Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nadya schreef:Nee, dat weet ik, dat het niet op prijs wordt gesteld. Ik ken bijna geen wereldje waar eigenwijzere mensen rondlopen dan in het paardenwereldje.
superwoman schreef:Nadya schreef:Nee, dat weet ik, dat het niet op prijs wordt gesteld. Ik ken bijna geen wereldje waar eigenwijzere mensen rondlopen dan in het paardenwereldje.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat sommige nog altijd het paard de schuld kunnen/durven geven.
Het paard zal altijd reageren op jouw gedrag, dat lijkt mij duidelijk![]()
Als iemand z'n paard slaat, moet dat wel effect hebben.
zo ook iemand die het gedrag negeerd, moet dat effect geven op het paard.
Paarden zijn verschillend en voor elk paard moet je ff bekijken hoe je ze het beste kunt behandelen.
Ik heb niet 1 manier wat de juiste zou moeten zijn
superwoman schreef:Dat "de baas" steekt mij ook zo. Je moet leider zijn, das héél wat anders![]()
Zeker kinderen moet je het goed aanleren![]()
Ik kijk liever niet bij manege-lessen. Zou elk paard mee naar huis nemen
Nadya schreef:Helaas leren veel mensen dat zij hun paard 'de baas' moeten zijn, zonder te leren kijken naar hun eigen gedrag en houding. Zag van de week bv. een jong meisje op een lespaard. Kind kon totaal niet rijden, rukte maar wat aan de teugels, geen balans, slaan met het zweepje, omdat het paard in de war raakte van wat dat kind nou wilde. Roept de instructrice: 'geef hem nog een tik, want hij is jou de baas'.
Urielle schreef:Een manegepaard wordt ook uitgezocht op dat hij door beginners gereden moet kunnen worden.
Ik heb een paard in de les staan dat bij de minder handige ruitertjes stil gaat staan en begint te bokken, die moeten ze van mij ook een tik geven, anders heb je binnen de kortste keren een paard dat niks anders meer doet. Je kunt een beginner niet kwalijk nemen dat hij/zij de handigheid nog niet heeft, je moet het allemaal een keer leren. En die manegepaarden weten prima wat er gebeurt hoor, ze kennen de lesvolgorde en stemcommando's beter dan de ruitertjes en mochten ze twijfelen dan volgen ze de rest. Helaas zijn ze ook zeer getraind in het economisch lopen.
superwoman schreef:Nadya schreef:Nee, dat weet ik, dat het niet op prijs wordt gesteld. Ik ken bijna geen wereldje waar eigenwijzere mensen rondlopen dan in het paardenwereldje.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat sommige nog altijd het paard de schuld kunnen/durven geven.
Paarden zijn verschillend en voor elk paard moet je ff bekijken hoe je ze het beste kunt behandelen.
Nadya schreef:superwoman schreef:
Helemaal waar. Helaas leren veel mensen dat zij hun paard 'de baas' moeten zijn, zonder te leren kijken naar hun eigen gedrag en houding. Zag van de week bv. een jong meisje op een lespaard. Kind kon totaal niet rijden, rukte maar wat aan de teugels, geen balans, slaan met het zweepje, omdat het paard in de war raakte van wat dat kind nou wilde. Roept de instructrice: 'geef hem nog een tik, want hij is jou de baas'. Jaaaaaaa, nou, van dat soort dingen word ik echt ziek zo onderhand. En dat is dan iemand die al bijna 50 jaar in de paarden zit (ook in de wedstrijdsport). Helaas heb ik al op diverse plekken gestaan en ik zie het overal om me heen. Als mijn dochter straks wil leren paardrijden, krijgt ze les van mijn eigen instructrice, want ik wil niet dat ze zo leert rijden en met paarden omgaan.
_angela_ schreef:Ik denk dat het verminderde normale contact met dieren ook komt doordat kinderen veel minder echt buiten spelen. Wij waren vroeger altijd bezig met het verzorgen van vermoeide vogels, afgestoten eendjes en gewonde muisjes. We gingen uren kijken naar vlinders en hoe bijtjes op een bloem bezig waren. We waren echt altijd buiten, weer of geen weer.
Als je nu kinderen op een manege ziet, dan staan ze daar in hun nieuwste outfit met glimmende laarsjes in het begin heel raar te kijken naar dat een paard ook gepoetst moet worden voor het rijden. En dat een paard ook wel eens poept, en dat dan in de stal ligt waar ze bij moeten staan om het paard te poetsen. Ze zijn erg bang voor vieze handjes en dat duurt meestal wel even voordat ze daar aan gewend zijn.
_angela_ schreef:Ik denk dat het verminderde normale contact met dieren ook komt doordat kinderen veel minder echt buiten spelen. Wij waren vroeger altijd bezig met het verzorgen van vermoeide vogels, afgestoten eendjes en gewonde muisjes. We gingen uren kijken naar vlinders en hoe bijtjes op een bloem bezig waren. We waren echt altijd buiten, weer of geen weer.
Als je nu kinderen op een manege ziet, dan staan ze daar in hun nieuwste outfit met glimmende laarsjes in het begin heel raar te kijken naar dat een paard ook gepoetst moet worden voor het rijden. En dat een paard ook wel eens poept, en dat dan in de stal ligt waar ze bij moeten staan om het paard te poetsen. Ze zijn erg bang voor vieze handjes en dat duurt meestal wel even voordat ze daar aan gewend zijn.
superwoman schreef:_angela_ schreef:Ik denk dat het verminderde normale contact met dieren ook komt doordat kinderen veel minder echt buiten spelen. Wij waren vroeger altijd bezig met het verzorgen van vermoeide vogels, afgestoten eendjes en gewonde muisjes. We gingen uren kijken naar vlinders en hoe bijtjes op een bloem bezig waren. We waren echt altijd buiten, weer of geen weer.
Helemaal mee eens. Vieze handen![]()
![]()
Maar ook hun kleding. Ik kreeg oude kleren aan, die vies en zelfs stuk mocht gaan.
Nu lopen ze in merkkleding welke niet vies mogen worden![]()
Ik ben opgegroeid tussen de dieren. Mijn ouders hadden geen boerderij, maar de andere huizen om ons heen, waren voornamelijk boeren. Mijn opa was ook boer![]()
Veel geleerd