heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:58

foutje!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:19

Apple schreef:
*wacht vol spanning af op de foto's van HC* Haha!.

net 1tje toch maar voor de deur dan, is verstuurd naar je.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:34

Alane schreef:
Huertecilla schreef:

Is dat niet de kip-en-ei variant van de natte-aap?! Als iedereen het foutief over pion heeft terwijl een pilon bedoeld wordt moet IK dan ook maar foutief over pion spreken als ik pilon bedoel omdat ik anders niet verstaan wordt?! Het is fundamenteel bij communicatie dat de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt, maar is hij denkt dat ik denk dat hij denkt dat ik bedoel... de oplossing? Dan maar een potentieel onbegrepen purist Cool

moet de zender er ook voor zorgen dat de ontvanger hem/haar kan begrijpen Pling

Dat is wat ik schrijf ja, dat ik pion moet zeggen als ik pilon bedoel omdat pion gemeengoed geworden is en ik daar voor pas... Liever onbegrepen purist Pling
Maar goed dat schreef ik al Schijnheilig

HC-de-super-penny Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:16

Huertecilla schreef:
De hoofdstellen met een simpele neusriem met gesp zijn gewoon te koop toch?! Hier in ieder geval wel. Met of zonder vliegenfliebels aan de frontriem. Ook met of zonder keelriem. Dat laatste is ook weer zo iets. Als je ziet hoe die afgesteld zijn vraag ik me af of iemand eigenlijk nog weet waarom die er wel of niet opzit...
HC

die keelriem is toch voor de sier? Haha! Clown

hahaha maar goed tegenwoordig is idd niet echt iedereen meer bewust voor wat het nou gebruikt word ja... zie idd ook wel eens keelriemen wiebelen en zo lang dat ze zowat het gespje van de neusriem kunnen raken Knipoog

ag ik rij nu zonder neusriem...bijna niemand vind het iets, maar bij mijn paard en mij werkt het perfect Pling

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:08

Als iets werkt, of je een hulp-iets nodig hebt, dan is het een ander verhaal natuurlijk! Maar hoeveel mensen hun paarden tegenwoordig niet behangen met allerlei overbodige spullen, om er intressant uit te zien.. Bah

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:14

okee we zijn goed op gang Tong uitsteken
@Huertecilla--> de meeste dingen die je schrijft, ik heb werkelijk geen idee van wat je nou bedoeld Clown maar dat zal wel aan mij liggen..

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:40

dat ligt niet aan jou ik kijk er overheen en doe moeite om het te lezen maar begrijp er werkelijk niks van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:43

Rianneke schreef:
die keelriem is toch voor de sier? Haha! Clown

nee joh, om het kopstuk aan op te hangen als je het schoonmaakt Pling

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:31

Ik denk dak maar een abbootje neem. Heb zelden zo gelachen bij een "serieuze" discussie. HC zou kunnen proberen zich een betje "turbotaal" eigen te maken. (maar vooral niet doen hoor, dan blijven de leuke reacties weg......Knipoog)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 16:34

haha okee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:17

Toch apart. Ik heb een paar dagen geleden gereageerd op de eerste pagina, ik kan 12 pagina's bijlezen... Overigens leuk topic geworden. Ben het er wel mee eens dat de helft van de mensen idd niet weet waarvoor die sperriem nou eigenlijk is. Ik zie dat ding heel vaak zo strak aangesnoerd dat die gecombineerde neusriem in effect een Mexicaanse neusriem is geworden.
Maar het wordt gekker: sommigen rijden zelfs met een Mexicaanse neusriem omdat het "beter past" (?) of "zo mooi staat". Hmmz. Vreemd. En (het lijkt wel een stopwoord) arm paard....

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:45

Ik rij zelf ook met leuke kleurtjes dekjes. Omdat ik dat leuk vind en als ik toch mijn zadel moet beschermen, koop ik liever een leuk kleurtje. Bandages draag ik een paar keer per jaar, als iemand de moeite neemt om mooie foto's voor mij te maken. De meeste mensen noemen me nog een barbie of een tut, omdat ik met die leuke kleurtjes rij en ik het ook leuk vind om leuke kleding aan te hebben. Doe ik overdag ook, dus waarom bij de paarden niet. Ik ga er niet minder door rijden.

Met mijn vroige paardje reed ik met een knopspoortje en een zweep. Hij kon prima zonder, maar wist dondersgoed als ik het niet had. En dan liep hij niet goed. Dan geef ik liever een tik en daarna niet meer, dan dat ik hem moet gaan schoppen en keihard drijven. Spoortje heb ik later trouwens afgedaan, want die had ik niet meer nodig na voldoende training.

Nu rij ik een jong paard. Zonder sporen (ben ik op tegen met zo'n jong dier). Maar wel met zweep. En om dezelfde reden als hierboven. Liever een keer een tik dan een half uur schoppen. Tik snapt ze wel en been af en toe nog niet.

Hulpmiddelen heb ik vroeger wel eens gebruikt. Een martingaal als ik naar het bos ging, omdat ze wel eens haar hoofd omhoog kon doen en rennen. Bij een ander paard een Thiedemann om dezelfde reden. Eigenaresse had een Thiedemann en dan ga ik geen martingaal kopen.

Slof heb ik een ooit keer gebruikt, maar ik wist niet hoe dat moet. Heeft paard me ook direct afgeleerd, door mij ernaast te gooien. Dus die gebruik ik niet meer. Maar als iemand weet hoe hij deze moet gebruiken en het wordt geen dagelijks middel, maar even een tijdelijke hulp om een bepaald doel te bereiken, heb ik er geen problemen mee. Als mensen maar nadenken wat ze doen.

Mijn verzorgpaard staat iedere dag buiten. Ik doe ook iedere dag wat anders met haar. Ze is ook jong, maar ik hou ook van afwisseling. En zij vast nog meer, dus doe ik nooit twee dagen hetzelfde (behalve af en toe spelen met haar).

Ik zou zelf ook nooit een paard op een manege stallen, als deze niet iedere dag even buiten kon staan daar. 23 uur in stal en 1 uur iets doen voor een ander, vind ik zielig voor het dier. Als dat een keer een dag voorkomt, ala, maar niet iedere dag.

Er zijn inderdaad mensen die fouten maken, maar ik denk dan dat die mensen gewoon niet beter weten. Dat zouden ze wel moeten leren, dus daar moet eigenlijk op een manege aandacht aan geschonken worden. En je hebt ook mensen die niet verder willen denken, maar die krijgen het ook wel terug van het paard.

Cap heb ik trouwens altijd op. Klein ding wat grootse dingen kan doen. En als ik hem dan toch heb en er niemand kwaad mee doe, waarom dan niet gewoon opzetten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:32

Alane schreef:

nee joh, om het kopstuk aan op te hangen als je het schoonmaakt Pling

daar ben ik het toch niet mee eens! weet je hoe onhandig? dan is een sperriempje veel handiger Haha! Clown

ik ben helemaal geen fan van hulpteugels en gebruik ze op mijn paard niet eens...heb op mijn paard 3 keer een elastiek gebruikt bij het longeren zodat ze haar rug beter ging gebruiken... mijn pony liep met springen met martingaal, anders was ze een beetje onbestuurbaar Clown en ik heb 1 keer in me leven met een slof gereden, maar dat vond ik echt 3 keer niks...

maar weet je wat ik vind? dat ze hulpteugels gewoon niet zomaar in de winkel moeten hangen, maar dat je ze alleen kan meekrijgen met een goed verhaal Haha! scheelt een hoop verprutste paarden denk ik Cool

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 19:05

about sperriem... ik heb er meestal geen... maar in dressuur proef wel, en bij jonge paarden ook altijd. Zo zorg je ervoor dat het paard mooi zijn mond sluit... maar ik 'snoer' hem niet aan. gewoon normaal... en about mexicaanse neusriem word inderdaad gebruikt met (voornamelijk springruiters) omdat het mooi is (klasse B/Z) maar als je kijkt naar wat 'hogere'ruiters hebben hun daar vaak zo hun redeneen wel voor... het is vaak ook iinderdaad mooi (mits hij goed zit wat ook nog vaak niet het geval is...) maar ik heb liever een eeffectief en vriendelijk hoofdstel dan iets wat 'mooi'' is...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:28

Rianneke schreef:
maar weet je wat ik vind? dat ze hulpteugels gewoon niet zomaar in de winkel moeten hangen, maar dat je ze alleen kan meekrijgen met een goed verhaal Haha! scheelt een hoop verprutste paarden denk ik Cool

Dat is nou eens een goed idee. Maar ik moet zeggen dat veel mensen in grote ruitersportzaken ook niet echt goed hiervoor zijn opgeleid. En dat er ook wel eens mensen in ruitersportzaken werken, die wel helemaal fan van de hulpstukken zijn. Dus dan is het advies ook niet echt goed. Iedereen zou eigenlijk een goede instructeur moeten hebben, die goed adviseerd en een oogje in het zeil houdt. Helaas hebben een heleboel mensen niet eens een instructeur.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:49

Of een instructeur die zelf ook nogal van de hulpteugels en scherpere bitten is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 21:12

ja ik zie vaak dat mensen er een slof aan hangen en het eigenlijk alleen maar erger maken, terwijl goed gebruik van een slof ook positief resultaat op leverd

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:24

nou (ik heb me lang ingehouden) ik erger me kapot aan die mensen die hun sperriem onderste boven aan het hoofdstel hebben zitten....
Alle riempjes niet door de passanten hebben
frontriemen op de kop aan het hoofdstel hebben zitten
en en en ..... [ademt in, ademt uit] te lange beugelriemen aan het zadel hebben zitten ...

Clown Tong uitsteken Clown Tong uitsteken Clown Tong uitsteken

@Rianneke: Aan een kopstuk zit geen sperriem.

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:16

Apple schreef:
Of een instructeur die zelf ook nogal van de hulpteugels en scherpere bitten is.
Ja idd. Is je paard vervelend? Gewoon een slof aan hangen. Of een stang, maakt het wat uit dat je niet kan rijden? Is het gemeen naar het paard toe? Nee joh... loopt ie beter van...

Mensen geloven het ook nog.... Boos!

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:06

ik heb 2 eigen paarden en probeer ze zo goed mogelijk te verzorgen
in de winter krijgen ze vlas, slobber, die dingen betaal ik uit eigen zak
en zoals je zei vind ook dat mensen vaak van hun paard afstaan
en dat vind ik vaak zonde
ik wil ook dat ze er goed uit zien maar mijn band met hun gaat boven alles voor
probeer ook in alles ze een beetje vrijer te laten dan normaal (de weien zijn groot waardoor ze overal lekker kunnen crossen, in de stal staan er gewoon in muur in het midden niet tot boven ong. iets groter dan hun schoft dat ze nog bij elkaar kunnen zitten en knuffelen)
dus ja dat ik mijn menning hierover
een paard blijft een paard en moet je niet behandelen als een mens (setjes en de duurste dingen) een paard weet zelf niet ow nu heb ik bandages aan van ANKY aaaaaah nu val ik flauw Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:12

Goed zo. Zo mag ik het horen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:28

Apple schreef:

ik heb zelf verschillende instructeurs gehad, gezien en meegemaakt... vroegah maar ook nu.... en werkelijk zelden gehoord dat ze scherpere bitten of hulpteugels adviseerden als het niet nodig was...

Ik lees hier op bokt vaker instructie die mensen weigeren als ze hulpteugels gebruiken, ik ken enkel instructie die pupillen ermee leren omgaan, zodat ze niet buiten de lessen om er onkundig mee lopen te klooien.... idem voor bitten.
Waarbij ik ook wil aanmerken dat de beste stuurlui aan wal staan en bij het eerste de beste bit wat er niet uitziet als een bus of watertrens al gillen dat het een scherp bit is, en sielugh en gebrek aan ruiterkunde bladiebla...

ik twijfel aan hetgeen mij vroeger is geleerd over de slofteugel... peerd sloft is inaktief achter(= giga stofwolk), om te helpen achter aktief te worden is de slof 'uitgevonden' , het 'sloffen' achter kan ook tijdens het springen, en daarom gebruikt bij het springen...
Dressuurmatig kan een sloffende achterkant zeker opgelost worden, maar tijd is vaak geld en 'hulp' hetzij mechanisch is vaak welkom.... vooral bij hartnekkigen.

maaaarr ik kan het geheel mis hebben.... wie weet het beter?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 08:32

ja idd een paard moet je niet behandelen als mens maar dat word vaak vergeten!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:58

Toen ik begon met rijden (al heeeeeel lang geleden...jee ik wordt oud...) hadden we een pony, een zadel, en een hoofdstel..........thats it. Hulpteugels, bandages, en wat voor spul ook hadden we nog nooit van gehoord. Er werd tijd besteed aan het goed opzadelen van je pony, en het opstijgen hoorde bij de les. Je moest éérst leren zitten, gymmen op je paard, achterstevoren, met je armen zwaaien, liggen, knoop in de teugels...........ik zie dat nooit meer. Het lijkt nu meer op klaarstomen voor de wedstijden en dan meteen maar een modeshow erbij. Je paard cq pony loopt niet lekker? Jee wat een vervelend beest, en heel de paardensportwinkel wordt er aan geknoopt. Het paard wat ik nu heb heeft ook een periode van niet echt lekker lopen gehad en toen heb ook ik gegrepen naar hulpmiddelen. Maar Bronco en ik werden daar niet echt blijer van. Mn zadel heb ik toen (tijdelijk) aan de wilgen gehangen en het bit in de kast gegooid. Beginnen bij het begin zoals ik dat ooit geleerd heb..........Bronco loopt als nooit tevoren. Ik zit weer als een huis, en we hebben beiden weer plezier. (trouwens, zijn er mensen met belangstelling voor een slof, een thiedemanteugel, een thiedemanbit, een martingaal of wat elastieken??? Clown want er zijn nog genoeg mensen die het licht nog NIET hebben gezien...)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:17

idd! ik heb aan een halster met touw zonder zadel jaren gereden gesprongen en in het bos gereden.. daarna toen wedstrijden begonen heb ik de must dingen aangeschaft (naja ik.. ik was pas 4 Clown)