Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouk_daris

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:36

een Paard inryden vanaf 4/5 jaar is het beste,
hier is je paard al verder ontwikkeld en sterker.
als je paard 2,5/3 jaar is, moet het nog vormen en groeien. je paard is nog erg "slapjes".

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:58

Kom ik gewoon weer terug op: het ene paard is het andere niet, de een is qua skeletvorming veel verder dan de andere, zo ook mentaal. Kijk per individu en pas je er op aan.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:00

Hangt er een beetje vanaf vind ik.
Het ene paard is nog jeugdeger dan de ander.
De een is er met 3 jaar al aan toe maar de anders pas een jaar of 4..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:06

KiWiKo schreef:
een kar trekken en rechtuit lopen is niet echt belastend voor een paard Lachen

en de meeste dravers worden verkocht omdat ze het niet waar maken op de baan, en kunnen dan een leven als recreatiepaard tegemoed zien.......... kapot zijn er niet veel

Alleen als de trainer en de eigenaar dat accepteren zonder eerst te gaan sleutelen om de snelheid omhoog te krijgen.

Verder een paar reacties op andere posts op de laatste paar pag.:
Een paard er volwassen uit laten zien is voor een groot deel te bereiken door krachtvoer.

De groeischema's voor het skelet geven trouwens de minimale tijden aan, die kunnen wel iets verschillen per paard, maar niet meer dan ong. een half jaar. Die verschillen hangen ook van het geslacht, de uiteindelijke stokmaat en de bouw van het paard af. Een verschil van 3 jaar voor hetzelfde type , stokmaat en geslacht kan niet.

Verder ligt je basisgehoorzaamheid altijd bij werk op de grond en aan de hand. Doe je dat goed is het erop gaan zitten een logisch vervolg als het paard er fysiek volwassen genoeg voor is. Dit is vaak het probleem bij fokmerries en andere dieren die heel laat worden ingereden. Ze hebben nooit die basisgehoorzaamheid geleerd zijn vaak baas in de kudde en dan komt er logischerwijs protest als een mens die gewoontes ondersteboven gooit.

Dat een paard het aanbied/zelf om vraagt om ingereden te worden is onzin. Bereden worden is niet iets wat in de genen staat, niet bekend is van nature. Een paard kan niet vragen om iets wat het niet kan kennen.

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:11

Ben het eens met tamary. Zelf ben ik nu bezig met een 4-jarige haflinger merrie aan het longeren. En als alles goed gaat straks te berijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:31

Vicky_88 schreef:
Afbeelding

kiwiko, hier heb je nog zoon mooi voorbeeld. hier is ie 2,5.
hij loopt lekker ontspannen en zoekt zelf mijn hand op en ja indd ik werk daar op door. zeg eens eerlijk, geeft dit jou een fijn beeld?
ik heb er zelf opgezeten dus heb het gevoeld. maar voor een 2,5 jarige en dit is de 4e keer dat ik er op zit ziet dit er toch goed uit.

Sorry, maar dit vind ik er helemaal niet ontspannen uit zien.
Kijk eens naar zijn dikke onderhalsspier. Dat is spanning en wellicht voortkomend uit pijn.

Verder vind ik het een kwalijke zaak dat een 2,5 jarige al ingereden wordt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:47

spreekt de kenner Lachen meis elk paard zal iets van spanning hebben bij de eerste paar keer onder de man, logisch toch???

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:11

vind je het gek dat je die spier ziet? die heeft ie nog niet veel hoeven te gebruiken en nu wel, ja logisch dat die spier dan zichtbaar wordt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:46

Ierland schreef:
Kom ik gewoon weer terug op: het ene paard is het andere niet, de een is qua skeletvorming veel verder dan de andere, zo ook mentaal. Kijk per individu en pas je er op aan.

nope, maar toch, als je een jaar kunt wachten, waarom niet? waarom per sé vroeger 'omdat hij het aankan?'. waarom NIET wachten?
op de vorige pagina zei iemand: ze zijn dan te slim in het koppie. ook dat een vierjarige te sterk is vond ik een slecht argument. een paard moet wíllen werken, sámen bezig zijn, met iemand die hij vertrouwt. en dan maakt het echt niet uit hoe groot of sterk. qua kracht win je het niet, en slimme paarden leren makkelijk. paarden die zich verzetten, dat heeft niets met leeftijd op zich te maken, die paarden vinden het óf te moeillijk, óf ervaren ongemak, óf vinden het niet leuk. er is altijd een reden voor als een paard zich verzet, en dat staat los van of het dier tien of drie jaar is.

mleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:49

3 / 3,5 jaar zeker NIET eerder, vind ik dan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:18

Tja, waarom geen 2 jaar wachten?...Als het dier iets kan gaan doen en er aan toe is hoef je niet te wachten, sterker nog: sommige paarden zijn er bij gebaat, zijn er aan toe!
Als je een 2,5 jarige twee keer per week 20 minuten rijdt die er minder juveniet uitziet (dus volwassener) is het er zeker fysiek aan toe!

Het verbaast me echt, hoor! wacht lekker tot zijn drede levensjaar en trek het dier binnen 3 maand aan de krul, leidt het op tot dressuurpaard, zet het dier amper in de wei met een maatje en forceer het om zo vlug mogelijk een bepaalde klasse te behalen;dan raken ze alsnog versleten en hebben ze qua welzijn een K*tleven gehad. Maar heee, je bent op zijn of haar derde levensjaar begonnen..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:21

HO HO:
ierland: dat paard waarvan ik die foto plaatste, komt al zijn hele leven lang elke dag (maar dan ook echt ELKE DAG) minstens 6uur (per dag) op de wei.

ten tweede zie je zelf ook dat ie niet in de krul word getrokken en word ie niet geforceerd. hij word rustig bereden (nog steeds) en er wordt niks overhaast en/of geforceerd

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:28

Nee, ik bedoel het in het algemeen; ik word ene beetje moe van dat statische geantwoord; het ene paard is er gewoon eerder aan toe dan de ander. krijg je vervolgens de reactie:Waarom niet wachten?...
Tja, waarom niet NOG langer wachten?

Sommigen doen zo nobel in hun reageren maar gaan keihard aan het feit voorbij dat de meeste paarden er beroerd aan toe zijn als het gaat om het ''paard zijn''..

En dat vind ik dus NET zo erg qua mishandeling als een paard te jong inrijden. Daar wordt echter niet op gereageerd.

Dat jouw paard 6 uur per dag buiten komt is mooi meegenomen. Elk uurtje extra is goed voor ze! Er zijn echter massa stallen waar ze alleen in de molen lopen. Het kan nog zo spik en span zijn; als het paard paard mag zijn en je laat het in zijn waarde, zul je zien dat je (mits fyziek sterk genoeg) echt niks kapot maakt hoor!

Ik hoop dat je je nu niet meer aangesproken voelt.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:30

ik vind zelf na de 3 beginnen met longeren, en dan rustig opbouwen. Ook veel afwisselen met het werk voor een paard of pony

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:35

dat ze in de molen lopen of zelfs niet eens op de wei komen dat klopt, dat vind ik echt sneu en zeer triest.

maar ik wilde je alleen even uitleggen hoe het bij dit paard zat. dit paard is sterk genoeg geworden door elke dag zoveel uren op de wei te staan. en hij heeft na deze foto (ongeveer 3 weken erna ofzo) bijna een half jaar stil gestaan (wel op de wei uiterraard) en is een maand of 2a3 geleden weer opgepakt.
ik kan je verzekeren dat wij niks hebben overhaast of overvraagd. dus ik denk dat we zoals jij dat zo mooi zegt: het paard duidelijk WEL paard laten zijn. in tegenstelling tot veel stallen (helaas is voor veel mensen en stallen prestatie belangrijker dan het welzijn van het paard)

ik voel me niet meer aangesproken en IK hoop dat JIJ snapt hoe wij dit paard behandelen en berijden en dat je het geen mishandeling vind (zo zie ik het totaal niet namelijk)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:36

ik ben persoonlijk voor zo laat mogelijk inrijden.

laat paardje maar lekker tot zijn 3/3,5 op de wei staan.
op die leeftijd ga je beginnen met wandelen, poetsen enz.
op de leefstijd 3,5 kun je beginnen met longeren( maar 10 minuten, en dan steeds meer opbouwen naar 30 minuten)
dan kennis laten aken emt het bit, zadeltje er een keer op leggen en wat wandelen.
als paardje zadel en hoofstel gewent is met zadel en hoofdstel longeren.
als alles goed gaat kun je beginnen met hangen enz.

denk dat je paardje dan op zen 4,5 klaar is om te beginnen met de basis en dan kun je er nog veel plezier van hebben.

dus, als ik jou was zou ik je verzogpaardje nog ff lekker in de wei laten staan, af en toe borstelen en wandelen, maar nog zeker niet beginnen met het zwaardere werk

succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:19

Ierland schreef:
Het verbaast me echt, hoor! wacht lekker tot zijn drede levensjaar en trek het dier binnen 3 maand aan de krul, leidt het op tot dressuurpaard, zet het dier amper in de wei met een maatje en forceer het om zo vlug mogelijk een bepaalde klasse te behalen;dan raken ze alsnog versleten en hebben ze qua welzijn een K*tleven gehad. Maar heee, je bent op zijn of haar derde levensjaar begonnen..

Dat vind ik idd ook geen manier van doen, een paard een paardwaardig leven geven staat wel bovenaan. Die paarden die 23 uur per dag op stal staan en dan een uur hard moeten werken in de krul getrokken en geforceerd worden... dat is net zo goed dierenmishandeling, dan ga je totaal voorbij aan de natuurlijke behoeften van het paard.
Die paarden hebben idd een poedersuiker leven...
Op de vorige manege waar ik reed, was ook zo'n paard 23 uur per dag op stal, dikke stalbenen... volgens de eigenaar als je hem even flink liet lopen, was dat zo weg... maar hij dácht er niet over om het paard op de wei te zetten... hij liet zich niet pakken namelijk...
Nee, gek hè, als je nooit buiten komt... ik zou me ook niet laten pakken als ik net een uurtje buiten was en ik moest weer naar binnen. Arm paard...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:20

Ierland schreef:
Nee, ik bedoel het in het algemeen; ik word ene beetje moe van dat statische geantwoord; het ene paard is er gewoon eerder aan toe dan de ander. krijg je vervolgens de reactie:Waarom niet wachten?...
Tja, waarom niet NOG langer wachten?

Sommigen doen zo nobel in hun reageren maar gaan keihard aan het feit voorbij dat de meeste paarden er beroerd aan toe zijn als het gaat om het ''paard zijn''..

En dat vind ik dus NET zo erg qua mishandeling als een paard te jong inrijden. Daar wordt echter niet op gereageerd.

Dat jouw paard 6 uur per dag buiten komt is mooi meegenomen. Elk uurtje extra is goed voor ze! Er zijn echter massa stallen waar ze alleen in de molen lopen. Het kan nog zo spik en span zijn; als het paard paard mag zijn en je laat het in zijn waarde, zul je zien dat je (mits fyziek sterk genoeg) echt niks kapot maakt hoor!

Ik hoop dat je je nu niet meer aangesproken voelt.

Ach, daar wil ik best op reageren, hoor. Ik vind persoonlijk dat een paard ten alle tijde 'paard' mag zijn, of 'ie nou 2 jaar of 20 jaar is. Misschien moet je eens wat profieltjes lezen van mensen die hier zeggen dat ze het niet eens zijn met het inrijden van een te jong paard (2,5 jaar oud valt daaronder bij mij dan). Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en tegen je wie wel en niet iets hierover kan zeggen. Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:48

Ja Nadya er zijn vele verschillende manieren, zelf vind ik het niet handig om een paard op zijn vyfde uit de opfok te halen en dan meteen het leven van een rijpaard op te leggen.Referentiekaders op Bokt zijn zeer verschillend en de mate van inrijden en africhten , ten aanzien van leeftijd versus rijpheid van lichaam, is een verhaal apart.Zelf zie ik dat je gedoseerd een jong paard wel het een en ander kan vragen.
Als ik je vertel dat mijn 8 maanden oude veulen al drie maal per week met mij op de drukke straat heeft gelopen , zal je misschien zeggen , das niet oke. Vertel ik je er echter bij dat de wei zover van de stallen gelegen was dat dit nodig was om bij de stal te komen. zal het oordeel over wandelen met een veulen op een drukke straat anders zijn.Omdat wij veel verkeerssituaties door moeten is zij al vanaf jong als handpaard meegegaan door het verkeer.(dan hebben we het niet over zadelmak- en inrijden , want dat gaat pas spelen als ze mentaal de genoemde vaardigheden hebben)
En zo zijn een aantal vraagstellingen van veel verschillende kanten te belichten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet op jouw tip was gekomen om profiel van mensen die schrijven te lezen ,en te kijken wat de achtergrond is.Zelf hoop ik dat ik met wat meer informatie mensen kan uitleggen waarom sommige dingen zo gaan zoals ze gaan. ( Met een 6 jarig paard nog beginnen om het in het drukke verkeer van de randstad verkeersmak te maken is voor mij geen realiteit) Zook het trailermak en hoefsmidmak maken. Daarbij ben ik van mening dat ze buiten dat moment van ervaringleren paard zijn.(In de wei)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:02

Ierland schreef:
Tja, waarom geen 2 jaar wachten?...Als het dier iets kan gaan doen en er aan toe is hoef je niet te wachten, sterker nog: sommige paarden zijn er bij gebaat, zijn er aan toe!
Als je een 2,5 jarige twee keer per week 20 minuten rijdt die er minder juveniet uitziet (dus volwassener) is het er zeker fysiek aan toe!

nou neem je twee uitersten, waartussen ook nog een heel groot grijs gebied zit. mijn dieren komen straks op een stalling met het hele jaar door 24/7 weidegang, nu staan ze in de winter 's nachts binnen. ze lopen in groepen. toch wacht ik tot een jaar of 4 - 5 met inrijden, mijn paard is met 3,5 ingereden toen ik nog 40-45 kilo woog, en hij liep toen ook 24/7 op de wei.

ik vraag me af waaraan jij ziet hoe ver een paard is. volwassen uiterlijk en bespiering zeggen niets over de mate van botgroei namelijk. dus tenzij jij röntgenogen hebt kan je het gewoon niet zien! veel ponyrassen ogen op tweejarige leeftijd al als een drie- of vierjarige, daarmee is met 2,5 jaar inrijden toch niet te verantwoorden?

ik heb overigens ook nog steeds geen goede reden gehoord waarom je wél zou wachten tot het dier 3,5 tot vier jaar is... wordt het paard er minder van? er zijn veel meer dingen die je met een (jong) paard kunt doen, behalve het rijden. mijn negenjarige is gek op rijden, meer nog dan ikzelf. toch doen we ook regelmatig grondwerk, zowel leuke 'leerspellen' als voorbereidende oefeningen op de dressuur. en ja, daar krijg je een uiterst gehoorzaam paard van, wat graag wil, en ook echt en oprecht zijn best voor je doet. de afgelopen 5 jaar dat ik mijn paard heb heeft hij me nog nooit iets geweigerd, hij werkt graag en doet zijn best, staat als eerste aan het hek als ik kom, en wil altijd samen met mij de dingen doen. teamwork, een paardwaardig bestaan, en niet te vroeg ingereden, en toch een uiterst fijn paard om mee te werken. nu dan graag enkele redenen waarom je niet zou wachten tot een paard 3,5 - 4 jaar is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:11

Ik vind 5/6 jaar wel een mooie leeftijd om in te rijden, maar goe dik heb weinig recht van spreken. Heb Visco ook beleerd toen hij 2,5 was.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:24

ceesje schreef:
Ja Nadya er zijn vele verschillende manieren, zelf vind ik het niet handig om een paard op zijn vyfde uit de opfok te halen en dan meteen het leven van een rijpaard op te leggen.Referentiekaders op Bokt zijn zeer verschillend en de mate van inrijden en africhten , ten aanzien van leeftijd versus rijpheid van lichaam, is een verhaal apart.Zelf zie ik dat je gedoseerd een jong paard wel het een en ander kan vragen.
Als ik je vertel dat mijn 8 maanden oude veulen al drie maal per week met mij op de drukke straat heeft gelopen , zal je misschien zeggen , das niet oke. Vertel ik je er echter bij dat de wei zover van de stallen gelegen was dat dit nodig was om bij de stal te komen. zal het oordeel over wandelen met een veulen op een drukke straat anders zijn.Omdat wij veel verkeerssituaties door moeten is zij al vanaf jong als handpaard meegegaan door het verkeer.(dan hebben we het niet over zadelmak- en inrijden , want dat gaat pas spelen als ze mentaal de genoemde vaardigheden hebben)
En zo zijn een aantal vraagstellingen van veel verschillende kanten te belichten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet op jouw tip was gekomen om profiel van mensen die schrijven te lezen ,en te kijken wat de achtergrond is.Zelf hoop ik dat ik met wat meer informatie mensen kan uitleggen waarom sommige dingen zo gaan zoals ze gaan. ( Met een 6 jarig paard nog beginnen om het in het drukke verkeer van de randstad verkeersmak te maken is voor mij geen realiteit) Zook het trailermak en hoefsmidmak maken. Daarbij ben ik van mening dat ze buiten dat moment van ervaringleren paard zijn.(In de wei)

Ceesje, lees mijn profiel maar en dan zie je hoe mijn jonge paard (hij is nu bijna 3,5 jaar) zijn leven 'slijt'. Op de wei, in een kudde en ook ik heb vanaf zijn 2de al een hoop 'werk' gedaan. Maar hem al inrijden met 2,5, NEE dus.
Ik ben helemaal met je eens dat je een 6-jarig paard niet dan pas verkeersmak moet maken. Hoe eerder, hoe beter zelfs. Ben met die van mij met 2 jaar begonnen, dan passen ze zich veel sneller aan. Het verschil is dat met het grondwerk en het wandelen wat ik doe en heb gedaan, ik zijn lichamelijk groei niet aantast. En ik heb altijd rekening gehouden met zijn mentale ontwikkeling, dus na een wandeling weer lekker in de wei en een paar dagen mentale 'rust'. Maar goed, is allemaal te lezen in mijn profiel. Knipoog

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:38

ik zou op drie jarige leeftijd rustig aan beginnen
en dan maar 2 a 3 dagen in de week

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:39

Lees je toevallig de BIT, Nadya? Er staat een artikel in van Rieky Young, ze rijdt bepaald niet onverdienstelijk Western en is erg sympathiek voor haar jonge grut. Ze is nou niet bepaald de eerste de beste prutser.
Ook daarin kun je lezen wat ze voor het derde levensjaar doet op het paard en ze heeft er door je jaren heen (en het zijn er een hoop hoor, die vrouw leeft op paarden) nog nooit een kapot zien gaan op latere leeftijd door de manier WAAROP ze er mee omgaat!

En tja-wie bepaald wanneen een paard qua skeletvorming e.e.a. kan verdragen (zo ook kijkende naar het GEHELE dier)? Voor mij is dat een paardenarts die ik vertrouw. Zoiets zou ik alleen na overleg doen. Maar dat moet een ieder voor zich weten! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:29

mijn jaarling is ook netjes verkeersmak. we wandelen langs wegen, ook om bij de velden en het bosje te komen. ik denk dat het fijner is, als een paard met verkeer opgroeit, zodat het een normaal beschouwd onderdeel van zijn leven vormt, ipv op latere leeftijd het dier verkeersmak te maken, zonder dat hij er ook maar iets van kent.

de echte basisdingen, die een paard zijn hele leven nodig zal hebben (fatsoenlijk en stressloos ontwormen, voetjes geven, meelopen, halthouden, etc.), kan je al prima als veulen aanleren. mijn jaarling had in het begin erg veel last van stress, door op het gemakje de dingen te oefenen (voetjes geven terwijl hij loopt te grazen en gewoon weg kan als hij zou willen, en daarmee dus zelf kan kiezen of het wel of niet te eng of teveel voor hem is), is mijn jaarling nu erg netjes gemanierd, attent als je komt, en altijd in voor een spel.

ik oefen nu nog alles met hem in het bijzijn van zijn vriendin, mijn vierjarige merrie. hij kijkt ook veel dingen van haar af, zoals hoe je aandacht vraagt aan een mens, hihi! overbelast? welnee, de keuze om iets te doen is aan hem. doordat ik hem het tempo laat bepalen gaat hij nooit in verzet. ik zet een vraag op, hij zoekt het antwoord zelf wel, en wordt dan beloond. zo simpel kan het zijn. zo heeft hij laatst zijn eerste hindernisje gesprongen, haha! het stond in de bak, hij liep de kantjes af te grazen en kreeg 'de gekke vijf minuten'. als een idioot crosste hij door de bak, eerst om het hindernisje heen, en toen erover. al die tijd stond ik met mijn merrie gewoon bij het hek wat te knuffelen... imo is er dan niks mis mee. een jaarling aanzetten tot het springen van hindernisjes is imo not done.

áls mijn jaarling ingereden wordt is dat niet voor hij vier is, afhankelijk van wie het gaat doen (het is de vraag hoe groot hij wordt, ik had niet verwacht er zelf op te kunnen toen ik hem kocht maar hij wordt een stuk groter dan verwacht). als ik het wel zelf kan doen wordt het als hij 4,5 tot 5 is, misschien later.

verder ben ik het met bovenstaand eens dat het er echt vanaf hangt hoe je situatie is. ik denk dat het een pré is als je bijv. een eindje langs de weg moet om bij de wei te komen, twee vliegen in één klap slaan is dat.
zo stonden mijn twee kleintjes afgelopen winter een poosje als grasmaaiers bij een kennis. het hek was van hout, maar bleek heel erg verrot, en mijn dieren moesten ineens halsoverkop weg daar. we hadden fietsen mee, en het zou al snel donker worden. de weg waar we langs moesten is niet erg overzichtelijk. mijn veulen was toen 8 maand jong, ik heb hem aan de fiets genomen en netjes thuisgebracht, terwijl mijn zus met mijn merrie voor ons uitreed. mijn veulen volgde haar gewoon, niks aan de hand. hoewel het niet mijn keuze zou zijn om met een acht maand jong veulen toch een vrij groot stuk te fietsen, was dat op dat moment de beste oplossing.