Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:Euh Evelien???? die snap ik nietJij hebt het over een paard met een dusdanig lichamelijk gebrek dat het afgemaakt moest worden. En ja een hoop paarden moeten worden afgemaakt omdat deze verkeerd gereden zijn........
! Er zat botwerk niet goed; vermoedelijk door grof geweld van buitenaf of aangeboren .....superwoman schreef:Maartje1990 schreef:Ik heb niet alles bij gelezen maar ik denk niet dat de fout áltijdbij de ruiter ligt. Of in ieder geval niet op de ruiter die er op dat moment op zit. Ik heb nu zelf ongeveer 2 jaar een 'nieuw' paard en ik heb er heel veel moeite mee om haar in galop te krijgen. Bij andere paarden heb ik dat helemaal niet. Vindt het wel erg apart als ik 't dan juist bij háar fout doe. En dat ik niet de enige ben die daar moeite mee heeft (lees: ''iedereen'' die met haar wil galopperen heeft daar moeite mee) Maar ik denk persoonlijk dat 't niet haar fout is maar (en ja nu ga ik andere de 'schuld' geven) ik dénk dat 't komt doordat haar vorige eigena(a)r(en) haar hebben aangeschaft als ''beginnerspaard'' en dat ze toen iets hebben gedaan waardoor ze nu moeite met de galop heeft. Dus in dat geval is het wel weer de schuld van de mensen.
Ik denk ook niet dat die galop een fout van haar is (nooit gedacht) maar dat ze er gewoon moeite mee heeft omdat ze het moeilijk vindt. En je kunt het heus wel merken aan een paard dat deze wat moeilijk vindt een paard is geen machine die nooit iets moeilijk vindt.
Ook denk ik dat een paard wel eens iets wil uitspoken niet echt fouten maken, maar wel voor de lol een bok geven. Om een voorbeeld te geven. De andere pony die ik heb die geeft regelmatig een bok als ik 'm in galop laat aanspringen gewoon omdat die dat leuk vindt en ook dát kun je merken.
Als er echt iets fout gaat bijv: dat je paard niet doet wijken voor 't been dan denk ik dat de fout indderdaad bij de ruiter ligt. Maar ik denk óok dat paarden iets moeilijk kunnen vinden of ook eens wat 'uitspoken' echt fouten maken denk ik niet dat ze doen, ik noem dat in ieder geval geen fouten.
Sorry hoor, maar als er lichamelijk niks mis is met je paard(je), dan is het moeilijk aangaloperen toch echt jouw fout. Als je paard er moeite mee heeft, wat goed kan en ook mede door de vorige eigenaar, is het nog steeds aan de ruiter om dit op te lossen...
Bijv sterker maken dmv longeren én onder het zadel zeer consequent de hulpen geven op het juiste tijdstip met eventueel een tikje van de zweep erbij ter ondersteuning.
Zoals je zelf al zei, is dit geen "fout"
Wanneer ligt volgens jou dan echt de fout bij het paard?
Maartje1990 schreef:en dat ben ik dus echt niet met je eens. Vindt het dan ook wel héel raar dat 't galopperen bij iedereen moeilijk gaat op dat paard én dat 't mij bij alle ándere paarden wél goed lukt. Ze vindt het gewoon moeilijk en dat is niet iets fouts. Ik denk ook niet echt dat paarden echt fouten maken maar gewoon dingen moeilijk vinden.
Evelienepien schreef:KiWiKo schreef:Euh Evelien???? die snap ik nietJij hebt het over een paard met een dusdanig lichamelijk gebrek dat het afgemaakt moest worden. En ja een hoop paarden moeten worden afgemaakt omdat deze verkeerd gereden zijn........
Ja, zo lust ik er nog wel een paar! Er zat botwerk niet goed; vermoedelijk door grof geweld van buitenaf of aangeboren .....
En ja, het klopt dat er paarden afgemaakt worden doordat ze verkeerd gereden zijn maar dat hoeft niet altijd te zijn !
Hester schreef:Ik denk dat deze hele discussie vastloopt of de definitie van een fout. Want de een roept dat karakter een fout is, en de ander roept dat als karakter een probleem is, de ruiter niet goed met 't karakter omgaat.
In mijn ogen kan het paard nooit fout zijn, omdat het paard een spiegel is van zijn ruiter. Natuurlijk gaan er dingen mis, natuurlijk zijn sommige dingen lastiger dan andere. Maar het is aan de ruiter dit op te lossen. Het paard volgt tenslotte de ruiter, dit ligt in zijn natuur. Uitzonderingen hierop zijn er niet, al denkt men snel van wel, omdat een dominant paard niet volgt, en dus niet mee lijkt te willen werken. Is het paard fout om dominant te zijn? Nee, de ruiter is fout, om niet nog dominanter te zijn. Noemt men dat dwingen? Het is net zo zeer/min dwingen als bij een onderdanig paard.
En vaak wordt een probleem niet opgelost, omdat de ruiter roept dat 't aan het paard ligt. Dat is één van de situaties die Kiwiko (denk ik) bedoelt als ze zegt, dat je buiten 't straatje om moet denken. Als de oplossing niet daar ligt, waar je nu staat, dan moet je een paar passen opzij doen. Natural horsemanship, andere stalling, ander voer. En uiteindelijk is er dan altijd een oplossing te vinden.
KiWiKo schreef:ik ben het er daar dus wel mee eens........... ook een paard met een lichamelijk gebrek is onderhevig aan het gebruik van de ruiter, en de ruiter moet dit dus herkennen/onderkennen
! KiWiKo schreef:je hebt het hier over een lichamelijk gebrek. en natuurlijk gaat een paard met een lichamelijk gebrek naar de paardenhemel........ er is niks wat een mens daaraan kan doen, dat zijn de enige uitzonderingen
)!
. WinBinChes schreef:Dan ligt de fout toch bij de natuur? Niet bij het paard? Die kan er niks aan doen dat het geboren wordt met een afwijking. Gehandicapte mensen hebben toch ook geen schuld?
Klopt maar dan heeft de ruiter toch ook geen schuld?
Ik denk dat we nu dingen door elkaar gaat halen. Een fout is heel wat anders dan een lichamelijke beperking
Evelienepien schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens! Want net zoals met mensen met een aangeboren lichamelijke beperking heb je dus ook paarden met zoiets of paarden die door grof geweld van buitenaf (val / ongeluk o.i.d) een lichamelijke beperking hebben opgelopen. Niet ieder paard zit nl. lichamelijk correct in elkaar. Sommige blijken gewoon niet geschikt om als rijpaard te gebruiken (met wat voor methode dan ook) omdat zij zoveel pijn blijken te hebben vanwege een beperking.
Evelienepien schreef:Ja, door het paard naar de paardenhemel te laten gaan want een andere keuze is er bij sommige paarden niet (vanwege dat gebrek) dus ligt "het probleem" bij het paard!
Evelienepien schreef:In mijn optiek is het niet door elkaar halen is want het kan nu eenmaal gebeuren dat een fout tijdens het rijden (waar we het hier over hebben) voortkomt uit een lichamelijk beperking van het paard.
Hester schreef:Evelienepien schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens! Want net zoals met mensen met een aangeboren lichamelijke beperking heb je dus ook paarden met zoiets of paarden die door grof geweld van buitenaf (val / ongeluk o.i.d) een lichamelijke beperking hebben opgelopen. Niet ieder paard zit nl. lichamelijk correct in elkaar. Sommige blijken gewoon niet geschikt om als rijpaard te gebruiken (met wat voor methode dan ook) omdat zij zoveel pijn blijken te hebben vanwege een beperking.
Is een lichamelijke beperking een fout? Ik vind van niet namelijk.
Nee, dat is het ook niet. Door een lichamelijke beperking / ziekte van een paard zou een ruiter iets kunnen doen (bijv. zoiets simpels als erop zitten) wat niet in het positieve belang ve paard is.Evelienepien schreef:Ja, door het paard naar de paardenhemel te laten gaan want een andere keuze is er bij sommige paarden niet (vanwege dat gebrek) dus ligt "het probleem" bij het paard!
Je pakt 't wel erg rigoreus aan. Gelukkig zijn veel beperkingen te verhelpen, bijvoorbeeld met osteopatie of sportmassage. Zijn ze dat niet, dan zou 't paard nooit bereden mogen worden. Gebeurt dat wel, dan is dat weer een fout van de ruiter.
Sommige beperkingen / ziektes zijn niet te verhelpen en daar doel ik op met mijn 1%.Evelienepien schreef:In mijn optiek is het niet door elkaar halen is want het kan nu eenmaal gebeuren dat een fout tijdens het rijden (waar we het hier over hebben) voortkomt uit een lichamelijk beperking van het paard.
Niet in mijn ogen, omdat de ruiter niet iets aan 't paard mag vragen, wat het paard niet kan door een lichamelijke beperking. De ruiter is verantwoordelijk, omdat 't paard de ruiter volgt. De ruiter moet inzien dat 'n paard iets niet kan.
Leer mij de eerste ruiter kennen die röntgen-ogen o.i.d. bezit en die al meteen inziet dat zijn paard iets niet kan doordat hij bijv. een beperking / ziekte heeft? Dat is toch niet reëel gedacht?
't Voorbeeld van het paard die moeilijk in galop gaat. Het lijkt mij een verkrampte pectoralis (borstspier). Hierdoor is het lastig en pijnlijk om naar voren te springen (de beweging die nodig is om aan te galopperen). De ruiter kan grotere sporen aantrekken en met twee zwepen gaan rijden, of de ruiter kan geduldig blijven proberen. Ik neem aan dat 't paard ook niet springt (misschien wel gesprongen heeft - dat zou een oorzaak zijn).
Welke optie is juist? Vele zullen zeggen de eerste: 't paard is dwars en moet even goed aangepakt worden.
En die instelling is in mijn ogen de foutste ooit. Ja, ik heb ook "dwarse" paarden "aangepakt" in mijn leven. Gelukkig heb ik nu geleerd te zien wat de reden is.
! superwoman schreef:Maartje1990 schreef:en dat ben ik dus echt niet met je eens. Vindt het dan ook wel héel raar dat 't galopperen bij iedereen moeilijk gaat op dat paard én dat 't mij bij alle ándere paarden wél goed lukt. Ze vindt het gewoon moeilijk en dat is niet iets fouts. Ik denk ook niet echt dat paarden echt fouten maken maar gewoon dingen moeilijk vinden.
Maar moeilijk of niet, het is een kwestie van aanleren of corrigeren.....
Bv: Een scheef paard moet je ook rechtrichten. Taak van de ruiter...
Maar geef eens een goed voorbeeld dat het paard iets fout doet, omdat jij aangaf dat de fout ook bij het paard kan liggen.
, of de 'puberteit' waarin mijn pony ontiegelijk dwars was). Het is maar net hoe er met die fout word omgegaan. Het is niet nodig om elke fout te corrigeren, soms kun je maar gewoon met een oefening kappen of een andere oefening doen. Paarden maken fouten, maar het ligt aan de ruiter hoe er met die fout wordt omgegaan. KiWiKo schreef:absoluut een fout karakter, en zo een paard moet onnoemelijk veel compenserende kwaliteiten hebben wil het blijven leven. want voor je plezier hou je zo een paard niet.
maar dan alsnog is het aan de mens om hier goed mee om te gaan
KiWiKo schreef:nu gaat het fokken weer meer richting prestatie en krijgen we dus lastigere paarden voor de doorsnee ruiter. maar naar het rotzakken niveau zullen we niet meer gaan denk ik
Hester schreef:In mijn ogen kan het paard nooit fout zijn, omdat het paard een spiegel is van zijn ruiter.
Apple schreef:Tamorka, ik geloof dat ik nog niet duidelijk ben geweest.
Als je een merrie hebt die geen zin heeft om te werken en je besluit op gegeven moment om er mee te stoppen en haar op de wei te zetten dan luister je toch ook naar je paard? Dat is te verkiezen boven elke dag de strijd aangaan en toch die oefeningen eruit te persen.
Tenminste in mijn optiek.
. Het is aan mij om dat in goede banen te leiden, dat klopt maar ja, het is nu eenmaal een levend wezen en ik kan geen gedachtenlezen zodat ik van te voren weet als hij bijv. schrikt!
(en ook daar leer je beide weer van)!
!