Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:33

Maar die paarden heb je ook al als ze niet eens B gelopen hebben
Ik heb me vorig jaar menig maal geergerd bij de jonge paarden waar van gezegt werd dat ze goed op de hulpen waren

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:42

runningkawa schreef:
Maar die paarden heb je ook al als ze niet eens B gelopen hebben
Ik heb me vorig jaar menig maal geergerd bij de jonge paarden waar van gezegt werd dat ze goed op de hulpen waren

ja daar heb je ook gelijk in Haha! ik vind dat zo zonde, want vooral met jonge paarden vind ik dat ze beter te gevoelig kunnen zijn, dan dat ze niet vooruit te branden zijn (voor het been dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:44

Idd, niet voor het been en daardoor monden als beton
En dan in de advertentie erbij staan, licht op de hulpen.
Verschrikkelijk
Een 4 jarige die je al om moet scholen...

mistralmies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:47

LCharlotte schreef:
Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.

eigen paard opleiden natuurlijk!! een kant en klaar paard kan byna iedereen berijden, maar je eigen paard die je door en door kent zal vast voor je gevoel beter gaan

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:48

mistralmies schreef:
LCharlotte schreef:
Sommige mensen komen heel ver op concours simpelweg omdat ze dure ingeprogrammeerde paarden hebben die zeer makkelijk te rijden zijn. Andere mensen kopen een jong of onervaren paard dat ze zelf oprijden.
Waar zou jij zelf voor kiezen en waarom? Ik vind het persoonlijk een enorme prestatie als je jouw eigen paard opleid tot het Z en verder in plaats van een kant en klaar paard te kopen die alles al kan.

eigen paard opleiden natuurlijk!! een kant en klaar paard kan byna iedereen berijden, maar je eigen paard die je door en door kent zal vast voor je gevoel beter gaan

Rondje proberen? Clown

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:49

Toen wij voor een tweede paard gingen kijken, kwamen we via via uit bij een paard wat ik al heel lang erg leuk vond. Z2 niveau, wissels erin, was geloof ik Z1 met tig winstpunten. Paard was acht jaar oud.

Wij erheen en nadat zij zelf gereden had ik erop, hardstikke leuk rond te sturen, niet enorm makkelijk maar prima te doen. Geen hysterisch paard maar gewoon lekker lopend. Kon iets soepeler aan de voorkant maar goed dat kon een moment opname zijn. Wij nagedacht, nieuwe afspraak gemaakt, vond het toch wel een erg leuk paard, maar toen gezegd vanaf stal alles zelf doen want ik wilde precies weten hoe of wat.....Met geen mogelijkheid normaal rond te rijden, zo stug als een betonnen plaat, het was echt vreselijk en alleen door hem dus langdurig te rijden kwam je erdoorheen. Toen heb ik me echt afgevraagd hoe je een 8jarig paard op dat niveau kan rijden terwijl hij zo slecht was afgericht!!!

Mijn illusie om een lekker doorgereden paard te kopen en daar direct mee verder te gaan spatte zo uiteen! Uiteindelijk heb ik een zesjarige gekocht die nog niets gedaan had qua wedstrijden maar gewoon lekker in zijn eigen tempo groot geworden was en de tijd had gekregen om normaal uit te groeien. Nu is hij dit jaar 9 en begint het een ontzettend gaaf paard te worden waar laatst zelfs een 10 jarig kind gewoon mee wegrijdt! Niks in haar handen, simpel op haar beenhulp, gewoon een lekker paard!

En toch...als ik ooit weer op zoek moet naar een paard, blijf ik een beetje kijken naar een paard wat al een flink eind op weg is, niet omdat ik het hem zelf niet aan wil leren maar omdat het me ook wel eens lekker lijkt om van zo'n paard wat te leren!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:00

runningkawa schreef:
Idd, niet voor het been en daardoor monden als beton
En dan in de advertentie erbij staan, licht op de hulpen.
Verschrikkelijk
Een 4 jarige die je al om moet scholen...

die mensen wisten zeker niet wat licht op de hulpen betekent.. Clown

en kant en klar paarden kan echt niet iedereen mee wegrijden... je moet toch echt samen trainen wil jij van het paard gedaan krijgen wat de huidige berijder op dat moment ook van hem gedaan krijgt...hoelang dat duurt is weer afhankelijk hoe het paard is en hoe jij bent! het ene paard rij je makkelijker mee "weg" als het andere paard Haha! weet nog dat ik de laatste keer op een goed paard ging zitten... dat beest liep echt met zen kop in de lucht en ik kon em niet naar beneden krijgen op de gebruikelijke manieren zeg maar! was door 1 iemand opgeleid die de paarden op een bepaalde manier naar beneden reed maar dat moet je ook weten van zoon paard Ach gut

daffodil schreef:
Met geen mogelijkheid normaal rond te rijden, zo stug als een betonnen plaat, het was echt vreselijk en alleen door hem dus langdurig te rijden kwam je erdoorheen. Toen heb ik me echt afgevraagd hoe je een 8jarig paard op dat niveau kan rijden terwijl hij zo slecht was afgericht!!!

je geeft zelf het antwoord al Clown door langdurig te rijden kwam je er doorheen Ach gut maar dat is wel zonde hoor! gelukkig dat jij em wou rijden en zelf alles doen vanaf stal.... stel je voor dat je het beestje na 2 keer proefrijden thuis had staan, en je stapt er dan zelf de dag erna erop en hij loopt voor geen meter meer...

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:04

Dat ligt aan je eigen rijervaring. Heb je niet veel ervaring kan een paard die alles kan je heel goed alles aanleren en aanvoelen. Heb je genoeg ervaring is het super leuk om zelf een paard van de B naar ? te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:13

Citaat:
Wij erheen en nadat zij zelf gereden had ik erop, hardstikke leuk rond te sturen, niet enorm makkelijk maar prima te doen. Geen hysterisch paard maar gewoon lekker lopend. Kon iets soepeler aan de voorkant maar goed dat kon een moment opname zijn. Wij nagedacht, nieuwe afspraak gemaakt, vond het toch wel een erg leuk paard, maar toen gezegd vanaf stal alles zelf doen want ik wilde precies weten hoe of wat.....Met geen mogelijkheid normaal rond te rijden, zo stug als een betonnen plaat, het was echt vreselijk en alleen door hem dus langdurig te rijden kwam je erdoorheen. Toen heb ik me echt afgevraagd hoe je een 8jarig paard op dat niveau kan rijden terwijl hij zo slecht was afgericht!!!

Maar ligt dat dan aan het paard of aan jou (zonder gemeen te willen zijn)
De eerste keer ging namelijk wel
de 2e keer toen jij alles zelfd deed niet
Te weinig been en iets teveel hand en het is zover Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:21

Neem van mij aan dat ik heb leren rijden met been.....heel veel been zelfs! Hou eerder van een paard waar je wat meer tegenaan moet drijven dan van zo'n wegschietdier! Maar goed, ik rijd op M niveau en heb meerdere paarden gereden. Durf niet te zeggen dat ik overal op wegrij want ik kan niet goed met hete paarden overweg dus die ga ik ook echt uit de weg! Maar dit paard was echt megastug....Uiteindelijk kreeg ik m best wat ronder maar hier was niets van lossigheid en soepelheid te vinden. Overigens kon ook mijn man er absoluut niet mee wegrijden en die gebruikt (als man zijnde) al snel meer been!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:28

daffodil schreef:

Zo'n verhaal KAN twee kanten hebben. 1. het paard is echt niet netjes gereden en daardoor niet makkelijk na te rijden. 2. het paard ging gewoon tegen jou in verzet (door zich stug te houden etc) doordat jij het paard niet fijn reed. Uiteraard zal het laatste wel niet op jou van toepassing zijn Clown

Maar wat ik duidelijk probeer te maken: al heb je nog zo'n fijn paard, als je er op gaat zitten hannessen dan is de kans groot dat dat paard ook gaat lopen hannessen. En waar ligt het dan aan; dat het paard niet fijn/goed is opgeleid of dat het paard door de potentiele ruiter niet fijn gereden wordt? In veel gevallen zal de waarheid wel een beetje in het midden liggen.

Jij kan je afvragen hoe een achtjarig paard op dat niveau gereden kan worden als hij zo slecht is afgericht. Ik kan mij ook afvragen waarom jij een paard dat op dat niveau presteert (en ook nog eens tig winstpunten haalt) niet na kan rijden. Hoe kan een ruiter dat zelf nog niet op dat niveau rijdt concluderen dat een paard slecht is afgericht? Ik zeg niet dat dat in jou geval echt zo is geweest hoor, ik ken jou, het paard en de verkopers niet... Maar ik vind het iets te makkelijk om te zeggen van een paard dat kennelijk goed op niveau presteert (zoals je zegt doordat hij al tig winstpunten heeft) dat dat slecht afgericht is.

Rianneke schreef:
stel je voor dat je het beestje na 2 keer proefrijden thuis had staan, en je stapt er dan zelf de dag erna erop en hij loopt voor geen meter meer...
..

De kans is groot dat wanneer een beginner/niet gevorderde ruiter een leerpaard koopt het paard binnen korte tijd voor geen meter meer loopt. Om de simpele reden dat hij voor geen meter gereden wordt. Hoe je het ook draait of keert; zelfs het beste leerpaard loopt niet uit zichzelf en zal nog altijd gereden moeten worden. Het voordeel van zo'n leerpaard is echter dat wanneer de ruiter beter leert rijden, het paard het ook beter gaat doen.

daffodil schreef:
Neem van mij aan dat ik heb leren rijden met been.....heel veel been zelfs!

Met heel veel been rijden is toch niet het uitganspunt van dressuur. Het is juist de bedoeling dat een paard scherp is op je been en dus al voorwaarts reageert op een hele zsubtiele beenhulp.

daffodil schreef:
Maar dit paard was echt megastug...

Heel stug reageren kan ook een reactie zijn op een te hard inwerkende hand, en dan helemaal in combinatie met teveel been.

Nogmaals; ik wil je niet aanvallen. Maar ik vind dat je altijd eerst de fout bij jezelf moet zoeken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:35

Tuurlijk, dan was het mijn type paard niet......

Ik zie mezelf echt niet als megagevorderde ruiter maar weet inmiddels best hoe een paard hoort te lopen en zeker een paard wat op een bepaald niveau afgericht is. Het paard dat ik daarvoor had liep immers ook ruim Z1, niet met mij want ik heb daar de kans niet meer voor gekregen jammer genoeg maar ik voel echt het verschil wel tussen een megastug dier (en ook daar heb ik er meerdere van gereden) en een fijn aangereden paard wat door een gemiddelde ruiter gewoon normaal gereden kan worden.

Ik heb geen rare oefeningen gevraagd en vasthouden in de hand, ik zou het niet eens kunnen....lang leve de RSI!

Edit: en als je het onderschrift aanklikt in mijn reactie zul je zien dat als ik echt met hard inwerkend been en reteharde hand zou rijden, mijn paard zich niet zo rond liet sturen door een 10 jarig smurfie zonder sporen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:37

daffodil schreef:
Ik heb geen rare oefeningen gevraagd en vasthouden in de hand, ik zou het niet eens kunnen....lang leve de RSI!
Tuurlijk, dan was het mijn type paard niet......

Ik zie mezelf echt niet als megagevorderde ruiter maar weet inmiddels best hoe een paard hoort te lopen en zeker een paard wat op een bepaald niveau afgericht is. Het paard dat ik daarvoor had liep immers ook ruim Z1, niet met mij want ik heb daar de kans niet meer voor gekregen jammer genoeg maar ik voel echt het verschil wel tussen een megastug dier (en ook daar heb ik er meerdere van gereden) en een fijn aangereden paard wat door een gemiddelde ruiter gewoon normaal gereden kan worden.

Maar goed, zoals ik dus al zei;

jasmijn78 schreef:
Uiteraard zal het laatste wel niet op jou van toepassing zijn

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:07

cle0o_o0 schreef:
Rondje proberen? Clown

Haha idd, ik wou net zeggen. Nagelbijten / Gniffelen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:12

nou mijn paard is kant en klaar gekocht. z2 niveau.
Maar goed kant en klaar..... altijd strak door een man gereden, flink getruced. daar heb ik mijn handen vol aan gehad.
Ik heb een tijdje iemand op mijn paard gehad en ookal zat die een mm. verkeerd zat hij al in een appuyement of een andere zijgang. Diegene vond mijn paard echt niet makkelijker rijden.

Het ligt dus wel aan de capaciteit die je als ruiter hebt wil je een beetje kunnen rijden.

Maar goed ik vind dit topic een beetje met afgunst. concentreer je niet op een ander en rijd zelf lekker je eigen paardje.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:32

jasmijn78 schreef:
De kans is groot dat wanneer een beginner/niet gevorderde ruiter een leerpaard koopt het paard binnen korte tijd voor geen meter meer loopt. Om de simpele reden dat hij voor geen meter gereden wordt. Hoe je het ook draait of keert; zelfs het beste leerpaard loopt niet uit zichzelf en zal nog altijd gereden moeten worden. Het voordeel van zo'n leerpaard is echter dat wanneer de ruiter beter leert rijden, het paard het ook beter gaat doen.

ow hier ben ik het zeker wel mee eens hoor!! maar als je de 2de keer gaat rijden en het gaat dan al mis dan is het gewoon geen geschikt paard voor die ruiter vind ik... en daar kan je beter bij de verkoper achter komen dan dat je em al thuis op stal hebt staan Haha!

Barco schreef:
Maar goed ik vind dit topic een beetje met afgunst. concentreer je niet op een ander en rijd zelf lekker je eigen paardje.

ik ben blij dat mensen zich concentreren op anderen Bloos de meeste dingen zijn namelijk alleen maar goed bedoelt, als advies en om nog meer plezier te hebben van je paard Pling

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:15

Kant en klare paarden bestaan niet, ze moeten nog altijd juist gereden worden.
Ik vind het een prestatie als je je eigen paard opleidt, maar vind de gedachte die sommigen hebben "als je een paard koopt wat alles kan is het zooo gemakkelijk" ook erg kort door de bocht. Hoe meer knopjes paarden hebben, hoe meer verkeerde je in kunt drukken!

Maar als ik moet kiezen dan raad ik een beginner altijd wel een enigszins gevorderd paard aan, wat wedstrijdervaring heeft en al wat gezien heeft, omdat ik té veel mensen héél hard hoor roepen dat ze hun paard hélémaal zelf op willen leiden maar té veel paarden daardoor bepaald niet goed gereden worden door alle beginnersfouten die ze maken en ze jaren later nog gefrustreerd in de B rondrijden. Zowel voor de veiligheid als voor het plezier zou ik dus zeggen: koop eerst een goed opgeleid ouder paard wat als leermeester kan dienen! En dat hoeft echt niet op Z niveau te zijn, van een goed L2 of M paard kan je ook al veel leren.
Bijkomstig voordeel kan zijn dat mensen iets beter blijven beseffen dat als er iets fout gaat, het aan hén moet liggen omdat het paard het goed zou doen als zij het goed doen....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:24

Mijn man is er heel eerlijk in, die heeft helemaal geen zin om een paard zelf op te leiden maar wil gewoon lekker kunnen rijden! Vandaar onze speurtocht naar een paard wat al het nodige kon. Zijn vorige paard had ook ruim Z gelopen en dat was heerlijk rijden. Het ging niet vanzelf maar het was wel erg leuk rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:50

Niet ieder verder opgeleid paard is ook fijn na te rijden. Ik heb GP afgerichte paarden gereden die ik amper de bocht om kon krijgen, zo stug. Maar ook echte leerpaarden gereden die je een super gevoel geven en aan een halve hulp genoeg hebben zodat jij daar als ruiter weer van kunt leren.

Het verschilt gewoon per paard, maar het is echt een van de allergrootste bokt-mythes dat een hoger opgeleid paard altijd fijn en makkelijk na te rijden moet zijn

Bovenstaande paard dat ik met mijn korte pootjes de bocht niet omkreeg is trouwens aangekocht door Jan Brink, die na afstappen aangaf die hem geweldig fijn en licht te rijden vond. Mijn trainer en ik keken en elkaar aan en dachten beide dat wij in dat geval niet wilden weten hoe Briar aanvoelt *LOL*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:41

Zep schreef:
Bovenstaande paard dat ik met mijn korte pootjes de bocht niet omkreeg is trouwens aangekocht door Jan Brink, die na afstappen aangaf die hem geweldig fijn en licht te rijden vond. Mijn trainer en ik keken en elkaar aan en dachten beide dat wij in dat geval niet wilden weten hoe Briar aanvoelt

Maar toch hoeft dat niet te betekenen dat hij dat paard dan echt zwaar op de hand heeft gehad. Paarden hebben razendsnel door wat voor ruiter ze op hun rug hebben en een echt goede ruiter weet ook razendsnel wat voor paard hij onder zijn kont heeft en hoe hij die aan moet pakken.

Mijn ene paard KAN onwijs zwaar op de hand en stug zijn. Maar als ik hem goed rij, scherp aan mijn been hou, heel consequent ben en hem niet van voren pak en hem de kans geef om in mijn hand te denderen (maw ik moet hem gewoon onwijs op het achterbeen houden) dan is hij zo licht al een veertje en is hij echt een genot om te rijden. Hij loopt gewoon echt zo goed als hij gereden wordt. Bij de een springt hij zo series en de ander krijgt hem niet eens in galop...

Mijn paard zal elke gelegenheid aangrijpen om op de voorhand te kunnen denderen hoor (en dus zwaar en stug te worden) En zodra hij dat doet stuiter je ook nog eens bijna het zadel uit omdat hij nogal hoog opgeeft en als hij uitelkaar valt is hij bijna niet meer uit te zitten. Het is ook van nature een iets flegmatiek type, dus je moet ook heel consequent met je beenhulp zijn. Zolang je dat bent, blijft hij scherp en makkelijk te rijden. Als ik er een andere ruiter er op zet, is dat het eerste wat hij probeert. Lukt hem dat niet, dan loopt hij bij een andere ruiter ook als een zonnetje. Hij houdt je echt een spiegel voor. Mij ook trouwens hoor; als ik een dagje niet scherp ben loopt hij voor geen meter. Maar verder is hij doodgoed en zit er geen kwaad in. Dus eigenlijk een ideaal leerpaard...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:48

Helemaal met je eens Jasmijn! De eerste keer dat ik op een Grand Prix paard zat, kreeg ik hem in het begin niet eens één stap vooruit omdat mijn hand-been coördinatie volgens het paard niet klopte.....
Nog een GPpaard waar ik alle oefeningen mee kon rijden en op de kleinste hulp reageerde, leek bij een ander collegaatje wel een manegeknol die niet vooruit te trappen was!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:44

tussen paard en ruiter moet het ook klikken... ik hou vooral van paarden die liever te snel gaan als te langzaam en heel gevoelig zijn op je been! ik hoef bij mijn paard maar over haar haar heen te gaan en ze doet al wat er gevraagt word... ik denk dat als er dan een ruiter opkomt die gewend is meer been te geven of niet stil genoeg zit dat mijn paard dan alle kanten opgaat behalve waarschijnlijk de goede Ach gut
aan de andere kant hou ik absoluut niet van die paarden die je vooruit moet trappen... en die beesten zitten er helaas ook nog genoeg bij... heb het zelfs 1 keer zo erg gehad dat dat beest op me handen hing en niet vooruit te branden was...en nog zeiden ze vanaf de kant nog dat ik em beter reed dan de eigenaar Clown maar die eigenaar peinsde er niet over om lessen te nemen... beestje liep toch braaf der rondjes Ach gut

en over dat aanvoelen van een paard, iemand die meer ervaring heeft op verschillende paarden schakelt veel makkelijker over... iemand die zeg maar altijd op 1 paard heeft gereden hoe goed diegene ook was, zal meer moeite hebben met overschakelen naar mijn idee...

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:54

Ik vind kant&klare paarden leuk voor 1 week.
Wij hebben een jong ruintje van 3.
Die hebben we zelf zadelmak gemaakt en hij is nu te beleren voor sturen enzo.
Hij kwam ontzettend groen bij ons .....Dat vind ik juist leuk.
Het zelfde is ook met mij Tinker.
Hebben we zelf ook ontzettend veel geleerd.
Ik vind het wel een uitdaging!En als je dan eens goede prestatie's haalt dan ben ik er zelf ook trotser op.
Maar ieder zijn eigen mening Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:04

Ik vind ook niet dat alle hoog opgeleide paarden makkelijk zijn. Tuurlijk de oefeningen zitten erin. Maar het is toch een samenwerking tussen paard en ruiter -> dat is paardrijden Pling !
Voor sommige mensen is het juist goed een hoog afgericht paard, want daar kan je nog VEEL van leren hoor Ja ! Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid! OK dan!

( Het enige nadeel vaak bij hoog opgeleide paarden is dat ze vaak ook weer trucjes kennen om onder de oefeningen uit te komen haha Nagelbijten / Gniffelen )

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:59

Maysie schreef:
Ik vind ook niet dat alle hoog opgeleide paarden makkelijk zijn. Tuurlijk de oefeningen zitten erin. Maar het is toch een samenwerking tussen paard en ruiter -> dat is paardrijden Pling !
Voor sommige mensen is het juist goed een hoog afgericht paard, want daar kan je nog VEEL van leren hoor Ja ! Maar ik ben het er mee eens dat het fantastisch is als iemand zijn paard van groen naar hoog opleid! OK dan!

( Het enige nadeel vaak bij hoog opgeleide paarden is dat ze vaak ook weer trucjes kennen om onder de oefeningen uit te komen haha Nagelbijten / Gniffelen )

Ach ja, jonge paarden leren die trucjes in de loop van de tijd ook snel genoeg hoor.