Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:24

Met een zweep!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Dressuurzweep) Ik vind het echt niet fijn voor de pony om de hele tijd in de buik te porren... Vork

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:01

Goofy44 schreef:
Rijtechnisch gebruik je een zweep en sporen voor totaal verschillende dingen. Als sporen een zweep vervangen en omgekeerd, dan heb je het rijden niet begrepen. Naar mijn mening is de vraag dus verkeerd gesteld. Het probleem is dat in de praktijk het onderscheid ook nauwelijks wordt gemaakt, dat is jammer voor het paard, het geeft ook aan hoe het met de rijkwaliteit in het algemeen is gesteld.

Voor welke dingen gebruik je sporen dan en voor welke een zweep dan..?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:16

Zweepje, want de meeste pony's reageren al op het geluid van de zweep en voelen dus niets, maar geven wel het gewenste effect. Waarom pijn toebrengen als dit onnodig is?

(niet dat sporen, als ze op de juiste manier gebruikt worden, zielig zijn hoor!)

irz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 07:19

ik rijd alleen maar met een zweep, ik krijg de meeste ook wel naar beneden.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:54

Appelflapje schreef:
Zweepje, want de meeste pony's reageren al op het geluid van de zweep en voelen dus niets, maar geven wel het gewenste effect. Waarom pijn toebrengen als dit onnodig is?

(niet dat sporen, als ze op de juiste manier gebruikt worden, zielig zijn hoor!)

ja idd want als ik m'n oaard wil straffen sla ik zelden op me paard zelf maar geef ik gewoon een keiharde klap op me zadeldekje of m'n laarzen.
Dat geluid is meestal al genoeg

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:56

met zweep, ookal loopt de pony dan nog niet door, ik weiger met sporen te rijden. Ik ga toch niet die pony met scherpe dingen in zijn buik prikken! Ze zijn niet altijd scherp nee, maar toch heb ik wat tegen sporen!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 09:59

Nu rij ik zonder zweep en zonder spoor want het is niet nodig bij deze pony. Met zweep rij ik normaal liever omdat ik gewoon het idee heb dat ik niet goed met sporen kan rijden en ik ze dan te vaak gebruik. sowieso wil ik mijn benen gewoon vrij houden zodat ik niet ook nog op mijn spooren moet letten. (maar stel dat ik een paard/pony krijg waarbij mensen mij het echt aan raden zou ik het wel proberen, heb niks tegen sporen waneer ze goed gebruikt worden)

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:43

Zwepen vind ik zelf maar onhandige dingen, ik rijd er liever ook niet mee. Vind het maar niks. Ook met sporen rij ik niet.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:06

Ik rij met beiden. Probeer ze zoveel mogelijk niet te gebruiken, meer met kuit enz. Maar als hij echt niet reageerd op mijn been gebruik ik wel even mijn spoor. Mijn zweep gebruik ik alleen maar om hem er af en toe iets meer aan te kunnen rijden en zijn kont o.i.d. er iets meer bij te houden bij zijwaartse gangen. (Of als hij stout is, maar dan is maar een tikkie, dan hoor je dus geen geluid.. Als ik dat zou willen moet ik die zweep wel heel hard door de lucht heen rausen Clown )

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:07

Zweep. Lachen
Ik ben gewoon bang dat ik niet goed met die sporen om kan gaan.
Gewoonlijk hou ik mn hakken wel altijd laag en mn tenen naar buiten, maar ik ben toch bang dat ik er niet goed mee om kan gaan.
ik heb ze sowieso niet nodig. Zweep ik genoeg

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:38

Zweep.
Ook bij andere mensen. Bij sporen zie ik heel vaak dat ze verkeerd gebruikt worden ( lees: gewoon kei hard me in de buik trappen ) en daar zijn ze niet voor gemaakt. Een zweep kan je ook mee slaan, maar dat vind ik gewoon een beter is. Met sporen doe je het al gauw te hard. & ik gebruik mn zweep alleen om te zorgen dat ze op een volte of in een bocht in draf niet naar binnen valt ( lees druk tege hals aan ). ( Mn paard vind dat gewoon nog erg moeilijk.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:09

Met dressuur rij ik meestal alleen met sporen..
Met wat lage sprongetjes rij ik ook nog zonder zweep, maar zodra het paard meer snelheid nodig heeft, rij ik meestal met een kort zweepje.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:16

Ik rij alleen met zweep.
Omdat sporen ervoor zijn om de hulpen te verfijnen, en m'n paarden kennen de basis dressuurhulpen nog niet eens goed, dus valt er weinig te verfijnen.

Een zweep is altijd handig, 9 vd 10x gebruik ik hem niet, maar stel dat m'n paard ineens een bokkensprong maakt, wil ik hem wel kunnen corriceren.

tuur_zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:11

Alleen met een zweep. Maar die gebruik ik alleen als het nodig is. Sporen gebruik je eigenlijk 'altijd', als je ze aanhebt en een zweep niet want je kan ook gewoon een zweep vasthouden en dan niet grbuiken. Sommige paarden weten dan dat ze sommige dingen niet moeten proberen.

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:09

Bij mijn vorige paard reed ik met sporen en zweep. Dit omdat ze niet goed reageerde op het been en haar achterhand er moeilijk bij te zetten was. Op mijn paard wat ik nu rijd rijd ik alleen met zweep.

xx_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:12

ik rijd op mijn haflinger met een klein spoortje. Alleen om af en toe mijn hulpen wat te verduidelijken. met zweep rijd ik nooiit op hem is ook niet nodig..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:44

Ik rijd met beiden. Spoor omdat ik korte pootjes heb en zo mijn beenhulpen verfijnt kan geven en zweep om soms een tik achter mijn been te geven om der wakker te maken!

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:48

Ik rijd ook met allebei, hoewel het de laatste paar keer ook wel zonder zweep goed ging. Het is meer gewenning, dat je denkt dat je niet zonder kan. Maar wanneer ik erop ga letten, gebruik ik mn zweep eigenlijk helemaal niet Clown

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:50

ik gebruik beide..
allebei om hem voorwaarts te krijgen.
sloompie Koe

haha

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:51

Toverheks schreef:
Ik rijd ook met allebei, hoewel het de laatste paar keer ook wel zonder zweep goed ging. Het is meer gewenning, dat je denkt dat je niet zonder kan. Maar wanneer ik erop ga letten, gebruik ik mn zweep eigenlijk helemaal niet Clown

Idd heb je helemaal gelijk in, of voor mij telt dat iig! K gebruik me spoortjes wel 'redelijk' vaak (als prikje, vind ik beter dan je hakken erin zetten of schoppen) maar men zweep nauwlijks Knipoog

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:51

Ik vind sporen vreselijk irritant, ik kan er dus echt niet meer rijden!
Ik heb altijd een zweep bij me, maar ik gebruik hem niet zo vaak.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:52

ik lees het hier heel vaak, maar sporen zijn er niet voor bedoelt je paard meer voorwaarts te laten lopen hoor..
dus de reden: ik gebruik sporen om m'n paard voorwaarts/activer te krijgen, is niet goed. (mijn mening in ieder geval)

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:54

ThaGirl schreef:
ik lees het hier heel vaak, maar sporen zijn er niet voor bedoelt je paard meer voorwaarts te laten lopen hoor..
dus de reden: ik gebruik sporen om m'n paard voorwaarts/activer te krijgen, is niet goed. (mijn mening in ieder geval)

Jij mag wel eens op mijn pony gaan rijden Tong uitsteken

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:57

of op de mijne Tong uitsteken

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:59

Maar toch.. sporen zijn der vereenvoudiging van je been hulp, niet om hem een prikkie te geven dat tie harder loopt!

Edit: je paard zal daardoor alleenmaar laxer voor je been worden Ach gut Veel afwisselingen, dus tempo verschillen, balkjes draven, schijn overgangen dat soort dingen maken je paard wakkerder voor je been, en dan gaat tie pas echt lopen. Niet als je hem een prik met je spoor geeft! Ach gut
Laatst bijgewerkt door OoappeloO op 02-07-07 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt