Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Goofy44 schreef:Rijtechnisch gebruik je een zweep en sporen voor totaal verschillende dingen. Als sporen een zweep vervangen en omgekeerd, dan heb je het rijden niet begrepen. Naar mijn mening is de vraag dus verkeerd gesteld. Het probleem is dat in de praktijk het onderscheid ook nauwelijks wordt gemaakt, dat is jammer voor het paard, het geeft ook aan hoe het met de rijkwaliteit in het algemeen is gesteld.
Appelflapje schreef:Zweepje, want de meeste pony's reageren al op het geluid van de zweep en voelen dus niets, maar geven wel het gewenste effect. Waarom pijn toebrengen als dit onnodig is?
(niet dat sporen, als ze op de juiste manier gebruikt worden, zielig zijn hoor!)
Toverheks schreef:Ik rijd ook met allebei, hoewel het de laatste paar keer ook wel zonder zweep goed ging. Het is meer gewenning, dat je denkt dat je niet zonder kan. Maar wanneer ik erop ga letten, gebruik ik mn zweep eigenlijk helemaal niet
ThaGirl schreef:ik lees het hier heel vaak, maar sporen zijn er niet voor bedoelt je paard meer voorwaarts te laten lopen hoor..
dus de reden: ik gebruik sporen om m'n paard voorwaarts/activer te krijgen, is niet goed. (mijn mening in ieder geval)