rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:56

sorry, die hoge handhouding hoort nu wel zo. dat hoort bij deze pony en bij wat ik aan het leren was bij antoine. en ja die hakken dat klopt, maar ga jij dat maar eens nadoen met halfdove benen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:58

Alane: ik wil weleens foto's zien van jou en je dochter dan,de beste stuurlui staan aan wal.Die hoge handhouding hoort bij de manier van rijden bij Antoine,hoezo ervaring?

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:59

dankjewel elisa, ik heb wel 3 dagen stage gelopen bij hem en dat was superzwaar. met allebei de ponies trwns.

en volgend jaar ga ik in utrecht, staat ook al vast.

add: ik heb met lage handen gereden. resultaat: pony werd heel sterk aan de voorhand en trok steeds meer de teugels uit mijn handen.

nu trekt ze geen een keer en loopt netjes aan de teugel. zo heb ik het geleerd bij antoine.

misschien vind jij het niks alane, dat zal mij een rotzorg wezen.

het item van dit topic is niet hoeveel lessen je volgt het item is RECHTRICHTEN. dankjewel voorje leeskunsten en je opmerkzaamheid.

edit: wanneer ik in jouw profiel kijk, zie ik dat jij je setjes belangrijker vindt. veel succes ermee dat geld stop ik inderdaad in LES.

bleugh Stoom uit je oren

mag het nu weer ONTOPIC PLEASE Sigaar

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:12

Elisa2 schreef:
Alane: ik wil weleens foto's zien van jou en je dochter dan,de beste stuurlui staan aan wal.Die hoge handhouding hoort bij de manier van rijden bij Antoine,hoezo ervaring?

Ik zeg geen ervaring te hebben met Antoine.... heb andere ervaringen Lachen

wat voor foto's willen jullie zien dan?
Britt met onze 4 jarige die net een maand of 5 onder het zadel is/was
in mijn profiel staan er geloof een stuk of 3.... heb ook wel vidootjes niet de beste kwaliteit maar toch

en omdat ik mijn rug en nek dusdanig beschadigd heb, door een valpartij of 2, rijd ikzelf niet meer Lachen

Clown leuke setjes he? je kunt ook beide hebben hoor, en goed les en setjes Ja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:15

Andere ervaringen prima,maar als je ervaring hebt weet je meestal overal wel wat van af,ongeacht of je het wel of niet gebruikt. Tenminste dat is mijn ervaring...maar laten we iedereen respecteren anders kunnen we nooit goed discussieren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:16

Maar je mag wel weer van die kast afkomen Vincenza.... JIJ hebt hetzelf over ervaring en 5 jaar en blabla.... ik niet.
En als je na al die lessen niet weet hoe je dat op moet lossen als je peerd trekt of aan de teugels gaat hangen ????????? en dan aan de teugel lopen beangrijk vind Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:16

Elisa2 schreef:
Andere ervaringen prima,maar als je ervaring hebt weet je meestal overal wel wat van af,ongeacht of je het wel of niet gebruikt. Tenminste dat is mijn ervaring...maar laten we iedereen respecteren anders kunnen we nooit goed discussieren.

Nou foto's bekeken? nog meer zien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:18

Hoezo? Mijn antwoord is toch duidelijk...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:22

Elisa2 schreef:
Hoezo? Mijn antwoord is toch duidelijk...

Jij vroeg om foto's van mijn dochter..... en die heb ik je gegeven... vandaar mij vraag of je nog meeer wilt zien...

En ehm.. hoge hand houding... maar met gestrekte armen???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:26

Neehoor,je dochter zit er prima op,maar of t met rechtrichten te maken heeft enzo..dat kan ik niet zien op die foto's. Hoeft ook niet.Ik denk eerder dat we samen moeten werken om iedereen bewust te maken,inplaats van elkaar afzeiken. Ik richt mijn paarden ook op een andere manier recht dan Vincenza. Maar ik respecteer haar manier wel.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:46

vincenza schreef:
sorry, die hoge handhouding hoort nu wel zo. dat hoort bij deze pony en bij wat ik aan het leren was bij antoine. en ja die hakken dat klopt, maar ga jij dat maar eens nadoen met halfdove benen.

Toch even een opmerking/aanvulling:

Gelukkig is er in de boeken weinig verschil over de hoogte van de armen/handen t.o.v. de mond van een paard. De onderarm moet (volgens de meeste boekjes en ook volgens Antoine) een rechte lijn zijn naar de mond van het paard.

Verschil in visie ontstaat omdat wanneer het paard niet nageefelijk loopt (zijn hoofd hoog heeft). Dan moeten de handen ook hoger zijn om een mooie rechte lijn van onderarm naar de mond te behouden. Wanneer je je handen op dat moment omlaag zou brengen, spant het paard zijn rug op door de neerwaartse druk.In de boekjes wordt vrijwel altijd een paard "in de krul" getekend, waarbij de handen dus keurig netjes "laag" zijn. Het is dus begrijpelijk dat jouw handen hoger zijn. Maar op de één van de foto's is te zien dat bij het doortrekken van de lijn van jouw onderarm je ene hand dus inderdaad te hoog is.

Veel ruiters hebben hun hand al laag voordat het paard nageeft........... Kijk maar eens in een willekeurige (manege)les wat er dan gebeurt........ Heel veel paarden met spanning in de rug.

Het roepen van "hand laag" heb ik veelvuldig ten onrechte gehoord.

Aanrader vind ik het (interview met) artikel over Albert Voorn (Hoefslag vorige week!)

Daarin wordt overduidelijk dat Antoine de Bodt niet de enige is die de te lage hand bekritiseerd! Pling

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:30

vincenza schreef:
dankjewel elisa, ik heb wel 3 dagen stage gelopen bij hem en dat was superzwaar. met allebei de ponies trwns.

en volgend jaar ga ik in utrecht, staat ook al vast.

add: ik heb met lage handen gereden. resultaat: pony werd heel sterk aan de voorhand en trok steeds meer de teugels uit mijn handen.

nu trekt ze geen een keer en loopt netjes aan de teugel. zo heb ik het geleerd bij antoine.

misschien vind jij het niks alane, dat zal mij een rotzorg wezen.

het item van dit topic is niet hoeveel lessen je volgt het item is RECHTRICHTEN. dankjewel voorje leeskunsten en je opmerkzaamheid.

edit: wanneer ik in jouw profiel kijk, zie ik dat jij je setjes belangrijker vindt. veel succes ermee dat geld stop ik inderdaad in LES.

bleugh Stoom uit je oren

mag het nu weer ONTOPIC PLEASE Sigaar

En wat houdt 3 dagen in?
Als je denkt dan alles op te hebben gestoken.....
Dream on.
Nee ,overtuigd ben ik nog steeds niet.
Dat hoeft ook niet,maar ik heb het gevoel dat je tot een van die stuurlui hoort. Dromen

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:38

Ik kom me even moeien. Lachen
Jaja; ik rijdt ook op Antoine's systeem. Een eerlijk systeem die bekender zou moeten zijn, maar niet het énigste systeem Knipoog

Toen ik net begon te rijden op Antoine's systeem, ging ik ook topic starten over het rechtrichten en over hoefkatrol en allerhande discussies. M'n woord werd nooit echt geloofd op de basis van de foto's die ik toen toonde.
Nu ben ik al een heel eind verder en krijg ik toffe reacties over m'n manier van rijden en houding.
Als beginnende werd ik vaak bekritiseert, en zwaar op de proef gesteld. Wegens m'n gebrekkige, bijna ontbrekende kennis heb ik Antoine's systeem enkel verpest, imo. Maar goed, de basis tot eerlijk systeem was voor mij in m'n eerste 3 stagedagen gelegd, en ik kon al een hoop verder en nu ben ik al een hoop verder.
Het is niet onze bedoeling om te gaan prediken, wat soms wel zo overkomt omdat we soms nogal.. euhm.. dwars kunnen zijn. Tong uitsteken
Overtuigen kunnen we niet, dat kan enkel het fijne paardrijgevoel die je ervan krijgt, en via internet gaat dat nogal moeilijk denk ik. Wat we wel kunnen doen is de interesse opwekken voor eventuele verdere stappen.
Tot zover dan het hoofdstuk Antoine de Bodt en rechtrichten.

Rechtrichten gebeurt imo nog altijd te weinig, zoals je overal wel oppakt slaan sommigen die basis wel snel over. Antoine was voor mij de meest bereikbare persoon die me het rechtrichten heeft aangeleerd en nog altijd aanleerd, want uitgeleerd, nou, als ik bedenk wat ik elke les wel niet doe, dan ben ik nooit uitgeleerd. Nou, dat geeft niet, op vlak van paarden ben ik heel leergierig en Antoine z'n portemonne kan zo niet klagen. Haha!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:41

@ Agnes75
Als je paard het rechterachterbeen niet wil belasten kun je een medische oorzaak uitsluiten?
Als de achterhand op de rechterhand naar binnen valt betekend dat, dat de buik naar buiten zwaait. Als je dan "extra" met je rechterbeen drijft, drijf je de buik nog meer naar buiten. Je moet dus wel de buitenkant begrenzen met je buitenhand en buitenbeen. Als je even niets met je linkerbeen wilt/kunt doen kun je je paard niet voldoende begrenzen. Misschien helpt het jou om de hak van je linkerbeen lang te maken, meer veren in je enkel. Dan schuift je been minder makkelijk naar achteren. Daardoor komt er ook iets meer gewicht op de buitenkant waardoor het voor je paard makkelijker wordt om te wenden. Je vroeg ook om de schouders: als je de hals goed opsluit tussen twee teugels en goed drijft en begrenst met je benen dan liggen ook de schouders min of meer "opgesloten".
Als je paard reageert op een hulp is dat altijd goed. Ook niet afstraffen als het nog niet helemaal volgens het boekje gaat. Het kan n.l. ook zijn dat je eigen dosering of je timing nog niet helemaal kloppen. Als er maar reactie komt.
Wat betreft balkjes stappen, op een rechte lijn twee balken neerleggen met een aantal passen ertussen.
Waarom ik niet geloof in contrastelling om recht te richten? Even een hele kromme vergelijking ter verduidelijking, een paard is geen ijzerdraadje dat je door links en rechts te buigen soepeler maakt in de hoop dat hij recht wordt. Een paard is van nature scheef, wil je een paard sterk en recht maken dan is het van groot belang dat het paard in balans is. Ik begrijp dat het rijden met contrastelling ervoor dient om het paard aan de "korte zijde" "op te rekken", soepeler te maken. Echter een paard met contrastelling gebruikt andere spieren als een recht paard. Ik denk dat je een paard sterker maakt als je deze goed in balans rijdt in een aangepast tempo en telkens reagerend op de signalen die het paard afgeeft. Dat is zeker niet eenvoudig omdat je timing en dosering van de hulpen ook moeten kloppen. Een paard dat al moeite heeft met zijn balans maak je het i.m.o. allen maar moeilijker als je contrastelling van hem vraagt.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:47

yulan schreef:
Rechtrichten gebeurt imo nog altijd te weinig, zoals je overal wel oppakt slaan sommigen die basis wel snel over. Antoine was voor mij de meest bereikbare persoon die me het rechtrichten heeft aangeleerd en nog altijd aanleerd, want uitgeleerd, nou, als ik bedenk wat ik elke les wel niet doe, dan ben ik nooit uitgeleerd. Nou, dat geeft niet, op vlak van paarden ben ik heel leergierig en Antoine z'n portemonne kan zo niet klagen. Haha!

Als je het welzijn van je paard hoog in het vaandel hebt staan sla je het rechtrichten niet over en let je er ongeacht je niveau altijd weer op. Ik denk ook dat veel te weinig mensen zich met rechtrichten bezig houden. Terwijl dat zo belangrijk is voor je paard. Uitgeleerd ben je nooit met paardrijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:57

vincenza schreef:
jasmijn: je ziet wel iemand rijden die een incomplete dwarslaesie heeft en die totaal alles opnieuw heeft moeten leren. dus schrijven, lopen, alles.

Ik vind het heel vervelend voor jou dat jij lichamelijke problemen hebt en ik ben blij voor je dat je weer kan paardrijden en bovenal: dat je er plezier aan beleeft. Maar jij profileert je alof jij als enige het licht hebt gezien voor wat betreft het rechtrichten. Rechtrichten, is naast aanleuning, tact en impuls een basisbegrip uit de dressuur en niets nieuws onder de zon. Rechtrichten in onmogelijk zonder een goede tact impuls en aanleuning en die laatste aspecten zijn op jou foto's ver te zoeken. Dus op het moment dat jij verkondigd dat jij het licht hebt gezien qua rechtrichten, kom je toch iets ongeloofwaardig over.

Elisa2 schreef:
Dit is toch geen topic geworden om iemand te beoordelen op zijn of haar ervaring of heb ik iets gemist.....

Nee ik reken niet iemand persoonlijk af op zijn ervaring. Ik vind alleen dat als je zegt dat je ergens ervaring mee hebt dat dit ook ergens uit moet blijken. En Vincenza voert in dit topic al vele pagina's het hoogste woord over rechtrichten, maar ik zie echter nog geen aanwijzing dat zij daadwerkelijk weet waar ze het over heeft. En als je haar daar op aanspreekt, dan schermt ze met haar lichamelijke beperkingen.

Alane schreef:
Maar als je schermt met ervaring dan wordt je zelf ook persoonlijk en kan je verwachten dat je daar een weerwoord op krijgt...

Dat lijkt me duidelijk.

Elisa2 schreef:
Maar juist daarom kunnen we op dit forum niemand beoordelen,want dat kun je pas als je het in praktijk ziet.

Nou, haar foto's geven ook een goede indicatie hoor.

Elisa2 schreef:
Iedereen kan en mag zijn/haar zegje doen,ervaring of niet.

Natuurlijk mag dat, maar als je je zegje doet dan kan je ook verwachten dat daar een reactie op komt.

Elisa2 schreef:
En als je het in theorie weet,dan hoef je het nog niet in praktijk te kunnen.

Nee, maar je moet iets wel in de praktijk kunnen voordat je kunt zeggen dat je er ervaring mee hebt.

vincenza schreef:
@ alane: maar ik ben wel bij iemand terechtgekomen omdat mijn paard niet goed liuep en omdat de instructeurs me niks vertelden over rechtrichten, zelfs die op de hol. rij-opleiding niet!

Als jij na 5 jaar en 3 tot 5 prive lessen in de week nog zo op je paard zit als jij dan kun je de schuld aan de instructeurs geven. Je kunt ook de oorzaak bij jezelf zoeken. Ik zeg niet DAT het zo is, maar het KAN natuurlijk wel. Het allermoeilijkste van paardrijden is kritisch naar jezelf kijken.

Elisa2 schreef:
Neehoor,je dochter zit er prima op,maar of t met rechtrichten te maken heeft enzo..dat kan ik niet zien op die foto's.

Maar dat kunnen we op jou foto's ook niet zien en dat terwijl jij het hoogste woord voert over rechtrichten.

vincenza schreef:
.

Nou, met zo'n (hand)houding kom jij een B-proef niet fatsoenlijk door hoor.

Dreamstreet schreef:
Gelukkig is er in de boeken weinig verschil over de hoogte van de armen/handen t.o.v. de mond van een paard. De onderarm moet (volgens de meeste boekjes en ook volgens Antoine) een rechte lijn zijn naar de mond van het paard.

Precies, en die lijn is, met alle respect, bij jou ver te zoeken.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:07

Wil je misschien jouw eigen visie over het rechtrichten weergeven? De discussie dwaalt nu namelijk wel een beetje af en dat vind ik jammer. Eigenlijk moet het er om gaan hoe je het paard rechtricht en respecteren dat verschillende mensen dat op andere manieren bereiken. Elkaar aanvallen over foto's etc liever via PB want dat voegt i.m.o. niets toe aan dit topic.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:10

een foto kan soms juist dat weergeven wat iemand bedoelt... en het onderstrepen.. of bij twijfel juist iemands bedenkingen onderstrepen

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:13

ow please alane kan je alsjeblieft ontopic blijven

leg dan tenminste uit hoe jij rechtricht

daar gaat het in dit topic over

Boos!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:30

Rechtrichten is niet iets speciaals of aparts... bij goede instructie wordt dat gewoon meegenomen en niet apart getraind of heeft aparte training nodig.
Onze paarden, nou ja pony's en paard, buigen op beide zijdes even gemakkelijk in, 1 pony is wat verder in de training dan de 2 jonge dieren, en die net zo hoog als laag in te stellen zonder tactverlies, zonder impuls verlies, etc. En ja dat is ook anders geweest.. tot we van instructie zijn veranderd, pony spoort weer, houdt tact maar kan af en toe wat rennerig worden met name in stap is dat dan duidelijk te zien. zowel de arbeidsgangen als de middengangen worden correct getoont met af en toe een 8 op het protocol Haha!
Zijn we speciaal bezig in de training met rechtrichten? no, we trainen en proberen het hele paard erbij te betrekken, dit ook na het kunnen van mijn dochter. Haha!
Voor een compleet trainingsschema verwijs ik beleefd naar de PM-knop Haha!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:34

nou zeg, daar schieten we niks mee op. iedereen discussieert hoe ze recht richt, en dan kunnen we het van elkaar lezen en begrijpen.
ik kan uit jouw tekst nou nog niet lezen hoe jij dan rechtricht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:35

HappyH schreef:
Wil je misschien jouw eigen visie over het rechtrichten weergeven?

Die heb ik al gegeven, maar ik wil hem nog wel even nader toelichten: rechtrichten is een onderdeel van de klassieke basisafrichting van een paard, naast tact, aanleuning, ontspanning, impuls en in een verder stadium oprichting, verzameling en schwung. Rechtrichten is geen systeem op zich en je kan een paard niet rechtrichten zonder de overige aspecten voor elkaar te hebben.

Dus ik vind jullie stelling dat er te weining aandacht wordt besteed aan rechtrichten verkeerd. Er wordt door veel ruiters te weining aandacht besteed aan de BASIS en de basis is MEER dan alleen rechtrichten. Dus om de focus ALLEEN op rechtrichten te leggen vind ik verkeerd. Ook stellen jullie dat mensen die veel aandacht besteden aan rechtrichten het welzijn van hun paard zo hoog in het vaandel hebben staan. Dat is natuurlijk ook kolder. Een paard dat niet rechtgericht is wordt verkeerd belast, dat klopt. Maar een paard dat met onvoldoende impuls, met tactfouten, in een verkeerde aanleuning of met veel spanning gereden wordt, wordt eveneens verkeerd belast.

En dan zou je kunnen concluderen dat iemand die de basisafrichting van zijn paard niet voor elkaar heeft het welzijn van zijn paard niet hoog in het vaandel heeft staan. En dat slaat natuurlijk ook nergens op. Niet iedereen is even getalenteerd wat paardrijden betreft, maar een minder getalenteerde ruiter is nog niet per definitie slecht voor het totale welzijn van het paard, want gelukkig bestaat het leven van een paard uit meer dan alleen een uurtje rijden per dag. En feit is dat er maar heel weinig ruiters zijn die in staat zijn de basis goed voor elkaar te krijgen en hun paard op de juiste manier te belasten. Anders reed het gros van de ruiters niet in de B of de L.

Als ik naar de foto's van Vincenza kijk dan zie ik een ruiter die de basisafrichting van haar paard nog lang niet voor elkaar heeft. Die absoluut nog een lange weg te gaan heeft. Maar daarmee is zij niet per definitie slecht voor haar paard. Het paard ziet er verder gezond en weldoorvoed uit en een paard kan wel een stootje hebben.

HappyH schreef:
Eigenlijk moet het er om gaan hoe je het paard rechtricht en respecteren dat verschillende mensen dat op andere manieren bereiken.

Het zou er om moeten gaan hoe je een paard een goede BASISafrichting geeft en dat is niet te omschrijven in een trucje of een handigheidje. Er zijn boeken vol geschreven over hoe je een paard moet opleiden en dat is niet zo eenvoudig samen te vatten (als geeft het skala der ausbildung een goede indicatie).

En uiteraard respecteer ik ieder die een paard een goede basis bijbrengt of een poging daartoe doet. Ik heb alleen meer moeite met mensen die zeggen dat ze iets voor elkaar hebben en dan verwijzen naar foto's van zichzelf in een fluthouding en een in de verste verte nog geen fatsoelijk gereden paard. En dan roepen: 'kijk eens wat een werk ik verzet heb en kijk eens hoeveel ervaring ik heb!' Om dan vervolgens af te gaan geven op een foto waarop de ruiter veel fatsoelijker te paard zit en daarbij een niet ter zake doende opmerking over een setje te maken Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:00

Heb hier onlangs een hele discussie over gevoerd, en toen ook opgeschreven hoe ik op dit moment bezig ben met een rechtsgebogen paard. Voor alle duidelijkheid, spieren rechts dus te kort, links te stug.

<knip> is een mooi voorbeeld. Hij is erg lang, en toen ik ermee begon al een tijd niet meer dressuurmatig fanatiek gereden. Ik ben nu zover dat hij redelijk aan het been is (de foto's van hierboven zijn van augustus), maar het recht en soepel maken heeft nog veel tijd nodig. Hij heeft erg veel moeite met lengtebuiging beide kanten op, maar rechtsom is hij geneigd zijn achterhand naar binnen te zetten en zich recht te maken. Linksom blijft hij beter sporen maar is het erg moeilijk om hem verder in te stellen in de hals, en om hem om mijn been te laten 'krullen'. Aanleuning links is extreem stug, rechts veel te licht (op beide handen). Kort samengevat werk ik hem als volgt.

In stap met horizontale halshouding, mag nog wat lang blijven en op beide handen achterhand uit de volte rijden zodat hij wat overstapt.
In draf op linkerhand vooral licht contrastelling rijden en wel buiging links vasthouden tot ik wat aanleuning rechts krijg en dan stelling overnemen naar links. Grote volte sluiten door met de buitenteugel de schouder naar binnen te sturen en op een kleine volte heel langzaam laten draven zodat hij op eigen benen loopt en dan de achterhand wat laten uitzwaaien zodat hij overstapt. Dan wijken naar de grote volte, met aanleuning rechts en buiging links. Regelmatig een keer ver door stellen naar links tot hij links los laat en op mijn buitenteugel de volte blijft lopen.

Rechtsom vergelijkbaar, maar steeds controleren of de buitenhand los blijft en niet met veel stelling rijden. Veel schoudervoor op de volte met een lichte buitenteugel en veel wisselen in stelling op de volte.

In galop hetzelfde verhaal.

Daarnaast heel veel schijnovergangen, ook in het wijken, en in een langzame draf achter een pasje sneller maken.

/toevoeging na een maand (met een paar weken vakantie erin)

ook wat meer richting travers werken op de rechtervolte en schoudervoor links

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:32

He lielle wat versta ji jonder lichte contrastelling?
Ik ben ongeveer op dezelfde manier als jij bezig alleen ben ik meer bezig om de lichte kant in contac te krijgen en juist op die hand te laten nageven ipva op de kant waar hij veel makkelijker pakt. De mijne is overigens linksgebogen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:35

lichte contrastelling is in feite je paard recht voor zich laten kijken op de volte. Je kunt op die manier de lichte buitenteugel wat in contact krijgen, en wachten tot hij de zware kant los laat.