Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:Wat ik ook vaak lees is: mijn paard kan niet aan de teugel.
Dit is grote onzin, ieder gezond paard kan aan de teugel lopen, en correcte gangen en lichaamsgebruik laten zien (uitzonderingen zijn er wel, maar die moet je zoeken in Kissing Spines, in de volksmond een doorgezakte rug, die paarden kunnen hun rug onmogelijk bol maken).
Het probleem zit in de ruiter die niet meegaat in de beweging, niet goed zit, en niet los kan laten. De paarden kunnen het wel. Het zijn de ruiters die getraind moeten worden, bij de paarden zit het over het algemeen wel goed.
Yamcha schreef:@ Maaike93: Je zit is de basis van alles, dus die moet idd als eerste in orde zijn. Als je niet goed kunt zitten, zul je je paard nooit correct kunnen rijden. Ik denk dat je hiermee een hele goede volgorde aanhoudt, een hele logische volgorde ook.
Overigens super dat je met klassieke dressuur bezig gaat!!
Maar je kunt best klassieke dressuur rijden en toch met wedstrijden bezig gaan, hoor. Sommige jury's zullen mss alleen dat voorbeentje zien, anderen letten echt op het hele plaatje... de punten zullen er echt wel komen als je correct rijdt.
MyWishMax schreef:Yamcha schreef:Wat ik ook vaak lees is: mijn paard kan niet aan de teugel.
Dit is grote onzin, ieder gezond paard kan aan de teugel lopen, en correcte gangen en lichaamsgebruik laten zien (uitzonderingen zijn er wel, maar die moet je zoeken in Kissing Spines, in de volksmond een doorgezakte rug, die paarden kunnen hun rug onmogelijk bol maken).
Het probleem zit in de ruiter die niet meegaat in de beweging, niet goed zit, en niet los kan laten. De paarden kunnen het wel. Het zijn de ruiters die getraind moeten worden, bij de paarden zit het over het algemeen wel goed.
Wij hebben een merrie met de één na ergste graad kissing spines (en dat was 4 jaar geleden) Kost wat meer moeite, maar ook zij kan het. Maar die doet het dus alleen op de manier zoals hier constant gezegd wordt. Leg je teveel druk aan de voorkant, gaat ze in de staak. Zet je er teveel druk op, word je in het zand gezet.
Maar even een vraagje, je ziet op HAW vaak mensen die na het losrijden hun paard 'oppakken'. Natuurlijk, iedereen pakt zijn paar dop na het losrijden, maar ik bedoel dat ze dan aan de voorkant de oprichting gaan vragen. Oprichting komt toch vanzelf als het paard meer gaat zitten van achteren? Je kan wel aanwijzingen geven voor, maar hij moet toch zélf omhoog komen?
Of begrijp ik dit verkeerd
MyWishMax schreef:Even offtopic; Mij werd vroeger en nu nog steeds altijd verteld dat als ik in een paard zijn mond zat te rukken en te plukken en hem op zijn lazer gaf voor niks, dat ik eraf gehaald zou worden en dezelfde dag het beestje te koop zou worden gezet.
Oude pony gooide je eraf als je teveel doet aan de voorkant en de achterkant vergat. En het paard doet hetzelfdeBen erg blij met hun 2, helpt erg met het gevoel en dat helpt bij pony
Yamcha schreef:
Hier zie je dat de rug bol is. De buikspieren zijn hier veel en veel sterker, en de achterhand is veel sterker geworden. Dit paard draagt evenveel gewicht voor en achter. Bovendien is de hals gebogen in een reactie op de rug die losgelaten is. Het hoofd is nog altijd voor de loodlijn.
Hier draagt het paard het hoofd ook hoger, maar in dit geval kan het paard rijzen vanuit de schouder, door de ondergebrachte achterhand.
Ook oogt dit fijner, het hele plaatje is veel meer in balans.