Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rossebol

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:23

Ierland schreef:
Tja, daar zit wat in zeg, misschien kennen we elkaar wel! daarbij- ja, flappp en ik rijden beide op de Shet. Ze leeft nog steeds, hoor, gaat best. Waar wind je je over op?.. Mischien zijn we vrienden, misschien zijn we wel familie.

We hebben nl drie bokkers op een adres! vandaar.

ff terug naar de topic:

Shetten kunnen wel 100 kg dragen!
dan is 40 kg niks, hoor!

pfff ga vooral verder met je pony verpesten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:24

Ik zal mijn best doen.

Blijf zelf vooral doorgaan met hetgeen Jij denkt dat goed is voor je paard. Er zullen ongetwijfeld dingen zijn waar ik het oko niet mee eens bent!

Enneh.. dit is bokt, daar mag je toch een eigen mening hebben, zonder dat iedereen meteen uit zijn plaat gaat?..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:28

tuurlijk mag je je eigen mening hebben en die mag ik ook hebben en plaatsen Knipoog dus dat doe ik ook.
maar jij mag dat netzogoed hoor je hoord mij niet zeggen dat je dat niet mag.
Als jij het ergens niet mee eens bent van wat ik zeg mag je dat ook hoor denk alleen dat je nog flink wat mag gaan leren als je denkt dat iemand van 100 kilo op een shet kan gaan rijden zonder het diertje op den duur te beschadigen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:42

Nou, heb de info uit een paardenencyclopedie. Zou overigens niet iemand van 100 kg op haar zetten, laten we ff wel wezen; enneh, die paar keer dat er op gereden wordt wordt er ook niet mee geragd. het is maar hoe je je tijd met je paardjes invult.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:52

Je hoeft niet zo raar te doen, jij geeft antwoord op een reactie naar flapp dus neem aan dat je niet voor andere personen antwoord gaat geven. Misschien moet je je eens wat beter laten informeren, er is geen enkele shet die 100 kilo kan dragen zonder schadelijk gevolgen.

MandieJJJ87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:42

na dit allemaal gelezen te hebben durf ik hier toch eigenlijk bijna niet op te reageren omdat ik al een vermoeden heb welke reacties er van gaan komen... ik weeg namelijk zelf 135kilo en rij toch regelmatig op mijn paard... een normale kwpn merrie van 1.68m
zelf heb ik niet het idee dat ze last van me heeft. ze is gek op rijden en wil nog regelmatig een keer bokken of steigeren als ze het ergens niet mee eens is, in dr eentje is of bang is...
Laatst bijgewerkt door MandieJJJ87 op 01-07-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MandieJJJ87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:43

*foute* sorry Bloos

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:58

*Shoot me!* Ik denk dat het niet zo'n probleem is, als je paardje maar goed getraind is (dus een rug die ze goed gebruikt) en ook gebouwd is voor het werk (dus een korte stevige rug en een stevig stel benen). Ik weeg wel een stukje minder, maar ik stap ook nog gerust op de meeste paarden hoor, ondanks dat dat volgens een tabel misschien niet zou kunnen. Ik houd wel goed het paard in de gaten, heb ik het gevoel dat ik in de weg zit, dan stap ik ook af. En er zijn natuurlijk types waar ik niet op zou stappen (ranke smalle paarden of pony's). Ik heb zelf een fjord.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:47

Tuurlijk is het zo dat rassen als een fjord en haflinger meer gebouwd zijn voor meer gewicht dan bloedpaardjes. Die lijstjes zijn maar een beetje richtlijnen, moet daar zo'n drama over gemaakt worden.

En over shetjes en 70 kilo erop en 1000 kilo trekken, ieder zn mening, de 1 vind sneller iets niet kunnen dan een ander. Persoonlijk vind ik dat ook niet meer kunnen hoor, vroeger kon dat misschien maar de tijden veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:53

Vroeger kon dat ook niet, maar wist men niet dat het schadelijk was Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:01

MandieJJJ87 schreef:
na dit allemaal gelezen te hebben durf ik hier toch eigenlijk bijna niet op te reageren omdat ik al een vermoeden heb welke reacties er van gaan komen... ik weeg namelijk zelf 135kilo en rij toch regelmatig op mijn paard... een normale kwpn merrie van 1.68m
zelf heb ik niet het idee dat ze last van me heeft. ze is gek op rijden en wil nog regelmatig een keer bokken of steigeren als ze het ergens niet mee eens is, in dr eentje is of bang is...

Precies. dat is nou ook met mijn Shet. Als die dieren nog zo makkelijk aan beide kanten omhoog kunnen komen is er niks mis mee!

Dan ben je neit te zwaar hoor!

Jammer dat de paarden zo erg onderschat worden in hun kracht.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:02

karoliena schreef:
Je hoeft niet zo raar te doen, jij geeft antwoord op een reactie naar flapp dus neem aan dat je niet voor andere personen antwoord gaat geven. Misschien moet je je eens wat beter laten informeren, er is geen enkele shet die 100 kilo kan dragen zonder schadelijk gevolgen.

Ik geef iedereen antwoord, dus als ik raar doen doen we het allemaal. Laten we het ff gezellig houden, zeg! Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:04

Yamcha schreef:
Vroeger kon dat ook niet, maar wist men niet dat het schadelijk was Knipoog

Ik denk dat het eerder andersom is: mensen behandelen paarden als watjes tegenwoordig, och, beetje regen hier, beetje teveel gewicht daar, dekentje hier, supplementje daar..

Tsjonge jonge, laat ze lekker paard wezen en geef hetgeen waar ze om vragen! En als je dagelijks hun rug checkt en spieren aan de voor- en achterhand ben je er vlot genoeg bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:10

Ierland schreef:
MandieJJJ87 schreef:

Precies. dat is nou ook met mijn Shet. Als die dieren nog zo makkelijk aan beide kanten omhoog kunnen komen is er niks mis mee!

Dan ben je neit te zwaar hoor!

Jammer dat de paarden zo erg onderschat worden in hun kracht.

Kan ook protest zijn... ik hoor ook altijd: als ze nog kunnen crossen ben ik niet te zwaar... maar een pony gaat ook harder om het gebrek aan balans te compenseren. Zitten imo 2 kanten aan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:12

Als je je paard goed kent weet je en zie je of hij uit protest bokt of steigert; soms doen paarden dat ook in een energieke bui hoor.
Hoe kom je erbij dat ze harder gaan om hun gebrek aan balans te compenseren?..

MandieJJJ87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:16

ik denk niet dat het protest is. ze loopt gewoon braaf haar rondjes zeg maar, maar zodra ze ineens in de eentje in de bak is en er geen andere paarden in de buurt zijn kan ze toch heel aardig beginnen te bokken of te steigeren. of als ze ineens een stuk plastic van de kuilbalen ziet wapperen ofzo. alleen op die momenten. verder loopt ze 4 dagen per week gewoon braaf dr rondjes. het lijkt me dat als dit uit protest zou zijn ze het altijd zou moeten doen en niet alleen in bepaalde situaties als ze alleen gelaten word of iets eng vind. ze is altijd een manege paard geweest dus heeft gewoon een beetje last van verlatings angst.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:19

Tja, dat klinkt in mijn oren ook veel logsicher hoor, als ze echt pijn hebben zullen ze je er vlot trachten af te werpen, trouwens, mijn vorige merrie had ook een handje van paniek zaaien als ze alleen was, vooral als anderen wegreden, die was gewend getraind te worden met anderen erbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:19

@ Ierland: Heeft te maken met het hefboomeffect, wat een te lange ruiter heeft. Als een lange ruiter zijn/haar gewicht iets verplaatst, heeft dat veel meer effect op de balans van de pony dan wanneer een kleinere ruiter dat zou doen. Gevolg is dat de pony met een lange/zware ruiter veel eerder uit balans raakt dan met een kleinere/lichtere ruiter. Pony gaat dan harder om dat te compenseren.
Je ziet het jonge paarden ook veel doen, die kunnen vaak alleen maar hard galopperen, een langzame galop vraagt om veel meer spierkracht en balans.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:21

Tja, dat laatste daar kan ik wel bij, hoor, dat snap ik. Je zou echter verwachten dat door het gewicht paarden langzamer gaan! Dan zouden ze renpaarden ook meer kunnen belasten met een zwaardere ruiter als het geld opleverde; en geloof me- zulke mensen zijn er best, dus dat vind ik dan weer vreemd. Wel eens van handicapraces gehoord? Als een paard goed gepresteerd heeft krijgt hij meer gewicht op mijn rug door minder kans te maken te winnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:27

Ja, daar heb ik idd van gehoord. Maar een pony die gaat racen met een te groot/zwaar iemand op de rug, gaat lang niet zo hard als ie zóu kunnen met een veel lichtere persoon.
Het gewicht beïnvloedt idd wel de maximumsnelheid. Het is niet zo dat ze door het extra gewicht harder gaan, zou ook wel onlogisch zijn, toch? Knipoog
Ik heb trouwens wel begrepen (maar correct me if I'm wrong) dat bij die handicap races het extra gewicht wel aan beide kanten hetzelfde is, dus dat zou de balans niet moeten beïnvloeden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-07 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:29

Daarom, daarom klinkt het een beetje onlogisch.
ken je zelf praktijkvoorbeelden waarbij paarden werden beschadigd door te zware ruiters 9die wel goed en netjes reden maar puur door lengte of overgewicht de boel kapotreden?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:35

Ik zelf niet, niet van dichtbij iig. Ik heb wel verhalen gehoord, gelezen, röntgenfoto's gezien van paarden die overbelast zijn. Maar ik zit niet echt in de pony's (maak dus zelf ook geen te grote kinderen op pony's mee), dus nee, ik heb het niet van dichtbij meegemaakt.
Karoliena hier op Bokt heeft wel voorbeelden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:47

oke, dat is dan niet best! Soms vraag ik me dan echter af in hoeverre hetmet de manier van rijden te maken heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:49

Ik denk dat het in veel gevallen om een combinatie van beide gaat...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:55

Zou kunnen...