Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:52

Geloven of zeker weten? Lachen
Ik geloof dat ook, maar weet dat niet zeker.

Er zijn ook mensen die het geloven al na een kwartier...dat geloof ik uit ervaring dan weer niet Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:05

Feit is dat peesweefsel slecht tegen hitte kan omdat er dan eiwitten beschadigd raken. Feit is dat de temperatuur in pezen door arbeid oploopt tot 45 graden (zonder bescherming). Feit is dat peesweefsel arm doorbloed waardoor afkoeling via vers bloed minder is. Als het dan ook niet kan afkoelen aan de lucht door de bescherming heb je kans op beschadigingen van de eiwitten in de pees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:17

Ja feiten...met je eens...
Maar snel schade...geen feit...anders liepen er nog maar weinig paarden rond.
En toppaarden met de beste da's en fysio's enz lopen elke training met bescherming...zouden ze dat doen als het zo ernsitg is als sommige mensen ons willen doen geloven?
Ik denk, of weet wel zeker van niet Lachen

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 20:27

MysticTinker schreef:
Ik heb liever dat hij zich een keer aantikt, dat het een beetje pijn doet, en hij daarna voorzichtiger is, dan dat hij zich elke keer zonder pijn blijft aantikken tegen de bescherming, want als hij daarna de wei op gaat zonder bescherming dan heb je toch liever een paard dat voorzichtig is, toch?

Ik ben een pony aan het inrijden. Deze pony is nog erg bang en loopt er voor weg als het ware. Dat wil zeggen dat ze zo snel mogelijk gaat rennen. Als ze aantikt en het doet pijn voelt ze dat nog niet (direct) vanwege stress en opwinding (word ze voor behandeld trouwens). Deze pony heeft wél een dikke pees gehad, verder weinig last van maar toch is er iets mis geggaan. Nu longeren we altijd met bescherming wat bij haar zeker wel nodig is.
Ze heeft ook al eens bloed gehad door aantikken. Ook niks ernstig trouwens. Ze heeft gewoon een krachtige achterhand en moet tegen zichzelf beschermd worden, waar de stress vandaan komt weten we niet. Van te voren hadden we dit juist als een hele brave, rustige pony ingeschat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:10

Stukje kwam ik tegen op horses.nl

Citaat:
03/10/2007 Cumano met peesblessure uit de running

Springen met de wereldkampioen Cumano (v.Cassini I) is voor Jos Lansink voorlopig uit den boze. De fameuze schimmelhengst heeft linksvoor een peesblessure en het is nog maar de vraag of hij ooit terugkomt op het hoogste niveau.

“Vorige week dinsdag kwam Cumano terug uit Calgary. Woensdag heb ik hem gereden en was er niets aan de hand. Donderdagmiddag mocht hij na het rijden in de wei en toen ze hem daarna op stal nog een keer wilden rijden, was hij kreupel”, vertelt Lansink, die er goed ziek van is.
“Als ik alles terugdraai had hij er misschien in Calgary last van. Die fout die hij maakte op de laatste hindernis met het linkervoorbeen was zo ongebruikelijk. Maar misschien had hij er al eerder last van. Voor zichzelf is hij heel hard. Een ander paard had het misschien eerder laten merken. Als er ‘s zomers horzels op zitten geeft hij nergens om, terwijl een ander paard er dol van wordt. Dat is karakter hè. Daarom heeft hij zich de laatste jaren zo goed ontwikkeld. Hij wil alles en altijd meedoen. Maar ik zit ook maar hardop en menselijk te denken.”
Cumano ligt er zeker voor een paar maanden uit, denkt de ruiter. “Met pezen kun je het nooit zeggen? Het is balen. Het belangrijkste is dat het ooit helemaal goed komt, want zo’n afscheid van de sport heeft Cumano niet verdiend.”

Bron: De Paardenkrant

Ik vind het mooi ( en reeel) dat Jos Lansink zich afvraagt of hij er niet al eerder last van had i.p.v te zeggen dat het op de wei gebeurt is.

Enne, heb je al wat gevonden Moniek Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:52

euuuh, mag ik ff vragen wat dat met onnodige bescherming te maken heeft? Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:35

runningkawa schreef:
euuuh, mag ik ff vragen wat dat met onnodige bescherming te maken heeft? Lachen

hahaha. we hadden het op een gegeven moment toch over dat overbelasting etc de kans op peesblessures groter maakte en dat veel mensen dan zeggen dat het in het land gebeurt is...nou Jos Lansink dus niet.
Misschien komt het trouwens wel door de hitte onder de peesjes Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:15

Ik gebruik het meestal omdat hij nogal es strijkt met zn benen (ook te zien aan de peesbeschermers). Ik gebruik vnl voor enkel bij springen en buitenrit ook achter.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:24

Ik rijd ALTIJD met bescherming: peesbeschermers of bandages (ja, witte, mooooi). Waarom? Beter voorkomen dan genezen.

Bij een topic over 'cap dragen ipv hoed' merkte ik op dat ik liever beschermers in de ring aan zou houden dan zelf een cap te dragen. Daarop kreeg ik de opmerking dat een paard wat goed loopt, zichzelf niet zal aantikken. Dan kan ik maar 1 conclusie trekken: ik ben niet perfect en mijn paard ook niet (wat een desillusie nou weer...) Huilen

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:14

Ben het helemaal eens met Vido. Ik heb toch de middelen om er voor te zorgen dat m'n paard zichzelf niet bezeerd en zolang ik het maar goed gebruik zit het hem ook niet in de weg, idd beter voorkomen dan genezen. Juist bij jonge paarden is deze bescherming nodig want die zijn gewoon nog wat slungeliger en kunnen zichzelf daardoor sneller aantikken. Ik zelf rij of met bandages (en bij 1 van me paarden zelfs met springschoenen die tikt zichzelf met z'n achterbenen voor aan) of met peesbeschermers (voor en achter).

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:40

Erg onnodig, als je beenbeschermers 1 keer gebruikt kan geen kwaad, 2 keer ook niet, maar al gebruik je het best wel vaak, moet je het als ondersteuning altijd gebruiken.
En als je paard dat niet nodig heeft, vind ik het ook zeer zinloos...
Je gooit alleen maar geld weg, en uiteindelijk wordt het alleen maar meer..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:53

Ik pas de beenbescherming aan aan het paard en aan het gebruik. Bij het aanleren van de appuyementen, de wissels en de pirouette gebruikt ik bijvoorbeeld preventief hoge beschermers zowel voor als achter. Bij normaal werk gewone peesjes voor en kogelkapjes achter. In het bos alleen een peesbeschermertje voor. Met een rustig stapritje helemaal niets.
Kwestie van risico inschatting. Als mijn paard moe wordt valt ze nog wel eens een soort van om waarbij ze tegen de bakrand aan 'valt' met haar benen.
Je kunt van een paard dat uiterst geconcentreerd bezig is niet verwachten dat hij altijd even veel controle over zijn voeten heeft. In de wei bewegen ze vrij en weten ze (meestal) wel wat ze doen en doe ik dus niets om de benen. Met losgooien in de paddock doe ik weer wel volledige bescherming om aangezien er altijd een soort van kortsluiting ontstaat als ze los mag op zand en de idiootste capriolen uithaald en regelmatig onderuit gaat.
Kortom ik probeer zo goed mogenlijk de risico's in te schatten en op die manier maatregelen te nemen.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:57

mnOnniiej schreef:
Erg onnodig, als je beenbeschermers 1 keer gebruikt kan geen kwaad, 2 keer ook niet, maar al gebruik je het best wel vaak, moet je het als ondersteuning altijd gebruiken.
En als je paard dat niet nodig heeft, vind ik het ook zeer zinloos...
Je gooit alleen maar geld weg, en uiteindelijk wordt het alleen maar meer..

Dat moet je mij nou eens uitleggen met 1 onderbouwde reden. Wat is er op tegen dat je beschermers gebruikt??
Jij hebt nog nooooit een paard met een peesblessure of een schiefel gehad begrijp ik hieruit.
Welk paard op deze wereld heeft geen bescherming nodig dan?
Koop jij geen cap, koop je een paar fijne peesbeschermertjes voor je paard waar je jaaaren plezier van hebt. Nou ja je paard dan!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:33

Ik heb er weinig over te zeggen bij de paarden die ik rij, ze zijn van andere mensen dus dan kan ik niet zomaar zeggen 'ik doe ze niet om'. De paarden die ik rij lopen vrijwel altijd met beschermers. Met één vind ik dat logisch; dat is zo'n ontiegelijke kluns die regelmatig gewoon vergeet dat hij vier voeten heeft en dan weer bijna onderuit gaat in de bocht; wel zo verstandig om dan peesjes en kogelkappen om te doen. Bandages vind ik trouwens wat anders, dat geeft meer steun wordt mij altijd verteld; dat vind ik bij jonge paarden iets minder nodig, maar peesbeschermers zijn toch gewoon puur en alleen beschermers bij aantikken etc, en geen ondersteuning?

lavuera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:42

Elk soort beenbescherming kán nuttig zijn, helaas beenbescherming wat álleen maar word gebruikt onder het mom van '' beter voorkomen dan genezen'' is het slechtse argument wat er is. velen zeggen één klap tegen de pees, en mijn paard is onbruikbaar. maar is dat niet bij elk lichaamsdeel? als je je paard van top tot teen in bubbeltjesplastic inpakt kan je ook elk risico voorkomen... maar alleen die paar centimeter benen inpakken, en de rest van dat grote lijf onbeschermd laten.......

Kortom mijn mening is absoluut heb je er aanleiding voor(lomp paard, strijker, springen etc) já dan is het nuttig. zo niet, gebruik ze dan niet. zeker niet voor de sier.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:09

Een paard is niet heel erg kwetsbaar, behalve zijn benen en longen!!! Iedereen die langere tijd probeert paarden (naar niveau) te rijden, weet dat het africhten op zich wel lukt.
Maar om ze HEEL te houden, dat is de kunst.
Ik ken een paard die een stuk uit zn schedel stootte. Netjes genezen. Ik ken een paard met een aangetikte pees. Hij eindigde als frikadel.

Alleen voor springen? Ooit een paard zijn hoefballen zien kapottrappen in een middendrafje? AU! Of een paard in een pirouette zijn paard zijn voorbenen tegen elkaar zien tikken? AU! Ja hoor, een ernstige peesblessure met fatale afloop kan gewoon in een traininkje ontstaan!

Beter voorkomen dan genezen!!! Bedenk dat alsjeblieft niet pas bij de oprit van het slachthuis...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:17

Alleen gaan de meeste pezen van binnenuit kapot, door eenzijdige arbeid, overbelasting e.d. En daar helpt geen enkele externe bescherming tegen (sterker nog die kunnen door wamte opbouw tegen werken)

lavuera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:29

Vido schreef:
Een paard is niet heel erg kwetsbaar, behalve zijn benen en longen!!! Iedereen die langere tijd probeert paarden (naar niveau) te rijden, weet dat het africhten op zich wel lukt.
...

Behalve zijn benen en longen, vergeet je een heel belangrijk iets...de rug!, kwetsbaarheid ten top.
Kortom als jou mening is dat de benen en longen, waarbij ook de rug niet hoort te ontbreken, heel kwetsbaar is spreken we dus al van de helft van het paard..

Vido schreef:
Ik ken een paard die een stuk uit zn schedel stootte. Netjes genezen. Ik ken een paard met een aangetikte pees. Hij eindigde als frikadel.

Elk van dit soort voorbeelden kan je gebruiken als slecht argument, ik ken een paard die ingepakt van de beenbeschermers struikelde bij een sprong, en jawel... zijn nek brak..
kortom zo kan je elk voorbeeld erbij halen, maar daaraan beginnen kan ik wel bij elk lichaamsdeel een passende blessuure of ongelukje verzinnen

Vido schreef:
Alleen voor springen? Ooit een paard zijn hoefballen zien kapottrappen in een middendrafje? AU! Of een paard in een pirouette zijn paard zijn voorbenen tegen elkaar zien tikken? AU! Ja hoor, een ernstige peesblessure met fatale afloop kan gewoon in een traininkje ontstaan.

nogmaals, ja dat heb ik gezien, meerdere voorbeelden zelfs. een paard kan ook een hartaanval krijgen in een training... je punt dat voorkomen beter is dan genezen klopt absoluut. maar waar trek je de grens? kijk naar de werkpaarden op het land, dat zou een bron van blessures moeten zijn! zware grond, zware last, en niet alle paarden zijn even braaf. nu kan je dit niet vergelijken met een sportpaard, maar waar het op neerkomt is dat als er geen aanleiding voor is, waarom dan dat betuttel. En verrekt een paard een pees, dan verrekt die hem. al heeft die niks om, om is ondergebandageerd met meters bandages, verrekken zal het toch wel.(aansluitend bij wat ruudjw zegt)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:22

asia schreef:
Heb bij geen enkel paard tijdens het rijden beenbescherming om, was en is niet nodig (geweest). Bij het longeren heb ik bij een enkeling wel beenbeschermers omgedaan.

Ben niet tegen beenbescherming, is soms nodig, maar als het niet hoeft, doe ik het er zeker niet om.

Vind de "trend" om je paard te behangen met van alles en nog wat (bandages, bontjes voor onder het zadel etc.) omdat het mooier staat echt onzin. En zeker de bandages, verschrikkelijk.
Ten eerste moet je goed weten hoe je deze correct vastmaakt (wat zeker niet iedereen weet), maar daarnaast wat je zegt, geeft het ook een bepaalde werking aan het been zoals extra steun.

Het zou leuk zijn als mensen zich eerst verdiepen in het hoe, waarom en gebruik van een product voordat ze het daadwerkelijk gaan gebruiken ipv gewoon met een trend meegaan. Voor de duidelijkheid, bedoel dus niet iedereen, maar de mensen die het voornamelijk doen voor het plaatje.

idd, heb dit verhaal al en paar keer eerder aan mensen verteld die er ook van alles om en aanhangen maar helaas alleen maar uitgedraaid op ruzie :/

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:25

Heel apart deze discussie... Zie ik een item over cap dragen, is 90% het er over eens dat je beter kunt 'voorkomen dan genezen'. Gaat het over je paard, gaan we dr over discussieren of een peesbeschermertje overdreven is!

Geen enkele bescherming is een garantie. Je risico beperken, dat is wat je doet.

Ik neem risico's met mijn paard: ik train hem, neem hem uren mee op transport, rij in de bossen (jaaa zelfde paard!). Het allerminste wat ik kan doen, is hem hier en daar beschermen. Wat mij betreft: beschermen zo veel als je zelf nodig acht.

Heb je een paard waar je je sport mee wil beoefenen? Probeer em heel te houden! Dat is de kunst, die kunstjes leert hij wel!

En wat is precies de boodschap dat ze ondanks bescherming toch kunnen blesseren? Die mis ik even hoor.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:28

Dat je altijd moet afvragen of het plaatsen van bescherming geen averechts effect kan hebben.

Over het heel houden ben ik het verder met je eens. Ook die van mij dressuurt, springt, cross en gaat door het bos. En alleen bij het crossen gaan de beschermers erop.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:49

Dat lijkt me wel een leerzame ivm dit onderwerp. Welke averechtse effecten zijn er?

Bandageren moet je leren: te strak, dan bind je de doorbloeding af, te los betekend afzakken.

Bij beschermers kan (net als bij bandages) oververhitting onstaan, zodra het paard niet meer in beweging is (de bloedsomloop zorgt ook nog wel voor wat afvoer van warmte) Dit is wel erg materiaal afhankelijk.

Meer kan ik er zo ff niet verzinnen. Iemand?

Owja, bescherming in stal: mijn eerste paard moest in stal een kwartier wachten omdat het regende. Toen de bui over was had hij 1 bandage op. Alleen de eerste 30cm met klitteband trok ik achter zijn kiezen vandaan. Koe

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:37

Vido schreef:
Meer kan ik er zo ff niet verzinnen. Iemand?

De pasvorm van de beschermers moet goed zijn, anders krijg je drukkingen. Absoluut geen pretje voor het paard.
Het materiaal kan warmtevasthoudend zijn, ook niet fijn.

Ik blijf er trouwens altijd bij als ik een paard voor het eerst met bandages op stal zet.
Het ene paard vreet ze in no time op, het andere paard weet direct het klitteband te vinden om er lekker aan te gaan trekken en het volgende paard laat het lekker zitten.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:00

Ondanks dat de meningen er over verdeeld zijn, willen bandages en peesbeschermers bij langer gebruik voor warmte ophoping zorgen. En daarmee wordt het peesweefsel verzwakt.
Maar dan hebben we het wel over enkele uren (endurance bijv)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 22:02

Voor flinke lange tijd kan ik het me zeker voor stellen, daarom doe ik het in de wei ook niet om.
Maar de meeste mensen rijden maar tussen een half uur en 2 uur lang. En persoonlijk zie ik daar geen gevaar in. Ook al omdat ik daar nog nooit een paard op kreupel heb zien gaan in alle jaren Lachen