Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:48

Gebruik dan toch maar een ander woord. Over de definitie van het woord topsport gaan we nl.. niet discussieren: die ligt vast. Dit is een feit, geen mening.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:50

Alicia2u schreef:
De meerste 'advanced' oefeningen in het vrijheidsdressuur vergen net zoveel kracht, balans en lenigheid als de oefeningen in de GP. Denk maar aan een correct uitgevoerde buiging, of het correcte steigeren (een levade). Vrijheidsressuur omvat ook zijgangen en piaffe. Bovendien vergt het minstens net zoveel dicipline van de trainer als 'gewone' topsport.

Alleen is het bij vrijheidsdressuur zo dat er geen jury is die beoordeeld of de oefening correct is. Dus wordt de beoordeling al dan niet correct aan de trainer overgelaten. En de ene trainer kan wel een hele andere interpretatie hebben dan een andere trainer of iets correct is of niet.

Dat het aanleren van vrijheidsdressuur veel discipline vergt dat zal best. Het is alleen geen topsport (zie pas gegeven definitie van topsport)

Maar wat doet het er toe of het topsport is of niet? Maakt het voor jouw uit of het topsport is?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:19

VD en dressuur zijn natuurlijk heel verschillende disciplines, de raakvlakken zijn wel groter dan vaak gedacht.

Neem die mooie piaffe.

Veel trainers leren die toch echt aan de hand aan, met behulp van toucheren.
Niks verzameling die ontstaat uit het steeds verder doortrainen van het paard.
Gewoon een kunstje. Knipoog

Ik vroeg stukkie terug niet voor niets hoe de levade aangeleerd wordt, er zullen best een paar paarden zijn die omhoog komen als je ze genoeg opsluit, de meeste worden waarschijnlijk ook getoucheert. Knipoog

Klassiek, modern, VD. Het gaat allemaal om het aanleren van bewegingen en oefeningen aan een tamelijk stom beest.

Dat de FEI er een omschrijving bij geeft en punten, dat de klassieke dressuur er een hele filosofie aan plakt, dat bij VD hetzelfde dreigt te gebeuren, mede dankzij een paar internet voorbeelden, doet daar niets aan af.

Africhten is africhten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:33

anneve schreef:
Tegenvraagje aan Vue (TS): Staat de natuurlijke manier synoniem voor "goed rijden" en "perfectie"? (zie onderwerp bericht).

Ik geef er ook even antwoord op gezien ik mezelf ook wel aardig "natural" vind..

Natuurlijk rijden bestaat niet, het is niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, het paard is er simpel weg niet voor gemaakt. Zoals alles in de natuur zijn door iets niet natuurlijk te doen (het rijden dus) consequenties aan verbonden, als ik op een paard ga rijden vind ik het daarom noodzakelijk om dat paard te verzamelen, zodat het paard zo min mogelijk schade er aan overhoudt. Mij loopt soms echt de rillingen over de rug als ik bepaalde mensen zie die tegen verzameling of elke vorm van dressuur zijn maar vervolgens wel kilometers langs zonder verzameling door het bos kloffen. Want ik ben van mening dat je daar net zoveel schade mee kan aanrichten als met LDR.

Citaat:
Maar tegenover die fouten hebben ze heel wat goed moeten doen, heel wat af moeten zien, heel wat door moeten zetten om op een dergelijk niveau te komen. Daar kan iedereen wat van leren en daar mag best wat respect voor zijn.

Kijk jij verwoord percies waarom ik het belangrijk vind dat je gewoon openlijk kritiek moet kunnen uitoefenen op topsporters, want je kunt er namelijk heel erg veel van leren. Van hun foute en goede dingen. Ik zie niet ik waarom dat een probleem is, Anky heeft er zelf voor gekozen zo open over haar trainingsmethode te zijn (vind ik trouwens een hele goede zaak) maar dan kun je verwachten dat daar commentaar op komt, zowel goed als slechte.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:45

randalinpony schreef:
Klassiek, modern, VD. Het gaat allemaal om het aanleren van bewegingen en oefeningen aan een tamelijk stom beest.

Al leer je een paard achterstevoren een wagentje te trekken, als je het met geduld en discipline doet zal hij het met plezier voor je doen. Vrijheidsdressuur en achterstevoren een wagentje trekken is gewoon geen topsport omdat het niet in comperitieverband verreden wordt. Maar of het nu wel of geen topsport is, doet er niet toe in deze discussie. Dat er misschien overeenkomsten zijn tussen vrijheidsdressuur en gewone dressuur, zal best. Maar wat heeft dat te maken met dit topic: namelijk dan Anky vaak wordt geassocieert met perfectie?

Als jij van vrijheidsdressuur houdt zal Anky waarschijnlijk niet jouw voorbeeld zijn. Niet omdat ze het niet goed doet, maar omdat jij een ander ideaalbeeld voor ogen hebt. En voor iemand die van vrijheidsdressuur houdt zal Nevzorov misschien een voorbeeld zijn, maar voor iemand die van dressuursport houdt (in de zin van GP dressuur) zal hij weer geen voorbeeld zijn. Niet omdat wat hij doet niet goed of knap is, maar omdat dat gewoon niet het ideaalbeeld is van iemand die van dressuursport houdt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:48

Visconti schreef:
Kijk jij verwoord percies waarom ik het belangrijk vind dat je gewoon openlijk kritiek moet kunnen uitoefenen op topsporters, want je kunt er namelijk heel erg veel van leren. Van hun foute en goede dingen. Ik zie niet ik waarom dat een probleem is, Anky heeft er zelf voor gekozen zo open over haar trainingsmethode te zijn (vind ik trouwens een hele goede zaak) maar dan kun je verwachten dat daar commentaar op komt, zowel goed als slechte.

Ja, maar mijn mening was iets genuanceerder, en ik ben absoluut tegen het ongefundeerd geven van kritiek. Dit zei ik daarover:

jasmijn78 schreef:
iedereen gaat gelijk op de kast als je zegt dat je je kritiek maar voor je moet houden als je het zelf niet beter kan. Hierbij zou ik graag onderscheid willen maken tussen het constateren van een fout (en dat kunnen we allemaal) en het leveren van kritiek. Een fout is een fout, dat biedt verder weinig stof tot discussie. Waar je over zou kunnen discussieren is hoe die fout voorkomen/opgelost had kunnen worden. Alleen daarvoor zul je zelf ook over ervaring op dergelijk niveau moeten beschikken. En er zijn er maar weinig die daarover beschikken. Degene die daar niet over beschikken en toch over die fouten discussieren kletsen dus gewoon uit hun nek. Niet meer en niet minder.

Anders moet je mijn volledige stuk op de vorige pagina even lezen voor de context.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:06

Heb ik al gedaan, en ik weet wel dat je het niet met mij eens bent Knipoog Ik denk trouwens ook niet dat je zelf op hoog niveau moet rijden om de trainingsmethode van Anky te kunnen begrijpen en die te kunnen bekritiseren. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de achterhand bij LDR, ik als leek zie dat die achterhand niet correct belast wordt. Ik zelf kan echt niet op dat niveau rijden en toch zie ik dat het niet goed is, waarom zou ik dan niet kunnen zeggen van "het is niet goed" ? En als ik dit vervolgens weer op bokt plaatst en er zijn daar mensen met meer kennis dan mij die mij vertellen dat het helemaal niet slecht is dat Salinero zijn achterhand zo gebruikt en ze hebben daar een goed en geloofwaardig verhaal bij dan heb ik als leek weer wat bijgeleerd toch?

Als de mens altijd maar "ja, amen" had gezegd tegen iedereen die boven hem stond dan zaten we nu nog steeds ergens in een grotje paarden te eten inplaats van er op te rijden. Het feit dat we van elkaar kunnen leren, elkaar kunnen beoordelen en kritiek op iemand kunnen geven maakt ons mens, dat maakt het onderscheid tussen een mens en een chimpansee..

Wat ik nou weer vaag vind is dat Anky altijd wordt afgeschilderd als een soort van slachtoffer, iemand die steeds maar weer kritiek te voorduren krijgt. Maar Anky heeft daar echt zelf voor gekozen, Anky is een amazone die heel erg op de voor grond treed. Niet alleen paardenvolk kent haar, maar ze is zolangzamerhand een echte BNer geworden. Als ze die kritiek werkelijk zo vervelend vind gaat ze toch lekker ergens in een hujte op de hei wonen, lekker rustig. Maar nee dat doet ze niet want ze houdt van die aandacht, ach een negatieve aandacht is ook aandacht Vork

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:13

Het hele punt is dat het vrij willekeurig is, wat wij nu onder topsport verstaan.

Voor hetzelfde geld waren de scholen boven de aarde wél opgenomen in het olympiade programma.

Maar goed, dan hadden we met zijn allen zitten zaniken over de courbette van Salinero. Clown

Voor deze discussie niet echt van belang, maar is deze discussie dan wel van belang?
Of gewoon tijdverdrijf zoals alles op Bokt. Tong uitsteken Haha! Clown

EDIT (sorry ben zo melig als een kat. *LOL*

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:22

jasmijn78 schreef:
randalinpony schreef:

Al leer je een paard achterstevoren een wagentje te trekken, als je het met geduld en discipline doet zal hij het met plezier voor je doen. Vrijheidsdressuur en achterstevoren een wagentje trekken is gewoon geen topsport omdat het niet in comperitieverband verreden wordt. Maar of het nu wel of geen topsport is, doet er niet toe in deze discussie. Dat er misschien overeenkomsten zijn tussen vrijheidsdressuur en gewone dressuur, zal best. Maar wat heeft dat te maken met dit topic: namelijk dan Anky vaak wordt geassocieert met perfectie?

Als jij van vrijheidsdressuur houdt zal Anky waarschijnlijk niet jouw voorbeeld zijn. Niet omdat ze het niet goed doet, maar omdat jij een ander ideaalbeeld voor ogen hebt. En voor iemand die van vrijheidsdressuur houdt zal Nevzorov misschien een voorbeeld zijn, maar voor iemand die van dressuursport houdt (in de zin van GP dressuur) zal hij weer geen voorbeeld zijn. Niet omdat wat hij doet niet goed of knap is, maar omdat dat gewoon niet het ideaalbeeld is van iemand die van dressuursport houdt.

Hier nog even een laatste reactie op. Je kunt een paard alles laten doen, maar wel op twee manieren en ik denk dat in de hedendaagse sport de verkeerde manier wordt nagestreeft. namelijk het 'make vs. want' (Hier is helaas geen goede nederlandse vertaling voor).
Anky is geen voorbeeld voor mij, omdat, in mijn ogen, zij haar paarden 'make't. Topsport of niet, dit is voor mij toch een groot issue, welke discipline er dan ook wordt beoefend, welke beroemde en succesvolle personen trainingsmethodes aanprijzen.
You can make a horse do anything for you, but there a real difference when the horse wants to do it for you.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:28

Anky staat voor mij niet synoniem aan goed rijden of slecht rijden of perfectie. Ook niet aan dressuur en zelfs niet aan LDR of rollkur.

Anky staat voor mij synoniem aan Olympische spelen, wereldkampioenschappen, bekers en medailles en aan haar eigen merk.

Meer dan genoeg volgens mij Lachen
Wat anky doet of wie anky is is voor mij niet echt het toppunt van wat je kunt bereiken of een ideaalbeeld van de toekomst ofzo, maar dat is gewoon omdat ik niet dezelfde dingen ambiëer als zij (en ik denk dat dat voor meer mensen geldt)

Toch ben ik wel gedreven bezig in de paardensport (eveneens dressuur) maar dan toch op een heel andere manier.

Kortom ik ben niet idolaat van Anky maar daarom waardeer ik haar nog wel om wat ze doet.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 04-12-07 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:33

anneve schreef:
Circuskunstjes heeft nog minder met natuurlijk te maken dan dressuur. Er gaan dagen voorbij dat mijn paard niet achteruit draaft of een spaanse pas uitvoert. Ik zeg dat omdat jij Honza Blaha meer natuurlijk noemt dan Anky.

omdat die geen paasei aan zijn paard hangt, ja.
En doordat hij dingen met zijn paarden kan waar veel wederzijds vertrouwen voor nodig is.
Maar dat betekent niet dat ik naar circus kunstjes streef.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 16:38

Zoals op vorige pagina gezegd; mijn paard loopt weg als ik iets verkeerd doe. Dus alles wat hij doet, doet hij vrijwillig. Omdat hij het léuk vindt met me te werken.
Vidn het knap als jullie me een (top)dressuurruiter kunnen voorschotelen waarbij dit ook zo is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:45

Een paard loopt ook weg als je erop zit Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:46

Visconti schreef:
Ik denk trouwens ook niet dat je zelf op hoog niveau moet rijden om de trainingsmethode van Anky te kunnen begrijpen en die te kunnen bekritiseren.

Daar verschillen we dus van mening Haha!

Visconti schreef:
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de achterhand bij LDR, ik als leek zie dat die achterhand niet correct belast wordt. Ik zelf kan echt niet op dat niveau rijden en toch zie ik dat het niet goed is, waarom zou ik dan niet kunnen zeggen van "het is niet goed" ?

Zoals ik al zei, kunnen we 'fouten' allemaal constateren. Dwz: we kunnen allemaal zien wanneer een paard iets niet uitvoert volgens het boekje (dus bijvoorbeeld met de neus niet exact op de loodlijn, etc.) Maar het lijkt mij dat als iemand LDR rijdt, hij aan het trainen is en niet in wedstrijdhouding loopt. Kennelijk ervaren topruiters er dus een meerwaarde bij om het paard tijdens de training even niet volgens het boekje te laten lopen. Wie zijn wij dan om daar wat van te vinden? Als het voor hun werkt?

Visconti schreef:
En als ik dit vervolgens weer op bokt plaatst en er zijn daar mensen met meer kennis dan mij die mij vertellen dat het helemaal niet slecht is dat Salinero zijn achterhand zo gebruikt en ze hebben daar een goed en geloofwaardig verhaal bij dan heb ik als leek weer wat bijgeleerd toch?

Het is maar net hoe je het formuleert. Kritiek geven is wat anders dan kritische vragen stellen. Als je kritische vragen stelt kun je wat leren. Als je kritiek geeft, heb je in feite je oordeel al klaar.

Visconti schreef:
Als de mens altijd maar "ja, amen" had gezegd tegen iedereen die boven hem stond dan zaten we nu nog steeds ergens in een grotje paarden te eten inplaats van er op te rijden.

En degene die niet erkennen dat er anderen zijn die het beter weten en kunnen zullen straks misschien weer aan de paardenbiefstuk zitten.... Ontkennen dat je wat kunt leren van degene die beter zijn dan jij, dat staat je eigen ontwikkeling in de weg. Het is alleen aan jou hetgeen er uit te pikken waar je wat mee kunt.

Visconti schreef:
Wat ik nou weer vaag vind is dat Anky altijd wordt afgeschilderd als een soort van slachtoffer, iemand die steeds maar weer kritiek te voorduren krijgt. Maar Anky heeft daar echt zelf voor gekozen, Anky is een amazone die heel erg op de voor grond treed.

Ik vind het inderdaad niet helemaal eerlijk dat iemand die zulke prestaties neerzet en op dergelijke wijze met haar paarden omgaat dat zij op zeer hoge leeftijd nog gezond zijn (Bonfire, Prisco, Gere) continu van die domme (lees DOMME) kritiek krijgt. Want het gros wat zij aan kritiek krijgt komt gewoon mensen die uit hun nek kletsen. Net als bij voetbal: daar zitten ook alle bondscoaches thuis op de bank. En ik denk dat zij voor topsport gekozen heeft omdat zij een passie voor paarden en dressuur heeft en niet om overladen te worden met domme kritiek. Want op domme kritiek zit niemand te wachten. Ik denk dat de mensen die haar zinvolle kritiek kunnen leveren misschien maar op een paar handen te tellen zijn. Bovendien denk ik dat zij heel goed in staat is (goed gefundeerde) kritiek te incasseren, anders was ze ten eerste geen topruiter en ten tweede niet getrouwd met Sjef Janssen.

Visconti schreef:
Als ze die kritiek werkelijk zo vervelend vind gaat ze toch lekker ergens in een hujte op de hei wonen, lekker rustig. Maar nee dat doet ze niet want ze houdt van die aandacht, ach een negatieve aandacht is ook aandacht

Kijk dit soort opmerkingen, dit is nu wat ik zo respectloos vindt ten opzichte van topsporters... Zij heeft wel prestaties neergezet die door weinigen maar te evenaren zijn en dat is gewoon altijd knap! Bovendien is zo'n opmerking gewoon helemaal nergens op gebaseerd en het komt echt een beetje zielig over. Het komt eerder zo over dat jij gewoon heel afgunstig bent, dan dat je duidelijk maakt wat er aan Anky mankeert.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:46

Vue schreef:
anneve schreef:
Circuskunstjes heeft nog minder met natuurlijk te maken dan dressuur. Er gaan dagen voorbij dat mijn paard niet achteruit draaft of een spaanse pas uitvoert. Ik zeg dat omdat jij Honza Blaha meer natuurlijk noemt dan Anky.

omdat die geen paasei aan zijn paard hangt, ja.
En doordat hij dingen met zijn paarden kan waar veel wederzijds vertrouwen voor nodig is.
Maar dat betekent niet dat ik naar circus kunstjes streef.

Denk jij hier mee te zeggen dat er tussen Anky en haar paarden geen wederzijds vertrouwen is? Rolleyes

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:57

Alicia2u schreef:
Hier nog even een laatste reactie op. Je kunt een paard alles laten doen, maar wel op twee manieren en ik denk dat in de hedendaagse sport de verkeerde manier wordt nagestreeft. namelijk het 'make vs. want' (Hier is helaas geen goede nederlandse vertaling voor).

Prima dat je zo'n stelling inneemt, maar beargumenteer dan ook even WAAR je dat op baseert. Dwang is nooit een uitgangspunt geweest van dressuur. Dat er mensen zijn die dwang toepassen dat is een feit. Maar feit is ook dat dat in alle disciplines/stromingen voorkomt, dus niet kenmerkend voor dressuur.

Dressuur draait om harmonie, harmonie komt niet tot stand onder dwang.

Vue schreef:

Wedden dat een paard niet een Olympisch stadion binnenstapt, of een bomvolle hal in Las Vegas, als die geen vertrouwen heeft in zijn ruiter?

Vue schreef:
Zoals op vorige pagina gezegd; mijn paard loopt weg als ik iets verkeerd doe.

Zoals ook op de vorige pagina gezegd: Neem Nelson!!! Of heb je dat toevallig gemist?

Bokte anky eraf tijdens een clinic omdat er door omstandigheden iets in de voorbereiding niet helemaal optimaal was gegaan...

Topsportpaarden zijn echt geen doetjes hoor. Die zijn vaak een stuk minder vergevingsgezind als de doorsnee huis, tuin en keukenknol.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:01

Ik denk als dat er niet zou zijn, ze niet aan de toprijdt en weet ik hoeveel x nummer 1 is geworden. Als ze op allemogelijke foute manieren zou rijden zouden haar paardenniet alles doen en haar er echt wel afdonderen. en natuurlijk van iedereen die aan de topsport deel neemt zijn filmpjes wat even niet kan en wat niet mag.. zo kan je iedereen wel de grond intrappen of je nou in de B of GP rijdt.. en ik vind niet dat je mag/kan oordelen als je haar alleen ziet rijden op tv en foute filpmjes op internet ziet, ook zij heeft het een xtje gehad en wil haar paard er doorheen vragen en goed aan het been hebben. gaat dat bij ons allemaal goed? luisterd ons paard bij de 1e beste hulp die we geven? en doen ze dat niet gaan we dan 10 x schoppen en op onze knieen of hij nu alsjeblieft toch wil doen wat ik vraag.. ookal rijdt zij GP ook zij en haa paarden hebben wel een een baaldag

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:27

Visconti schreef:
Wat ik nou weer vaag vind is dat Anky altijd wordt afgeschilderd als een soort van slachtoffer, iemand die steeds maar weer kritiek te voorduren krijgt. Maar Anky heeft daar echt zelf voor gekozen, Anky is een amazone die heel erg op de voor grond treed. Niet alleen paardenvolk kent haar, maar ze is zolangzamerhand een echte BNer geworden. Als ze die kritiek werkelijk zo vervelend vind gaat ze toch lekker ergens in een hujte op de hei wonen, lekker rustig. Maar nee dat doet ze niet want ze houdt van die aandacht, ach een negatieve aandacht is ook aandacht Vork

In de BIT stond hier een aardig opinie artike over.

Niet de media, niet de fanatieke dierenbeschermers, etc zorgen voor negatieve berichtgeven, maar de ruiters zelf!

Zolang zij discutabele trainingsmethodes gebruiken zullen ze onder vuur blijven liggen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:35

jasmijn78 schreef:
Alicia2u schreef:

Prima dat je zo'n stelling inneemt, maar beargumenteer dan ook even WAAR je dat op baseert. Dwang is nooit een uitgangspunt geweest van dressuur. Dat er mensen zijn die dwang toepassen dat is een feit. Maar feit is ook dat dat in alle disciplines/stromingen voorkomt, dus niet kenmerkend voor dressuur.

Dressuur draait om harmonie, harmonie komt niet tot stand onder dwang.

Ik denk niet persé dat 'dwang' de juiste vertaling is van 'make'. Je kunt een paard ook 'make'n met een snoepje.
Paardrijden draait ook om vertrouwen en respect. Ik heb persoonlijk niet het idee dat Anky haar paarden volledig vertrouwt en respecteert en andersom. Daar beland ik dan weer aan bij de trainingsmethoden van Anky. En ook; het is en blijft topsport en uiteindelijk gaat het maar om één ding; prijzen en geld. Het gaat Anky niet persé om de band die ze met haar paarden opbouwt, want uiteindelijk moet ze er toch van leven. Dat is dan ook het verschil tussen een hobby ruiter en een professionele ruiter, ze hebben beide een andere doelstelling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:13

ik deel je mening en ik denk dat het gebrek aan wederzijdsvertrouwen ook de oorzaak is van de problemen bij prijsuitreikingen etc

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:55

Alicia2u schreef:
En ook; het is en blijft topsport en uiteindelijk gaat het maar om één ding; prijzen en geld.

Zoals ik al eerder zei, hoef je in de dressuursport echt de ring niet in voor het prijzengeld.

Arabesk schreef:
ik deel je mening en ik denk dat het gebrek aan wederzijdsvertrouwen ook de oorzaak is van de problemen bij prijsuitreikingen

Pfff... Dat is altijd weer zo makkelijk gezegd!!! Hoe vaak lopen dergelijke paarden in zulke entourages? En hoe vaak gebeurt er nou daadwerkelijk wat? Heel makkelijk om 1 zo'n incident er uit te lichten en dan te roepen: zie je wel! Paarden van topruiters hebben geen vertouwen in hun ruiter! Heel zielig....

Voor jullie informatie heb ik even wat citaten van Anky opgezocht om aan te geven dat ruiters al zij echt wel liefde voor hun paarden hebben en dat het hen echt niet te doen is om het prijzengeld. Sterker nog: ik denk dat heel wat topruiters heel wat uurtjes les moeten geven en/of paarden voor anderen moeten rijden om uberhaupt op wedstrijd te kunnen. Of er zoals Isabell Werth of Sven Rothenberger destijds er gewoon een baan naast hebben.

Anky:
Ik weet wel dat er voor mij vrijwel alleen maar positieve kanten aan zitten, dat ik altijd zelf in mijn sport heb geïnvesteerd. Niet alleen ging ik voor meerdere toppaarden, ik heb ook niet geschroomd zelf paarden te kopen. Zo is Salinero mijn eigendom. Daarmee heb ik mezelf in een situatie geplaatst waarin ik alle vrijheid heb. Ik bepaal zijn schema en welke concoursen we rijden. Ik hoef aan niemand verantwoording af te dragen. Dat klinkt egoïstisch, maar op deze manier heb ik de regie compleet in handen.

En daarbij kun je kiezen voor sport of geld. Ik kan mijn paard ook verkopen. Maar met een geweldig paard als Salinero denk ik daar niet aan. Na de successen met Bonfire zat ik ook even zonder toppaard, omdat mijn andere topper Joker geblesseerd raakte. Salinero bracht mij vervolgens terug naar de koppositie. Dat schept een band. Ik voel veel te veel mooie emoties bij dat paard. Die gaat echt nooit weg.

Ik weet uit ervaring dat ik dat kan zeggen. Mijn eerste paard Prisco heeft tot gisteren bij ons op stal gestaan. Ik heb alles met hem voor de eerste keer meegemaakt: Nederlands kampioen, grand-prixniveau, de Olympische Spelen. Hij heeft ontzettend veel voor me betekend. Maar op 33-jarige (!!!)leeftijd was hij op. De dierenarts kon het niet geloven. Een paard van die leeftijd komt bijna nooit voor. Dat is overigens de enige troost die ik heb. De beslissing om hem in te laten slapen was afschuwelijk. Ik zal hem verschrikkelijk missen.

De dressuursport kent wel twee extra moeilijkheden: het opleiden en behouden van goede paarden en de politiek. Over het eerste kan ik kort zijn: het is lastig, maar je moet opleiden om aan de top te blijven. Dat velen niet in zo’n situatie zitten, heeft verschillende oorzaken. Ik licht er een uit: het (prijzen)geld. In de dressuursport is het niet eenvoudig je broek op te houden. De meeste amazones en ruiters moeten geld meebrengen naar concoursen. Dat is in de springsport toch anders. Neem Albert Zoer. Die heeft in slechts een paar weken tijd zeker een ton bij elkaar gesprongen. Dat krijg ik nooit voor elkaar. En dan zit ik nog in de positie dat ik vaak win.

Neem Jumping Maastricht, waar over twee weken een wedstrijd gepland staat voor de internationale top tien. Prijzengeld: 50.000 euro. Toch is deze wedstrijd gecanceld. Vier of vijf ruiters wilden niet komen, want het prijzengeld voor de nummers drie tot en met vijf was alweer zo laag, dat het niet meer rendabel was. Tegelijkertijd wordt er ook nog een wereldbekerwedstrijd georganiseerd in Denemarken. Daar kunnen de ruiters dan ieder geval nog punten bij elkaar rijden voor het wereldbekerklassement.

Als laatste graag nog een opmerking over het welzijn van het paard. Daar is de laatste tijd veel om te doen. De behandeling van paarden – of het nu om hun huisvesting, medicijngebruik of trainingsmethode gaat – ligt momenteel onder een vergrootglas. Ook de Nederlandse regering, met name het ministerie van Landbouw, buigt zich hier steeds vaker over. Ik vind dit een prima initiatief. Er zijn nog veel te veel plekken waar paarden niet goed worden behandeld. Wij moeten hier met z’n allen zeer alert op blijven.

Dit zijn Anky haar woorden. Klinkt i.m.o. niet als iemand die alleen maar voor het geld gaat en geen liefde voor haar paarden heeft. In tegendeel zelfs.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:58

Je kunt veel liefde voor je paard voelen, maar dat hoeft niet per defenitie te betekenen dat er een wederzijds vertrouwen is!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:03

Arabesk schreef:
Je kunt veel liefde voor je paard voelen, maar dat hoeft niet per defenitie te betekenen dat er een wederzijds vertrouwen is!

Sja, zo'n simpel en kort door de bocht antwoord had ik natuurlijk kunnen verwachten he? Wacht even? Had jij het laatst niet over vooroordelen? Je hebt ze nog steeds dus!

inge_0rland0Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:06

Arabesk schreef:

alleen naturals etc. hebben zeker wederzijds vertrouwen Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:07

oh worden we persoonlijk? Koe

Ik vind Anky niet synoniem aan goed rijden en perfectie. Is dat een vooroordeel of een mening. Sigaar