Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Alicia2u schreef:De meerste 'advanced' oefeningen in het vrijheidsdressuur vergen net zoveel kracht, balans en lenigheid als de oefeningen in de GP. Denk maar aan een correct uitgevoerde buiging, of het correcte steigeren (een levade). Vrijheidsressuur omvat ook zijgangen en piaffe. Bovendien vergt het minstens net zoveel dicipline van de trainer als 'gewone' topsport.
anneve schreef:Tegenvraagje aan Vue (TS): Staat de natuurlijke manier synoniem voor "goed rijden" en "perfectie"? (zie onderwerp bericht).
Citaat:Maar tegenover die fouten hebben ze heel wat goed moeten doen, heel wat af moeten zien, heel wat door moeten zetten om op een dergelijk niveau te komen. Daar kan iedereen wat van leren en daar mag best wat respect voor zijn.
randalinpony schreef:Klassiek, modern, VD. Het gaat allemaal om het aanleren van bewegingen en oefeningen aan een tamelijk stom beest.
Visconti schreef:Kijk jij verwoord percies waarom ik het belangrijk vind dat je gewoon openlijk kritiek moet kunnen uitoefenen op topsporters, want je kunt er namelijk heel erg veel van leren. Van hun foute en goede dingen. Ik zie niet ik waarom dat een probleem is, Anky heeft er zelf voor gekozen zo open over haar trainingsmethode te zijn (vind ik trouwens een hele goede zaak) maar dan kun je verwachten dat daar commentaar op komt, zowel goed als slechte.
jasmijn78 schreef:iedereen gaat gelijk op de kast als je zegt dat je je kritiek maar voor je moet houden als je het zelf niet beter kan. Hierbij zou ik graag onderscheid willen maken tussen het constateren van een fout (en dat kunnen we allemaal) en het leveren van kritiek. Een fout is een fout, dat biedt verder weinig stof tot discussie. Waar je over zou kunnen discussieren is hoe die fout voorkomen/opgelost had kunnen worden. Alleen daarvoor zul je zelf ook over ervaring op dergelijk niveau moeten beschikken. En er zijn er maar weinig die daarover beschikken. Degene die daar niet over beschikken en toch over die fouten discussieren kletsen dus gewoon uit hun nek. Niet meer en niet minder.
jasmijn78 schreef:randalinpony schreef:Klassiek, modern, VD. Het gaat allemaal om het aanleren van bewegingen en oefeningen aan een tamelijk stom beest.
Al leer je een paard achterstevoren een wagentje te trekken, als je het met geduld en discipline doet zal hij het met plezier voor je doen. Vrijheidsdressuur en achterstevoren een wagentje trekken is gewoon geen topsport omdat het niet in comperitieverband verreden wordt. Maar of het nu wel of geen topsport is, doet er niet toe in deze discussie. Dat er misschien overeenkomsten zijn tussen vrijheidsdressuur en gewone dressuur, zal best. Maar wat heeft dat te maken met dit topic: namelijk dan Anky vaak wordt geassocieert met perfectie?
Als jij van vrijheidsdressuur houdt zal Anky waarschijnlijk niet jouw voorbeeld zijn. Niet omdat ze het niet goed doet, maar omdat jij een ander ideaalbeeld voor ogen hebt. En voor iemand die van vrijheidsdressuur houdt zal Nevzorov misschien een voorbeeld zijn, maar voor iemand die van dressuursport houdt (in de zin van GP dressuur) zal hij weer geen voorbeeld zijn. Niet omdat wat hij doet niet goed of knap is, maar omdat dat gewoon niet het ideaalbeeld is van iemand die van dressuursport houdt.
anneve schreef:Circuskunstjes heeft nog minder met natuurlijk te maken dan dressuur. Er gaan dagen voorbij dat mijn paard niet achteruit draaft of een spaanse pas uitvoert. Ik zeg dat omdat jij Honza Blaha meer natuurlijk noemt dan Anky.
Visconti schreef:Ik denk trouwens ook niet dat je zelf op hoog niveau moet rijden om de trainingsmethode van Anky te kunnen begrijpen en die te kunnen bekritiseren.
Visconti schreef:Als ik bijvoorbeeld kijk naar de achterhand bij LDR, ik als leek zie dat die achterhand niet correct belast wordt. Ik zelf kan echt niet op dat niveau rijden en toch zie ik dat het niet goed is, waarom zou ik dan niet kunnen zeggen van "het is niet goed" ?
Visconti schreef:En als ik dit vervolgens weer op bokt plaatst en er zijn daar mensen met meer kennis dan mij die mij vertellen dat het helemaal niet slecht is dat Salinero zijn achterhand zo gebruikt en ze hebben daar een goed en geloofwaardig verhaal bij dan heb ik als leek weer wat bijgeleerd toch?
Visconti schreef:Als de mens altijd maar "ja, amen" had gezegd tegen iedereen die boven hem stond dan zaten we nu nog steeds ergens in een grotje paarden te eten inplaats van er op te rijden.
Visconti schreef:Wat ik nou weer vaag vind is dat Anky altijd wordt afgeschilderd als een soort van slachtoffer, iemand die steeds maar weer kritiek te voorduren krijgt. Maar Anky heeft daar echt zelf voor gekozen, Anky is een amazone die heel erg op de voor grond treed.
Visconti schreef:Als ze die kritiek werkelijk zo vervelend vind gaat ze toch lekker ergens in een hujte op de hei wonen, lekker rustig. Maar nee dat doet ze niet want ze houdt van die aandacht, ach een negatieve aandacht is ook aandacht
Vue schreef:anneve schreef:Circuskunstjes heeft nog minder met natuurlijk te maken dan dressuur. Er gaan dagen voorbij dat mijn paard niet achteruit draaft of een spaanse pas uitvoert. Ik zeg dat omdat jij Honza Blaha meer natuurlijk noemt dan Anky.
omdat die geen paasei aan zijn paard hangt, ja.
En doordat hij dingen met zijn paarden kan waar veel wederzijds vertrouwen voor nodig is.
Maar dat betekent niet dat ik naar circus kunstjes streef.
Alicia2u schreef:Hier nog even een laatste reactie op. Je kunt een paard alles laten doen, maar wel op twee manieren en ik denk dat in de hedendaagse sport de verkeerde manier wordt nagestreeft. namelijk het 'make vs. want' (Hier is helaas geen goede nederlandse vertaling voor).
Vue schreef:En doordat hij dingen met zijn paarden kan waar veel wederzijds vertrouwen voor nodig is.
Vue schreef:Zoals op vorige pagina gezegd; mijn paard loopt weg als ik iets verkeerd doe.
Visconti schreef:Wat ik nou weer vaag vind is dat Anky altijd wordt afgeschilderd als een soort van slachtoffer, iemand die steeds maar weer kritiek te voorduren krijgt. Maar Anky heeft daar echt zelf voor gekozen, Anky is een amazone die heel erg op de voor grond treed. Niet alleen paardenvolk kent haar, maar ze is zolangzamerhand een echte BNer geworden. Als ze die kritiek werkelijk zo vervelend vind gaat ze toch lekker ergens in een hujte op de hei wonen, lekker rustig. Maar nee dat doet ze niet want ze houdt van die aandacht, ach een negatieve aandacht is ook aandacht
jasmijn78 schreef:Alicia2u schreef:Hier nog even een laatste reactie op. Je kunt een paard alles laten doen, maar wel op twee manieren en ik denk dat in de hedendaagse sport de verkeerde manier wordt nagestreeft. namelijk het 'make vs. want' (Hier is helaas geen goede nederlandse vertaling voor).
Prima dat je zo'n stelling inneemt, maar beargumenteer dan ook even WAAR je dat op baseert. Dwang is nooit een uitgangspunt geweest van dressuur. Dat er mensen zijn die dwang toepassen dat is een feit. Maar feit is ook dat dat in alle disciplines/stromingen voorkomt, dus niet kenmerkend voor dressuur.
Dressuur draait om harmonie, harmonie komt niet tot stand onder dwang.
Alicia2u schreef:En ook; het is en blijft topsport en uiteindelijk gaat het maar om één ding; prijzen en geld.
Arabesk schreef:ik deel je mening en ik denk dat het gebrek aan wederzijdsvertrouwen ook de oorzaak is van de problemen bij prijsuitreikingen
Arabesk schreef:Je kunt veel liefde voor je paard voelen, maar dat hoeft niet per defenitie te betekenen dat er een wederzijds vertrouwen is!
Arabesk schreef:Je kunt veel liefde voor je paard voelen, maar dat hoeft niet per defenitie te betekenen dat er een wederzijds vertrouwen is!