je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:18

jiehaaa schreef:
Ik denk dat de aanname dat een paard wil winnen in deze context niet juist is, want je hebt het over dressuurpaarden die "willen winnen".
Een paard kan zeer competief zijn als je ze op een draf-/renbaan tegen elkaar laat racen of als je 2 hengsten bij elkaar zet.
In een dressuurring of springarena zal het paard wel heel erg zijn best willen doen om de ruiter te behagen (en dus zijn oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren), maar niet met het idee dat hij wel eens kan gaan winnen, hij is immers alleen in de ring, hij ziet de concurrent niet, er is geen echte competitie voor het paard. Voor de ruiter daarentegen wel, die weet dat er na hem/haar nog een andere combinatie komt.
Je stelling klopt in mijn ogen dus niet.

Hier ben ik het mee eens.

Paarden kunnen overigens wel voelen dat ze in het middelpunt staan. Met publiek dat klapt en juigt is dat beter voelbaar dan op het plaatselijke kringwedstrijdje tussen de bordjes zonder publiek en me vootstellen dat bepaalde paarden meer gaan schiteren naarmate er meer "gedoe"om heen komt. Andere paarden klappen dicht, die blokkeren door de spanning en bij de toppaarden liggen die 2 uitersten soms heel dicht bij elkaar.

Aandacht en afwisseling is volgens mij wel belangrijk, en natuurlijk veel beweging, frisse lucht, gezelschap van andere paarden om sociale relaties mee aan te gaan.
De relatie met mensen kan heel hecht zijn, maar is vaak toch compensatie van minder contactmogelijkheden met soortgenoten. Toen mijn pony alleen stond was hij veeeel sterker op mensen gericht dan sinds hij samen met andere paarden in een kudde staat. Gelukkig is hij nog steeds enthousiast en toont hij actief interesse in mensen.
Ik merk dat wanneer hij te weinig uit de wei wordt gehaald, te weinig gepoetst, geknuffeld en verwend wordt, hij ook minder levendig en enthousiast reageert. Maar belangrijk is dat het werk wat hij doet en waar hij voor beloond wordt, wel werk is wat hij leuk vind en wat hij lichamelijk aankan...
De kunst is te kijken naar je paard en te voelen hoe je paard zich voelt...

Een paard dat wil lopen en rennen en werken is niet op zijn plek bij een recreatieruiter die ontspannen wandelritjes wil maken, maar meer bij een sportruiter die het paar flink laat werken, draven en galoperen en zweten. Daar wordt het paard positief moe van, en ontspannen.
Een paard dat "luier" is en lekker ontspannen wat wil rondwandelen zou bij een sportruiter vast niet gelukkig zijn, maar wel bij die recreatieruiter in de wei en af en toe lekker relaxed naar buiten en om zich heen kijken.

een paard dat zich snel verveelt als het rondjes moet lopen in de bak is meer op zijn plek bij iemand die afwisseling in het werk houd, zoals een enduraceruiter of iemand die aan samengestelde sport doet, of bij een enthousiaste recreatieruiter die ook van afwisseling houdt. En zo kun je nog wel even doorgaan...

Ik kan me dus goed voorstellen dat er paarden zijn die willen "werken" en die aandacht verslaafd zijn.
Die in de ring net dat beetje meer geven dan thuis omdat ze voelen dat het er nu om gaat...
En dat een deel van die paarden kunstjes uit gaan halen bij hun ruiter als die ruiter hun niet genoeg werk en uitdaging geeft en niet snel genoeg en op de juiste wijze reageert op gedragingen van het paard. En dat zijn die paarden die grote problemen kunnen geven, maar bij de juiste ruiter en in de juiste discipline ook toppers kunnen zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 16:56

Precies Lachen Lachen

maar ik heb het overigens over ALLE takken van de paardensport Lachen ook de renbaan Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 10:35

Intressante discussie Lachen

Heb zelf een ponymerrie gehad die zodra ze ingevlochten stond en er een proefje werd voorgelezen er echt voor ging.
Dat terwijl ze normaal thuis in de bak heel flegmatiek was.

In de belangstelling staan en laten zien wat ze kon vond zij dus echt heel leuk!

De pony die ik nu nog heb vind het allemaal wel leuk, maar is meer gelijkmatiger en vind alles wel leuk. Of hij nou in de wei staat of wedstrijden loopt, het is hem om het even Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 11:46

Ik heb twee paarden en ik rij fanatiek wedstrijden (de een is 5 en loopt M1, de ander 8 en loopt Z2)
Mijn paarden gaan gewoon dagelijks naar buiten. Het komt wel eens voor dat ik met 1 op pad ga en de ander gewoon met de rest buiten loopt. Zodra ik de een ga inladen staat de ander voor het hek te schrapen, te hinneken en ongeduldig te doen net als of hij het niet leuk vind dat hij niet mee mag. (ze doen het allebei)

Of ze nu weten dat ik naar een wedstrijd ga en mee willen weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze de extra aandacht die ze krijgen als ik ze meeneem op wedstrijd prettig vinden? Een ding weet ik wel; paarden zijn gewoontedieren en hebben heel snel door wat er komen gaat. Kennelijk vinden ze het op pad gaan met de trailer (en dus naar wedstrijden gaan) niet vervelend, anders zouden ze niet zo ongeduldig staan te schrapen voor het hek dacht ik zo... (degene die achterblijft is niet alleen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:45

Ineke2 schreef:
Intressante discussie Lachen

Heb zelf een ponymerrie gehad die zodra ze ingevlochten stond en er een proefje werd voorgelezen er echt voor ging.
Dat terwijl ze normaal thuis in de bak heel flegmatiek was.

In de belangstelling staan en laten zien wat ze kon vond zij dus echt heel leuk!

De pony die ik nu nog heb vind het allemaal wel leuk, maar is meer gelijkmatiger en vind alles wel leuk. Of hij nou in de wei staat of wedstrijden loopt, het is hem om het even Haha!

hahaha weet je nog dat gezicht van je moeder (normaal is het slof, slof..... okeeeey stukkie draven Lachen ) pak het proeven boekje, roep BIJ A BINNENKOMEN door de baan, en die pownie gaat me daar ineens showen Lachen Lachen moeders bang Lachen

Geweldig paardenmoment was dat ook Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:56

KiWiKo schreef:
hahaha weet je nog dat gezicht van je moeder (normaal is het slof, slof..... okeeeey stukkie draven Lachen ) pak het proeven boekje, roep BIJ A BINNENKOMEN door de baan, en die pownie gaat me daar ineens showen Lachen Lachen moeders bang Lachen

Geweldig paardenmoment was dat ook Lachen

Haha ja, dat weet ik nog goed! O wat heb ik toen moeten lachen ROFL

Het is dan ook best vreemd als ponylief normaal loopt op tempo "kom ik morgen aan is het ook wel goed" en dan opeens "HEY maar dat is leuk, ze kijken naar mij en nu moet ik laten zien wat ik waard ben, hier kom ik!" Haha!

Maar ze heeft maar mooi gezorgd dat mijn moeder die wedstrijd doorkwam. Mams hoefde alleen maar te sturen en mee te liften, de rest deed ponylief Haha! Lovers

Kiko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:50

Als het paard lol in het rijden houdt en soms een dagje in de wei kan en nog goed zijn best doet,
is het voor mij niet zielig te noemen,,

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:01

Wat is zielig? Het paard komt als getalenteerd paard wel in goede handen(vermoed ik) en er zijn genoeg amateurs die hun paard in de meest onmogelijke houdingen trekken, sleuren, uitputten. En dat paard staat niet in de piste te showen.. Het is net waar je het op basseerd. Ik denk dat elk paard zn leventje accepteerd, ze weten tenslotte niet beter..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:51

Karoliefje_ schreef:
Wat is zielig? Het paard komt als getalenteerd paard wel in goede handen(vermoed ik) en er zijn genoeg amateurs die hun paard in de meest onmogelijke houdingen trekken, sleuren, uitputten. En dat paard staat niet in de piste te showen..

Daar zeg je zo eens wat! Heel nederland ligt overhoop als een foto van Power en Paint gepubliceerd wordt die wat kort is bijgezet (en ik geloof echt wel dat dat een indicent was), maar hoeveel paarden zullen bij amateurs structureel wel niet verkeerd worden bijgezet met longeren... Of wat te denken van niet getalenteerde paarden waar de amateur onrealistische verwachtingen van heeft? Bijvoorbeeld een Belg in de dressuursport (enkele voorbeelden hier op bokt) of een draver in de dressuur etc. Hoe zou het zijn voor een paard dagelijks te moeten doen waar hij niet goed in is? Maar daar mag nooit wat van gezegd worden, want die amateur doet ook zijn best en wordt benadeeld door de juryleden en omvergereden op wedstrijden door al die arrogante dressuurruiters met hun luxe paarden en glimmende laarzen...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:27

Ik vind dat je van een paard moet vragen wat hij kan, maar er zijn te weinig mensen die weten wat hun paard kan, met een koudbloed kan je net zo goed in de ring komen. Mits je paard de dingen beheerst, er zijn genoeg koudbloeden, en het zelfde geld voor warmbloeden. Weet wat je paard kan, mensen verwachten met een minder duur paard net zo ver te komen. Of hebben kritiek op mensen die wel dure paarden hebben. Maar een paard die de techniek voor de tak van de sport heeft moet je daar voor gebruiken. Kan je paard het niet; doe het dan niet.

Als jij vuilnisman bent ga je toch ook niet als advocaat aan het werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:55

KiWiKo schreef:
gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken Lachen

dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?

Denk dat je een paard dan toch wel vermenselijkt... Tuurlijk heb je paarden die zich willen showen, en die er willen zijn...

Maar een paard weet echt niet wat Z is, en wat grand prix...
Dus zo'n paard gaat echt niet denken, jeuj ga ik afzien en heb ik spieren, nu kan ik een grand prix wedstrijd winnen... En behoor ik tot de top...

En ik kan me niet voorstellen dat een paard er blij van wordt om alleen maar op stal te staan en zulke enorme zware pijnlijke trainingen te moeten ondergaan...

Denk dat de band met zijn baasje véél meer zegt dan hoe vaak die wint (omdat die zogenaamd wilt winnen Clown )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:48

Menino schreef:
En ik kan me niet voorstellen dat een paard er blij van wordt om alleen maar op stal te staan en zulke enorme zware pijnlijke trainingen te moeten ondergaan...

Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:39

ik denk dat er paarden zijn die wedstrijden geweldig vinden. reden kan zijn dat ze aanvoelen wat hun ruiter voelt, gezonde spanning, de wil om te winnen/ ervoor te gaan. een paard dat plezier heeft aan de (zware) training en wedstrijden, gewoon lekker op wedstrijd laten gaan. echter mag dat imo nooit ten koste gaan van het verdere welzijn van het dier.

paarden die graag op concours gaan horen net zo goed dagelijks in de wei, ik denk dat een paard daar altijd voor zou kiezen als hij kon. ik zeg niet dat ieder stalpaard ongelukkig is, maar ik vind dagelijkse weidegang met soortgenoten altijd een vereiste, bij ieder paard. dat een paar van wedstrijden houdt wil niet automatisch zeggen dat hij dat alleen doet op sportpaardenvoer, en met 22 uur per dag op stal.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:00

Ik weet het niet, ik ben zelf geen paard.

Maar ik denk niet dat dat zielige paarden zijn, ik denk dat de meeste net graag in de belangstelling staan..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:40

Waar komt dat idee nou toch vandaan dat wedstrijdpaarden alleen maar op stal staan en geen weidegang zouden krijgen? Verward

Dat is nog steeds, goddank, uitzondering.
Nee, dan recreatiepaard zijn en op een manege mogen staan in de randstad Koe .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:44

Ik ken ze wel LDRD. De wedstrijdpaarden die (in pensionstalling in Oost Nederland) nooit op de wei komen. Omdat de stalling geen wei heeft o.a. Dat geldt trouwens ook voor de recreatiepaarden van die stal. Die hebben het prachtig voor elkaar voor de ruiters. Mooie kantine, solarium, twee binnenbakken, waarvan 1 hele grote. Alleen de paarden komen er bekaaid af.

Ik ken ze gelukkig ook die hun paarden gewoon in de groep de wei opzetten. Zoals bij mij op stal. Geen kantine. Erg kleine binnenbak. Maar super voor de paarden. Iedere dag gewoon het land op. En het gekke is.. dat levert door de bank genomen minder blessures op als bij een paard dat een half uurtje losgegooid wordt in de binnenbak in zijn eentje.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:49

Ik ken ze natuurlijk ook, maar dat zijn niet uitsluitend wedstrijdpaarden hoor en gelukkig zijn dat nog steeds uitzonderingen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:57

viewtopic.php?f=13&t=854853
Ik heb er even een polletje tegenaan gegooid. Niet het onderscheid gemaakt tussen sport- en recreatiepaard, want die scheidslijn ligt voor sommigen vaag; moet je al een definitie van sportpaard erop loslaten.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:17

Ik heb eind vorig jaar een paard gekregen dat jaren lang met een vriedin van mij grote prijzen jumping gelopen heeft.
Ik heb enkele jaren voor haar en met Giotto gewerkt.
Hij was de grote favoriet van de stal,geen moeite was teveel om hem een eluk leven te bezorgen.Hij kreeg het beste eten,de beste verzorging,mocht op de weide,...
Hij heeft begin vorig jaar op concours in Frankrijk een blessure opgelopen doordat hij in een dubbelsprong uitgeschoven was.Na maanden revalidatie,heen en weer rijden van de ene kliniek naar de andere,viel het verdict...er was niks meer aan te doen en hij zou nooit geen sprong meer kunnen nemen...einde carriere dus!
Ik heb hem dan geadopteerd om het toch nog een mooie oude dag te kunnen bezorgen.
Ikwas van het gedacht om hem terug gewoon paard te laten zijn,op de weide bij de nadere paarden 24u op 24 buitenstaan.Na een ahlf jaar weidegang heb ik hem twee weken geleden terug moeten binnenhalen en op stal gezet.Hij werd magerder en magerder,bleef zenuwachtig rond de andere paarden en tot grote frustratie van mij en mijn vriendin waar hij op de weide liep,dekte hij(ruin van 14jaar) alle merries van 's morgens tot 's avonds...
Je zou dus denken dat die toppaarden niet gelukkig zijn met hun leventje van in stal staan,trainen,verzorgen,terug in stal.Ik weet nu wel beter...Ik zie mijn paard nu met de dag terug veranderen.Hij is supergelukkig in zijn stalletje,wordt elke dag verzorgd,mag elke dag een halve dag buiten op de wei.
Ik denk dus niet dat die paarden minder gelukkig zijn dan hun soortgenoten die enkel recreatief gereden worden.Ze zijn gewoon een ander leven gewend...Ze zijn zo gewoon dat ze veel aandacht krijgen,dat ze gewoon wegkwijnen als ze die aandacht niet meer hebben.En kan je zien aan je paard of hij gelukkig is of niet?Ik denk als je je paard goed genoeg kent,dat je het ziet.Ik heb het in ieder geval gezien bij de mijne,en ingegrepen...

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:53

Goeie vraag, heb er eigenlijk geen mening over.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:55

KiWiKo schreef:
Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers Lachen

Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.

Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.

Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

Ik denk niet dat zulke paarden geboren worden maar wel van kleins af geconditioneerd worden om in de schijnwerpers te willen staan en persé de eerste willen zijn. Uiteraard heeft die topper super bewegingen en kan hij makkelijker bepaalde oefeningen oppikken maar ik durf ervoor wedden dat als je zo'n topper kweekt en die vervolgens laat opgroeien in groep op de wei om daarna tot recreatie-ruiter-paardje te worden gebombardeerd dat het dier in kwestie even gelukkig is. Hij kent immers niets anders, dat paard gaat na een tijdje niet denken van gut ... ik zou toch zo graag een piaffe doen maar mijn ruiter durft niet. Andersom geldt het natuurlijk ook, een paard wat van kleins af topsport heeft gedaan en in de schijnwerpers heeft gestaan doe je na jaren ook geen plezier meer om bij de boer op de wei te gaan staan en niets meer te doen.
Het hangt er, volgens mij, allemaal vanaf hoe een paard benaderd wordt door de mens.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:28

Of een paard echt geeft om in de schijnwerpers staan, dat weet ik niet.. Wat ik denk...... een paard wordt op de juiste manier getraind, dat is zwaar, maar geeft het paard een lekker gevoel! Net zoals dat wij mensen zelf een goed gevoel krijgen van een goed stuk hardlopen of een flinke training. Daarnaast wordt het dier goed verzorgd, eerlijk behandeld.. Het beestje heeft een fijne lichte stal, schoon stro en genoeg eten, en met een beetje mazzel ook genoeg weidegang. Hij wordt hierdoor gelukkig. Doordat hij op de juiste manier getraind wordt en op wedstrijd het net ietsje spannender is kan hij die extra energie omzetten in goede energie. (Immers het paard beweegt al op de juiste manier omdat zijn ruiter dat van hem vraagt en voelt zich heel erg goed in zijn lichaam door de kracht en lenigheid die het paard heeft gekregen van alle training). Die extra energie helpt hem nog dat extra beetje meer te kunnen laten zien en minder snel vermoeid te zijn. Ik denk niet dat paarden beseffen dat als zij net een beetje meer laten zien op het moment supreme dat dat beter is, ik denk dat dat komt door die "spanning op het moment". Een soort van adrenaline die ons mensen ook helpt meer te kunnen presteren. Ik denk wel dat die paarden heel gelukkig zijn met hun leventje. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat als je dat paard enkel en alleen in een wei zet hij minder gelukkig is.. Zolang het paard goed in zijn vel zit, is het dier gelukkig. Ik denk dat hetzelfde paard heel goed in zijn vel kan zitten als hij enkel in de wei staat, maar ook met het bedrijven van topsport. Dus als de ruiter ook gelukkig wordt met een paard dat topsport bedrijft, dan zeg ik: 2 vliegen in een klap Lachen

De paarden die het minst gelukkig zijn, zijn volgens mij de paarden die op een verkeerde manier getraind worden en pijn hebben, paarden die overvraagd worden of zich doodvervelen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:32

@ kiwiko, dus als een topsportpaard een keer geblesseerd is en vier maanden rustiger aan moet doen, gaat ie dood? wat een onzin zeg, er bestaan gewoon geen paarden die ongelukkig worden als ze geen wedstrijden meer mogen lopen. hoe leuk ze het ook vinden. wellicht zijn er paarden die het zullen missen, maar doodongelukkig worden? nee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:36

Mijn Aileen straalde als nooit tevoren als er publiek was. Bijvoorbeeld bij onze jaarlijkse kerstshow met een bomvolle tribune waar ze vlak voor langs moest, incl. lichtmasten, speakers en rookmachine. Ja een paard kan daar zeker van genieten.

Andere kant van het verhaal: ik denk dat paarden die het 'goed' doen beter verzorgd worden. Stomweg omdat ze duurder zijn, mensen meer voor ze hebben betaald en er daarom bijv. gauwer een DA bijhalen of zorgen voor goede stalling, passende zadels enz.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:50

beantsje schreef:
Mijn Aileen straalde als nooit tevoren als er publiek was. Bijvoorbeeld bij onze jaarlijkse kerstshow met een bomvolle tribune waar ze vlak voor langs moest, incl. lichtmasten, speakers en rookmachine. Ja een paard kan daar zeker van genieten.

Andere kant van het verhaal: ik denk dat paarden die het 'goed' doen beter verzorgd worden. Stomweg omdat ze duurder zijn, mensen meer voor ze hebben betaald en er daarom bijv. gauwer een DA bijhalen of zorgen voor goede stalling, passende zadels enz.

ik denk van niet. over het algemeen genomen wellicht wel, maar de échte liefhebbers besparen niet op zadels of DA kosten, omdat het paard het geld niet waard is.

dat dure paarden onder scherpe controle zijn, en vrijwel altijd een goed zadel aangemeten krijgen, zegt niks verder over hoe gelukkig zo'n dier is. 23/7 op stal weegt nou eenmaal niet op tegen een passend zadel.
ik vind je reactie (niet aanvallend bedoeld) wel een beetje kort door de bocht, mijn dieren, die respectievelijk
500 GULDEN: 9,5 jaar, loopt recreatief ohz
175 Euro, doodziek gekocht en pas beleerd in het tuig
270 Euro 1,5 jaar, maait voornamelijk gras en dolt rond met zijn makkers

gekost hebben, worden minimaal eens per jaar door de osteopaat onder de loep genomen (alledrie, óók de jaarling). bij twijfel een keertje extra. verder maak ik gebruik van de diensten van een gespecialiseerd hoefsmid die niet goedkoop is, en heeft mijn paard onlangs een zadel gekregen van maar liefst 1695 Euro.
ze staan geparkeerd op een stalling met paarden in bijna alle niveaus, met twee buitenbakken (all weather bodem en verlichting), een longgeerring, luxe zadelkamer, automatische drinkbakken (ook in de weiden), luxe poetsplaatsen en ruime schone boxen, met mooie kwaliteit hooi/ kuil, mooie kwaliteit stro/ zaagsel, etc. etc.

mijn dieren staan 24/7 op het land, ik huur geen stal voor ze. ze staan in groepen, de oudste tussen de grotere paarden en de andere twee met nog twee kleine paardjes en een KWPN-er.

het zijn geen luxe paarden, nier duur, ze kunnen niks, hebben niks bewezen, en de eerste twee hebben niet eens papier. toch ben ik van mening dat mijn dieren het heel wat beter voor elkaar hebben dan bijv. salinero, met weliswaar een luxe box en duur voer, maar met amper weidegang en gebrek aan sociaal contact. mijn dieren krijgen ook passend spul, ik spaar kosten nog moeite om ze gezond en gelukkig te houden, en tot dusver lijkt dat aardig te lukken.

ik ben het wel met je eens dat er heel veel mensen (met name recreanten, het is gewoon zo) zijn die kosten besparen op esentiële zaken, waar dat heel anders is bij de toppaarden. wat kosten betreft hebben die dieren het zeker goed voor elkaar. nu het 'paard zijn' nog.