Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:een kar trekken en rechtuit lopen is niet echt belastend voor een paard![]()
en de meeste dravers worden verkocht omdat ze het niet waar maken op de baan, en kunnen dan een leven als recreatiepaard tegemoed zien.......... kapot zijn er niet veel
Vicky_88 schreef:
kiwiko, hier heb je nog zoon mooi voorbeeld. hier is ie 2,5.
hij loopt lekker ontspannen en zoekt zelf mijn hand op en ja indd ik werk daar op door. zeg eens eerlijk, geeft dit jou een fijn beeld?
ik heb er zelf opgezeten dus heb het gevoeld. maar voor een 2,5 jarige en dit is de 4e keer dat ik er op zit ziet dit er toch goed uit.
meis elk paard zal iets van spanning hebben bij de eerste paar keer onder de man, logisch toch??? 
Ierland schreef:Kom ik gewoon weer terug op: het ene paard is het andere niet, de een is qua skeletvorming veel verder dan de andere, zo ook mentaal. Kijk per individu en pas je er op aan.
Ierland schreef:Het verbaast me echt, hoor! wacht lekker tot zijn drede levensjaar en trek het dier binnen 3 maand aan de krul, leidt het op tot dressuurpaard, zet het dier amper in de wei met een maatje en forceer het om zo vlug mogelijk een bepaalde klasse te behalen;dan raken ze alsnog versleten en hebben ze qua welzijn een K*tleven gehad. Maar heee, je bent op zijn of haar derde levensjaar begonnen..
Ierland schreef:Nee, ik bedoel het in het algemeen; ik word ene beetje moe van dat statische geantwoord; het ene paard is er gewoon eerder aan toe dan de ander. krijg je vervolgens de reactie:Waarom niet wachten?...
Tja, waarom niet NOG langer wachten?
Sommigen doen zo nobel in hun reageren maar gaan keihard aan het feit voorbij dat de meeste paarden er beroerd aan toe zijn als het gaat om het ''paard zijn''..
En dat vind ik dus NET zo erg qua mishandeling als een paard te jong inrijden. Daar wordt echter niet op gereageerd.
Dat jouw paard 6 uur per dag buiten komt is mooi meegenomen. Elk uurtje extra is goed voor ze! Er zijn echter massa stallen waar ze alleen in de molen lopen. Het kan nog zo spik en span zijn; als het paard paard mag zijn en je laat het in zijn waarde, zul je zien dat je (mits fyziek sterk genoeg) echt niks kapot maakt hoor!
Ik hoop dat je je nu niet meer aangesproken voelt.

Ierland schreef:Tja, waarom geen 2 jaar wachten?...Als het dier iets kan gaan doen en er aan toe is hoef je niet te wachten, sterker nog: sommige paarden zijn er bij gebaat, zijn er aan toe!
Als je een 2,5 jarige twee keer per week 20 minuten rijdt die er minder juveniet uitziet (dus volwassener) is het er zeker fysiek aan toe!
Het verbaast me echt, hoor! wacht lekker tot zijn drede levensjaar en trek het dier binnen 3 maand aan de krul, leidt het op tot dressuurpaard, zet het dier amper in de wei met een maatje en forceer het om zo vlug mogelijk een bepaalde klasse te behalen;dan raken ze alsnog versleten en hebben ze qua welzijn een K*tleven gehad. Maar heee, je bent op zijn of haar derde levensjaar begonnen..
ceesje schreef:Ja Nadya er zijn vele verschillende manieren, zelf vind ik het niet handig om een paard op zijn vyfde uit de opfok te halen en dan meteen het leven van een rijpaard op te leggen.Referentiekaders op Bokt zijn zeer verschillend en de mate van inrijden en africhten , ten aanzien van leeftijd versus rijpheid van lichaam, is een verhaal apart.Zelf zie ik dat je gedoseerd een jong paard wel het een en ander kan vragen.
Als ik je vertel dat mijn 8 maanden oude veulen al drie maal per week met mij op de drukke straat heeft gelopen , zal je misschien zeggen , das niet oke. Vertel ik je er echter bij dat de wei zover van de stallen gelegen was dat dit nodig was om bij de stal te komen. zal het oordeel over wandelen met een veulen op een drukke straat anders zijn.Omdat wij veel verkeerssituaties door moeten is zij al vanaf jong als handpaard meegegaan door het verkeer.(dan hebben we het niet over zadelmak- en inrijden , want dat gaat pas spelen als ze mentaal de genoemde vaardigheden hebben)
En zo zijn een aantal vraagstellingen van veel verschillende kanten te belichten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog niet op jouw tip was gekomen om profiel van mensen die schrijven te lezen ,en te kijken wat de achtergrond is.Zelf hoop ik dat ik met wat meer informatie mensen kan uitleggen waarom sommige dingen zo gaan zoals ze gaan. ( Met een 6 jarig paard nog beginnen om het in het drukke verkeer van de randstad verkeersmak te maken is voor mij geen realiteit) Zook het trailermak en hoefsmidmak maken. Daarbij ben ik van mening dat ze buiten dat moment van ervaringleren paard zijn.(In de wei)