Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:36

Nee, dat weet ik, dat het niet op prijs wordt gesteld. Ik ken bijna geen wereldje waar eigenwijzere mensen rondlopen dan in het paardenwereldje. Slapen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:46

Nadya schreef:
Nee, dat weet ik, dat het niet op prijs wordt gesteld. Ik ken bijna geen wereldje waar eigenwijzere mensen rondlopen dan in het paardenwereldje. Slapen

Ik kan gewoon niet begrijpen dat sommige nog altijd het paard de schuld kunnen/durven geven.
Het paard zal altijd reageren op jouw gedrag, dat lijkt mij duidelijk Ja

Als iemand z'n paard slaat, moet dat wel effect hebben.
zo ook iemand die het gedrag negeerd, moet dat effect geven op het paard.
Paarden zijn verschillend en voor elk paard moet je ff bekijken hoe je ze het beste kunt behandelen.
Ik heb niet 1 manier wat de juiste zou moeten zijn Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:03

superwoman schreef:
Nadya schreef:

Ik kan gewoon niet begrijpen dat sommige nog altijd het paard de schuld kunnen/durven geven.

Paarden zijn verschillend en voor elk paard moet je ff bekijken hoe je ze het beste kunt behandelen.

Helemaal waar. Helaas leren veel mensen dat zij hun paard 'de baas' moeten zijn, zonder te leren kijken naar hun eigen gedrag en houding. Zag van de week bv. een jong meisje op een lespaard. Kind kon totaal niet rijden, rukte maar wat aan de teugels, geen balans, slaan met het zweepje, omdat het paard in de war raakte van wat dat kind nou wilde. Roept de instructrice: 'geef hem nog een tik, want hij is jou de baas'. Jaaaaaaa, nou, van dat soort dingen word ik echt ziek zo onderhand. En dat is dan iemand die al bijna 50 jaar in de paarden zit (ook in de wedstrijdsport). Helaas heb ik al op diverse plekken gestaan en ik zie het overal om me heen. Als mijn dochter straks wil leren paardrijden, krijgt ze les van mijn eigen instructrice, want ik wil niet dat ze zo leert rijden en met paarden omgaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:12

Dat "de baas" steekt mij ook zo. Je moet leider zijn, das héél wat anders Frusty
Zeker kinderen moet je het goed aanleren Gestoord
Ik kijk liever niet bij manege-lessen. Zou elk paard mee naar huis nemen Huilen van het lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:18

superwoman schreef:
Dat "de baas" steekt mij ook zo. Je moet leider zijn, das héél wat anders Frusty
Zeker kinderen moet je het goed aanleren Gestoord
Ik kijk liever niet bij manege-lessen. Zou elk paard mee naar huis nemen Huilen van het lachen

Tja, mijn paard staat in zo'n mooi gebied het hele jaar door, dus ik moet die lessen voor lief nemen. Maar ik zie dagelijks echt nare dingen en ik ben ooit bezig geweest om zelf een boerderij te kopen ergens in NL, juist omdat ik de kinderlessen vaak ronduit slecht vind. Op maneges, dit soort stallingen, noem maar op....... Ik heb vroeger ook geleerd dat ik 'de baas' moest zijn, maar het voelde niet goed. Ik heb gelukkig altijd mijn eigen intuitie gevolgd, ik hield teveel van paarden om er zo mee om te gaan.

In de wei zit ik regelmatig bij ze 's avonds. Dan 'voel' ik ook echt dat het 'hun tijd' is en dat ze genieten van het weideleven. Sommigen vallen al een kind aan, zodra ze in de buurt komen. Dat zegt een hoop, hoor. Kan ook een onschuldig kind zijn trouwens. Had laatst mijn 6-jarige buurmeisje meegenomen, die niet rijdt, maar ze wilde mijn paard even zien. Komt er zo'n Shet met zijn oren plat in zijn nek op haar af. Gelukkig zag ze het niet en was ik de Shet voor. Maar zulke dingen zetten je wel aan het denken. Shets zijn erg slim en het is gevaarlijk wat 'ie deed. Maar ik kan het wel heel goed begrijpen.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:22

Nadya schreef:
Helaas leren veel mensen dat zij hun paard 'de baas' moeten zijn, zonder te leren kijken naar hun eigen gedrag en houding. Zag van de week bv. een jong meisje op een lespaard. Kind kon totaal niet rijden, rukte maar wat aan de teugels, geen balans, slaan met het zweepje, omdat het paard in de war raakte van wat dat kind nou wilde. Roept de instructrice: 'geef hem nog een tik, want hij is jou de baas'.

Een manegepaard wordt ook uitgezocht op dat hij door beginners gereden moet kunnen worden.
Ik heb een paard in de les staan dat bij de minder handige ruitertjes stil gaat staan en begint te bokken, die moeten ze van mij ook een tik geven, anders heb je binnen de kortste keren een paard dat niks anders meer doet. Je kunt een beginner niet kwalijk nemen dat hij/zij de handigheid nog niet heeft, je moet het allemaal een keer leren. En die manegepaarden weten prima wat er gebeurt hoor, ze kennen de lesvolgorde en stemcommando's beter dan de ruitertjes en mochten ze twijfelen dan volgen ze de rest. Helaas zijn ze ook zeer getraind in het economisch lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:27

Urielle schreef:
Een manegepaard wordt ook uitgezocht op dat hij door beginners gereden moet kunnen worden.
Ik heb een paard in de les staan dat bij de minder handige ruitertjes stil gaat staan en begint te bokken, die moeten ze van mij ook een tik geven, anders heb je binnen de kortste keren een paard dat niks anders meer doet. Je kunt een beginner niet kwalijk nemen dat hij/zij de handigheid nog niet heeft, je moet het allemaal een keer leren. En die manegepaarden weten prima wat er gebeurt hoor, ze kennen de lesvolgorde en stemcommando's beter dan de ruitertjes en mochten ze twijfelen dan volgen ze de rest. Helaas zijn ze ook zeer getraind in het economisch lopen.

Dit zijn geen echte 'manegepaarden', deze pony's worden gebruikt voor kinderlessen en zijn daar niet op uitgezocht.
Ik neem een beginner niet kwalijk dat zij niet kan rijden, ik neem degene die les geeft kwalijk dat ze niet beter begeleidt. Iemand die zo rijdt, hoort niet los te rijden, aan de teugels te kunnen trekken e.d.
Stemcommando's kennen deze paarden helemaal niet.

Dat dat in jouw geval wel zo is, prima. Ik hoop dat je die kinderen leert op het juiste moment te corrigeren. Ik zie dagelijks hoe het er bij ons aan toe gaat en ik weet heel goed waar ik het over heb. Het is duidelijk niet de juiste manier en mijn dochter, die zeer waarschijnlijk een paardengekje zal blijven, gaat nooit zo les krijgen. Dat weet ik wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:42

Ik doe mijn best als instructeur maar helaas kan een kind (en ook een volwassene want ook die zijn er veel die nog leren rijden) niet alles tegelijk leren. Ze gaan bij ons eerst aan de longe en als ze kunnen zitten en ze kunnen de cirkel zelf vergroten en verkleinen mogen ze de beginnersles in waar ze los leren stappen en draven en de figuren leren. Tja, en die zijn hun balans wel eens kwijt en die trekken wel eens aan de teugels... maar dan kun je 100 keer zeggen dat ze met benen en gewicht moeten sturen maar die handigheid hebben ze nog niet dus het grootste deel gebeurt nog op de hand. Scheelt ook nog eens dat die manegepaarden zo afgestompt zijn met rijden dat als een medewerker erop stapt die wel kan rijden, die de paarden ook nauwelijk meer op het been gereden krijgt. Dus die beginnertjes hebben ook nog nooit gevoeld dat het loont. Voor het grootste gedeelte hoop ik altijd maar dat ze onthouden wat ik zeg en er aan terug denken als ze later op een ander paard zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:57

Urielle, dat snap ik, hoor. En zo te lezen doe jij ze tenminste nog aan de longe. Dat gebeurt bij ons niet, helaas.
Ik ben zelf een voorstander voor het gebruik van zo'n halsring (kan even niet op de naam komen, hoe heet zo'n ding ook alweer? Knipoog ), zodat ze niet in de mond kunnen trekken. Ik vind dat niet kunnen. Hou bij beginners in elk geval rekening met de pony, want dat zo'n beestje zich op een gegeven moment verzet, kan ik me goed voorstellen als ik zie hoe zo'n les verloopt. Ze neemt veel te veel leerlingen aan in zo'n uur, waardoor de kwaliteit van zo'n les hard achteruit holt.

De keren dat ik op een van de 'les' paarden berij, valt me op hoe hard ze in hun mond zijn en hoe afgestompt ze op beenhulpen reageren. Ik vind dat echt triest, want met wat meer beleid zou het niet zo ver hebben hoeven komen. Ik heb vroeger zelfs in het begin zonder handen leren rijden, moest me maar vasthouden aan een zadelknop. En daarna heb ik veel zonder zadel gereden voor een onafhankelijke zit. Nu mogen ze niet eens meer zonder zadel (of zonder beugels, want dat kan ook natuurlijk) rijden vanwege 'de veiligheid'.

Ik verkies een ander soort les straks voor mijn dochter, want hier kan ik echt niet tegen. Gevoel leren krijgen voor het paard vind ik persoonlijk nog belangrijker dan techniekjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:02

Ik laat wel af en toe de beugels uitschoppen, zonder zadel doe ik ook niet want niet alle paarden vind ikzelf even fijn voor een beginnersles (braaf maar nogal vlug en loperig en moeilijk terug te krijgen). Gymnastiek doen we ook af en toe.
Helaas ook bij ons veel te volle lessen. Ik heb meestal zo'n 8 tot 10 manegeruiters in een les en dat is dan prima te doen nog, maar daar komen de pensionklanten nog bij. Met gevolg dat ik soms dus bijna 20 ruiters in een les heb. Dat is echt geen doen dus! Gelukkig zit er op de echte beginnersles, die net van de longe komen een maximum van 6 geloof ik maar ik zie vaak weinig verschil met de volgende les en die is echt enorm druk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:42

Het vervelende is dat de manege-eigenaar ook weinig keus heeft.
Om nog een boterham te verdienen is niet makkelijk. De manegelessen moeten vaak zo goedkoop mogelijk, anders krijgen ze geen klanten.
Bij veel maneges kun je prive-les krijgen en in veel gevallen zijn die niet eens zo duur. Helaas voor de meeste wel te veel geld, ze verkiezen "het rondjes rijden" boven de prive-les.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:27

ik heb ook wel is gezien in een les dat er een pony schrikt kind valt eraf pony staat stil en dan op zijn donder krijg. als dat een paar keer gebeurt stopt dat ponytje dalijk nooit meer. en dan is het dalijk een rot ponytje omdat hij niet meer stopt.
of als een paard zijn bit niet in wil doen op zijn neus slaan dat vind ik ook niet kunnen. maar als je der wat van zegt zeggen ze ja dat moet anders doet die zijn mond niet open.
hoezo slaat nergens op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:34

Een paard slaan, omdat 'ie schrikt? En dan slaan, omdat een kind valt doordat het kind niet kan blijven zitten/rijden?
Tja, dat zie ik ook regelmatig en dat kan ik echt niet goed keuren. Daar zeg ik bij ons ook echt wat van (meestal gebeurt dat als de instructrice er niet bij is, want ze rijden ook gewoon vaak 'los' zonder toezicht en je wilt niet weten wat je dan ziet gebeuren met de paarden. Dat kinderen wreed zijn, wist ik al, maar dus ook tegen dieren, ja. Verdrietig
Ben ik erbij, dan begeleid ik het wel en probeer ik de kinderen uit te leggen hoe het zit, maar pffff, ik heb er inmiddels het geduld niet meer voor bij sommigen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:21

Manege paarden hebben idd een hoop te verduren, maar hebben als ze het juiste karakter hebben wel het hart om met het kind mee te werken. Zo lang dat maar niet trekken en schoppen is op momenten dat het kind zelf niet weet waar het mee bezig is. Iedere manegepony of paard zou door zowel ervaren, als beginnende ruiters gereden moeten worden. De ervaren ruiters kunnen de pony/paard weer bijbrengen wat er van ze verwacht wordt, en het dier helpen om ook goed te leren lopen (vaak zie je dat de brave pony's alleen door beginners gereden worden, en daardoor zo scheef als een hoepel worden).

Afwisseling maakt het voor de paarden ook leuk om aan het werk te blijven, en omdat ze niet alleen maar beginners op de rug krijgen, blijven ze ook alert zonder het brave te verliezen. Een pony met een goed manege karakter WEET wat ie op z'n rug heeft, en zal geen gebruik maken van de onkunde van de ruiter. Een ruiter die echter denkt het te kunnen, maar er nog lang niet is, mag wat mij betreft best door de pony op de plaats gezet worden. Zo lopen er meerdere bij ons op de manege. De braafheid zelve, maar owee als je denkt dat je kan rijden (maar het nog niet kan).

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:05

ja inderdaad ik vind wel dat manege paarden wel met meer respect behandeld mogen worden door de kinderen want die paardjes moet en wel alles pikken van de kinderen. wnat doen ze een keer iets verkeerds dan krijgen ze op hun laser. en meestal nog onterrecht ook. heb soms best wel medelijden met die paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:59

superwoman schreef:
Nadya schreef:

Ik geloof wel dat ik ieder paard idd verschillend behandel. Ik heb ooit eens een vosruintje opgelapt, die verkeerd van de trailer afkwam, en daarbij nogal getraumatiseerd was.
Een schat van een paard, maar ook een die snel geïmponeerd was, en die geestelijk heel sensibel was. Een "nee" op duidelijke toon, zonder stemverheffing was bij hem echt genoeg. Schreeuwen zou bij dát paard onder excessief geweld vallen, laat staan een tik...

Maar wel een droppie, die de dingen op goed vertrouwen deed, en die van mening was, dat als ik niet doodging van die auto, dat dat bij hem ook wel niet zou gebeuren...
Maar ook bij dat paard was het heel belangrijk om consequent te zijn, als er geen duidelijke grenzen en regels waren, werd hij juist heel onzeker, en inplaats van dat te uiten in branie-gedrag, trok hij zich terug, en werd heel angstig en schrikkerig.

Ieder paard is verschillend, ieder paard moet je anders aanpakken. Dat is een beetje iets wat je moet aanvoelen denk ik, ik weet het pas als ik een paard zie en 'voel'.

Maar over die instructie gesproken: ik vind echt dat het omgaan (goed omgaan) met een paard al aan een kind geleerd moet worden. Kinderen hebben (meestal) een redelijk gevoel voor eerlijkheid (vooral als het hen goed uitkomt, of het buurmeisje op de kop moet krijgen). Ik denk dat je het een kind kunt leren.

Plus, als ze het als kind leren, wordt het een tweede natuur voor ze. tenminste als ze echt van de paarden houden en niet alleen willen rijden.
Daar ben ik overigens niet de juiste persoon voor, ik heb meer geduld met dieren dan met kinderen. Kinderen die willen luisteren leg ik het desnoods honderd keer uit, maar een eigenwijs kind ben ik vrij rap mee klaar...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:24

Je kunt kinderen echt heel goed leren hoe ze met paarden om moeten gaan, en dat ook manege paarden kunnen lopen op kleine hulpen. Op onze manege wordt vanaf les 1 aandacht besteed aan het hoe en wat. ALLE kinderen (en volwassenen) lopen eerst een de Basis Cursus. Dit zijn een 5 tal lessen van 2 uur (waarvan een klein deel theorie) waarin ze spelender wijs de pony's met respect leren poetsen, hoe ze moeten opstijgen, hoe je een staphulp geeft, hoe je naar draf gaat, hoe je een wending maakt, hoe je een stophulp maakt, en dat zonder aan de teugels te trekken of te schoppen. Vervolgens komen ze een tijd in lessen waarbij er altijd een ervaren kopruiter meerijdt. Zo leren ze beter sturen (allemaal tegelijkertijd afwenden op de lange zijde maakt dat ze wel individueel leren sturen, net als de voltes, als je niet stuurt, loopt de pony geen volte maar een klein ei in het midden) en vooral beter zitten.

Een stukje van de site over de kinder-basis-cursus:
Basis rijkunst in Jip en Janneke taal!!! Ingewikkelde principes van oorzaak en gevolg gemakkelijk verklaard voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 15 jaar, spelen met balans, houding en attitude, lichaamssignaaltaal en bewegingsinstructie. Wanneer kinderen van jongs af aan goed leren bewegen, is de kans op latere problemen en slijtage kleiner. Niet ieder kind leert in een paar weken perfect bewegen door op deze wijze paard te rijden, maar een groot deel van het ‘gehobbel’ krijgen we er snel uit. Schoppen wordt overbodig en trekken is niet toegestaan. We leren kinderen dat als zij hun ‘signaal’ veranderen het paard hun voorbeeld kan (op)volgen…

Het KAN dus wel....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:25

Angela, zoals jullie het doen, klinkt het in mijn oren absoluut helemaal goed. Maar helaas gaat het bij ons anders. Dat is ook geen manege, maar de stalhoudster 'begeleidt' kinderen en daar heeft ze een aantal pony's voor. Die dieren zijn niet uitgezocht als typische manegepaarden, ze moeten er gewoon in mee.
Ook ik probeer de kinderen te laten inzien (als ik zin heb, want uiteindelijk kom ik voor mijn eigen paard die daar wel lekker op het land staat en niet voor lesklantjes) dat een paard een dier is met gevoel en gelukkig zitten er ook hele lieve kinderen tussen, maar het overgrote deel denkt allereerst aan zichzelf en dan pas aan het paard. Ik was zelf vroeger precies andersom, dus niemand hoeft met het argument te komen 'het zijn nog maar kinderen'.
Ik leer mijn dochter ook om rekening met dieren te houden en dat doet ze nu al heel erg goed op 2-jarige leeftijd. Het is een gebrek in de opvoeding naar mijn idee. En een gebrek aan begeleiding van degene die les geeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:38

Top dat je zelf zo actief bent om je kind zoveel dierenliefde bij te brengen Nadya!

De meeste nieuwe paarden op onze manege zijn "opvangertjes". De paarden die er al langer zijn, zijn wel echt uitgezocht als manege paard. Met de opvangertjes was altijd wel iets mis. En ook sommige paarden die er al stonden werden niet bespaart voor de manege werd overgenomen. Zo hebben we een HKO fase 4 paard staan, dat nu weer volop meeloopt in de lessen, er wordt alleen niet mee gesprongen. Een paard dat alleen te rijden was met 2 zwepen en lange sporen, maar nu weer heerlijk loopt en er zin in heeft. Een paard met een rare knik in het achterbeen dat tevens veel te stijl is om eigenlijk normaal te kunnen bewegen. De knik is er uit, en hij loopt weer lekker, niet erg ruim, maar dat is gezien de bouw van zijn benen ook niet echt mogelijk. Een paard dat bij de vorige eigenaar erg agressief was, en letterlijk de stalwand over klom. Paard is nu de rust zelve en iedereen kan in de stal komen knuffelen. Een paard dat veel te heet was voor de spingsport en zelf prof. ruiters konden er niets mee zodra ze een hindernis zag of mocht aangalloperen. Met veel geduld en alleen door de ervaren ruiters bereden is er nu weer mee te galloperen, en kan er door een enkeling zelfs een hindernis mee gesprongen worden. Een paard dat alleen maar stilstond in het midden. Kwam van een te paard vriendelijke manege, waar het paard dus ook niet vertelt werd dat er zoiets als werk bestond. Deze had door dat er geen sanctie stond op niet werken, en maakte daar gebruik van. Dat is nu zo goed als over. en en en zo kan ik nog wel even doorgaan Haha!

Wat ze wel gemeen hebben is dat ze allemaal braaf zijn. Sommige kunnen echter alleen door ervaren ruiters gereden worden, maar ze zullen er niemand zomaar af bokken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:01

Nou Angela, klinkt echt goed bij jullie, zeg. Ik zou graag willen dat meerdere maneges zo zouden werken!!! Lachen

Toen ik Nikki kreeg, wist ik dat ik haar de dierenliefde ook bij ging brengen. Het hoort bij mij, mijn vriend en nu ook bij haar. Ik zie teveel kinderen die niet of nauwelijks leren omgaan met dieren en/of met de natuur. Met alle gevolgen van dien, uiteindelijk. Gelukkig zijn er kinderen die het uit zichzelf wel hebben, maar de meesten niet, hoor. Gemiste kans, vind ik dat.

Nik is voor een 2-jarige echt super met bijvoorbeeld onze katten. En ik heb het sterke vermoeden dat ze een echt paardenmeisje gaat worden. Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:09

Ik denk dat het verminderde normale contact met dieren ook komt doordat kinderen veel minder echt buiten spelen. Wij waren vroeger altijd bezig met het verzorgen van vermoeide vogels, afgestoten eendjes en gewonde muisjes. We gingen uren kijken naar vlinders en hoe bijtjes op een bloem bezig waren. We waren echt altijd buiten, weer of geen weer.

Als je nu kinderen op een manege ziet, dan staan ze daar in hun nieuwste outfit met glimmende laarsjes in het begin heel raar te kijken naar dat een paard ook gepoetst moet worden voor het rijden. En dat een paard ook wel eens poept, en dat dan in de stal ligt waar ze bij moeten staan om het paard te poetsen. Ze zijn erg bang voor vieze handjes en dat duurt meestal wel even voordat ze daar aan gewend zijn.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:26

Nadya schreef:
superwoman schreef:

Helemaal waar. Helaas leren veel mensen dat zij hun paard 'de baas' moeten zijn, zonder te leren kijken naar hun eigen gedrag en houding. Zag van de week bv. een jong meisje op een lespaard. Kind kon totaal niet rijden, rukte maar wat aan de teugels, geen balans, slaan met het zweepje, omdat het paard in de war raakte van wat dat kind nou wilde. Roept de instructrice: 'geef hem nog een tik, want hij is jou de baas'. Jaaaaaaa, nou, van dat soort dingen word ik echt ziek zo onderhand. En dat is dan iemand die al bijna 50 jaar in de paarden zit (ook in de wedstrijdsport). Helaas heb ik al op diverse plekken gestaan en ik zie het overal om me heen. Als mijn dochter straks wil leren paardrijden, krijgt ze les van mijn eigen instructrice, want ik wil niet dat ze zo leert rijden en met paarden omgaan.

Ik vind het ook niet normaal Nadya, tegenwoordig geeft BIJNA iedereen hun paard de schuld.
Eigelijk is het altijd de mens zijn schuld, als je aan de teugels trekt, geeft je paard daar een reactie op; schrik reactie,boze reactie of wat dan ook.
Word direct afgestraft door de ruiter.
Dat noem ik dus niet vriendelijk.
Het paard word bang of boos door jou trekactie. En dus de ruiter zijn schuld.
Maarja er zijn van die mensen die niks ervan af weten.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:27

_angela_ schreef:
Ik denk dat het verminderde normale contact met dieren ook komt doordat kinderen veel minder echt buiten spelen. Wij waren vroeger altijd bezig met het verzorgen van vermoeide vogels, afgestoten eendjes en gewonde muisjes. We gingen uren kijken naar vlinders en hoe bijtjes op een bloem bezig waren. We waren echt altijd buiten, weer of geen weer.

Als je nu kinderen op een manege ziet, dan staan ze daar in hun nieuwste outfit met glimmende laarsjes in het begin heel raar te kijken naar dat een paard ook gepoetst moet worden voor het rijden. En dat een paard ook wel eens poept, en dat dan in de stal ligt waar ze bij moeten staan om het paard te poetsen. Ze zijn erg bang voor vieze handjes en dat duurt meestal wel even voordat ze daar aan gewend zijn.

Dat is ook wel zo denk ik idd, toen ik 9 was (5 jar geleden) was ik elke dag buiten, tegenwoordig is er niemand meer buiten te bekennen, dan zit ik ook mar een beetje binnen.
Nu ben ik laatste tijd wel vaak buiten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:31

_angela_ schreef:

Helemaal mee eens. Vieze handen Nagelbijten / Gniffelen Ja
Maar ook hun kleding. Ik kreeg oude kleren aan, die vies en zelfs stuk mocht gaan.
Nu lopen ze in merkkleding welke niet vies mogen worden Rolleyes
Ik ben opgegroeid tussen de dieren. Mijn ouders hadden geen boerderij, maar de andere huizen om ons heen, waren voornamelijk boeren. Mijn opa was ook boer Haha!
Veel geleerd Ja

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:55

superwoman schreef:
_angela_ schreef:

Helemaal mee eens. Vieze handen Nagelbijten / Gniffelen Ja
Maar ook hun kleding. Ik kreeg oude kleren aan, die vies en zelfs stuk mocht gaan.
Nu lopen ze in merkkleding welke niet vies mogen worden Rolleyes
Ik ben opgegroeid tussen de dieren. Mijn ouders hadden geen boerderij, maar de andere huizen om ons heen, waren voornamelijk boeren. Mijn opa was ook boer Haha!
Veel geleerd Ja

Bij boeren leer je idd veel. Ja
Ik had een gelderse paard, stond bij koeien.
Dus op een boederij.
Er waren kippen,koeien,paard,hond,katten nou van alles dus.
Ik ging vaak helpen met koeie melken.