liberty22 schreef:@yasmijnik heb nog geen een keer de gp ruiter afgezeken ik wil graag dat meer mensen inzicht krijgen in het klassiek , maar jij beweerd dan dat de GP op hetzelfde niveau staat als die rijschool en dat vind ik ook gewoon kul
Als beide niveau's bij voorbaat al niet vergelijkbaar zijn waar hebben we het dan al 13 pagina's over? klassieke ruiters worden in deze discussie toch vergeleken met moderne GP ruiters? M.i. zijn buiten de scholen boven de aarde bijna alle aspecten in uitvoering prima vergelijkbaar. Zeker aspecten als takt, ontspanning, aanleuning etc.
En waarom horen we nu niemand meer over de 'open keelgang'?
Verder zeg ik jou niet dat jij GP ruiters loopt af te zeiken. Maar jij bent duidelijk wel een klassieke aanhanger. Verder niets mis mee, maar de argumenten of verdediging die jij aandraagt voor de imo matige kwaliteit van de basisaspecten gaan er bij mij niet in. Als wij als moderne dressuurliefhebbers daarmee aan zouden komen, worden we vierkant uitgelachen. Dat is enkel mijn punt.
liberty22 schreef:Zonder dat een paard zo perfect is opgeleid zal hij nooit die hoge school sprongen uit kunnen voeren als hij niet altijd doorgelaten en met takt enzo enzo gereden is.(vandaar het verder kijken dan de neus lang is)
Ik heb het volgende geantwoord op deze opmerking van jou:
jasmijn78 schreef:Weet ik niet? Als die paarden zo'n perfecte opleiding genoten hebben dan zouden ze toch ook andere (basis) zaken goed moeten laten kunnen zien? Aanleuning/takt/ontspanning is m.i. toch een basisvoorwaarde... Maar nogmaals: jij haalt dit filmpje zelf aan als HET voorbeeld van een klassiek geschoold paard.
liberty22 schreef:maar het bewijs is toch dat het gemiddelde klassieke paard langer bruikbaar is en zelfs leeft.
Wat is het 'bewijs' dan? Ik ken namelijk ook vele 'moderne' GP paarden die in blakende gezondheid een hele acceptabele leeftijd hebben bereikt?
Ik wil je alleen maar meegeven: voordat je je pro klassieke meningen/beweringen hier ventileert je je moet realiseren dat deze in deze discussie worden opgevat als 'in tegenstelling tot' moderne dressuur (tenzij je expliciet iets anders benadrukt)
liberty22 schreef:En dan heb ik het over gemiddelden dus ik scheer niet iedereen over een kam.
Welke gemiddelden? Hoe kom je aan die gemiddelden?
liberty22 schreef:Ik stel me wel open voor iedereen maar geef jij dan ook het goede voorbeeld .ipv alle deuren direct dicht te smijten.
Ik smijt geen deuren dicht hoor. Ik ben niet pro of tegen het een of het ander. Ik vind het allebei zijn charmes en deskundigheid hebben, ik zie vele overeenkomsten, ik kan genieten van een goed rijdende ruiter ongeacht of deze klassiek of modern is. Het gaat er mij alleen om dat de verwijten of kritieken die geleverd worden, met name op de moderne ruiters, niet geheel objectief zijn. Er wordt gemeten met twee maten:
jasmijn78 schreef:Wanneer een moderne dressuurruiter een GP proef rijdt wordt iedere pas en iedere seconde van de proef geanalyseerd. Bij iedere misstap wordt gezegd: zie je wel de ruiter/trainer/methode deugt niet! En wanneer er kritiek wordt geuit op klassieke ruiters worden alle misstappen gebagetaliseerd
liberty22 schreef:Palmer doet hier zijn mond open omdat hij last heeft van zijn kogel achter maar als florien hem stil laat staan is het met palmer gedaan nu doet ze ook echt een stap terug met hem.
Wederom een verdediging c.q. bagetalisatie. Staan de klassieke ruiters er niet om bekend dat ze ook paarden met beperkingen c.q. mankementen zo kunnen trainen dat ze er geen last meer van hebben? Dat is toch waar Bent om bekend staat? Dan hoort daar een uiting van verzet als een open mond tocht niet bij?
Let op: ik geef geen oordeel over Forien, enkel over jouw reactie op de kritiek die op haar geleverd wordt door Pol.
Nogmaals: als wij met een dergelijke 'verdediging' aankomen als het om een GP ruiter gaat waarvan het paard de mond een keer heeft opengedaan tijdens een proef dan worden wij keihard onderuit gehaald. Waarom zou volgens jou dan een dergelijke verklaring als het gaat om een klassieke ruiter dan afdoende moeten zijn in deze discussie?
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 31-01-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt