Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:12

Ben wel benieuwd uit welke ervaring iedereen hier praat. Uit de meeste reacties uit geen of weinig ervaring. Iig zij de meeste vrij kortzichtig en kijken niet verder dan hun neus lang is. En Gabion.. Wij zijn allemaal geen Anky's dus kan je beter de veiligste en fijnste manier pakken. In sommige gevallen is dat dus met spoor, zweep en slof!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:14

Marije.. ik vind het wel heel makkelijk en generaliserend gezegt dat uit de meeste reacties blijkt dat men uit onervarenheid spreekt.... kan je even iets specifieker zijn?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:25

Kalieflover schreef:
Renske_ schreef:
kalieflover, onderbouw het eens waarom je het precies slecht vind, en wat vind je slecht, slof, zweep of sporen of alles?

Ik vind het per onderdeel (zweep, of alleen sporen), vind ik het oke, zweep en sporen ook, of alleen sporen of zweep helemaal!
Ik vind het alleen niet kunnen, dat er een slof aan zit (niet zo strak gelukkig), ÉN Sporen, ÉN zweep..

Vind dat, voor 6 weken onder het zadel, toch veeeels te streng..
Denk dat ik het nóg niet zou doen, als m'n paard 6 is.
Of helemaal niet, heb liever elastiek, dat is veel fijner.
Dat laat de mond toe, te bewegen, en geeft meer vrijheid.

Toch vind ik wis een superknappe knol! Haha!

thnx Haha!

zelf vind ik elastiek juist niet fijn, geeft net iets mee waardoor ze er in kunnen gaan hangen, bij kopstoten met de kracht waarmee wis dat deed komen ze er alsnog doorheen en vind t eng om het hoofd van zo'n jonkie "vast te zetten" slof kan je loslaten zodra t nodig mocht zijn(omhoog komen oid)
maar zo zie je maar weer dat iedereen er anders over denkt en een andere mening heeft, en dat is prima zolang het idd gewoon netjes gezegd wordt OK dan!

Gabion_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:28

Marije1984 schreef:
Ben wel benieuwd uit welke ervaring iedereen hier praat. Uit de meeste reacties uit geen of weinig ervaring. Iig zij de meeste vrij kortzichtig en kijken niet verder dan hun neus lang is. En Gabion.. Wij zijn allemaal geen Anky's dus kan je beter de veiligste en fijnste manier pakken. In sommige gevallen is dat dus met spoor, zweep en slof!

Oh ok, vindt het best. weet je misschien is het beter om het allemaal op onze eigen manier te doen niet waar? Iedereen denkt dat hij/zij het beter doet. En ja wat die erfaring betreft. Iedereen denkt dat hij/zijj erfaring heet. Ach ja wat betekend dat woord eigenlijk? gezellig hier trouwens Clown

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:30

off topic: Gabion: Waarom reageer je zo fel? Ik vraag me af of Marije jou hier wil aanvallen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:33

Volgens mij bedoelt Gabion er verder niets mee hoor. Welke reaktie is fel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:36

erVVVAring kan wel degelijk van belang zijn in een topic als dit. Als posters erVVaring enkel en alleen gebaseerd is op haar enigste eigenste ponie en de stoutste van de manegepaarden, dan zit er een wezenlijk verschil in met iemand die jarenlang niks anders doet dan paarden voor mensen zadelmak maken en corrigeren..

Over het algemeen heeft de laatste gewoonweg veel meer paarden in handen, van heel veel verschillende karakters, en heel veel verschillende probleempjes die opgelost moeten worden

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:37

Maikeltje, wederom offtopic: Blijkbaar kan je het op verschillende manieren lezen, ik las het als een felle tegen reactie maar wellicht heb ik het mis...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:38

ik vind elastiek niks, gaan ze op hangen Lachen Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:44

En niet effectief, daar (kop)stoten ze gewoon doorheen....

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:56

Luister,de halve wereld denkt dat ze Anky zijn...
Lukt het niet volgens plan dan is het een kwestie van snel naar de ruitersportzaak voor bitten hulpteugels,sporen en weet ik veel wat nog meer!!
Naar jezelf kijken en eerlijk zijn dat het misschien wel aan jezelf ligt blijft een moeilijk verhaal in paardenland!
De gemiddelde `ruiter/amazone`schaart zich na een les of 20 toch wel in de categorie ` ervaren´paardemens maar weten in de verste verte niet wat ze aan het doen zijn!

Ik wil hier niet de mensen aanvallen die wel ervaren met dit soort middelen omgaan maar deze zullen mijn verhaal ook wel begrijpen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:12

ik begrijp het helemaal Lachen Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:15

creool schreef:
Marije.. ik vind het wel heel makkelijk en generaliserend gezegt dat uit de meeste reacties blijkt dat men uit onervarenheid spreekt.... kan je even iets specifieker zijn?

Als je ervaring hebt met jonge paaden en de slof dan weet je wel beter. Dan weet je dat je soms beter de slof erbij kan pakken. Of beter je spoortje kan gebruiken. En bovenal dan reageer niet met:

Ik vindt het stom! dat je een jong paard met sporen rijdt.

Verder heb ik weinig onderbouwde reacties gelezen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:17

juksz schreef:
Luister,de halve wereld denkt dat ze Anky zijn...
Lukt het niet volgens plan dan is het een kwestie van snel naar de ruitersportzaak voor bitten hulpteugels,sporen en weet ik veel wat nog meer!!
Naar jezelf kijken en eerlijk zijn dat het misschien wel aan jezelf ligt blijft een moeilijk verhaal in paardenland!
De gemiddelde `ruiter/amazone`schaart zich na een les of 20 toch wel in de categorie ` ervaren´paardemens maar weten in de verste verte niet wat ze aan het doen zijn!

Ik wil hier niet de mensen aanvallen die wel ervaren met dit soort middelen omgaan maar deze zullen mijn verhaal ook wel begrijpen...

Dat is wat ik min of bedoelde met mijn eerder post

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:22

Gabion_lover schreef:
Marije1984 schreef:

Oh ok, vindt het best. weet je misschien is het beter om het allemaal op onze eigen manier te doen niet waar? Iedereen denkt dat hij/zij het beter doet. En ja wat die erfaring betreft. Iedereen denkt dat hij/zijj erfaring heet. Ach ja wat betekend dat woord eigenlijk? gezellig hier trouwens Clown

Dat zeg ik niet. Ik vraag dus alleen uit welke ervaring mensen praten. Van Kiwiko weet ik dat zij donders veel ervaring heeft. Van andere niet. Ik weet wat mijn ervaring is en ik kan me niet voorstellen dat als mensen dezelfde ervaring als mij zouden hebben dat zij zo fel tegen zijn.
Wat niet arrogant bedoelt is, want ik ben nooit Z geweest, maar heb niks anders gedaan dan jonge paarden zadelmak maken en opleiden. Dus ik kan hier over mee praten.
Ergens anders kan ik wat minder meepraten omdat ik daar minder ervaring in heb. Ik ben dan wel zo wijs om mijn snuit dicht te houden en te lezen en wat te leren. Ik kan dan wel hoog van de toren blazen, maar als ik niet weet waar ik over praat wat zegt dat dan over mij?

Gabion_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:26

Nou ja misschien dat ik gister avond niet zo aardig overkwam. Maar ik voel mij absoluut niet aangevallen hoor Cool Nee joh waarom zou ik me hier zo druk om maken? Ik was moe gisteren en had misschien niet achter de pc moeten gaan nou ja sorry dan Clown Maar ik voel mij alles behalve aangevallen dus diegenen die dat denken hebben het wel mis hoor Knipoog Ik vindt wel dat we onze uitdrukingen misschien wat beter neer moeten zetten, want met uitdrukkingen zoals : uehhh?? Geef je iemand gelijk de indruk dat hij/zij achterlijk is. je mag toch je mening geven?
Wie is het daarmee eens?
Groetjes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:09

Ja daar ben ik het zeker mee eens, maar laten we dan gelijk onze mening eens onderbouwen Haha!

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:24

In rij mijn 4 jarige sinds kort met een slof omdat hij na het scheren ontzettend heet is en alleen wil spurten en keihard bokken. Graag niet reageren waarom scheren, want daar is al genoeg over gezegd en is bij mijn paard helaas echt nodig. Ik heb er nu een slof aan totdat hij rustig is, omdat hij anders echt niet te sturen en te houden is en ik graag heel blijf en mijn paard heel wil houden. Ook met longeren van te voren blijft hij aan de gang. Overigens is dit dus alleen een winterprobleem en in de zomer is hij veel relaxter en kan ik ook naar buiten zonder hulpteugels. Zoals al veel vaker is gezegd gaat het er idd om waarom en hoe de hulpteugels worden gebruikt en is over iedere manier wel iets negatiefs en positiefs te zeggen. voor mij helpt de slof om hem in bedwang te houden en niet voor de nageeflijkheid al kan de slof daar ook goed van pas komen net als een halsverlenger enz.. na 15 minuten kan de slof er overigens vanaf en loopt hij weer in een controleerbaar tempo zonder al te veel gekkigheid die bij een 4 jarig paard horen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:23

KiWiKo schreef:
ik vind elastiek niks, gaan ze op hangen Lachen Lachen

Ben ik helemaal met je eens! Knipoog
Als ze een keer door hebben dat ze er zo doorheen kunnen lopen krijg je trekkerige paarden.De slof is functioneler.
Ik vind ook dat als een paard zo de neiging heeft er tussen uit te knijpen een slof niet verkeerd is.Al is het alleen maar voor je eigen veiligheid!!!
Zo heb ik hem er in de winter als ik naar buiten ga ook wel eens aan hangen ,omdat ik geen zin heb om onkontroleerbaar aan de riedel te gaan.
Wie niet luisteren wil moet maar voelen in dit geval.
Ik gebruik hem dan niet om zn kop in de krul te TREKKEN!!! Huilen
Alleen voor de controle.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:09

Een slof is ook niet uitgevonden om je paard ermee naar beneden te rijden. Het is eigenlijk een begrenser.
Dus naar beneden rijden en de slof werkt dan alleen in als het paard te hoog komt met zijn hoofd of hals.
Ik heb ook zo'n sterrekijker gehad. Ze was heel makkelijk nageeflijk te rijden in hetzelfde tempo. Als ik dan een overgang maakte kwam ze te hoog met haar hoofd. Daar werkt de slof dan in en op het punt dat de slof dan geen werking meer heeft moet je je paard weer nageeflijk rijden. Dit is wat veel mensen niet weten en hangen hem erom om het paard naar beneden te krijgen terwijl hij voor het tegenovergestelde bedoeld is

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:11

Het verschilt per paard. Een slof kan best functioneel gebruikt worden tijdens het rijden. Je maakt het jezelf wat gemakkelijker om de slof als begrenzer te gebruiken.

Maar een slof is niet de oplossing voor problemen met bijvoorbeeld balans. Als een jong paard nog onvoldoende balans heeft dan moet je, vind ik, dat niet oplossen met een slof. Het paard kan dan immers niet zo goed met zijn hoofd naar beneden door gebrek aan evenwicht. Als je dat dier naar beneden gaat rijden met een slof, heb je kans dat ie niet meer op eigen benen loopt.

Daarom is het heel belangrijk om eerst te kijken naar het paard en het 'probleem' en dan pas over een oplossing na te denken. Balans bijvoorbeeld, is vaak merendeel een kwestie van tijd!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 19:35

Klopt helemaal Pletje, maar daar had Renske hem niet voor gebruikt. Renske heeft hem gebruikt als begrenzer, ivm kopstoten Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:59

Wordt er niet erg vaak naar een slof gegrepen tegewoordig, hoe deed men dat voor de uitvinding slof kwam?
Waar komt het woord slofteugel eigenlijk vandaan.. slofffen...?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:47

ach ook zonder slof kan je verkeerde dingen doen hoor Knipoog bij gebrek aan slofteugel gewoon met een strotouwtje zn hoofd op zn borst vastbinden, of met een halstertouw ofzo...
maargoed die ruiters behoren ook weer tot de groep die al zouden ze met slof rijden, dat niet kunnen en hem verkeerd gebruiken(lees: kop in de krul trekken en vergeten dat de achterhand van t paard ook nog mee moet doen...)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:58

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen, dus mss heb ik iets gemist.
De discussie lijkt zich vooral op de slof toe te spitsen maar daar is al zoveel over gezegd..

Ik wil even op de sporen in gaan. Daar ben ik bij een jong paard dus op tegen.
Een jong paard kent de beenhulpen niet vanzelf. Die moet het leren. Als je dus 'corrigeert' met een spoortje, is het heel goed mogelijk dat hij nog steeds niet snapt wat de bedoeling is.
Oude meesters deden dit altijd door de beenhulp eerst samen te laten gaan met stemhulp (wat ze als het goed is al aan de longe hadden geleerd) en de karwats, dus een korte (!) zweep waarmee op de schouder werd getikt.