Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:20

Visconti schreef:
Toch blijft het appart dat mijn paard een paar dagen geleden heel gestressed was en toch schuim bij de mond had terwijl hij dat normaal nooit heeft. (hij was bang voor trekkers, zweette maar een leegde zijn dramen, dus adrenaline was bij hem wel sprake van).

Is hier eigenlijk wel eens fatsoenlijk onderzoek naar gedaan?

Misschien geeft angst ook wel schuim, in het begin en als het lichaam helemaal klaar is voor de vlucht niet meer, daar is mesten natuurlijk ook een reden voor. Darmen leeg is weer makkelijker vluchten en laat je ook geen spoor na.

Onderzoek misschien wel door een freak die zich het afvraagt, maar wellicht is daar nooit het nut van gezien.

Kan mij wel voorstellen dat als een paard schuimt het bit lekkerder in de mond ligt en als wij iets in de mond hebben, er mee spelen, ook speeksel vormen.

Anoniem

Joviban, klopt, vermindering van speeksel, dus spanning is geen tot weinig speeksel.

Tanja_dB

love_bichke schreef:
is een paard dat niet schuimt dan niet ontspannen?
want mijn paardje kan heel ontspannen lopen en soms een randje op z'n lippen hebben, ik krijg altijd maar opmerkingen dat mijn paard zich niet ontspant omdat hij niet schuimt.
ik vind dat echt onzin, ik denk dat het afhangt van paard tot paard of die veel of weinig schuimt/met het bit "speelt".
mij hebben ze altijd wel geleerd dat schuimen een teken van ontspanning is, maar ik weet dat niet zeker Knipoog

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard wil nog wel eens een klein schuimrandje op de lippen hebben, maar mn pony schuimt eigenlijk nooit. Toch kan ie heel fijn lopen. Moet ik dat dan opvatten als 'niet ontspannen'?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:27

WesseLady schreef:
love_bichke schreef:
want mijn paardje kan heel ontspannen lopen en soms een randje op z'n lippen hebben, ik krijg altijd maar opmerkingen dat mijn paard zich niet ontspant omdat hij niet schuimt.
ik vind dat echt onzin, ik denk dat het afhangt van paard tot paard of die veel of weinig schuimt/met het bit "speelt".
mij hebben ze altijd wel geleerd dat schuimen een teken van ontspanning is, maar ik weet dat niet zeker Knipoog

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn paard wil nog wel eens een klein schuimrandje op de lippen hebben, maar mn pony schuimt eigenlijk nooit. Toch kan ie heel fijn lopen. Moet ik dat dan opvatten als 'niet ontspannen'?

wij vragen ons net hetzelfde af dus Haha!
ik ben benieuwd of ik hier het antwoord op kan krijgen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:28

russel schreef:
Kokeren zal zeker ook bij ontspanning ontstaan, maar bij spanning zeker ook. Zo zal het met schuimen ook zijn.

Bij mijn hengst maakt de koker alleen maar geluid als meneer gespannen is Ja

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:49

love_bichke schreef:

love_bichke schreef:
WesseLady schreef:

wij vragen ons net hetzelfde af dus Haha!
ik ben benieuwd of ik hier het antwoord op kan krijgen.

Het ziet er niet naar uit Ach gut

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:53

ontspanning!! Ja

als ik lekker heb gereden is het mondje en het borstje helemaal beschuimd Lachen
ook een ander paard waar ik springles op heb schuimd na een halfuurtje losrijden en tijdens het springen word dat alleen maar erger, dan zit ik zelfs helemaal onder, hij vind springen super leuk maar blijft de hele aanloop en vaak ook tijdens en na de sprong goed bijelkaar,,
ik zie het als een teken dat het paard goed zijn best heeft gedaan en het lekker gewerkt heeft Knipoog

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:57

ik denk dat het afhangt van paard tot paard of die veel of weinig schuimt/met het bit "speelt".

dat heeft er inderdaad ook mee te maken, als mijn pony met het bit speeld gaat ze schuimen, maar ze speeld soms al als ik dr net opgezadeld heb en ik nog niet eens op dr zit, haha, maar dat doet ze ( hoop ik (a) ) uit ontspanning Knipoog Tong uitsteken

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:41

arno8 schreef:
Wel gek dat ik nog nooit een paard in de wei in de rusthouding (lijkt me behoorlijk ontspannend) heb zien staan dat spontaan begint te schuimen.

Je ziet het alleen bij paarden die in de krul getrokken worden, vaak in combinatie met moeilijk werk. En als er een bit in het spel is, zie je het tien keer zo snel.

Toen mijn vriendin met bit reed, schuimde haar paard vaak wel. Het staat voor mij als een paal boven water dat schuim er 9 van de 10 keer niet zou zijn als er geen bit in het paard zat.

Arno, ik rijd bitloos, en zo nu en dan hebben we eens zin om te trainen ne dressuren we dus ook bitloos, en ook dan schuimt meneer in de rondte.
Met longeren aan een simpelhalstertje ook.
Verklaring waar dit vandaan komt ?
Vraag het me al een tijdje af.
Dit is geen reactie op het bit, wel ontspanning of ook niet ?

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:43

ik heb da ook met mijn pony friendly hij schuimt altijd na het rijden en mn vriendinnen zeggen dat dat komt omdat hij et leuk vindt???vaag:P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:47

MiloFriendly schreef:
ik heb da ook met mijn pony friendly hij schuimt altijd na het rijden en mn vriendinnen zeggen dat dat komt omdat hij et leuk vindt???vaag:P

Kwijlen die dan als ze iets leuke vinden ?
Beetje rare conclusie denk je niet ?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:50

Mijn paardje heeft met rijden ook altijd wel een schuimlipje. Maar schuim op het lichaam, kan dat niet gewoon komen van de warmte in combinatie met wrijving (van de billen langs elkaar, bijv)?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:20

Snoekiej schreef:
Mijn paardje heeft met rijden ook altijd wel een schuimlipje. Maar schuim op het lichaam, kan dat niet gewoon komen van de warmte in combinatie met wrijving (van de billen langs elkaar, bijv)?

Over het lijf is gewoon zweet met wrijving,
bij de mond is dat natuurlijk een ander verhaal.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:22

ja.. bij de mond denk ik dat het spanning en ontspanning kan zijn, verschilt gewoon per paard

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:27

Volgens mij heeft het ook wat met concentratie te maken.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:23

Ontspanning. Mijn paard schuimt alleen maar als ik veel overgangen rijd en puur op ontspanning train.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:33

arno8 schreef:
Wel gek dat ik nog nooit een paard in de wei in de rusthouding (lijkt me behoorlijk ontspannend) heb zien staan dat spontaan begint te schuimen.

Je ziet het alleen bij paarden die in de krul getrokken worden, vaak in combinatie met moeilijk werk. En als er een bit in het spel is, zie je het tien keer zo snel.

Toen mijn vriendin met bit reed, schuimde haar paard vaak wel. Het staat voor mij als een paal boven water dat schuim er 9 van de 10 keer niet zou zijn als er geen bit in het paard zat.

Idd. Ja

meisje met wie ik mijn paard heb rijdt mijn paard met bit en dan schuimt mijn paard altijd, terwijl zij hem niet ontspannen rijdt. Zij trekt hem in de krul enz..

Ik rijd bitloos en bij mij loopt hij veel meer ontspannen maar schuimt niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:42

Vue schreef:
MiloFriendly schreef:

Kwijlen die dan als ze iets leuke vinden ?
Beetje rare conclusie denk je niet ?

Ik begin ook te kwijlen als ik wat leuk vind hoor. Haha! Tong uitsteken *kidding*

Maar de mijne schuimt als een gek... Nee, het is meer echt kwijl. Het drupt er gewoon af. Sinds ik met een hackamore rijdt is het niet meer. Mijn paard had juist een hekel aan het bit...
Ik dacht altijd dat het kwam door spelen met het bit.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:54

Shine heeft zelden geen wit schuimrandje met rijden, maar het valt me op dat ze op wedstrijd (als ze het 'gewoon' spannend vind) snéller schuimt dan thuis. Thuis begint het pas echt lekker na een rondje of wat gemakkelijk over de rug draven, op wedstrijd direct al als het bit ingaat, dan begint het eerste wit al bij het stappen tevoorschijn komen.

Bij Shine is het ook duidelijk een teken van 'lekker' aan het werk en met het bit spelen, als ze écht gespannen is wordt er niet geschuimd ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:32

Ik was aan het wandelen met halster en toen had hij een ook schuimlipje.

Zal het zo zijn dat paarden gewoon kwijlbakken zijn en gewoon bij het minste geringste slijmballen? Baal er ook altijd van als mijn rug weer zo een grote ronde plek heeft, gaat er vaak zo moeilijk uit in de was want hij heeft altijd wel weer wat in zijn mond gehad. Boos!

Geef ze maar eens een appel, die kunnen ze ook niet gewoon eten, dat lijkt het wel of ze dreft op hebben.

OoappeloO

Re: Schuim met rijden: Ontspanning of niet kunnen slikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:49

Schimmelig schreef:
Is het gewoon niet een teken van opperste concentratie?

Kan zijn.. Maar mijn vzpaard schuimt enorm (geen kwijlen dat t eraf druipt, maar wel vlokjes als we hard werken) maar dat begint al als ik in stal t hoofdstel om doe (en dus bit in Clown ). Bij t los stappen wordt t schuimen al meer. En dan is er echt nog nul-komma-nul concentratie! Maar meestal al wel ontspanning (zo niet dan schuimt ze ook minder). En als ik met halster longeer schuimt ze ook. En het argument wat ik in het begin tegen kwam dat het komt omdat een paard zijn hoofd(+hals) buigt klopt dan ook niet want bij longeren met halster buigt er niets bij der..!

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:16

Ontspanning en concentratie;)...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:32

hoeveelheid schuimen hangt idd van het paard af. MIjn eigen schuimt bijna niet, paardje waar ik nu mee ga springen al bijna in het begin. Denk dat het ontspanning én spanning is Clown .

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:09

Ik denk wel dat schuimen in verband gebracht wordt met ontspanning.

Een wedstrijdruiter op stal geeft haar paard voor het rijden telkens een suikerklontje zodat die gaat schuimen..
Ik vraag me nog steeds af waarom ze dat doet?

Mijn eigen paard schuimt wel, maar niet overdreven. Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 19:01

roosbananas schreef:
Ik denk wel dat schuimen in verband gebracht wordt met ontspanning.

Een wedstrijdruiter op stal geeft haar paard voor het rijden telkens een suikerklontje zodat die gaat schuimen..
Ik vraag me nog steeds af waarom ze dat doet?

Mijn eigen paard schuimt wel, maar niet overdreven. Lachen

Het ziet er misschien leuker uit ofzo,
Zou het niet weten.