en aan zijn tax dus dat met dat mankementen gebeuren enzo is op haar zeker van toepassing.

Ja, weetje; prima. Maar dit is nog steeds geen antwoord op mijn vragen:

jasmijn78 schreef:
Als beide niveau's bij voorbaat al niet vergelijkbaar zijn waar hebben we het dan al 13 pagina's over? klassieke ruiters worden in deze discussie toch vergeleken met moderne GP ruiters?

jasmijn78 schreef:
En waarom horen we nu niemand meer over de 'open keelgang'?

jasmijn78 schreef:
Wat is het 'bewijs' dan? Ik ken namelijk ook vele 'moderne' GP paarden die in blakende gezondheid een hele acceptabele leeftijd hebben bereikt?

jasmijn78 schreef:
Welke gemiddelden? Hoe kom je aan die gemiddelden?

jasmijn78 schreef:
Staan de klassieke ruiters er niet om bekend dat ze ook paarden met beperkingen c.q. mankementen zo kunnen trainen dat ze er geen last meer van hebben? Dat is toch waar Bent om bekend staat? Dan hoort daar een uiting van verzet als een open mond tocht niet bij?

jasmijn78 schreef:
Nogmaals: als wij met een dergelijke 'verdediging' aankomen als het om een GP ruiter gaat waarvan het paard de mond een keer heeft opengedaan tijdens een proef dan worden wij keihard onderuit gehaald. Waarom zou volgens jou dan een dergelijke verklaring als het gaat om een klassieke ruiter dan afdoende moeten zijn in deze discussie?

Ik zou het fijn vinden als je mijn vragen kunt beantwoorden Vork
(nogmaals: geen aanval! ik wil graag meer weten over jouw redeneringen)

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:54

Dus de klassieker Baucher was een dierenmishandelaar. Dat is wel heel kort door de bocht. Jasmijn78 ik denk dat wij absoluut het over het zelfde hebben. Ik haalde Florien aan omdat iemand is die rijdt zoals wat Liberty klassiek noemt en dat een voorbeeld is wat dicht bij haar staat om een en ander duidelijker te maken Het is geenzins mijn bedoeling om Florien te veroordelen wat ik echter wel opmerkelijk vind de verklaring voor het openen van Palmer's mond.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:06

ik heb een paar antw de rest zal ik voor je moeten opzoeken op internet heb wel in boek staan.
de school in parijs was erg hoog opgeleid en de paarden ook bijna klaar met hun opleiding . ik dacht dat we er vooral over discuseerden hoe het paard opteleiden tot een dergelijk GP niveau .

ik heb geleerd: dat als het neusje op de loodlijn is of er ietsjes achter het paard vaak iets van zijn onderhals laat zien en dus niet meer mooi over de bovenlijn gaat wat als gevolg heeft dat de wervels een rare knik maken waardoor er niet zoveel ruimte voor de luchtpijp meer over is kan zo snel geen foto overvinden maar zal proberen uitteleggen de werfels maken dan een soort van s bocht maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp en tevens zijn ze zo doorgelaten om alle kleine ophoudingen tot naar de achterbenen te laten veren.

over het paard met een mankement die word bijvoorbaat(mijn idee ervan) al niet in de GP ingezet zo een paard als palmer zul je niet gauw in de ring zien komen op zo een niveau en toch kan hij het wel en is zijn leven er kwalitatief een stuk op vooruit gegaan. vandaar dat ik vond dat mijn verklaring afdoende was omdat een paard met zoveel gebreken niet in de gp verschijnt waarom weet ik niet (ik denk dan niet spectaculair genoeg)
Of misschien niet genoeg kundige ruiters????

de rest moet ik natuurlijk zwart wit zien te vinden moet even denken waar het op internet staat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:17

liberty22 schreef:
ik heb geleerd: dat als het neusje op de loodlijn is of er ietsjes achter het paard vaak iets van zijn onderhals laat zien en dus niet meer mooi over de bovenlijn gaat wat als gevolg heeft dat de wervels een rare knik maken waardoor er niet zoveel ruimte voor de luchtpijp meer over is kan zo snel geen foto overvinden maar zal proberen uitteleggen de werfels maken dan een soort van s bocht maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp en tevens zijn ze zo doorgelaten om alle kleine ophoudingen tot naar de achterbenen te laten veren.

Ik denkt dat wij wel weten wat jij bedoelt met de 'open keelgang' en hoe die er uit moet zien. Mijn argument is alleen dat we bij klassieke ruiters ook paarden met een zogenaamde 'gesloten keelgang' zien. Even terug werd in de discussie door pro klassiekers aangehaald dat een 'gesloten keelgang' een fout is, met name van moderne ruiters. Je hoeft voor mij geen theorie op te diepen over de 'gesloten keelgang'. Ik wil alleen van jouw weten waarom het dan kennelijk bij moderne ruiters wel een fout is en bij klassieke ruiters niet (daar mijn kritiek op het flimpje door jouw geplaatst werd verdedigd met het feit dat het instituut nog maar jong is, etc...)

liberty22 schreef:
over het paard met een mankement die word bijvoorbaat(mijn idee ervan) al niet in de GP ingezet zo een paard als palmer zul je niet gauw in de ring zien komen op zo een niveau en toch kan hij het wel en is zijn leven er kwalitatief een stuk op vooruit gegaan. vandaar dat ik vond dat mijn verklaring afdoende was omdat een paard met zoveel gebreken niet in de gp verschijnt waarom weet ik niet

Ik vraag toch niet waarom het paard Palmer niet in de wedstrijd ring verschijnt? Of zich kan meten met sportpaarden? Ik vraag alleen waarom een teken van verzet als een open mond verdedigd wordt door jou?

liberty22 schreef:
de rest moet ik natuurlijk zwart wit zien te vinden moet even denken waar het op internet staat.

Ik stel jou een aantal heel concrete vragen. Ik vraag je niet een heleboel theorie op te duiken, die kan ik zelf wel vinden. Ik vind het jammer dat je geen concrete antwoorden op mijn vragen kunt geven. Ik vind dat je een beetje om de hete brei heen draait...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:27

nou dat is niet de bedoeling nu weet ik even niet wat je verwacht gewoon mijn persoonlijke mening dan???

ten eerste ik ben niet over de gesloten keelgang begonnen maar waar ik mij dan meer druk om maak is dat de paarden die achter de loodlijn komen ook geen mooie ronde boog in de wervels boven in de hals hebben wat alleen bereikt kan worden door het paard goed op de achterhand kan laten komen en we zien tegenwoordig vind ik veel knikken aan de voorkant en geen actie bij de achterhand (je begrijpt vast wel wat ik er mee bedoel) en zonder dat kan je je paard niet gezond trainen cq opleiden en de paarden die nu tegenwoordig in de Gp verschijnen zijn in mijn ogen zulke mooie perfecte paarden en met mooie perfecte paarden is het gemakkelijker op zo een niveau terijden die paarden hebben geen last van hun kogels omdat ze ostoropose hebben vandaar mijn verdediging , of ken jij wel een paard met die afwijking die GP loopt???
is dit wat je bedoelt dan?????

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:27

Don_Marcello schreef:
Oftwel 4 takt galop is een natuurlijke gang en in de klassieke dressuur niet ongewenst of fout.
Bokken is ook een natuurlijke gang, maar als je er niet om vraagt is het ook in de klassieke dressuur niet gewenst.
Het vervallen in de 4-takt als je een 3-takt galop probeert te verzamelen, lijkt mij niet juist , tenzij je heel specifiek een 4-takt galop rijdt (net zoals je heel specifiek een terre-a-terre kunt rijden) Ja .
jasmijn78 schreef:
Overigens: als ik dan zogenaamde 'klassieke aanhangers' hoor afgeven op de takt (voorbeenzwaaierij), aanleuning (waar was de 'open keelgang' bij deze paarden?), ontspanning etc. en ik zie dan bovenstaand filmpje wat HET voorbeeld moet zijn van een klassiek geschoold paard dan denk ik Lips are sealed
Dat filmpje trok mij ook niet echt nee.
jasmijn78 schreef:
Vido schreef:

Hier hebben wij het over het algemeen niet over "iedere misstap", maar om grote fouten, zoals taktloze draf (of galop), uitgestrekte draf zwaar op de voorhand met te weinig verlenging van 't frame, etc.
Dat zijn GROTE fouten in de BASIS.
En daarbij komt dan nog: fouten mogen voorkomen, maar dit soort fouten mogen niet hoog gewaardeerd worden door een opgeleide jury Pling
jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:
maar het bewijs is toch dat het gemiddelde klassieke paard langer bruikbaar is en zelfs leeft.
Bewijzen kan je bijv. dat de gemiddelde Lipizzaner ouder wordt, maar dat ligt aan het ras, niet persé aan de opleiding (anders worden de shetties wel ERG goed opgeleid Pling ).
liberty22 schreef:
De halswervels maken altijd een S en lopen nooit "langs de bovenkant". Ik vermoed hier een gevalletje klok - klepel...
Die "onderhals" die je soms kunt zien doordat de onderkant van de S van de halswervels deze naar voren duwt, die zie je bij extreme oprichting - bijv ook bij de spaanse rijschool bij de paarden in hun optredens (die worden dan in hoogste oprichting gepresenteerd). Dit is géén onderhals zoals die meestal wordt bedoeld.
Door een paard teveel te diep te laten lopen bijv., train je de onderhalsspieren en kweek je dus een onderhals (wat een gevolg is van spieropbouw op de verkeerde plek).
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 31-01-08 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:32

[/quote]
Citaat:
Ik vraag toch niet waarom het paard Palmer niet in de wedstrijd ring verschijnt? Of zich kan meten met sportpaarden? Ik vraag alleen waarom een teken van verzet als een open mond verdedigd wordt door jou?
[/quote]
[/quote]
Laten we zeggen dat hij (Palmer) met zijn open mond aangeeft dat er te sterke bit wordt gebruikt.
Of te sterke hand als je dat wil horen.
Is het dan niet zelfde bij de GP paarden die hun mond proberen te openen terwijl die vast ingesnoerd zit?

Ik ken Palmer niet, maar ik zie veel ingesnoerde paarden monden.
Waarom vraag ik me af?
Als het paard de mond niet kan openen kan het ook zijn kaak niet onstspannen..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:46

QQQQ schreef:
En daarbij komt dan nog: fouten mogen voorkomen, maar dit soort fouten mogen niet hoog gewaardeerd worden door een opgeleide jury

Neemt mijn gevoel niet weg dat dergelijke fouten bij klassieke ruiters door hun aanhangers toch meer gebagetaliseerd en verdedigd worden, dan wanneer het om moderne ruiters gaat. (lees even de laatste twee pagina's door en je zult vast begrijpen wat ik bedoel Knipoog )

Er zijn zat filmpjes en foto's van zowel moderne als klassieke ruiters in deze discussie vergeleken en geanalyseerd hier op bokt en deze discussie. Laten we even uitgaan van ons gezonde boeren verstand en jurybeoordelingen even laten voor wat het is????

QQQQ schreef:
Bewijzen kan je bijv. dat de gemiddelde Lipizzaner ouder wordt, maar dat ligt aan het ras, niet persé aan de opleiding (anders worden de shetties wel ERG goed opgeleid ).

Oke, dus we zijn er over uit dat er meerdere factoren meespelen in het gezond oud worden van een paard dan trainingsmethode alleen???

jirina schreef:
Laten we zeggen dat hij (Palmer) met zijn open mond aangeeft dat er te sterke bit wordt gebruikt.
Of te sterke hand als je dat wil horen.
Is het dan niet zelfde bij de GP paarden die hun mond proberen te openen terwijl die vast ingesnoerd zit?

Het gaat mij er niet om een aanleiding te zoeken om een klassieke ruiter af te zeiken of te zoeken naar fouten. Het lijkt mij dat open mond verzet betekend. Het gaat mij er om dat dat niet minder erg wanneer het om een klassieke ruiter gaat.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:47

[/quote] De halswervels maken altijd een S en lopen nooit "langs de bovenkant". Ik vermoed hier een gevalletje klok - klepel...

wat bedoel je daar mee???? weet niet wat het betekend

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:21

jasmijn78 schreef:
Idra schreef:

Wat een kul zeg! Ten eerste: als ik de Spaanse rijschool in actie zie dat zie ik ook dergelijke zaken (neemt nog steeds niet weg dat ik ook een show van de spaanse rijschool mooi en leuk vind om naar te kijken. Wenen staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje) Ten tweede is het niet zo dat men het wiel opnieuw uit hoeft te vinden, de kennis is immers voor handen. Ten derde wordt bij de kritiek op moderne GP ruiters ook geen rekening gehouden met de leeftijd van de ruiter, hoelang men al bezig is met moderne dressuur etc. etc. Verder is niks mis met kritiek geven op zich, maar probeer wel objectief te blijven.

Nou ja, ik ging enkel maar in op het verschil tussen de Spaanse en de Andalusische rijschool.
Zie jij mij ergens een vergelijking met de moderne dressuursport maken in deze reactie?
Waar zie jij mij in deze reactie kritiek geven?
Ik maak gewoon een historische vaststelling en trek daar een conclusie uit.

Ik heb nergens excuses gezocht, maar zeg gewoon dat de ene niet met de andere vergelijkbaar is.
Als instituten zijn die twee scholen gewoon nog niet te vergelijken.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:31

liberty22 schreef:
De halswervels maken altijd een S en lopen nooit "langs de bovenkant". Ik vermoed hier een gevalletje klok - klepel...

Bestudeer het skelet van het paard maar eens: de 'bovenlijn' waar we het over hebben, bestaat uit spieren en pezen.
QQQQ schreef:
Hier hebben wij het over het algemeen niet over "iedere misstap", maar om grote fouten, zoals taktloze draf (of galop), uitgestrekte draf zwaar op de voorhand met te weinig verlenging van 't frame, etc.
En daarbij komt dan nog: fouten mogen voorkomen, maar dit soort fouten mogen niet hoog gewaardeerd worden door een opgeleide jury Pling

Jury's weten wel wat ze niet hoog moeten waarderen: Ik wil je wel een paar protocollen opsturen hoor...

De 'fouten' die in de GP gemaakt worden, zie ik precies zo bij de klassieke rijkunst. De moeilijkheden zitten op dezelfde plaatsen en spanning ontstaat in soortgelijke situaties. De volledige ontspanning, waar de klassieke rijkunst meer vanuit gaat dan de sport (daar ben ik het wel mee eens), geeft ook een trager achterbeen en die gruwlijke 4-takt-galop (daar kan ik echt niet naar kijken..).

Wat jij hier even makkelijkjes GROTE fouten in de BASIS noemt, zijn misschien dus wel inherent aan het niveau en dus de 'lastige puntjes'. Rij 1x een GP proef en je snapt waarom het GP of Zware Tour wordt genoemd.

Voorbeeldje?: in een werkpirouette kan ik takt en ritme, stelling, buiging en aanleuning houden. In een hele of dubbele pirouette vanaf de werkpirouette ook. Nu moet ik na de diagonaal met 15 eners bij A afwenden en bij L een pirouette springen, gevolgd door een wissel en nog een pirouette. Laat ik nou wel problemen krijgen met ...uh... alles... We leren het en het wordt steeds mooier, maar ga mij nou niet zeggen dat ik dan fouten in de basis maak. Dan begrijp je een klein stukje niet: het is GP, het is dus MOEILIJK! Welk stukje in de proef? Vooral van het binnenkomen tot het afgroeten.

Ik ga niet in details treden (namen etc.), maar er zijn minder 'perfecte' GP-paarden hoor, klinisch/rontgenologisch gezien. En dat oud-worden... hou toch op, ik heb een shet van 34, nooit klassiek getraint Knipoog . Ieder levend wezen heeft baat bij beweging en afgewogen training.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:42

Idra schreef:
Nou ja, ik ging enkel maar in op het verschil tussen de Spaanse en de Andalusische rijschool.
Zie jij mij ergens een vergelijking met de moderne dressuursport maken in deze reactie?

De andalusische rijschool werd door Liberty aangehaald als HET klassieke voorbeeld. Jij geeft dus aan dat de spaanse rijschool dus HET klassieke voorbeeld is. Neemt nog steeds niet weg dat in deze discussie klassiek met modern vergeleken wordt. En volgens Liberty onderscheid klassiek zich tot veel meer in positief opzicht van modern. En als volgens jou de spaanse rijschool HET voorbeeld is, dan zijn mijn opmerkingen toch nog steeds van kracht. Want ook daar zien we spanning, gesloten keelgangen, taktverlies etc. etc.

Misschien kan jij dan de vragen beantwoorden die ik aan Liberty heb gesteld?

Idra schreef:
Ik heb nergens excuses gezocht, maar zeg gewoon dat de ene niet met de andere vergelijkbaar is.
Als instituten zijn die twee scholen gewoon nog niet te vergelijken.

Sjonge, waar staan we nu in deze discussie? Klassiek is dus kennelijk niet met klassiek vergelijkbaar? En klassiek weer niet met modern? Waar hebben we het nu constant over?

Idra, wat is nu heel concreet jouw standpunt in deze discussie? Dus klassiek versus moderne dressuur?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 00:51

Vido schreef:
Wat jij hier even makkelijkjes GROTE fouten in de BASIS noemt, zijn misschien dus wel inherent aan het niveau en dus de 'lastige puntjes'. Rij 1x een GP proef en je snapt waarom het GP of Zware Tour wordt genoemd.

Voorbeeldje?: in een werkpirouette kan ik takt en ritme, stelling, buiging en aanleuning houden. In een hele of dubbele pirouette vanaf de werkpirouette ook. Nu moet ik na de diagonaal met 15 eners bij A afwenden en bij L een pirouette springen, gevolgd door een wissel en nog een pirouette. Laat ik nou wel problemen krijgen met ...uh... alles... We leren het en het wordt steeds mooier, maar ga mij nou niet zeggen dat ik dan fouten in de basis maak. Dan begrijp je een klein stukje niet: het is GP, het is dus MOEILIJK! Welk stukje in de proef? Vooral van het binnenkomen tot het afgroeten.

Wat jij hier noemt kan ik mij zo voorstellen!!! Ten eerste ben je natuurlijk nooit klaar met het perfectioneren van je basisvoorwaarden. Ten tweede komen ruiters met echte grote gebreken in de basisvoorwaarden naar alle waarschijnlijkheid niet verder dan M, hooguit Z1. Ten derde worden je basisvoorwaarden zo zwaar op de proef gesteld in de zware tour dat ieder niet geperfectioneerd onderdeel duidelijk aan het licht zal komen. Het is makkelijker bij een GP ruiter de momenten te constateren wanneer er niet aan het skala wordt voldaan, dan bij een B ruiter. Een taktfout ontdekken bij een spatzuiver, gedragen, verzameld, opgericht, onstpannen lopend paard is veel makkelijker dan er eentje te constateren bij een paard wat loopt en gereden wordt als een natte krant. Dan vallen juist die enkele passen die wel goed zijn weer meer op. Knipoog

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:06

liberty22 schreef:

QQQQ schreef:
Die "onderhals" die je soms kunt zien doordat de onderkant van de S van de halswervels deze naar voren duwt, die zie je bij extreme oprichting - bijv ook bij de spaanse rijschool bij de paarden in hun optredens (die worden dan in hoogste oprichting gepresenteerd). Dit is géén onderhals zoals die meestal wordt bedoeld.
Door een paard teveel te diep te laten lopen bijv., train je de onderhalsspieren en kweek je dus een onderhals (wat een gevolg is van spieropbouw op de verkeerde plek).

liberty22 schreef:

De klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Dat wil zeggen iets gehoord hebben en proberen na te vertellen zonder dat je het snapt.

Over de S bocht in de ruggewervel:
kijk op dit plaatje:
Afbeelding
Daar zie je dat de ruggegraat (vertebrae) in de hals, dus net voor de schouderbladen, veel lager zit dan de meeste mensen zouden denken. Zo ook tussen de de schouders, bij de schoft en onder het zadel zit de ruggegraat diep in het paard. Wat je aan de buitenkant voelt zijn de uitsteksels op de ruggewervels.

Vanaf de zijkant gezien zit er dus altijd een S bocht in, tenzij het paard zijn hals voorwaarts-neerwaarts strekt.
AfbeeldingAfbeelding
het door jou aangehaalde idee "maar als je paard goed over de bovenlijn is dan zijn de wervels een mooie boog langs de bovenkant met veel ruimte voor de luchtpijp" klopt dus niet helemaal. Die "S"bocht blijft er gewoon in zitten en wordt zelfs erger als je je paard "LDR"rijdt of met een slof terugwerkt. Optisch krijgen ze "een mooie boog"en lijken ze "over de rug" maar zo wordt deze S bocht nog veel scherper en zakt de rug nog verder tussen de schouders.
Afbeelding

Een andere S bocht die ongewenst is kan je zien als je de ruggegraat van boven bekijkt. Als het paard in zijn heupen naar links gesteld is, maar in zijn hals naar rechts, onstaat ook een S bocht Als de stelling dan weer naar links is onstaat zelfs een dubbele S. Dit is niet gezond.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 01:14

De grap is dat bijna alle training draait om 1 aandachtspunt: het afstemmen van je rem en je gaspedaal. Ik durf te wedden dat dat in de klassieke rijkunst niet anders is.

Wat ik er mee bedoel is dat impuls (reactie op je been) kan leiden tot 'door je hand lopen'. Je paard komt niet voldoende terug, loopt van de achterhand af. Ga je hem meer terugzetten, dan loop je de kans dat hij 'teveel terug' komt te staan, en dat weer ten koste van je impuls gaat. Die afstemming is je 'werk' op dit niveau.

Dan denk ik dat in de GP de nadruk iets meer op de impuls ligt en bij de klassieke rijkunst iets meer wordt teruggezet.

Sluit leuk aan bij de kritiek die ik her en der lees:
- In de GP wordt de achterhand minder ondergezet dan bij klassiek
- In de klassieke rijkunst wordt 4-takt-galop geaccepteerd en worden oefeningen minder voorwaarts gereden

De spectaculaire voorbenen in de GP hebben meer een anatomische achtergrond i.m.o. Langere voorbenen die verder grijpen.