3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:29

lotjj92 schreef:
ik vind het ook goed om een discussie te voeren, maar ik vind het erg kinderachtig dat jullie je proberen samen te spannen en af proberen te zeiken. geef gewoon goede argumenten. ga mij in ieder geval niet vertellen hoe 'zielig' ik wel niet ben. want ik denk niet dat ik dat serieus neem.

misschien als jij deze argumenten ook eens serieus nam? Blond zoek maar terug...in het begin was de discussie vrij netjes..totdat jij heel kort door de bocht iets zeg in de trend van: ach,ik doe lekker toch wat ik zelf wil..

En kom jij dan ook eindelijk eens met (wetenschappelijke) argumenten waarom je wel zo vaak zou rijden?
Die vraag is ook al meerdere keren gesteld, maar ook nog steeds geen antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:31

Mistral1 schreef:
Kun je me uitleggen wat jij tegen een join up hebt?
Jij zegt hierboven "de basis en het vertrouwen is er niet."

In principe heb ik niets tegen een join up (en wanneer wel en wanneer niet, de aanleiding, de intentie en de manier waarop is al een discussie op zich, en dan gaan we off topic Knipoog ).

Ik heb Egni idd afgeraden om een join up met haar 3 jarige paard te doen, omdat ze dit schreef:
Egni schreef:
Maar nu, de 3 jarige die ik heb gekocht ziet er uit als een 6 jarige, zo gedraagt hij zich ook. Zeer veel energie en looplust, wat hij nu tegen mij gaat gebruiken. Meneer is zo sterk als een beer, dus ik heb op die momenten weinig te vertellen en heb ook al prettig kennis gemaakt met het zand Bloos

Er is ergens een communicatiestoornis, ik heb geen vertrouwen in hem, en hij doet wat ie zelf wil. Oplossing lijkt op dit moment, correctie door iemand die hem even goed doorrijd zodat hij weer weet dat hij niet de baas is. Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Egni heeft dus geen vertrouwen; niet in zichzelf, niet in het paard en niet in hun relatie. Hoe wil je dan als stabiele, veilige, rustige en zelfverzekerde leider je paard wegsturen om hem vervolgens weer vol vertrouwen naar je toe te laten komen?
Daarom lijkt grondwerk me gewoon veel beter. Omdat het Egni zèlf is die iets moet leren en niet zozeer het paard.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:48

Wij zijn gisteren gaan kijken naar een driejarige, ze ziet er nog uit als een jong paard en gaat als de koop doorgaat nog lekker een jaar de wei op, wat poetsen en wandelen, ze is wel gereden maar dan 1 keer per week door een jochie van 40 kilo, plus minus een kwartier. Ik vind dat een zwwarder iemand dit paard nog niet kan rijden en zowiezo zo ik een 3 jarige niet 6 dagen per week op pakken maar een keer of drie als ze het lichamelijk aankunnen.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:40

JoviBan schreef:
Mistral1 schreef:
Kun je me uitleggen wat jij tegen een join up hebt?
Jij zegt hierboven "de basis en het vertrouwen is er niet."

In principe heb ik niets tegen een join up (en wanneer wel en wanneer niet, de aanleiding, de intentie en de manier waarop is al een discussie op zich, en dan gaan we off topic Knipoog ).

Ik heb Egni idd afgeraden om een join up met haar 3 jarige paard te doen, omdat ze dit schreef:
Egni schreef:
Maar nu, de 3 jarige die ik heb gekocht ziet er uit als een 6 jarige, zo gedraagt hij zich ook. Zeer veel energie en looplust, wat hij nu tegen mij gaat gebruiken. Meneer is zo sterk als een beer, dus ik heb op die momenten weinig te vertellen en heb ook al prettig kennis gemaakt met het zand Bloos

Er is ergens een communicatiestoornis, ik heb geen vertrouwen in hem, en hij doet wat ie zelf wil. Oplossing lijkt op dit moment, correctie door iemand die hem even goed doorrijd zodat hij weer weet dat hij niet de baas is. Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Egni heeft dus geen vertrouwen; niet in zichzelf, niet in het paard en niet in hun relatie. Hoe wil je dan als stabiele, veilige, rustige en zelfverzekerde leider je paard wegsturen om hem vervolgens weer vol vertrouwen naar je toe te laten komen?
Daarom lijkt grondwerk me gewoon veel beter. Omdat het Egni zèlf is die iets moet leren en niet zozeer het paard.

Zoals je het beschrijft ben ik het helemaal met je eens.....daar verschillen we niet over van mening.
Alleen zoals ik Egni haar verhaal lees vertrouwt ze haar paard niet wanneer ze erop zit.

Engni? Telt jou verhaal alleen waneer je op hem rijdt of ook in de dagelijks omgang?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 11:53

Dan nog Mistral1 ben ik het ook met JoviBan eens,vanwege deze zin:
Citaat:
Omdat het Egni zèlf is die iets moet leren en niet zozeer het paard.

Wanneer de verzorgster/eigenaar onzeker is, krijg je in de meeste gevallen problemen én zeker met en jong paard.
(of dat nou met rijden is, of ernaast, de eigenaar moet zich een andere houding gaan geven om het paard zich ook beter te laten voelen)
Denk aan een dokter die onzeker is, daar wil jij niet door geholpen worden toch? Zo is het ook met paarden.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:26

runningkawa schreef:
Rijan_ schreef:
mijn 3 jaarige merrie rij ik 4 keer in de week 20 min! Knipoog
te veel?
ik kan niet korter met der rijden want dan is de volgen de dag niet te rijden
en de rest staat ze stil of mag ze even lekker krosen in de bak Haha!

wat bedoel je met staat ze stil?
En even crossen in de bak, is dat buiten de dagelijkse weidegang om, of hoe bedoel je dat?

ze is nu ziek een staat nu 2 weken stil !
ze heet griep gehat Knipoog
een ze heeft 2/3 keer in de week vrij een in de dagen alls ze vrij is mag ze zo nu een dan
in de bak lekker los ze is nu pas 4 jaar (3-juni is ze jaarig)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:34

Mistral1 schreef:
Zoals je het beschrijft ben ik het helemaal met je eens.....daar verschillen we niet over van mening.
Alleen zoals ik Egni haar verhaal lees vertrouwt ze haar paard niet wanneer ze erop zit.

Engni? Telt jou verhaal alleen waneer je op hem rijdt of ook in de dagelijks omgang?

Het gaat erom als ik er op zit ja, aan de hand kon ik hem na 1 week goed leiden. In de eesrte instantie keek hij alleen maar achterom en liep hij tegen je aan, dat is er nu wel bijna uit, zijn aandacht is wel heel snel weg, maar dat kan wel kloppen, want hij is 3.
Met borstelen gaat het ook prima, longeren steeds beter.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:14

Ik ben persoonljk van mening dat je een jong paard nog echt niet teveel moet belasten. In het begin vinden ze het vaak nog leuk, maar ik ken genoeg mensen die hen daardoor vaker gingen belasten, waardoor het paard van mening omsloeg en tegen de hand werd.

Ik zou uiterlijk 4x per week rijden, en dan beslist niet langer dan 30 á 40 minuten, het paard is op 3jarige leeftijd nog een 'tiener', en een tiener zouden wij in onze 'mensenwereld' toch ook niet fulltime laten werken op kantoor, ookal vindt de tiener het nog zo leuk, het is niet verantwoord.

Ik zou persoonlijk rustig beginnen met rijden, veel afwisselen met longeren, wandelen en eventueel wat NHachtige oefeningen, dit schijnt super te werken bij jongere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:15

4 x 40 min?

houd weer stil...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:20

runningkawa schreef:
4 x 40 min?

houd weer stil...

Is dit aan mij gericht of in het algemeen? Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:22

Lees ff het topic door zou ik zeggen Lachen

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:24

De toon van je bericht sta ik achter hoor Focussed, maar ik snap dat RK 4 x 40 min. nog teveel vindt.

Jij hebt het over maximaal 4 x 30 a 40 min, dat zou dus ook 2x 20 kunnen zijn (wat ik persoonlijk verantwoorder vind). Maar in het begin kan het wel eens goed zijn een paar weken een keer of vier te rijden, tot het dier braaf zadelmak is. Daarna weer afbouwen. Anders kom je soms niet goed erdoorheen.
Maar daarna moet er afgebouwd worden naar een rustperiode (1x per week herhalen vind ik zelf ideaal), in plaats van steeds verder opbouwen en daarmee te veel willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:28

Ik vind 40 min echt veel te lang ja Ja
20 min en soms een keer 30 als echte max. bij zo'n jonkie.

En een paar keer vaker, dat kan, als ze bijv ruiter bang zijn, maar dan hou je op binnen 10 min..en dat doe je dan hooguit 2 weken.
Dan gaat het gewoon om ff iemand op de rug te hebben gehad, niet over aan het werk zetten.
Dus niet over tijd volmaken, dan ben je met wat anders bezig

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 17:30

ik rijd eigenlijk nooit langer dan een half uurtje exc uitstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:31

Ik praat over incl..je zit er dan toch ook op, of stap je af?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:32

En - ik vraag het denk ik voor het laatst - heb je al naar de tekening op pagina 9 gekeken Lotjj?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:10

joy76 schreef:
En - ik vraag het denk ik voor het laatst - heb je al naar de tekening op pagina 9 gekeken Lotjj?

ik zal hem even voor je bekijken.,

en ik stap altijd 10 minuten in, 20 minuten beetje rijden en 10 minuten uitstappen Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 18:12

ik heb hem bekeken
wat moet ik erover zeggen..
je ziet inderdaad een aantal dingen die nog wat langer erover doen om te groeien. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:11

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar persoonlijk vindt ik 5 keer rijden waarvan 3 keer 20 min basis en de andere 2 keer een ritje buiten of andere afwisseling vele malen gezonder dan 3/4 keer in de week in de bak te hobbelen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:42

runningkawa schreef:
4 x 40 min?

houd weer stil...

Ik bedoel daar wel bij 10 min instappen: 15 min draf/stap/galop 'werk' 15 min. uitstappen
Vind ik toch redelijk voor een jonger paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 05:18

lotjj92 schreef:
ik heb hem bekeken
je ziet inderdaad een aantal dingen die nog wat langer erover doen om te groeien. Knipoog

Ga je ook wat doen met die info?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 05:20

Waarschijnlijk niet, een ander die die info krijgt doet er geen 13 bladzijdes over om te bedenken dat ze niet zo slim bezig zijn.

Ach ja...als je zelf maar plezier hebt..toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 05:26

Ik vind het onvoorstelbaar, ik ben niet eens meer boos, want zelfs dat heeft geen nut...
maar dat is geen bord voor de kop, maar een hele stapel borden...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:35

lotjj92 schreef:
ik heb hem bekeken

Dank je dat je de moeite hebt genomen. Snap je nu ook dat, omdat 'sommige dingen er nog wat langer over doen om te groeien', je moet oppassen met wat je tegelijkertijd van dat lichaam dat in de groei is vraagt? Dat is om er voor te zorgen dat je paard de optimale kans krijgt om te groeien en zijn botten goed te ontwikkelen. Want je wilt toch een goed ontwikkeld rijpaard, waar je over een heleboel jaren ook nog van kunt genieten?
Laten we eerlijk zijn, rijden kan nú leuk zijn, maar is een stuk minder leuk op een paard dat over een paar jaartjes zijn ene been niet meer voor zijn andere kan zetten. Ik heb geen glazen bol, kan niet voorspellen wat er gaat gebeuren, maar ik geloof wel in het wetenschappelijk onderzoek. Dus waarom, echt, waarom, zou je het risico nemen? Op lange termijn heb je niet alleen je paard, maar ook jezelf ermee.
Wat mij betreft is dit mijn laatste poging om je te vragen nog eens goed na te denken over wáár je mee bezig bent, en wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn. En nee, ik vind niet dat je een driejarige bij wijze van spreke in een glazen kastje moet zetten. Maar ik vind wel dat als je ermee aan de slag gaat, je dat op een verantwoorde, voor je paard acceptabele manier moet doen. Daar heeft je paard recht op.
Ik hoop nog steeds dat je de tijd zou willen nemen om onze tips nog eens te lezen, zonder daarbij in complot-theoriën te denken. Nogmaals, we hebben het beste voor met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:39

Maar ze vind 5/6 keer in de week, 40 min lang nadenken en niet overvragen....