antoinne de bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Re: antoinne de bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:28

De hoge handen zijn om te voorkomen dat het paard naar beneden duikt en dus niet recht te richten is. Op het moment dat je paard recht is kun je gewoon je handen weer op 'normale' hoogte doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:29

naar beneden duiken kun je toch voorkomen als je je paard aan het been maakt? Lachen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:09

Ik loop op een "manege" stage waar ze deze rijmethode hebben. Ik vind dit heel goed. Lekker en mooi ontspannend voor het paard, de rechtgerichtheid. Alles. Netjes oplossen en zelf paarden met hoefkatrol met een hoge fase op deze manier zonder problemen rijden. Ik vind dit erg knap Ja

Groetjes Evelien

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:50

Nevermind85 schreef:
Ik versta de waarom van de hoge handen niet, nl. het inwerken op de mondhoeken ipv op de lagen? Kan iemand mij dit heel duidelijk uitleggen? Misschien met foto, of link naar een site ofzo.
Want het bit rust toch sowieso op de lagen? Of ben ik totaal verkeerd?

Zou er iemand mij dit kunnen uitleggen?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:18

Dat van die lagen etc. kan ik niet uitleggen. Heb ik namelijk nog nooit van gehoord bij AdB, sorry.
Citaat:
naar beneden duiken kun je toch voorkomen als je je paard aan het been maakt?

Leg eens uit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:20

Zo simpel als het er staat Lachen
Als je paard aan het been is en hij wil duiden of hangen kun je hem omhoog drijven Lachen
Bijna manegeles nivo Bloos

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:24

Volgens mij is er een verschil tussen een bit dat op de lagen rust en een bit wat inwerkt op de lagen. Oftwel: handen hoger houden, zodat de werking van het bit op de lagen niet zo inwerkt als wanneer dat je je handen laag/lager hebt. Ik zie trouwens zelden mensen rijden met een "knik naar boven" van bit richting elleboog. Ik zie wel mensen tijdens een oefening handen of één hand naar boven toe dragen, maar dit om het vallen over de schouder tegen te gaan tijdens die oefening. Maar ja: dat laatste wilde mijn western-wees-vriendelijk-voor-je-paard instructrice ook tijdens oefeningen hebben, dus dat is OOK al niet nieuw AdB! Haha! .

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:46

Dat betekent dus dat hij al aan het been is! Maar jij zei als je hem aan het been maakt. Ja heel flauw Bloos maar toch een groot verschil.
Je kunt ook gaan zitten,been aandrijven om zijn achterhand eronder te krijgen en een ophouding maken.
Dat is één van de vele wegen naar Aken of Rome of wat dan ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:54

Cayenne schreef:
Sterker nog 1 van de 2 kwam de dag erna de box nog amper uit.

Dat zou dus goed spierpijn kunnen zijn... als een paard de kant die hij altijd ontlast heeft ineens moet gaan gebruiken, dan kan het goed zijn dat hij daar een dag later behoorlijk last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:34

als je hem aan het been maakt ja, staat er goed wat ik geschreven heb
Want als hij gaat hangen is hij nog niet aan je been, dan zul je hem dat eerst moeten maken...
Dus het staat er niet verkeerd
Verder niet met de handen oplossen..is namelijk geen oplossen maar verdoezelen...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:59

Toch nog even een opmerking. Ik heb bij diverse instructeurs gelest en een heleboel clinics gereden bij bekende ruiters/amazones. Bij de GP-amazone moest ik voornamelijk winkelen aan de voorkant, dat mijn paard zo scheef als de pest door de baan ging was niet belangrijk, maar dat hoofd moest en zou naar beneden. Bovendien lag alles wat fout ging aan mijn paard en zeker niet aan mij, de rest van de clinic heb ik me maar doof gehouden voor aanwijzingen.

Bij Horseyfries heb ik ook een keer een clinic gereden en dat is tot nu toe de enige (afgezien van AdB en mijn huidige instructrice) die heeft gezien dat mijn paard op zijn rechterschouder viel en daar goede aanwijzingen voor gaf, de rest laat je voornamelijk aan de voorkant plukken.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:15

Hoge handen zijn vragende handen.
Lage handen zijn dwingende handen.

Ik ben erg blij met de AdB methode! Ook mijn paard! Zelf niet direct ervaringen met Antoine maar krijg les van een leerling (afgestudeerde) van hem. Er wordt bij het "gewone rijden" vaak maar wat gedaan en vaak kan er niet gezegd worden of het paard nou rechts of links gebogen is........

Maar altijd ben ik van mening dat je moet doen waar jij en je paard je goed bij voelt, en dat het goed loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:18

Ik vind hoog ook niet vragend
laag is ook niks, doe maar wat ertussen in. Lachen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:28

Is ok, je hoeft ze ook niet achter je oren te trekken haha Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:04

Stravero schreef:
Ik loop op een "manege" stage waar ze deze rijmethode hebben. Ik vind dit heel goed. Lekker en mooi ontspannend voor het paard, de rechtgerichtheid. Alles. Netjes oplossen en zelf paarden met hoefkatrol met een hoge fase op deze manier zonder problemen rijden. Ik vind dit erg knap Ja

Groetjes Evelien

Mag ik vragen waar jij rijdt en van wie je les hebt (graag per pb)

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 17:46

Caballos schreef:
Hoge handen zijn vragende handen.
Lage handen zijn dwingende handen.

Ja ok, maar waarom?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:04

*mompel mompel* Nou nevermind85, ik dacht al een goed begin te hebben gemaakt met jouw vraag te beantwoorden.
Of ben ik de enige die ziet dat ik wat heb gepost? Nors opkijken *mompelt weer even verder*
( Haha! )

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:20

Zunzuncito schreef:
*mompel mompel* Nou nevermind85, ik dacht al een goed begin te hebben gemaakt met jouw vraag te beantwoorden.
Of ben ik de enige die ziet dat ik wat heb gepost? Nors opkijken *mompelt weer even verder*
( Haha! )

Ja hoor Haha! dank je! Ik dacht ook al zoiets maar was niet zeker.
Ik heb het nogmaals gevraagd omdat ik vind dat als je zo'n "statement" doet; je hem grondig mag uitleggen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:04

Waarom dwingen als je het ook kan vragen? Ruiters zie je rijden met hun handen onder hun knieen, in de krul trekken vind ik dat.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:20

En dat is dus die inwerking op de lagen. Als je je handen hoog hebt werk je niet in op de lagen, ik kan het echt niet beter omschrijven. Plaatjes erbij zetten is in mijn geval helemaal hopeloos. Misschien dat je in een paard zijn mond moet kijken als er een ruiter opzit, dan kan je het verschil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:23

Maar een paard willen liften, dat is toch ook geen goede manier? Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:28

RK er wordt niet gelift, geloof me. Als je goed rijdt dan heb je alleen het teugelgewicht in je handen en een normale verbinding met de mond.
Als ik foto's van mezelf zie dan lijkt het ook of ik vreselijk aan die mond hang, maar dat is echt niet het geval.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:28

jammer dat je profiel leeg is Betteke, is zou graag een voorbeeld zien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:31

Helaas heb ik anders gezien dan alleen het gewicht van de teugels..uiteindelijk doel, dat zal vast.
Maar dat is het zonder adb ook Lachen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:33

_angela_ schreef:
jammer dat je profiel leeg is Betteke, is zou graag een voorbeeld zien..

Ik ben nogal bescheiden. Haha! Haha!