duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:12

is het trouwens misschien geen idee om van dit topic een sticky te maken?
Ik denk nl. dat dit topic voor (bijna) elke ruiter zeer bruikbaar is, het opent ook vele ogen denk ik!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:12

Yamcha schreef:
Wat ik ook vaak lees is: mijn paard kan niet aan de teugel.
Dit is grote onzin, ieder gezond paard kan aan de teugel lopen, en correcte gangen en lichaamsgebruik laten zien (uitzonderingen zijn er wel, maar die moet je zoeken in Kissing Spines, in de volksmond een doorgezakte rug, die paarden kunnen hun rug onmogelijk bol maken).
Het probleem zit in de ruiter die niet meegaat in de beweging, niet goed zit, en niet los kan laten. De paarden kunnen het wel. Het zijn de ruiters die getraind moeten worden, bij de paarden zit het over het algemeen wel goed.

Wij hebben een merrie met de één na ergste graad kissing spines (en dat was 4 jaar geleden) Kost wat meer moeite, maar ook zij kan het. Maar die doet het dus alleen op de manier zoals hier constant gezegd wordt. Leg je teveel druk aan de voorkant, gaat ze in de staak. Zet je er teveel druk op, word je in het zand gezet.

Maar even een vraagje, je ziet op HAW vaak mensen die na het losrijden hun paard 'oppakken'. Natuurlijk, iedereen pakt zijn paar dop na het losrijden, maar ik bedoel dat ze dan aan de voorkant de oprichting gaan vragen. Oprichting komt toch vanzelf als het paard meer gaat zitten van achteren? Je kan wel aanwijzingen geven voor, maar hij moet toch zélf omhoog komen?

Of begrijp ik dit verkeerd Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:17

@ Maaike93: Je zit is de basis van alles, dus die moet idd als eerste in orde zijn. Als je niet goed kunt zitten, zul je je paard nooit correct kunnen rijden. Ik denk dat je hiermee een hele goede volgorde aanhoudt, een hele logische volgorde ook.
Overigens super dat je met klassieke dressuur bezig gaat!! Ja

Maar je kunt best klassieke dressuur rijden en toch met wedstrijden bezig gaan, hoor. Sommige jury's zullen mss alleen dat voorbeentje zien, anderen letten echt op het hele plaatje... de punten zullen er echt wel komen als je correct rijdt.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:22

Yamcha schreef:
@ Maaike93: Je zit is de basis van alles, dus die moet idd als eerste in orde zijn. Als je niet goed kunt zitten, zul je je paard nooit correct kunnen rijden. Ik denk dat je hiermee een hele goede volgorde aanhoudt, een hele logische volgorde ook.
Overigens super dat je met klassieke dressuur bezig gaat!! Ja

Maar je kunt best klassieke dressuur rijden en toch met wedstrijden bezig gaan, hoor. Sommige jury's zullen mss alleen dat voorbeentje zien, anderen letten echt op het hele plaatje... de punten zullen er echt wel komen als je correct rijdt.

haha ja dat is waar Knipoog

Maar ik ben niet echt van plan om wedstrijden te gaan rijden, in ieder geval (nog) niet met dit paard.
Het is nl. nog al een zenuwpeesje, we wonen vlak bij de duinen en het strand maar buitenrijden zit er helaas niet bij..
Hopelijk is het ooit zover dat ik een buitenritje kan maken(we zijn aan het oefenen met wandelen etc.) Lachen Of een dressuurproefje, al denk ik niet dat ik ooit een dressuurmuts zal worden Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:23

MyWishMax schreef:
Yamcha schreef:
Wat ik ook vaak lees is: mijn paard kan niet aan de teugel.
Dit is grote onzin, ieder gezond paard kan aan de teugel lopen, en correcte gangen en lichaamsgebruik laten zien (uitzonderingen zijn er wel, maar die moet je zoeken in Kissing Spines, in de volksmond een doorgezakte rug, die paarden kunnen hun rug onmogelijk bol maken).
Het probleem zit in de ruiter die niet meegaat in de beweging, niet goed zit, en niet los kan laten. De paarden kunnen het wel. Het zijn de ruiters die getraind moeten worden, bij de paarden zit het over het algemeen wel goed.

Wij hebben een merrie met de één na ergste graad kissing spines (en dat was 4 jaar geleden) Kost wat meer moeite, maar ook zij kan het. Maar die doet het dus alleen op de manier zoals hier constant gezegd wordt. Leg je teveel druk aan de voorkant, gaat ze in de staak. Zet je er teveel druk op, word je in het zand gezet.

Maar even een vraagje, je ziet op HAW vaak mensen die na het losrijden hun paard 'oppakken'. Natuurlijk, iedereen pakt zijn paar dop na het losrijden, maar ik bedoel dat ze dan aan de voorkant de oprichting gaan vragen. Oprichting komt toch vanzelf als het paard meer gaat zitten van achteren? Je kan wel aanwijzingen geven voor, maar hij moet toch zélf omhoog komen?

Of begrijp ik dit verkeerd Bloos

Je hebt het heel goed begrepen. De oprichting is idd iets wat vanzelf komt. Je kunt er wel om vragen, maar als de graad van africhting er niet naar is, zal het paard de rug wegdrukken, en op de voorhand vallen. Het is een min of meer natuurlijk proces.
Het is ook zo, dat het paard het zelf aanbiedt als het er aan toe is. Net zo als een paard zelf de galop aan zal bieden, zelf verzameling aanbiedt. Dan is het paard sterk genoeg en zal het hem weinig moeite kosten.

Trouwens super dat de merrie die je beschreef nageeflijk wordt. Wat correct rijden al niet kan doen... Lachen Maar maakt ze dan de rug ook bol (wat voor haar moeilijk is, denk ik zo) of laat ze de rug alleen los?
Ik neem aan dat ze nu ook veel losser in het lijf is en vrolijker en fijner in de omgang?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:29

Ze kán hem ook echt bol maken. En verschrikkelijk goed gaan zitten. Kost alleen heel veel moeite Knipoog
We hebben 3 winters haar willen laten inslapen, ze bokte heel erg en was heel lelijk in de omgang. Gelukkig heeft de eigenaar van stal er een stokje voor gestoken. Toen is mijn moeder helemaal overnieuw begonnen met rijden. Niks vragen aan de voorkant, zelf goed zitten en alles met been en zit oplossen.

Inmiddels zijn we zover dat ze zelf vanalles aanbiedt. Alleen stap kost haar nog heel veel moeite, vindt ze zelf niet leuk Knipoog Ook halsstrekken vindt ze moeilijk, maar ze heeft ook best een korte hals, ze doet haar best wel maar redt het (NOG) niet tot haar knieen.

Ze is inderdaad veel losser en vrolijker en nu is het gewoon echt een fijn paard Lachen Ben er zelf wedstrijden mee gaan starten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:37

Wat ontzettend gaaf zeg Lachen
En wat fijn dat je moeder er die energie in heeft willen steken, ze heeft het maar getroffen met jullie. Super zeg! Ja

De stap is ook een moeilijke gang, ik vind zelf een goede stap ook moeilijk om te rijden. Omdat je een stukje snelheid mist, is het moeilijker om de rug bol te maken, en die buikspieren goed aan het werk te krijgen.

Wat leuk ook dat je dan echt een gedragsverandering ziet. Ik zou echt iedereen aanraden die een chagrijnig, zuur, vervelend paard heeft, om het paard goed na te laten kijken, en vervolgens een echt goede instructeur naar je rijden te laten kijken. Daarna zou je er een paardenmens bij moeten halen om te kijken of je omgang met het paard correct is...
Denk dat heel wat paarden veel leuker en liever in de omgang zouden zijn dan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:40

Ja mijn moeder is nu in de 50 Lachen En die rijdt al ruim 30 jaar paard.. Ze heeft altijd gezegd dat dit haar laatste paard zou zijn.. Ze heeft echt nachten wakker gelegen toen het zo slecht ging. Andere mensen erop laten rijden die 1 voor 1 er af werden gegooid. Vind het ook erg knap van haar Lachen

Vooral als je bedenkt dat ze er vorig jaar af is gevallen en haar rugwervel heeft gebroken.. paard had toen een zware peesblessure, sprong opzij omdat ze ergens van schrok, dus moeder hing aan de zijkant mét het zadel. En toen was het klaar, dat zal waarschijnlijk pijn gedaan hebben bij der, aan haar rug. Net als opstappen zonder krukje, vindt ze ook niet fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:42

Geweldige mams heb jij. Een echte paardenvrouw!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:46

Even offtopic; Mij werd vroeger en nu nog steeds altijd verteld dat als ik in een paard zijn mond zat te rukken en te plukken en hem op zijn lazer gaf voor niks, dat ik eraf gehaald zou worden en dezelfde dag het beestje te koop zou worden gezet.
Oude pony gooide je eraf als je teveel doet aan de voorkant en de achterkant vergat. En het paard doet hetzelfde Knipoog Ben erg blij met hun 2, helpt erg met het gevoel en dat helpt bij pony Lachen

Jacqueline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:51

Ik wil dit topic blijven volgen want hier steek ik veel van op. Allemaal bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:53

MyWishMax schreef:
Even offtopic; Mij werd vroeger en nu nog steeds altijd verteld dat als ik in een paard zijn mond zat te rukken en te plukken en hem op zijn lazer gaf voor niks, dat ik eraf gehaald zou worden en dezelfde dag het beestje te koop zou worden gezet.
Oude pony gooide je eraf als je teveel doet aan de voorkant en de achterkant vergat. En het paard doet hetzelfde Knipoog Ben erg blij met hun 2, helpt erg met het gevoel en dat helpt bij pony Lachen

Goeie instelling van je ouders; dat zouden meer ouders moeten doen!

En dat zijn goeie lespaarden trouwens!!

@ Jacqueline: graag gedaan!!!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:55

Pfffffffff na aardig wat lezen vindt ik dit een leuk topic Haha! ene rg leerzaam,blijf het even volgen

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:57

Mn vriendin gaat binnenkort eens rijfoto's maken van Rengo en mij, eens kijken hoe het plaatje er eigenlijk uitziet Clown

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:58

Super interessant! Al ben ik nog niet klaar met lezen, dus een stipje!
Ik noem dat gevoel (als je paardje lekker over de rug loopt en licht in de hand is) het échte paardrijgevoel. Haha!
Ik krijg dat gevoel nu steeds vaker, éérst voorwaarts, dán neerwaarts.

Laatst liep mijn pony lekker over de rug en was hij licht in de hand, moest ik vragen of mijn pony nog wel goed liep doordat ik zelf eigenlijk bijna niks meer hoefde te doen. Vork

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:06

1e foto: fijn, mag nog iets meer bergopwaarts, maar fijn plaatje Knipoog
2e foto: komt idd door je zit, je drukt de achterbenen een beetje terug... die achterbenen mogen er meer onder.
3e foto: Mooi!!! Zo wil ik ze zien!!! Mooi rond gereden, fijn ruggebruik, en dat achterbeentje is om te kwijlen... handen mag je wel iets hoger hebben...

En het paard in de link loopt heel netjes! Super!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:08

Foto 1 is een jaar geleden, reden toen M2 Lachen en foto 3 is een paar weken geleden gemaakt, Z1 met de punten voor de Z2 Knipoog

Dus dit bedoelen jullie eigenlijk met geen spectaculair voorbeen, maar voor de rest juist wel goed?

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:15

*leest mee* Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:17

Ja.
Ik zie liever een paard wat fijn rondgereden is, de rug losgelaten heeft, en de achterhand goed gebruikt, en "durchlassig" is, en dat dat voorbeen dan niet zover vooruit grijpt... pfff...
dan een paard wat de voorbenen wel uitgooit, maar de achterhand niet draagt en de rug wegdrukt...

Dat voorbeen komt ook wel met correct rijden, en anders maar niet... het gaat niet om een deel, maar of het geheel klopt...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:20

Die van mij heeft een spectaculairder achterbeen als die goed gereden wordt, dan een voorbeen. Achter is hij héél ruim van zichzelf. Voor ook, maar niet ruim genoeg om achter te kunnen verwerken. Daar zit ons probleem met oefeningen, hij is voor vaak niet snel genoeg weg, aan de hand stap hij al ruim een hoef over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:32

Er zijn niet heel veel paarden die van zichzelf dat voorbeentje hebben. En ik moet eerlijk zijn: ik zie ook veel liever een goed achterbeen. Tactmatig moet een en ander natuurlijk wel correct zijn, maar daar is geen spectaculair voorbeen voor nodig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 00:00

@MyWishMax; Klopt het dat jouw paard iets bokbenig is? Ik vind dat hij op de eerste foto wat gespannen in zijn mond oogt en hij mag nog iets meer sprong hebben, te zien aan de laatste foto, hij heeft wel een onwijs goed achterbeengebruik zeg, ziet er heel goed uit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 00:13

Wat ik ook merk als je lekker rustig over de rug met een lang teugeltje rijdt, dat je er goed op kan letten wat je nu precies aan hulpen geeft en welke hulpen wel en niet doorkomen. Je kan zo ook lekker fouten rijd om te kijken waar het in de training waar het paard er meer bij is fout gaat.

Je kan dus lekker aan jezelf werken en voelen wat er doorgaans mis gaat. Bijf je rijdt weg en je paard gaat in galop. Dat betekent dat je hem teveel steun geeft in de trainingen dat je hem wel bij pakt.

Komt mijn binnenbeenwel door?

Allemaal van die kleine dingetjed kan je cotroleren, maar die kleine dingen zijn voor de afwerking erg belangrijk.

Wat betreft de spoor ga ik volledig met RK mee.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:46

Yamcha schreef:
Afbeelding
Hier zie je dat de rug bol is. De buikspieren zijn hier veel en veel sterker, en de achterhand is veel sterker geworden. Dit paard draagt evenveel gewicht voor en achter. Bovendien is de hals gebogen in een reactie op de rug die losgelaten is. Het hoofd is nog altijd voor de loodlijn.
Hier draagt het paard het hoofd ook hoger, maar in dit geval kan het paard rijzen vanuit de schouder, door de ondergebrachte achterhand.
Ook oogt dit fijner, het hele plaatje is veel meer in balans.

Ik vind dit juist geen fijn plaatje. Bloos Vraag me ook af of dit paard nou aan t draven is of een soort van passage/piaffe aan t doen is. Voor een draf vind ik m sowieso over de benen niet fijn. En voor een passage/piaffe mag de achterhand meer zakken en het achterbeen meer onder de massa gezet worden.
Of gaat t paard soms achterwaarts?