Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:Maar die paarden heb je ook al als ze niet eens B gelopen hebben
Ik heb me vorig jaar menig maal geergerd bij de jonge paarden waar van gezegt werd dat ze goed op de hulpen waren
ik vind dat zo zonde, want vooral met jonge paarden vind ik dat ze beter te gevoelig kunnen zijn, dan dat ze niet vooruit te branden zijn (voor het been dan) LCharlotte schreef:Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.
mistralmies schreef:LCharlotte schreef:Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.
eigen paard opleiden natuurlijk!! een kant en klaar paard kan byna iedereen berijden, maar je eigen paard die je door en door kent zal vast voor je gevoel beter gaan
runningkawa schreef:Idd, niet voor het been en daardoor monden als beton
En dan in de advertentie erbij staan, licht op de hulpen.
Verschrikkelijk
Een 4 jarige die je al om moet scholen...
weet nog dat ik de laatste keer op een goed paard ging zitten... dat beest liep echt met zen kop in de lucht en ik kon em niet naar beneden krijgen op de gebruikelijke manieren zeg maar! was door 1 iemand opgeleid die de paarden op een bepaalde manier naar beneden reed maar dat moet je ook weten van zoon paard
daffodil schreef:Met geen mogelijkheid normaal rond te rijden, zo stug als een betonnen plaat, het was echt vreselijk en alleen door hem dus langdurig te rijden kwam je erdoorheen. Toen heb ik me echt afgevraagd hoe je een 8jarig paard op dat niveau kan rijden terwijl hij zo slecht was afgericht!!!
door langdurig te rijden kwam je er doorheen
maar dat is wel zonde hoor! gelukkig dat jij em wou rijden en zelf alles doen vanaf stal.... stel je voor dat je het beestje na 2 keer proefrijden thuis had staan, en je stapt er dan zelf de dag erna erop en hij loopt voor geen meter meer... 
Citaat:Wij erheen en nadat zij zelf gereden had ik erop, hardstikke leuk rond te sturen, niet enorm makkelijk maar prima te doen. Geen hysterisch paard maar gewoon lekker lopend. Kon iets soepeler aan de voorkant maar goed dat kon een moment opname zijn. Wij nagedacht, nieuwe afspraak gemaakt, vond het toch wel een erg leuk paard, maar toen gezegd vanaf stal alles zelf doen want ik wilde precies weten hoe of wat.....Met geen mogelijkheid normaal rond te rijden, zo stug als een betonnen plaat, het was echt vreselijk en alleen door hem dus langdurig te rijden kwam je erdoorheen. Toen heb ik me echt afgevraagd hoe je een 8jarig paard op dat niveau kan rijden terwijl hij zo slecht was afgericht!!!
daffodil schreef:Wij erheen en nadat zij zelf gereden had ik erop, hardstikke leuk rond te sturen, niet enorm makkelijk maar prima te doen. Geen hysterisch paard maar gewoon lekker lopend. Kon iets soepeler aan de voorkant maar goed dat kon een moment opname zijn. Wij nagedacht, nieuwe afspraak gemaakt, vond het toch wel een erg leuk paard, maar toen gezegd vanaf stal alles zelf doen want ik wilde precies weten hoe of wat.....Met geen mogelijkheid normaal rond te rijden, zo stug als een betonnen plaat, het was echt vreselijk en alleen door hem dus langdurig te rijden kwam je erdoorheen. Toen heb ik me echt afgevraagd hoe je een 8jarig paard op dat niveau kan rijden terwijl hij zo slecht was afgericht!!!
Rianneke schreef:stel je voor dat je het beestje na 2 keer proefrijden thuis had staan, en je stapt er dan zelf de dag erna erop en hij loopt voor geen meter meer...
..
daffodil schreef:Neem van mij aan dat ik heb leren rijden met been.....heel veel been zelfs!
daffodil schreef:Maar dit paard was echt megastug...
daffodil schreef:Ik heb geen rare oefeningen gevraagd en vasthouden in de hand, ik zou het niet eens kunnen....lang leve de RSI!
Tuurlijk, dan was het mijn type paard niet......
Ik zie mezelf echt niet als megagevorderde ruiter maar weet inmiddels best hoe een paard hoort te lopen en zeker een paard wat op een bepaald niveau afgericht is. Het paard dat ik daarvoor had liep immers ook ruim Z1, niet met mij want ik heb daar de kans niet meer voor gekregen jammer genoeg maar ik voel echt het verschil wel tussen een megastug dier (en ook daar heb ik er meerdere van gereden) en een fijn aangereden paard wat door een gemiddelde ruiter gewoon normaal gereden kan worden.
Ik heb geen rare oefeningen gevraagd en vasthouden in de hand, ik zou het niet eens kunnen....lang leve de RSI!
jasmijn78 schreef:Uiteraard zal het laatste wel niet op jou van toepassing zijn
cle0o_o0 schreef:Rondje proberen?
jasmijn78 schreef:De kans is groot dat wanneer een beginner/niet gevorderde ruiter een leerpaard koopt het paard binnen korte tijd voor geen meter meer loopt. Om de simpele reden dat hij voor geen meter gereden wordt. Hoe je het ook draait of keert; zelfs het beste leerpaard loopt niet uit zichzelf en zal nog altijd gereden moeten worden. Het voordeel van zo'n leerpaard is echter dat wanneer de ruiter beter leert rijden, het paard het ook beter gaat doen.
Barco schreef:Maar goed ik vind dit topic een beetje met afgunst. concentreer je niet op een ander en rijd zelf lekker je eigen paardje.
de meeste dingen zijn namelijk alleen maar goed bedoelt, als advies en om nog meer plezier te hebben van je paard

Zep schreef:Bovenstaande paard dat ik met mijn korte pootjes de bocht niet omkreeg is trouwens aangekocht door Jan Brink, die na afstappen aangaf die hem geweldig fijn en licht te rijden vond. Mijn trainer en ik keken en elkaar aan en dachten beide dat wij in dat geval niet wilden weten hoe Briar aanvoelt
maar die eigenaar peinsde er niet over om lessen te nemen... beestje liep toch braaf der rondjes
!
! Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid!
) Maysie schreef:Ik vind ook niet dat alle hoog opgeleide paarden makkelijk zijn. Tuurlijk de oefeningen zitten erin. Maar het is toch een samenwerking tussen paard en ruiter -> dat is paardrijden!
Voor sommige mensen is het juist goed een hoog afgericht paard, want daar kan je nog VEEL van leren hoor! Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid!
![]()
( Het enige nadeel vaak bij hoog opgeleide paarden is dat ze vaak ook weer trucjes kennen om onder de oefeningen uit te komen haha)